תנ"ך על הפרק - ויקרא א - תורת כוהנים לממלכת כוהנים! / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

ויקרא א

91 / 929
היום

הפרק

פָּרָשַׁת קָרְבַּן עוֹלָה

וַיִּקְרָ֖א אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֤ר יְהוָה֙ אֵלָ֔יו מֵאֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד לֵאמֹֽר׃דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם אָדָ֗ם כִּֽי־יַקְרִ֥יב מִכֶּ֛ם קָרְבָּ֖ן לַֽיהוָ֑ה מִן־הַבְּהֵמָ֗ה מִן־הַבָּקָר֙ וּמִן־הַצֹּ֔אן תַּקְרִ֖יבוּ אֶת־קָרְבַּנְכֶֽם׃אִם־עֹלָ֤ה קָרְבָּנוֹ֙ מִן־הַבָּקָ֔ר זָכָ֥ר תָּמִ֖ים יַקְרִיבֶ֑נּוּ אֶל־פֶּ֝תַח אֹ֤הֶל מוֹעֵד֙ יַקְרִ֣יב אֹת֔וֹ לִרְצֹנ֖וֹ לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וְסָמַ֣ךְ יָד֔וֹ עַ֖ל רֹ֣אשׁ הָעֹלָ֑ה וְנִרְצָ֥ה ל֖וֹ לְכַפֵּ֥ר עָלָֽיו׃וְשָׁחַ֛ט אֶת־בֶּ֥ן הַבָּקָ֖ר לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה וְ֠הִקְרִיבוּ בְּנֵ֨י אַהֲרֹ֤ן הַֽכֹּֽהֲנִים֙ אֶת־הַדָּ֔ם וְזָרְק֨וּ אֶת־הַדָּ֤ם עַל־הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ סָבִ֔יב אֲשֶׁר־פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד׃וְהִפְשִׁ֖יט אֶת־הָעֹלָ֑ה וְנִתַּ֥ח אֹתָ֖הּ לִנְתָחֶֽיהָ׃וְ֠נָתְנוּ בְּנֵ֨י אַהֲרֹ֧ן הַכֹּהֵ֛ן אֵ֖שׁ עַל־הַמִּזְבֵּ֑חַ וְעָרְכ֥וּ עֵצִ֖ים עַל־הָאֵֽשׁ׃וְעָרְכ֗וּ בְּנֵ֤י אַהֲרֹן֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים אֵ֚ת הַנְּתָחִ֔ים אֶת־הָרֹ֖אשׁ וְאֶת־הַפָּ֑דֶר עַל־הָעֵצִים֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־הָאֵ֔שׁ אֲשֶׁ֖ר עַל־הַמִּזְבֵּֽחַ׃וְקִרְבּ֥וֹ וּכְרָעָ֖יו יִרְחַ֣ץ בַּמָּ֑יִם וְהִקְטִ֨יר הַכֹּהֵ֤ן אֶת־הַכֹּל֙ הַמִּזְבֵּ֔חָה עֹלָ֛ה אִשֵּׁ֥ה רֵֽיחַ־נִיח֖וֹחַ לַֽיהוָֽה׃וְאִם־מִן־הַצֹּ֨אן קָרְבָּנ֧וֹ מִן־הַכְּשָׂבִ֛ים א֥וֹ מִן־הָעִזִּ֖ים לְעֹלָ֑ה זָכָ֥ר תָּמִ֖ים יַקְרִיבֶֽנּוּ׃וְשָׁחַ֨ט אֹת֜וֹ עַ֣ל יֶ֧רֶךְ הַמִּזְבֵּ֛חַ צָפֹ֖נָה לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה וְזָרְק֡וּ בְּנֵי֩ אַהֲרֹ֨ן הַכֹּהֲנִ֧ים אֶת־דָּמ֛וֹ עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ סָבִֽיב׃וְנִתַּ֤ח אֹתוֹ֙ לִנְתָחָ֔יו וְאֶת־רֹאשׁ֖וֹ וְאֶת־פִּדְר֑וֹ וְעָרַ֤ךְ הַכֹּהֵן֙ אֹתָ֔ם עַל־הָֽעֵצִים֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־הָאֵ֔שׁ אֲשֶׁ֖ר עַל־הַמִּזְבֵּֽחַ׃וְהַקֶּ֥רֶב וְהַכְּרָעַ֖יִם יִרְחַ֣ץ בַּמָּ֑יִם וְהִקְרִ֨יב הַכֹּהֵ֤ן אֶת־הַכֹּל֙ וְהִקְטִ֣יר הַמִּזְבֵּ֔חָה עֹלָ֣ה ה֗וּא אִשֵּׁ֛ה רֵ֥יחַ נִיחֹ֖חַ לַיהוָֽה׃וְאִ֧ם מִן־הָע֛וֹף עֹלָ֥ה קָרְבָּנ֖וֹ לַֽיהוָ֑ה וְהִקְרִ֣יב מִן־הַתֹּרִ֗ים א֛וֹ מִן־בְּנֵ֥י הַיּוֹנָ֖ה אֶת־קָרְבָּנֽוֹ׃וְהִקְרִיב֤וֹ הַכֹּהֵן֙ אֶל־הַמִּזְבֵּ֔חַ וּמָלַק֙ אֶת־רֹאשׁ֔וֹ וְהִקְטִ֖יר הַמִּזְבֵּ֑חָה וְנִמְצָ֣ה דָמ֔וֹ עַ֖ל קִ֥יר הַמִּזְבֵּֽחַ׃וְהֵסִ֥יר אֶת־מֻרְאָת֖וֹ בְּנֹצָתָ֑הּ וְהִשְׁלִ֨יךְ אֹתָ֜הּ אֵ֤צֶל הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ קֵ֔דְמָה אֶל־מְק֖וֹם הַדָּֽשֶׁן׃וְשִׁסַּ֨ע אֹת֣וֹ בִכְנָפָיו֮ לֹ֣א יַבְדִּיל֒ וְהִקְטִ֨יר אֹת֤וֹ הַכֹּהֵן֙ הַמִּזְבֵּ֔חָה עַל־הָעֵצִ֖ים אֲשֶׁ֣ר עַל־הָאֵ֑שׁ עֹלָ֣ה ה֗וּא אִשֵּׁ֛ה רֵ֥יחַ נִיחֹ֖חַ לַיהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

תורת כוהנים לממלכת כוהנים

ספר ויקרא, המכונה תורת כוהנים, איננו רלוונטי לכאורה בימינו, שהרי ענייני המקדש ועבודת הכהנים בטלו זה זמן רב. ואף על פי כן מנהג ישראל מקדמת דנא להתחיל לימוד תורה עם תינוקות של בית רבן דווקא בספר זה: "יבואו טהורים ויתעסקו במעשה טהורים" (תנחומא, פרשת צו, סימן יד).

שם הספר תורת כוהנים עשוי להטעות, שכן מרכזיותו של ספר זה שייכת לכל הדורות. בספר ישנם כמעט מחצית מתרי"ג מצוות (247), ולא בכדי חותם את הספר הפסוק "אלה המצות אשר צוה ה' את משה אל בני ישראל בהר סיני" (ויקרא כז, לד). ומכאן ששמו של הספר, תורת כהנים, הוענק לו, לא רק משום שהוא עוסק בעניני המקדש, אלא משום שהוא תורתם של ישראל הנקראים "ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט, ו). ספר זה מדריך אותנו איך להתרחק מן הטומאה וממאכלות אסורות שנאמר בהם "ונטמתם בם" (ויקרא יא, מג), איך לחיות חיים של קדושה בחיים פרטיים, המשפחתיים והחברתיים, וכיצד לקדש את הזמנים, כדי שנהיה ראוים לשאת את התואר "ממלכת כהנים וגוי קדוש".

במה זכינו לתואר זה, ומדוע דווקא אנחנו נמצאנו ראויים להיות עם סגולה, ובן בריתו של רבונו של עולם? התשובה הפשטנית היא שאנו טובים ומוסריים יותר, אנו מקיימים מצוותיו והולכים בדרכיו. אולם חז"ל אינם סבורים כך, והם מדגישים פעמים אין ספור, שהברית איננה תלויה במעשינו, והיא תקפה בכל מקרה, יהיו מעשינו טובים או מושחתים:"'בנים אתם לה' אלוקיכם' (דברים יד, א), אפילו בנים משחיתים העובדים עבודה זרה" (קידושין לו ע"א). ואמר הנביא יחזקאל "והעלה על רוחכם היו לא תהיה, אשר אתם אמרים נהיה כגוים כמשפחות הארצות לשרת עץ ואבן, חי אני נאם ה' אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם" (יחזקאל כ, לב-לג) - אם כן הוא, במה זכינו לבחירה הנצחית?

יש התולים את הבחירה בקבלת התורה. כל האומות דחו את התורה, ואנו היחידים שנאותו לקבלה. "א"ר יוחנן, מלמד שהחזירה הקב"ה (את התורה) על כל אומה ולשון ולא קבלוה, עד שבא אצל ישראל וקבלוה" (עבודה זרה ב ע"ב). בני עשו סירבו לקבלה, משום שכתוב בה: "לא תרצח", וברכתם היא "על חרבך תחיה"; בני ישמעאל סירבו משום שנאמר בה "לא תגנוב", ואילו הם נשענים על הברכה "ידו בכל וכו'" (בראשית טז, יב); ועמון ומואב לא קיבלוה משום שכתוב בה "לא תנאף", והם נולדו מניאוף.

לשם מה חיזר הקב"ה אחר האומות וביקשם לקבל את תורתו? ובעיקר למה דחה אותם הקב"ה והצביע לכל אומה על איסור שידע מראש שאינם מסוגלים לעמוד בו? הקב"ה לא כפה על העמים לקבל התורה, רק על ישראל כפה הר כגיגית - הלוא דבר הוא!

ועוד יש להבין, מה פשר הסיפור הזה שרבש"ע מחזר אחר אומות שיקבלו את ספרו?

נראה, שהמדרש משתמש בטרמינולוגיה מיוחדת להעביר לנו מסר: קיים שוני מהותי בינינו לבין אומות העולם. הם אינם מתאימים לתורה ואופיים מנוגד לה משום שהם תומכים ברצח, בגנבה ובניאוף. היחידים המתאימים לתורה אלו ישראל, וגם הם כפויים לקבלה שכן בלעדיה חייהם אינם חיים.

ועדין נשאלת השאלה, איך נוצרה התאמה זו לתורה דווקא בישראל. ותשובת דבר זה מבוססת על ג' הנחות, כפי הנראה מדברי המהר"ל:

(א) אין עולם בלא תורה, ואין לו משמעות בלי קבלת התורה (תנאי התנה הקב"ה עם העולם כפי שדרשו חז"ל (שבת פח ע"א) עה"פ "יום הששי" (בראשית א, לא)).

(ב) אין תורה בעולם בלא עם שיקבל על עצמו לשאת אותה ולהגשימה בעולם.

(ג) לשם כך יש צורך בעם שיתאים במהותו ואופיו לדרכה של תורה (עיין נצח ישראל פרק יא).

מלכתחילה יצר רבש"ע עם שיתאים לתורה, שימלא ייעודו ויקדם את העולם לתכלית האלוקית. בדברי הנבואה בהפטרת השבוע מנוסח הרעיון בתמציתיות: "עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו" (ישעיהו מג, כא). עלינו להשתחרר מהמושג בחירת ישראל במשמעותו הרגילה; לא בחירה של עם בין האומות הייתה כאן, אלא יצירת עם לכתחילה במתכונת כזאת שיתאים לייעודו. לא קבלת התורה הביאה לבחירת ישראל, אלא להפך, בחירת ישראל היא שנתנה לו תורה.

על כן אנו מברכים בברכות השחר, "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו"; קודם נבחרנו - נוצרנו בהתאם לרצון הבורא, ומשום כך ניתנה להם התורה; וכיוון שנוצרנו כממלכת כוהנים, נתנה לנו תורת כוהנים המתאימה לנו. ומפורש יותר בקדושא דסדרא "ברוך הוא אלוקינו שבראנו לכבודו, והבדילנו מן התועים" ולכן "נתן לנו את תורתו תורת אמת". ומודגש הדבר כמה פעמים בהפטרה "זכר אלה יעקב וישראל, כי עבדי אתה, יצרתיך, עבד לי אתה ישראל" (ישעיהו מד, א).

למטרה זו של קבלת התורה הוציאנו ה' ממצרים: "בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלוקים על ההר הזה" (שמות ג, יב). וע"כ יצרנו בנפש המתאימה לתורה, ואין אנחנו יכולים להפקיע זאת מאתנו, ובעל כורחנו ה' ימלוך עלינו, ואנו עבדיו. וזהו שאמר הנביא יחזקאל "העולה על רוחכם היו לא תהיה, אשר אתם אומרים נהיה כגוים כמשפחות הארצות לשרת עץ ואבן. חי אני נאם ה' אלקים אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם" (יחזקאל כ, לב-לג). ומכאן יסוד לאופטימיות בישראל, שה' לא יטוש אותנו. ואף זה מפורש בהפטרתנו, "אל תירא עבדי יעקב, וישרון בחרתי בו" (ישעיהו מד, ב), כיוון שאני בחרתיו עלי לשומרו, כדי שיביא את העולם אל תכליתו. ולכן "אל תפחדו ואל תרהו, הלא מאז השמעתיך והגדתי, ואתם עדי" (שם שם, ח), וכמאמר חז"ל, שאם אין אנו עדיו, כביכול איננו אלוקים.2 ומסיימת ההפטרה בהבטחה "כי גאל ה' יעקב ובישראל יתפאר" (ישעיהו שם, כג), שאלוקים מתפאר בכך שישראל עמו, שכן הוא צריך לנו להגשמת תוכניותיו בהויה (רמב"ן שמות כט, מו). 

הצורך בצבא יהודי איננו רק מטעמים אנוכיים, לשמור על בטחונם של ישראל ועל מדינתו, אלא להיות צבא ה' ועבדיו, ולסייע לרבש"ע לקדם את מטרותיו. "וידע שעל יחוד השם הוא עושה מלחמה וכו', ותהיה כוונתו לקדש את השם בלבד וכו' שנאמר 'כי מלחמות ה' אדוני נלחם' וכו'" (הלכות מלכים ז, טו).  

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך