תנ"ך על הפרק - בראשית מט - מפני מה זכה יהודה למלכות? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית מט

49 / 929
היום

הפרק

ברכת יעקב לשבטים ופטירתו

וַיִּקְרָ֥א יַעֲקֹ֖ב אֶל־בָּנָ֑יו וַיֹּ֗אמֶר הֵאָֽסְפוּ֙ וְאַגִּ֣ידָה לָכֶ֔ם אֵ֛ת אֲשֶׁר־יִקְרָ֥א אֶתְכֶ֖ם בְּאַחֲרִ֥ית הַיָּמִֽים׃הִקָּבְצ֥וּ וְשִׁמְע֖וּ בְּנֵ֣י יַעֲקֹ֑ב וְשִׁמְע֖וּ אֶל־יִשְׂרָאֵ֥ל אֲבִיכֶֽם׃רְאוּבֵן֙ בְּכֹ֣רִי אַ֔תָּה כֹּחִ֖י וְרֵאשִׁ֣ית אוֹנִ֑י יֶ֥תֶר שְׂאֵ֖ת וְיֶ֥תֶר עָֽז׃פַּ֤חַז כַּמַּ֙יִם֙ אַל־תּוֹתַ֔ר כִּ֥י עָלִ֖יתָ מִשְׁכְּבֵ֣י אָבִ֑יךָ אָ֥ז חִלַּ֖לְתָּ יְצוּעִ֥י עָלָֽה׃שִׁמְע֥וֹן וְלֵוִ֖י אַחִ֑ים כְּלֵ֥י חָמָ֖ס מְכֵרֹתֵיהֶֽם׃בְּסֹדָם֙ אַל־תָּבֹ֣א נַפְשִׁ֔י בִּקְהָלָ֖ם אַל־תֵּחַ֣ד כְּבֹדִ֑י כִּ֤י בְאַפָּם֙ הָ֣רְגוּ אִ֔ישׁ וּבִרְצֹנָ֖ם עִקְּרוּ־שֽׁוֹר׃אָר֤וּר אַפָּם֙ כִּ֣י עָ֔ז וְעֶבְרָתָ֖ם כִּ֣י קָשָׁ֑תָה אֲחַלְּקֵ֣ם בְּיַעֲקֹ֔ב וַאֲפִיצֵ֖ם בְּיִשְׂרָאֵֽל׃יְהוּדָ֗ה אַתָּה֙ יוֹד֣וּךָ אַחֶ֔יךָ יָדְךָ֖ בְּעֹ֣רֶף אֹיְבֶ֑יךָ יִשְׁתַּחֲוּ֥וּ לְךָ֖ בְּנֵ֥י אָבִֽיךָ׃גּ֤וּר אַרְיֵה֙ יְהוּדָ֔ה מִטֶּ֖רֶף בְּנִ֣י עָלִ֑יתָ כָּרַ֨ע רָבַ֧ץ כְּאַרְיֵ֛ה וּכְלָבִ֖יא מִ֥י יְקִימֶֽנּוּ׃לֹֽא־יָס֥וּר שֵׁ֙בֶט֙ מִֽיהוּדָ֔ה וּמְחֹקֵ֖ק מִבֵּ֣ין רַגְלָ֑יו עַ֚ד כִּֽי־יָבֹ֣אשילהשִׁיל֔וֹוְל֖וֹ יִקְּהַ֥ת עַמִּֽים׃אֹסְרִ֤י לַגֶּ֙פֶן֙עירהעִיר֔וֹוְלַשֹּׂרֵקָ֖ה בְּנִ֣י אֲתֹנ֑וֹ כִּבֵּ֤ס בַּיַּ֙יִן֙ לְבֻשׁ֔וֹ וּבְדַם־עֲנָבִ֖יםסותהסוּתֽוֹ׃חַכְלִילִ֥י עֵינַ֖יִם מִיָּ֑יִן וּלְבֶן־שִׁנַּ֖יִם מֵחָלָֽב׃זְבוּלֻ֕ן לְח֥וֹף יַמִּ֖ים יִשְׁכֹּ֑ן וְהוּא֙ לְח֣וֹף אֳנִיּ֔וֹת וְיַרְכָת֖וֹ עַל־צִידֹֽן׃יִשָּׂשכָ֖ר חֲמֹ֣ר גָּ֑רֶם רֹבֵ֖ץ בֵּ֥ין הַֽמִּשְׁפְּתָֽיִם׃וַיַּ֤רְא מְנֻחָה֙ כִּ֣י ט֔וֹב וְאֶת־הָאָ֖רֶץ כִּ֣י נָעֵ֑מָה וַיֵּ֤ט שִׁכְמוֹ֙ לִסְבֹּ֔ל וַיְהִ֖י לְמַס־עֹבֵֽד׃דָּ֖ן יָדִ֣ין עַמּ֑וֹ כְּאַחַ֖ד שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃יְהִי־דָן֙ נָחָ֣שׁ עֲלֵי־דֶ֔רֶךְ שְׁפִיפֹ֖ן עֲלֵי־אֹ֑רַח הַנֹּשֵׁךְ֙ עִקְּבֵי־ס֔וּס וַיִּפֹּ֥ל רֹכְב֖וֹ אָחֽוֹר׃לִֽישׁוּעָתְךָ֖ קִוִּ֥יתִי יְהוָֽה׃גָּ֖ד גְּד֣וּד יְגוּדֶ֑נּוּ וְה֖וּא יָגֻ֥ד עָקֵֽב׃מֵאָשֵׁ֖ר שְׁמֵנָ֣ה לַחְמ֑וֹ וְה֥וּא יִתֵּ֖ן מַֽעֲדַנֵּי־מֶֽלֶךְ׃נַפְתָּלִ֖י אַיָּלָ֣ה שְׁלֻחָ֑ה הַנֹּתֵ֖ן אִמְרֵי־שָֽׁפֶר׃בֵּ֤ן פֹּרָת֙ יוֹסֵ֔ף בֵּ֥ן פֹּרָ֖ת עֲלֵי־עָ֑יִן בָּנ֕וֹת צָעֲדָ֖ה עֲלֵי־שֽׁוּר׃וַֽיְמָרֲרֻ֖הוּ וָרֹ֑בּוּ וַֽיִּשְׂטְמֻ֖הוּ בַּעֲלֵ֥י חִצִּֽים׃וַתֵּ֤שֶׁב בְּאֵיתָן֙ קַשְׁתּ֔וֹ וַיָּפֹ֖זּוּ זְרֹעֵ֣י יָדָ֑יו מִידֵי֙ אֲבִ֣יר יַעֲקֹ֔ב מִשָּׁ֥ם רֹעֶ֖ה אֶ֥בֶן יִשְׂרָאֵֽל׃מֵאֵ֨ל אָבִ֜יךָ וְיַעְזְרֶ֗ךָּ וְאֵ֤ת שַׁדַּי֙ וִיבָ֣רְכֶ֔ךָּ בִּרְכֹ֤ת שָׁמַ֙יִם֙ מֵעָ֔ל בִּרְכֹ֥ת תְּה֖וֹם רֹבֶ֣צֶת תָּ֑חַת בִּרְכֹ֥ת שָׁדַ֖יִם וָרָֽחַם׃בִּרְכֹ֣ת אָבִ֗יךָ גָּֽבְרוּ֙ עַל־בִּרְכֹ֣ת הוֹרַ֔י עַֽד־תַּאֲוַ֖ת גִּבְעֹ֣ת עוֹלָ֑ם תִּֽהְיֶ֙ין֙ לְרֹ֣אשׁ יוֹסֵ֔ף וּלְקָדְקֹ֖ד נְזִ֥יר אֶחָֽיו׃בִּנְיָמִין֙ זְאֵ֣ב יִטְרָ֔ף בַּבֹּ֖קֶר יֹ֣אכַל עַ֑ד וְלָעֶ֖רֶב יְחַלֵּ֥ק שָׁלָֽל׃כָּל־אֵ֛לֶּה שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל שְׁנֵ֣ים עָשָׂ֑ר וְ֠זֹאת אֲשֶׁר־דִּבֶּ֨ר לָהֶ֤ם אֲבִיהֶם֙ וַיְבָ֣רֶךְ אוֹתָ֔ם אִ֛ישׁ אֲשֶׁ֥ר כְּבִרְכָת֖וֹ בֵּרַ֥ךְ אֹתָֽם׃וַיְצַ֣ו אוֹתָ֗ם וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ אֲנִי֙ נֶאֱסָ֣ף אֶל־עַמִּ֔י קִבְר֥וּ אֹתִ֖י אֶל־אֲבֹתָ֑י אֶל־הַ֨מְּעָרָ֔ה אֲשֶׁ֥ר בִּשְׂדֵ֖ה עֶפְר֥וֹן הַֽחִתִּֽי׃בַּמְּעָרָ֞ה אֲשֶׁ֨ר בִּשְׂדֵ֧ה הַמַּכְפֵּלָ֛ה אֲשֶׁ֥ר עַל־פְּנֵי־מַמְרֵ֖א בְּאֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן אֲשֶׁר֩ קָנָ֨ה אַבְרָהָ֜ם אֶת־הַשָּׂדֶ֗ה מֵאֵ֛ת עֶפְרֹ֥ן הַחִתִּ֖י לַאֲחֻזַּת־קָֽבֶר׃שָׁ֣מָּה קָֽבְר֞וּ אֶת־אַבְרָהָ֗ם וְאֵת֙ שָׂרָ֣ה אִשְׁתּ֔וֹ שָׁ֚מָּה קָבְר֣וּ אֶת־יִצְחָ֔ק וְאֵ֖ת רִבְקָ֣ה אִשְׁתּ֑וֹ וְשָׁ֥מָּה קָבַ֖רְתִּי אֶת־לֵאָֽה׃מִקְנֵ֧ה הַשָּׂדֶ֛ה וְהַמְּעָרָ֥ה אֲשֶׁר־בּ֖וֹ מֵאֵ֥ת בְּנֵי־חֵֽת׃וַיְכַ֤ל יַעֲקֹב֙ לְצַוֺּ֣ת אֶת־בָּנָ֔יו וַיֶּאֱסֹ֥ף רַגְלָ֖יו אֶל־הַמִּטָּ֑ה וַיִּגְוַ֖ע וַיֵּאָ֥סֶף אֶל־עַמָּֽיו׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מפני מה זכה יהודה למלכות?

הקדמה

נאמר בפרקנו: "יהודה, אתה יודוך אחיך, ידך בעֹרף אֹיביך, ישתחוו לך בני אביך" (מט, ח). יש לשאול: מדוע זכה דווקא יהודה למלכות? בדבר זה דנו כבר התנאים.

א. מפני מה זכה יהודה למלכות?

כך נאמר במדרש תהלים על הפסוק "נודע ביהודה אלקים בישראל גדול שמו" (עו, ב):

מפני מה זכה יהודה למלכות?
שאלה זו שאלו התלמידים לרבי טרפון...
(1) אמר להם: מפני שהודה במעשה תמר: 'ויכר יהודה, ויאמר: צדקה ממני' (בראשית לח, כו).
אמרו לו: דיי להודייה שתכפר על הביאה.
(2) אמר להם: מפני שאמר: 'מה בצע כי נהרוג את אחינו' (שם לז, כו).
אמרו לו: דיי להצלה שתכפר על המכירה.
(3) אמר להם: על ידי שאמר: 'ישב נא עבדך תחת הנער' (שם מד, לג).
אמרו לו: בעיא ערבא דמקיים ערבותיה.
אמר להם: אם כן באיזה זכות זכה?
(4) אמרו לו: בזכות שקפץ לתוך גלי הים.
שהיו כל השבטים עומדים, ולא ירדו אחד לים, אלא זה אומר: 'איני יורד תחילה', וזה אומר: 'איני יורד תחילה', וקידש יהודה שמו של הקדוש ברוך הוא וירד לים, שנאמר: 'ויהודה עוד רד עם א-ל' (הושע יב, א). הוא השלים להקב"ה וקידש שמו של הקדוש ברוך הוא וירד, ובזכות כך זכה למלוכה, שנאמר: 'היתה יהודה לקדשו' (תהלים קיד, ב). לפי שהיתה יהודה לקדשו, לפיכך: 'ישראל ממשלותיו' (שם). הוי 'נודע ביהודה אלקים' (שם עו, ב), לפיכך: 'בישראל גדול שמו' של יהודה.

[הדברים מופיעים בצורה דומה גם בתוספתא בברכות פ"ד הט"ז, אבל שם יש מספר גירסאות, והגירסא במדרש "שוחר טוב" פשוטה יותר ומובנת יותר.]

ב. מה הקשר בין המעשה שעשה יהודה, או נשיא שבטו, לבין הזכות למלוך?

יש לשאול: מה עומד מאחורי כל אחד מההסברים שנאמרו? כלומר: מה הקשר בין אותו מעשה שעשה יהודה, או נשיא שבט יהודה, לבין הזכות למלוך?

(1) את ההסבר האומר: "מפני שהודה על מעשה תמר" יש להסביר שאומץ הלב וגבורת הדעת שהיתה בו להודות על מעשה תמר, למרות הבושה הגדולה שבדבר, בשעה שהיתה לו האפשרות להתעלם מדברי תמר ולהמשיך להסתיר את חלקו במעשה - זוהי גבורת מלכות, ולו יאתה מלוכה!

(2) את ההסבר האומר: "מפני שאמר: 'מה בצע כי נהרוג את אחינו'" (בראשית לז, כו), יש להסביר שכיון שתפקידו של המלך הוא להציל את עם ישראל מידי אויביו, לכן יהודה, שהציל את יוסף מהמיתה, גילה שהוא מתאים למלוכה.

(3) את ההסבר האומר: "מפני שאמר: ישב נא עבדך תחת הנער", יש להסביר שאומץ הלב וגבורת הדעת להיות עבד במצרים על קיום הערבות ושמירת ההבטחה - זוהי גבורת מלכות!

(4) את ההסבר האומר: "מפני שקפץ ראשון לים סוף", יש להסביר שאומץ הלב וגבורת הדעת שהיתה בו לקפוץ ראשון למים ולטבוע בהם - זוהי גבורת מלכות!

המשותף להסבר הראשון ולשני ההסברים האחרונים הוא שבכולם פעל יהודה, או נשיא שבטו, מתוך מסירות נפש: מסירות הנפש של נחשון נשיא שבט יהודה לטבוע במי ים סוף, מסירות הנפש של יהודה להיות עבד במצרים, ומסירות הנפש של יהודה להודות במעשה כזה שגרם לו בושה גדולה, ששקולה כמיתה. שהרי לימדונו חז"ל שתמר לא רצתה לביישו ולומר לו שהיא מעוברת ממנו, ומשם אנו למדים ש"נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים"!

ג. הסבר ה"משך חכמה"

ה"משך חכמה" על הפסוק הנ"ל כתב הסבר אחר!

'יהודה, אתה יודוך אחיך, ידך בעֹרף אֹיביך, ישתחוו לך בני אביך' - בתוספתא ברכות (ד, טז)  נאמרו טעמים מפני מה זכה יהודה למלכות, יעויין שם. ואולי יתכן עוד כי בספר שמואל (א טו, ד) נאמר: 'וישמע שאול את העם, ויפקדם בטלאים, מאתים אלף רגלי, ועשרת אלפים את איש יהודה'. ולבסוף כתוב שם (פסוק ט): 'ויחמול שאול והעם'. ונראה כי אך 'העם' חמל, אבל מספר אנשי יהודה החרימום בלא חמלה. ולכן, כיון שלא חטאו בעמלק - זכה במלכות, ונכון.
וזה שאמר, משום ש'ידך בעֹרף אֹיביך', שלא תחמול על עמלק, לכן: 'ישתחוו לך בני אביך'. וזהו שתי מצוות: להכרית זרעו של עמלק, ולהקים להם מלך.

לפי ה"משך חכמה" יהודה זכה למלכות בזכות שלא חמל על עמלק!

אבל לימדנו ה"משך חכמה" עוד כלל גדול מאד: גם אחרי שהתנאים דנו בסוגיא מסוימת, והקשו ותירצו, עדיין יכול גדול בישראל בדורותינו לומר הסבר החולק עליהם! זאת כמובן רק בדבר שאינו נוגע להלכה, אלא להסבר פסוקים.

יהי רצון שנזכה ללמוד את התורה ולהבינה לכל עומקה, ולראות את משיח צדקנו במהרה בימינו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך