תנ"ך על הפרק - ירמיה א - ירמיהו – נביא הדמעות / הרב יוסף קרליבך הי"ד

תנ"ך על הפרק

ירמיה א

401 / 929
היום

הפרק

דִּבְרֵ֥י יִרְמְיָ֖הוּ בֶּן־חִלְקִיָּ֑הוּ מִן־הַכֹּֽהֲנִים֙ אֲשֶׁ֣ר בַּעֲנָת֔וֹת בְּאֶ֖רֶץ בִּנְיָמִֽן׃אֲשֶׁ֨ר הָיָ֤ה דְבַר־יְהוָה֙ אֵלָ֔יו בִּימֵ֛י יֹאשִׁיָּ֥הוּ בֶן־אָמ֖וֹן מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה בִּשְׁלֹשׁ־עֶשְׂרֵ֥ה שָׁנָ֖ה לְמָלְכֽוֹ׃וַיְהִ֗י בִּימֵ֨י יְהוֹיָקִ֤ים בֶּן־יֹאשִׁיָּ֙הוּ֙ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה עַד־תֹּם֙ עַשְׁתֵּ֣י עֶשְׂרֵ֣ה שָׁנָ֔ה לְצִדְקִיָּ֥הוּ בֶן־יֹאשִׁיָּ֖הוּ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה עַד־גְּל֥וֹת יְרוּשָׁלִַ֖ם בַּחֹ֥דֶשׁ הַחֲמִישִֽׁי׃וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בְּטֶ֨רֶםאצורךאֶצָּרְךָ֤בַבֶּ֙טֶן֙ יְדַעְתִּ֔יךָ וּבְטֶ֛רֶם תֵּצֵ֥א מֵרֶ֖חֶם הִקְדַּשְׁתִּ֑יךָ נָבִ֥יא לַגּוֹיִ֖ם נְתַתִּֽיךָ׃וָאֹמַ֗ר אֲהָהּ֙ אֲדֹנָ֣י יְהֹוִ֔ה הִנֵּ֥ה לֹא־יָדַ֖עְתִּי דַּבֵּ֑ר כִּי־נַ֖עַר אָנֹֽכִי׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלַ֔י אַל־תֹּאמַ֖ר נַ֣עַר אָנֹ֑כִי כִּ֠י עַֽל־כָּל־אֲשֶׁ֤ר אֶֽשְׁלָחֲךָ֙ תֵּלֵ֔ךְ וְאֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר אֲצַוְּךָ֖ תְּדַבֵּֽר׃אַל־תִּירָ֖א מִפְּנֵיהֶ֑ם כִּֽי־אִתְּךָ֥ אֲנִ֛י לְהַצִּלֶ֖ךָ נְאֻם־יְהוָֽה׃וַיִּשְׁלַ֤ח יְהוָה֙ אֶת־יָד֔וֹ וַיַּגַּ֖ע עַל־פִּ֑י וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלַ֔י הִנֵּ֛ה נָתַ֥תִּי דְבָרַ֖י בְּפִֽיךָ׃רְאֵ֞ה הִפְקַדְתִּ֣יךָ ׀ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה עַל־הַגּוֹיִם֙ וְעַל־הַמַּמְלָכ֔וֹת לִנְת֥וֹשׁ וְלִנְת֖וֹץ וּלְהַאֲבִ֣יד וְלַהֲר֑וֹס לִבְנ֖וֹת וְלִנְטֽוֹעַ׃וַיְהִ֤י דְבַר־יְהוָה֙ אֵלַ֣י לֵאמֹ֔ר מָה־אַתָּ֥ה רֹאֶ֖ה יִרְמְיָ֑הוּ וָאֹמַ֕ר מַקֵּ֥ל שָׁקֵ֖ד אֲנִ֥י רֹאֶֽה׃וַיֹּ֧אמֶר יְהוָ֛ה אֵלַ֖י הֵיטַ֣בְתָּ לִרְא֑וֹת כִּֽי־שֹׁקֵ֥ד אֲנִ֛י עַל־דְּבָרִ֖י לַעֲשֹׂתֽוֹ׃וַיְהִ֨י דְבַר־יְהוָ֤ה ׀ אֵלַי֙ שֵׁנִ֣ית לֵאמֹ֔ר מָ֥ה אַתָּ֖ה רֹאֶ֑ה וָאֹמַ֗ר סִ֤יר נָפ֙וּחַ֙ אֲנִ֣י רֹאֶ֔ה וּפָנָ֖יו מִפְּנֵ֥י צָפֽוֹנָה׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה אֵלָ֑י מִצָּפוֹן֙ תִּפָּתַ֣ח הָרָעָ֔ה עַ֥ל כָּל־יֹשְׁבֵ֖י הָאָֽרֶץ׃כִּ֣י ׀ הִנְנִ֣י קֹרֵ֗א לְכָֽל־מִשְׁפְּח֛וֹת מַמְלְכ֥וֹת צָפ֖וֹנָה נְאֻם־יְהוָ֑ה וּבָ֡אוּ וְֽנָתְנוּ֩ אִ֨ישׁ כִּסְא֜וֹ פֶּ֣תַח ׀ שַׁעֲרֵ֣י יְרוּשָׁלִַ֗ם וְעַ֤ל כָּל־חוֹמֹתֶ֙יהָ֙ סָבִ֔יב וְעַ֖ל כָּל־עָרֵ֥י יְהוּדָֽה׃וְדִבַּרְתִּ֤י מִשְׁפָּטַי֙ אוֹתָ֔ם עַ֖ל כָּל־רָעָתָ֑ם אֲשֶׁ֣ר עֲזָב֗וּנִי וַֽיְקַטְּרוּ֙ לֵאלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וַיִּֽשְׁתַּחֲו֖וּ לְמַעֲשֵׂ֥י יְדֵיהֶֽם׃וְאַתָּה֙ תֶּאְזֹ֣ר מָתְנֶ֔יךָ וְקַמְתָּ֙ וְדִבַּרְתָּ֣ אֲלֵיהֶ֔ם אֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י אֲצַוֶּ֑ךָּ אַל־תֵּחַת֙ מִפְּנֵיהֶ֔ם פֶּֽן־אֲחִתְּךָ֖ לִפְנֵיהֶֽם׃וַאֲנִ֞י הִנֵּ֧ה נְתַתִּ֣יךָ הַיּ֗וֹם לְעִ֨יר מִבְצָ֜ר וּלְעַמּ֥וּד בַּרְזֶ֛ל וּלְחֹמ֥וֹת נְחֹ֖שֶׁת עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ לְמַלְכֵ֤י יְהוּדָה֙ לְשָׂרֶ֔יהָ לְכֹהֲנֶ֖יהָ וּלְעַ֥ם הָאָֽרֶץ׃וְנִלְחֲמ֥וּ אֵלֶ֖יךָ וְלֹא־י֣וּכְלוּ לָ֑ךְ כִּֽי־אִתְּךָ֥ אֲנִ֛י נְאֻם־יְהוָ֖ה לְהַצִּילֶֽךָ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב יוסף קרליבך הי

ירמיהו – נביא הדמעות

כמאה שנים מפרידות בין מותו של ישעיהו לבין תחילת פעילותו של ירמיהו, בין חורבן ישראל לבין פרפורי הגסיסה של יהודה. ישעיהו זכה לראות את הנמר האשורי נסוג מחומות ירושלים תחת קיתונות בוז ולעג; ירמיהו ראה את האריה הבבלי מזנק שלוש פעמים מתוך סבכי נהר פרת, ובשלוש קפיצות טרף בוזז את שלל ציון.

עתה יהיה עלינו למלא מאה שנים אלה בתוכנן ההיסטורי.

הרקע ההסטורי

בעת העתיקה הייתה ארץ ישראל נקודת המפתח לשלטון בעולם; היא הגשר בין אפריקה ובין אסיה, היא חלונה של אסיה כלפי אירופה ואפריקה, ובשביל מצרים היא הסמטה המוליכה אל ארם נהריים. לו רק בשל הסיבה שפיסת ארץ קטנה זו הייתה נקודת המשען לשלטון בעולם, הרי עצם קיומה של ממלכת דוד ושלמה היה בבחינת נס, ומעמדה של ישראל כמעצמה זמן קצר לפני נפילתה, וקיומה הארוך יחסית של המדינה הננסית יהודה – הם תופעה מפתיעה. חזקיהו היה עד לגילוי גבורת ה' המגנה על ישראל מפני אשור; אבל אותם ימים של נס פסח שני היו מעין נגינת 'פורטיסימו', תרועת סיום מהדהדת לגדולתה של עיר הקודש המנצחת. מיד אחרי כן, לאחר פטירתו של חזקיהו, חלה התדרדרות עגומה. בנו מנשה, שישב על כיסא בית דוד יותר מחמישים שנה, עושה רושם של מלך נכרי במאבקו הנלהב בקרב עמו למען עבודת האלילים ונגד עבודת ה'. תחת שלטונו של יורשו אמון התקיימה שריפת התורה הפומבית הראשונה בירושלים (ראה סנהדרין קג:). כמו בשנת ה"ד (1242 לספה"נ) כאשר הדומיניקנים שרפו בפריז עשרים וארבעה מטעני קרונות של כתבי יד תלמודיים, כך להטו בירושלים מוקדי ספרי התורה שהוצתו בידי מלך יהודי. נראה כי אז גם הושכחו בכוונה תחילה נאומיהם של ישעיהו הושע ועמוס.

אמון היה המלך הראשון ביהודה שנרצח בידי עבדיו במהפכת חצר אחרי שתי שנות מלכות בלבד. לאחר מכן שוב חל מפנה במצבו הרוחני של ישראל הודות ליאשיהו, שהחיה את רוחו של דוד המלך. הוא ביקש לשקם את בית המקדש, שכמעט והפך לחורבה בימי מנשה ומאמון. באותה הזדמנות התגלה ספר תורה ישן, שהיה שמור בקודש הקודשים ונעלם מעיניהם של קלגסי אמון. הגילוי גרם לזעזוע עמוק בלב המלך האציל יאשיהו.

בדומה לשירת הניבלונגים שנעלמה ונשתכחה בגרמניה במשך מאות בשנים, גם גילוי ספר התורה היה חידוש מפתיע מנקודת המבט של המלך היהודי. הרושם היה עצום; בייחוד נאומיו של משה רבנו בספר דברים על מהות המלוכה ועל גורל ישראל עוררו בלבו של המלך את התחושה של כל כובד אחריותו החינוכית כלפי עמו. הוא פתח בפעילות נפלאה של רפורמה דתית, שהייתה עשויה אולי להביא להחלמתו הרוחנית של העם היהודי, אלמלא התערב יאשיהו בעניינים בינלאומיים, במאבקי הכח בין מצרים ובין בבל על השלטון בעולם. בשנת 609 לפנסה"נ ביקש פרעה נכה מלך מצרים לכפות על יהודה לתת לו מעבר דרך ארץ ישראל במלחמתו נגד בבל. יאשיהו התנגד לו ונפל בקרב, ובנו יואחז נשבה בידי המצרים אחרי שמלך שלושה חודשים בלבד. המצרים הושיבו את יהויקים על כיסא המלוכה. בשנת 607 לפנסה"נ נפלה נינוה, בירת אשור, רודנית העולם, והבבלים התכוננו למאבק המכריע נגד מצרים על השלטון בעולם. הבבלים היכו את פרעה נכה מכה ניצחת, ויהויקים נאלץ להישבע לנבוכדנאצר שבועת אמונים.

סביב שבועת אמונים זו סבבה ההיסטוריה של יהודה במלך השנים הבאות (יחזקאל יז יב-כא). אף לא אחד ממלכי יהודה היושב על כיסא דוד היה יכול לשאת תלות זו בעם זר. כבר אחרי שלוש שנים הפר יהויקים את שבועתו, ונבוכדנאצר לקח אותו כשבוי לבבל והמליך תחתיו את בנו יהויכין. גם הוא לא עמד בניסיון, ושילם על בגידתו בבבל בגלות; הוא וטובי העם. בניסיון אחרון מצד מלך בבל לקיים את תלות יהודה בשלטונו, המליך נבוכדנאצר את צדקיהו, אחי יהויקים ודודו של יהויכין. הוא היה המלך האחרון מבית דוד שישב על כיסא דוד. ואולם לחשושי מצרים, שניסתה כל הזמן להפוך את יהודה לגוש חוצץ בינה לבין בבל במאבקה עמה, זעזעו שוב ושוב את נאמנותו של צדקיהו כלפי נבוכדנאצר. כאשר פיתה חופרע מלך מצרים את צדקיהו למרוד בבבל בשנת 588 לפנהסה"נ, הנחית מלך בבל – אחרי כישלון ראשון – את המכה הניצחת על ירושלים: כשנתיים אחרי כן, בתשעה באב שנת ג'של"ח הועלה בית המקדש באש והעיר נחרבה.

***

על רקע בוהק זה, משעת בין הערביים הזוהרת בהסטוריה שלנו בימי יאשיהו, ועד חשכת הלילה של המאבק האחרון, מתנשאת דמותו של הכהן-הנביא ירמיהו, ופעולתו ניכרת. זהו הנביא שלדברי חז"ל (ילקוט שמעוני ירמיהו רנו) היה ראוי לעמוד לצדו של משה רבנו כמוכיח וכלוחם למען כמו. עלינו להעביר לנגד עינינו את כל מה שאירע במאה השנים האחרונות, על מנת להבין את המצב הדתי ביהודה בימי פעילותו של ירמיהו הנביא: חמישים ושתיים שנות הקלקלה המוחלטת תחת שלטונם של מנשה ואמון, הנהרה הרוחנית הגדולה תחת יאשיהו, ולבסוף המאבק המדיני-הדתי על נשמת ישראל ועל שושלת בית דוד. יש להבין כי בימי שלטונו הממושך של מנשה חדרה ההשקפה האלילית על לעומקם של הלבבות, במידה כזאת שהתחדשות הרוח הדתית כבר לא יכלה להגיע עד לתמצית נשמתם של בני יהודה. גם אם נעלמו הסימנים החיצוניים של העבודה הזרה באופן כללי, הרי בקיום המצוות נשארו סממנים רבים מדי של ההשקפה האלילית. הדת הפכה למאגיה. האידיאל האמיתי של האדם, של החברה היהודית ושל עיצוב החיים ברוח התורה ולפי המוסר הא-להי, נעלם מן הלבבות; רווחה האמונה כי די בפעילות טקסית כדי להבטיח את חסדי הגורל. בייחוד היו אלה הסמלים הדתיים – כל אותם המעשים והמנהגים המקבלים ערך ומשמעות רק הודות לכוונתו האמיתית של האדם – שהפכו למטרה בפני עצמה, לתחליף ולמילוי מקומה של עבודת הבורא כנה ופנימית, של הנכונות הענוותנית של האדם להגשים את המטרות הא-להיות בממלכה עטויה קדושה ואהבה.

נוסף על כך, גם העבר הגדול של יהודה קיבל פירוש מוטעה בנפש העם. דבריו הנעלים של ישעיהו כלפי מלך אשור המאיים על ירושלים: צוחקת לך, לועגת לך בת ציון (מלכים ב יט כא; ישעיה לז כב), שהתגשמו בצורה כה נפלאה בימי חזקיהו, הפכו לדוגמה בלב העם, ואיש לא הטיל ספק בנצחיותו של בית המקדש ובחוסר האפשרות לכבוש את ירושלים. מי העלה על הדעת שקיומו של המקדש מותנה בהתנהגותם הראויה של בני ישראל? כולם היו סמוכים ובטוחים כי המקדש, כמקום התגלותו של א-להים, נושא בקרבו את הערבות לנצחיותו. מעין חוסר בהירות שרר בעם ביחס למהותה האמיתית של הדת. המטרות והאמצעים הוחלפו אלה באלה, הוחלפה הסיבה בתוצאותיה; המותנה נחשב לבלתי-מותנה, הנצחי ונושאיו, האנשים והמוסדות כאחד, נחשבו כמקשה אחת. מחשבות אלו היו כה מושרשות, עד כי לא היה אפשר עוד להבחין בין אמת לשקר. כל שכבות העם שקעו בערפל, בסינוור מוחלט, שהקהה את חושיהן ומנע מהן ללמוד את לקחי המציאות; הוא הקדים לחלוטין את החשיבה העצמית בקשר לייעוד של העם. בתעתועי המוחות טחו עיניהם מלראות את תחילתה של השואה המאיימת עליהם.

אֵ֣יךְ תֹּאמְרִ֞י לֹ֣א נִטְמֵ֗אתִי אַחֲרֵ֤י הַבְּעָלִים֙ לֹ֣א הָלַ֔כְתִּי? (ירמיה ב כג), כך שואל ירמיהו את בני דורו, הצדיקים בעיני עצמם. דור החורבן של ישראל היה בטוח בעצמו ולא חש כל רגשי אשמה.

***

בתוך עולם זה של סינוור ואשליה עצמית, ניצבת אישיותו של ירמיהו, הרואה את המציאות בבהירות, והוא יחיד בין אלפי שיכורי אשליה, אדם רגיש אחד בתוך המון מגושם; לוחם נצחי, שנאבק למען האמיתות של הדת, בתוך עם של גאוותנים הבוטחים בעצמם ובא-להים (אלהים) שלהם.

משום כך היה מהלך חייו של הנביא מהלך של מסירות נפש, קידוש ה' אמיתי. יותר מכל הנביאים סבל ירמיהו מחוסר הכרה ומאי-הבנה מצד בני עמו. מאחר שביקורתו נתקלה בעקשנות האשליה ההיא, של הסתפקות בעזיבת האלילות הגסה ביותר בלבד, הייתה עמדתו סבוכה ומלאת צער יותר מזו של שאר הנביאים.

מאושר הוא האדם הרואה את האידיאל שלו מתגשם או מתקרב להגשמתו; החווה בהצלחת ייעודו את שכרו ואת האישור לקיומו.

על גבול הנסבל הוא לחוות לפחות את הסיפוק לראות בתוך עצמו את הגשמת האידיאל, ולהרגיש שהוא חי חיים נשגבים יותר, גם אם אינו מצליח להשפיע על אחרים. אמנם סובל הוא מבדידות נשגבת, אבל גם המתנגד לו, העומד מן הצד, יודה בעל כורחו בגודל הרעיון האחר.

המצב רע כאשר אין מוצאים אפילו את הסיפוק הזה, ונאלצים לייצג את הרעיון הנשגב שאינו זוכה להערכה ולהצלחה; כאשר העולם השפל מעמיד עצמו מנגד כאילו הוא שווה ערך ואף עולה עליו.

נורא מכל כאשר שולטים בסביבה ערכים הפוכים, כאשר אידיאל נחשב לפשע, העולם הנשגב – לגסות, המוסריות – לנבלה, ונאלצים להיאבק נגד העקשנות. מצב כזה שובר את הכח הפנימי, מתיש את האומץ ומכאיב יותר מכל סבל גופני.

מספרים על כלכלן ידוע בעל שם, שלפני הכרזת מלחמת הצוללות בימי מלחמת העולם [הראשונה] התחנן בפני הקיסר והשביע אותו שלא ינקוט צעד הרסני ונורא זה. על כך קיבל את התשובה: "הפטריוטיזם היהודי שלך הוא המניע אותך לתת לי עצה זו!". לנוכח סילוף כזה נשבר כוחו הפנימי של הלוחם למען האמת.

בדומה לכך היה מצבו של ירמיהו – הוא היה בלתי פופולרי ולא מובן, וכך הוא שתה מכוס הצער הנפשי והגופני. לא נרתעו מלהכות אותו, להשליך אותו לביצה, לנדות אותו מן החברה כמצורע במשך חודשים רבים ולכלוא אותו בכלא כפושע. העמידו אותו למשפט כבוגד, נידו וביזו אותו כמחולל אסונות. כנביא הפורענות היה עליו לוותר על אושר משפחתי ועל ידידות, על המודעות הנעימה של היות איש בין אנשים, זכות בסיסית של האנושות. היה עליו לסבול ולשמש מטרה לשחוקם של הנערים; אנשי עירו התרחקו ממנו בשאט נפש וראו בו את האויב הנורא ביותר. הוא חש על גופו את כל הקללה הדבקה במי שאינו בן זמנו, באיש הנצח העומד מעבר לזמן.

עם זה, היה ירמיהו מטבע ברייתו בעל מזג רך ביותר, רגיש ועדין. כל כאב שסבל זולתו, כל מפנה לרעה בחיי עמו, רבץ עליו כאילו צערו שלו הוא. אבלו של הזולת היה אבלו האישי, ותחת המכות שניחתו על עמו התעוותה פנימיותו כאילו פגעו בגופו. הוא מיצה את כוס היגונים עד לשמריה, הוא האיש שראה אסון וחווה אותו בכל נוראותיו.

המשך יבוא...

   באדיבות הוצאות תבונות, מתוך ספרו של הרב, 'שלושת הנביאים הגדולים: ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך