תנ"ך על הפרק - דברי הימים ב ז - האש שירדה מהשמים בחנוכת בית המקדש / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים ב ז

900 / 929
היום

הפרק

וּכְכַלּ֤וֹת שְׁלֹמֹה֙ לְהִתְפַּלֵּ֔ל וְהָאֵ֗שׁ יָֽרְדָה֙ מֵֽהַשָּׁמַ֔יִם וַתֹּ֥אכַל הָעֹלָ֖ה וְהַזְּבָחִ֑ים וּכְב֥וֹד יְהוָ֖ה מָלֵ֥א אֶת־הַבָּֽיִת׃וְלֹ֤א יָֽכְלוּ֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים לָב֖וֹא אֶל־בֵּ֣ית יְהוָ֑ה כִּֽי־מָלֵ֥א כְבוֹד־יְהוָ֖ה אֶת־בֵּ֥ית יְהוָֽה׃וְכֹ֣ל ׀ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל רֹאִים֙ בְּרֶ֣דֶת הָאֵ֔שׁ וּכְב֥וֹד יְהוָ֖ה עַל־הַבָּ֑יִת וַיִּכְרְעוּ֩ אַפַּ֨יִם אַ֤רְצָה עַל־הָרִֽצְפָה֙ וַיִּֽשְׁתַּֽחֲו֔וּ וְהוֹד֤וֹת לַיהוָה֙ כִּ֣י ט֔וֹב כִּ֥י לְעוֹלָ֖ם חַסְדּֽוֹ׃וְהַמֶּ֖לֶךְ וְכָל־הָעָ֑ם זֹבְחִ֥ים זֶ֖בַח לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וַיִּזְבַּ֞ח הַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹה֮ אֶת־זֶ֣בַח הַבָּקָ֗ר עֶשְׂרִ֤ים וּשְׁנַ֙יִם֙ אֶ֔לֶף וְצֹ֕אן מֵאָ֥ה וְעֶשְׂרִ֖ים אָ֑לֶף וַֽיַּחְנְכוּ֙ אֶת־בֵּ֣ית הָֽאֱלֹהִ֔ים הַמֶּ֖לֶךְ וְכָל־הָעָֽם׃וְהַכֹּהֲנִ֞ים עַל־מִשְׁמְרוֹתָ֣ם עֹמְדִ֗ים וְהַלְוִיִּ֞ם בִּכְלֵי־שִׁ֤יר יְהוָה֙ אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֜ה דָּוִ֣יד הַמֶּ֗לֶךְ לְהֹד֤וֹת לַיהוָה֙ כִּֽי־לְעוֹלָ֣ם חַסְדּ֔וֹ בְּהַלֵּ֥ל דָּוִ֖יד בְּיָדָ֑ם וְהַכֹּהֲנִים֙מחצצריםמַחְצְרִ֣יםנֶגְדָּ֔ם וְכָל־יִשְׂרָאֵ֖ל עֹמְדִֽים׃וַיְקַדֵּ֣שׁ שְׁלֹמֹ֗ה אֶת־תּ֤וֹךְ הֶֽחָצֵר֙ אֲשֶׁר֙ לִפְנֵ֣י בֵית־יְהוָ֔ה כִּֽי־עָ֤שָׂה שָׁם֙ הָֽעֹל֔וֹת וְאֵ֖ת חֶלְבֵ֣י הַשְּׁלָמִ֑ים כִּֽי־מִזְבַּ֤ח הַנְּחֹ֙שֶׁת֙ אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֣ה שְׁלֹמֹ֔ה לֹ֣א יָכ֗וֹל לְהָכִ֛יל אֶת־הָעֹלָ֥ה וְאֶת־הַמִּנְחָ֖ה וְאֶת־הַחֲלָבִֽים׃וַיַּ֣עַשׂ שְׁלֹמֹ֣ה אֶת־הֶ֠חָג בָּעֵ֨ת הַהִ֜יא שִׁבְעַ֤ת יָמִים֙ וְכָל־יִשְׂרָאֵ֣ל עִמּ֔וֹ קָהָ֖ל גָּד֣וֹל מְאֹ֑ד מִלְּב֥וֹא חֲמָ֖ת עַד־נַ֥חַל מִצְרָֽיִם׃וַֽיַּעֲשׂ֛וּ בַּיּ֥וֹם הַשְּׁמִינִ֖י עֲצָ֑רֶת כִּ֣י ׀ חֲנֻכַּ֣ת הַמִּזְבֵּ֗חַ עָשׂוּ֙ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֔ים וְהֶחָ֖ג שִׁבְעַ֥ת יָמִֽים׃וּבְי֨וֹם עֶשְׂרִ֤ים וּשְׁלֹשָׁה֙ לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י שִׁלַּ֥ח אֶת־הָעָ֖ם לְאָהֳלֵיהֶ֑ם שְׂמֵחִים֙ וְט֣וֹבֵי לֵ֔ב עַל־הַטּוֹבָ֗ה אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה יְהוָה֙ לְדָוִ֣יד וְלִשְׁלֹמֹ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּֽוֹ׃וַיְכַ֧ל שְׁלֹמֹ֛ה אֶת־בֵּ֥ית יְהוָ֖ה וְאֶת־בֵּ֣ית הַמֶּ֑לֶךְ וְאֵ֨ת כָּל־הַבָּ֜א עַל־לֵ֣ב שְׁלֹמֹ֗ה לַעֲשׂ֧וֹת בְּבֵית־יְהוָ֛ה וּבְבֵית֖וֹ הִצְלִֽיחַ׃וַיֵּרָ֧א יְהוָ֛ה אֶל־שְׁלֹמֹ֖ה בַּלָּ֑יְלָה וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ שָׁמַ֙עְתִּי֙ אֶת־תְּפִלָּתֶ֔ךָ וּבָחַ֜רְתִּי בַּמָּק֥וֹם הַזֶּ֛ה לִ֖י לְבֵ֥ית זָֽבַח׃הֵ֣ן אֶֽעֱצֹ֤ר הַשָּׁמַ֙יִם֙ וְלֹֽא־יִהְיֶ֣ה מָטָ֔ר וְהֵן־אֲצַוֶּ֥ה עַל־חָגָ֖ב לֶאֱכ֣וֹל הָאָ֑רֶץ וְאִם־אֲשַׁלַּ֥ח דֶּ֖בֶר בְּעַמִּֽי׃וְיִכָּנְע֨וּ עַמִּ֜י אֲשֶׁ֧ר נִֽקְרָא־שְׁמִ֣י עֲלֵיהֶ֗ם וְיִֽתְפַּֽלְלוּ֙ וִֽיבַקְשׁ֣וּ פָנַ֔י וְיָשֻׁ֖בוּ מִדַּרְכֵיהֶ֣ם הָרָעִ֑ים וַאֲנִי֙ אֶשְׁמַ֣ע מִן־הַשָּׁמַ֔יִם וְאֶסְלַח֙ לְחַטָּאתָ֔ם וְאֶרְפָּ֖א אֶת־אַרְצָֽם׃עַתָּ֗ה עֵינַי֙ יִהְי֣וּ פְתֻח֔וֹת וְאָזְנַ֖י קַשֻּׁב֑וֹת לִתְפִלַּ֖ת הַמָּק֥וֹם הַזֶּֽה׃וְעַתָּ֗ה בָּחַ֤רְתִּי וְהִקְדַּ֙שְׁתִּי֙ אֶת־הַבַּ֣יִת הַזֶּ֔ה לִהְיוֹת־שְׁמִ֥י שָׁ֖ם עַד־עוֹלָ֑ם וְהָי֨וּ עֵינַ֧י וְלִבִּ֛י שָׁ֖ם כָּל־הַיָּמִֽים׃וְאַתָּ֞ה אִם־תֵּלֵ֣ךְ לְפָנַ֗י כַּאֲשֶׁ֤ר הָלַךְ֙ דָּוִ֣יד אָבִ֔יךָ וְלַעֲשׂ֕וֹת כְּכֹ֖ל אֲשֶׁ֣ר צִוִּיתִ֑יךָ וְחֻקַּ֥י וּמִשְׁפָּטַ֖י תִּשְׁמֽוֹר׃וַהֲקִ֣ימוֹתִ֔י אֵ֖ת כִּסֵּ֣א מַלְכוּתֶ֑ךָ כַּאֲשֶׁ֣ר כָּרַ֗תִּי לְדָוִ֤יד אָבִ֙יךָ֙ לֵאמֹ֔ר לֹֽא־יִכָּרֵ֤ת לְךָ֙ אִ֔ישׁ מוֹשֵׁ֖ל בְּיִשְׂרָאֵֽל׃וְאִם־תְּשׁוּב֣וּן אַתֶּ֔ם וַעֲזַבְתֶּם֙ חֻקּוֹתַ֣י וּמִצְוֺתַ֔י אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תִּי לִפְנֵיכֶ֑ם וַהֲלַכְתֶּ֗ם וַעֲבַדְתֶּם֙ אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶ֖ם לָהֶֽם׃וּנְתַשְׁתִּ֗ים מֵעַ֤ל אַדְמָתִי֙ אֲשֶׁ֣ר נָתַ֣תִּי לָהֶ֔ם וְאֶת־הַבַּ֤יִת הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר הִקְדַּ֣שְׁתִּי לִשְׁמִ֔י אַשְׁלִ֖יךְ מֵעַ֣ל פָּנָ֑י וְאֶתְּנֶ֛נּוּ לְמָשָׁ֥ל וְלִשְׁנִינָ֖ה בְּכָל־הָעַמִּֽים׃וְהַבַּ֤יִת הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר הָיָ֣ה עֶלְי֔וֹן לְכָל־עֹבֵ֥ר עָלָ֖יו יִשֹּׁ֑ם וְאָמַ֗ר בַּמֶּ֨ה עָשָׂ֤ה יְהוָה֙ כָּ֔כָה לָאָ֥רֶץ הַזֹּ֖את וְלַבַּ֥יִת הַזֶּֽה׃וְאָמְר֗וּ עַל֩ אֲשֶׁ֨ר עָֽזְב֜וּ אֶת־יְהוָ֣ה ׀ אֱלֹהֵ֣י אֲבֹתֵיהֶ֗ם אֲשֶׁ֣ר הוֹצִיאָם֮ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַיִם֒ וַֽיַּחֲזִ֙יקוּ֙ בֵּאלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וַיִּשְׁתַּחֲו֥וּ לָהֶ֖ם וַיַּֽעַבְד֑וּם עַל־כֵּן֙ הֵבִ֣יא עֲלֵיהֶ֔ם אֵ֥ת כָּל־הָרָעָ֖ה הַזֹּֽאת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

האש שירדה מהשמים בחנוכת בית המקדש

הקדמה

נאמר בתחילת פרקנו:

א. וככלות שלמה להתפלל, והאש ירדה מהשמים, ותאכל העֹלה והזבחים, וכבוד ד' מלא את הבית.
ב. ולא יכלו הכהנים לבוא אל בית ד', כי מלא כבוד ד' את בית ד'.
ג. וכל בני ישראל רֹאים ברדת האש וכבוד ד' על הבית, ויכרעו אפים ארצה על הרצפה וישתחוו, והודות לד' כי טוב, כי לעולם חסדו.
ד. והמלך וכל העם זֹבחים זֶבַח לפני ד'.

א. האם ירדה אש משמים במאורעות קודמים?

יש לשאול: האם מצאנו מאורעות קודמים שבהם ירדה אש משמים ואכלה את הקרבנות?

כן! זו הפעם השלישית בתנ"ך שבה נאמר שאש ירדה מהשמים ואכלה את הקרבנות.

הפעם הראשונה שבה נאמר בתנ"ך שאש ירדה מהשמים ואכלה את הקרבנות, היתה בחנוכת המשכן.

כך נאמר בפרשת שמיני (ויקרא ט, כד): "ותצא אש מלפני ד', ותאכל על המזבח את העלה ואת החלבים, וירא כל העם וירֹנו, ויפלו על פניהם".

הפעם השניה שבה נאמר בתנ"ך שאש ירדה מהשמים ואכלה את הקרבנות, היתה כאשר דוד הקריב בגורן ארונה היבוסי.

כך נאמר בספר דברי הימים (א כא, כו): "ויבן שם דויד מזבח לד', ויעל עֹלות ושלמים, ויקרא אל ד', ויענהו באש מן השמים על מזבח העֹלה".

ובפרקנו, כאמור, זו הפעם השלישית.

יש לציין שהאש שירדה משמים בפרקנו ואכלה את הקרבנות, ממשיכה את שתי הפעמים הקודמות שבהן ירדה האש ואכלה את הקרבנות, כיון שכעת נחנך המקדש, שהוא המשכו של המשכן, שבו ירדה האש בפעם הראשונה. והמקום שבו ירדה כעת האש הוא המקום שבו ירדה האש לדוד, בגרן ארונה היבוסי.

כך נאמר בתחילת פרק ג' בספרנו: "ויחל שלמה לבנות את בית ד' בירושלם, בהר המוריה, אשר נראה לדויד אביהו, אשר הכין במקום דויד, בגרן ארנן היבוסי".

ב. ירידת האש מהשמים בדברי המפרשים

יש לציין שרש"י (בבראשית ד, ד) כתב שד' הוריד אש מן השמים לקרבנו של הבל, והאברבנאל במל"א סוף פרק ח' כתב בשם חז"ל שאש ירדה מן השמים גם לנח אחרי המבול, ולאברהם בעקדת יצחק.

הרמב"ם בהלכות בית הבחירה (פ"ב ה"ב) כתב:

ומסורת ביד הכל שהמקום שבנה בו דוד ושלמה המזבח בגורן ארונה, הוא המקום שבנה בו אברהם המזבח ועקד עליו יצחק, והוא המקום שבנה בו נח כשיצא מן התיבה, והוא המזבח שהקריב עליו קין והבל, ובו הקריב אדם הראשון קרבן כשנברא, ומשם נברא, אמרו חכמים: 'אדם ממקום כפרתו נברא'.

לפי זה עולה שבאותו מקום שבו ירדה האש משמים ואכלה את הקרבנות שהקריבו בימי שלמה בחנוכת הבית, כבר ירדה האש משמים ואכלה את הקרבנות שהקריב הבל, ואחר כך ירדה אש משמים ואכלה את הקרבנות שהקריב נח בצאתו מהתבה, ואחר כך ירדה אש משמים ואכלה את הקרבנות שהקריב אברהם אבינו בעקדה, ואחר כך ירדה אש משמים ואכלה את הקרבנות שהקריב דוד בגורן ארונה!

ג. ירידת האש מהשמים לאליהו הנביא בהר הכרמל

מצאנו מקום נוסף שבו ירדה אש משמים ואכלה את הקרבנות: לאליהו הנביא בהר הכרמל, כדי להוכיח שד' הוא האלקים.

כך נאמר בספר מלכים (א פרק יח)

כא. ויגש אליהו אל כל העם ויאמר: עד מתי אתם פֹּסְחים על שתי הסְעִפים? אם ד' האלקים לכו אחריו ואם הבעל לכו אחריו. ולא ענו העם אֹתו דבר.
כב. ויאמר אליהו אל העם: אני נותרתי נביא לד' לבדי, ונביאי הבעל ארבע מאות וחמִשים איש.
כג. ויתנו לנו שנים פרים, ויבחרו להם הפר האחד וינתחֻהו וישימו על העצים, ואש לא ישימו, ואני אעשה את הפר האחד, ונתתי על העצים, ואש לא אשים.
כד. וקראתם בשם אלהיכם, ואני אקרא בשם ד', והיה האלקים אשר יענה באש - הוא האלקים. ויען כל העם ויאמרו: טוב הדבר.
כה. ויאמר אליהו לנביאי הבעל: בחרו לכם הפר האחד ועשו ראשֹנה, כי אתם הרבים, וקראו בשם אלהיכם, ואש לא תשימו.
כו. ויקחו את הפר אשר נתן להם, ויעשו, ויקראו בשם הבעל מהבקר ועד הצהרים לאמר: הבעל עננו, ואין קול ואין עֹנֶה. ויְפַסְחו על המזבח אשר עשה.
כז. ויהי בצהרים ויהַתֵל בהם אליהו ויאמר: קראו בקול גדול, כי אלהים הוא, כי שיח וכי שיג לו, וכי דרך לו, אולי ישן הוא ויִקָץ.
כח. ויקראו בקול גדול, ויתגֹדדו כמשפטם בחרבות וברמחים, עד שפך דם עליהם.
כט. ויהי כעבר הצהרים ויתנבאו עד לעלות המנחה, ואין קול ואין עֹנֶה ואין קשב.
ל. ויאמר אליהו לכל העם: גשו אלי. ויגשו כל העם אליו, וירפא את מזבח ד' ההרוס.
לא. ויקח אליהו שתים עשרה אבנים, כמספר שבטי בני יעקב, אשר היה דבר ד' אליו לאמר: ישראל יהיה שמך.
לב. ויבנה את האבנים מזבח בשם ד', ויעש תעלה כבית סאתים זרע סביב למזבח.
לג. ויערֹך את העצים, וינתח את הפר, וישם על העצים.
לד. ויאמר: מלאו ארבעה כדים מים וְיִצְקו על העלה ועל העצים. ויאמר שְנו וישנו. ויאמר שַלֵשוּ וישַלֵשוּ.
לה. וילכו המים סביב למזבח, וגם את התעלה מלא מים.
לו. ויהי בעלות המנחה ויגש אליהו הנביא ויאמר: ד' אלקי אברהם יצחק וישראל, היום יִוָדַע כי אתה אלקים בישראל, ואני עבדך, ובדברך עשיתי את כל הדברים האלה.
לז. ענני ד' ענני, וידעו העם הזה כי אתה ד' האלקים, ואתה הסִבֹּת את לבם אחֹרנית.
לח. ותפל אש ד' ותאכל את העלה ואת העצים ואת האבנים ואת העפר, ואת המים אשר בתעלה לחכה.
לט. וירא כל העם, ויפלו על פניהם, ויאמרו: ד' הוא האלקים, ד' הוא האלקים.
מ. ויאמר אליהו להם: תפשו את נביאי הבעל, איש אל ימלט מהם. ויתפשום ויורדם אליהו אל נחל קישון וישחטם שם.

ד. מקומות נוספים שבהם אש ד' אכלה את הקרבנות

מצאנו עוד שני מקרים בהם אכלה אש ד' את הקרבנות. אבל בשני המקרים הללו לא נאמר שהאש ירדה מהשמים, אלא להיפך, שהיא עלתה מלמטה למעלה:

בספר שופטים פרק ו' נאמר:

יז. ויאמר אליו: אם נא מצאתי חן בעיניך ועשית לי אות שאתה מדבר עמי.
יח. אל נא תמֻש מזה עד בֹּאִי אליך והֹצֵאתי את מנחתי והנחתי לפניך. ויאמר: אנכי אשב עד שובך.
יט. וגדעון בא, ויעש גדי עזים, ואיפת קמח מצות, הבשר שם בסל והמרק שם בפרור, ויוצא אליו אל תחת האלה ויגש.
כ. ויאמר אליו מלאך האלקים: קח את הבשר ואת המצות והנח אל הסלע הלז, ואת המרק שפוך, ויעש כן.
כא. וישלח מלאך ד' את קצה המשענת אשר בידו ויגע בבשר ובמצות, ותעל האש מן הצור ותאכל את הבשר ואת המצות, ומלאך ד' הלך מעיניו".
בספר שופטים פרק י"ג נאמר:
טו. "ויאמר מנוח אל מלאך ד': נעצרה נא אותך, ונעשה לפניך גדי עזים.
טז. ויאמר מלאך ד' אל מנוח: אם תעצרני לא אֹכַל בלחמך, ואם תעשה עֹלָה - לד' תעלנה', כי לא ידע מנוח כי מלאך ד' הוא.
יז. ויאמר מנוח אל מלאך ד': מי שמך כי יבא דברך וכבדנוך.
יח. ויאמר לו מלאך ד': למה זה תשאל לשמי והוא פלאי.
יט. ויקח מנוח את גדי העזים ואת המנחה ויעל על הצור לד', ומַפְלִא לעשות, ומנוח ואשתו ראים.
כ. ויהי בעלות הלהב מעל המזבח השמימה, ויעל מלאך ד' בלהב המזבח, ומנוח ואשתו רֹאים, ויפלו על פניהם ארצה.
כא. ולא יסף עוד מלאך ד' לְהֵרָאֹה אל מנוח ואל אשתו, אז ידע מנוח כי מלאך ד' הוא.

בשני המקרים הללו האש אכלה את הקרבנות כדי להוכיח שמי שדבר עם גדעון ועם מנוח ואשתו היה מלאך, ושהם חייבים לשמוע לדבריו.

יהי רצון שנזכה לראות בבנין בית המקדש השלישי ובירידת האש עליו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך