תנ"ך על הפרק - שמות כה - משמעות כלי המשכן / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמות כה

75 / 929
היום

הפרק

ציווי התרומה, תבנית הארון, תבנית הַשֻּׁלְחָן, תבנית המנורה

וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְיִקְחוּ־לִ֖י תְּרוּמָ֑ה מֵאֵ֤ת כָּל־אִישׁ֙ אֲשֶׁ֣ר יִדְּבֶ֣נּוּ לִבּ֔וֹ תִּקְח֖וּ אֶת־תְּרוּמָתִֽי׃וְזֹאת֙ הַתְּרוּמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר תִּקְח֖וּ מֵאִתָּ֑ם זָהָ֥ב וָכֶ֖סֶף וּנְחֹֽשֶׁת׃וּתְכֵ֧לֶת וְאַרְגָּמָ֛ן וְתוֹלַ֥עַת שָׁנִ֖י וְשֵׁ֥שׁ וְעִזִּֽים׃וְעֹרֹ֨ת אֵילִ֧ם מְאָדָּמִ֛ים וְעֹרֹ֥ת תְּחָשִׁ֖ים וַעֲצֵ֥י שִׁטִּֽים׃שֶׁ֖מֶן לַמָּאֹ֑ר בְּשָׂמִים֙ לְשֶׁ֣מֶן הַמִּשְׁחָ֔ה וְלִקְטֹ֖רֶת הַסַּמִּֽים׃אַבְנֵי־שֹׁ֕הַם וְאַבְנֵ֖י מִלֻּאִ֑ים לָאֵפֹ֖ד וְלַחֹֽשֶׁן׃וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם׃כְּכֹ֗ל אֲשֶׁ֤ר אֲנִי֙ מַרְאֶ֣ה אוֹתְךָ֔ אֵ֚ת תַּבְנִ֣ית הַמִּשְׁכָּ֔ן וְאֵ֖ת תַּבְנִ֣ית כָּל־כֵּלָ֑יו וְכֵ֖ן תַּעֲשֽׂוּ׃וְעָשׂ֥וּ אֲר֖וֹן עֲצֵ֣י שִׁטִּ֑ים אַמָּתַ֨יִם וָחֵ֜צִי אָרְכּ֗וֹ וְאַמָּ֤ה וָחֵ֙צִי֙ רָחְבּ֔וֹ וְאַמָּ֥ה וָחֵ֖צִי קֹמָתֽוֹ׃וְצִפִּיתָ֤ אֹתוֹ֙ זָהָ֣ב טָה֔וֹר מִבַּ֥יִת וּמִח֖וּץ תְּצַפֶּ֑נּוּ וְעָשִׂ֧יתָ עָלָ֛יו זֵ֥ר זָהָ֖ב סָבִֽיב׃וְיָצַ֣קְתָּ לּ֗וֹ אַרְבַּע֙ טַבְּעֹ֣ת זָהָ֔ב וְנָ֣תַתָּ֔ה עַ֖ל אַרְבַּ֣ע פַּעֲמֹתָ֑יו וּשְׁתֵּ֣י טַבָּעֹ֗ת עַל־צַלְעוֹ֙ הָֽאֶחָ֔ת וּשְׁתֵּי֙ טַבָּעֹ֔ת עַל־צַלְע֖וֹ הַשֵּׁנִֽית׃וְעָשִׂ֥יתָ בַדֵּ֖י עֲצֵ֣י שִׁטִּ֑ים וְצִפִּיתָ֥ אֹתָ֖ם זָהָֽב׃וְהֵֽבֵאתָ֤ אֶת־הַבַּדִּים֙ בַּטַּבָּעֹ֔ת עַ֖ל צַלְעֹ֣ת הָאָרֹ֑ן לָשֵׂ֥את אֶת־הָאָרֹ֖ן בָּהֶֽם׃בְּטַבְּעֹת֙ הָאָרֹ֔ן יִהְי֖וּ הַבַּדִּ֑ים לֹ֥א יָסֻ֖רוּ מִמֶּֽנּוּ׃וְנָתַתָּ֖ אֶל־הָאָרֹ֑ן אֵ֚ת הָעֵדֻ֔ת אֲשֶׁ֥ר אֶתֵּ֖ן אֵלֶֽיךָ׃וְעָשִׂ֥יתָ כַפֹּ֖רֶת זָהָ֣ב טָה֑וֹר אַמָּתַ֤יִם וָחֵ֙צִי֙ אָרְכָּ֔הּ וְאַמָּ֥ה וָחֵ֖צִי רָחְבָּֽהּ׃וְעָשִׂ֛יתָ שְׁנַ֥יִם כְּרֻבִ֖ים זָהָ֑ב מִקְשָׁה֙ תַּעֲשֶׂ֣ה אֹתָ֔ם מִשְּׁנֵ֖י קְצ֥וֹת הַכַּפֹּֽרֶת׃וַ֠עֲשֵׂה כְּר֨וּב אֶחָ֤ד מִקָּצָה֙ מִזֶּ֔ה וּכְרוּב־אֶחָ֥ד מִקָּצָ֖ה מִזֶּ֑ה מִן־הַכַּפֹּ֛רֶת תַּעֲשׂ֥וּ אֶת־הַכְּרֻבִ֖ים עַל־שְׁנֵ֥י קְצוֹתָֽיו׃וְהָי֣וּ הַכְּרֻבִים֩ פֹּרְשֵׂ֨י כְנָפַ֜יִם לְמַ֗עְלָה סֹכְכִ֤ים בְּכַנְפֵיהֶם֙ עַל־הַכַּפֹּ֔רֶת וּפְנֵיהֶ֖ם אִ֣ישׁ אֶל־אָחִ֑יו אֶל־הַכַּפֹּ֔רֶת יִהְי֖וּ פְּנֵ֥י הַכְּרֻבִֽים׃וְנָתַתָּ֧ אֶת־הַכַּפֹּ֛רֶת עַל־הָאָרֹ֖ן מִלְמָ֑עְלָה וְאֶל־הָ֣אָרֹ֔ן תִּתֵּן֙ אֶת־הָ֣עֵדֻ֔ת אֲשֶׁ֥ר אֶתֵּ֖ן אֵלֶֽיךָ׃וְנוֹעַדְתִּ֣י לְךָ֮ שָׁם֒ וְדִבַּרְתִּ֨י אִתְּךָ֜ מֵעַ֣ל הַכַּפֹּ֗רֶת מִבֵּין֙ שְׁנֵ֣י הַכְּרֻבִ֔ים אֲשֶׁ֖ר עַל־אֲרֹ֣ן הָעֵדֻ֑ת אֵ֣ת כָּל־אֲשֶׁ֧ר אֲצַוֶּ֛ה אוֹתְךָ֖ אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וְעָשִׂ֥יתָ שֻׁלְחָ֖ן עֲצֵ֣י שִׁטִּ֑ים אַמָּתַ֤יִם אָרְכּוֹ֙ וְאַמָּ֣ה רָחְבּ֔וֹ וְאַמָּ֥ה וָחֵ֖צִי קֹמָתֽוֹ׃וְצִפִּיתָ֥ אֹת֖וֹ זָהָ֣ב טָה֑וֹר וְעָשִׂ֥יתָ לּ֛וֹ זֵ֥ר זָהָ֖ב סָבִֽיב׃וְעָשִׂ֨יתָ לּ֥וֹ מִסְגֶּ֛רֶת טֹ֖פַח סָבִ֑יב וְעָשִׂ֧יתָ זֵר־זָהָ֛ב לְמִסְגַּרְתּ֖וֹ סָבִֽיב׃וְעָשִׂ֣יתָ לּ֔וֹ אַרְבַּ֖ע טַבְּעֹ֣ת זָהָ֑ב וְנָתַתָּ֙ אֶת־הַטַּבָּעֹ֔ת עַ֚ל אַרְבַּ֣ע הַפֵּאֹ֔ת אֲשֶׁ֖ר לְאַרְבַּ֥ע רַגְלָֽיו׃לְעֻמַּת֙ הַמִּסְגֶּ֔רֶת תִּהְיֶ֖יןָ הַטַּבָּעֹ֑ת לְבָתִּ֣ים לְבַדִּ֔ים לָשֵׂ֖את אֶת־הַשֻּׁלְחָֽן׃וְעָשִׂ֤יתָ אֶת־הַבַּדִּים֙ עֲצֵ֣י שִׁטִּ֔ים וְצִפִּיתָ֥ אֹתָ֖ם זָהָ֑ב וְנִשָּׂא־בָ֖ם אֶת־הַשֻּׁלְחָֽן׃וְעָשִׂ֨יתָ קְּעָרֹתָ֜יו וְכַפֹּתָ֗יו וּקְשׂוֹתָיו֙ וּמְנַקִּיֹּתָ֔יו אֲשֶׁ֥ר יֻסַּ֖ךְ בָּהֵ֑ן זָהָ֥ב טָה֖וֹר תַּעֲשֶׂ֥ה אֹתָֽם׃וְנָתַתָּ֧ עַֽל־הַשֻּׁלְחָ֛ן לֶ֥חֶם פָּנִ֖ים לְפָנַ֥י תָּמִֽיד׃וְעָשִׂ֥יתָ מְנֹרַ֖ת זָהָ֣ב טָה֑וֹר מִקְשָׁ֞ה תֵּעָשֶׂ֤ה הַמְּנוֹרָה֙ יְרֵכָ֣הּ וְקָנָ֔הּ גְּבִיעֶ֛יהָ כַּפְתֹּרֶ֥יהָ וּפְרָחֶ֖יהָ מִמֶּ֥נָּה יִהְיֽוּ׃וְשִׁשָּׁ֣ה קָנִ֔ים יֹצְאִ֖ים מִצִּדֶּ֑יהָ שְׁלֹשָׁ֣ה ׀ קְנֵ֣י מְנֹרָ֗ה מִצִּדָּהּ֙ הָאֶחָ֔ד וּשְׁלֹשָׁה֙ קְנֵ֣י מְנֹרָ֔ה מִצִּדָּ֖הּ הַשֵּׁנִֽי׃שְׁלֹשָׁ֣ה גְ֠בִעִים מְֽשֻׁקָּדִ֞ים בַּקָּנֶ֣ה הָאֶחָד֮ כַּפְתֹּ֣ר וָפֶרַח֒ וּשְׁלֹשָׁ֣ה גְבִעִ֗ים מְשֻׁקָּדִ֛ים בַּקָּנֶ֥ה הָאֶחָ֖ד כַּפְתֹּ֣ר וָפָ֑רַח כֵּ֚ן לְשֵׁ֣שֶׁת הַקָּנִ֔ים הַיֹּצְאִ֖ים מִן־הַמְּנֹרָֽה׃וּבַמְּנֹרָ֖ה אַרְבָּעָ֣ה גְבִעִ֑ים מְשֻׁקָּדִ֔ים כַּפְתֹּרֶ֖יהָ וּפְרָחֶֽיהָ׃וְכַפְתֹּ֡ר תַּחַת֩ שְׁנֵ֨י הַקָּנִ֜ים מִמֶּ֗נָּה וְכַפְתֹּר֙ תַּ֣חַת שְׁנֵ֤י הַקָּנִים֙ מִמֶּ֔נָּה וְכַפְתֹּ֕ר תַּחַת־שְׁנֵ֥י הַקָּנִ֖ים מִמֶּ֑נָּה לְשֵׁ֙שֶׁת֙ הַקָּנִ֔ים הַיֹּצְאִ֖ים מִן־הַמְּנֹרָֽה׃כַּפְתֹּרֵיהֶ֥ם וּקְנֹתָ֖ם מִמֶּ֣נָּה יִהְי֑וּ כֻּלָּ֛הּ מִקְשָׁ֥ה אַחַ֖ת זָהָ֥ב טָהֽוֹר׃וְעָשִׂ֥יתָ אֶת־נֵרֹתֶ֖יהָ שִׁבְעָ֑ה וְהֶֽעֱלָה֙ אֶת־נֵ֣רֹתֶ֔יהָ וְהֵאִ֖יר עַל־עֵ֥בֶר פָּנֶֽיהָ׃וּמַלְקָחֶ֥יהָ וּמַחְתֹּתֶ֖יהָ זָהָ֥ב טָהֽוֹר׃כִּכָּ֛ר זָהָ֥ב טָה֖וֹר יַעֲשֶׂ֣ה אֹתָ֑הּ אֵ֥ת כָּל־הַכֵּלִ֖ים הָאֵֽלֶּה׃וּרְאֵ֖ה וַעֲשֵׂ֑ה בְּתַ֨בְנִיתָ֔ם אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה מָרְאֶ֖ה בָּהָֽר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

משמעות כלי המשכן

א. כלי המשכן הם כנגד כלי מלך בשר ודם בארמונו

כתב הראב"ע (שמות כה, כב): "הארון דמות כסא, והנה מנורה ושולחן ערוך".

דברי הראב"ע סתומים במקצת, ונראה שכוונתו היא כדברי הספורנו (שמות כה, כג):

ועשית שלחן - אחר מעשה הארון, שהיה כדמות כסא לשכינה, כאמרו: 'ונועדתי לך שם' (שם, כב), צוה על שלחן ומנורה, כמנהגם לפני השרים, כענין השונמית, באמרה: 'ונשים לו שם מִטה ושלחן וכסא ומנורה' (מלכים ב ד, י).

דהיינו: אדם עני, שאין ידו משגת לקנות רהיטים בסיסיים, נאלץ לשבת על הרצפה, ולאכול עליה בחושך, וכן לישון על הרצפה.

לעומתו, אדם ממוצע יושב לאכול על כסא הסמוך לשולחן, ולפניו מנורה המאירה לו בשעות החשיכה, והוא ישן על מיטה.

למעלה ממנו, מלך בשר ודם, שמלבד הצורך שיש לו בארבעת הכלים האלה, שלושה מהם - הכסא השולחן והמנורה, גם מבטאים את כבודו של המלך, את עושרו ואת חשיבותו, כמו שיתבאר:

המלה "כסא" משמשת כמלה נרדפת למלה "מלכות", כמו שאמר פרעה ליוסף: "אתה תהיה על ביתי, ועל פיך ישק כל עמי, רק הכסא אגדל ממך" (בראשית מא, מ), ופירש רש"י שם: "רק הכסא - שיהיו קורין לי מלך. כסא - לשון שם המלוכה, כמו: 'ויגדל את כסאו מכסא אדוני המלך' (מלכים א א, לז)".

על השולחן כתב רש"י (שמות כה, כד): "השולחן שם עושר וגדולה, כמו שאומרים: 'שלחן מלכים'".

על כפתורי המנורה כתב רש"י: "כפתריה - כמין תפוחים עגולין סביב, בולטין סביבות הקנה האמצעי, כדרך שעושין למנורות שלפני השרים".

אבל המיטה אינה מבטאת את כבודו של המלך, אלא אדרבא, את חסרונו, שהוא עיף וזקוק למנוחה, ולכן המיטה אינה נמצאת בטרקלינו של המלך, אלא בחדר פנימי.

כיון שמלכות ד' היא כעין מלכות מלך בשר ודם (עיין ברכות נח ע"א), לכן הכלים שמבטאים את כבודו של מלך בשר ודם - הכסא השולחן והמנורה - ונמצאים בטרקלינו, נמצאים גם בארמונו של מלך מלכי המלכים הקב"ה, הלא הוא המשכן, ואילו המיטה אינה נמצאת כלל במשכן, כיון שד' אינו צריך לנוח, כמובן, כמו שנאמר: "אלקי עולם ד', בורא קצות הארץ, לא ייעף ולא ייגע" (ישעיהו מ, כח)!

ב. כלי המשכן הם כנגד אברי האדם

המלבי"ם (שמות כה, א ב"רמזי המשכן") כתב:

בגוף האדם הפרטי נמצא שלש חלוקות:
א. הראש והגלגולת, שהוא מעון ומשכן לנפש המשכלת.
ב. מן הצואר עד החזה, שם תשכון הנפש החיונית שמשכנה בלב.
ג. חלק התחתון של הגויה מן החזה ולמטה, שם משכן נפש הטבעית...
וכשנבקר את הכלים שהיו במחיצה השלישית ראינו שדומים מכל צד לכלי הנפש הצומחת, שהם האיצטומכא וכל חדרי הבטן המעכלים את המאכל ומבשלים אותו... וכן היה במשכן המזבח האוכל ומעכל את המזון הרוחני ולחם ד', ושם היו סירותיו לדשנו, ויעיו ומזרקותיו ומזלגותיו, שיראה המעיין שהם דומים לכלי האיצטומכא מכל צד.
ובמחיצה האמצעית היה שם הלחם הפנימי והמזון הקדוש, שעל הלחם יחיה האדם, ודומה ללב, שממנו תוצאות חיים.
ובמחיצה השלישית היו הארון והלוחות וספר התורה, שהוא דומה למח, ששם משכן הנפש המשכלת.

אם כן לפי המלבי"ם השולחן הוא כנגד הלב, ולפי זה עולה שהמנורה היא כנגד הריאות.

לעניות דעתי נראה לבאר על פי היסוד הכללי שכתב המלבי"ם "בחלק החזה לא נמצא רק הלב והריאה, שנגדם היה בהיכל השולחן והמנורה", ובשונה מדבריו "שעל הלחם יחיה האדם ודומה כהלב, שממנו תוצאות חיים", שהשולחן הוא כנגד הריאות, ואילו המנורה היא כנגד הלב!

להסבר זה יש ארבע סיבות: שתים ביחס לשולחן ושתים ביחס למנורה:

  1. בשולחן יש שתי מערכות של לחם הפנים (ויקרא כד, ו), מה שאין כן בשום כלי מכלי המשכן, וזאת בדומה לשתי הריאות שבגוף האדם!
  2. בין הלחמים היו "כמין חצאי קנים חלולים, ומבדילין בין לחם ללחם, כדי שתכנס הרוח ביניהם ולא יתעפשו" (רש"י שמות כה, כט). דהיינו במערכת כלי השולחן היו עשרים ושמונה צינורות (מנחות צו ע"א, רמב"ם פ"ג מהלכות בית הבחירה הי"ד), שמטרתם היא שבהם יכנס האויר, בדומה לסימפונות שבריאות!
  3. המנורה שבנויה מבסיס רחב, שממנו עולה קנה מרכזי אחד, וממנו מסתעפים קנים לשני צידי המנורה, דומה ללב, שממנו יוצא אבי העורקים, שממנו מסתעפים עורקים רבים לשני צידי הגוף!
  4. המנורה מסמלת את החכמה, כמו שאמרה הגמרא (בבא בתרא כה ע"ב): "הרוצה שיחכים - ידרים, ושיעשיר - יצפין, וסימניך: שלחן בצפון ומנורה בדרום", ופירש רבנו גרשם: "ומנורה בדרום - היינו חכמה, כדכתיב: 'כי נר מצוה ותורה אור' (משלי ו, כג)". ובתורה מצאנו במקומות רבים שהחכמה נמצאת בלב, כמו שנאמר בפרשתנו: "ואתה תדבר אל כל חכמי לב" (כח, ג), וכן נאמר בפרשה הסמוכה: "ובלב כל חכם לב נתתי חכמה" (לא, ו), וכן פעמים רבות. אם כן ודאי מתאים להסביר שהמנורה רומזת ללב!

יש לציין שהיסוד שכלי המשכן הם כנגד אברי האדם מופיע כבר בכוזרי (ב, כו-כח) בצורה אחרת עיי"ש.

נראה שהדבר בא לבטא שהאדם צריך להשכין את ד' בתוכו, כמו שד' שוכן במשכן. וכך כתב המלבי"ם על הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כה, ח): "וצוה 'וכן תעשו' שכל אחד יבנה לו מקדש בחדרי לבבו, כי יכין את עצמו להיות מקדש לד' ומעון לשכינת עוזו... ובאופן זה 'כן תעשו' – לדורות, שכל אחד יבנה מקדש בחדרי לבבו, ויכין מזבח להעלות כל חלקי נפשו לד', עד שימסור נפשו לכבודו בכל עת".

ג. במשכן באה לידי ביטוי אהבת ד' לישראל ובזכותו הם פרין ורבין

כמו שהתבאר לעיל, במשכן, שהוא ארמונו של מלך מלכי המלכים הקב"ה, נמצאים הכלים שמבטאים את כבודו של מלך בשר ודם - הכסא השולחן והמנורה, ואילו המיטה אינה נמצאת כלל במשכן, כיון שד' אינו צריך לנוח, כמובן, כמו שנאמר: "אלקי עולם ד', בורא קצות הארץ, לא ייעף ולא ייגע" (ישעיהו מ, כח)!

אמנם מצאנו שהמשכן קרוי "מטה", כמו שכתב רש"י בשיר השירים (א, טז): "המשכן קרוי 'מטה', שנאמר: 'הנה מטתו שלשלמה' (שיר השירים ג, ז), וכן המקדש קרוי 'מטה', שנאמר ביואש 'בחדר המטות' אשר בבית ד' (מלכים ב יא, ב-ג)", אבל כינוי זה אינו מצד השינה על המיטה, כמובן, אלא כמו שרש"י שם המשיך והסביר: "על שהם פריין ורביין של ישראל", דהיינו שבזכות בית המקדש פרו ורבו בני ישראל מאד (עיין בשיר השירים רבה סוף פרשה א).

הסבר אחר כתב רש"י בספר מלכים (ב יא, ב): "בחדר המטות - בעליית בית קדשי הקדשים, כמה שהוא אומר (בסמוך פסוק ג): 'ויהי אתה בית ד' מתחבא' וגו'. עליו אמר דוד: 'כי יצפנני בסכה יסתירני בסתר אהלו' (תהלים כז, ה). וקורא אותה 'חדר המטות' על שם 'בין שדי ילין' (שיר השירים א, יג)". כלומר בית המקדש נקרא "חדר המיטות" לא מצד הצורך במנוחה, אלא מצד ההדגשה שזהו המקום המבטא את אהבת ד' לעם ישראל.

(עיין בהרחבה במאמר "מדוע נכתבה פרשת מזבח הקטורת בנפרד משאר הכלים?" בספרי "הדר התורה" בפרשת תצוה, וכן במאמר "בטבעֹת הארֹן יהיו הבדים, לא יסרו ממנו" בפרשת תרומה).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך