תנ"ך על הפרק - יונה ד - הקיקיון ולקחו / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

יונה ד

532 / 929
היום

הפרק

וַיֵּ֥רַע אֶל־יוֹנָ֖ה רָעָ֣ה גְדוֹלָ֑ה וַיִּ֖חַר לֽוֹ׃וַיִּתְפַּלֵּ֨ל אֶל־יְהוָ֜ה וַיֹּאמַ֗ר אָנָּ֤ה יְהוָה֙ הֲלוֹא־זֶ֣ה דְבָרִ֗י עַד־הֱיוֹתִי֙ עַל־אַדְמָתִ֔י עַל־כֵּ֥ן קִדַּ֖מְתִּי לִבְרֹ֣חַ תַּרְשִׁ֑ישָׁה כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי כִּ֤י אַתָּה֙ אֵֽל־חַנּ֣וּן וְרַח֔וּם אֶ֤רֶךְ אַפַּ֙יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד וְנִחָ֖ם עַל־הָרָעָֽה׃וְעַתָּ֣ה יְהוָ֔ה קַח־נָ֥א אֶת־נַפְשִׁ֖י מִמֶּ֑נִּי כִּ֛י ט֥וֹב מוֹתִ֖י מֵחַיָּֽי׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה הַהֵיטֵ֖ב חָ֥רָה לָֽךְ׃וַיֵּצֵ֤א יוֹנָה֙ מִן־הָעִ֔יר וַיֵּ֖שֶׁב מִקֶּ֣דֶם לָעִ֑יר וַיַּעַשׂ֩ ל֨וֹ שָׁ֜ם סֻכָּ֗ה וַיֵּ֤שֶׁב תַּחְתֶּ֙יהָ֙ בַּצֵּ֔ל עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר יִרְאֶ֔ה מַה־יִּהְיֶ֖ה בָּעִֽיר׃וַיְמַ֣ן יְהוָֽה־אֱ֠לֹהִים קִיקָי֞וֹן וַיַּ֣עַל ׀ מֵעַ֣ל לְיוֹנָ֗ה לִֽהְי֥וֹת צֵל֙ עַל־רֹאשׁ֔וֹ לְהַצִּ֥יל ל֖וֹ מֵרָֽעָת֑וֹ וַיִּשְׂמַ֥ח יוֹנָ֛ה עַל־הַקִּֽיקָי֖וֹן שִׂמְחָ֥ה גְדוֹלָֽה׃וַיְמַ֤ן הָֽאֱלֹהִים֙ תּוֹלַ֔עַת בַּעֲל֥וֹת הַשַּׁ֖חַר לַֽמָּחֳרָ֑ת וַתַּ֥ךְ אֶת־הַקִּֽיקָי֖וֹן וַיִּיבָֽשׁ׃וַיְהִ֣י ׀ כִּזְרֹ֣חַ הַשֶּׁ֗מֶשׁ וַיְמַ֨ן אֱלֹהִ֜ים ר֤וּחַ קָדִים֙ חֲרִישִׁ֔ית וַתַּ֥ךְ הַשֶּׁ֛מֶשׁ עַל־רֹ֥אשׁ יוֹנָ֖ה וַיִּתְעַלָּ֑ף וַיִּשְׁאַ֤ל אֶת־נַפְשׁוֹ֙ לָמ֔וּת וַיֹּ֕אמֶר ט֥וֹב מוֹתִ֖י מֵחַיָּֽי׃וַיֹּ֤אמֶר אֱלֹהִים֙ אֶל־יוֹנָ֔ה הַהֵיטֵ֥ב חָרָֽה־לְךָ֖ עַל־הַקִּֽיקָי֑וֹן וַיֹּ֕אמֶר הֵיטֵ֥ב חָֽרָה־לִ֖י עַד־מָֽוֶת׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה אַתָּ֥ה חַ֙סְתָּ֙ עַל־הַקִּ֣יקָי֔וֹן אֲשֶׁ֛ר לֹא־עָמַ֥לְתָּ בּ֖וֹ וְלֹ֣א גִדַּלְתּ֑וֹ שֶׁבִּן־לַ֥יְלָה הָיָ֖ה וּבִן־לַ֥יְלָה אָבָֽד׃וַֽאֲנִי֙ לֹ֣א אָח֔וּס עַל־נִינְוֵ֖ה הָעִ֣יר הַגְּדוֹלָ֑ה אֲשֶׁ֣ר יֶשׁ־בָּ֡הּ הַרְבֵּה֩ מִֽשְׁתֵּים־עֶשְׂרֵ֨ה רִבּ֜וֹ אָדָ֗ם אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־יָדַע֙ בֵּין־יְמִינ֣וֹ לִשְׂמֹאל֔וֹ וּבְהֵמָ֖ה רַבָּֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

הקיקיון ולקחו

יונה החליט להישאר בעיר עד אשר יראה אם אמנם ייענשו התושבים אפילו בעונש קל, או אם יחליט ה' לסלוח להם לחלוטין. לשם כך החליט לבנות לו סוכה ממזרח לעיר ולשבת שם. יונה חשב כי שליחותו לנינוה תגרום רעה לישראל, משום שבעקבותיה יעניש ה' אותם וימסרם ביד אשור, לכן העניש עצמו כרוצח וישב ממזרח לעיר, כפי שמצאנו אצל קין שישב "בארץ נוד קדמת עדן"(בראשית ד טז), וכפי שמצאנו גם אצל אדם הראשון שגורש מעדן, וממזרח לגן העמיד ה' מלאכי חבלה "לשמור דרך עץ החיים"(בראשית ג כד). אומר הרב כלי יקר (בשינוי קל): "מצאנו שכל ההורג נפש (יונה כלל עצמו עם אלה שגרמו לישראל נזק דומה) גולה למזרח, שכן אדם הראשון שגרם מיתה לכל תולדותיו כתיב בו 'וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן', וכן בכל ערי מקלט כתוב 'בעבר הירדן מזרחה שמש'. לפי שכל הורג נפש מקרב הערב שמשו של הנהרג, כמו שנאמר 'עד אשר לא תחשך השמש'. יונה חשב אף הוא שגורם מיתה לעם ישראל על ידי שישמש כשבט אפו, לפיכך יגלה לקצה האחרון שכנגדו, כדרך שאמרו בהורדוס 'הוא כיבה נרו של עולם ילך ויעסוק באורו של עולם'(בבא בתרא ד.), והוא דרך כל בעל תשובה ההורג בשגגה שגרם לכיבוי אור הנרצח (כאלו גרם לשקיעת שמשו) חייב להטיב ולגרום להחיותם ולהזריח את אורם, וזה מסמל צד מזרח, כלומר יש לעשות תשובת המשקל ולעבור לקצה השני ולא להסתפק בדרך הממוצעת. גם יונה החליט לשבת במזרח העיר, צד זריחת השמש, כדי לרמוז לעצמו להרבות טובה לעם ישראל ולהזריח את אורם".

יונה בנה לו סוכה שהגנה עליו מחום השמש שלא יחדור בעד הדפנות. הקב"ה זימן לו קיקיון שיגן על ראשו מחום השמש. יונה ראה בהופעת הקיקיון אות מאת ה' שיישאר בעיר ויראה מה יתרחש שם. יונה שמח על הופעת הקיקיון וחשב שדעתו נכונה ואנשי נינוה חייבים להענש, לפחות בעונש קל, משום שעדיין ממשיכים לעבוד אלילים. 

  באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי ח"ן – יונה'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך