תנ"ך על הפרק - שמות יד - מדוע היו ישראל נתונים בדין אם להאבד עם מצרים?! והרי הם חזרו בתשובה! / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמות יד

64 / 929
היום

הפרק

קריעת ים סוף

וַיְדַבֵּ֥ר יְהֹוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּר֮ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ וְיָשֻׁ֗בוּ וְיַחֲנוּ֙ לִפְנֵי֙ פִּ֣י הַחִירֹ֔ת בֵּ֥ין מִגְדֹּ֖ל וּבֵ֣ין הַיָּ֑ם לִפְנֵי֙ בַּ֣עַל צְפֹ֔ן נִכְח֥וֹ תַחֲנ֖וּ עַל־הַיָּֽם׃וְאָמַ֤ר פַּרְעֹה֙ לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל נְבֻכִ֥ים הֵ֖ם בָּאָ֑רֶץ סָגַ֥ר עֲלֵיהֶ֖ם הַמִּדְבָּֽר׃וְחִזַּקְתִּ֣י אֶת־לֵב־פַּרְעֹה֮ וְרָדַ֣ף אַחֲרֵיהֶם֒ וְאִכָּבְדָ֤ה בְּפַרְעֹה֙ וּבְכָל־חֵיל֔וֹ וְיָדְע֥וּ מִצְרַ֖יִם כִּֽי־אֲנִ֣י יְהוָ֑ה וַיַּֽעֲשׂוּ־כֵֽן׃וַיֻּגַּד֙ לְמֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם כִּ֥י בָרַ֖ח הָעָ֑ם וַ֠יֵּהָפֵךְ לְבַ֨ב פַּרְעֹ֤ה וַעֲבָדָיו֙ אֶל־הָעָ֔ם וַיֹּֽאמרוּ֙ מַה־זֹּ֣את עָשִׂ֔ינוּ כִּֽי־שִׁלַּ֥חְנוּ אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵעָבְדֵֽנוּ׃וַיֶּאְסֹ֖ר אֶת־רִכְבּ֑וֹ וְאֶת־עַמּ֖וֹ לָקַ֥ח עִמּֽוֹ׃וַיִּקַּ֗ח שֵׁשׁ־מֵא֥וֹת רֶ֙כֶב֙ בָּח֔וּר וְכֹ֖ל רֶ֣כֶב מִצְרָ֑יִם וְשָׁלִשִׁ֖ם עַל־כֻּלּֽוֹ׃וַיְחַזֵּ֣ק יְהֹוָ֗ה אֶת־לֵ֤ב פַּרְעֹה֙ מֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם וַיִּרְדֹּ֕ף אַחֲרֵ֖י בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל יֹצְאִ֖ים בְּיָ֥ד רָמָֽה׃וַיִּרְדְּפ֨וּ מִצְרַ֜יִם אַחֲרֵיהֶ֗ם וַיַּשִּׂ֤יגוּ אוֹתָם֙ חֹנִ֣ים עַל־הַיָּ֔ם כָּל־סוּס֙ רֶ֣כֶב פַּרְעֹ֔ה וּפָרָשָׁ֖יו וְחֵיל֑וֹ עַל־פִּי֙ הַֽחִירֹ֔ת לִפְנֵ֖י בַּ֥עַל צְפֹֽן׃וּפַרְעֹ֖ה הִקְרִ֑יב וַיִּשְׂאוּ֩ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֨ל אֶת־עֵינֵיהֶ֜ם וְהִנֵּ֥ה מִצְרַ֣יִם ׀ נֹסֵ֣עַ אַחֲרֵיהֶ֗ם וַיִּֽירְאוּ֙ מְאֹ֔ד וַיִּצְעֲק֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶל־יְהוָֽה׃וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒ הַֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם לְקַחְתָּ֖נוּ לָמ֣וּת בַּמִּדְבָּ֑ר מַה־זֹּאת֙ עָשִׂ֣יתָ לָּ֔נוּ לְהוֹצִיאָ֖נוּ מִמִּצְרָֽיִם׃הֲלֹא־זֶ֣ה הַדָּבָ֗ר אֲשֶׁר֩ דִּבַּ֨רְנוּ אֵלֶ֤יךָ בְמִצְרַ֙יִם֙ לֵאמֹ֔ר חֲדַ֥ל מִמֶּ֖נּוּ וְנַֽעַבְדָ֣ה אֶת־מִצְרָ֑יִם כִּ֣י ט֥וֹב לָ֙נוּ֙ עֲבֹ֣ד אֶת־מִצְרַ֔יִם מִמֻּתֵ֖נוּ בַּמִּדְבָּֽר׃וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֣ה אֶל־הָעָם֮ אַל־תִּירָאוּ֒ הִֽתְיַצְב֗וּ וּרְאוּ֙ אֶת־יְשׁוּעַ֣ת יְהוָ֔ה אֲשֶׁר־יַעֲשֶׂ֥ה לָכֶ֖ם הַיּ֑וֹם כִּ֗י אֲשֶׁ֨ר רְאִיתֶ֤ם אֶת־מִצְרַ֙יִם֙ הַיּ֔וֹם לֹ֥א תֹסִ֛יפוּ לִרְאֹתָ֥ם ע֖וֹד עַד־עוֹלָֽם׃יְהוָ֖ה יִלָּחֵ֣ם לָכֶ֑ם וְאַתֶּ֖ם תַּחֲרִישֽׁוּן׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה מַה־תִּצְעַ֖ק אֵלָ֑י דַּבֵּ֥ר אֶל־בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל וְיִסָּֽעוּ׃וְאַתָּ֞ה הָרֵ֣ם אֶֽת־מַטְּךָ֗ וּנְטֵ֧ה אֶת־יָדְךָ֛ עַל־הַיָּ֖ם וּבְקָעֵ֑הוּ וְיָבֹ֧אוּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֛ל בְּת֥וֹךְ הַיָּ֖ם בַּיַּבָּשָֽׁה׃וַאֲנִ֗י הִנְנִ֤י מְחַזֵּק֙ אֶת־לֵ֣ב מִצְרַ֔יִם וְיָבֹ֖אוּ אַחֲרֵיהֶ֑ם וְאִכָּבְדָ֤ה בְּפַרְעֹה֙ וּבְכָל־חֵיל֔וֹ בְּרִכְבּ֖וֹ וּבְפָרָשָֽׁיו׃וְיָדְע֥וּ מִצְרַ֖יִם כִּי־אֲנִ֣י יְהוָ֑ה בְּהִכָּבְדִ֣י בְּפַרְעֹ֔ה בְּרִכְבּ֖וֹ וּבְפָרָשָֽׁיו׃וַיִּסַּ֞ע מַלְאַ֣ךְ הָאֱלֹהִ֗ים הַהֹלֵךְ֙ לִפְנֵי֙ מַחֲנֵ֣ה יִשְׂרָאֵ֔ל וַיֵּ֖לֶךְ מֵאַחֲרֵיהֶ֑ם וַיִּסַּ֞ע עַמּ֤וּד הֶֽעָנָן֙ מִפְּנֵיהֶ֔ם וַיַּֽעֲמֹ֖ד מֵאַחֲרֵיהֶֽם׃וַיָּבֹ֞א בֵּ֣ין ׀ מַחֲנֵ֣ה מִצְרַ֗יִם וּבֵין֙ מַחֲנֵ֣ה יִשְׂרָאֵ֔ל וַיְהִ֤י הֶֽעָנָן֙ וְהַחֹ֔שֶׁךְ וַיָּ֖אֶר אֶת־הַלָּ֑יְלָה וְלֹא־קָרַ֥ב זֶ֛ה אֶל־זֶ֖ה כָּל־הַלָּֽיְלָה׃וַיֵּ֨ט מֹשֶׁ֣ה אֶת־יָדוֹ֮ עַל־הַיָּם֒ וַיּ֣וֹלֶךְ יְהוָ֣ה ׀ אֶת־הַ֠יָּם בְּר֨וּחַ קָדִ֤ים עַזָּה֙ כָּל־הַלַּ֔יְלָה וַיָּ֥שֶׂם אֶת־הַיָּ֖ם לֶחָרָבָ֑ה וַיִּבָּקְע֖וּ הַמָּֽיִם׃וַיָּבֹ֧אוּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֛ל בְּת֥וֹךְ הַיָּ֖ם בַּיַּבָּשָׁ֑ה וְהַמַּ֤יִם לָהֶם֙ חֹמָ֔ה מִֽימִינָ֖ם וּמִשְּׂמֹאלָֽם׃וַיִּרְדְּפ֤וּ מִצְרַ֙יִם֙ וַיָּבֹ֣אוּ אַחֲרֵיהֶ֔ם כֹּ֚ל ס֣וּס פַּרְעֹ֔ה רִכְבּ֖וֹ וּפָרָשָׁ֑יו אֶל־תּ֖וֹךְ הַיָּֽם׃וַֽיְהִי֙ בְּאַשְׁמֹ֣רֶת הַבֹּ֔קֶר וַיַּשְׁקֵ֤ף יְהוָה֙ אֶל־מַחֲנֵ֣ה מִצְרַ֔יִם בְּעַמּ֥וּד אֵ֖שׁ וְעָנָ֑ן וַיָּ֕הָם אֵ֖ת מַחֲנֵ֥ה מִצְרָֽיִם׃וַיָּ֗סַר אֵ֚ת אֹפַ֣ן מַרְכְּבֹתָ֔יו וַֽיְנַהֲגֵ֖הוּ בִּכְבֵדֻ֑ת וַיֹּ֣אמֶר מִצְרַ֗יִם אָנ֙וּסָה֙ מִפְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כִּ֣י יְהוָ֔ה נִלְחָ֥ם לָהֶ֖ם בְּמִצְרָֽיִםוַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה נְטֵ֥ה אֶת־יָדְךָ֖ עַל־הַיָּ֑ם וְיָשֻׁ֤בוּ הַמַּ֙יִם֙ עַל־מִצְרַ֔יִם עַל־רִכְבּ֖וֹ וְעַל־פָּרָשָֽׁיו׃וַיֵּט֩ מֹשֶׁ֨ה אֶת־יָד֜וֹ עַל־הַיָּ֗ם וַיָּ֨שָׁב הַיָּ֜ם לִפְנ֥וֹת בֹּ֙קֶר֙ לְאֵ֣יתָנ֔וֹ וּמִצְרַ֖יִם נָסִ֣ים לִקְרָאת֑וֹ וַיְנַעֵ֧ר יְהוָ֛ה אֶת־מִצְרַ֖יִם בְּת֥וֹךְ הַיָּֽם׃וַיָּשֻׁ֣בוּ הַמַּ֗יִם וַיְכַסּ֤וּ אֶת־הָרֶ֙כֶב֙ וְאֶת־הַפָּ֣רָשִׁ֔ים לְכֹל֙ חֵ֣יל פַּרְעֹ֔ה הַבָּאִ֥ים אַחֲרֵיהֶ֖ם בַּיָּ֑ם לֹֽא־נִשְׁאַ֥ר בָּהֶ֖ם עַד־אֶחָֽד׃וּבְנֵ֧י יִשְׂרָאֵ֛ל הָלְכ֥וּ בַיַּבָּשָׁ֖ה בְּת֣וֹךְ הַיָּ֑ם וְהַמַּ֤יִם לָהֶם֙ חֹמָ֔ה מִֽימִינָ֖ם וּמִשְּׂמֹאלָֽםוַיּ֨וֹשַׁע יְהוָ֜ה בַּיּ֥וֹם הַה֛וּא אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִיַּ֣ד מִצְרָ֑יִם וַיַּ֤רְא יִשְׂרָאֵל֙ אֶת־מִצְרַ֔יִם מֵ֖ת עַל־שְׂפַ֥ת הַיָּֽם׃וַיַּ֨רְא יִשְׂרָאֵ֜ל אֶת־הַיָּ֣ד הַגְּדֹלָ֗ה אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה יְהוָה֙ בְּמִצְרַ֔יִם וַיִּֽירְא֥וּ הָעָ֖ם אֶת־יְהוָ֑ה וַיַּֽאֲמִ֙ינוּ֙ בַּֽיהוָ֔ה וּבְמֹשֶׁ֖ה עַבְדּֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע היו ישראל נתונים בדין אם להאבד עם מצרים?!
והרי הם חזרו בתשובה!

הקדמה

על הפסוק "ויסע מלאך האלקים הַהֹלֵך לפני מחנה ישראל וילך מאחריהם, ויסע עמוד הענן מפניהם ויעמֹד מאחֲריהם" (יד, יט), כתב רש"י:

...בכל מקום הוא אומר: 'מלאך ד'', וכאן: 'מלאך האלקים', אין 'אלקים' בכל מקום אלא דין, מלמד שהיו ישראל נתונין בדין באותה שעה אם להנצל, אם להאבד עם מצרים.

מקורו של רש"י הוא במכילתא דרבי ישמעאל בפרשתנו (ויהי פרשה ד):

שאל ר' יונתן את ר' שמעון בן יוחאי: בכל מקום אתה מוצא 'מלאך ד'': 'וימצאה מלאך ד'' (בראשית טז, ז), 'ויאמר לה מלאך ד'' (שם, ט-י), 'וירא מלאך ד'' (שמות ג, ב), וכאן הוא אומר: 'ויסע מלאך האלקים'?
אמר לו: אין 'אלקים' בכל מקום אלא דיין. מגיד הכתוב שהיו ישראל נתונים בדין באותה שעה אם להנצל אם להאבד עם מצרים.

יש לשאול: מדוע היו ישראל נתונים בצרה באותה שעה?

תשובה על כך נאמרה במדרש רבה בפרשתנו (פרשה כא, אות ז):

בשעה שיצאו ישראל ממצרים עמד סמאל המלאך לקטרג אותן. אמר לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, עד עכשיו היו אלו עובדים עבודת כוכבים, ואתה קורע להם את הים?!.

יש לשאול על הנאמר במדרש שתי שאלות:

  1. מדוע הקטרוג היה דווקא כעת, כשבוע אחרי יציאת מצרים, ולא לפני יציאת מצרים?
  2. הרי בני ישראל שחטו את אלהי מצרים, ומלו את עצמם כדי להיכנס בבריתו של הקב"ה [עיין רש"י שמות יב, ו], ואם כן איך נשאר מקום למידת הדין לקטרג?

א. תשובות ה"יפה תואר"

שאלות מעין אלו שאל ה"יפה תואר השלם" על המדרש רבה שם, וענה עליהן.

בתחילת דבריו הוא שאל את השאלה הראשונה: "מאי שנא הכא שקטרג השטן בעת הזאת מזולתה"?

וענה עליה: "להיות ישראל בעת הזאת עוברי ים, היה כח בשטן לקטרג יותר משאר זמנים, שאין השטן מקטרג אלא בשעת הסכנה. וגם כי בעת הזאת יש לו לקטרג שעושה להם נס גדול כזה שאינם כדאים לו...".

אחר כך התיחס ה"יפה תואר" לשאלה השניה, וענה עליה: "לא מצא מקום לקטרג על הגאולה, כי כבר עשו תשובה במצרים, ונתכפר להם בדם פסח ובדם מילה, כדלעיל פרשה י"ט. אבל על מה שיקרע להם את הים - היה לו מקום לקטרג, כי די לה לתשובה לכפר על העוון, לא שיזכו לנס גדול כזה, שצריך זכות גדולה. וכל שכן במקום שחב לאחרים".

כלומר: השאלה השניה עונה על חלק מהשאלה הראשונה: אכן התשובה שעשו ישראל לפני יציאת מצרים מנעה את הקטרוג ביציאת מצרים. אבל אחר כך, כשהיו ישראל בים סוף, שהיתה שעת סכנה, והיו צריכים נס גדול - התעורר שוב הקטרוג.

ב. דיון בדברי ה"יפה תואר"

1. שאלה על דברי ה"יפה תואר"

יש לשאול על דברי ה"יפה תואר" שאמר שהקטרוג היה רק על הים, מפני שהשטן מקטרג בשעת הסכנה, שישנו מדרש אחר, האומר שהיה קטרוג על בני ישראל גם לפני יציאתם ממצרים!

כך נאמר במדרש ויקרא רבה בפרשת אחרי מות (כג, ב):

רבי אליעזר פתר קרא בגאולת מצרים: מה שושנה זו, כשהיא נתונה בין החוחים, היא קשה על בעלה ללוקטה - כך היתה גאולתן של ישראל קשה לפני הקדוש ברוך הוא ליגאל. הדא הוא דכתיב: 'או הנסה אלקים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי' וגו' (דברים ד, לד) - אלו ואלו ערלים, אלו מגדלי בלורית ואלו מגדלי בלורית, אלו לובשי כלאים ואלו לובשי כלאים. אם כן לא היתה נותנת מדת הדין לישראל שיגאלו ממצרים לעולם!
אמר ר' שמואל בר נחמני: אלולי שאסר הקדוש ברוך הוא עצמו בשבועה - לא נגאלו ישראל לעולם. הדא הוא דכתיב: 'לכן אמֹר לבני ישראל אני ד'' (שמות ו, ו), ואין 'לכן' אלא שבועה, כמה דאת אמר: 'ולכן נשבעתי לבית עלי' (שמואל א ג, יד).

מפורש כאן במדרש שהיה קטרוג על בני ישראל גם לפני יציאתם ממצרים!

2. תשובה לשאלה

יש ליישב שבאמת השאלה אינה קשה, כיון שהמדרש בויקרא רבה מדבר על זמן מוקדם יותר - עוד לפני שבני ישראל חזרו בתשובה ושחטו את הפסח, ואפילו לפני שהתחילו עשר המכות!

שהרי המדרש הוכיח את דבריו מהפסוק "לכן אמר לבני ישראל: אני ד'", ופסוק זה נאמר בתחילת פרשת וארא (ו, ו), עוד לפני שהתחילו עשר המכות!

לפי זה עולה שהיה קטרוג אחד לפני שבני ישראל חזרו בתשובה - לפני שהתחילו עשר המכות.

אחר כך, לפני מכת בכורות, בני ישראל חזרו בתשובה, ולא היה קטרוג.

אחר כך, כאשר בני ישראל היו על הים בסכנה גדולה והיו זקוקים לנס גדול - שוב היה קטרוג.

3. שאלה נוספת על דברי ה"יפה תואר"

יש לשאול שחז"ל אמרו במדרש שבני ישראל חזרו בתשובה עוד לפני התגלות ד' למשה בסנה!

כך דרשו חז"ל במדרש דברים רבה (ב, כג) את הפסוקים שבסוף פ"ב:

אמר רבי אלעזר: כשנגאלו ישראל ממצרים לא נגאלו אלא מתוך חמישה דברים אלו:
מתוך צרה, ומתוך תשובה, ומתוך זכות אבות, ומתוך רחמים, ומתוך הקץ.
מתוך צרה, דכתיב: 'ויאנחו בני ישראל' (שמות ב, כג).
מתוך תשובה, דכתיב: 'ותעל שועתם' (שם).
מתוך זכות אבות, דכתיב: 'ויזכֹּר אלקים את בריתו את אברהם את יצחק ואת יעקב' (שם, כד).
ומתוך רחמים, דכתיב: 'וירא אלקים את בני ישראל' (שם, כה).
מתוך הקץ: 'וידע אלקים' (שם).

לפי מדרש זה עולה שהיה קטרוג על בני ישראל גם אחרי שהם חזרו בתשובה!

4. תשובת ה"יפה תואר"

כתב ה"יפה תואר" בויקרא רבה (כג, ב) שמדרש זה, בויקרא רבה, חולק על המדרש בדברים רבה שבני ישראל חזרו בתשובה עוד לפני התגלות ד' למשה בסנה.

5. תשובת "אשד הנחלים"

הסבר אחר כתב על כך "אשד הנחלים" על המדרש רבה:

חשב ארבעה ענינים שסיבב הגאולה: הצרה עצמה, שניווסרו מאד, אך אם על ידי זה לא היו שבים - לא היה מרחם ד' עליהם. רק שעל ידי צרתם שבו אל ד'. ועם כל זה לא היו ראויים שיקובל תשובתם, כי התשובה רק מרוב צרה. ולכן הצטרף גם זכות אבות ומידת הרחמים, כי מידת הדין לא היתה נותנת שיגאלו, כמו שאמרו (ילקוט ואתתחנן רמז תתכח): 'לבא לקחת לו גוי מקרב גוי - הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה'. וגם מתוך הקץ כי כן גזר ד' עת מיוחד דווקא.

כלומר: התשובה הראשונה לא היתה שלמה, כיון שהיתה מרוב צרה, ולכן מידת הדין יכלה לקטרג.

ג. תשובות ה"משך חכמה"

על השאלה השניה כיצד יכלה מידת הדין לקטרג, הרי בני ישראל שחטו את אלהי מצרים, ומלו את עצמם כדי להיכנס בבריתו של הקב"ה, כתב ה"משך חכמה" (יד, כט) הסבר דומה להסבר ה"יפה תואר", שאכן בשעת יציאת מצרים לא היה מקום לקטרג עליהם. אבל על השאלה הראשונה, מדוע על הים היה קטרוג, כתב ה"משך חכמה" תשובה אחרת, על פי המדרש אבכיר, המובא בילקוט שמעוני (שמות פרק י"ד, סוף רמז רלד).

כך נאמר שם במדרש:

ירד סמאל ואמר לפניו: 'רבונו של עולם, לא עבדו ישראל עבודה זרה במצרים? ואתה עושה להם נסים?!' והיה משמיע קולו לשר של ים, ונתמלא עליהם חמה, ובקש לטבען.
מיד השיב לו הקב"ה: 'שוטה שבעולם, וכי לדעתם עבדוה?! והלא לא עבדוה אלא מתוך שעבוד, ומתוך טרוף דעת, ואתה דן שוגג כמזיד ואונס כרצון?!'.

הסביר ה"משך חכמה":

דבאמת אמר להם: 'משכו [ידכם] מעבודה זרה, והדבקו במצוות', והם עשו תשובה על עבודה זרה, שהאמינו בד', וכן מלו עצמם ובשר בניהם ועבדיהם (רש"י שמות יב, ו). ולכן לא היה [למידת הדין] לצעוק על שד' יתברך עשה להם נסים במצרים, בהוציאם ביד רמה בעמוד אש וענן. רק כאן, שאמרו מצרים: 'אנוסה מפני ישראל, כי ד' נלחם להם במצרים' (יד, כה), הלא הודו כי ד' נלחם, וחזרו בהם לנוס מפניהם, אם כן גם הם עשו תשובה [ומפני זה זכו לקבורה - רשב"ם פסחים דף קיח]! על זה צעק: הלא גם ישראל עבדו עבודה זרה במצרים, ונמחל להם, אם כן מפני מה הללו ניצולים, והללו יהיו נטבעים?!
על זה השיב הקדוש ברוך הוא: שוטה שבעולם, וכי מפני ישוב [הדעת] עבדוה [בני ישראל]?! הלא לא עבדו אלא מתוך שעבוד, ומתוך טרוף הדעת! אבל התשובה, שפרשו מעבודה זרה ושחטו תועבת מצרים לעיניהם - היו מתוך יישוב ומתוך ההרווחה, דששה חדשים בטל השעבוד מהם, כיון שהחלו המכות (עיין ראש השנה יא ע"א).
אבל המצרים הוא להיפך, דעבדו עבודה זרה מתוך ההרווחה והשלוה, והתשובה היתה מתוך הטרוף, שנהממו בים! ולכן הם נטבעים, וישראל עושה להם נסים.

כלומר: אכן התשובה שעשו ישראל לפני יציאת מצרים מנעה את הקטרוג ביציאת מצרים. אבל אחר כך, כשהיו ישראל על ים סוף, והמצרים גם הם חזרו בתשובה - התעורר שוב הקטרוג.

אבל ד' לימד את המקטרג ואותנו מה בין החטאים של בני ישראל לחטאים של אומות העולם, ומה בין החזרה בתשובה של בני ישראל לחזרה בתשובה של אומות העולם:

בני ישראל חוטאים מתוך אונס, וחוזרים בתשובה בשעת הרווחה, ואילו אומות העולם חוטאים מתוך שלוה, וחוזרים בתשובה רק בשעת הצרה!

יש לציין שבמדרש כתוב רק שד' אמר למקטרג שבני ישראל עבדו עבודה זרה מתוך שעבוד, וה"משך חכמה" הוסיף שלושה דברים:

  1. התשובה של בני ישראל היתה מתוך רווחה.
  2. החטאים של המצרים היו מתוך רווחה.
  3. התשובה של המצרים היתה מתוך אונס.

כל הנקודות הללו אינן כתובות במדרש, אבל הן פשוטות מתוך הפסוקים, וה"משך חכמה" פקח את עינינו להתבונן בהם, והן מחדדות מאד את ההבדל הגדול שבין ישראל לעמים, הן בחטאיהם והן בתשובתם.

סיים ה"משך חכמה": "יתן ד' יתברך שבני ישראל ישובו לד' מתוך הרווחה, אמן!".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך