תנ"ך על הפרק - בראשית יב - עד פסגת הגאולה / הרב חיים דרוקמן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית יב

12 / 929
היום

הפרק

יציאת אברם מחרן לארץ כנען, ירידת אברם מצרימה

וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־אַבְרָ֔ם לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ׃וְאֶֽעֶשְׂךָ֙ לְג֣וֹי גָּד֔וֹל וַאֲבָ֣רֶכְךָ֔ וַאֲגַדְּלָ֖ה שְׁמֶ֑ךָ וֶהְיֵ֖ה בְּרָכָֽה׃וַאֲבָֽרֲכָה֙ מְבָ֣רְכֶ֔יךָ וּמְקַלֶּלְךָ֖ אָאֹ֑ר וְנִבְרְכ֣וּ בְךָ֔ כֹּ֖ל מִשְׁפְּחֹ֥ת הָאֲדָמָֽה׃וַיֵּ֣לֶךְ אַבְרָ֗ם כַּאֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר אֵלָיו֙ יְהוָ֔ה וַיֵּ֥לֶךְ אִתּ֖וֹ ל֑וֹט וְאַבְרָ֗ם בֶּן־חָמֵ֤שׁ שָׁנִים֙ וְשִׁבְעִ֣ים שָׁנָ֔ה בְּצֵאת֖וֹ מֵחָרָֽן׃וַיִּקַּ֣ח אַבְרָם֩ אֶת־שָׂרַ֨י אִשְׁתּ֜וֹ וְאֶת־ל֣וֹט בֶּן־אָחִ֗יו וְאֶת־כָּל־רְכוּשָׁם֙ אֲשֶׁ֣ר רָכָ֔שׁוּ וְאֶת־הַנֶּ֖פֶשׁ אֲשֶׁר־עָשׂ֣וּ בְחָרָ֑ן וַיֵּצְא֗וּ לָלֶ֙כֶת֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן וַיָּבֹ֖אוּ אַ֥רְצָה כְּנָֽעַן׃וַיַּעֲבֹ֤ר אַבְרָם֙ בָּאָ֔רֶץ עַ֚ד מְק֣וֹם שְׁכֶ֔ם עַ֖ד אֵל֣וֹן מוֹרֶ֑ה וְהַֽכְּנַעֲנִ֖י אָ֥ז בָּאָֽרֶץ׃וַיֵּרָ֤א יְהוָה֙ אֶל־אַבְרָ֔ם וַיֹּ֕אמֶר לְזַ֨רְעֲךָ֔ אֶתֵּ֖ן אֶת־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֑את וַיִּ֤בֶן שָׁם֙ מִזְבֵּ֔חַ לַיהוָ֖ה הַנִּרְאֶ֥ה אֵלָֽיו׃וַיַּעְתֵּ֨ק מִשָּׁ֜ם הָהָ֗רָה מִקֶּ֛דֶם לְבֵֽית־אֵ֖ל וַיֵּ֣ט אָהֳלֹ֑ה בֵּֽית־אֵ֤ל מִיָּם֙ וְהָעַ֣י מִקֶּ֔דֶם וַיִּֽבֶן־שָׁ֤ם מִזְבֵּ֙חַ֙ לַֽיהוָ֔ה וַיִּקְרָ֖א בְּשֵׁ֥ם יְהוָֽה׃וַיִּסַּ֣ע אַבְרָ֔ם הָל֥וֹךְ וְנָס֖וֹעַ הַנֶּֽגְבָּה׃וַיְהִ֥י רָעָ֖ב בָּאָ֑רֶץ וַיֵּ֨רֶד אַבְרָ֤ם מִצְרַ֙יְמָה֙ לָג֣וּר שָׁ֔ם כִּֽי־כָבֵ֥ד הָרָעָ֖ב בָּאָֽרֶץ׃וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֥ר הִקְרִ֖יב לָב֣וֹא מִצְרָ֑יְמָה וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־שָׂרַ֣י אִשְׁתּ֔וֹ הִנֵּה־נָ֣א יָדַ֔עְתִּי כִּ֛י אִשָּׁ֥ה יְפַת־מַרְאֶ֖ה אָֽתְּ׃וְהָיָ֗ה כִּֽי־יִרְא֤וּ אֹתָךְ֙ הַמִּצְרִ֔ים וְאָמְר֖וּ אִשְׁתּ֣וֹ זֹ֑את וְהָרְג֥וּ אֹתִ֖י וְאֹתָ֥ךְ יְחַיּֽוּ׃אִמְרִי־נָ֖א אֲחֹ֣תִי אָ֑תְּ לְמַ֙עַן֙ יִֽיטַב־לִ֣י בַעֲבוּרֵ֔ךְ וְחָיְתָ֥ה נַפְשִׁ֖י בִּגְלָלֵֽךְ׃וַיְהִ֕י כְּב֥וֹא אַבְרָ֖ם מִצְרָ֑יְמָה וַיִּרְא֤וּ הַמִּצְרִים֙ אֶת־הָ֣אִשָּׁ֔ה כִּֽי־יָפָ֥ה הִ֖וא מְאֹֽד׃וַיִּרְא֤וּ אֹתָהּ֙ שָׂרֵ֣י פַרְעֹ֔ה וַיְהַֽלְל֥וּ אֹתָ֖הּ אֶל־פַּרְעֹ֑ה וַתֻּקַּ֥ח הָאִשָּׁ֖ה בֵּ֥ית פַּרְעֹֽה׃וּלְאַבְרָ֥ם הֵיטִ֖יב בַּעֲבוּרָ֑הּ וַֽיְהִי־ל֤וֹ צֹאן־וּבָקָר֙ וַחֲמֹרִ֔ים וַעֲבָדִים֙ וּשְׁפָחֹ֔ת וַאֲתֹנֹ֖ת וּגְמַלִּֽים׃וַיְנַגַּ֨ע יְהוָ֧ה ׀ אֶת־פַּרְעֹ֛ה נְגָעִ֥ים גְּדֹלִ֖ים וְאֶת־בֵּית֑וֹ עַל־דְּבַ֥ר שָׂרַ֖י אֵ֥שֶׁת אַבְרָֽם׃וַיִּקְרָ֤א פַרְעֹה֙ לְאַבְרָ֔ם וַיֹּ֕אמֶר מַה־זֹּ֖את עָשִׂ֣יתָ לִּ֑י לָ֚מָּה לֹא־הִגַּ֣דְתָּ לִּ֔י כִּ֥י אִשְׁתְּךָ֖ הִֽוא׃לָמָ֤ה אָמַ֙רְתָּ֙ אֲחֹ֣תִי הִ֔וא וָאֶקַּ֥ח אֹתָ֛הּ לִ֖י לְאִשָּׁ֑ה וְעַתָּ֕ה הִנֵּ֥ה אִשְׁתְּךָ֖ קַ֥ח וָלֵֽךְ׃וַיְצַ֥ו עָלָ֛יו פַּרְעֹ֖ה אֲנָשִׁ֑ים וַֽיְשַׁלְּח֥וּ אֹת֛וֹ וְאֶת־אִשְׁתּ֖וֹ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־לֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים דרוקמן שליט

עד פסגת הגאולה

פרקנו פותח בדיבור הא-להי הראשון לאברהם (בראשית יב, א‑ב): "לֶךְ לְךָ… אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל…". לכאורה המילה "לְךָ" מיותרת, שהרי די היה לומר: "לך מארצך…". מביא רש"י: "'לֶךְ לְךָ' – להנאתך ולטובתך, ושם אעשך לגוי גדול, וכאן אי אתה זוכה לבנים. ועוד, שאודיע טבעך בעולם". לפי זה, המילה "לְךָ" מצביעה על טעם ההליכה – "להנאתך ולטובתך".

האלשיך מעלה הסבר אחר: "בהיותך בחוץ לארץ אינך דבק עם שורשך, ואינך בעצם שלם… כי נפרד אתה מעיקרך ושורשך. אך בלכתך אל הארץ אתה כהולך ומתחבר אל עצמך ושורשך. וזהו: 'לֶךְ לְךָ' – שהוא כי לך ולעצמך אתה הולך". לפי האלשיך, המילה "לְךָ" אינה משמשת טעם להליכה, אלא ציון לאן עליו ללכת – "לעצמך אתה הולך": בהליכה זו אתה מתחבר לעצמך, לשורשך – דבר החסר לך בחוץ לארץ, שם אתה מנותק מעצמך.

אף שהפירושים נראים כסותרים, ניתן לראותם כמשלימים זה את זה. רש"י עומד על כך שההליכה היא בשביל אברהם ולטובתו. מסביר האלשיך שההליכה היא לטובתו משום שהיא מביאה אותו להשלמת עצמו. בחוץ לארץ "אי אתה זוכה לבנים", וטבעך לא יכול להתגלות בעולם – כי אין זה מקומך, ואינך שלם שם. לעומת זאת, "בארץ אשר אראך" – "אעשך לגוי גדול", כאשר תתחבר לעצמך, לשורשך, תוכל להיות אתה באמת וכך למלא את ייעודך בעולם.

אברהם אבינו, כשאר האבות, מהווה את התמצית של עם ישראל, הגרעין שממנו יצמח העם, וטמונות בו התכונות העתידות להופיע בעם ישראל בעתיד. לפיכך, כשם שארץ ישראל היא שורשו של אברהם, כך היא גם שורש נשמתו של עם ישראל כולו. ארץ ישראל היא מקום גידולו הטבעי של עם ישראל, ורק בה הוא יכול להגיע לשלמותו ולמילוי ייעודו בעולם.

גילוי במדרגה אחרת

בבואו ארצה אומר ה' לאברהם: "לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת" (בראשית יב ז), ואברהם בתגובה בונה מזבח לה'. מסביר רש"י שבניית המזבח ביטאה הכרת תודה "על בשורת הזרע ועל בשורת ארץ ישראל", שכן זו הפעם הראשונה שבה אברהם התבשר שעתיד להיות לו זרע, ושזרע זה יזכה בארץ ישראל.

הרמב"ן מדייק בפסוק, שבניית המזבח הייתה על עצם זה שה' נגלה אליו, כי עד כה "לא נראה אליו ה' ולא נתוודע אליו במראה ולא במחזה". אמנם ה' כבר התגלה לאברהם כששלח אותו ארצה, אך קיים הבדל מהותי בין הגילוי הראשון בחוץ לארץ, שהיה בחלום או ברוח הקודש, לבין הגילוי השני בבואו ארצה, שהיה גילוי ישיר מאת ה'. משמע שישנן דרגות בגילוי הא-להי, ואין להשוות בין גילוי בחוץ לארץ לגילוי בארץ, שהוא עוצמתי וישיר הרבה יותר, במדרגה אחרת לגמרי.

ריה"ל (כוזרי ב יד) כתב שנבואה אפשרית רק בארץ ישראל או בעבור ארץ ישראל. הדוגמה הראשונה לנבואה בחוץ לארץ עבור ארץ ישראל היא גילוי "לֶךְ לְךָ… אֶל הָאָרֶץ" לאברהם אבינו. ובכל זאת, אף שהנבואה הייתה עבור ארץ ישראל, מדרגתה הייתה פחותה מנבואה בארץ ישראל ממש.

הארץ והזרע שהובטחו לאברהם מהווים תנאים להופעת השכינה בעולם. השכינה מתגלה בעולם דרך עם ישראל, זרעו של אברהם, החי בארץ שהובטחה לאברהם, ארץ הנבואה והשכינה. לפי רש"י אברהם מודה על ההבטחה שעתיד לצמוח ממנו עם אשר יביא לגילוי השכינה בארץ השכינה, ולרמב"ן ההודאה היא על השכינה המתגלית אליו לראשונה, בזכות הגעתו לארץ ישראל.

סיום הגאולה

ניתן לראות כי בכל מקום שבו ה' מבשר לאבות על המשכיות זרעם אחריהם הוא מבטיח להם גם את הארץ. ואכן, קיים קשר מהותי בין ההבטחות: הבטחת הזרע היא הבטחה על קיום הייעוד של האבות, והגשמת הייעוד אפשרית רק בארץ ישראל.

כך אנו מוצאים גם בהתגלות למשה רבנו במצרים: "פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם וְאֶת הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם, וָאֹמַר אַעֲלֶה אֶתְכֶם מֵעֳנִי מִצְרַיִם אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי"(שמות ג טז‑יז). הבשורה איננה רק על עצם היציאה משעבוד מצרים, אלא גם על הכניסה לארץ. לכאורה, בשיאן של צרות מצרים, די לישראל בהבטחת שחרור מצרות השעבוד. פחות מטריד אותם כעת לאן יפנו אחרי שיצאו ממצרים; ומדוע, אפוא, מזכיר ה' את בשורת הארץ בשעה זו?

התשובה היא שהגאולה ממצרים, בעצם מהותה, הולכת בד בבד עם ארץ ישראל, כי יש ייעוד ותכלית לגאולת ישראל. הגאולה איננה רק הצלה מצרות אלא הרבה מעבר לכך! זו הדרך להגשמת החזון האלוהי בעולם. והגשמת הייעוד הגדול הזה יכולה להתממש רק בארץ ישראל, ועל כן היא מהווה חלק בלתי נפרד מבשורת הגאולה.

כך אנו רואים גם בעת שה' פורש בפני משה את תוכנית השלבים של גאולת מצרים, לאחר ארבע לשונות הגאולה – "וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי… וְגָאַלְתִּי… וְלָקַחְתִּי…"(שמות ו ו‑ז) – מגיעה הפסגה של תוכנית הגאולה: "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם, לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב". רק בכניסה ארצה מסתיים תהליך גאולת מצרים, כי רק אז יכול עם ישראל להתחבר לשורשו ולקיים את ייעודו לקרוא לכל העמים בשם ה', לעובדו שכם אחד.

© המאמרים מעובדים ומקוצרים מתוך "התורה לדורנו", הוצאת אור עציון

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך