תנ"ך על הפרק - הושע א - הושע והפריפריה / הרב יוסף כרמל שליט"א

תנ"ך על הפרק

הושע א

501 / 929
היום

הפרק

דְּבַר־יְהוָ֣ה ׀ אֲשֶׁ֣ר הָיָ֗ה אֶל־הוֹשֵׁ֙עַ֙ בֶּן־בְּאֵרִ֔י בִּימֵ֨י עֻזִּיָּ֥ה יוֹתָ֛ם אָחָ֥ז יְחִזְקִיָּ֖ה מַלְכֵ֣י יְהוּדָ֑ה וּבִימֵ֛י יָרָבְעָ֥ם בֶּן־יוֹאָ֖שׁ מֶ֥לֶךְ יִשְׂרָאֵֽל׃תְּחִלַּ֥ת דִּבֶּר־יְהוָ֖ה בְּהוֹשֵׁ֑עַ וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־הוֹשֵׁ֗עַ לֵ֣ךְ קַח־לְךָ֞ אֵ֤שֶׁת זְנוּנִים֙ וְיַלְדֵ֣י זְנוּנִ֔ים כִּֽי־זָנֹ֤ה תִזְנֶה֙ הָאָ֔רֶץ מֵֽאַחֲרֵ֖י יְהוָֽה׃וַיֵּ֙לֶךְ֙ וַיִּקַּ֔ח אֶת־גֹּ֖מֶר בַּת־דִּבְלָ֑יִם וַתַּ֥הַר וַתֵּֽלֶד־ל֖וֹ בֵּֽן׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלָ֔יו קְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יִזְרְעֶ֑אל כִּי־ע֣וֹד מְעַ֗ט וּפָ֨קַדְתִּ֜י אֶת־דְּמֵ֤י יִזְרְעֶאל֙ עַל־בֵּ֣ית יֵה֔וּא וְהִ֨שְׁבַּתִּ֔י מַמְלְכ֖וּת בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵֽל׃וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא וְשָֽׁבַרְתִּי֙ אֶת־קֶ֣שֶׁת יִשְׂרָאֵ֔ל בְּעֵ֖מֶק יִזְרְעֶֽאל׃וַתַּ֤הַר עוֹד֙ וַתֵּ֣לֶד בַּ֔ת וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ קְרָ֥א שְׁמָ֖הּ לֹ֣א רֻחָ֑מָה כִּי֩ לֹ֨א אוֹסִ֜יף ע֗וֹד אֲרַחֵם֙ אֶת־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל כִּֽי־נָשֹׂ֥א אֶשָּׂ֖א לָהֶֽם׃וְאֶת־בֵּ֤ית יְהוּדָה֙ אֲרַחֵ֔ם וְהֽוֹשַׁעְתִּ֖ים בַּיהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם וְלֹ֣א אֽוֹשִׁיעֵ֗ם בְּקֶ֤שֶׁת וּבְחֶ֙רֶב֙ וּבְמִלְחָמָ֔ה בְּסוּסִ֖ים וּבְפָרָשִֽׁים׃וַתִּגְמֹ֖ל אֶת־לֹ֣א רֻחָ֑מָה וַתַּ֖הַר וַתֵּ֥לֶד בֵּֽן׃וַיֹּ֕אמֶר קְרָ֥א שְׁמ֖וֹ לֹ֣א עַמִּ֑י כִּ֤י אַתֶּם֙ לֹ֣א עַמִּ֔י וְאָנֹכִ֖י לֹֽא־אֶהְיֶ֥ה לָכֶֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב יוסף כרמל שליט

הושע והפריפריה

מדינת ישראל, מתמודדת עם שאלת מיקומה של הפריפריה בתוך החברה הישראלית.

ממשלת ישראל גם מקדישה מאמצים לחיזוק האזורים שמעבר ל'קו גדרה חדרה'. כבישים חדשים ומסילות ברזל משתדלים לחבר את הקצוות למרכז. יתכן שהדרך היא הפוכה וצריך להרבות במאמצים למשוך כוחות שיתגוררו באזורים המרוחקים, במקום לעזור לרחוקים להגיע בקלות ל"מדינת תל אביב". 

לכן יש לשבח את הקמת האוניברסיטה ובית הספר לרפואה בצפת ואת ישיבות ההסדר, שהוקמו מקרית שמונה בצפון ועד לירוחם ואילת בדרום. 

ננסה לבחון נושא זה באמצעות דברי הנביא בפרקנו.

הושע בן בארי היה אחד מארבעה נביאים (יחד עם ישעיהו עמוס ומיכה) שניבאו באותו הדור.

חז"ל קבעו כי הושע היה הגדול שביניהם: 

בפרק אחד נתנבאו ארבעה נביאים, וגדול שבכולן הושע, שנאמר תחילת דבר ד' בהושע. וכי בהושע דבר תחלה? והלא ממשה עד הושע כמה נביאים! אמר רבי יוחנן: תחילה לארבעה נביאים שנתנבאו באותו הפרק, ואלו הן: הושע, ישעיה, עמוס, ומיכה.
(פסחים פז.). 

הפסוק הראשון של ספר הושע מבאר לנו את יחוסו של הושע:

דְּבַר יְ-הֹוָה אֲשֶׁר הָיָה אֶל הוֹשֵׁעַ בֶּן בְּאֵרִי.
(הושע א א)

הכתוב בדברי הימים מגלה לנו כי נביא זה הוא בנו של נשיא שבט ראובן, בארי=בארה:

בְּאֵרָה בְנוֹ אֲשֶׁר הֶגְלָה תִּלְּגַת פִּלְנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשֻּׁר הוּא נָשִׂיא לָראוּבֵנִי.
(דברי הימים א ה ו). 

בארי, נשיא שבט ראובן, עמד בראש שיירת הגולים של תושבי עבר הירדן שהוגלו בידי האשורים ותגלת פלאסר מלכם.

לפי זה, הושע, שניבא בעיקר על ממלכת ישראל, גדול נביאי דורו, חי בפריפריה, גדל ופעל בעבר הירדן המזרחי, הרחק מהמרכז ומשומרון הבירה. 

גם בדיקת לשונו של נביא זה מוכיחה כי הדיאלקט בו השתמש, היה שונה מהשפה בה דיברו בירושלים ובשומרון.

בדיקה נוספת תגלה כי גם בממלכת יהודה, בשפלת יהודה, באזור הספר דווקא, חי ופעל דור זה, נביא חשוב, והוא הנביא מיכה - האחרון ברשימת הנביאים: 

דְּבַר יְ-הֹוָה אֲשֶׁר הָיָה אֶל מִיכָה הַמֹּרַשְׁתִּי
(מיכה א א).

מורשתי משמעותו מן העיר מורשת גת, השוכנת הרחק מהמרכז הרוחני ירושלים, כנרמז בהמשך הפרק שם:  "לָכֵן תִּתְּנִי שִׁלּוּחִים עַל מוֹרֶשֶׁת גַּת" (מיכה א יד) 

בהשוואה לנביא הושע, הנביא מיכה ניבא בעיקר על ממלכת יהודה, שכנתה הדרומית של ממלכת ישראל.

אם כך, ניתן לסכם כי בממלכת ישראל ובממלכת יהודה פעלו ארבעה נביאים באותו הדור. ישעיהו בעיר הבירה בירושלים ועמוס בעיר הבירה שומרון. גם באזורי הספר המרוחקים של שתי הממלכות פעלו נביאים. הושע ניבא ושימש כמנהיג רוחני בעבר הירדן המזרחי ומיכה שימש כמורה דרך רוחני בדרום, בשפלת יהודה.

(בשולי הדברים נוסיף כי גם רשת בתי הדין "ארץ חמדה-גזית" פועלת לא רק במרכז בירושלים, בית שמש וגוש דן, כי אם גם בצפון - בצפת וברמת הגולן ובדרום - בשדרות). 

הבה נפעל לחיזוק האזורים המרוחקים מבחינה רוחנית ותרבותית 

ובכך נחדש גם בימינו את פועלם ומורשתם של נביאי ישראל.

  באדיבות הרב, מתוך 'חמדת ימים' גליון במדבר תשע"ד

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך