תנ"ך על הפרק - דברי הימים ב כו - מדוע נצטרע עוזיהו מלך יהודה? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים ב כו

919 / 929
היום

הפרק

וַיִּקְח֞וּ כָּל־עַ֤ם יְהוּדָה֙ אֶת־עֻזִּיָּ֔הוּ וְה֕וּא בֶּן־שֵׁ֥שׁ עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיַּמְלִ֣יכוּ אֹת֔וֹ תַּ֖חַת אָבִ֥יו אֲמַצְיָֽהוּ׃ה֚וּא בָּנָ֣ה אֶת־אֵיל֔וֹת וַיְשִׁיבֶ֖הָ לִֽיהוּדָ֑ה אַחֲרֵ֥י שְׁכַֽב־הַמֶּ֖לֶךְ עִם־אֲבֹתָֽיו׃בֶּן־שֵׁ֨שׁ עֶשְׂרֵ֤ה שָׁנָה֙ עֻזִּיָּ֣הוּ בְמָלְכ֔וֹ וַחֲמִשִּׁ֤ים וּשְׁתַּ֙יִם֙ שָׁנָ֔ה מָלַ֖ךְ בִּירוּשָׁלִָ֑ם וְשֵׁ֣ם אִמּ֔וֹיכיליהיְכָלְיָ֖המִן־יְרוּשָׁלִָֽם׃וַיַּ֥עַשׂ הַיָּשָׁ֖ר בְּעֵינֵ֣י יְהוָ֑ה כְּכֹ֥ל אֲשֶׁר־עָשָׂ֖ה אֲמַצְיָ֥הוּ אָבִֽיו׃וַיְהִי֙ לִדְרֹ֣שׁ אֱלֹהִ֔ים בִּימֵ֣י זְכַרְיָ֔הוּ הַמֵּבִ֖ין בִּרְאֹ֣ת הָאֱלֹהִ֑ים וּבִימֵי֙ דָּרְשׁ֣וֹ אֶת־יְהוָ֔ה הִצְלִיח֖וֹ הָאֱלֹהִֽים׃וַיֵּצֵא֙ וַיִּלָּ֣חֶם בַּפְּלִשְׁתִּ֔ים וַיִּפְרֹ֞ץ אֶת־ח֣וֹמַת גַּ֗ת וְאֵת֙ חוֹמַ֣ת יַבְנֵ֔ה וְאֵ֖ת חוֹמַ֣ת אַשְׁדּ֑וֹד וַיִּבְנֶ֣ה עָרִ֔ים בְּאַשְׁדּ֖וֹד וּבַפְּלִשְׁתִּֽים׃וַיַּעְזְרֵ֨הוּ הָֽאֱלֹהִ֜ים עַל־פְּלִשְׁתִּ֧ים וְעַל־הערבייםהָֽעַרְבִ֛יםהַיֹּשְׁבִ֥ים בְּגוּר־בָּ֖עַל וְהַמְּעוּנִֽים׃וַיִּתְּנ֧וּ הָֽעַמּוֹנִ֛ים מִנְחָ֖ה לְעֻזִּיָּ֑הוּ וַיֵּ֤לֶךְ שְׁמוֹ֙ עַד־לְב֣וֹא מִצְרַ֔יִם כִּ֥י הֶחֱזִ֖יק עַד־לְמָֽעְלָה׃וַיִּ֨בֶן עֻזִּיָּ֤הוּ מִגְדָּלִים֙ בִּיר֣וּשָׁלִַ֔ם עַל־שַׁ֧עַר הַפִּנָּ֛ה וְעַל־שַׁ֥עַר הַגַּ֖יְא וְעַל־הַמִּקְצ֑וֹעַ וַֽיְחַזְּקֵֽם׃וַיִּ֨בֶן מִגְדָּלִ֜ים בַּמִּדְבָּ֗ר וַיַּחְצֹב֙ בֹּר֣וֹת רַבִּ֔ים כִּ֤י מִקְנֶה־רַּב֙ הָ֣יָה ל֔וֹ וּבַשְּׁפֵלָ֖ה וּבַמִּישׁ֑וֹר אִכָּרִ֣ים וְכֹֽרְמִ֗ים בֶּהָרִים֙ וּבַכַּרְמֶ֔ל כִּֽי־אֹהֵ֥ב אֲדָמָ֖ה הָיָֽה׃וַיְהִ֣י לְעֻזִּיָּ֡הוּ חַיִל֩ עֹשֵׂ֨ה מִלְחָמָ֜ה יוֹצְאֵ֧י צָבָ֣א לִגְד֗וּד בְּמִסְפַּר֙ פְּקֻדָּתָ֔ם בְּיַד֙יעואליְעִיאֵ֣להַסּוֹפֵ֔ר וּמַעֲשֵׂיָ֖הוּ הַשּׁוֹטֵ֑ר עַ֚ל יַד־חֲנַנְיָ֔הוּ מִשָּׂרֵ֖י הַמֶּֽלֶךְ׃כֹּ֠ל מִסְפַּ֞ר רָאשֵׁ֤י הָאָבוֹת֙ לְגִבּ֣וֹרֵי חָ֔יִל אַלְפַּ֖יִם וְשֵׁ֥שׁ מֵאֽוֹת׃וְעַל־יָדָם֩ חֵ֨יל צָבָ֜א שְׁלֹ֧שׁ מֵא֣וֹת אֶ֗לֶף וְשִׁבְעַ֤ת אֲלָפִים֙ וַחֲמֵ֣שׁ מֵא֔וֹת עוֹשֵׂ֥י מִלְחָמָ֖ה בְּכֹ֣חַ חָ֑יִל לַעְזֹ֥ר לַמֶּ֖לֶךְ עַל־הָאוֹיֵֽב׃וַיָּכֶן֩ לָהֶ֨ם עֻזִּיָּ֜הוּ לְכָל־הַצָּבָ֗א מָגִנִּ֤ים וּרְמָחִים֙ וְכ֣וֹבָעִ֔ים וְשִׁרְיֹנ֖וֹת וּקְשָׁת֑וֹת וּלְאַבְנֵ֖י קְלָעִֽים׃וַיַּ֣עַשׂ ׀ בִּירוּשָׁלִַ֨ם חִשְּׁבֹנ֜וֹת מַחֲשֶׁ֣בֶת חוֹשֵׁ֗ב לִהְי֤וֹת עַל־הַמִּגְדָּלִים֙ וְעַל־הַפִּנּ֔וֹת לִירוֹא֙ בַּֽחִצִּ֔ים וּבָאֲבָנִ֖ים גְּדֹל֑וֹת וַיֵּצֵ֤א שְׁמוֹ֙ עַד־לְמֵ֣רָח֔וֹק כִּֽי־הִפְלִ֥יא לְהֵעָזֵ֖ר עַ֥ד כִּֽי־חָזָֽק׃וּכְחֶזְקָת֗וֹ גָּבַ֤הּ לִבּוֹ֙ עַד־לְהַשְׁחִ֔ית וַיִּמְעַ֖ל בַּיהוָ֣ה אֱלֹהָ֑יו וַיָּבֹא֙ אֶל־הֵיכַ֣ל יְהוָ֔ה לְהַקְטִ֖יר עַל־מִזְבַּ֥ח הַקְּטֹֽרֶת׃וַיָּבֹ֥א אַחֲרָ֖יו עֲזַרְיָ֣הוּ הַכֹּהֵ֑ן וְעִמּ֞וֹ כֹּהֲנִ֧ים ׀ לַיהוָ֛ה שְׁמוֹנִ֖ים בְּנֵי־חָֽיִל׃וַיַּעַמְד֞וּ עַל־עֻזִּיָּ֣הוּ הַמֶּ֗לֶךְ וַיֹּ֤אמְרוּ לוֹ֙ לֹא־לְךָ֣ עֻזִּיָּ֗הוּ לְהַקְטִיר֙ לַֽיהוָ֔ה כִּ֣י לַכֹּהֲנִ֧ים בְּנֵי־אַהֲרֹ֛ן הַמְקֻדָּשִׁ֖ים לְהַקְטִ֑יר צֵ֤א מִן־הַמִּקְדָּשׁ֙ כִּ֣י מָעַ֔לְתָּ וְלֹֽא־לְךָ֥ לְכָב֖וֹד מֵיְהוָ֥ה אֱלֹהִֽים׃וַיִּזְעַף֙ עֻזִּיָּ֔הוּ וּבְיָד֥וֹ מִקְטֶ֖רֶת לְהַקְטִ֑יר וּבְזַעְפּ֣וֹ עִם־הַכֹּהֲנִ֗ים וְ֠הַצָּרַעַת זָרְחָ֨ה בְמִצְח֜וֹ לִפְנֵ֤י הַכֹּֽהֲנִים֙ בְּבֵ֣ית יְהוָ֔ה מֵעַ֖ל לְמִזְבַּ֥ח הַקְּטֹֽרֶת׃וַיִּ֣פֶן אֵלָ֡יו עֲזַרְיָהוּ֩ כֹהֵ֨ן הָרֹ֜אשׁ וְכָל־הַכֹּהֲנִ֗ים וְהִנֵּה־ה֤וּא מְצֹרָע֙ בְּמִצְח֔וֹ וַיַּבְהִל֖וּהוּ מִשָּׁ֑ם וְגַם־הוּא֙ נִדְחַ֣ף לָצֵ֔את כִּ֥י נִגְּע֖וֹ יְהוָֽה׃וַיְהִי֩ עֻזִּיָּ֨הוּ הַמֶּ֜לֶךְ מְצֹרָ֣ע ׀ עַד־י֣וֹם מוֹת֗וֹ וַיֵּ֜שֶׁב בֵּ֤יתהחפשותהַֽחָפְשִׁית֙מְצֹרָ֔ע כִּ֥י נִגְזַ֖ר מִבֵּ֣ית יְהוָ֑ה וְיוֹתָ֤ם בְּנוֹ֙ עַל־בֵּ֣ית הַמֶּ֔לֶךְ שׁוֹפֵ֖ט אֶת־עַ֥ם הָאָֽרֶץ׃וְיֶ֙תֶר֙ דִּבְרֵ֣י עֻזִּיָּ֔הוּ הָרִאשֹׁנִ֖ים וְהָאֲחֲרֹנִ֑ים כָּתַ֛ב יְשַֽׁעְיָ֥הוּ בֶן־אָמ֖וֹץ הַנָּבִֽיא׃וַיִּשְׁכַּ֨ב עֻזִּיָּ֜הוּ עִם־אֲבֹתָ֗יו וַיִּקְבְּר֨וּ אֹת֤וֹ עִם־אֲבֹתָיו֙ בִּשְׂדֵ֤ה הַקְּבוּרָה֙ אֲשֶׁ֣ר לַמְּלָכִ֔ים כִּ֥י אָמְר֖וּ מְצוֹרָ֣ע ה֑וּא וַיִּמְלֹ֛ךְ יוֹתָ֥ם בְּנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע נצטרע עוזיהו מלך יהודה?

הקדמה

עוזיהו, הוא עזריהו, מלך יהודה, היה ממלכי יהודה הצדיקים. בספר מלכים מסופר עליו מאד בקיצור, בדומה למה שמסופר על שאר מלכי יהודה: שם אביו ושם אמו, מספר השנים שמלך, והאם היה צדיק.

דבר אחד מיוחד מסופר רק עליו: שהוא נצטרע.

נשאלת השאלה: מדוע נצטרע עוזיהו? והרי הוא היה צדיק!

דבר זה מפורש בפרקנו.

בתחילת הפרק יש תיאור ארוך ומפורט של מעשיו החשובים (א-טו), אבל אז השתנה מצבו:

טז. וכחזקתו גבה לבו עד להשחית, וימעל בד' אלקיו, ויבֹא אל היכל ד' להקטיר על מזבח הקטֹרת.
יז. ויבֹא אחריו עזריהו הכהן, ועמו כהנים לד' שמונים בני חיל.
יח. ויעמדו על עזיהו המלך, ויאמרו לו: לא לך עזיהו להקטיר לד', כי לכהנים בני אהרן המְקֻדָשים להקטיר, צא מן המקדש, כי מָעַלְתָּ, ולא לך לכבוד מד' אלקים.
יט. ויזעף עזיהו ובידו מקטרת להקטיר, ובזעפו עם הכהנים והצרעת זרחה במצחו לפני הכהנים בבית ד' מעל למזבח הקטרת.
כ. ויפן אליו עזריהו כהן הראש וכל הכהנים, והנה הוא מצֹרע במצחו, וַיַבְהִלוּהוּ משם, וגם הוא נדחף לצאת כי נִגְעוֹ ד'.
כא. ויהי עזיהו המלך מצֹרע עד יום מותו, וישב בית החפשית מצֹרע, כי נגזר מבית ד', ויותם בנו על בית המלך, שופט את עם הארץ.

הכתוב מתאר באריכות את הצלחתו הצבאית הגדולה של עוזיהו (ו-טו) וששמו התפרסם עד לבוא מצרים (ח) ועד למקומות רחוקים (טו), מה שגרם לו להתגאות, ולרצות להקטיר קטורת (טז), ושעל כך הוא נענש בצרעת (כ-כא).

אבל יש לשאול: על מה בדיוק נענש עוזיהו? האם על הגאוה, או על הרצון להקטיר קטורת?

בדבר זה נחלקו חז"ל.

א. הסבר הגמרא במסכת ערכין

בגמרא במסכת ערכין (טז ע"א) אמרו: "על שבעה דברים נגעים באים", והוכיחו כל אחד מהדברים, ובין שאר הדברים אמרו: "ועל גסות הרוח - דכתיב: 'וכחזקתו גבה לבו עד להשחית, וימעל בד' אלקיו... והצרעת זרחה במצחו' (דה"ב כו, טז-יט)".

לפי הגמרא מה שגרם לעוזיהו להיענש בצרעת היתה הגאוה.

יסוד זה, שהנגעים באים על גסות הרוח, כתב רש"י על הפסוק בפרשת מצורע "וצוה הכהן ולקח לַמִטהר שתי צפרים חיות טהֹרות, ועץ ארז, ושני תולעת, ואזֹב" (ויקרא יד, ד): "ועץ ארז - לפי שהנגעים באין על גסות הרוח". "ושני תולעת ואזב - מה תקנתו ויתרפא? ישפיל עצמו מגאותו, כתולעת וכאזוב".

מדוע הנגעים באים על גסות הרוח?

יש לשאול: מדוע הנגעים באים על גסות הרוח?

נראה לענות על כך על פי מה שאמרו במדרש משנת רבי אליעזר (פרשה י עמוד 194):

קשה היא גסות הרוח, שכל גס רוח כאילו עושה עצמו אלוק. שלבושו של הקב"ה גאות, שנאמר: 'ד' מלך גאות לבש'. ושנו רבותינו במלך בשר ודם: 'אין רוכבין על סוסו, ואין משתמשין בשרביטו, ואין לובשין לבושו'. וכל שכן מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא... מלמד, שהקב"ה מביא על הגאים חמש פורעניות קשות: השפלה, הכנעה, הדכה, וטמינה, וחבישה.
השפלה - זה העוני, וכן הוא אומר: 'לשום שפלים למרום' (איוב ה, יא).
הכנעה - זו תשות כח, וכן הוא אומר: 'ויכנע אלקים' (שופטים ד, כג).
הדכה - אלו היסורין, וכן הוא אומר: 'או דכו במדֹכה' (במדבר יא, ח).
טמינה - זו המיתה בלא עת, שנאמר: 'טמון בארץ חבלו' (איוב יח, י).
חבישה - זו גיהנם, והיא בית האסורים.
קשה היא גסות הרוח, שעליה נגעים באין. שכן הוא אומר בעוזיה: 'וכחזקתו גבה לבו'.

כלומר: מתוך שגס הרוח רוצה להרגיש את עצמו חשוב מכולם, וכאילו עושה עצמו אלוק - ד' מעניש אותו בנגעים, שגורמים לו להיות מושפל ומוכנע, ומדוכא ביסורים, ומסולק מחוץ לשלש מחנות.

ב. הסבר הגמרא במסכת סוטה ומספר מדרשים

בגמרא במסכת סוטה (ט ע"ב) נאמר: "כל הנותן עיניו במה שאינו שלו, מה שמבקש אין נותנין לו, ומה שבידו נוטלין הימנו. וכן מצינו בנחש הקדמוני... וכן מצינו בקין, וקרח, ובלעם, ודואג, ואחיתופל, וגחזי, ואבשלום, ואדוניהו, ועוזיהו, והמן, שנתנו עיניהם במה שאינו ראוי להם, מה שביקשו לא ניתן להם, ומה שבידם נטלוהו מהם".

פירש רש"י מה רצה כל אחד מהמנויים וכיצד ניטל ממנו, ולגבי עוזיהו כתב: "ועוזיה - בכהונה, 'והצרעת זרחה במצחו' (דה"ב כו)".

מפורש כאן שעוזיהו נצטרע בגלל רצונו להיות כהן, ולא בגלל גסות הרוח.

במדרש רבה בפרשת נשא (ז, ה) אמרו: "על י"א דברים הצרעת באה", והוכיחו כל אחד מהדברים, ובין שאר הדברים אמרו:

ועל גסות הרוח - זה נעמן, שנאמר: 'ונעמן שר צבא מלך ארם היה איש גדול' (מלכים ב ה, א). מהו גדול? שהיתה רוחו גסה, מפני שהיה גבור חיל, ועל ידי כך נצטרע.
ועל הנכנס בתחום שאינו שלו - זה עזיהו, שביקש להכנס בתחום הכהונה. ומה כתיב בו? 'והצרעת זרחה במצחו' (דהי"ב כו, יט).

כעין זה אמרו גם במדרש תנחומא בפרשת מצורע (ד):

על אחד עשר דברים הנגעים באים על האדם...
ועל הנכנס בתחום שאינו שלו מנין? מן עוזיהו, שנכנס בתחום הכהונה, שנאמר: 'והצרעת זרחה במצחו' (דה"ב כו, יט).
ויש אומרים: אף על גסות הרוח. מנין? מנעמן, שנאמר: 'ונעמן שר צבא מלך ארם גבור חיל מצורע' (מ"ב ה, א), שהיה גס רוח.

בשני מדרשים אלו אמרו שמה שגרם לעוזיהו להיענש בצרעת היה הרצון להיכנס לתחום שאינו שלו, ואילו את עונש הצרעת על גסות הרוח למדו המדרשים מנעמן, ולא מעוזיהו.

מדוע הנגעים באים על הנכנס בתחום שאינו שלו?

מה הקשר בין הרצון להיכנס בתחום שאינו שלו לבין עונש הצרעת?

כתב על כך החיד"א ב"חומת אנך" כאן (דברי הימים ב כו, יט):

והצרעת זרחה במצחו - ולקה בצרעת מדה כנגד מדה, שהוא רצה ליכנס למקום שאינו שלו, לכן ידחה עתה ממקום שהיה שלו.

כלומר: המצורע מסולק מחוץ לשלש מחנות, ובזה הוא נענש במדה כנגד מדה, שרצה להגיע למקום שאינו שלו, ומפסיד את המקום שלו.

ג. הסבר המדרש רבה בפרשת מצורע

במדרש רבה בפרשת מצורע (יז, ג) אמרו: "על עשרה דברים נגעים באים", ובין שאר הדברים אמרו:

ועל הגוזל את שאינו שלו - מעוזיהו, דכתיב: 'ויהי המלך עוזיהו מצורע עד יום מותו' (ד"ה ב כו, יט).
ועל גסות הרוח, דכתיב: 'ובחזקתו גבה לבו עד להשחית וימעל בד' אלקיו' (שם, טז).

לפי מדרש זה מה שגרם לעוזיהו להצטרע היה גם הגאוה וגם הרצון לגזול את שאינו שלו!

ד. הסברי רש"י על פי המדרש תנחומא בפרשת צו

1. הסברי רש"י בפרשת קרח

נאמר בפרשת קרח (במדבר פרק יז):

א. וידבר ד' אל משה לאמר:
ב. אמֹר אל אלעזר בן אהרן הכהן, וירם את המחתֹת מבין השרפה, ואת האש זרה הלאה, כי קָדֵשו.
ג. את מחתות החטאים האלה בנפשֹתם, ועשו אֹתם רִקֻעי פחים צפוי למזבח, כי הקריבֻם לפני ד' ויקדשו, וְיהיו לאות לבני ישראל.
ד. ויקח אלעזר הכהן את מחתות הנחשת אשר הקריבו השרֻפים, וירקעום צפוי למזבח.
ה. זכרון לבני ישראל למען אשר לא יקרב איש זר אשר לא מזרע אהרן הוא להקטיר קטֹרת לפני ד', ולא יהיה כקרח וכעדתו, כאשר דבר ד' ביד משה לו.

כתב שם רש"י (בפסוק ה):

ולא יהיה כקרח - כדי שלא יהיה כקרח.
ומדרשו על קרח, ומהו: 'ביד משה', ולא כתב: 'אל משה'? רמז לחולקים על הכהונה שלוקין בצרעת, כמו שלקה משה בידו, שנאמר: 'ויוציאה והנה ידו מצורעת כשלג' (שמות ד, ו), ועל כן לקה עוזיה בצרעת.

לפי רש"י כאן עוזיהו נצטרע מפני שחלק על הכהונה. מקור דבריו הוא במדרש תנחומא בפרשת צו (יא).

ניתן לומר שזהו סוג של "הנכנס לתחום שאינו שלו", שנאמר במדרשים הקודמים, וניתן לומר שמדרש זה סובר שזה עונש מיוחד למערער על הכהונה.

עוד נאמר בפרשת קרח:

ויהי ממחרת, ויבא משה אל אהל העדות, והנה פרח מטה אהרן לבית לוי, ויצא פרח ויצץ ציץ ויגמל שקדים.
(יז, כג)

כתב שם רש"י:

ויגמל שקדים - כשהוכר הפרי הוכר שהן שקדים, לשון: 'ויגדל הילד ויגמל' (בראשית כא, ח), ולשון זה מצוי בפרי האילן, כמו: 'ובוסר גומל יהיה נצה' (ישעיה יח, ה). ולמה שקדים? הוא הפרי הממהר להפריח מכל הפירות, אף המעורר על הכהונה פורענותו ממהרת לבא, כמו שמצינו בעוזיה: 'והצרעת זרחה במצחו' (דהי"ב כו, יט).

2. הסבר רש"י בספר ישעיהו

רש"י בספר ישעיהו הסביר ביתר הרחבה את שנעשה לעוזיהו בשעה שבא להקטיר.

כך נאמר בספר ישעיהו (פרק ו):

א. בשנת מות המלך עזיהו ואראה את ד' יֹשֵב על כסא, רם ונשא, ושוליו מלאים את ההיכל.
ב. שרפים עֹמדים ממעל לו, שש כנפים שש כנפים לאחד, בשתים יכסה פניו, ובשתים יכסה רגליו, ובשתים יעופף.
ג. וקרא זה אל זה ואמר: קדוש קדוש קדוש ד' צב-אות מלא כל הארץ כבודו.
ד. וַיָנֻעו אמות הסִפים מקול הקורא, והבית ימלא עשן.

כתב שם רש"י:

א: בשנת מות המלך עזיהו - כשנצטרע.
ד: וינועו אמות הספים - אילות סיפי, הם מזוזות הפתח, שנמדדין במדות אמות לגובה ולרוחב, והן מזוזת ההיכל.
מקול הקורא - מקול המלאכים הקוראים. והוא היה יום הרעש, שנאמר בו: 'ונסתם כאשר נסתם מפני הרעש בימי עֻזיה' (זכריה יד, ה).
בו ביום עמד עֻזיה להקטיר בהיכל. רעשו שמים לשורפו, לומר: דינו בשריפה, כמו שנאמר: 'ואש יצאה מאת ד' ותאכל את החמשים ומאתים איש' (במדבר טז, לה), וזהו שקראם 'שרפים' שבאו לשורפו.
רעשה הארץ לבולעו, כסבורה דינו לבלע, כקרח שערער על הכהונה (שם, לב).
יצתה בת קול ואמרה: 'זכרון לבני ישראל' וגו' (שם יז, ה) 'ולא יהיה' עוד אדם המעורר על הכהונה 'כקרח' בבליעה, 'וכעדתו' בשריפה, אלא 'כאשר דבר ד' ביד משה' - בסנה: 'הבא נא ידך בחיקך' (שמות ד, ו) 'ויוציאה מצורעת כשלג'. אף כאן צרעת פרחה במצחו".

ה. מדוע נצטרע עוזיהו דווקא במצחו?

יש לשאול: מדוע נצטרע עוזיהו דווקא במצחו?

נאמרו על כך שתי תשובות עיקריות, התלויות בסיבות לצרעת שנצטרע עוזיהו, הכתובות בפרק הקודם.

1. הסבר ה"בית אלוקים"

בספר "בית אלוקים" למבי"ט (שער היסודות פרק כט) כתב:

...וכן היה לעוזיהו כשרצה לשמש בכהונה, שלקה בצרעת, שנאמר: 'והצרעת זרחה במצחו' - מפני שהעיז מצחו במקום השכינה.

נראה שכוונתו בביטוי "העיז מצחו" שהוא התגאה, כמו שאמרה הגמרא במסכת ערכין.

וכן כתב ב"דעת מקרא":

במצחו דווקא, כדי לרמוז למצח נחושה - לגסות הרוח שהיתה בו.

2. הסבר ה"ערוך לנר"

הסבר אחר כתב ה"ערוך לנר" במסכת סנהדרין (מח ע"ב):

והצרעת זרחה במצחו... ובמצחו להורות שחטא במה שרצה להיות כהן גדול, שנשא ציץ על מצחו.

וכן כתב ב"דעת מקרא":

במצחו דווקא, במקום שהכהן הגדול והמלך נושאים את נזריהם.

הסבר זה מתאים לרש"י ולמדרש תנחומא בפרשת צו, שהצרעת באה על עוזיהו בגלל רצונו להיות כהן, ולכן נענש במקום ציץ. כן יש להסביר את דעת המדרשים שאמרו "על הנכנס לתחום שאינו שלו", שעוזיהו רצה להיכנס לתחום הכהונה, ולכן נענש במקום שבו מתבטאת הכהונה.

יש לשאול על דברי ה"ערוך לנר": מנין שעוזיהו רצה להיות כהן גדול? והרי הקטרת הקטורת כשרה בכהן הדיוט, ולכהן הדיוט אין ציץ על מצחו!

נראה לפרש שכיון שעוזיהו כבר היה מלך, לא היה מתאים שאם הוא ישמש ככהן - הוא ישמש ככהן הדיוט, אלא ככהן גדול.

ו. כיצד יתכן שמלך צדיק כעוזיהו חטא בחטא מפורסם כזה?

1. העולה מפשט הפסוקים

על פי פשט הפסוקים ניתן לומר שאף על פי שעוזיהו היה צדיק, מכל מקום הצלחתו הצבאית ועושרו הגדול המתוארים בהרחבה בפרקנו (ו-טו) גרמו לו להתגאות, ולרצות לשמש ככהן.

2. הסבר המפרש המיוחס לרש"י בדברי הימים

המפרש המיוחס לרש"י בדברי הימים כתב:

וימעל בד' אלקיו - כאן נופל לומר 'מעילה', כי בשגגה עשה. דוגמא: 'נפש כי תמעול מעל, וחטאה בשגגה' (ויקרא ה, טו).
ויבא אל היכל ד' - שאמר: נאה למלך לשרת למלך הכבוד.

אם כן לפי המפרש המיוחס לרש"י עוזיהו לא חטא בגאוה, אלא שגג, וחשב שהוא עושה מצוה, שראוי שהמלך יעבוד את ד' במקדש!

מקורו של המפרש המיוחס לרש"י הוא במדרש תנחומא בפרשת נח (יג), וכך נאמר שם:

בעוזיה כתיב: 'כי אוהב אדמה היה' (דברי הימים ב כו, י) - שהיה מלך, והפקיר עצמו לאדמה, ולא נזקק לתורה.
יום אחד נזקק לבית הועד, אמר להם: במה אתם עוסקין?
אמרו לו: ב'הזר הקרב יומת' (במדבר א, נא).
אמר להם עוזיה: הקדוש ברוך הוא מלך ואני מלך, נאה למלך לשמש פני מלך ולהקטיר לפניו.
מיד: 'ויבא אל היכל ד' להקטיר על מזבח הקטרת, ויבא אחריו עזריה הכהן ועמו כהנים לד' שמונים בני חיל' (דברי הימים ב כו, יז), וכלם מפרחי כהונה, 'ויאמרו לו: לא לך עוזיהו להקטיר לד', כי לכהנים בני אהרן המקדשים להקטיר. צא מן המקדש כי מעלת' (שם, יח). ולזה יצא עליו קצף מלפני ד', מיד: 'ויזעף עוזיהו ובידו מקטרת להקטיר, ובזעפו עם הכהנים והצרעת זרחה במצחו' (שם, כ). באותה שעה נבקע ההיכל הילך והילך י"ב על י"ב מיל, 'ויבהילוהו משם, וגם הוא נדחף לצאת כי נגעו ד'' (שם).
מי גרם לו זו? שבטל מן התורה, והפקיר עצמו לאדמה.

אם כן לפי המדרש מתוך שעוזיהו הפסיק לעסוק בתורה הוא הגיע לידי טעות.

יש לשאול: מדוע הפסיק עוזיהו לעסוק בתורה?

לכאורה הדברים מפורשים במדרש: מתוך שהיה אוהב אדמה.

אבל יש לשאול: האם ללא סיבה מיוחדת החליף עוזיהו את לימוד התורה בעבודת האדמה?

כתב על כך הרב זילברשטיין שליט"א בספרו "חשוקי חמד" על מסכת נדה, בהקדמה:

כתב הגאון הצדיק ר' אביגדור מילר זצ"ל: המלך עוזיהו מלך חמישים ושתים שנה, וצדיק היה בכל דרכיו, חוץ מטעות אחת בסוף ימיו. ימיו הטובים ביותר היו במשך חייו של מורו זכריה (דברי הימים ב כו, ה), בעוד שלאחר מות רבו לא היה המלך פנוי ללמוד תורה כמו עד אז.

אם כן לפי הסבר זה כל זמן שרבו זכריהו היה בחיים למד עוזיהו תורה מפיו, וכאשר מת רבו הפסיק עוזיהו לעסוק בתורה.

נראה שהרב מילר דייק את האמור בפסוק ה': "ויהי לדרֹש אלקים בימי זכריהו המבין בראֹת האלקים, ובימי דרשו את ד' הצליחוֹ האלקים". שהכוונה היא שרק בימי זכריהו הוא דרש אלקים, אבל אחרי מותו של זכריהו הפסיק עוזיהו לדרוש אלקים, ועסק בעבודת האדמה.

כן כתב גם ב"דעת מקרא" שם:

בימי זכריהו - דווקא, אבל משמת זכריהו פסק לדרוש בד', כמו שמפרש בסיפא: 'ובימי דרשו את ד' הצליחו האלקים', ומכלל הן אתה שומע לאו.

אבל קשה: כיצד הסביר המדרש ששורש הקלקול של עוזיהו היה שהיה אוהב אדמה, והרי הפסוק אומר: "וכחזקתו גבה לבו עד להשחית"!

נראה לומר כמו שהסברנו קודם, שמתוך אהבת האדמה עסק עוזיהו פחות בתורה, והגיע לידי טעות.

יהי רצון שנעסוק בתורה, ונזכה בקרוב לביאת מלך המשיח בן דוד.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך