תנ"ך על הפרק - בראשית לז - מכירת יוסף - "איך יתפוס השכל זה הדבר?" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית לז

37 / 929
היום

הפרק

חלומות יוסף ומכירתו

וַיֵּ֣שֶׁב יַעֲקֹ֔ב בְּאֶ֖רֶץ מְגוּרֵ֣י אָבִ֑יו בְּאֶ֖רֶץ כְּנָֽעַן׃אֵ֣לֶּה ׀ תֹּלְד֣וֹת יַעֲקֹ֗ב יוֹסֵ֞ף בֶּן־שְׁבַֽע־עֶשְׂרֵ֤ה שָׁנָה֙ הָיָ֨ה רֹעֶ֤ה אֶת־אֶחָיו֙ בַּצֹּ֔אן וְה֣וּא נַ֗עַר אֶת־בְּנֵ֥י בִלְהָ֛ה וְאֶת־בְּנֵ֥י זִלְפָּ֖ה נְשֵׁ֣י אָבִ֑יו וַיָּבֵ֥א יוֹסֵ֛ף אֶת־דִּבָּתָ֥ם רָעָ֖ה אֶל־אֲבִיהֶֽם׃וְיִשְׂרָאֵ֗ל אָהַ֤ב אֶת־יוֹסֵף֙ מִכָּל־בָּנָ֔יו כִּֽי־בֶן־זְקֻנִ֥ים ה֖וּא ל֑וֹ וְעָ֥שָׂה ל֖וֹ כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים׃וַיִּרְא֣וּ אֶחָ֗יו כִּֽי־אֹת֞וֹ אָהַ֤ב אֲבִיהֶם֙ מִכָּל־אֶחָ֔יו וַֽיִּשְׂנְא֖וּ אֹת֑וֹ וְלֹ֥א יָכְל֖וּ דַּבְּר֥וֹ לְשָׁלֹֽם׃וַיַּחֲלֹ֤ם יוֹסֵף֙ חֲל֔וֹם וַיַּגֵּ֖ד לְאֶחָ֑יו וַיּוֹסִ֥פוּ ע֖וֹד שְׂנֹ֥א אֹתֽוֹ׃וַיֹּ֖אמֶר אֲלֵיהֶ֑ם שִׁמְעוּ־נָ֕א הַחֲל֥וֹם הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֥ר חָלָֽמְתִּי׃וְ֠הִנֵּה אֲנַ֜חְנוּ מְאַלְּמִ֤ים אֲלֻמִּים֙ בְּת֣וֹךְ הַשָּׂדֶ֔ה וְהִנֵּ֛ה קָ֥מָה אֲלֻמָּתִ֖י וְגַם־נִצָּ֑בָה וְהִנֵּ֤ה תְסֻבֶּ֙ינָה֙ אֲלֻמֹּ֣תֵיכֶ֔ם וַתִּֽשְׁתַּחֲוֶ֖יןָ לַאֲלֻמָּתִֽי׃וַיֹּ֤אמְרוּ לוֹ֙ אֶחָ֔יו הֲמָלֹ֤ךְ תִּמְלֹךְ֙ עָלֵ֔ינוּ אִם־מָשׁ֥וֹל תִּמְשֹׁ֖ל בָּ֑נוּ וַיּוֹסִ֤פוּ עוֹד֙ שְׂנֹ֣א אֹת֔וֹ עַל־חֲלֹמֹתָ֖יו וְעַל־דְּבָרָֽיו׃וַיַּחֲלֹ֥ם עוֹד֙ חֲל֣וֹם אַחֵ֔ר וַיְסַפֵּ֥ר אֹת֖וֹ לְאֶחָ֑יו וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּ֨ה חָלַ֤מְתִּֽי חֲלוֹם֙ ע֔וֹד וְהִנֵּ֧ה הַשֶּׁ֣מֶשׁ וְהַיָּרֵ֗חַ וְאַחַ֤ד עָשָׂר֙ כּֽוֹכָבִ֔ים מִֽשְׁתַּחֲוִ֖ים לִֽי׃וַיְסַפֵּ֣ר אֶל־אָבִיו֮ וְאֶל־אֶחָיו֒ וַיִּגְעַר־בּ֣וֹ אָבִ֔יו וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ מָ֛ה הַחֲל֥וֹם הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֣ר חָלָ֑מְתָּ הֲב֣וֹא נָב֗וֹא אֲנִי֙ וְאִמְּךָ֣ וְאַחֶ֔יךָ לְהִשְׁתַּחֲוֺ֥ת לְךָ֖ אָֽרְצָה׃וַיְקַנְאוּ־ב֖וֹ אֶחָ֑יו וְאָבִ֖יו שָׁמַ֥ר אֶת־הַדָּבָֽר׃וַיֵּלְכ֖וּ אֶחָ֑יו לִרְע֛וֹת אֶׄתׄ־צֹ֥אן אֲבִיהֶ֖ם בִּשְׁכֶֽם׃וַיֹּ֨אמֶר יִשְׂרָאֵ֜ל אֶל־יוֹסֵ֗ף הֲל֤וֹא אַחֶ֙יךָ֙ רֹעִ֣ים בִּשְׁכֶ֔ם לְכָ֖ה וְאֶשְׁלָחֲךָ֣ אֲלֵיהֶ֑ם וַיֹּ֥אמֶר ל֖וֹ הִנֵּֽנִי׃וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ לֶךְ־נָ֨א רְאֵ֜ה אֶת־שְׁל֤וֹם אַחֶ֙יךָ֙ וְאֶת־שְׁל֣וֹם הַצֹּ֔אן וַהֲשִׁבֵ֖נִי דָּבָ֑ר וַיִּשְׁלָחֵ֙הוּ֙ מֵעֵ֣מֶק חֶבְר֔וֹן וַיָּבֹ֖א שְׁכֶֽמָה׃וַיִּמְצָאֵ֣הוּ אִ֔ישׁ וְהִנֵּ֥ה תֹעֶ֖ה בַּשָּׂדֶ֑ה וַיִּשְׁאָלֵ֧הוּ הָאִ֛ישׁ לֵאמֹ֖ר מַה־תְּבַקֵּֽשׁ׃וַיֹּ֕אמֶר אֶת־אַחַ֖י אָנֹכִ֣י מְבַקֵּ֑שׁ הַגִּֽידָה־נָּ֣א לִ֔י אֵיפֹ֖ה הֵ֥ם רֹעִֽים׃וַיֹּ֤אמֶר הָאִישׁ֙ נָסְע֣וּ מִזֶּ֔ה כִּ֤י שָׁמַ֙עְתִּי֙ אֹֽמְרִ֔ים נֵלְכָ֖ה דֹּתָ֑יְנָה וַיֵּ֤לֶךְ יוֹסֵף֙ אַחַ֣ר אֶחָ֔יו וַיִּמְצָאֵ֖ם בְּדֹתָֽן׃וַיִּרְא֥וּ אֹת֖וֹ מֵרָחֹ֑ק וּבְטֶ֙רֶם֙ יִקְרַ֣ב אֲלֵיהֶ֔ם וַיִּֽתְנַכְּל֥וּ אֹת֖וֹ לַהֲמִיתֽוֹ׃וַיֹּאמְר֖וּ אִ֣ישׁ אֶל־אָחִ֑יו הִנֵּ֗ה בַּ֛עַל הַחֲלֹמ֥וֹת הַלָּזֶ֖ה בָּֽא׃וְעַתָּ֣ה ׀ לְכ֣וּ וְנַֽהַרְגֵ֗הוּ וְנַשְׁלִכֵ֙הוּ֙ בְּאַחַ֣ד הַבֹּר֔וֹת וְאָמַ֕רְנוּ חַיָּ֥ה רָעָ֖ה אֲכָלָ֑תְהוּ וְנִרְאֶ֕ה מַה־יִּהְי֖וּ חֲלֹמֹתָֽיו׃וַיִּשְׁמַ֣ע רְאוּבֵ֔ן וַיַּצִּלֵ֖הוּ מִיָּדָ֑ם וַיֹּ֕אמֶר לֹ֥א נַכֶּ֖נּוּ נָֽפֶשׁ׃וַיֹּ֨אמֶר אֲלֵהֶ֣ם ׀ רְאוּבֵן֮ אַל־תִּשְׁפְּכוּ־דָם֒ הַשְׁלִ֣יכוּ אֹת֗וֹ אֶל־הַבּ֤וֹר הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר בַּמִּדְבָּ֔ר וְיָ֖ד אַל־תִּשְׁלְחוּ־ב֑וֹ לְמַ֗עַן הַצִּ֤יל אֹתוֹ֙ מִיָּדָ֔ם לַהֲשִׁיב֖וֹ אֶל־אָבִֽיו׃וַֽיְהִ֕י כַּֽאֲשֶׁר־בָּ֥א יוֹסֵ֖ף אֶל־אֶחָ֑יו וַיַּפְשִׁ֤יטוּ אֶת־יוֹסֵף֙ אֶת־כֻּתָּנְתּ֔וֹ אֶת־כְּתֹ֥נֶת הַפַּסִּ֖ים אֲשֶׁ֥ר עָלָֽיו׃וַיִּ֨קָּחֻ֔הוּ וַיַּשְׁלִ֥כוּ אֹת֖וֹ הַבֹּ֑רָה וְהַבּ֣וֹר רֵ֔ק אֵ֥ין בּ֖וֹ מָֽיִם׃וַיֵּשְׁבוּ֮ לֶֽאֱכָל־לֶחֶם֒ וַיִּשְׂא֤וּ עֵֽינֵיהֶם֙ וַיִּרְא֔וּ וְהִנֵּה֙ אֹרְחַ֣ת יִשְׁמְעֵאלִ֔ים בָּאָ֖ה מִגִּלְעָ֑ד וּגְמַלֵּיהֶ֣ם נֹֽשְׂאִ֗ים נְכֹאת֙ וּצְרִ֣י וָלֹ֔ט הוֹלְכִ֖ים לְהוֹרִ֥יד מִצְרָֽיְמָה׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוּדָ֖ה אֶל־אֶחָ֑יו מַה־בֶּ֗צַע כִּ֤י נַהֲרֹג֙ אֶת־אָחִ֔ינוּ וְכִסִּ֖ינוּ אֶת־דָּמֽוֹ׃לְכ֞וּ וְנִמְכְּרֶ֣נּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִ֗ים וְיָדֵ֙נוּ֙ אַל־תְּהִי־ב֔וֹ כִּֽי־אָחִ֥ינוּ בְשָׂרֵ֖נוּ ה֑וּא וַֽיִּשְׁמְע֖וּ אֶחָֽיו׃וַיַּֽעַבְרוּ֩ אֲנָשִׁ֨ים מִדְיָנִ֜ים סֹֽחֲרִ֗ים וַֽיִּמְשְׁכוּ֙ וַיַּֽעֲל֤וּ אֶת־יוֹסֵף֙ מִן־הַבּ֔וֹר וַיִּמְכְּר֧וּ אֶת־יוֹסֵ֛ף לַיִּשְׁמְעֵאלִ֖ים בְּעֶשְׂרִ֣ים כָּ֑סֶף וַיָּבִ֥יאוּ אֶת־יוֹסֵ֖ף מִצְרָֽיְמָה׃וַיָּ֤שָׁב רְאוּבֵן֙ אֶל־הַבּ֔וֹר וְהִנֵּ֥ה אֵין־יוֹסֵ֖ף בַּבּ֑וֹר וַיִּקְרַ֖ע אֶת־בְּגָדָֽיו׃וַיָּ֥שָׁב אֶל־אֶחָ֖יו וַיֹּאמַ֑ר הַיֶּ֣לֶד אֵינֶ֔נּוּ וַאֲנִ֖י אָ֥נָה אֲנִי־בָֽא׃וַיִּקְח֖וּ אֶת־כְּתֹ֣נֶת יוֹסֵ֑ף וַֽיִּשְׁחֲטוּ֙ שְׂעִ֣יר עִזִּ֔ים וַיִּטְבְּל֥וּ אֶת־הַכֻּתֹּ֖נֶת בַּדָּֽם׃וַֽיְשַׁלְּח֞וּ אֶת־כְּתֹ֣נֶת הַפַּסִּ֗ים וַיָּבִ֙יאוּ֙ אֶל־אֲבִיהֶ֔ם וַיֹּאמְר֖וּ זֹ֣את מָצָ֑אנוּ הַכֶּר־נָ֗א הַכְּתֹ֧נֶת בִּנְךָ֛ הִ֖וא אִם־לֹֽא׃וַיַּכִּירָ֤הּ וַיֹּ֙אמֶר֙ כְּתֹ֣נֶת בְּנִ֔י חַיָּ֥ה רָעָ֖ה אֲכָלָ֑תְהוּ טָרֹ֥ף טֹרַ֖ף יוֹסֵֽף׃וַיִּקְרַ֤ע יַעֲקֹב֙ שִׂמְלֹתָ֔יו וַיָּ֥שֶׂם שַׂ֖ק בְּמָתְנָ֑יו וַיִּתְאַבֵּ֥ל עַל־בְּנ֖וֹ יָמִ֥ים רַבִּֽים׃וַיָּקֻמוּ֩ כָל־בָּנָ֨יו וְכָל־בְּנֹתָ֜יו לְנַחֲמ֗וֹ וַיְמָאֵן֙ לְהִתְנַחֵ֔ם וַיֹּ֕אמֶר כִּֽי־אֵרֵ֧ד אֶל־בְּנִ֛י אָבֵ֖ל שְׁאֹ֑לָה וַיֵּ֥בְךְּ אֹת֖וֹ אָבִֽיו׃וְהַ֨מְּדָנִ֔ים מָכְר֥וּ אֹת֖וֹ אֶל־מִצְרָ֑יִם לְפֽוֹטִיפַר֙ סְרִ֣יס פַּרְעֹ֔ה שַׂ֖ר הַטַּבָּחִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מכירת יוסף - "איך יתפוס השכל זה הדבר?"

הקדמה

אחד הסיפורים הקשים ביותר מבחינה מוסרית בספר בראשית הוא סיפור מכירת יוסף. התורה מספרת שאחי יוסף שנאוהו מפני שאביהם אהב אותו יותר מהם. אחר כך, כאשר יוסף חלם שאחיו משתחוים לו וסיפר זאת לאחיו, גרמו חלומותיו ודבריו שהאחים ישנאו אותו ויקנאו בו עד כדי כך שהם רצו להרגו! לבקשת ראובן הם הסכימו שלא להרגו, אלא "רק" לזורקו לבור, ולבסוף מכרוהו לישמעאלים! כיצד יתכן שהאחים - שבטי י-ה - התנהגו בצורה כזו?!

כבר שאל השל"ה הקדוש (בדרוש לפרשיות וישב מקץ ויגש "צאן יוסף"): "מעלת השבטים גדולה עד מאד, שבודאי מעלתם יותר ממעלת מלאכי השרת... איך יתפוס השכל זה הדבר שבני עליה כאלה יעשו ביחד העבירה הגדולה שבכל העבירות שבעולם, דהיינו רציחה, ודימו להרוג את יוסף, ובפרט להרוג איש צדיק, עמוד יסוד עולם! ודבר כזה אינו עושה אפילו רשע גדול העובר על כמה עבירות חמורות, מונע את עצמו מלרצוח אפילו קטן שבישראל!"

כעין זה שאל הספורנו (בספר המפתח) על מכירת יוסף: "ענין המכירה וסיבתה על ידי צדיקי הדור. איך נועדו יחדיו בענין רע כזה?!"

יש לשאול מספר שאלות מוסריות על כל הענין:

  1. כיצד יתכן שהאחים רצו להרוג את יוסף, אחר כך זרקוהו לבור, וחשבו למכור אותו לעבד, וכל זאת רק מפני שהוא חלם חלומות מלכות והביא עליהם דיבה?
  2. גם אם הם כעסו עליו - כיצד יתכן שהם התעלמו מכך שיעקב יצטער צער נורא כשישמע על המקרה?
  3. כיצד יתכן שאחרי שהאחים זרקו את יוסף לבור הם ישבו לאכול כאילו שום דבר לא קרה?
  4. כיצד יתכן שיהודה הציע למכור את יוסף והאחים לא מחו על כך?
  5. כיצד יתכן שהאחים שיקרו ליעקב באומרם לו על הכותונת: "זאת מצאנו"?

תשובה על חלק מהשאלות המוסריות כתבו הספורנו והמלבי"ם.

א. הסבר הספורנו

כתב הספורנו (לז, יח):

ויתנכלו אתו להמיתו - ...אמר שחשבו את יוסף בלבם נוכל להמית, ושבא אליהם לא לדרוש שלומם, אלא למצוא עליהם עלילה, או להחטיאם, כדי שיקללם אביהם, או יענישם הא-ל יתברך, וישאר הוא לבדו 'ברוך מבנים' (על פי דברים לג, כד)... ובזה הודיע מה היה למו בהיות כולם צדיקים גמורים, עד שהיו שמותם לפני ד' לזכרון (שמות כח, יב וכט), איך נועדו לב יחדו להרוג את אחיהם או למכרו, ולא נחמו על הרעה. כי גם כשאמרו: 'אבל אשמים אנחנו על אחינו' (להלן מב, כא), לא אמרו שתהיה אשמתם על מכירתו או מיתתו, אלא על אכזריותם 'בהתחננו'. והנה הגיד הכתוב כי ציירו בלבם וחשבו את יוסף לנוכל ומתנקש בנפשם להמיתם בעולם הזה, או בעולם הבא, או בשניהם, והתורה אמרה: 'הבא להרגך השכם להרגו' (סנהדרין עב, א).

עוד כתב הספורנו (לז, כה):

וישבו לאכל לחם - שלא היה כל זה בעיניהם תקלה או מכשול שימנעם מלקבוע סעודתם, כמו שהיה ראוי לצדיקים כמותם כשאירע תקלה על ידם, כמו שעשו ישראל אחר שהרגו את שבט בנימין, כאמרו: 'וישבו עד הערב לפני האלקים, וישאו קולם ויבכו בכי גדול, ויאמרו: למה ד' אלקי ישראל היתה זאת בישראל' וכו' (שופטים כא, ב-ג). וכן דריוש המלך כשהשליך את דניאל בגוב האריות, דכתיב: 'ובת טות, ודחון לא הנעל קדמוהי' (דניאל ו, יט ותרגומו: לן בתענית, ולא הכניסו לפניו שולחן לאכול ומיני זמר - רש"י ומצודות). וזה קרה להם מפני שחשבו את יוסף לרודף, שכל הקודם להרגו זכה כשאין דרך להציל הנרדף בזולת זה.

עוד כתב הספורנו (מב, כח):

מה זאת עשה אלקים לנו - שנתן בלב זה, עם היותו ירא אלקים, שיעשה לנו זאת כדי לכבוש אותנו לעבדים בבואנו אליו, כאומרם אחר כך: 'ולקחת אתנו לעבדים' (להלן מג, יח), וזה לשלם לנו מידה כנגד מידה על מכירת אחינו. והנה המכירה לא היתה מאתנו להרע, אבל היתה מפני שחשבנוהו לרודף ובן מות, ומה שלא הרגנוהו היה על צד החסד בהיותו אחינו.

ב. תוספת הסבר של המלבי"ם

המלבי"ם הרחיב יותר ובאר (לז, ד):

כי עד עתה רק אחד מן הבנים היה הלב והסגולה, ויתר הבנים היו כקליפות [עיין בספר הכוזרי (א, מז; א, צה)], וישמעאל נדחה מפני יצחק, ועשו מפני יעקב, ויצחק ויעקב ירשו ברכת אברהם הבכורה והברכה וירושת הארץ והדיבוק האלקי, ולבני הפלגשים נתן אברהם מתנות וישלחם, ועשו... נדחה מנחלת ד'. ובאשר... השבטים... ראו שיעקב אהב רק את יוסף, חשבו שזה מפני שחושב שהוא הלב והסגולה, ויתר בניו כקליפות, ובפרט שעשה לו כתונת פסים, שמורה שרוצה ליחדו לעבודת ד' ולתת לו מעלת הבכורה, ועל כן יציינהו בבגדי כהונה וכתונת בד קדש. ובאשר נדמה להם שהוא איש גאה ואיש זדון, משתרר עליהם ומוציא דבה להבאיש ריחם בעיני אביהם, בפרט מה שראו בענין החלומות כי חושב למלוך עליהם... על פי זה חשבו שהוא אם יצליח להטות לב אביו לכל זה, יהיה סילון ממאיר לבית יעקב. לכן חשבו לכלות קוץ מכאיב מן הכרם לתועלת כללי, לא מקנאת איש מרעהו, רק למען לא יחלל שרי קדש ויתן לחרם יעקב וישראל לגדופים (על פי ישעיהו מג, כח).

עוד כתב המלבי"ם (לז, יד): "הוקבע בדעתם כי הוא רשע למות, וכי הוא רודף את הכלל". "שחשבו שרודף אותם ורוצה לאבד אותם בעולם הזה ובעולם הבא" (שם, יח).

נראה לבאר יותר את דברי המלבי"ם והספורנו לגבי מה שכתבו שהאחים חשבו שיוסף רוצה לרדוף אותם בעולם הזה, על פי מה שעשו החשמונאים, שנלחמו נגד היוונים ויצאו להרוג וליהרג, לא מפני שהיוונים איימו על חייהם הגשמיים בעולם הזה, אלא מפני שהיונים רצו "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך". רואים שכאשר רוצים להעביר יהודי על דתו הדבר דומה למציאות שבה רוצים להרוג אותו (עיין בספר "נר מצוה" למהר"ל עמוד כב)!

עוד יש להוסיף את מה שנאמר על אחד מגדולי ישראל לפני כאלף שנה, שכאשר בנו השתמד, ישב עליו "שבעה", כפי שיושבים על המת (רא"ש מועד קטן פ"ג סימן נט ובהגה שם). דהיינו שמי שאינו חלק מהסגולה האלקית הרי הוא כאילו מת!

כך גם התיחסו האחים למעשיו של יוסף: יוסף רוצה להוציאם מכלל ישראל, והרי זה כרדיפה! ולכן החשיבו האחים את יוסף, שרוצה לדחותם מהסגולה האלקית, כרודף שמותר להרגו. אבל אחר כך החליטו שלא להרגו בידים, אלא להרגו בגרמא, בזריקתו לבור, או למכרו, כדי שלא יוכל להרע להם.

לפי זה מיושבות השאלות המוסריות כיצד יתכן שהאחים חשבו להרוג את יוסף או למכרו, וזרקוהו לבור ואכלו אחר כך, כיון שהאחים היו בטוחים שהם עושים על פי הדין! ולמרות כל הכאב שגרמו ליעקב, הם חשבו שעדיף כאב זה על פני הכאב שכל בניו ידחו מעם ישראל.

ג. תוספת הסבר על פירוש המלבי"ם

יש להוסיף שהאחים חשבו שיעקב, באהבתו את יוסף יותר מאהבתו את שאר בניו, טועה, כשם שטעה יצחק שאהב את עשו יותר מאשר את יעקב, ורצה לברך את עשו ולא את יעקב, ולכן גם הרשו האחים לעצמם לשקר את יעקב אביהם! כיון שמצד אחד הם היו בטוחים שהם צודקים, ומצד שני הם ידעו שיעקב ודאי מתנגד לדעתם בכל תוקף, ולכן הם החליטו לעשות מעשה ולהעלימו מיעקב, אף שיש בו שקר, על מנת להציל את עם ישראל, בדומה למה שעשה אביהם, יעקב אבינו עצמו, לאביו יצחק, שלקח את הברכות המיועדות לעשו, ואמר על עצמו: "אנכי עשו בכרך", כדי שעם ישראל יקבל את הברכות ולא זרע עשו!

סיום

נמצאנו למדים שאף המעשים הקשים שעשו השבטים ליוסף לא נעשו מתוך קנאה אנושית פשוטה, ח"ו, אלא מתוך דאגה עמוקה לשלמות עם ישראל, ומתוך הבנה שעליהם מוטלת החובה לפעול כדי לשמור על שלמות זו, שהיא הציר המרכזי של חומש בראשית - בחירת ד' בעם ישראל.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך