תנ"ך על הפרק - מלכים ב י - כיצד יתכן שיהוא, שהשמיד את הבעל מישראל, נכשל בעבודת העגלים?! / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלכים ב י

319 / 929
היום

הפרק

וּלְאַחְאָ֛ב שִׁבְעִ֥ים בָּנִ֖ים בְּשֹׁמְר֑וֹן וַיִּכְתֹּב֩ יֵה֨וּא סְפָרִ֜ים וַיִּשְׁלַ֣ח שֹׁמְר֗וֹן אֶל־שָׂרֵ֤י יִזְרְעֶאל֙ הַזְּקֵנִ֔ים וְאֶל־הָאֹמְנִ֥ים אַחְאָ֖ב לֵאמֹֽר׃וְעַתָּ֗ה כְּבֹ֨א הַסֵּ֤פֶר הַזֶּה֙ אֲלֵיכֶ֔ם וְאִתְּכֶ֖ם בְּנֵ֣י אֲדֹנֵיכֶ֑ם וְאִתְּכֶם֙ הָרֶ֣כֶב וְהַסּוּסִ֔ים וְעִ֥יר מִבְצָ֖ר וְהַנָּֽשֶׁק׃וּרְאִיתֶ֞ם הַטּ֤וֹב וְהַיָּשָׁר֙ מִבְּנֵ֣י אֲדֹנֵיכֶ֔ם וְשַׂמְתֶּ֖ם עַל־כִּסֵּ֣א אָבִ֑יו וְהִֽלָּחֲמ֖וּ עַל־בֵּ֥ית אֲדֹנֵיכֶֽם׃וַיִּֽרְאוּ֙ מְאֹ֣ד מְאֹ֔ד וַיֹּ֣אמְר֔וּ הִנֵּה֙ שְׁנֵ֣י הַמְּלָכִ֔ים לֹ֥א עָמְד֖וּ לְפָנָ֑יו וְאֵ֖יךְ נַעֲמֹ֥ד אֲנָֽחְנוּ׃וַיִּשְׁלַ֣ח אֲשֶׁר־עַל־הַבַּ֣יִת וַאֲשֶׁ֪ר עַל־הָעִ֟יר וְהַזְּקֵנִים֩ וְהָאֹמְנִ֨ים אֶל־יֵה֤וּא ׀ לֵאמֹר֙ עֲבָדֶ֣יךָ אֲנַ֔חְנוּ וְכֹ֛ל אֲשֶׁר־תֹּאמַ֥ר אֵלֵ֖ינוּ נַעֲשֶׂ֑ה לֹֽא־נַמְלִ֣יךְ אִ֔ישׁ הַטּ֥וֹב בְּעֵינֶ֖יךָ עֲשֵֽׂה׃וַיִּכְתֹּ֣ב אֲלֵיהֶם֩ סֵ֨פֶר ׀ שֵׁנִ֜ית לֵאמֹ֗ר אִם־לִ֨י אַתֶּ֜ם וּלְקֹלִ֣י ׀ אַתֶּ֣ם שֹׁמְעִ֗ים קְחוּ֙ אֶת־רָאשֵׁי֙ אַנְשֵׁ֣י בְנֵֽי־אֲדֹנֵיכֶ֔ם וּבֹ֧אוּ אֵלַ֛י כָּעֵ֥ת מָחָ֖ר יִזְרְעֶ֑אלָה וּבְנֵ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ שִׁבְעִ֣ים אִ֔ישׁ אֶת־גְּדֹלֵ֥י הָעִ֖יר מְגַדְּלִ֥ים אוֹתָֽם׃וַיְהִ֗י כְּבֹ֤א הַסֵּ֙פֶר֙ אֲלֵיהֶ֔ם וַיִּקְחוּ֙ אֶת־בְּנֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ וַֽיִּשְׁחֲט֖וּ שִׁבְעִ֣ים אִ֑ישׁ וַיָּשִׂ֤ימוּ אֶת־רָֽאשֵׁיהֶם֙ בַּדּוּדִ֔ים וַיִּשְׁלְח֥וּ אֵלָ֖יו יִזְרְעֶֽאלָה׃וַיָּבֹ֤א הַמַּלְאָךְ֙ וַיַּגֶּד־ל֣וֹ לֵאמֹ֔ר הֵבִ֖יאוּ רָאשֵׁ֣י בְנֵֽי־הַמֶּ֑לֶךְ וַיֹּ֗אמֶר שִׂ֣ימוּ אֹתָ֞ם שְׁנֵ֧י צִבֻּרִ֛ים פֶּ֥תַח הַשַּׁ֖עַר עַד־הַבֹּֽקֶר׃וַיְהִ֤י בַבֹּ֙קֶר֙ וַיֵּצֵ֣א וַֽיַּעֲמֹ֔ד וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־כָּל־הָעָ֔ם צַדִּקִ֖ים אַתֶּ֑ם הִנֵּ֨ה אֲנִ֜י קָשַׁ֤רְתִּי עַל־אֲדֹנִי֙ וָאֶהְרְגֵ֔הוּ וּמִ֥י הִכָּ֖ה אֶת־כָּל־אֵֽלֶּה׃דְּע֣וּ אֵפ֗וֹא כִּי֩ לֹ֨א יִפֹּ֜ל מִדְּבַ֤ר יְהוָה֙ אַ֔רְצָה אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְהוָ֖ה עַל־בֵּ֣ית אַחְאָ֑ב וַיהוָ֣ה עָשָׂ֔ה אֵ֚ת אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֔ר בְּיַ֖ד עַבְדּ֥וֹ אֵלִיָּֽהוּ׃וַיַּ֣ךְ יֵה֗וּא אֵ֣ת כָּל־הַנִּשְׁאָרִ֤ים לְבֵית־אַחְאָב֙ בְּיִזְרְעֶ֔אל וְכָל־גְּדֹלָ֖יו וּמְיֻדָּעָ֣יו וְכֹהֲנָ֑יו עַד־בִּלְתִּ֥י הִשְׁאִֽיר־ל֖וֹ שָׂרִֽיד׃וַיָּ֙קָם֙ וַיָּבֹ֔א וַיֵּ֖לֶךְ שֹׁמְר֑וֹן ה֛וּא בֵּֽית־עֵ֥קֶד הָרֹעִ֖ים בַּדָּֽרֶךְ׃וְיֵה֗וּא מָצָא֙ אֶת־אֲחֵי֙ אֲחַזְיָ֣הוּ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֔ה וַיֹּ֖אמֶר מִ֣י אַתֶּ֑ם וַיֹּאמְר֗וּ אֲחֵ֤י אֲחַזְיָ֙הוּ֙ אֲנַ֔חְנוּ וַנֵּ֛רֶד לִשְׁל֥וֹם בְּנֵֽי־הַמֶּ֖לֶךְ וּבְנֵ֥י הַגְּבִירָֽה׃וַיֹּ֙אמֶר֙ תִּפְשׂ֣וּם חַיִּ֔ים וַֽיִּתְפְּשׂ֖וּם חַיִּ֑ים וַֽיִּשְׁחָט֞וּם אֶל־בּ֣וֹר בֵּֽית־עֵ֗קֶד אַרְבָּעִ֤ים וּשְׁנַ֙יִם֙ אִ֔ישׁ וְלֹֽא־הִשְׁאִ֥יר אִ֖ישׁ מֵהֶֽם׃וַיֵּ֣לֶךְ מִשָּׁ֡ם וַיִּמְצָ֣א אֶת־יְהוֹנָדָב֩ בֶּן־רֵכָ֨ב לִקְרָאת֜וֹ וַֽיְבָרְכֵ֗הוּ וַיֹּ֨אמֶר אֵלָ֜יו הֲיֵ֧שׁ אֶת־לְבָבְךָ֣ יָשָׁ֗ר כַּאֲשֶׁ֤ר לְבָבִי֙ עִם־לְבָבֶ֔ךָ וַיֹּ֨אמֶר יְהוֹנָדָ֥ב יֵ֛שׁ וָיֵ֖שׁ תְּנָ֣ה אֶת־יָדֶ֑ךָ וַיִּתֵּ֣ן יָד֔וֹ וַיַּעֲלֵ֥הוּ אֵלָ֖יו אֶל־הַמֶּרְכָּבָֽה׃וַיֹּ֙אמֶר֙ לְכָ֣ה אִתִּ֔י וּרְאֵ֖ה בְּקִנְאָתִ֣י לַיהוָ֑ה וַיַּרְכִּ֥בוּ אֹת֖וֹ בְּרִכְבּֽוֹ׃וַיָּבֹא֙ שֹֽׁמְר֔וֹן וַ֠יַּךְ אֶת־כָּל־הַנִּשְׁאָרִ֧ים לְאַחְאָ֛ב בְּשֹׁמְר֖וֹן עַד־הִשְׁמִיד֑וֹ כִּדְבַ֣ר יְהוָ֔ה אֲשֶׁ֥ר דִּבֶּ֖ר אֶל־אֵלִיָּֽהוּ׃וַיִּקְבֹּ֤ץ יֵהוּא֙ אֶת־כָּל־הָעָ֔ם וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֔ם אַחְאָ֕ב עָבַ֥ד אֶת־הַבַּ֖עַל מְעָ֑ט יֵה֖וּא יַעַבְדֶ֥נּוּ הַרְבֵּֽה׃וְעַתָּ֣ה כָל־נְבִיאֵ֣י הַבַּ֡עַל כָּל־עֹבְדָ֣יו וְכָל־כֹּהֲנָיו֩ קִרְא֨וּ אֵלַ֜י אִ֣ישׁ אַל־יִפָּקֵ֗ד כִּי֩ זֶ֨בַח גָּד֥וֹל לִי֙ לַבַּ֔עַל כֹּ֥ל אֲשֶׁר־יִפָּקֵ֖ד לֹ֣א יִֽחְיֶ֑ה וְיֵהוּא֙ עָשָׂ֣ה בְעָקְבָּ֔ה לְמַ֥עַן הַאֲבִ֖יד אֶת־עֹבְדֵ֥י הַבָּֽעַל׃וַיֹּ֣אמֶר יֵה֗וּא קַדְּשׁ֧וּ עֲצָרָ֛ה לַבַּ֖עַל וַיִּקְרָֽאוּ׃וַיִּשְׁלַ֤ח יֵהוּא֙ בְּכָל־יִשְׂרָאֵ֔ל וַיָּבֹ֙אוּ֙ כָּל־עֹבְדֵ֣י הַבַּ֔עַל וְלֹֽא־נִשְׁאַ֥ר אִ֖ישׁ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־בָ֑א וַיָּבֹ֙אוּ֙ בֵּ֣ית הַבַּ֔עַל וַיִּמָּלֵ֥א בֵית־הַבַּ֖עַל פֶּ֥ה לָפֶֽה׃וַיֹּ֗אמֶר לַֽאֲשֶׁר֙ עַל־הַמֶּלְתָּחָ֔ה הוֹצֵ֣א לְב֔וּשׁ לְכֹ֖ל עֹבְדֵ֣י הַבָּ֑עַל וַיֹּצֵ֥א לָהֶ֖ם הַמַּלְבּֽוּשׁ׃וַיָּבֹ֥א יֵה֛וּא וִיהוֹנָדָ֥ב בֶּן־רֵכָ֖ב בֵּ֣ית הַבָּ֑עַל וַיֹּ֜אמֶר לְעֹבְדֵ֣י הַבַּ֗עַל חַפְּשׂ֤וּ וּרְאוּ֙ פֶּן־יֶשׁ־פֹּ֤ה עִמָּכֶם֙ מֵעַבְדֵ֣י יְהוָ֔ה כִּ֛י אִם־עֹבְדֵ֥י הַבַּ֖עַל לְבַדָּֽם׃וַיָּבֹ֕אוּ לַעֲשׂ֖וֹת זְבָחִ֣ים וְעֹל֑וֹת וְיֵה֞וּא שָׂם־ל֤וֹ בַחוּץ֙ שְׁמֹנִ֣ים אִ֔ישׁ וַיֹּ֗אמֶר הָאִ֤ישׁ אֲשֶׁר־יִמָּלֵט֙ מִן־הָאֲנָשִׁ֗ים אֲשֶׁ֤ר אֲנִי֙ מֵבִ֣יא עַל־יְדֵיכֶ֔ם נַפְשׁ֖וֹ תַּ֥חַת נַפְשֽׁוֹ׃וַיְהִ֞י כְּכַלֹּת֣וֹ ׀ לַעֲשׂ֣וֹת הָעֹלָ֗ה וַיֹּ֣אמֶר יֵ֠הוּא לָרָצִ֨ים וְלַשָּׁלִשִׁ֜ים בֹּ֤אוּ הַכּוּם֙ אִ֣ישׁ אַל־יֵצֵ֔א וַיַּכּ֖וּם לְפִי־חָ֑רֶב וַיַּשְׁלִ֗כוּ הָֽרָצִים֙ וְהַשָּׁ֣לִשִׁ֔ים וַיֵּלְכ֖וּ עַד־עִ֥יר בֵּית־הַבָּֽעַל׃וַיֹּצִ֛אוּ אֶת־מַצְּב֥וֹת בֵּית־הַבַּ֖עַל וַֽיִּשְׂרְפֽוּהָ׃וַֽיִּתְּצ֔וּ אֵ֖ת מַצְּבַ֣ת הַבָּ֑עַל וַֽיִּתְּצוּ֙ אֶת־בֵּ֣ית הַבַּ֔עַל וַיְשִׂמֻ֥הוּלמחראותלְמֽוֹצָא֖וֹתעַד־הַיּֽוֹם׃וַיַּשְׁמֵ֥ד יֵה֛וּא אֶת־הַבַּ֖עַל מִיִּשְׂרָאֵֽל׃רַ֠ק חֲטָאֵ֞י יָרָבְעָ֤ם בֶּן־נְבָט֙ אֲשֶׁ֣ר הֶחֱטִ֣יא אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל לֹֽא־סָ֥ר יֵה֖וּא מֵאַֽחֲרֵיהֶ֑ם עֶגְלֵי֙ הַזָּהָ֔ב אֲשֶׁ֥ר בֵּֽית־אֵ֖ל וַאֲשֶׁ֥ר בְּדָֽן׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־יֵה֗וּא יַ֤עַן אֲשֶׁר־הֱטִיבֹ֙תָ֙ לַעֲשׂ֤וֹת הַיָּשָׁר֙ בְּעֵינַ֔י כְּכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר בִּלְבָבִ֔י עָשִׂ֖יתָ לְבֵ֣ית אַחְאָ֑ב בְּנֵ֣י רְבִעִ֔ים יֵשְׁב֥וּ לְךָ֖ עַל־כִּסֵּ֥א יִשְׂרָאֵֽל׃וְיֵה֗וּא לֹ֥א שָׁמַ֛ר לָלֶ֛כֶת בְּתֽוֹרַת־יְהוָ֥ה אֱלֹהֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּכָל־לְבָב֑וֹ לֹ֣א סָ֗ר מֵעַל֙ חַטֹּ֣אות יָֽרָבְעָ֔ם אֲשֶׁ֥ר הֶחֱטִ֖יא אֶת־יִשְׂרָאֵֽל׃בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔ם הֵחֵ֣ל יְהוָ֔ה לְקַצּ֖וֹת בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וַיַּכֵּ֥ם חֲזָאֵ֖ל בְּכָל־גְּב֥וּל יִשְׂרָאֵֽל׃מִן־הַיַּרְדֵּן֙ מִזְרַ֣ח הַשֶּׁ֔מֶשׁ אֵ֚ת כָּל־אֶ֣רֶץ הַגִּלְעָ֔ד הַגָּדִ֥י וְהָרֻאובֵנִ֖י וְהַֽמְנַשִּׁ֑י מֵעֲרֹעֵר֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־נַ֣חַל אַרְנֹ֔ן וְהַגִּלְעָ֖ד וְהַבָּשָֽׁן׃וְיֶ֨תֶר דִּבְרֵ֥י יֵה֛וּא וְכָל־אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה וְכָל־גְּבוּרָת֑וֹ הֲלֽוֹא־הֵ֣ם כְּתוּבִ֗ים עַל־סֵ֛פֶר דִּבְרֵ֥י הַיָּמִ֖ים לְמַלְכֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיִּשְׁכַּ֤ב יֵהוּא֙ עִם־אֲבֹתָ֔יו וַיִּקְבְּר֥וּ אֹת֖וֹ בְּשֹׁמְר֑וֹן וַיִּמְלֹ֛ךְ יְהוֹאָחָ֥ז בְּנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו׃וְהַיָּמִ֗ים אֲשֶׁ֨ר מָלַ֤ךְ יֵהוּא֙ עַל־יִשְׂרָאֵ֔ל עֶשְׂרִ֥ים וּשְׁמֹנֶֽה־שָׁנָ֖ה בְּשֹׁמְרֽוֹן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

כיצד יתכן שיהוא, שהשמיד את הבעל מישראל, נכשל בעבודת העגלים?!

הקדמה

נאמר בפרקנו:

יח. וַיִקְבֹּץ יהוא את כל העם, ויאמר אלהם: אחאב עבד את הבעל מעט, יהוא יעבדנו הרבה.
יט. ועתה כל נביאי הבעל, כל עֹבדיו וכל כֹהניו, קראו אלי, איש אל יפקד, כי זבח גדול לי לבעל. כל אשר יפקד - לא יחיה. ויהוא עשה בעקבה, למען האביד את עֹבדי הבעל.
כ. ויאמר יהוא: קדשו עצרה לבעל, ויקראו.
כא. וישלח יהוא בכל ישראל, ויבֹֹאו כל עֹבדי הבעל, ולא נשאר איש אשר לא בא, ויבֹאו בית הבעל, ויִמָלֵא בית הבעל פה לפה.
כב. ויאמר לאשר על המלתחה: הוצא לבוש לכל עֹבדי הבעל. ויֹצֵא להם המלבוש.
כג. ויבֹא יהוא ויהונדב בן רכב בית הבעל ויאמר לעֹבדי הבעל: חפשו וראו, פן יש פה עמכם מעַבדי ד', כי אם עֹבדי הבעל לבדם.
כד. ויבֹאו לעשות זבחים ועֹלות, ויהוא שם לו בחוץ שמֹנים איש, ויאמר: האיש אשר ימלט מן האנשים אשר אני מביא על ידיכם נפשו תחת נפשו.
כה. ויהי ככלֹתו לעשות העֹלה ויאמר יהוא לרצים ולשָלִשים: בֹאו הכום, איש אל יצא. ויכום לפי חרב, וישלִכו הרצים והשָלִשים, וילכו עד עיר בית הבעל.
כו. ויֹצִאו את מצבות בית הבעל, וישרפוה.
כז. ויתצו את מצבת הבעל, ויתצו את בית הבעל, וישמֻהו למוצאות עד היום.
כח. וישמד יהוא את הבעל מישראל.
כט. רק חטאי ירבעם בן נבט אשר החטיא את ישראל, לא סר יהוא מאחריהם, עגלי הזהב אשר בית אל ואשר בדן.
ל. ויאמר ד' אל יהוא: יען אשר הטיבֹת לעשות הישר בעיני, ככל אשר בלבבי עשית לבית אחאב - בני רְבִעים ישבו לך על כסא ישראל.
לא. ויהוא לא שמר ללכת בתורת ד' אלקי ישראל בכל לבבו, לא סר מעל חטאות ירבעם אשר החטיא את ישראל.

שאל האברבנאל (מלכים ב פרק ח השאלה הששית):

איך יהוא, בהסירו הבעל והאשרה, ובבערו הכהנים ועובדי העבודה זרה מן הארץ, נמשך אחרי חטאת ירבעם בן נבט מהעגלים אשר עשה? והנה זה היה חטא עבודה זרה! ואיך נכשל במה שהוכיח והעניש את אחרים?.

בתשובה לשאלה זו נאמרו מספר הסברים.

א. הסבר המפרשים

1. הסבר רש"י

כתב רש"י (בפסוק כ"ט):

רק חטאי ירבעם וגו' - מדאגה שלא תשוב הממלכה לבית דוד, כמו שנתירא ירבעם.

רש"י כתב רק שמטרת יהוא בהשארת העגלים היתה כדי ששבטי ישראל לא יעלו לירושלים ויעזבו את ממלכת ישראל, כמו שנתירא ירבעם, אך רש"י לא הסביר האם חטאו של יהוא בהשארת העגלים היה חמור כמו עבודת הבעל, או לא.

2. הסבר הרד"ק והכוזרי

הסבר אחר כתב הרד"ק (בפסוק ל'):

ויהוא בער הבעל ולא בער העגלים, כי אותם נעשו לשם ד'. ואף על פי כן היה חטא גדול, כמו שכתוב: 'לא תעשון אתי, אלהי כסף ואלהי זהב לא תעשו לכם' (שמות כ, כ).

הרד"ק כתב שחטאו של יהוא בהשארת העגלים לא היה חמור כמו עבודת הבעל, כיון שהבעל היה עבודה זרה ממש, ואילו העגלים היו לשם ד', אלא שגם הם היו אסורים. אבל הרד"ק לא הסביר מה היתה מטרת יהוא בהשארת העגלים.

כעין זה כתב גם ספר הכוזרי (מאמר ד, סעיף יד):

אמר הכוזרי: צריך שנבדיל בין סיעת ירבעם ובין סיעת אחאב הבדלה גדולה. כי עובדי הבעל הם עובדי עבודה זרה לגמרי, וכן אמר אליהו: 'אם ד' הוא האלקים - לכו אחריו, ואם הבעל - לכו אחריו' (מלכים א יח, כא), ובהם היו מסופקים החכמים, איך היה אוכל יהושפט מסעודת אחאב, ולא אמרו כזה בסיעת ירבעם.
וגם אליהו לא דבר בעבודת העגלים כאשר אמר: 'קנא קנאתי לד' אלקי צ-באות' (מלכים א יט, י), כי סיעת ירבעם לד' אלקי ישראל היו כל מעשיהם, ומה שהיה להם מהנביאים היו נביאי ד', ונביאי אחאב נביאי הבעל.
וכבר קם יהוא בן נמשי למחות את מעשה אחאב, והשתדל ההשתדלה ההיא בתחבולה ההיא, באמרו: 'אחאב עבד הבעל מעט, יהוא יעבדנו הרבה' (מלכים ב י, יח), עד שמחה זכר הבעל, ולא שלח יד בעגלים.
ועושי העגל הראשון, וסיעת ירבעם, ובעלי הבמות ופסל מיכה, לא היו מכוונים כלם, רק לאלקי ישראל, אך עם עבירה שחייבין עושיה מיתה.

3. איחוד דברי רש"י והרד"ק

האברבנאל (כח-כט) איחד את דברי רש"י והרד"ק:

ובזה האופן השמיד יהוא את הבעל מישראל, אך אמנם מכל אשר עשה יהוא לשם ד' הנה לא עזב עגלי הזהב אשר עשה ירבעם, שבהם החטיא את ישראל. והנה היה זה לא לעבוד עבודה זרה, כי הם לא נתכוונו לכך כאשר נעשו, כמו שכתבתי, אבל עשה זה להתמיד מלכות ישראל, כדי שלא יעלו ישראל ירושלם ותסוב הממלכה למלכי בית דוד. ואין ספק שחטא בזה מאד יהוא, אבל לא חטא לעבוד ע"ז (והותרה בזה השאלה הששית).

כאמור, רש"י כתב רק שמטרת יהוא בהשארת העגלים היתה כדי ששבטי ישראל לא יעלו לירושלים ויעזבו את ממלכת ישראל, אך רש"י לא הסביר האם חטאו של יהוא בהשארת העגלים היה חמור כמו עבודת הבעל, או לא.

לעומתו הרד"ק כתב שחטאו של יהוא בהשארת העגלים לא היה חמור כמו עבודת הבעל, כיון שהבעל היה עבודה זרה ממש, ואילו העגלים היו לשם ד', אלא שגם הם היו אסורים. אבל הרד"ק לא הסביר מה היתה מטרת יהוא בהשארת העגלים.

בא האברבנאל ואיחד את שני הדברים, והסביר שחטאו של יהוא בהשארת העגלים לא היה חמור כמו עבודת הבעל, כיון שהבעל היה עבודה זרה ממש, ואילו העגלים היו לשם ד', אלא שגם הם היו אסורים, כמו שכתב הרד"ק. ועוד הוסיף שמטרת יהוא בהשארת העגלים היתה כדי ששבטי ישראל לא יעלו לירושלים ויעזבו את ממלכת ישראל, כמו שכתב רש"י.

ב. מחלוקת אביי ורבא בגמרא במסכת סנהדרין

בגמרא במסכת סנהדרין שאלו גם כן את השאלה, איך יהוא הסיר את הבעל, ובסוף עבד את העגלים, ונחלקו בכך אביי ורבא.

כך נאמר בגמרא שם (קב ע"א):

...יהוא צדיקא רבה הוה, שנאמר: 'ויאמר ד' אל יהוא: יען אשר הטיבת לעשות הישר בעיני, ככל אשר בלבבי עשית לבית אחאב, בני רבעים ישבו לך על כסא ישראל' (מל"ב י, ל). וכתיב: 'ויהוא לא שמר ללכת בתורת ד' אלקי ישראל בכל לבבו, לא סר מעל חטאות ירבעם אשר החטיא את ישראל' (שם, לא).
מאי גרמא ליה?
אמר אביי: ברית כרותה לשפתים, שנאמר: 'אחאב עבד את הבעל מעט, יהוא יעבדנו הרבה' (שם, יח).
רבא אמר: חותמו של אחיה השילוני ראה, וטעה.

אם כן לפי אביי יהוא עבד את העגלים כיון שהוא הוציא מפיו את המלים "אחאב עבד את הבעל מעט, יהוא יעבדנו הרבה". ואף על פי שהוא לא התכוון לעבוד את הבעל, אלא אמר את דבריו כדי להשמיד את עובדי הבעל, מכל מקום הדיבור עושה רושם ולכן הוא נכשל בעגלים.

לפי רבא יהוא ראה את חותמו של אחיה השילוני, וטעה שמותר לעבוד את העגלים.

1. מהו חותמו של אחיה השילוני?

יש לשאול: מהו חותמו של אחיה השילוני?

נאמר על כך בגמרא שם (קב ע"א):

'וַיִוָעַץ המלך, ויעש שני עגלי זהב, ויאמר אלהם: רב לכם מעלות ירושלים. הנה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים. וישם את האחד בבית אל ואת האחד נתן בדן' (מל"א יב, כח-כט). מאי 'וַיִוָעַץ'? אמר רב יהודה: שהושיב רשע אצל צדיק.
אמר להו: חתמיתו על כל דעבידנא? אמרו ליה: הין.
אמר להו: מלכא בעינא למיהוי. אמרו ליה: הין.
כל דאמינא לכו עבידתו? אמרו ליה: הין.
אפילו למפלח לעבודה זרה? אמר ליה צדיק: חס ושלום!
אמר ליה רשע לצדיק: סלקא דעתך דגברא כירבעם פלח לעבודה זרה? אלא למינסינהו הוא דקא בעי, אי קבליתו למימריה.
ואף אחיה השילוני טעה וחתם.

פירש רש"י:

שהושיב רשע אצל צדיק - ואומר להם להעמיד להם צלם אחד בבית אל, ואחד בדן, הסכימו עמו.
אמר לו רשע לצדיק - סלקא דעתך גברא כירבעם פלח לעבודת כוכבים, אלא לנסיונהו בעי, אם דעתנו שלם עמו, נתרצה בדבר, וכך היה מטעה רשע לצדיק, עד שהיו כולן חתומים שהן היו רוצים, ושוב לא היו יכולים לחזור בהן.
ואף אחיה השילוני טעה בדבר - דסבר לנסויינהו אתי, וחתם באותו מעשה.

2. הסברו המיוחד של ה"יד רמ"ה"

הוסיף ה"יד רמ"ה" שם:

ויועץ המלך כו' מאי 'ויועץ'? שנטל עצה בדבר כדי לפתות את ישראל ולמשכן אחר ע"ג. בתחילה פתה את הצדיקים וחתמו, שהסכימו עמו לעבוד ע"ג. כיון שראו שאר חותמן של צדיקים הלכו ועבדו ע"ג. ואף על פי שחזרו הצדיקים ואמרו: 'לא חתמנו על מנת לעבוד', לא שמעו להם שאר העם.
ודברים הללו האמורים על אחיה השלוני ע"ה לא נאמרו על פשטן לומר שחתם לשמוע לו אפילו לעבוד ע"ג, שהרי לא אמרו אלא: 'טעה וחתם' סתם, ולא אמרו על מה חתם. אלא יש לומר שחתם לשמוע לו לכל מה שיהיה רוצה לעשות סתם, ומאי טעה? דהוה ליה לפרושי ליה: 'לבר מעבירה', כדאמרי ליה ליהושע: 'כל איש אשר ימרה את פיך ולא ישמע את דבריך לכל אשר תצונו יומת, רק חזק ואמץ' (יהושע א, יח). ומפרש בסוף פרק 'נגמר הדין' (מט ע"א) דהאי 'רק' למעוטי ביטול תורה קאתי. כלומר: רק חזק וחמץ לקיים את התורה, והשמר שלא תצוה עלינו ליבטל הימנה, ואין צריך לומר לעבור עליה, שאם אתה עושה כן אין אנו שומעין. וכיון דחזא יהוא חותמו של אחיה השילוני שחתם לקיים כל מצותו של ירבעם וכל דבר, סבר דאפילו לע"ג נמי קבל עליו. ומפרש זולתי זה הפירוש עתיד ליתן את הדין.

אם כן לפי רבא יהוא טעה והשאיר את העגלים, בגלל חתימתו של אחיה השילוני, ואילו לפי אביי יהוא טעה והשאיר את העגלים, בגלל "ברית כרותה לשפתים", שאמר: "אחאב עבד את הבעל מעט, יהוא יעבדנו הרבה".

3. מה שורש המחלוקת בין אביי ורבא?

יש לשאול: מה שורש המחלוקת בין אביי ורבא?

כתב החיד"א בפירושו "חומת אנך" בפרקנו:

יהוא יעבדנו הרבה - ולדעת רבא בסנהדרין (קב ע"א) אין בזה משום 'ברית כרותה לשפתים', דכיון דלבו חלוק ועשה זה בדרך המצאה - אין לחוש שאמר 'יהוא יעבדנו הרבה'. ועיין מה שכתבתי בעניותי בקונטרס 'דברים אחדים' (דף קכ"ז ע"ג) בס"ד.

סיכום

א. רש"י כתב שמטרת יהוא בהשארת העגלים היתה כדי ששבטי ישראל לא יעלו לירושלים ויעזבו את ממלכת ישראל.

רש"י לא הסביר האם חטאו של יהוא בהשארת העגלים היה חמור כמו עבודת הבעל, או לא.

ב. הרד"ק והכוזרי כתבו שחטאו של יהוא בהשארת העגלים לא היה חמור כמו עבודת הבעל, כיון שהבעל היה עבודה זרה ממש, ואילו העגלים היו לשם ד', אלא שגם הם היו אסורים.

הרד"ק והכוזרי לא הסבירו מה היתה מטרת יהוא בהשארת העגלים.

ג. האברבנאל איחד את שני הדברים, והסביר שחטאו של יהוא בהשארת העגלים לא היה חמור כמו עבודת הבעל, כיון שהבעל היה עבודה זרה ממש, ואילו העגלים היו לשם ד', אלא שגם הם היו אסורים, כמו שכתב הרד"ק. ועוד הוסיף שמטרת יהוא בהשארת העגלים היתה כדי ששבטי ישראל לא יעלו לירושלים ויעזבו את ממלכת ישראל, כמו שכתב רש"י.

ד. אביי אמר שיהוא עבד את העגלים כיון שהוא הוציא מפיו את המלים "אחאב עבד את הבעל מעט, יהוא יעבדנו הרבה". ואף על פי שהוא לא התכוון לעבוד את הבעל, אלא אמר את דבריו כדי להשמיד את עובדי הבעל, מכל מקום הדיבור עושה רושם ולכן הוא נכשל בעגלים.

ה. רבא אמר שיהוא ראה את חותמו של אחיה השילוני, שממנו היה משמע שכל מה שעושה ירבעם הוא כשר, ולכן הוא טעה שמותר לעבוד את העגלים.

יהי רצון שניזהר תמיד בדברינו ובמעשינו ולא ניכשל לעולם ועד.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך