תנ"ך על הפרק - דברי הימים א ח - מי היה אביו של קיש, אבי שאול? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים א ח

872 / 929
היום

הפרק

וּבִ֨נְיָמִ֔ן הוֹלִ֖יד אֶת־בֶּ֣לַע בְּכֹר֑וֹ אַשְׁבֵּל֙ הַשֵּׁנִ֔י וְאַחְרַ֖ח הַשְּׁלִישִֽׁי׃נוֹחָה֙ הָֽרְבִיעִ֔י וְרָפָ֖א הַחֲמִישִֽׁי׃וַיִּהְי֥וּ בָנִ֖ים לְבָ֑לַע אַדָּ֥ר וְגֵרָ֖א וַאֲבִיהֽוּד׃וַאֲבִישׁ֥וּעַ וְנַעֲמָ֖ן וַאֲחֽוֹחַ׃וְגֵרָ֥א וּשְׁפוּפָ֖ן וְחוּרָֽם׃וְאֵ֖לֶּה בְּנֵ֣י אֵח֑וּד אֵ֣לֶּה הֵ֞ם רָאשֵׁ֤י אָבוֹת֙ לְי֣וֹשְׁבֵי גֶ֔בַע וַיַּגְל֖וּם אֶל־מָנָֽחַת׃וְנַעֲמָ֧ן וַאֲחִיָּ֛ה וְגֵרָ֖א ה֣וּא הֶגְלָ֑ם וְהוֹלִ֥יד אֶת־עֻזָּ֖א וְאֶת־אֲחִיחֻֽד׃וְשַׁחֲרַ֗יִם הוֹלִיד֙ בִּשְׂדֵ֣ה מוֹאָ֔ב מִן־שִׁלְח֖וֹ אֹתָ֑ם חוּשִׁ֥ים וְאֶֽת־בַּעֲרָ֖א נָשָֽׁיו׃וַיּ֖וֹלֶד מִן־חֹ֣דֶשׁ אִשְׁתּ֑וֹ אֶת־יוֹבָב֙ וְאֶת־צִבְיָ֔א וְאֶת־מֵישָׁ֖א וְאֶת־מַלְכָּֽם׃וְאֶת־יְע֥וּץ וְאֶת־שָֽׂכְיָ֖ה וְאֶת־מִרְמָ֑ה אֵ֥לֶּה בָנָ֖יו רָאשֵׁ֥י אָבֽוֹת׃וּמֵחֻשִׁ֛ים הוֹלִ֥יד אֶת־אֲבִיט֖וּב וְאֶת־אֶלְפָּֽעַל׃וּבְנֵ֣י אֶלְפַּ֔עַל עֵ֥בֶר וּמִשְׁעָ֖ם וָשָׁ֑מֶד ה֚וּא בָּנָ֣ה אֶת־אוֹנ֔וֹ וְאֶת־לֹ֖ד וּבְנֹתֶֽיהָ׃וּבְרִעָ֣ה וָשֶׁ֔מַע הֵ֚מָּה רָאשֵׁ֣י הָאָב֔וֹת לְיוֹשְׁבֵ֖י אַיָּל֑וֹן הֵ֥מָּה הִבְרִ֖יחוּ אֶת־י֥וֹשְׁבֵי גַֽת׃וְאַחְי֥וֹ שָׁשָׁ֖ק וִירֵמֽוֹת׃וּזְבַדְיָ֥ה וַעֲרָ֖ד וָעָֽדֶר׃וּמִיכָאֵ֧ל וְיִשְׁפָּ֛ה וְיוֹחָ֖א בְּנֵ֥י בְרִיעָֽה׃וּזְבַדְיָ֥ה וּמְשֻׁלָּ֖ם וְחִזְקִ֥י וָחָֽבֶר׃וְיִשְׁמְרַ֧י וְיִזְלִיאָ֛ה וְיוֹבָ֖ב בְּנֵ֥י אֶלְפָּֽעַל׃וְיָקִ֥ים וְזִכְרִ֖י וְזַבְדִּֽי׃וֶאֱלִיעֵנַ֥י וְצִלְּתַ֖י וֶאֱלִיאֵֽל׃וַעֲדָיָ֧ה וּבְרָאיָ֛ה וְשִׁמְרָ֖ת בְּנֵ֥י שִׁמְעִֽי׃וְיִשְׁפָּ֥ן וָעֵ֖בֶר וֶאֱלִיאֵֽל׃וְעַבְדּ֥וֹן וְזִכְרִ֖י וְחָנָֽן׃וַחֲנַנְיָ֥ה וְעֵילָ֖ם וְעַנְתֹתִיָּֽה׃וְיִפְדְיָ֥הופניאלוּפְנוּאֵ֖לבְּנֵ֥י שָׁשָֽׁק׃וְשַׁמְשְׁרַ֥י וּשְׁחַרְיָ֖ה וַעֲתַלְיָֽה׃וְיַעֲרֶשְׁיָ֧ה וְאֵלִיָּ֛ה וְזִכְרִ֖י בְּנֵ֥י יְרֹחָֽם׃אֵ֣לֶּה רָאשֵׁ֥י אָב֛וֹת לְתֹלְדוֹתָ֖ם רָאשִׁ֑ים אֵ֖לֶּה יָשְׁב֥וּ בִירוּשָׁלִָֽם׃וּבְגִבְע֥וֹן יָשְׁב֖וּ אֲבִ֣י גִבְע֑וֹן וְשֵׁ֥ם אִשְׁתּ֖וֹ מַעֲכָֽה׃וּבְנ֥וֹ הַבְּכ֖וֹר עַבְדּ֑וֹן וְצ֥וּר וְקִ֖ישׁ וּבַ֥עַל וְנָדָֽב׃וּגְד֥וֹר וְאַחְי֖וֹ וָזָֽכֶר׃וּמִקְל֖וֹת הוֹלִ֣יד אֶת־שִׁמְאָ֑ה וְאַף־הֵ֗מָּה נֶ֧גֶד אֲחֵיהֶ֛ם יָשְׁב֥וּ בִירוּשָׁלִַ֖ם עִם־אֲחֵיהֶֽם׃וְנֵר֙ הוֹלִ֣יד אֶת־קִ֔ישׁ וְקִ֖ישׁ הוֹלִ֣יד אֶת־שָׁא֑וּל וְשָׁא֗וּל הוֹלִ֤יד אֶת־יְהֽוֹנָתָן֙ וְאֶת־מַלְכִּי־שׁ֔וּעַ וְאֶת־אֲבִֽינָדָ֖ב וְאֶת־אֶשְׁבָּֽעַל׃וּבֶן־יְהוֹנָתָ֖ן מְרִ֣יב בָּ֑עַל וּמְרִ֥יב בַּ֖עַל הוֹלִ֥יד אֶת־מִיכָֽה׃וּבְנֵ֖י מִיכָ֑ה פִּית֥וֹן וָמֶ֖לֶךְ וְתַאְרֵ֥עַ וְאָחָֽז׃וְאָחָז֙ הוֹלִ֣יד אֶת־יְהוֹעַדָּ֔ה וִיהֽוֹעַדָּ֗ה הוֹלִ֛יד אֶת־עָלֶ֥מֶת וְאֶת־עַזְמָ֖וֶת וְאֶת־זִמְרִ֑י וְזִמְרִ֖י הוֹלִ֥יד אֶת־מוֹצָֽא׃וּמוֹצָ֖א הוֹלִ֣יד אֶת־בִּנְעָ֑א רָפָ֥ה בְנ֛וֹ אֶלְעָשָׂ֥ה בְנ֖וֹ אָצֵ֥ל בְּנֽוֹ׃וּלְאָצֵל֮ שִׁשָּׁ֣ה בָנִים֒ וְאֵ֣לֶּה שְׁמוֹתָ֗ם עַזְרִיקָ֥ם ׀ בֹּ֙כְרוּ֙ וְיִשְׁמָעֵ֣אל וּשְׁעַרְיָ֔ה וְעֹבַדְיָ֖ה וְחָנָ֑ן כָּל־אֵ֖לֶּה בְּנֵ֥י אָצַֽל׃וּבְנֵ֖י עֵ֣שֶׁק אָחִ֑יו אוּלָ֣ם בְּכֹר֔וֹ יְעוּשׁ֙ הַשֵּׁנִ֔י וֶֽאֱלִיפֶ֖לֶט הַשְּׁלִשִֽׁי׃וַֽיִּהְי֣וּ בְנֵי־א֠וּלָם אֲנָשִׁ֨ים גִּבֹּרֵי־חַ֜יִל דֹּ֣רְכֵי קֶ֗שֶׁת וּמַרְבִּ֤ים בָּנִים֙ וּבְנֵ֣י בָנִ֔ים מֵאָ֖ה וַחֲמִשִּׁ֑ים כָּל־אֵ֖לֶּה מִבְּנֵ֥י בִנְיָמִֽן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מי היה אביו של קיש, אבי שאול?

הקדמה

נאמר בפרקנו (לג):

ונר הוליד את קיש, וקיש הוליד את שאול, ושאול הוליד את יהונתן, ואת מלכי שוע, ואת אבינדב, ואת אשבעל.

כתוב כאן שאביו של קיש, סבו של שאול המלך, נקרא נר.

הדבר קשה, שהרי בספר שמואל (א ט, א-ב) נאמר שאביו של קיש היה אביאל!

כך נאמר שם:

ויהי איש מבנימין, ושמו קיש, בן אביאל.... ולו היה בן ושמו שאול, בחור וטוב, ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה גָבֹהַּ מכל העם.

עוד יש לשאול שבהמשך ספר שמואל (סוף פרק י"ד) נאמר שנר היה דודו של שאול, ולא סבו.

כך נאמר שם:

נ. הכושם אשת שאול אחינעם בת אחימעץ, ושם שר צבאו אבינר בן נר דוד שאול.
נא. וקיש אבי שאול, ונר אבי אבנר, בן אביאל.

אכן שאל הרד"ק:

ונר הוליד את קיש - ובספר שמואל (א ט, א) אמר כי אביאל אבי קיש!
ונר היה אחי קיש, בן אביאל (שם יד, נא), והיה אבי אבנר (שם), וכן אמר בפסוק אחר: 'אבנר בן נר דוד שאול' (שם, נ). והנה הוא אומר כי נר היה אבי קיש, אבי שאול!
ואף בפסוק שלמטה (דהי"א ט, לו) אומר: 'וקיש ובעל ונר ונדב', ידמה כי אחים היו נר וקיש!

א. הסבר הרד"ק

ענה על כך הרד"ק: "ויתכן לפרש כי אביאל הוא נר, ושני שמות היו לו, וקרא שם בנו נר, כשמו, והוא אבי אבנר".

לפי זה לאביאל, אביו של קיש, קראו גם נר, והוא גם קרא לבנו נר, כשמו.

יש להעיר שפירוש זה דחוק שהאב יקרא לבנו בשמו.

המשיך הרד"ק וכתב: "והוא שקרא נר שם בנו 'אבנר', רוצה לומר: שם אביו שהוא שמו נר".

כלומר: דווקא מפני שנר הבן נקרא בשם של אביו, הוא קרא לבנו בשם "אבנר", כאילו לומר: דעו לכם ששם אבי הוא: "נר".

ב. הסבר הרד"ק בשם חז"ל

עוד כתב הרד"ק:

וכן מצאתי בדברי רז"ל בויקרא רבא (ט, ב): אמר רבי שמעון בן לקיש: כתוב אחד אומר: 'ונר הוליד את קיש' (דבהי"א ח, לג), וכתוב אחד אומר: 'קיש בן אביאל' (שמ"א ט, א)! הא כיצד? אביאל שמו, ועל שהיה מדליק נרות במבואות האפלים נקרא שמו נר.

אמנם הרד"ק כתב: "וכן מצאתי בדברי רז"ל", ומשמע כאילו פירוש חז"ל זהה לפירושו, אבל נראה שיש ביניהם הבדל, כי לפי הרד"ק לאביו של קיש היו שני שמות: אביאל ונר, ואילו לפי חז"ל שמו היה אביאל, והפסוק קורא לו נר על שם מעשיו.

כן משמע בדברי הרד"ק בפירושו לספר שמואל (א ט, א):

קיש בן אביאל - ובדברי הימים (א ח, לג) אומר: 'ונר הוליד את קיש', ונר היה בן אביאל, והלא היה אחי קיש, ואבי אבנר, כמו שאומר בזה הספר (שמ"א יד, נ-נא)!
ויתכן לפרש כי אביאל היה שמו גם כן נר, ושני שמות היו לו, כמו שמצאנו כמוהו רבים בדברי הימים, והיו לו שני בנים האחד קרא שמו קיש, והאחר קרא שמו נר כשמו, והוא היה אבי אבנר.
ומצאתי בויקרא רבה כי עיקר שמו אביאל, והיו קוראים שמו נר, לפי שהיה מדליק נרות במבואות האפלות".

הרד"ק כאן לא כתב: "וכן מצאתי בדברי רז"ל", אלא: "ומצאתי", משמע שפירוש חז"ל שונה במקצת מפירושו.

יש לשאול: מדוע חשוב לתנ"ך ולחז"ל ללמדנו שלאביאל היו שני שמות?

כדי לענות על שאלה זו עלינו לעיין בדברי המדרש במלואם.

ג. מה בא הפסוק ללמדנו?

כך נאמר במדרש:

'ושם דרך [אראנו בישע אלקים]' (תהלים נ, כג) - אלו שהן מדליקין נרות, כדי להאיר בהם לרבים. דאמר רבי שמעון בן לקיש: שאול לא זכה למלוכה אלא על ידי [כלומר: בזכות] שהיה זקנו מדליק נרות לרבים. אמרו: מבואות אפילות היו מביתו לבית המדרש, והיה מדליק נרות בהם, כדי להאיר בהם לרבים. כתוב אחד אומר: 'ונר הוליד את קיש' (דהי"א ח, לג), וכתוב אחד אומר: 'קיש בן אביאל' (שמ"א ט, א) הא כיצד? אביאל היה שמו, אלא על ידי [כלומר: בזכות] שהיה מדליק נרות לרבים - זכה ונקרא שמו נר.

המדרש מלמדנו ששאול זכה למלוכה בזכות סבו אביאל, שהיה מדליק נרות לרבים במבואות האפלים! לפי זה למדנו כמה גדול השכר של מי שעוזר לרבים ומאיר נרות במבואות האפלים!

ד. דיון בדברי המדרש

יש לשאול מה הקשר בין הדלקת הנרות לבין הזכות למלוך?

כתב על כך ה"עץ יוסף" על המדרש (ומקורו בפירוש "יפה תואר" השלם):

על ידי שהיה זקנו מדליק נרות לרבים לכן ניתנה לו המלוכה - שעל ידה יזכה הרבים, אשר יוציאם ואשר יביאם, ויושיעם מצריהם, כזקנו, שהיה מציל הרבים מהמכשולות.

עוד שאל ה"ענף יוסף" על המדרש:

תימה שלא זכה שאול למלוכה רק בשביל זקנו, והרי נאמר בו: 'בן שנה שאול במלכו' (שמ"א יג, א), ואמרו חז"ל כבן שנה שאין בו חטא (יומא כב ע"ב), ואמרו (שם) שלא נמשכה מלכותו מפני שלא היה בו דופי! ואמרו שהיה צדיק מדוד (מועד קטן טז ע"ב)!

ענה על כך ה"ענף יוסף" (ומקורו בפירוש "יפה תואר" השלם):

ויש לומר שלפי שגלוי לפני ד' שלא יקיים דברו בעמלק, כראוי למלך, לא היתה זכותו מספקת למלוך, לולי שנצטרפה עמו זכותו של זקנו שהיה מועיל לרבים.

תשובה אחרת כתב החיד"א בפירושו "חומת אנך" לפרקנו:

אמרו רז"ל לא זכה שאול למלוכה אלא על ידי שהיה זקנו מדליק נרות לרבים. ופירשו המפרשים דהגם דשאול צדיק גמור היה, ועניו, מכל מקום המלכות הוא לשבט יהודה, ולכן אמרו לא זכה שאול למלוכה, כלומר דהמלכות ליהודה, אך בשביל זקנו שהיה מאיר לרבים - זכה לזה.

למדנו מהפסוק שבפרקנו ומהסבר חז"ל לפסוק זה, את מעלתה וחשיבותה של העזרה לרבים, ואת השכר שמקבלים על העזרה לרבים!

יהי רצון שֶנְזַכֶּה תמיד את הרבים, וְנִזְכֶּה לראות את המלך המשיח במהרה בימינו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך