תנ"ך על הפרק - בראשית יב - ההשגחה הא-להית חותרת לתיקון העולם באמצעות אברהם / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית יב

12 / 929
היום

הפרק

יציאת אברם מחרן לארץ כנען, ירידת אברם מצרימה

וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־אַבְרָ֔ם לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ׃וְאֶֽעֶשְׂךָ֙ לְג֣וֹי גָּד֔וֹל וַאֲבָ֣רֶכְךָ֔ וַאֲגַדְּלָ֖ה שְׁמֶ֑ךָ וֶהְיֵ֖ה בְּרָכָֽה׃וַאֲבָֽרֲכָה֙ מְבָ֣רְכֶ֔יךָ וּמְקַלֶּלְךָ֖ אָאֹ֑ר וְנִבְרְכ֣וּ בְךָ֔ כֹּ֖ל מִשְׁפְּחֹ֥ת הָאֲדָמָֽה׃וַיֵּ֣לֶךְ אַבְרָ֗ם כַּאֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר אֵלָיו֙ יְהוָ֔ה וַיֵּ֥לֶךְ אִתּ֖וֹ ל֑וֹט וְאַבְרָ֗ם בֶּן־חָמֵ֤שׁ שָׁנִים֙ וְשִׁבְעִ֣ים שָׁנָ֔ה בְּצֵאת֖וֹ מֵחָרָֽן׃וַיִּקַּ֣ח אַבְרָם֩ אֶת־שָׂרַ֨י אִשְׁתּ֜וֹ וְאֶת־ל֣וֹט בֶּן־אָחִ֗יו וְאֶת־כָּל־רְכוּשָׁם֙ אֲשֶׁ֣ר רָכָ֔שׁוּ וְאֶת־הַנֶּ֖פֶשׁ אֲשֶׁר־עָשׂ֣וּ בְחָרָ֑ן וַיֵּצְא֗וּ לָלֶ֙כֶת֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן וַיָּבֹ֖אוּ אַ֥רְצָה כְּנָֽעַן׃וַיַּעֲבֹ֤ר אַבְרָם֙ בָּאָ֔רֶץ עַ֚ד מְק֣וֹם שְׁכֶ֔ם עַ֖ד אֵל֣וֹן מוֹרֶ֑ה וְהַֽכְּנַעֲנִ֖י אָ֥ז בָּאָֽרֶץ׃וַיֵּרָ֤א יְהוָה֙ אֶל־אַבְרָ֔ם וַיֹּ֕אמֶר לְזַ֨רְעֲךָ֔ אֶתֵּ֖ן אֶת־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֑את וַיִּ֤בֶן שָׁם֙ מִזְבֵּ֔חַ לַיהוָ֖ה הַנִּרְאֶ֥ה אֵלָֽיו׃וַיַּעְתֵּ֨ק מִשָּׁ֜ם הָהָ֗רָה מִקֶּ֛דֶם לְבֵֽית־אֵ֖ל וַיֵּ֣ט אָהֳלֹ֑ה בֵּֽית־אֵ֤ל מִיָּם֙ וְהָעַ֣י מִקֶּ֔דֶם וַיִּֽבֶן־שָׁ֤ם מִזְבֵּ֙חַ֙ לַֽיהוָ֔ה וַיִּקְרָ֖א בְּשֵׁ֥ם יְהוָֽה׃וַיִּסַּ֣ע אַבְרָ֔ם הָל֥וֹךְ וְנָס֖וֹעַ הַנֶּֽגְבָּה׃וַיְהִ֥י רָעָ֖ב בָּאָ֑רֶץ וַיֵּ֨רֶד אַבְרָ֤ם מִצְרַ֙יְמָה֙ לָג֣וּר שָׁ֔ם כִּֽי־כָבֵ֥ד הָרָעָ֖ב בָּאָֽרֶץ׃וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֥ר הִקְרִ֖יב לָב֣וֹא מִצְרָ֑יְמָה וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־שָׂרַ֣י אִשְׁתּ֔וֹ הִנֵּה־נָ֣א יָדַ֔עְתִּי כִּ֛י אִשָּׁ֥ה יְפַת־מַרְאֶ֖ה אָֽתְּ׃וְהָיָ֗ה כִּֽי־יִרְא֤וּ אֹתָךְ֙ הַמִּצְרִ֔ים וְאָמְר֖וּ אִשְׁתּ֣וֹ זֹ֑את וְהָרְג֥וּ אֹתִ֖י וְאֹתָ֥ךְ יְחַיּֽוּ׃אִמְרִי־נָ֖א אֲחֹ֣תִי אָ֑תְּ לְמַ֙עַן֙ יִֽיטַב־לִ֣י בַעֲבוּרֵ֔ךְ וְחָיְתָ֥ה נַפְשִׁ֖י בִּגְלָלֵֽךְ׃וַיְהִ֕י כְּב֥וֹא אַבְרָ֖ם מִצְרָ֑יְמָה וַיִּרְא֤וּ הַמִּצְרִים֙ אֶת־הָ֣אִשָּׁ֔ה כִּֽי־יָפָ֥ה הִ֖וא מְאֹֽד׃וַיִּרְא֤וּ אֹתָהּ֙ שָׂרֵ֣י פַרְעֹ֔ה וַיְהַֽלְל֥וּ אֹתָ֖הּ אֶל־פַּרְעֹ֑ה וַתֻּקַּ֥ח הָאִשָּׁ֖ה בֵּ֥ית פַּרְעֹֽה׃וּלְאַבְרָ֥ם הֵיטִ֖יב בַּעֲבוּרָ֑הּ וַֽיְהִי־ל֤וֹ צֹאן־וּבָקָר֙ וַחֲמֹרִ֔ים וַעֲבָדִים֙ וּשְׁפָחֹ֔ת וַאֲתֹנֹ֖ת וּגְמַלִּֽים׃וַיְנַגַּ֨ע יְהוָ֧ה ׀ אֶת־פַּרְעֹ֛ה נְגָעִ֥ים גְּדֹלִ֖ים וְאֶת־בֵּית֑וֹ עַל־דְּבַ֥ר שָׂרַ֖י אֵ֥שֶׁת אַבְרָֽם׃וַיִּקְרָ֤א פַרְעֹה֙ לְאַבְרָ֔ם וַיֹּ֕אמֶר מַה־זֹּ֖את עָשִׂ֣יתָ לִּ֑י לָ֚מָּה לֹא־הִגַּ֣דְתָּ לִּ֔י כִּ֥י אִשְׁתְּךָ֖ הִֽוא׃לָמָ֤ה אָמַ֙רְתָּ֙ אֲחֹ֣תִי הִ֔וא וָאֶקַּ֥ח אֹתָ֛הּ לִ֖י לְאִשָּׁ֑ה וְעַתָּ֕ה הִנֵּ֥ה אִשְׁתְּךָ֖ קַ֥ח וָלֵֽךְ׃וַיְצַ֥ו עָלָ֛יו פַּרְעֹ֖ה אֲנָשִׁ֑ים וַֽיְשַׁלְּח֥וּ אֹת֛וֹ וְאֶת־אִשְׁתּ֖וֹ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־לֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

ההשגחה הא-להית חותרת לתיקון העולם באמצעות אברהם

בפרקנו אנו זוכים לראות את ההשגחה הא-להית שבה להתערב בתיקונו של עולם לאחר "שתיקה" ממושכת, מתום מעשה הבריאה ועד כאן, במהלכה הניחה ההשגחה מקום לאדם לגלות את כוחו והסתפקה בעמדה של תגובה למעשיו.

בדומה לבריאת האדם הראשון וציוויו על מלאכת הגן והעולם, בוחר הקב"ה באברהם ומשמיע לו את דברו. בחירה זו היא ראשית התיקון למה שעלתה בסופו של האדם הראשון, שכן ברכתו של אברהם אבינו, ענק האמונה, "וְנִבְרְכ֣וּ בְךָ֔ כֹּ֖ל מִשְׁפְּחֹ֥ת הָאֲדָמָֽה׃"(ג), עתידה לרפא את הקללות שהתקללה האנושות בחטאו של אדם.

בירוריו של אברהם עם הכניסה לארץ

בעקבות השתדלותו של אברהם לבוא אל הארץ, שנעצרה על־ידי משפחתו, קראה אליו ההשגחה להינתק מבית אביו ולבוא לבדו אל הארץ. בזאת בירר דבר ד' לאברהם כי הכניסה לארץ איננה מתוך מגמה פרטית, אלא היא תחילתו של מהלך א-להי גדול שיבנה את אברהם היחיד לגוי קדוש המבורך ומוגן בדבר ד', ויבטיח את ברכתו ותיקונו של העולם כולו. למרות האמור אין אברהם צועד לבדו, שכן לוט קרובו נלווה אליו והם מגיעים אל ארץ כנען יחדיו.

בכניסה לארץ־ישראל אנו נפגשים בתחנות אחדות שבהן חנה אברהם וייסד מוסדות קודש על־ידי עבודה וקריאה בשם ד'. במקומות אלו אנו עתידים להפגש בהמשך הדורות.

שְׁכֶם

התחנה הראשונה, "שְׁכֶ֔ם"(ז), תהווה נקודת ציון הרת־גורל בחייהם של ישראל. שם עתיד יעקב לקנות שדה ולהתחיל את עבודת החיבור של בית־ישראל עם הארץ בדרך של חיים והתקשרות בין האדם העובד לאדמה הנעבדת; חידוש המהווה עליית מדרגה בדרכה של הבריאה אל תיקונה השלם, ובקיומו של הציווי המוטל על האדם הראשון: "לְעָבְדָ֖הּ וּלְשָׁמְרָֽהּ׃"(בראשית ב טו). לא ייפלא, אם כן, כי יעקב, בן דמותו של האדם הראשון (ראה בבא מציעא פד.), נתקל בשכם הַֽחִוִּ֖י (בראשית לד ב), המזכיר לנו את יסוד הרשעה הקדמוני של הנחש - חויא.

מלבד המעשה הבלתי רצוי שאירע שם בדינה בתו, אנו עתידים לפגוש בשכם בהקשר של מכירת יוסף. חטא זה שבא ליד השבטים הקדושים הביא בסופו של דבר לגלות מצרים, בדומה לתוצאת הופעתו של הנחש בשחר ימי הבריאה, שבעטיו גורש האדם הראשון מגן־עדן. [תוצאה הרסנית נוספת הנובעת מהופעת הנחש היא הפירוד בין האיש והאשה, וגם לאחר המפגש עם שכם החוי נפטרה רחל - אשת בריתו של יעקב.]

בֵּית־אֵל

התחנה השנייה, "בֵּֽית־אֵ֤ל"(ח), מפגישה אותנו עם ההבטחה הא-להית ליעקב כי למרות הסיבוכים לא תרפה יד ד' המלווה את ישראל עד אשר יגיעו למגמת חפצם: "כִּ֚י לֹ֣א אֶֽעֱזָבְךָ֔ עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר אִם־עָשִׂ֔יתִי אֵ֥ת אֲשֶׁר־דִּבַּ֖רְתִּי לָֽךְ׃"(בראשית כח טו). 

מצרים

לאחר הפגישה עם שתי נקודות האור של הארץ, בא מבחן קשה על מנת לברר את טהרתו ואמונתו של אברהם. רעב פורץ בארץ המובטחת, ולשם סיפוק צרכי החומר יורד אברהם למצרים (י).

מצרים היא המקום שבו ניתן להשלים את חסרונם של הצרכים חומריים, אולם גם מקום ההשתעבדות לאותם הצרכים - עד כדי הבאת רוחו של האדם במצר. במצרים נלקחת שרה, אשת אברהם, אל בית פרעה מתוך הערצת יופיה החיצוני (יד-טו), וביתו של אברהם – שבניינו תלוי בעיקר בה – נכנס לסכנה קיומית. עתיד ייעודיו של אברהם בהתקשרותו אל הארץ ובבניין ביתו מוצאים את משענתם ביד העליונה, המתערבת ועוצרת את האיום המצרי (יז). בעל כורחו שולח פרעה את אברהם, שעמד במבחן האמונה, בחזרה אל הארץ (כ).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך