תנ"ך על הפרק - דברי הימים ב ל - "עיבר ניסן בניסן ולא הודו לו חכמים" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים ב ל

923 / 929
היום

הפרק

וַיִּשְׁלַ֨ח יְחִזְקִיָּ֜הוּ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֣ל וִֽיהוּדָ֗ה וְגַֽם־אִגְּרוֹת֙ כָּתַב֙ עַל־אֶפְרַ֣יִם וּמְנַשֶּׁ֔ה לָב֥וֹא לְבֵית־יְהוָ֖ה בִּֽירוּשָׁלִָ֑ם לַעֲשׂ֣וֹת פֶּ֔סַח לַיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיִּוָּעַ֨ץ הַמֶּ֧לֶךְ וְשָׂרָ֛יו וְכָל־הַקָּהָ֖ל בִּירוּשָׁלִָ֑ם לַעֲשׂ֥וֹת הַפֶּ֖סַח בַּחֹ֥דֶשׁ הַשֵּׁנִֽי׃כִּ֣י לֹ֧א יָכְל֛וּ לַעֲשֹׂת֖וֹ בָּעֵ֣ת הַהִ֑יא כִּ֤י הַכֹּהֲנִים֙ לֹֽא־הִתְקַדְּשׁ֣וּ לְמַדַּ֔י וְהָעָ֖ם לֹא־נֶאֶסְפ֥וּ לִֽירוּשָׁלִָֽם׃וַיִּישַׁ֥ר הַדָּבָ֖ר בְּעֵינֵ֣י הַמֶּ֑לֶךְ וּבְעֵינֵ֖י כָּל־הַקָּהָֽל׃וַיַּֽעֲמִ֣ידוּ דָבָ֗ר לְהַעֲבִ֨יר ק֤וֹל בְּכָל־יִשְׂרָאֵל֙ מִבְּאֵֽר־שֶׁ֣בַע וְעַד־דָּ֔ן לָב֞וֹא לַעֲשׂ֥וֹת פֶּ֛סַח לַיהוָ֥ה אֱלֹהֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל בִּירוּשָׁלִָ֑ם כִּ֣י לֹ֥א לָרֹ֛ב עָשׂ֖וּ כַּכָּתֽוּב׃וַיֵּלְכוּ֩ הָרָצִ֨ים בָּֽאִגְּר֜וֹת מִיַּ֧ד הַמֶּ֣לֶךְ וְשָׂרָ֗יו בְּכָל־יִשְׂרָאֵל֙ וִֽיהוּדָ֔ה וּכְמִצְוַ֥ת הַמֶּ֖לֶךְ לֵאמֹ֑ר בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל שׁ֚וּבוּ אֶל־יְהוָ֗ה אֱלֹהֵי֙ אַבְרָהָם֙ יִצְחָ֣ק וְיִשְׂרָאֵ֔ל וְיָשֹׁב֙ אֶל־הַפְּלֵיטָ֔ה הַנִּשְׁאֶ֣רֶת לָכֶ֔ם מִכַּ֖ף מַלְכֵ֥י אַשּֽׁוּר׃וְאַל־תִּֽהְי֗וּ כַּאֲבֽוֹתֵיכֶם֙ וְכַ֣אֲחֵיכֶ֔ם אֲשֶׁ֣ר מָעֲל֔וּ בַּיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י אֲבוֹתֵיהֶ֑ם וַיִּתְּנֵ֣ם לְשַׁמָּ֔ה כַּאֲשֶׁ֖ר אַתֶּ֥ם רֹאִֽים׃עַתָּ֕ה אַל־תַּקְשׁ֥וּ עָרְפְּכֶ֖ם כַּאֲבוֹתֵיכֶ֑ם תְּנוּ־יָ֣ד לַיהוָ֗ה וּבֹ֤אוּ לְמִקְדָּשׁוֹ֙ אֲשֶׁ֣ר הִקְדִּ֣ישׁ לְעוֹלָ֔ם וְעִבְדוּ֙ אֶת־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֔ם וְיָשֹׁ֥ב מִכֶּ֖ם חֲר֥וֹן אַפּֽוֹ׃כִּ֣י בְשׁוּבְכֶ֞ם עַל־יְהוָ֗ה אֲחֵיכֶ֨ם וּבְנֵיכֶ֤ם לְרַחֲמִים֙ לִפְנֵ֣י שֽׁוֹבֵיהֶ֔ם וְלָשׁ֖וּב לָאָ֣רֶץ הַזֹּ֑את כִּֽי־חַנּ֤וּן וְרַחוּם֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֔ם וְלֹא־יָסִ֤יר פָּנִים֙ מִכֶּ֔ם אִם־תָּשׁ֖וּבוּ אֵלָֽיו׃וַיִּֽהְי֨וּ הָרָצִ֜ים עֹבְרִ֨ים מֵעִ֧יר ׀ לָעִ֛יר בְּאֶֽרֶץ־אֶפְרַ֥יִם וּמְנַשֶּׁ֖ה וְעַד־זְבֻל֑וּן וַיִּֽהְיוּ֙ מַשְׂחִיקִ֣ים עֲלֵיהֶ֔ם וּמַלְעִגִ֖ים בָּֽם׃אַךְ־אֲנָשִׁ֛ים מֵאָשֵׁ֥ר וּמְנַשֶּׁ֖ה וּמִזְּבֻל֑וּן נִֽכְנְע֔וּ וַיָּבֹ֖אוּ לִירוּשָׁלִָֽם׃גַּ֣ם בִּיהוּדָ֗ה הָֽיְתָה֙ יַ֣ד הָאֱלֹהִ֔ים לָתֵ֥ת לָהֶ֖ם לֵ֣ב אֶחָ֑ד לַעֲשׂ֞וֹת מִצְוַ֥ת הַמֶּ֛לֶךְ וְהַשָּׂרִ֖ים בִּדְבַ֥ר יְהוָֽה׃וַיֵּֽאָסְפ֤וּ יְרוּשָׁלִַ֙ם֙ עַם־רָ֔ב לַעֲשׂ֛וֹת אֶת־חַ֥ג הַמַּצּ֖וֹת בַּחֹ֣דֶשׁ הַשֵּׁנִ֑י קָהָ֖ל לָרֹ֥ב מְאֹֽד׃וַיָּקֻ֕מוּ וַיָּסִ֙ירוּ֙ אֶת־הַֽמִּזְבְּח֔וֹת אֲשֶׁ֖ר בִּירוּשָׁלִָ֑ם וְאֵ֤ת כָּל־הַֽמְקַטְּרוֹת֙ הֵסִ֔ירוּ וַיַּשְׁלִ֖יכוּ לְנַ֥חַל קִדְרֽוֹן׃וַיִּשְׁחֲט֣וּ הַפֶּ֔סַח בְּאַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֖ר לַחֹ֣דֶשׁ הַשֵּׁנִ֑י וְהַכֹּהֲנִ֨ים וְהַלְוִיִּ֤ם נִכְלְמוּ֙ וַיִּֽתְקַדְּשׁ֔וּ וַיָּבִ֥יאוּ עֹל֖וֹת בֵּ֥ית יְהוָֽה׃וַיַּֽעַמְד֤וּ עַל־עָמְדָם֙ כְּמִשְׁפָּטָ֔ם כְּתוֹרַ֖ת מֹשֶׁ֣ה אִישׁ־הָאֱלֹהִ֑ים הַכֹּֽהֲנִים֙ זֹרְקִ֣ים אֶת־הַדָּ֔ם מִיַּ֖ד הַלְוִיִּֽם׃כִּי־רַבַּ֥ת בַּקָּהָ֖ל אֲשֶׁ֣ר לֹא־הִתְקַדָּ֑שׁוּ וְהַלְוִיִּ֞ם עַל־שְׁחִיטַ֣ת הַפְּסָחִ֗ים לְכֹל֙ לֹ֣א טָה֔וֹר לְהַקְדִּ֖ישׁ לַיהוָֽה׃כִּ֣י מַרְבִּ֣ית הָעָ֡ם רַ֠בַּת מֵֽאֶפְרַ֨יִם וּמְנַשֶּׁ֜ה יִשָּׂשכָ֤ר וּזְבֻלוּן֙ לֹ֣א הִטֶּהָ֔רוּ כִּֽי־אָכְל֥וּ אֶת־הַפֶּ֖סַח בְּלֹ֣א כַכָּת֑וּב כִּי֩ הִתְפַּלֵּ֨ל יְחִזְקִיָּ֤הוּ עֲלֵיהֶם֙ לֵאמֹ֔ר יְהוָ֥ה הַטּ֖וֹב יְכַפֵּ֥ר בְּעַֽד׃כָּל־לְבָב֣וֹ הֵכִ֔ין לִדְר֛וֹשׁ הָאֱלֹהִ֥ים ׀ יְהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י אֲבוֹתָ֑יו וְלֹ֖א כְּטָהֳרַ֥ת הַקֹּֽדֶשׁ׃וַיִּשְׁמַ֤ע יְהוָה֙ אֶל־יְחִזְקִיָּ֔הוּ וַיִּרְפָּ֖א אֶת־הָעָֽם׃וַיַּעֲשׂ֣וּ בְנֵֽי־יִ֠שְׂרָאֵל הַנִּמְצְאִ֨ים בִּירוּשָׁלִַ֜ם אֶת־חַ֧ג הַמַּצּ֛וֹת שִׁבְעַ֥ת יָמִ֖ים בְּשִׂמְחָ֣ה גְדוֹלָ֑ה וּֽמְהַלְלִ֣ים לַ֠יהוָה י֣וֹם ׀ בְּי֞וֹם הַלְוִיִּ֧ם וְהַכֹּהֲנִ֛ים בִּכְלֵי־עֹ֖ז לַיהוָֽה׃וַיְדַבֵּ֣ר יְחִזְקִיָּ֗הוּ עַל־לֵב֙ כָּל־הַלְוִיִּ֔ם הַמַּשְׂכִּילִ֥ים שֵֽׂכֶל־ט֖וֹב לַיהוָ֑ה וַיֹּאכְל֤וּ אֶת־הַמּוֹעֵד֙ שִׁבְעַ֣ת הַיָּמִ֔ים מְזַבְּחִים֙ זִבְחֵ֣י שְׁלָמִ֔ים וּמִ֨תְוַדִּ֔ים לַיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֥י אֲבוֹתֵיהֶֽם׃וַיִּוָּֽעֲצוּ֙ כָּל־הַקָּהָ֔ל לַעֲשׂ֕וֹת שִׁבְעַ֥ת יָמִ֖ים אֲחֵרִ֑ים וַיַּֽעֲשׂ֥וּ שִׁבְעַת־יָמִ֖ים שִׂמְחָֽה׃כִּ֣י חִזְקִיָּ֣הוּ מֶֽלֶךְ־יְ֠הוּדָה הֵרִ֨ים לַקָּהָ֜ל אֶ֣לֶף פָּרִים֮ וְשִׁבְעַ֣ת אֲלָפִ֣ים צֹאן֒ וְהַשָּׂרִ֞ים הֵרִ֤ימוּ לַקָּהָל֙ פָּרִ֣ים אֶ֔לֶף וְצֹ֖אן עֲשֶׂ֣רֶת אֲלָפִ֑ים וַיִּֽתְקַדְּשׁ֥וּ כֹהֲנִ֖ים לָרֹֽב׃וַֽיִּשְׂמְח֣וּ ׀ כָּל־קְהַ֣ל יְהוּדָ֗ה וְהַכֹּהֲנִים֙ וְהַלְוִיִּ֔ם וְכָל־הַקָּהָ֖ל הַבָּאִ֣ים מִיִּשְׂרָאֵ֑ל וְהַגֵּרִ֗ים הַבָּאִים֙ מֵאֶ֣רֶץ יִשְׂרָאֵ֔ל וְהַיּוֹשְׁבִ֖ים בִּיהוּדָֽה׃וַתְּהִ֥י שִׂמְחָֽה־גְדוֹלָ֖ה בִּֽירוּשָׁלִָ֑ם כִּ֠י מִימֵ֞י שְׁלֹמֹ֤ה בֶן־דָּוִיד֙ מֶ֣לֶךְ יִשְׂרָאֵ֔ל לֹ֥א כָזֹ֖את בִּירוּשָׁלִָֽם׃וַיָּקֻ֜מוּ הַכֹּהֲנִ֤ים הַלְוִיִּם֙ וַיְבָרֲכ֣וּ אֶת־הָעָ֔ם וַיִּשָּׁמַ֖ע בְּקוֹלָ֑ם וַתָּב֧וֹא תְפִלָּתָ֛ם לִמְע֥וֹן קָדְשׁ֖וֹ לַשָּׁמָֽיִם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"עיבר ניסן בניסן ולא הודו לו חכמים"

הקדמה

נאמר בפרקנו:

א. וישלח יחזקיהו על כל ישראל ויהודה, וגם אגרות כתב על אפרים ומנשה, לבוא לבית ד' בירושלם, לעשות פסח לד' אלקי ישראל.
ב. ויועץ המלך ושריו וכל הקהל בירושלם, לעשות הפסח בחדש השני.
ג. כי לא יכלו לעשֹׂתו בעת ההיא, כי הכהנים לא התקדשו למדי, והעם לא נאספו לירושלם.
ד. ויישר הדבר בעיני המלך ובעיני כל הקהל.
ה. ויעמידו דבר להעביר קול בכל ישראל מבאר שבע ועד דן, לבוא לעשות פסח לד' אלקי ישראל בירושלם, כי לא לרב עשו ככתוב.
ו. וילכו הרצים באגרות מיד המלך ושריו בכל ישראל ויהודה, וכמצות המלך לאמר: בני ישראל שובו אל ד' אלקי אברהם יצחק וישראל, וישב אל הפליטה הנשארת לכם מכף מלכי אשור.
ז. ואל תהיו כאבותיכם וכאחיכם אשר מעלו בד' אלקי אבותיהם ויתנם לשמה, כאשר אתם רֹאים.
ח. עתה אל תקשו ערפכם כאבותיכם, תנו יד לד' ובאו למקדשו אשר הקדיש לעולם, ועבדו את ד' אלקיכם וישב מכם חרון אפו.
ט. כי בשובכם על ד' אחיכם ובניכם לרחמים לפני שוביהם ולשוב לארץ הזאת, כי חנון ורחום ד' אלקיכם, ולא יסיר פנים מכם אם תשובו אליו.
י. ויהיו הרצים עֹברים מעיר לעיר בארץ אפרים ומנשה ועד זבלון, ויהיו משחיקים עליהם ומלעגים בם.
יא. אך אנשים מאשר ומנשה ומזבלון נכנעו, ויבֹאו לירושלם.
יב. גם ביהודה היתה יד האלקים לתת להם לב אחד, לעשות מצות המלך והשרים בדבר ד'.
יג. ויאספו ירושלם עם רב, לעשות את חג המצות בחדש השני, קהל לרב מאד.
יד. ויקמו ויסירו את המזבחות אשר בירושלם, ואת כל המקטרות הסירו, וישליכו לנחל קדרון.
טו. וישחטו הפסח בארבעה עשר לחדש השני, והכהנים והלוים נכלמו ויתקדשו ויביאו עֹלות בית ד'.
יח. כי מרבית העם רבת מאפרים ומנשה יששכר וזבלון לא הטהרו, כי אכלו את הפסח בלא ככתוב, כי התפלל יחזקיהו עליהם לאמר: ד' הטוב יכפר בעד.
יט. כל לבבו הכין לדרוש האלקים ד' אלקי אבותיו, ולא כטהרת הקדש.
כ. וישמע ד' אל יחזקיהו, וירפא את העם.
כז. ויקמו הכהנים הלוים ויברכו את העם, וישמע בקולם, ותבוא תפלתם למעון קדשו לשמים.

מפורש כאן בפסוקים שחזקיהו התיעץ עם שריו, והם הסכימו עמו לעשות הפסח בחדש השני.

א. הגמרא במסכת ברכות

בגמרא במסכת ברכות (י ע"ב) אמרו:

תנו רבנן: ששה דברים עשה חזקיהו המלך, על שלושה הודו לו ועל שלושה לא הודו לו.
על שלושה הודו לו: גנז ספר רפואות - והודו לו, כתת נחש הנחשת - והודו לו, גירר עצמות אביו על מטה של חבלים - והודו לו.
ועל שלושה לא הודו לו: סתם מי גיחון - ולא הודו לו, קצץ דלתות היכל ושגרם למלך אשור - ולא הודו לו, עבר ניסן בניסן - ולא הודו לו.

פירש רש"י:

גנז ספר רפואות - כדי שיבקשו רחמים.
גירר עצמות אביו - לפי שהיה רשע - בזהו, ולא נהג בו כבוד בקבורתו להוציאו כהוגן במטות זהב וכסף.
סתם מי גיחון - מי שלוח, בדברי הימים (ב' ל"ב), ולמה - כדי שלא יבאו מלכי אשור וימצאו מים לשתות, ולא זהו גיחון הנהר הגדול, דההוא לאו בארץ ישראל הוא, אלא מעין קטן הוא, סמוך לירושלים, שנאמר והורדתם אותו אל גיחון (מלכים א' א) ומתרגמינן: 'ותחתון יתיה לשילוחא'.
עבר ניסן בניסן - קא סלקא דעתך: משנתקדש החדש לשם ניסן נמלך לעבר את השנה ועשאו אדר, כמו שנאמר בדברי הימים (ב' ל) 'ויועץ המלך לעשות הפסח בחדש השני'.

על "עיבר ניסן בניסן" שאלה הגמרא:

ומי לית ליה לחזקיהו: 'החדש הזה לכם ראש חדשים' - זה ניסן ואין אחר ניסן?" כלומר: אי אפשר לעשות שני חדשים בשם ניסן!
ענתה הגמרא: "אלא, טעה בדשמואל. דאמר שמואל: אין מעברין את השנה ביום שלשים של אדר, הואיל וראוי לקובעו ניסן, סבר: הואיל וראוי לא אמרינן.

פירש רש"י:

ביום שלשים של אדר - ואף על פי שלא נתקדש החדש, שעדיין לא באו עדים.

כלומר: חזקיהו קבע ביום השלושים של אדר שהחדש יהיה אדר שני, בניגוד לדעת חכמים שסוברים שיום זה, שכבר יכול להיות א' בניסן, אין קובעים אותו לא' באדר שני.

יש עוד להוסיף שחזקיהו רצה לעבר את השנה מסיבה מאד חשובה: כדי שבני ישראל יספיקו לטהר את המקדש מהעבודה זרה שהיתה בו מזמן אביו, אחז הרשע, ולעשות את קרבן הפסח במקדש שטהור מעבודה זרה.

ב. שאלת הרד"ק

שאל הרד"ק בפסוק ב':

ואני תמה על מה שאמרו רז"ל: 'עיבר ניסן בניסן ולא הודו לו' (ברכות י ע"ב), שהרי הכתוב אומר: 'ויועץ המלך ושריו וכל הקהל בירושלים'! הנה הכתוב משמע כי הודו לו!

כלומר: מפורש בפסוקים שחזקיהו התיעץ עם שריו, והם הסכימו עמו לעשות הפסח בחדש השני, ומדוע חז"ל אמרו שחזקיהו עיבר ניסן בניסן ולא הודו לו חכמים?

ג. שאלת החיד"א

החיד"א בפירושו "חומת אנך" (בפסוק ד') שאל שאלה נוספת:

אם היה חזקיהו לבדו לא היה עושה הפך הכתוב 'אחרי רבים להטות' (שמות כג, ב)!

בפירושו "חומת אנך" לספר מלכים (ב יח, טז) שאל החיד"א ביתר הרחבה:

...בסוף פ"ד דפסחים אמרו דלא הודו לו חכמים. ויש לחקור: דחזקיה, שהיה שומר כל מידי דאורייתא ודרבנן, איך עבר על מה שנאמר: 'אחרי רבים להטות' (שמות כג, ב), וכיון שחכמים לא הודו לו, נהי דהוא היה סובר דשרי, מטעמים אשר לו, מכל מקום הא פליגי רבנן עליה!

כלומר: כיצד יתכן שחזקיהו, המלך הצדיק, לא עשה על פי דברי חכמים, אלא על פי דברי עצמו? והרי התורה אמרה: "אחרי רבים להטות"!

ד. התשובה הראשונה של החיד"א על שאלת הרד"ק

החיד"א כתב מספר תשובות על שאלת הרד"ק, ותשובה אחת על שאלת עצמו:

בהסבר הראשון כתב החיד"א:

ויישר הדבר בעיני המלך ובעיני כל הקהל - לא אמר: 'בעיני השרים וכל הקהל', כי השרים הם הסנהדרין והחכמים, והם לא הסכימו. כמו שאמרו: 'עיבר ניסן בניסן ולא הודו לו' (פסחים נו). כן כתב בפירוש 'מנחת ערב'.

כלומר: בפסוק ב' כתוב: "ויועץ המלך ושריו וכל הקהל בירושלם, לעשות הפסח בחדש השני".

אבל בפסוק ד' לא כתוב: "ויישר הדבר בעיני המלך והשרים וכל הקהל". אלא רק: "ויישר הדבר בעיני המלך, ובעיני כל הקהל". משמע שהדבר לא ישר בעיני השרים, כלומר: בעיני החכמים, ומכאן למדו חז"ל שלא הודו לו!

בתשובה זו אין התיחסות לשאלת החיד"א.

ה. התשובה השניה של החיד"א על שאלת הרד"ק

עוד כתב החיד"א:

ובספר 'שושנים לדוד' כתב, הבאתיו אני עני בקונטרס 'פתח עינים' בפסחים דף נ"ו, דמאי דכתיב 'ויועץ המלך עם שריו' - אינם חכמים.

כלומר: לא כתוב: "ויועץ המלך עם חכמיו", אלא: "עם שריו", והכוונה לשרים שעוזרים לו בניהול כל עניני הממלכה, אבל הם אינם חכמי הסנהדרין.

גם בתשובה זו אין התיחסות לשאלת החיד"א.

ו. התשובה השלישית של החיד"א על שאלת הרד"ק

עוד כתב החיד"א:

ואני בעניי כתבתי שם דהרמב"ם סוף פ"ד דביאת מקדש כתב: 'ועל החכמים שהסכימו עמו' עיין שם, ועתה נראה לפי קוצר דעתי דפירוש הכתוב הכי הוי: 'ויועץ המלך ושריו וכל הקהל בירושלם לעשות הפסח בחדש השני', והיינו שהמלך קבץ החכמים והחשובים ונתיעץ עמהם, וכולם היו באותו מעמד ובקבוץ ההוא, ונמצא שהיו בעצה כל החכמים. אבל בגמר הענין כתיב: 'ויישר הדבר בעיני המלך ובעיני כל הקהל', והכא בדקדוק לא אמר: 'שריו', דאף על גב דהיו בעצה הכל, אבל בהסכמה לא אמר הכתוב: 'שריו', דלא הודו לו חכמים, ומשום הכי השמיט הכתוב: 'שריו'.
והגם דהיו בסברתו איזה חכמים, היו מיעוט, והלכה כרבים, ומשום הכי לא אמר: 'שריו'.

כלומר: חזקיהו התיעץ עם החכמים, אבל רובם לא הודו לו, ולכן בפסוק ב' כתוב: "ויועץ המלך ושריו וכל הקהל בירושלם לעשות הפסח בחדש השני" - שהוא התיעץ אתם. ואילו בפסוק ד' כתוב רק: "ויישר הדבר בעיני המלך ובעיני כל הקהל", כלומר: שהדבר היה ישר בעיני המלך ובעיני כל הקהל, אבל לא כתוב: "בעיני השרים", כיון שרוב החכמים לא הודו לו.

ז. תשובת החיד"א על שאלתו

עוד הוסיף שם החיד"א וכתב:

ובזה שכתב הרמב"ם שהיו חכמים עמו יתישב קצת, דאם היה חזקיהו לבדו לא היה עושה הפך הכתוב 'אחרי רבים להטות'. אך מאחר שהיו עמו איזה חכמים - לאו יחיד הוא. ויש מקום לומר ד'אחרי רבים' היכא דכי הדדי נינהו, אבל אי מחדדי המיעוט לא, כדאמרינן גבי בית שמאי (יבמות יד ע"א). ומיהו לפי האמת כת חזקיהו המלך ע"ה לא הוו מחדדי טפי.

כלומר: אף על פי שרוב החכמים לא הודו לו, והתורה אמרה: "אחרי רבים להטות" - הכלל הזה נכון כאשר החכמים שקולים. אבל כאשר המיעוט של החכמים מחודדים יותר - הלכה כמותם, וחזקיהו חשב שהחכמים שאתו מחודדים יותר, ולכן הלכה כמותם.

עוד הוסיף החיד"א:

ואפשר דגם חזקיהו המלך ע"ה ורבנן דבהדיה לא הוו כל כך חזקים בסברתם, וסמכו להוראת שעה, ושאל חזקיהו המלך ע"ה 'ד' הטוב יכפר בעד' (יח).

כלומר: חזקיהו הסתפק האם הוא צודק בהלכה, או לא, ולכן קבע את דבריו כהוראת שעה, ולכן גם התפלל שד' יכפר אם הוא טעה.

החיד"א כתב:

ואני בעניי כתבתי שם דהרמב"ם סוף פ"ד דביאת מקדש כתב: 'ועל החכמים שהסכימו עמו' עיין שם.

נקיים את המצוה לשמוע דברי חכמים ונעיין שם בדברי הרמב"ם. כך כתב הרמב"ם בהלכות ביאת המקדש (פ"ד הי"ח):

ועוד אחרת היתה שם באותה השנה, שעיבר חזקיה המלך את השנה ביום שלשים של אדר, שראוי להיות ראש חדש ניסן, ועשה אותו החדש אדר שני. ולא הודו לו חכמים, שאין מעברין ביום זה, כמו שביארנו בקידוש החדש (פ"ד הי"ד). ומפני דברים אלו שעשה שלא כהלכה, נאמר: 'כי אכלו את הפסח בלא ככתוב' (דהי"ב ל, יח). וביקש רחמים על עצמו ועל החכמים שהסכימו על מעשיו, שנאמר: 'כי התפלל יחזקיהו עליהם לאמר: ד' הטוב יכפר בעד' (שם). ונאמר: 'וישמע ד' אל יחזקיהו, וירפא את העם' (שם, כ) - שנרצה קרבנם.

מתוך דברי חז"ל והקושיות עליהן זכינו להעמיק בפסוקים ולהגיע לדקדוקם ולהבנתם העמוקה של חז"ל בפסוקים, וגם זכינו להבין שניתן ללמד זכות על חזקיהו.

יהי רצון שנזכה לבנין בית המקדש ולקדש את החדשים ואת השנים על פי בית דין הגדול שישב בלשכת הגזית, וכשם שעסקנו בלימוד זכות על חזקיה, כך ד' ילמד עלינו זכות תמיד.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך