תנ"ך על הפרק - יחזקאל לח - גוג ומגוג - סקירה / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

יחזקאל לח

490 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בֶּן־אָדָ֗ם שִׂ֤ים פָּנֶ֙יךָ֙ אֶל־גּוֹג֙ אֶ֣רֶץ הַמָּג֔וֹג נְשִׂ֕יא רֹ֖אשׁ מֶ֣שֶׁךְ וְתֻבָ֑ל וְהִנָּבֵ֖א עָלָֽיו׃וְאָ֣מַרְתָּ֔ כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֣י יְהוִ֑ה הִנְנִ֤י אֵלֶ֙יךָ֙ גּ֔וֹג נְשִׂ֕יא רֹ֖אשׁ מֶ֥שֶׁךְ וְתֻבָֽל׃וְשׁ֣וֹבַבְתִּ֔יךָ וְנָתַתִּ֥י חַחִ֖ים בִּלְחָיֶ֑יךָ וְהוֹצֵאתִי֩ אוֹתְךָ֨ וְאֶת־כָּל־חֵילֶ֜ךָ סוּסִ֣ים וּפָרָשִׁ֗ים לְבֻשֵׁ֤י מִכְלוֹל֙ כֻּלָּ֔ם קָהָ֥ל רָב֙ צִנָּ֣ה וּמָגֵ֔ן תֹּפְשֵׂ֥י חֲרָב֖וֹת כֻּלָּֽם׃פָּרַ֛ס כּ֥וּשׁ וּפ֖וּט אִתָּ֑ם כֻּלָּ֖ם מָגֵ֥ן וְכוֹבָֽע׃גֹּ֚מֶר וְכָל־אֲגַפֶּ֔יהָ בֵּ֚ית תּֽוֹגַרְמָ֔ה יַרְכְּתֵ֥י צָפ֖וֹן וְאֶת־כָּל־אֲגַפָּ֑יו עַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אִתָּֽךְ׃הִכֹּן֙ וְהָכֵ֣ן לְךָ֔ אַתָּ֕ה וְכָל־קְהָלֶ֖ךָ הַנִּקְהָלִ֣ים עָלֶ֑יךָ וְהָיִ֥יתָ לָהֶ֖ם לְמִשְׁמָֽר׃מִיָּמִ֣ים רַבִּים֮ תִּפָּקֵד֒ בְּאַחֲרִ֨ית הַשָּׁנִ֜ים תָּב֣וֹא ׀ אֶל־אֶ֣רֶץ ׀ מְשׁוֹבֶ֣בֶת מֵחֶ֗רֶב מְקֻבֶּ֙צֶת֙ מֵעַמִּ֣ים רַבִּ֔ים עַ֚ל הָרֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁר־הָי֥וּ לְחָרְבָּ֖ה תָּמִ֑יד וְהִיא֙ מֵעַמִּ֣ים הוּצָ֔אָה וְיָשְׁב֥וּ לָבֶ֖טַח כֻּלָּֽם׃וְעָלִ֙יתָ֙ כַּשֹּׁאָ֣ה תָב֔וֹא כֶּעָנָ֛ן לְכַסּ֥וֹת הָאָ֖רֶץ תִּֽהְיֶ֑ה אַתָּה֙ וְכָל־אֲגַפֶּ֔יךָ וְעַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אוֹתָֽךְ׃כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֣י יְהוִ֑ה וְהָיָ֣ה ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יַעֲל֤וּ דְבָרִים֙ עַל־לְבָבֶ֔ךָ וְחָשַׁבְתָּ֖ מַחֲשֶׁ֥בֶת רָעָֽה׃וְאָמַרְתָּ֗ אֶֽעֱלֶה֙ עַל־אֶ֣רֶץ פְּרָז֔וֹת אָבוֹא֙ הַשֹּׁ֣קְטִ֔ים יֹשְׁבֵ֖י לָבֶ֑טַח כֻּלָּ֗ם יֹֽשְׁבִים֙ בְּאֵ֣ין חוֹמָ֔ה וּבְרִ֥יחַ וּדְלָתַ֖יִם אֵ֥ין לָהֶֽם׃לִשְׁלֹ֥ל שָׁלָ֖ל וְלָבֹ֣ז בַּ֑ז לְהָשִׁ֨יב יָדְךָ֜ עַל־חֳרָב֣וֹת נוֹשָׁבֹ֗ת וְאֶל־עַם֙ מְאֻסָּ֣ף מִגּוֹיִ֔ם עֹשֶׂה֙ מִקְנֶ֣ה וְקִנְיָ֔ן יֹשְׁבֵ֖י עַל־טַבּ֥וּר הָאָֽרֶץ׃שְׁבָ֡א וּ֠דְדָן וְסֹחֲרֵ֨י תַרְשִׁ֤ישׁ וְכָל־כְּפִרֶ֙יהָ֙ יֹאמְר֣וּ לְךָ֔ הֲלִשְׁלֹ֤ל שָׁלָל֙ אַתָּ֣ה בָ֔א הֲלָבֹ֥ז בַּ֖ז הִקְהַ֣לְתָּ קְהָלֶ֑ךָ לָשֵׂ֣את ׀ כֶּ֣סֶף וְזָהָ֗ב לָקַ֙חַת֙ מִקְנֶ֣ה וְקִנְיָ֔ן לִשְׁלֹ֖ל שָׁלָ֥ל גָּדֽוֹל׃לָכֵן֙ הִנָּבֵ֣א בֶן־אָדָ֔ם וְאָמַרְתָּ֣ לְג֔וֹג כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֣י יְהוִ֑ה הֲל֣וֹא ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא בְּשֶׁ֨בֶת עַמִּ֧י יִשְׂרָאֵ֛ל לָבֶ֖טַח תֵּדָֽע׃וּבָ֤אתָ מִמְּקֽוֹמְךָ֙ מִיַּרְכְּתֵ֣י צָפ֔וֹן אַתָּ֕ה וְעַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אִתָּ֑ךְ רֹכְבֵ֤י סוּסִים֙ כֻּלָּ֔ם קָהָ֥ל גָּד֖וֹל וְחַ֥יִל רָֽב׃וְעָלִ֙יתָ֙ עַל־עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כֶּֽעָנָ֖ן לְכַסּ֣וֹת הָאָ֑רֶץ בְּאַחֲרִ֨ית הַיָּמִ֜ים תִּֽהְיֶ֗ה וַהֲבִאוֹתִ֙יךָ֙ עַל־אַרְצִ֔י לְמַעַן֩ דַּ֨עַת הַגּוֹיִ֜ם אֹתִ֗י בְּהִקָּדְשִׁ֥י בְךָ֛ לְעֵינֵיהֶ֖ם גּֽוֹג׃כֹּֽה־אָמַ֞ר אֲדֹנָ֣י יְהוִ֗ה הַֽאַתָּה־ה֨וּא אֲשֶׁר־דִּבַּ֜רְתִּי בְּיָמִ֣ים קַדְמוֹנִ֗ים בְּיַד֙ עֲבָדַי֙ נְבִיאֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הַֽנִּבְּאִ֛ים בַּיָּמִ֥ים הָהֵ֖ם שָׁנִ֑ים לְהָבִ֥יא אֹתְךָ֖ עֲלֵיהֶֽם׃וְהָיָ֣ה ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא בְּי֨וֹם בּ֥וֹא גוֹג֙ עַל־אַדְמַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְהוִ֑ה תַּעֲלֶ֥ה חֲמָתִ֖י בְּאַפִּֽי׃וּבְקִנְאָתִ֥י בְאֵשׁ־עֶבְרָתִ֖י דִּבַּ֑רְתִּי אִם־לֹ֣א ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ רַ֣עַשׁ גָּד֔וֹל עַ֖ל אַדְמַ֥ת יִשְׂרָאֵֽל׃וְרָעֲשׁ֣וּ מִפָּנַ֡י דְּגֵ֣י הַיָּם֩ וְע֨וֹף הַשָּׁמַ֜יִם וְחַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֗ה וְכָל־הָרֶ֙מֶשׂ֙ הָרֹמֵ֣שׂ עַל־הָֽאֲדָמָ֔ה וְכֹל֙ הָֽאָדָ֔ם אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֣י הָאֲדָמָ֑ה וְנֶהֶרְס֣וּ הֶהָרִ֗ים וְנָֽפְלוּ֙ הַמַּדְרֵג֔וֹת וְכָל־חוֹמָ֖ה לָאָ֥רֶץ תִּפּֽוֹל׃וְקָרָ֨אתִי עָלָ֤יו לְכָל־הָרַי֙ חֶ֔רֶב נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְהוִ֑ה חֶ֥רֶב אִ֖ישׁ בְּאָחִ֥יו תִּֽהְיֶֽה׃וְנִשְׁפַּטְתִּ֥י אִתּ֖וֹ בְּדֶ֣בֶר וּבְדָ֑ם וְגֶ֣שֶׁם שׁוֹטֵף֩ וְאַבְנֵ֨י אֶלְגָּבִ֜ישׁ אֵ֣שׁ וְגָפְרִ֗ית אַמְטִ֤יר עָלָיו֙ וְעַל־אֲגַפָּ֔יו וְעַל־עַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אֲשֶׁ֥ר אִתּֽוֹ׃וְהִתְגַּדִּלְתִּי֙ וְהִתְקַדִּשְׁתִּ֔י וְנ֣וֹדַעְתִּ֔י לְעֵינֵ֖י גּוֹיִ֣ם רַבִּ֑ים וְיָדְע֖וּ כִּֽי־אֲנִ֥י יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

גוג ומגוג - סקירה

הנבואה על מלחמת גוג ומגוג בפרקים לח-לט, שחלקה משמש כהפטרת שבת חול המועד סוכות, מהווה את נקודת השיא בתיאור שלבי הגאולה המתחיל בפרק לו. בשלב הראשון פונה יחזקאל להרי ישראל: "ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל"(יחזקאל לו ח), ולדעת רבי אבא "אין לך קץ מגולה מזה" (סנהדרין צח.), שכן "כשתיתן ארץ ישראל פריה בעין יפה אז יתקרב הקץ" (רש"י). חלקו השני של פרק ל"ו מנבא על קיבוץ גלויות: "ולקחתי אתכם מן הגויים וקיבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם"(יחזקאל לו כד), ועל הטהרה הרוחנית: "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם... ונתתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם" (כה-כו). 

פרק ל"ז ממשיך בשתי נבואות נחמה ידועות וחשובות. ראשיתו, בחזון העצמות היבשות שבאה בהם הרוח והחייתה אותם, ובאותה רוח מנבא הנביא על העם "ונתתי רוחי בכם וחייתם והנחתי אתכם על אדמתכם" (יחזקאל לז יד). גם כאן עוקבת הגאולה הרוחנית את התקומה הגשמית, ולאחר שעץ יהודה ועץ יוסף מתאחדים לעץ אחד שופעת הטהרה: "וטיהרתי אותם והיו לי לעם, ואני אהיה להם לא-להים. ועבדי דוד מלך עליהם ורועה אחד יהיה לכולם ובמשפטי ילכו" (יחזקאל כג-כד). והפרק מסיים בהכרזה, "והייתי להם לא-לוהים והמה יהיו לי לעם. וידעו הגויים כי אני ה' מקדש את ישראל בהיות מקדשי בתוכם לעולם"(יחזקאל לז כז-כח). 

בשלב הזה באים הפרקים המתארים את מלחמת גוג ומגוג. מהסקירה דלעיל עולה, שלפי פשטי המקראות וסדר הנבואות מלחמת גוג ומגוג אינה מלחמה הקודמת לימות המשיח, אלא מלחמה שבאה בעקבות המשיח. הרי ברור, שקיבוץ הגלויות, טהרת בני ישראל, הלב חדש שניתן בהם (עיין רמב"ן דברים ל ו), תחיית העצמות היבשות [בין כמשל ובין כעובדה] ומלכות משיח מבני דוד, הם סממנים מובהקים של ימות המשיח. 

ברם תפיסה אחרת מזהה את מלחמת גוג ומגוג עם "יום י-הוה", עם יום הדין הנורא אשר עתיד לסלול את הדרך לבואו של המשיח. כך עולה, למשל, מהנבואה המקבילה בסוף ספר זכריה. שם מנבא הנביא "הנה יום בא לה'...ונבקע הר הזיתים...ונסתם כאשר נסתם מפני הרעש..."(זכריה יד א-ה), ורק אח"כ "והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד"(זכריה יד ט). גם ממדרשי חז"ל בכמה מקומות ניתן ללמוד שחלקם הבינו שגוג ומגוג קודמים לימות המשיח, והם בבחינת "חבלי משיח": "לעתיד לבא באין אומות העולם ומתגיירין. ומי מקבלינן מינייהו (=מה פתאום מקבלים אותם?), והתנן (=והרי שנינו) אין מקבלין גרים לימות המשיח...כיון שרואים מלחמת גוג ומגוג..." (עבודה זרה ג:), משמע שמלחמת גוג ומגוג מתרחשת בתחילת ימות המשיח. 

וכך דרשו חז"ל: "כל המקיים שלוש סעודות בשבת ניצול משלוש פורענויות: חבלו של משיח, דינה של גהינום, ומלחמת גוג ומגוג" (שבת קיח.), ופירש המהרש"א "כי אחר אלו ימי הצרה יבואו ימי השביתה והמנוחה לצדיקים אשר השבת מצווה עליהם" (חידושי אגדות שם). גם מהמשנה במסכת עדויות ניתן לדייק כך: "אף הוא [ר' עקיבא] היה אומר חמישה דברים של שנים עשר חודש. משפט דור המבול שנים עשר חודש, משפט איוב שנים עשר חודש, משפט המצרים שנים עשר חודש, משפט גוג ומגוג לעתיד לבוא שנים עשר חודש, משפט רשעים בגהינום שנים עשר חודש, שנאמר 'והיה מדי חודש בחודשו' "(עדויות ב י). וכן דרשו: "ארבע הופעות הן, ראשונה במצרים, שנייה במתן תורה, שלישית לימי גוג ומגוג, רביעית לימות המשיח"(ספרי דברים לג ב. "הופעות" - בכולן מוזכר הפועל 'מופיע' וכיוצא בו). מסדר הדברים ניתן ללמוד שגוג ומגוג יקדמו לימות המשיח. 

פשרה בין הדעות נמצא בדברי הרמב"ם והמהר"ל. הרמב"ם פסק: "אמרו חכמים, אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכויות בלבד. יראה מפשוטן של דברי הנביאים שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג. ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא ליישר ישראל ולהכין ליבם... וכל אלו הדברים וכיוצא בהן, לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו. שהדברים סתומין הן אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים, ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו"(הלכות מלכים יב ב). 

וכעין זה כתב המהר"ל בפירוש: "בזמן המלך המשיח שיגלה במהרה בימינו, קודם מלכותו יהיה מלחמת גוג ומגוג, שכל האומות יעלו עליו למלחמה עד שינצח המשיח את הכל ואז יהיה אחד בעולם הוא המלך המשיח" (נצח ישראל פרק לז). [ועיין באר משה לאדמור מאוז'רוב, שמות מלחמת גוג ומגוג שמביא ראיות רבות לכאן ולכאן).

עוד הערה קטנה לסיום הסקירה הכללית על מלחמת גוג ומגוג. לפי תפיסת חז"ל המקובלת בפי ההמון, גוג ומגוג הם שמות של שני מלכים או שני עמים שיבואו למלחמה על ישראל באחרית הימים. מלשון הכתוב עולה שגוג הוא שם המלך שארצו נקראת מגוג : "בן אדם שים פניך אל גוג ארץ המגוג"(יחזקאל לח א), "כה אמר ה' א להים הנני אליך גוג נשיא ראש משך ותובל" (יחזקאל לח ב). במשך כל הנבואה ישנן כמה וכמה פניות אל גוג, "ואמרת לגוג"(יחזקאל לח יד) ומגוג אינו נזכר כלל, שהרי זה שם ארצו של גוג שאליו מופנים דברי הנביא. 

בין כך ובין כך המלחמה ותבוסת גוג ומגוג יביאו לדעה את ה': "וידעו הגויים כי אני ה' קדוש בישראל"(יחזקאל לט ז).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך