תנ"ך על הפרק - שמואל א ז - מה משמעות שאיבת המים ושפיכתם? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמואל א ז

239 / 929
היום

הפרק

וַיָּבֹ֜אוּ אַנְשֵׁ֣י ׀ קִרְיַ֣ת יְעָרִ֗ים וַֽיַּעֲלוּ֙ אֶת־אֲר֣וֹן יְהוָ֔ה וַיָּבִ֣אוּ אֹת֔וֹ אֶל־בֵּ֥ית אֲבִינָדָ֖ב בַּגִּבְעָ֑ה וְאֶת־אֶלְעָזָ֤ר בְּנוֹ֙ קִדְּשׁ֔וּ לִשְׁמֹ֖ר אֶת־אֲר֥וֹן יְהוָֽה׃וַיְהִ֗י מִיּ֞וֹם שֶׁ֤בֶת הָֽאָרוֹן֙ בְּקִרְיַ֣ת יְעָרִ֔ים וַיִּרְבּוּ֙ הַיָּמִ֔ים וַיִּֽהְי֖וּ עֶשְׂרִ֣ים שָׁנָ֑ה וַיִּנָּה֛וּ כָּל־בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵ֖ל אַחֲרֵ֥י יְהוָֽה׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֗ל אֶל־כָּל־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵל֮ לֵאמֹר֒ אִם־בְּכָל־לְבַבְכֶ֗ם אַתֶּ֤ם שָׁבִים֙ אֶל־יְהוָ֔ה הָסִ֜ירוּ אֶת־אֱלֹהֵ֧י הַנֵּכָ֛ר מִתּוֹכְכֶ֖ם וְהָעַשְׁתָּר֑וֹת וְהָכִ֨ינוּ לְבַבְכֶ֤ם אֶל־יְהוָה֙ וְעִבְדֻ֣הוּ לְבַדּ֔וֹ וְיַצֵּ֥ל אֶתְכֶ֖ם מִיַּ֥ד פְּלִשְׁתִּֽים׃וַיָּסִ֙ירוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶת־הַבְּעָלִ֖ים וְאֶת־הָעַשְׁתָּרֹ֑ת וַיַּעַבְד֥וּ אֶת־יְהוָ֖ה לְבַדּֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֔ל קִבְצ֥וּ אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵ֖ל הַמִּצְפָּ֑תָה וְאֶתְפַּלֵּ֥ל בַּעַדְכֶ֖ם אֶל־יְהוָֽה׃וַיִּקָּבְצ֣וּ הַ֠מִּצְפָּתָה וַיִּֽשְׁאֲבוּ־מַ֜יִם וַֽיִּשְׁפְּכ֣וּ ׀ לִפְנֵ֣י יְהוָ֗ה וַיָּצ֙וּמוּ֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא וַיֹּ֣אמְרוּ שָׁ֔ם חָטָ֖אנוּ לַיהוָ֑ה וַיִּשְׁפֹּ֧ט שְׁמוּאֵ֛ל אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בַּמִּצְפָּֽה׃וַיִּשְׁמְע֣וּ פְלִשְׁתִּ֗ים כִּֽי־הִתְקַבְּצ֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ הַמִּצְפָּ֔תָה וַיַּעֲל֥וּ סַרְנֵֽי־פְלִשְׁתִּ֖ים אֶל־יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיִּשְׁמְעוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיִּֽרְא֖וּ מִפְּנֵ֥י פְלִשְׁתִּֽים׃וַיֹּאמְר֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ אֶל־שְׁמוּאֵ֔ל אַל־תַּחֲרֵ֣שׁ מִמֶּ֔נּוּ מִזְּעֹ֖ק אֶל־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ וְיֹשִׁעֵ֖נוּ מִיַּ֥ד פְּלִשְׁתִּֽים׃וַיִּקַּ֣ח שְׁמוּאֵ֗ל טְלֵ֤ה חָלָב֙ אֶחָ֔דויעלהוַיַּעֲלֵ֧הוּעוֹלָ֛ה כָּלִ֖יל לַֽיהוָ֑ה וַיִּזְעַ֨ק שְׁמוּאֵ֤ל אֶל־יְהוָה֙ בְּעַ֣ד יִשְׂרָאֵ֔ל וַֽיַּעֲנֵ֖הוּ יְהוָֽה׃וַיְהִ֤י שְׁמוּאֵל֙ מַעֲלֶ֣ה הָעוֹלָ֔ה וּפְלִשְׁתִּ֣ים נִגְּשׁ֔וּ לַמִּלְחָמָ֖ה בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וַיַּרְעֵ֣ם יְהוָ֣ה ׀ בְּקוֹל־גָּ֠דוֹל בַּיּ֨וֹם הַה֤וּא עַל־פְּלִשְׁתִּים֙ וַיְהֻמֵּ֔ם וַיִּנָּגְפ֖וּ לִפְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֵּ֨צְא֜וּ אַנְשֵׁ֤י יִשְׂרָאֵל֙ מִן־הַמִּצְפָּ֔ה וַֽיִּרְדְּפ֖וּ אֶת־פְּלִשְׁתִּ֑ים וַיַּכּ֕וּם עַד־מִתַּ֖חַת לְבֵ֥ית כָּֽר׃וַיִּקַּ֨ח שְׁמוּאֵ֜ל אֶ֣בֶן אַחַ֗ת וַיָּ֤שֶׂם בֵּֽין־הַמִּצְפָּה֙ וּבֵ֣ין הַשֵּׁ֔ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ אֶ֣בֶן הָעָ֑זֶר וַיֹּאמַ֕ר עַד־הֵ֖נָּה עֲזָרָ֥נוּ יְהוָֽה׃וַיִּכָּֽנְעוּ֙ הַפְּלִשְׁתִּ֔ים וְלֹא־יָסְפ֣וּ ע֔וֹד לָב֖וֹא בִּגְב֣וּל יִשְׂרָאֵ֑ל וַתְּהִ֤י יַד־יְהוָה֙ בַּפְּלִשְׁתִּ֔ים כֹּ֖ל יְמֵ֥י שְׁמוּאֵֽל׃וַתָּשֹׁ֣בְנָה הֶעָרִ֡ים אֲשֶׁ֣ר לָֽקְחוּ־פְלִשְׁתִּים֩ מֵאֵ֨ת יִשְׂרָאֵ֤ל ׀ לְיִשְׂרָאֵל֙ מֵעֶקְר֣וֹן וְעַד־גַּ֔ת וְאֶ֨ת־גְּבוּלָ֔ן הִצִּ֥יל יִשְׂרָאֵ֖ל מִיַּ֣ד פְּלִשְׁתִּ֑ים וַיְהִ֣י שָׁל֔וֹם בֵּ֥ין יִשְׂרָאֵ֖ל וּבֵ֥ין הָאֱמֹרִֽי׃וַיִּשְׁפֹּ֤ט שְׁמוּאֵל֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל כֹּ֖ל יְמֵ֥י חַיָּֽיו׃וְהָלַ֗ךְ מִדֵּ֤י שָׁנָה֙ בְּשָׁנָ֔ה וְסָבַב֙ בֵּֽית־אֵ֔ל וְהַגִּלְגָּ֖ל וְהַמִּצְפָּ֑ה וְשָׁפַט֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל אֵ֥ת כָּל־הַמְּקוֹמ֖וֹת הָאֵֽלֶּה׃וּתְשֻׁבָת֤וֹ הָרָמָ֙תָה֙ כִּֽי־שָׁ֣ם בֵּית֔וֹ וְשָׁ֖ם שָׁפָ֣ט אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּֽבֶן־שָׁ֥ם מִזְבֵּ֖חַ לַֽיהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מה משמעות שאיבת המים ושפיכתם?

הקדמה

נאמר בפסוק ו':

ויקבצו המצפתה, וישאבו מים וישפכו לפני ד', ויצומו ביום ההוא, ויאמרו שם: חטאנו לד', וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

יש לשאול: מה משמעות שפיכת המים?

נאמרו על כך חמישה הסברים:

א. הסבר התרגום יונתן, הירושלמי והמדרש שוחר טוב

תרגם יונתן:

ושפיכו לבהון בתיובתא כמיא קדם ד'.

כלומר: בני ישראל שפכו לבם כמים בתשובה.

כעין זה אמרו בתלמוד הירושלמי במסכת תענית (פ"ב ה"ז):

כתיב: 'ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ד''. וכי מים שפכו? אלא מלמד ששפכו את לבם כמים.

אבל יש להעיר שבפסוק אצלנו כתוב: "וישאבו מים וישפכו לפני ד'", והתרגום והירושלמי לא התיחסו כלל לשאיבת המים, אלא רק לשפיכתם.

תשובה לדבר נמצאת במדרש שוחר טוב לתהלים סוף מזמור קיט:

ויקבצו המצפתה וישאבו מים, וישפכו לפני ד' - ואיזו מים היו שואבים ושופכים? אלא שעשו תשובה ושפכו לבם כמים לפני הקדוש ברוך הוא בתשובה שלמה, וכן ירמיהו אומר: 'שפכי כמים לבך נכח פני ד'' (איכה ב, יט), לכך נאמר וישאבו מים.

המדרש שאל: "ואיזו מים היו שואבים ושופכים?", וגם ציטט בסוף דבריו את המלים "וישאבו מים", ולא את המלים "וישפכו לפני ד'". ונראה שכוונתו היא שבני ישראל עשו תשובה מעומק הלב, ולכן נאמר כאן: "וישאבו מים".

ב. הסבר רש"י

הסבר אחר כתב רש"י:

לפי משמעו אינו אלא סימן הכנעה: הרי אנו לפניך כמים הללו הנשפכין.

גם על רש"י יש להעיר שבפסוק כתוב: "וישאבו מים וישפכו לפני ד'", ורש"י לא התיחס כלל לשאיבת המים, אלא רק לשפיכתם.

ג. הסבר הרד"ק

הסבר שלישי כתב הרד"ק:

יתכן לפרש ששפכו מים לפני ד' סימן לכפרת עוונות, על דרך 'כמים עברו תזכור' (איוב יא, טז).

גם על רד"ק יש להעיר שבפסוק כתוב: "וישאבו מים וישפכו לפני ד'", ורד"ק לא התיחס כלל לשאיבת המים, אלא רק לשפיכתם.

ד. הסבר הרלב"ג

הסבר רביעי כתב הרלב"ג:

ושאבו ישראל מים ושפכו לפני ד', להעיד שכבר התרחצו מעוונם.

יש לציין שמשמעות כזו מצאנו בפרשת עגלה ערופה:

וכל זקני העיר ההִוא הקרֹבים אל החלל ירחצו את ידיהם על העגלה הערופה בנחל. וענו ואמרו: ידינו לא שפכו את הדם הזה, ועינינו לא ראו(דברים כא, ו-ז).

וכתב החזקוני שם:

ירחצו את ידיהם - סימן כשם שידינו נקיות כך אנו נקיים מחלל זה.

אבל יש להעיר ששם כתוב בפירוש: "וכל זקני העיר ההִוא הקרֹבים אל החלל ירחצו את ידיהם על העגלה הערופה בנחל". ואילו אצלנו כתוב: "וישאבו מים וישפכו לפני ד'", ולא כתוב שרחצו ידיהם במים.

ה. הסבר האברבנאל, האלשיך הקדוש וה"מצודת דוד"

הסבר חמישי כתב האברבנאל:

וזכר ששם שאבו מים וישפכו לפני ד', רוצה לומר ששפכו לבבם לפניו. כך תרגם יונתן. והנכון אצלי ששאבו מי דמעותיהם, ושפכו אותם דמעות נוכח פני ד'.

כעין זה כתב גם האלשיך הקדוש:

וישאבו מעיניהם מים, וישפכו דמעות לפני ד'.

וכן כתב ה"מצודת דוד":

וישאבו מים - רצונו לומר: התעוררו לשאוב ולהזיל מי דמע, ושפכו בתפילה לפני ד'.

הסבר זה מסביר מדוע תיאר הנביא גם את שאיבת המים וגם את שפיכתם.

יש לציין שמעשה זה של שפיכת מים כחלק מתהליך של חזרה בתשובה אינו מופיע במקומות אחרים, אבל לפי התרגום יונתן, הירושלמי והמדרש "שוחר טוב" הפסוק בא לבטא את גודל התשובה מעומק הלב שעשו בני ישראל.

כמו כן את המשמעות של מעשה זה לפי רש"י, ההכנעה, ולפי האברבנאל, הבכי, כתב הרמב"ם בהלכות תשובה (פ"ב ה"ד):

מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני ד' בבכי ובתחנונים, ועושה צדקה כפי כוחו, ומתרחק הרבה מן הדבר שחטא בו, ומשנה שמו, כלומר: אני אחר, ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים, ומשנה מעשיו כולן לטובה ולדרך ישרה, וגולה ממקומו, שגלות מכפרת עון, מפני שגורמת לו להכנע ולהיות עניו ושפל רוח.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך