תנ"ך על הפרק - בראשית יח - סטרא דקדושא שרי בפירודא / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית יח

18 / 929
היום

הפרק

ביקור המלאכים אצל אברהם, תפילת אברהם על סדום

וַיֵּרָ֤א אֵלָיו֙ יְהוָ֔ה בְּאֵלֹנֵ֖י מַמְרֵ֑א וְה֛וּא יֹשֵׁ֥ב פֶּֽתַח־הָאֹ֖הֶל כְּחֹ֥ם הַיּֽוֹם׃וַיִּשָּׂ֤א עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּה֙ שְׁלֹשָׁ֣ה אֲנָשִׁ֔ים נִצָּבִ֖ים עָלָ֑יו וַיַּ֗רְא וַיָּ֤רָץ לִקְרָאתָם֙ מִפֶּ֣תַח הָאֹ֔הֶל וַיִּשְׁתַּ֖חוּ אָֽרְצָה׃וַיֹּאמַ֑ר אֲדֹנָ֗י אִם־נָ֨א מָצָ֤אתִי חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ אַל־נָ֥א תַעֲבֹ֖ר מֵעַ֥ל עַבְדֶּֽךָ׃יֻקַּֽח־נָ֣א מְעַט־מַ֔יִם וְרַחֲצ֖וּ רַגְלֵיכֶ֑ם וְהִֽשָּׁעֲנ֖וּ תַּ֥חַת הָעֵֽץ׃וְאֶקְחָ֨ה פַת־לֶ֜חֶם וְסַעֲד֤וּ לִבְּכֶם֙ אַחַ֣ר תַּעֲבֹ֔רוּ כִּֽי־עַל־כֵּ֥ן עֲבַרְתֶּ֖ם עַֽל־עַבְדְּכֶ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֵּ֥ן תַּעֲשֶׂ֖ה כַּאֲשֶׁ֥ר דִּבַּֽרְתָּ׃וַיְמַהֵ֧ר אַבְרָהָ֛ם הָאֹ֖הֱלָה אֶל־שָׂרָ֑ה וַיֹּ֗אמֶר מַהֲרִ֞י שְׁלֹ֤שׁ סְאִים֙ קֶ֣מַח סֹ֔לֶת ל֖וּשִׁי וַעֲשִׂ֥י עֻגֽוֹת׃וְאֶל־הַבָּקָ֖ר רָ֣ץ אַבְרָהָ֑ם וַיִּקַּ֨ח בֶּן־בָּקָ֜ר רַ֤ךְ וָטוֹב֙ וַיִּתֵּ֣ן אֶל־הַנַּ֔עַר וַיְמַהֵ֖ר לַעֲשׂ֥וֹת אֹתֽוֹ׃וַיִּקַּ֨ח חֶמְאָ֜ה וְחָלָ֗ב וּבֶן־הַבָּקָר֙ אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֔ה וַיִּתֵּ֖ן לִפְנֵיהֶ֑ם וְהֽוּא־עֹמֵ֧ד עֲלֵיהֶ֛ם תַּ֥חַת הָעֵ֖ץ וַיֹּאכֵֽלוּ׃וַיֹּאמְר֣וּ אֵׄלָׄ֔יׄוׄ אַיֵּ֖ה שָׂרָ֣ה אִשְׁתֶּ֑ךָ וַיֹּ֖אמֶר הִנֵּ֥ה בָאֹֽהֶל׃וַיֹּ֗אמֶר שׁ֣וֹב אָשׁ֤וּב אֵלֶ֙יךָ֙ כָּעֵ֣ת חַיָּ֔ה וְהִנֵּה־בֵ֖ן לְשָׂרָ֣ה אִשְׁתֶּ֑ךָ וְשָׂרָ֥ה שֹׁמַ֛עַת פֶּ֥תַח הָאֹ֖הֶל וְה֥וּא אַחֲרָֽיו׃וְאַבְרָהָ֤ם וְשָׂרָה֙ זְקֵנִ֔ים בָּאִ֖ים בַּיָּמִ֑ים חָדַל֙ לִהְי֣וֹת לְשָׂרָ֔ה אֹ֖רַח כַּנָּשִֽׁים׃וַתִּצְחַ֥ק שָׂרָ֖ה בְּקִרְבָּ֣הּ לֵאמֹ֑ר אַחֲרֵ֤י בְלֹתִי֙ הָֽיְתָה־לִּ֣י עֶדְנָ֔ה וַֽאדֹנִ֖י זָקֵֽן׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה אֶל־אַבְרָהָ֑ם לָ֣מָּה זֶּה֩ צָחֲקָ֨ה שָׂרָ֜ה לֵאמֹ֗ר הַאַ֥ף אֻמְנָ֛ם אֵלֵ֖ד וַאֲנִ֥י זָקַֽנְתִּי׃הֲיִפָּלֵ֥א מֵיְהוָ֖ה דָּבָ֑ר לַמּוֹעֵ֞ד אָשׁ֥וּב אֵלֶ֛יךָ כָּעֵ֥ת חַיָּ֖ה וּלְשָׂרָ֥ה בֵֽן׃וַתְּכַחֵ֨שׁ שָׂרָ֧ה ׀ לֵאמֹ֛ר לֹ֥א צָחַ֖קְתִּי כִּ֣י ׀ יָרֵ֑אָה וַיֹּ֥אמֶר ׀ לֹ֖א כִּ֥י צָחָֽקְתְּ׃וַיָּקֻ֤מוּ מִשָּׁם֙ הָֽאֲנָשִׁ֔ים וַיַּשְׁקִ֖פוּ עַל־פְּנֵ֣י סְדֹ֑ם וְאַ֨בְרָהָ֔ם הֹלֵ֥ךְ עִמָּ֖ם לְשַׁלְּחָֽם׃וַֽיהֹוָ֖ה אָמָ֑ר הַֽמְכַסֶּ֤ה אֲנִי֙ מֵֽאַבְרָהָ֔ם אֲשֶׁ֖ר אֲנִ֥י עֹשֶֽׂה׃וְאַ֨בְרָהָ֔ם הָי֧וֹ יִֽהְיֶ֛ה לְג֥וֹי גָּד֖וֹל וְעָצ֑וּם וְנִ֨בְרְכוּ ב֔וֹ כֹּ֖ל גּוֹיֵ֥י הָאָֽרֶץ׃כִּ֣י יְדַעְתִּ֗יו לְמַעַן֩ אֲשֶׁ֨ר יְצַוֶּ֜ה אֶת־בָּנָ֤יו וְאֶת־בֵּיתוֹ֙ אַחֲרָ֔יו וְשָֽׁמְרוּ֙ דֶּ֣רֶךְ יְהוָ֔ה לַעֲשׂ֥וֹת צְדָקָ֖ה וּמִשְׁפָּ֑ט לְמַ֗עַן הָבִ֤יא יְהוָה֙ עַל־אַבְרָהָ֔ם אֵ֥ת אֲשֶׁר־דִּבֶּ֖ר עָלָֽיו׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה זַעֲקַ֛ת סְדֹ֥ם וַעֲמֹרָ֖ה כִּי־רָ֑בָּה וְחַ֨טָּאתָ֔ם כִּ֥י כָבְדָ֖ה מְאֹֽד׃אֵֽרֲדָה־נָּ֣א וְאֶרְאֶ֔ה הַכְּצַעֲקָתָ֛הּ הַבָּ֥אָה אֵלַ֖י עָשׂ֣וּ ׀ כָּלָ֑ה וְאִם־לֹ֖א אֵדָֽעָה׃וַיִּפְנ֤וּ מִשָּׁם֙ הָֽאֲנָשִׁ֔ים וַיֵּלְכ֖וּ סְדֹ֑מָה וְאַ֨בְרָהָ֔ם עוֹדֶ֥נּוּ עֹמֵ֖ד לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וַיִּגַּ֥שׁ אַבְרָהָ֖ם וַיֹּאמַ֑ר הַאַ֣ף תִּסְפֶּ֔ה צַדִּ֖יק עִם־רָשָֽׁע׃אוּלַ֥י יֵ֛שׁ חֲמִשִּׁ֥ים צַדִּיקִ֖ם בְּת֣וֹךְ הָעִ֑יר הַאַ֤ף תִּסְפֶּה֙ וְלֹא־תִשָּׂ֣א לַמָּק֔וֹם לְמַ֛עַן חֲמִשִּׁ֥ים הַצַּדִּיקִ֖ם אֲשֶׁ֥ר בְּקִרְבָּֽהּ׃חָלִ֨לָה לְּךָ֜ מֵעֲשֹׂ֣ת ׀ כַּדָּבָ֣ר הַזֶּ֗ה לְהָמִ֤ית צַדִּיק֙ עִם־רָשָׁ֔ע וְהָיָ֥ה כַצַּדִּ֖יק כָּרָשָׁ֑ע חָלִ֣לָה לָּ֔ךְ הֲשֹׁפֵט֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה אִם־אֶמְצָ֥א בִסְדֹ֛ם חֲמִשִּׁ֥ים צַדִּיקִ֖ם בְּת֣וֹךְ הָעִ֑יר וְנָשָׂ֥אתִי לְכָל־הַמָּק֖וֹם בַּעֲבוּרָֽם׃וַיַּ֥עַן אַבְרָהָ֖ם וַיֹּאמַ֑ר הִנֵּה־נָ֤א הוֹאַ֙לְתִּי֙ לְדַבֵּ֣ר אֶל־אֲדֹנָ֔י וְאָנֹכִ֖י עָפָ֥ר וָאֵֽפֶר׃א֠וּלַי יַחְסְר֞וּן חֲמִשִּׁ֤ים הַצַּדִּיקִם֙ חֲמִשָּׁ֔ה הֲתַשְׁחִ֥ית בַּחֲמִשָּׁ֖ה אֶת־כָּל־הָעִ֑יר וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אַשְׁחִ֔ית אִם־אֶמְצָ֣א שָׁ֔ם אַרְבָּעִ֖ים וַחֲמִשָּֽׁה׃וַיֹּ֨סֶף ע֜וֹד לְדַבֵּ֤ר אֵלָיו֙ וַיֹּאמַ֔ר אוּלַ֛י יִמָּצְא֥וּן שָׁ֖ם אַרְבָּעִ֑ים וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֶֽעֱשֶׂ֔ה בַּעֲב֖וּר הָאַרְבָּעִֽים׃וַ֠יֹּאמֶר אַל־נָ֞א יִ֤חַר לַֽאדֹנָי֙ וַאֲדַבֵּ֔רָה אוּלַ֛י יִמָּצְא֥וּן שָׁ֖ם שְׁלֹשִׁ֑ים וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֶֽעֱשֶׂ֔ה אִם־אֶמְצָ֥א שָׁ֖ם שְׁלֹשִֽׁים׃וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּֽה־נָ֤א הוֹאַ֙לְתִּי֙ לְדַבֵּ֣ר אֶל־אֲדֹנָ֔י אוּלַ֛י יִמָּצְא֥וּן שָׁ֖ם עֶשְׂרִ֑ים וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אַשְׁחִ֔ית בַּעֲב֖וּר הָֽעֶשְׂרִֽים׃וַ֠יֹּאמֶר אַל־נָ֞א יִ֤חַר לַֽאדֹנָי֙ וַאֲדַבְּרָ֣ה אַךְ־הַפַּ֔עַם אוּלַ֛י יִמָּצְא֥וּן שָׁ֖ם עֲשָׂרָ֑ה וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אַשְׁחִ֔ית בַּעֲב֖וּר הָעֲשָׂרָֽה׃וַיֵּ֣לֶךְ יְהוָ֔ה כַּאֲשֶׁ֣ר כִּלָּ֔ה לְדַבֵּ֖ר אֶל־אַבְרָהָ֑ם וְאַבְרָהָ֖ם שָׁ֥ב לִמְקֹמֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

סטרא דקדושא שרי בפירודא

"וירא אליו ה' באלני ממרא..." (בראשית יח, א). "הוא שנתן לו עצה על המילה, לפיכך נגלה עליו בחלקו" (רש"י, שם ד"ה "באלוני ממרא").

מה יעץ ממרא לאברהם ומה יעצו לו רעיו? במדרש בראשית רבה מסופר:

בשעה שאמר הקב"ה לאברהם לימול, הלך ונמלך בג' אוהביו. אמר לו ענר, כבר בן ק' שנה אתה, ואתה הולך ומצער את עצמך. אמר לו אשכול, מה את הולך ומסיים את עצמך בין שונאיך. אמר לו ממרא, אלקיך שעמד לך בכבשן האש ובמלכים וברעבון, והדבר הזה שאמר לך למול אין אתה שומע לו? אמר לו הקב"ה: אתה נתתה לו עצה למול, חייך שאיני נגלה עליך לא בפלטין של ענר, ולא בפלטין של אשכול, אלא בפלטין שלך (מב, ח).

ובאמת הדבר מופלא, אברהם שמסר נפשו בכבשן האש ובעקדת יצחק, מתלבט בעניין המילה?! מה ראה אברהם להסס במילוי מצות מילה?

נראה, שאברהם חשש שמשימת חייו תיפגע. הוא הפיץ את האמונה באל אחד ונלחם בהשקפה האלילית. הוא הלך וקרא בשם ה', וכדברי הרמב"ם "היה העולם הולך ומתגלגל עד שנולד עמודו של עולם וכו', והיה מהלך וקורא ומקבץ העם וכו', שנאמר 'ויקרא שם בשם ה' א-ל עולם' (בראשית כא, לג)... עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם אנשי בית אברהם" (הלכות עבודה זרה א, ב-ג). שני אלפי התוהו נסתיימו, ומ"הנפש אשר עשו בחרן" (בראשית יב, ה), החלו שני אלפי תורה (עבודה זרה ט ע"א). אברהם לחם באמונת האלילים התובעת קרבנות אדם, והציג תורה ש"דרכיה דרכי נעם" (משלי ג, יז). לדעת הגר"א, אברהם חשש שמצות מילה תגרום להשוואה בין אמונתו של אברהם לאמונת האלילים, כביכול גם התורה דורשת קרבן וייסורין ממאמיניה, ובכך יאבד אברהם מיכולת השפעתו על האנושות. אברהם שקל להפסיד משכרו, ובלבד שיוכל להמשיך ולקבץ סביבו מאמינים.

ועוד חשש. המילה מייחדת את עם ישראל, "אות ברית ביני וביניכם", "שאין הערלה קרויה אלא לשם עכו"ם, שנאמר (ירמיהו ט, כה) 'כי כל הגוים ערלים וכל בית ישראל ערלי לב'" (נדרים לא ע"ב). באמצעות המילה מייחד אברהם את עצמו, ובזה שם אברהם גבול ליכולת ההשפעה שלו על הסביבה, שהרי ההשפעה נובעת מתוך הרצון להזדהות עם אברהם, והמילה פירושה ניתוק והסתגרות. 

המדרש מבטא יפה את חששותיו של אברהם: "אתה... מצער עצמך", ובזה אתה מתדמה לאמונת האלילים; "אתה... מסיים עצמך" (אתה מייחד את עצמך), בזה אתה נבדל מהם. 

רעיון זה חוזר גם בגמרא בסנהדרין: "בשעה שהלך לשחוט את בנו, פגע בו השטן, אמר לו 'הנסה דבר אליך תלאה... כושל יקימון מליך וברכים כֹּרְעות תאמץ, כי עתה תבוא אליך ותלא... הלא יראתך כסלתך' (איוב ד, ב-ו)", ופירש רש"י "כסיל, שיאמרו אין ממש באמונתך (פט ע"ב, ד"ה "הנה יסרת").

על כף המאזניים היו מונחות שתי מגמות: ביטול ייחודו של אברהם ועל ידי כך להגדיל את ההשפעה על המון גוים, או לייחד את אברהם ובניו וליסד את האומה הישראלית ועל ידי כך תצטמצם השפעתו על גויי העולם. ואברהם הכריע כפי עצתו של ממרא, שלצורך ההשפעה על כלל האנושות, יש צורך בהסתגרות זמנית כדי לבנות את הפרטיות המצומצמת לפני היציאה אל מרחב האנושות.

וכך נהג אברהם גם עם לוט כאשר רבו הרועים, "ויפרדו איש מעל אחיו" (בראשית יג, יא), וכך בעקדה "שבו לכם פה עם החמור, ואני והנער נלכה עד כה, ונשתחוה ונשובה אליכם" (שם כב, ה). אמנם אנו נפרדים כרגע, אך המטרה היא לחזור אליכם, להשפיע ולרומם אתכם.

וכך נהג יעקב, שעליו נאמר "ופרצת ימה וקדמה צפונה ונגבה" (בראשית כח, יד), הוא לא קרא למקדש הר ושדה כאבותיו, אלא בית. ההר והשדה הם מקומות פרוצים שלכל אחד יש גישה אליהם, וזו האמונה הכללית שלימד אברהם את באי העולם, אך הבית הוא מצומצם בקירות ובדלת סגורה, הוא התבודד כדי לבנות את המשפחה הפרטית, אך בסופו של דבר התברך ב"נחלה בלי מצרים" (ברכות נא ע"א), ויתקיים בו "ונהרו אליו כל הגוים... ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלוקי יעקב" (ישעיה ב, ב-ג).

דרכה של היהדות - היפרדות לצורך התחברות:

התכלית הלאומית של ישראל מיוחדת היא בתור חטיבה אחת בעולם, שהיא מצוינת בתקותה לעצמה, לא בשביל עצמה, כי אם בשביל הטוב הכללי שהוא חן השכל הטוב, המוסר והיושר האמיתי, שא"א שיבנה כי אם ע"י תיקון עולם במלכות שדי (עולת ראיה, ח"א, עמ'  שפו).

וזאת היא נחלת ה' בכל דרך הקודש, הפרדה על מנת התחברות, להיפך מהכללה הגסה, המדברת גדולות ואומרת לאגד הכל בחבילה אחת, ומאבדת את כל הוד רוחני ואצילי. וסוף כל סוף על ידי החשכת החיים נעכר אור הדעת הצלול, והאהבה הגסה המיוחדה של כל בריה מתגברת ונעשית מזוהמה עד שהכל מתפרד, והארץ כולה תנוע כשכור מכובד פשעה. וסטרא אחרא שרי (מתחיל) בחיבורא וסיים בפירודא, סטרא דקדושה שרי בפירודא וסיים בחיבורא ושם גופיה איקרי שלום" (אורות הקודש, ח"ב,  עמ'  תמ).

למסתכל פנימי מתראים הם (הניגודים) בתואר ריחוקים מקומיים של שתילים, שהם משמשים לטובת רעננותם ושביעת יניקתם, כדי שכל אחד ואחד יתפתח במילואו, ותהיה הסגולה המיוחדת של כל אחד מחוטבה בכל פרטיה, מה שהקרוב היה מטשטש ומקלקל הכל. והאחדות המתואמה באה רק מתוך זה הריחוק. שרי בפירודא וסיים בחיבורא (אורות הקודש, ח"א,  עמ'  טו).

אומות העולם מדברים על אחדות האנושות, אך סופה של אחדות זו היא פירוד, כיוון שעדין לא הגיע זמנה של האחדות. עם ישראל פורש מן האנושות ובונה את עצמו תחילה מתוך ההסתגרות, ודווקא פרישה זו תביא בסופו של דבר לאחדות. וזו היתה טעותו של קורח שביקש לטשטש את הייחוד של השתילים. הוא טען ש"כל העדה כלם קדשים" (במדבר טז, ג), ושוב אין צורך באותה התייחדות של כוהנים בתוך ישראל וישראל מן האומות. ומבואר בספרי חסידות שאמנם כך יהיה לעתיד לבוא, "כי מלאה הארץ דעה את ה'" (ישעיהו יא, ט), "ולא יְלַמדו עוד איש את רעהו וגו' כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם" (ירמיהו לא, לג). אלא שטעותו של קורח היתה שסבר שכבר הגיע זמן התיקון.2 ולא היא, עדיין יש צורך בהתייחדות כוהנים מישראלים וישראל מאומות העולם.

"רק כשנהיה מה שאנו צריכים להיות, תשוב להאנושיות הסגולה העליונה, שהתמצית שלה תהיה מסוגלה לאור הרוחני הגנוז בתכונתה, ממילא תתרומם כולה, ובגאון תכיר את האושר שלה, במה שזכתה שהחלק היותר מוכשר שבה יהיה ממולא באור האלקי הזך, וע"י השפעתו תדע בכללותה איך להתרומם לפי מדתה" (אורות,  עמ'  קנה).

***

אין להיבהל מטענות על גאוותנות, סגירות, פרישות וכיתתיות. בתי ספר מיוחדים, ישיבות ואולפנות, ישיבות "ההסדר" וכדומה, הם הדרך לבניין האישיות בשלב הראשון; אך חשובה ביותר היא המגמה ותחושת האחריות כלפי הכלל: גם בשעת ההסתגרות נוטה הערבות ההדדית כלפי הכלל, ושוררת ההכרה שהפרידה והניתוק הם תנאי שלאחר שנשתחווה באופן אישי, "נשובה אליכם" (בראשית כב, ה) לרומם גם אתכם. 


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך