תנ"ך על הפרק - יונה ב - ה' לא מוותר על יונה / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

יונה ב

530 / 929
היום

הפרק

וַיְמַ֤ן יְהוָה֙ דָּ֣ג גָּד֔וֹל לִבְלֹ֖עַ אֶת־יוֹנָ֑ה וַיְהִ֤י יוֹנָה֙ בִּמְעֵ֣י הַדָּ֔ג שְׁלֹשָׁ֥ה יָמִ֖ים וּשְׁלֹשָׁ֥ה לֵילֽוֹת׃וַיִּתְפַּלֵּ֣ל יוֹנָ֔ה אֶל־יְהוָ֖ה אֱלֹהָ֑יו מִמְּעֵ֖י הַדָּגָֽה׃וַיֹּ֗אמֶר קָ֠רָאתִי מִצָּ֥רָה לִ֛י אֶל־יְהוָ֖ה וַֽיַּעֲנֵ֑נִי מִבֶּ֧טֶן שְׁא֛וֹל שִׁוַּ֖עְתִּי שָׁמַ֥עְתָּ קוֹלִֽי׃וַתַּשְׁלִיכֵ֤נִי מְצוּלָה֙ בִּלְבַ֣ב יַמִּ֔ים וְנָהָ֖ר יְסֹבְבֵ֑נִי כָּל־מִשְׁבָּרֶ֥יךָ וְגַלֶּ֖יךָ עָלַ֥י עָבָֽרוּ׃וַאֲנִ֣י אָמַ֔רְתִּי נִגְרַ֖שְׁתִּי מִנֶּ֣גֶד עֵינֶ֑יךָ אַ֚ךְ אוֹסִ֣יף לְהַבִּ֔יט אֶל־הֵיכַ֖ל קָדְשֶֽׁךָ׃אֲפָפ֤וּנִי מַ֙יִם֙ עַד־נֶ֔פֶשׁ תְּה֖וֹם יְסֹבְבֵ֑נִי ס֖וּף חָב֥וּשׁ לְרֹאשִֽׁי׃לְקִצְבֵ֤י הָרִים֙ יָרַ֔דְתִּי הָאָ֛רֶץ בְּרִחֶ֥יהָ בַעֲדִ֖י לְעוֹלָ֑ם וַתַּ֧עַל מִשַּׁ֛חַת חַיַּ֖י יְהוָ֥ה אֱלֹהָֽי׃בְּהִתְעַטֵּ֤ף עָלַי֙ נַפְשִׁ֔י אֶת־יְהוָ֖ה זָכָ֑רְתִּי וַתָּב֤וֹא אֵלֶ֙יךָ֙ תְּפִלָּתִ֔י אֶל־הֵיכַ֖ל קָדְשֶֽׁךָ׃מְשַׁמְּרִ֖ים הַבְלֵי־שָׁ֑וְא חַסְדָּ֖ם יַעֲזֹֽבוּ׃וַאֲנִ֗י בְּק֤וֹל תּוֹדָה֙ אֶזְבְּחָה־לָּ֔ךְ אֲשֶׁ֥ר נָדַ֖רְתִּי אֲשַׁלֵּ֑מָה יְשׁוּעָ֖תָה לַיהוָֽה׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה לַדָּ֑ג וַיָּקֵ֥א אֶת־יוֹנָ֖ה אֶל־הַיַּבָּשָֽׁה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

ה' לא מוותר על יונה

הרב חיים שמואלביץ (שיחות מוסר כט – תשלא) שואל: אם יונה סרב ללכת לנינוה ונזרק לים על ידו מלחי האניה שנקלעה לסערה, והיה צריך הקב"ה לזמן לו דג שיבלענו ואחר כך דגה, הרי צריך היה הקב"ה להניח לו ולשלוח לנינוה נביא אחר שימלא את שליחותו ולמעט בנסים ככל שאפשר, ומדוע לא בחר ה' בדרך זאת?

מסביר הרב חיים שמואלביץ שהקב"ה ראה שיונה הסכים לאבד את דרגותיו הרוחניות כדי לא לעורר קטרוג על עם ישראל. מאמצים גבוהים ביותר חייב אדם להשקיע בעבודת ה' כדי להגיע למדרגת רוח הקודש, קל וחומר לעלות דרגה נוספת ולהגיע לנבואה. הרמב"ם אומר שכל הנביאים מתכוננים לנבואה ומצפים מתי יזכו לזה. הרבה נביאים ציפו כל חייהם כדי לזכות פעם אחת לנבואה, ואפילו בדרגה נמוכה ולא זכו להגיע אליה. יונה היה כבר נביא בפועל והקב"ה אהב אותו ורצה בו להמשיך ולשמש כנביא. מרוב אהבתו לישראל מוכן היה יונה למות למען עם ישראל (לרדת במדרגות רוחניות, כדברי חז"ל). יונה לא היה בטוח שה' יסכים להחזיר לו את דרגותיו הרוחניות לאחר שוויתר עליהן מדעתו, אולם כל זה לא עמד לנגד עיניו מרוב אהבתו לישראל. גם כשהיה בבטן הדג לא התפלל יונה אל ה' שיוציאו משם אלא רק כשהיה בבטן הדגה שאז גבר סבלו מאד.

הקב"ה אמר, אדם זה שטובת עם ישראל לנגד עיניו מבלי לדרוש לעצמו שום טובת הנאה, הוא הראוי להיות שליחו הנאמן ללכת לנינוה ולראות כיצד תשובתם הקיצונית, ממנה חשש יונה שתשמש כקטרוג על ישראל, תיהפך בסופו של דבר ללימוד זכות עליהם, כי הקב"ה הוכיח לכל כי עם ישראל איתן בהשקפותיו ויכול להגיע למצב "יהודי או צלוב", מה שאין כן הגויים שתשובתם שטחית ובנקל נוטשים דרך התשובה וחוזרים לסורם.

  באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי ח"ן – יונה'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך