תנ"ך על הפרק - בראשית יח - אברהם שותף במלכות שמים / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית יח

18 / 929
היום

הפרק

ביקור המלאכים אצל אברהם, תפילת אברהם על סדום

וַיֵּרָ֤א אֵלָיו֙ יְהוָ֔ה בְּאֵלֹנֵ֖י מַמְרֵ֑א וְה֛וּא יֹשֵׁ֥ב פֶּֽתַח־הָאֹ֖הֶל כְּחֹ֥ם הַיּֽוֹם׃וַיִּשָּׂ֤א עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּה֙ שְׁלֹשָׁ֣ה אֲנָשִׁ֔ים נִצָּבִ֖ים עָלָ֑יו וַיַּ֗רְא וַיָּ֤רָץ לִקְרָאתָם֙ מִפֶּ֣תַח הָאֹ֔הֶל וַיִּשְׁתַּ֖חוּ אָֽרְצָה׃וַיֹּאמַ֑ר אֲדֹנָ֗י אִם־נָ֨א מָצָ֤אתִי חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ אַל־נָ֥א תַעֲבֹ֖ר מֵעַ֥ל עַבְדֶּֽךָ׃יֻקַּֽח־נָ֣א מְעַט־מַ֔יִם וְרַחֲצ֖וּ רַגְלֵיכֶ֑ם וְהִֽשָּׁעֲנ֖וּ תַּ֥חַת הָעֵֽץ׃וְאֶקְחָ֨ה פַת־לֶ֜חֶם וְסַעֲד֤וּ לִבְּכֶם֙ אַחַ֣ר תַּעֲבֹ֔רוּ כִּֽי־עַל־כֵּ֥ן עֲבַרְתֶּ֖ם עַֽל־עַבְדְּכֶ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֵּ֥ן תַּעֲשֶׂ֖ה כַּאֲשֶׁ֥ר דִּבַּֽרְתָּ׃וַיְמַהֵ֧ר אַבְרָהָ֛ם הָאֹ֖הֱלָה אֶל־שָׂרָ֑ה וַיֹּ֗אמֶר מַהֲרִ֞י שְׁלֹ֤שׁ סְאִים֙ קֶ֣מַח סֹ֔לֶת ל֖וּשִׁי וַעֲשִׂ֥י עֻגֽוֹת׃וְאֶל־הַבָּקָ֖ר רָ֣ץ אַבְרָהָ֑ם וַיִּקַּ֨ח בֶּן־בָּקָ֜ר רַ֤ךְ וָטוֹב֙ וַיִּתֵּ֣ן אֶל־הַנַּ֔עַר וַיְמַהֵ֖ר לַעֲשׂ֥וֹת אֹתֽוֹ׃וַיִּקַּ֨ח חֶמְאָ֜ה וְחָלָ֗ב וּבֶן־הַבָּקָר֙ אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֔ה וַיִּתֵּ֖ן לִפְנֵיהֶ֑ם וְהֽוּא־עֹמֵ֧ד עֲלֵיהֶ֛ם תַּ֥חַת הָעֵ֖ץ וַיֹּאכֵֽלוּ׃וַיֹּאמְר֣וּ אֵׄלָׄ֔יׄוׄ אַיֵּ֖ה שָׂרָ֣ה אִשְׁתֶּ֑ךָ וַיֹּ֖אמֶר הִנֵּ֥ה בָאֹֽהֶל׃וַיֹּ֗אמֶר שׁ֣וֹב אָשׁ֤וּב אֵלֶ֙יךָ֙ כָּעֵ֣ת חַיָּ֔ה וְהִנֵּה־בֵ֖ן לְשָׂרָ֣ה אִשְׁתֶּ֑ךָ וְשָׂרָ֥ה שֹׁמַ֛עַת פֶּ֥תַח הָאֹ֖הֶל וְה֥וּא אַחֲרָֽיו׃וְאַבְרָהָ֤ם וְשָׂרָה֙ זְקֵנִ֔ים בָּאִ֖ים בַּיָּמִ֑ים חָדַל֙ לִהְי֣וֹת לְשָׂרָ֔ה אֹ֖רַח כַּנָּשִֽׁים׃וַתִּצְחַ֥ק שָׂרָ֖ה בְּקִרְבָּ֣הּ לֵאמֹ֑ר אַחֲרֵ֤י בְלֹתִי֙ הָֽיְתָה־לִּ֣י עֶדְנָ֔ה וַֽאדֹנִ֖י זָקֵֽן׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה אֶל־אַבְרָהָ֑ם לָ֣מָּה זֶּה֩ צָחֲקָ֨ה שָׂרָ֜ה לֵאמֹ֗ר הַאַ֥ף אֻמְנָ֛ם אֵלֵ֖ד וַאֲנִ֥י זָקַֽנְתִּי׃הֲיִפָּלֵ֥א מֵיְהוָ֖ה דָּבָ֑ר לַמּוֹעֵ֞ד אָשׁ֥וּב אֵלֶ֛יךָ כָּעֵ֥ת חַיָּ֖ה וּלְשָׂרָ֥ה בֵֽן׃וַתְּכַחֵ֨שׁ שָׂרָ֧ה ׀ לֵאמֹ֛ר לֹ֥א צָחַ֖קְתִּי כִּ֣י ׀ יָרֵ֑אָה וַיֹּ֥אמֶר ׀ לֹ֖א כִּ֥י צָחָֽקְתְּ׃וַיָּקֻ֤מוּ מִשָּׁם֙ הָֽאֲנָשִׁ֔ים וַיַּשְׁקִ֖פוּ עַל־פְּנֵ֣י סְדֹ֑ם וְאַ֨בְרָהָ֔ם הֹלֵ֥ךְ עִמָּ֖ם לְשַׁלְּחָֽם׃וַֽיהֹוָ֖ה אָמָ֑ר הַֽמְכַסֶּ֤ה אֲנִי֙ מֵֽאַבְרָהָ֔ם אֲשֶׁ֖ר אֲנִ֥י עֹשֶֽׂה׃וְאַ֨בְרָהָ֔ם הָי֧וֹ יִֽהְיֶ֛ה לְג֥וֹי גָּד֖וֹל וְעָצ֑וּם וְנִ֨בְרְכוּ ב֔וֹ כֹּ֖ל גּוֹיֵ֥י הָאָֽרֶץ׃כִּ֣י יְדַעְתִּ֗יו לְמַעַן֩ אֲשֶׁ֨ר יְצַוֶּ֜ה אֶת־בָּנָ֤יו וְאֶת־בֵּיתוֹ֙ אַחֲרָ֔יו וְשָֽׁמְרוּ֙ דֶּ֣רֶךְ יְהוָ֔ה לַעֲשׂ֥וֹת צְדָקָ֖ה וּמִשְׁפָּ֑ט לְמַ֗עַן הָבִ֤יא יְהוָה֙ עַל־אַבְרָהָ֔ם אֵ֥ת אֲשֶׁר־דִּבֶּ֖ר עָלָֽיו׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה זַעֲקַ֛ת סְדֹ֥ם וַעֲמֹרָ֖ה כִּי־רָ֑בָּה וְחַ֨טָּאתָ֔ם כִּ֥י כָבְדָ֖ה מְאֹֽד׃אֵֽרֲדָה־נָּ֣א וְאֶרְאֶ֔ה הַכְּצַעֲקָתָ֛הּ הַבָּ֥אָה אֵלַ֖י עָשׂ֣וּ ׀ כָּלָ֑ה וְאִם־לֹ֖א אֵדָֽעָה׃וַיִּפְנ֤וּ מִשָּׁם֙ הָֽאֲנָשִׁ֔ים וַיֵּלְכ֖וּ סְדֹ֑מָה וְאַ֨בְרָהָ֔ם עוֹדֶ֥נּוּ עֹמֵ֖ד לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וַיִּגַּ֥שׁ אַבְרָהָ֖ם וַיֹּאמַ֑ר הַאַ֣ף תִּסְפֶּ֔ה צַדִּ֖יק עִם־רָשָֽׁע׃אוּלַ֥י יֵ֛שׁ חֲמִשִּׁ֥ים צַדִּיקִ֖ם בְּת֣וֹךְ הָעִ֑יר הַאַ֤ף תִּסְפֶּה֙ וְלֹא־תִשָּׂ֣א לַמָּק֔וֹם לְמַ֛עַן חֲמִשִּׁ֥ים הַצַּדִּיקִ֖ם אֲשֶׁ֥ר בְּקִרְבָּֽהּ׃חָלִ֨לָה לְּךָ֜ מֵעֲשֹׂ֣ת ׀ כַּדָּבָ֣ר הַזֶּ֗ה לְהָמִ֤ית צַדִּיק֙ עִם־רָשָׁ֔ע וְהָיָ֥ה כַצַּדִּ֖יק כָּרָשָׁ֑ע חָלִ֣לָה לָּ֔ךְ הֲשֹׁפֵט֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה אִם־אֶמְצָ֥א בִסְדֹ֛ם חֲמִשִּׁ֥ים צַדִּיקִ֖ם בְּת֣וֹךְ הָעִ֑יר וְנָשָׂ֥אתִי לְכָל־הַמָּק֖וֹם בַּעֲבוּרָֽם׃וַיַּ֥עַן אַבְרָהָ֖ם וַיֹּאמַ֑ר הִנֵּה־נָ֤א הוֹאַ֙לְתִּי֙ לְדַבֵּ֣ר אֶל־אֲדֹנָ֔י וְאָנֹכִ֖י עָפָ֥ר וָאֵֽפֶר׃א֠וּלַי יַחְסְר֞וּן חֲמִשִּׁ֤ים הַצַּדִּיקִם֙ חֲמִשָּׁ֔ה הֲתַשְׁחִ֥ית בַּחֲמִשָּׁ֖ה אֶת־כָּל־הָעִ֑יר וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אַשְׁחִ֔ית אִם־אֶמְצָ֣א שָׁ֔ם אַרְבָּעִ֖ים וַחֲמִשָּֽׁה׃וַיֹּ֨סֶף ע֜וֹד לְדַבֵּ֤ר אֵלָיו֙ וַיֹּאמַ֔ר אוּלַ֛י יִמָּצְא֥וּן שָׁ֖ם אַרְבָּעִ֑ים וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֶֽעֱשֶׂ֔ה בַּעֲב֖וּר הָאַרְבָּעִֽים׃וַ֠יֹּאמֶר אַל־נָ֞א יִ֤חַר לַֽאדֹנָי֙ וַאֲדַבֵּ֔רָה אוּלַ֛י יִמָּצְא֥וּן שָׁ֖ם שְׁלֹשִׁ֑ים וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֶֽעֱשֶׂ֔ה אִם־אֶמְצָ֥א שָׁ֖ם שְׁלֹשִֽׁים׃וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּֽה־נָ֤א הוֹאַ֙לְתִּי֙ לְדַבֵּ֣ר אֶל־אֲדֹנָ֔י אוּלַ֛י יִמָּצְא֥וּן שָׁ֖ם עֶשְׂרִ֑ים וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אַשְׁחִ֔ית בַּעֲב֖וּר הָֽעֶשְׂרִֽים׃וַ֠יֹּאמֶר אַל־נָ֞א יִ֤חַר לַֽאדֹנָי֙ וַאֲדַבְּרָ֣ה אַךְ־הַפַּ֔עַם אוּלַ֛י יִמָּצְא֥וּן שָׁ֖ם עֲשָׂרָ֑ה וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אַשְׁחִ֔ית בַּעֲב֖וּר הָעֲשָׂרָֽה׃וַיֵּ֣לֶךְ יְהוָ֔ה כַּאֲשֶׁ֣ר כִּלָּ֔ה לְדַבֵּ֖ר אֶל־אַבְרָהָ֑ם וְאַבְרָהָ֖ם שָׁ֥ב לִמְקֹמֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

אברהם שותף במלכות שמים

בפרקנו, החלק הראשון של פרשת וירא, נראית אישיותו של אברהם כנוטלת חלק בהנהגה הא-להית המנהלת את משפט העמים. "וַיֵּרָ֤א אֵלָיו֙ יְ-הוָ֔ה"(א) - מחזה הנבואה נפתח בהופעתם של שלושת המלאכים־אנשים בפתח אוהלו של אברהם (ב).

אברהם, המורגל במעשי חסד, פונה אל שלושת הזרים – שנדמו לו כערביים (רש"י יח ד) – ומציע להם מעט לחם ומים לסעוד את לבם ומנוחה קצרה מתלאות הדרך (ד-ה). כדרכו, פועל אברהם הרבה מעבר לדבריו ומגיש לפני שלושת האורחים סעודה דשנה הכוללת בן־בקר מיוחד בטיבו ומאפה טרי מעשה ידי שרה (ז-ח) ["כתיב (=כתוב) 'וְאֶקְחָ֨ה פַת־לֶ֜חֶם'(ה) וכתיב (=וכתוב) "וְאֶל־הַבָּקָ֖ר רָ֣ץ אַבְרָהָ֑ם"(ז). אמר ר' אלעזר: מכאן שצדיקים אומרים מעט ועושים הרבה"(בבא מציעא פז.)].

במהלך הסעודה, מתוך נימוס, שואלים המלאכים על שרה (ט), והנה בתוך כדי דיבור הם מבשרים על הריונה העתידי ועל לידת הבן בשנה הבאה (י). יש מעבר חד ביותר בין הכרתם כערביים לבירור זהותם כמלאכים, ובין דברי הנימוסים לבשורה המפעימה של שליחותם הא-להית. עם זאת. אברהם מסור ונתון כולו לעבודתו ולחובתו כלפי כל הגוים [כפי שראינו בפרק הקודם, "אַב־הֲמ֥וֹן גּוֹיִ֖ם"(יז ה)], ואינו מניח לסערת הנפש לבטלו ממנה.

כשמתוך הדברים נודע לו כי המלאכים נושאים בידם שליחות נוספת, להחריב את סדום הרשעה, מניח אברהם את אורחיו הקדושים ואת בשורותיהם החשובות מן הצד, ופונה לעמוד בתפילה לשלומם של אנשי סדום (כב).

כדאי לראות את גודל החשיבות שמקבל אברהם מההשגחה העליונה בסגנון הפסוקים:

וַֽי-הֹוָ֖ה אָמָ֑ר הַֽמְכַסֶּ֤ה אֲנִי֙ מֵֽאַבְרָהָ֔ם... וְאַ֨בְרָהָ֔ם... יִֽהְיֶ֛ה לְג֥וֹי גָּד֖וֹל וְעָצ֑וּם וְנִ֨בְרְכוּ ב֔וֹ כֹּ֖ל גּוֹיֵ֥י הָאָֽרֶץ׃ כִּ֣י יְדַעְתִּ֗יו לְמַעַן֩ אֲשֶׁ֨ר יְצַוֶּ֜ה אֶת־בָּנָ֤יו וְאֶת־בֵּיתוֹ֙ אַחֲרָ֔יו וְשָֽׁמְרוּ֙ דֶּ֣רֶךְ יְ-הוָ֔ה לַעֲשׂ֥וֹת צְדָקָ֖ה וּמִשְׁפָּ֑ט...
(בראשית יח יז-יט)

שלושה לימודים למדנו מדברים אלו:

  1. עתיד גדול נועד לאברהם. כל עממי העולם עתידים להיות נפעלים ממעשיו, ומתוך כך אין עניינו פרטי אלא עולמי.
  2. ההשגחה העליונה רואה את אברהם כשותף בניהול העולם. יחס מיוחד זה מזכיר את דברי הנביאים: "כִּ֣י לֹ֧א יַֽעֲשֶׂ֛ה אֲ-דֹנָ֥י יְ-הוִ֖ה דָּבָ֑ר כִּ֚י אִם־גָּלָ֣ה סוֹד֔וֹ אֶל־עֲבָדָ֖יו הַנְּבִיאִֽים׃"(עמוס ג ז). הקב"ה קושר את מעשיו בעולם, גם הנסתרים ביותר, עם ישראל עמו, וביתר בירור עם אנשי המעלה שבתוכם, כנאמר: "ס֣וֹד יְ֭-הוָה לִֽירֵאָ֑יו  וּ֝בְרִית֗וֹ לְהֽוֹדִיעָֽם׃"(תהילים כה יד).
  3. ישנה דֶּ֣רֶךְ יְ-הוָ֔ה המיוחדת לא-להי עולם, לַעֲשׂ֥וֹת צְדָקָ֖ה וּמִשְׁפָּ֑ט לשם תיקון העולם. אברהם מודע לדרך זו, מבסס את חייו על פיה ומחנך גם את הדורות הבאים על אדניה.

כפועל יוצא מתוך הדברים האמורים, פונה הקב"ה אל אברהם ומספר לו, כמשיח לפי תומו, אודות אנשי סדום ועניינם (כ). סגנון הדברים מיוחד: הקב"ה אינו מודיע לו על החלטה ברורה ומגובשת, אלא מדבר כמסופק על זעקת הנאנקים הבאה אליו ועל רצונו לרדת ולברר האם ראויים אנשי סדום לעשות בהם כלה (כא). סגנון מסופק זה משמש לאברהם כ'גלגל הצלה', ומאפשר לו לעמוד בתפילה ולבקש עליהם רחמים. לולא היו הדברים נאמרים כך, עלולה הייתה יראת השמים וההתבטלות לפני רצונו של הקב"ה לעצור בעדו.

אברהם מתחכם בדיבורו, וטוען מצד היושר והצדק להגנת הצדיקים שבערי סדום: "הַאַ֤ף תִּסְפֶּה֙ וְלֹא־תִשָּׂ֣א לַמָּק֔וֹם לְמַ֛עַן חֲמִשִּׁ֥ים הַצַּדִּיקִ֖ם"(כד). סגנונו של אברהם תקיף ביותר, עד כדי השמעת דברים שיש בהם משום ביקורת נוקבת: "חָלִ֨לָה לְּךָ֜ מֵעֲשֹׂ֣ת ׀ כַּדָּבָ֣ר הַזֶּ֗ה... הֲשֹׁפֵט֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט׃"(כה). כסוחר עומד אברהם ומתמקח על מספר הצדיקים הראויים להצלת העיר, ואיננו זז ממקומו עד לקבלת הבטחה מפורשת כי לא ישחית ד' אם יימצאו בה עשרה צדיקים.

קשה שלא להעריך את גודל המסירות של אברהם, איש החסד, למען אנשי הרשע. במיוחד כאשר מסירות זו מתגלה תוך כדי הבשורה שהוא עומד להתברך בבן ולהגשים את משאת חייו להמשכת דרכו, דרך הקודש. צורת הוויכוח וסגנון הדיבור ברגעים אלו עלולים להוריד לטמיון את תקוות חייו, שמא יעורר עליו תרעומת מצד ההשגחה העליונה ויפסיד את מעמדו הרם. למרות זאת, אברהם במסירותו אינו מראה סימן להיסוס כלשהו בדרך להשגת המטרה הנשגבה של הצלת מעשי ידי ד'.

לבסוף לא נמצאו עשרה צדיקים, ולכאורה יצאה תפילתו של אברהם לריק ונזכרה בתורה רק כדי לגלות את ערכו של אברהם ולזכות אותו ואת יוצאי חלציו לדורות עולם. אולם במבט עמוק יותר, ייתכן והייתה תועלת בתפילתו לשם הצלתם של לוט ובנותיו. אם אכן כך הוא, הרי שתפילתו של אברהם פעלה פעולה רבה ועצומה. מאותה הצלה נזרע הזרע לתיקונו של עולם, דרך רות המואביה ונעמה העמונית – מצאצאי בנות לוט – שהכשירו את הופעתו של משיח בן דוד.


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך