תנ"ך על הפרק - מיכה ו - מן השיטים עד הגלגל / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

מיכה ו

538 / 929
היום

הפרק

שִׁמְעוּ־נָ֕א אֵ֥ת אֲשֶׁר־יְהוָ֖ה אֹמֵ֑ר ק֚וּם רִ֣יב אֶת־הֶהָרִ֔ים וְתִשְׁמַ֥עְנָה הַגְּבָע֖וֹת קוֹלֶֽךָ׃שִׁמְע֤וּ הָרִים֙ אֶת־רִ֣יב יְהוָ֔ה וְהָאֵתָנִ֖ים מֹ֣סְדֵי אָ֑רֶץ כִּ֣י רִ֤יב לַֽיהוָה֙ עִם־עַמּ֔וֹ וְעִם־יִשְׂרָאֵ֖ל יִתְוַכָּֽח׃עַמִּ֛י מֶה־עָשִׂ֥יתִי לְךָ֖ וּמָ֣ה הֶלְאֵתִ֑יךָ עֲנֵ֥ה בִּֽי׃כִּ֤י הֶעֱלִתִ֙יךָ֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם וּמִבֵּ֥ית עֲבָדִ֖ים פְּדִיתִ֑יךָ וָאֶשְׁלַ֣ח לְפָנֶ֔יךָ אֶת־מֹשֶׁ֖ה אַהֲרֹ֥ן וּמִרְיָֽם׃עַמִּ֗י זְכָר־נָא֙ מַה־יָּעַ֗ץ בָּלָק֙ מֶ֣לֶךְ מוֹאָ֔ב וּמֶה־עָנָ֥ה אֹת֖וֹ בִּלְעָ֣ם בֶּן־בְּע֑וֹר מִן־הַשִּׁטִּים֙ עַד־הַגִּלְגָּ֔ל לְמַ֕עַן דַּ֖עַת צִדְק֥וֹת יְהוָֽה׃בַּמָּה֙ אֲקַדֵּ֣ם יְהוָ֔ה אִכַּ֖ף לֵאלֹהֵ֣י מָר֑וֹם הַאֲקַדְּמֶ֣נּוּ בְעוֹל֔וֹת בַּעֲגָלִ֖ים בְּנֵ֥י שָׁנָֽה׃הֲיִרְצֶ֤ה יְהוָה֙ בְּאַלְפֵ֣י אֵילִ֔ים בְּרִֽבְב֖וֹת נַֽחֲלֵי־שָׁ֑מֶן הַאֶתֵּ֤ן בְּכוֹרִי֙ פִּשְׁעִ֔י פְּרִ֥י בִטְנִ֖י חַטַּ֥את נַפְשִֽׁי׃הִגִּ֥יד לְךָ֛ אָדָ֖ם מַה־טּ֑וֹב וּמָֽה־יְהוָ֞ה דּוֹרֵ֣שׁ מִמְּךָ֗ כִּ֣י אִם־עֲשׂ֤וֹת מִשְׁפָּט֙ וְאַ֣הֲבַת חֶ֔סֶד וְהַצְנֵ֥עַ לֶ֖כֶת עִם־אֱלֹהֶֽיךָ׃ק֤וֹל יְהוָה֙ לָעִ֣יר יִקְרָ֔א וְתוּשִׁיָּ֖ה יִרְאֶ֣ה שְׁמֶ֑ךָ שִׁמְע֥וּ מַטֶּ֖ה וּמִ֥י יְעָדָֽהּ׃ע֗וֹד הַאִשׁ֙ בֵּ֣ית רָשָׁ֔ע אֹצְר֖וֹת רֶ֑שַׁע וְאֵיפַ֥ת רָז֖וֹן זְעוּמָֽה׃הַאֶזְכֶּ֖ה בְּמֹ֣אזְנֵי רֶ֑שַׁע וּבְכִ֖יס אַבְנֵ֥י מִרְמָֽה׃אֲשֶׁ֤ר עֲשִׁירֶ֙יהָ֙ מָלְא֣וּ חָמָ֔ס וְיֹשְׁבֶ֖יהָ דִּבְּרוּ־שָׁ֑קֶר וּלְשׁוֹנָ֖ם רְמִיָּ֥ה בְּפִיהֶֽם׃וְגַם־אֲנִ֖י הֶחֱלֵ֣יתִי הַכּוֹתֶ֑ךָ הַשְׁמֵ֖ם עַל־חַטֹּאתֶֽךָ׃אַתָּ֤ה תֹאכַל֙ וְלֹ֣א תִשְׂבָּ֔ע וְיֶשְׁחֲךָ֖ בְּקִרְבֶּ֑ךָ וְתַסֵּג֙ וְלֹ֣א תַפְלִ֔יט וַאֲשֶׁ֥ר תְּפַלֵּ֖ט לַחֶ֥רֶב אֶתֵּֽן׃אַתָּ֥ה תִזְרַ֖ע וְלֹ֣א תִקְצ֑וֹר אַתָּ֤ה תִדְרֹֽךְ־זַ֙יִת֙ וְלֹא־תָס֣וּךְ שֶׁ֔מֶן וְתִיר֖וֹשׁ וְלֹ֥א תִשְׁתֶּה־יָּֽיִן׃וְיִשְׁתַּמֵּ֞ר חֻקּ֣וֹת עָמְרִ֗י וְכֹל֙ מַעֲשֵׂ֣ה בֵית־אַחְאָ֔ב וַתֵּלְכ֖וּ בְּמֹֽעֲצוֹתָ֑ם לְמַעַן֩ תִּתִּ֨י אֹתְךָ֜ לְשַׁמָּ֗ה וְיֹשְׁבֶ֙יהָ֙ לִשְׁרֵקָ֔ה וְחֶרְפַּ֥ת עַמִּ֖י תִּשָּֽׂאוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

מן השיטים עד הגלגל

בפרקנו מתאר הנביא מיכה את ריב ה' עם עמו. הקב"ה עשה טובות רבות, "צדקות" בלשון הנביא, עם עם ישראל. עם הצדקות שעשה הקב"ה עם ישראל נמנה גם הפסוק הקושר את הפרק לפרשת בלק: "עמי זכור נא מה יעץ בלק מלך מואב ומה ענה אותו בלעם בן בעור, מן השיטים עד הגלגל למען דעת צדקות ה'"(מיכה ו ה)

צדקת ה' עם בני ישראל בגלגל מובנת וגלויה, שהרי ממקום זה התחילה התנחלות עם ישראל בארץ ישראל, וזה היה ראשית מצעדם בארץ הקודש. יש כאן אפוא המשך ישיר לצדקת ה' עם עמו שנזכרה בפסוק הקודם "כי העליתיך מארץ מצרים ומבית עבדים פדיתיך". יש לזכור שהיציאה ממצרים לא באה רק כדי להוציא את ישראל ממקום טמא שבו היו משועבדים ועבדו עבודת פרך. גם לו היה בארץ קדושה ונוחה הגיע זמנם לשוב לארצם שלהם. כך אומר הקב"ה למשה בתחילת ההתגלות בסנה "וארד להצילו מיד מצרים ולהעלותו מן הארץ ההיא אל ארץ טובה ורחבה"(שמות ג ח). לא רק מניעת הרע, אלא גם הטוב החיובי באים לידי ביטוי בגלגל.

שתי פנים לצדקת הגלגל וליחסה לפסוק הקודם. הרד"ק מפרש: "עד הגלגל מה שעשה לכם הא-ל יתברך שהעבירכם את הירדן ביבשה". לפי זה הקשר עם יציאת מצרים הוא המעבר הכפול ביבשה שבתוך הים, נס בקיעת ים סוף ונס מעבר הירדן. רש"י מרחיב יותר ואומר: "עד הגלגל - עד הבאתי אתכם לגלגל וכבשתי לפניכם את הארץ". לפי רש"י הקשר עם הפסוק הקודם אינו רק בבקיעת הימות, אלא השלמת השחרור מארץ מצרים, מארץ הטומאה, והזכייה בחירות בארץ הקודש, וכמו שנבאר לעיל.

צדקת ה' עם ישראל בשיטים אינה מפורשת במקראות. וכי איזו צדקה עשה ה' להם בשיטים? רוב המפרשים מתייחסים לעובדה שה' לא עשה כלה בבני ישראל על חטא בנות מואב: "מן השיטים שחטאתם לי שם. דעו צדקתי שלא מנעתי טובתי ועזרתי מכם"(רש"י); "אז חטאתם חטאה גדולה שהייתם כולכם בני מוות וחמלתי עליכם"(אבן עזרא). וכן ברד"ק ובשאר המפרשים.

צדקה נוספת של הקב"ה מוזכרת בתחילת הפסוק: "ומה ענה אותו בלעם בן בעור". וכתב רש"י: " 'ומה אזעם לא זעם י-הוה'(במדבר כג ח) - שלא כעסתי כל אותם הימים". רש"י רומז לברייתא במסכת ברכות:

"וא-ל זועם בכל יום" וכמה זעמו? רגע... ואין כל בריה יכולה לכוין אותה שעה, חוץ מבלעם הרשע, דכתיב ביה (=שכתוב בו) "ויודע דעת עליון"... – שהיה יודע לכוין אותה שעה שהקב"ה כועס בה. והיינו דאמר להו (=שאמר להם) נביא לישראל "עמי זכור נא מה יעץ בלק... למען דעת צדקות י-הוה". אמר ר' אלעזר, אמר להם הקב"ה לישראל, דעו כמה צדקות עשיתי עמכם שלא כעסתי בימי בלעם הרשע, שאלמלא כעסתי לא נשתייר משונאיהם של ישראל (בלשון סגי נהור) שריד ופליט. והיינו דקאמר ליה (שאומר לו) בלעם לבלק "מה אקוב לא קבה א-ל ומה אזעם לא זעם י-הוה".
(ברכות ז.)

לחסד זה של הקב"ה מכוונת כנראה הפיסקה "למען דעת צדקות י-הוה" שבסוף הפסוק. שהרי בני ישראל לא ידעו את הסכנה הגדולה שריחפה על ראשם. הם לא שיערו כי כפסע היה בינם לבין תקוותו של בלעם "שלא נשתייר משונאיהם של ישראל שריד ופליט". רק כשה' עשה תחבולות ושינה סדרי בראשית זכו להינצל. רש"י מביא משל בפירושו לנס הבאר: "אמר הקב"ה מי מודיע לבני הניסים הללו? המשל אומר: נתת פת לתינוק הודיע לאמו".

הרעיון חוזר גם בפסוקי ההלל, "הללו את ה' כל גויים שבחוהו כל האומים. כי גבר עלינו חסדו"(תהילים קיז א-ב). וכי למה ישבחו הגויים את ה', אם גבר חסדו על עם ישראל? אלא ודאי שיש מקרים רבים שעם ישראל אינו יודע כלל מאילו צרות מחלץ אותו הקב"ה. ורק הגויים זוממי הרע, רק הם יודעים, כשתכניתם נכשלת, מה גדול חסדו של ה' על עם ישראל. לפיכך מודיע הנביא את עניין צדקת ה' שלא כעס, "למען דעת [עם ישראל] צדקות י-הוה".

על פי האמור לעיל אין קשר בין חלקי הפסוק; בין חסד ה' עם ישראל שלא שעה לקללת בלעם, וחסד ה' עם ישראל שלא כילה אותם אחרי חטאם בשיטים. לכאורה לפנינו שני אירועים שכל אחד עומד בפני עצמו, אולם חז"ל מצאו קשר בין השניים, " 'לכה איעצך'(במדבר כד יד) – אמר להם [בלעם] א-להיהם של אלה שונא זימה הוא"(סנהדרין קו.). משראה בלעם שמחשבת האבדון שלו לא פעלה, טיקס עצה אחרת להכשילם – וזו עלתה בידו למחצה.

במחשבת תורת הנסתר מצאו קשר ישיר וממשי בין השיטים ובלעם. כידוע, מידת החסד הנכונה ראוי לה שתהיה תחומה במידת הגבורה, שאם לא כן היא פורצת כאש שאין עליה שליטה ומכלה כל שבדרכה. על כן מכונה חטא גילוי עריות "חסד דטומאה", שנאמר "ואיש אשר ייקח את אחותו... וראה את ערותה והיא תראה את ערותו – חסד הוא"(ויקרא כ יז). בדרך כלל מנהיג ה' את עולמו בשילוב חסד ודין. מחד גיסא, "עולם חסד ייבנה"(תהילים פט ג), ומאידך גיסא "וא-ל זועם בכל יום"(תהילים ז יב); כיוון שבאותה עת לא זעם ה', כדי שלא תצא לפועל קללת בלעם שידע לכוון את השעה, היה באותה תקופה שפע עצום של "חסדים" ללא מעצור ה"דין". וממילא הייתה התגברות של כח גילוי עריות, שנוצל על ידי בנות מואב, בעצת בלעם, להחטיא את ישראל.

וכך הצדקות שבפסוק "למען דעת צדקות ה' את ישראל" הן בעצם צדקה אחת ארוכה שאחריתה נעוצה בראשיתה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך