תנ"ך על הפרק - בראשית ל - צאן יעקב: תיקון עולם הטבע / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית ל

30 / 929
היום

הפרק

לידת שבעה בנים נוספים ודינה, יעקב מתעשר

וַתֵּ֣רֶא רָחֵ֗ל כִּ֣י לֹ֤א יָֽלְדָה֙ לְיַעֲקֹ֔ב וַתְּקַנֵּ֥א רָחֵ֖ל בַּאֲחֹתָ֑הּ וַתֹּ֤אמֶר אֶֽל־יַעֲקֹב֙ הָֽבָה־לִּ֣י בָנִ֔ים וְאִם־אַ֖יִן מֵתָ֥ה אָנֹֽכִי׃וַיִּֽחַר־אַ֥ף יַעֲקֹ֖ב בְּרָחֵ֑ל וַיֹּ֗אמֶר הֲתַ֤חַת אֱלֹהִים֙ אָנֹ֔כִי אֲשֶׁר־מָנַ֥ע מִמֵּ֖ךְ פְּרִי־בָֽטֶן׃וַתֹּ֕אמֶר הִנֵּ֛ה אֲמָתִ֥י בִלְהָ֖ה בֹּ֣א אֵלֶ֑יהָ וְתֵלֵד֙ עַל־בִּרְכַּ֔י וְאִבָּנֶ֥ה גַם־אָנֹכִ֖י מִמֶּֽנָּה׃וַתִּתֶּן־ל֛וֹ אֶת־בִּלְהָ֥ה שִׁפְחָתָ֖הּ לְאִשָּׁ֑ה וַיָּבֹ֥א אֵלֶ֖יהָ יַעֲקֹֽב׃וַתַּ֣הַר בִּלְהָ֔ה וַתֵּ֥לֶד לְיַעֲקֹ֖ב בֵּֽן׃וַתֹּ֤אמֶר רָחֵל֙ דָּנַ֣נִּי אֱלֹהִ֔ים וְגַם֙ שָׁמַ֣ע בְּקֹלִ֔י וַיִּתֶּן־לִ֖י בֵּ֑ן עַל־כֵּ֛ן קָרְאָ֥ה שְׁמ֖וֹ דָּֽן׃וַתַּ֣הַר ע֔וֹד וַתֵּ֕לֶד בִּלְהָ֖ה שִׁפְחַ֣ת רָחֵ֑ל בֵּ֥ן שֵׁנִ֖י לְיַעֲקֹֽב׃וַתֹּ֣אמֶר רָחֵ֗ל נַפְתּוּלֵ֨י אֱלֹהִ֧ים ׀ נִפְתַּ֛לְתִּי עִם־אֲחֹתִ֖י גַּם־יָכֹ֑לְתִּי וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ נַפְתָּלִֽי׃וַתֵּ֣רֶא לֵאָ֔ה כִּ֥י עָמְדָ֖ה מִלֶּ֑דֶת וַתִּקַּח֙ אֶת־זִלְפָּ֣ה שִׁפְחָתָ֔הּ וַתִּתֵּ֥ן אֹתָ֛הּ לְיַעֲקֹ֖ב לְאִשָּֽׁה׃וַתֵּ֗לֶד זִלְפָּ֛ה שִׁפְחַ֥ת לֵאָ֖ה לְיַעֲקֹ֥ב בֵּֽן׃וַתֹּ֥אמֶר לֵאָ֖הבגדבָּ֣אגָ֑דוַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ גָּֽד׃וַתֵּ֗לֶד זִלְפָּה֙ שִׁפְחַ֣ת לֵאָ֔ה בֵּ֥ן שֵׁנִ֖י לְיַעֲקֹֽב׃וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֔ה בְּאָשְׁרִ֕י כִּ֥י אִשְּׁר֖וּנִי בָּנ֑וֹת וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אָשֵֽׁר׃וַיֵּ֨לֶךְ רְאוּבֵ֜ן בִּימֵ֣י קְצִיר־חִטִּ֗ים וַיִּמְצָ֤א דֽוּדָאִים֙ בַּשָּׂדֶ֔ה וַיָּבֵ֣א אֹתָ֔ם אֶל־לֵאָ֖ה אִמּ֑וֹ וַתֹּ֤אמֶר רָחֵל֙ אֶל־לֵאָ֔ה תְּנִי־נָ֣א לִ֔י מִדּוּדָאֵ֖י בְּנֵֽךְ׃וַתֹּ֣אמֶר לָ֗הּ הַמְעַט֙ קַחְתֵּ֣ךְ אֶת־אִישִׁ֔י וְלָקַ֕חַת גַּ֥ם אֶת־דּוּדָאֵ֖י בְּנִ֑י וַתֹּ֣אמֶר רָחֵ֗ל לָכֵן֙ יִשְׁכַּ֤ב עִמָּךְ֙ הַלַּ֔יְלָה תַּ֖חַת דּוּדָאֵ֥י בְנֵֽךְ׃וַיָּבֹ֨א יַעֲקֹ֣ב מִן־הַשָּׂדֶה֮ בָּעֶרֶב֒ וַתֵּצֵ֨א לֵאָ֜ה לִקְרָאת֗וֹ וַתֹּ֙אמֶר֙ אֵלַ֣י תָּב֔וֹא כִּ֚י שָׂכֹ֣ר שְׂכַרְתִּ֔יךָ בְּדוּדָאֵ֖י בְּנִ֑י וַיִּשְׁכַּ֥ב עִמָּ֖הּ בַּלַּ֥יְלָה הֽוּא׃וַיִּשְׁמַ֥ע אֱלֹהִ֖ים אֶל־לֵאָ֑ה וַתַּ֛הַר וַתֵּ֥לֶד לְיַעֲקֹ֖ב בֵּ֥ן חֲמִישִֽׁי׃וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֗ה נָתַ֤ן אֱלֹהִים֙ שְׂכָרִ֔י אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי שִׁפְחָתִ֖י לְאִישִׁ֑י וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יִשָּׂשכָֽר׃וַתַּ֤הַר עוֹד֙ לֵאָ֔ה וַתֵּ֥לֶד בֵּן־שִׁשִּׁ֖י לְּיַעֲקֹֽב׃וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֗ה זְבָדַ֨נִי אֱלֹהִ֥ים ׀ אֹתִי֮ זֵ֣בֶד טוֹב֒ הַפַּ֙עַם֙ יִזְבְּלֵ֣נִי אִישִׁ֔י כִּֽי־יָלַ֥דְתִּי ל֖וֹ שִׁשָּׁ֣ה בָנִ֑ים וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ זְבֻלֽוּן׃וְאַחַ֖ר יָ֣לְדָה בַּ֑ת וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ דִּינָֽה׃וַיִּזְכֹּ֥ר אֱלֹהִ֖ים אֶת־רָחֵ֑ל וַיִּשְׁמַ֤ע אֵלֶ֙יהָ֙ אֱלֹהִ֔ים וַיִּפְתַּ֖ח אֶת־רַחְמָֽהּ׃וַתַּ֖הַר וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַתֹּ֕אמֶר אָסַ֥ף אֱלֹהִ֖ים אֶת־חֶרְפָּתִֽי׃וַתִּקְרָ֧א אֶת־שְׁמ֛וֹ יוֹסֵ֖ף לֵאמֹ֑ר יֹסֵ֧ף יְהוָ֛ה לִ֖י בֵּ֥ן אַחֵֽר׃וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֛ר יָלְדָ֥ה רָחֵ֖ל אֶת־יוֹסֵ֑ף וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ אֶל־לָבָ֔ן שַׁלְּחֵ֙נִי֙ וְאֵ֣לְכָ֔ה אֶל־מְקוֹמִ֖י וּלְאַרְצִֽי׃תְּנָ֞ה אֶת־נָשַׁ֣י וְאֶת־יְלָדַ֗י אֲשֶׁ֨ר עָבַ֧דְתִּי אֹֽתְךָ֛ בָּהֵ֖ן וְאֵלֵ֑כָה כִּ֚י אַתָּ֣ה יָדַ֔עְתָּ אֶת־עֲבֹדָתִ֖י אֲשֶׁ֥ר עֲבַדְתִּֽיךָ׃וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ לָבָ֔ן אִם־נָ֛א מָצָ֥אתִי חֵ֖ן בְּעֵינֶ֑יךָ נִחַ֕שְׁתִּי וַיְבָרֲכֵ֥נִי יְהוָ֖ה בִּגְלָלֶֽךָ׃וַיֹּאמַ֑ר נָקְבָ֧ה שְׂכָרְךָ֛ עָלַ֖י וְאֶתֵּֽנָה׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֔יו אַתָּ֣ה יָדַ֔עְתָּ אֵ֖ת אֲשֶׁ֣ר עֲבַדְתִּ֑יךָ וְאֵ֛ת אֲשֶׁר־הָיָ֥ה מִקְנְךָ֖ אִתִּֽי׃כִּ֡י מְעַט֩ אֲשֶׁר־הָיָ֨ה לְךָ֤ לְפָנַי֙ וַיִּפְרֹ֣ץ לָרֹ֔ב וַיְבָ֧רֶךְ יְהוָ֛ה אֹתְךָ֖ לְרַגְלִ֑י וְעַתָּ֗ה מָתַ֛י אֶֽעֱשֶׂ֥ה גַם־אָנֹכִ֖י לְבֵיתִֽי׃וַיֹּ֖אמֶר מָ֣ה אֶתֶּן־לָ֑ךְ וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ לֹא־תִתֶּן־לִ֣י מְא֔וּמָה אִם־תַּֽעֲשֶׂה־לִּי֙ הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה אָשׁ֛וּבָה אֶרְעֶ֥ה צֹֽאנְךָ֖ אֶשְׁמֹֽר׃אֶֽעֱבֹ֨ר בְּכָל־צֹֽאנְךָ֜ הַיּ֗וֹם הָסֵ֨ר מִשָּׁ֜ם כָּל־שֶׂ֣ה ׀ נָקֹ֣ד וְטָל֗וּא וְכָל־שֶׂה־חוּם֙ בַּכְּשָׂבִ֔ים וְטָל֥וּא וְנָקֹ֖ד בָּעִזִּ֑ים וְהָיָ֖ה שְׂכָרִֽי׃וְעָֽנְתָה־בִּ֤י צִדְקָתִי֙ בְּי֣וֹם מָחָ֔ר כִּֽי־תָב֥וֹא עַל־שְׂכָרִ֖י לְפָנֶ֑יךָ כֹּ֣ל אֲשֶׁר־אֵינֶנּוּ֩ נָקֹ֨ד וְטָל֜וּא בָּֽעִזִּ֗ים וְחוּם֙ בַּכְּשָׂבִ֔ים גָּנ֥וּב ה֖וּא אִתִּֽי׃וַיֹּ֥אמֶר לָבָ֖ן הֵ֑ן ל֖וּ יְהִ֥י כִדְבָרֶֽךָ׃וַיָּ֣סַר בַּיּוֹם֩ הַה֨וּא אֶת־הַתְּיָשִׁ֜ים הָֽעֲקֻדִּ֣ים וְהַטְּלֻאִ֗ים וְאֵ֤ת כָּל־הָֽעִזִּים֙ הַנְּקֻדּ֣וֹת וְהַטְּלֻאֹ֔ת כֹּ֤ל אֲשֶׁר־לָבָן֙ בּ֔וֹ וְכָל־ח֖וּם בַּכְּשָׂבִ֑ים וַיִּתֵּ֖ן בְּיַד־בָּנָֽיו׃וַיָּ֗שֶׂם דֶּ֚רֶךְ שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֔ים בֵּינ֖וֹ וּבֵ֣ין יַעֲקֹ֑ב וְיַעֲקֹ֗ב רֹעֶ֛ה אֶת־צֹ֥אן לָבָ֖ן הַנּוֹתָרֹֽת׃וַיִּֽקַּֽח־ל֣וֹ יַעֲקֹ֗ב מַקַּ֥ל לִבְנֶ֛ה לַ֖ח וְל֣וּז וְעֶרְמ֑וֹן וַיְפַצֵּ֤ל בָּהֵן֙ פְּצָל֣וֹת לְבָנ֔וֹת מַחְשֹׂף֙ הַלָּבָ֔ן אֲשֶׁ֖ר עַל־הַמַּקְלֽוֹת׃וַיַּצֵּ֗ג אֶת־הַמַּקְלוֹת֙ אֲשֶׁ֣ר פִּצֵּ֔ל בָּרֳהָטִ֖ים בְּשִֽׁקֲת֣וֹת הַמָּ֑יִם אֲשֶׁר֩ תָּבֹ֨אןָ הַצֹּ֤אן לִשְׁתּוֹת֙ לְנֹ֣כַח הַצֹּ֔אן וַיֵּחַ֖מְנָה בְּבֹאָ֥ן לִשְׁתּֽוֹת׃וַיֶּחֱמ֥וּ הַצֹּ֖אן אֶל־הַמַּקְל֑וֹת וַתֵּלַ֣דְןָ הַצֹּ֔אן עֲקֻדִּ֥ים נְקֻדִּ֖ים וּטְלֻאִֽים׃וְהַכְּשָׂבִים֮ הִפְרִ֣יד יַעֲקֹב֒ וַ֠יִּתֵּן פְּנֵ֨י הַצֹּ֧אן אֶל־עָקֹ֛ד וְכָל־ח֖וּם בְּצֹ֣אן לָבָ֑ן וַיָּֽשֶׁת־ל֤וֹ עֲדָרִים֙ לְבַדּ֔וֹ וְלֹ֥א שָׁתָ֖ם עַל־צֹ֥אן לָבָֽן׃וְהָיָ֗ה בְּכָל־יַחֵם֮ הַצֹּ֣אן הַמְקֻשָּׁרוֹת֒ וְשָׂ֨ם יַעֲקֹ֧ב אֶת־הַמַּקְל֛וֹת לְעֵינֵ֥י הַצֹּ֖אן בָּרֳהָטִ֑ים לְיַחְמֵ֖נָּה בַּמַּקְלֽוֹת׃וּבְהַעֲטִ֥יף הַצֹּ֖אן לֹ֣א יָשִׂ֑ים וְהָיָ֤ה הָעֲטֻפִים֙ לְלָבָ֔ן וְהַקְּשֻׁרִ֖ים לְיַעֲקֹֽב׃וַיִּפְרֹ֥ץ הָאִ֖ישׁ מְאֹ֣ד מְאֹ֑ד וַֽיְהִי־לוֹ֙ צֹ֣אן רַבּ֔וֹת וּשְׁפָחוֹת֙ וַעֲבָדִ֔ים וּגְמַלִּ֖ים וַחֲמֹרִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

צאן יעקב: תיקון עולם הטבע

עם לידתו של יוסף, כאשר חזונו של יעקב בבניין ביתו על־ידי רחל יצא אל הפועל (כה), תמה שליחותו הגלויה בארץ הנכר והוא החל לחפש את הדרך שבה ישוב אל הארץ. אולם קודם ליציאתו באה ההשגחה והשלימה חלק נוסף בייעודו, שנסתר מעיניו עד כה, והוא הפצת השפעתו המבורכת בכל תחומי המציאות, הכוללים את האדם ואת חלקי הטבע כאחד.

לשליחות הסמויה הוקצו שש שנים נוספות, כמניינם של ששת ימי המעשה שבהם נברא עולם הטבע. כך נמצא תיקון לחטאו של האדם, שגרם להשפלת ההוויה בכל מדרגותיה: "אֲרוּרָ֤ה הָֽאֲדָמָה֙ בַּֽעֲבוּרֶ֔ךָ... וְק֥וֹץ וְדַרְדַּ֖ר תַּצְמִ֣יחַֽ לָ֑ךְ..."(בראשית ג יז-יח), ובדברי הגמרא: "אָר֤וּר אַתָּה֙ מִכָּל־הַבְּהֵמָ֔ה – כשם שנתקללה הבהמה מהחיה כך נתקלל הוא מהבהמה"(בכורות ח.): כלומר: כל מדרגות החיים נתקללו בחטא האדם.

במקומות אחדים מתוארת השפעתם של גדולי חכמינו על בעלי החיים ועל צמח האדמה, כמו חמורו של ר' פינחס בן יאיר (חולין ז.), עזיו של ר' חנינא בן דוסא (תענית כה.) וסיפורו של ר' חייא שבימיו לא התליע הפשתן בארץ ישראל (חולין פו.). בדומה לכך אמרו בירושלמי בשם ר' שמעון בן אלעזר שזכה לגדול בתורה על ידי מקלו של ר' מאיר (ירושלמי מועד קטן ג א), ובדברי הנביאים מובא כי אלישע קרע את הירדן על ידי אדרת אליהו (מלכים ב ב יד). עוד קודם לכן למדנו על יחסם של האבות לבארות המים, להן קראו בשמות. עתה, לאחר השלמת בית יעקב בהופעתו של יוסף, הגיעה העת להרחיב את ההשפעה מתוך הבית אל עולם הטבע.

בזאת משלים יעקב את מפעלו של האדם הראשון, שקרא שמות לכל החי. אולי משום כך זכה להתנוצצות מעלתו בדמות דיוקנו, כדברי הגמרא: "שופריה דיעקב אבינו מעין שופריה דאדם הראשון"(בבא מציעא פד.).

סדר המאורעות שהביא להגשמתה של שליחות זו החל כאשר הגיע יעקב לידי החלטה שברצונו לשוב אל הארץ, ואף פנה בעניין זה ללבן: "שַׁלְּחֵ֙נִי֙ וְאֵ֣לְכָ֔ה אֶל־מְקוֹמִ֖י וּלְאַרְצִֽי׃"(כה). פעמים שהרצון הגבוה מגשים את חפצו בסיועם הבלתי מודע של רשעים, וכך אירע במקרה זה, כאשר לבן אינו נעתר ליעקב, אלא מבקש ממנו להמשיך לעבוד בביתו מתוך הכרה שכל הברכה לה זכה יעקב באה לרגלו. יעקב נענה לבקשתו של לבן, אולם קבע שמכאן ואילך מן הראוי שייטול את שכרו על עבודתו, כאומרו: "מָתַ֛י אֶֽעֱשֶׂ֥ה גַם־אָנֹכִ֖י לְבֵיתִֽי׃"(ל). על כן נדרשה הכרעה כיצד לחלק את פירות העבודה, כדי למנוע טענות קיפוח מצדו של לבן.

יעקב ביקש ששכרו בצאן יהיה הכבשים או העזים הנקודות בכתמים חומים או לבנים במקומות החיבור של האיברים (עֲקֻדִּ֥ים, רש"י ל לט), או בכתמים המחוברים בינם לבין עצמם (בְרֻדִּים, רש"י לא י). לאחר שנתקבלה הסכמתו של לבן, קיבל יעקב לידיו את חלק הצאן שלא התקיימו בו אותם התנאים הנדרשים, וזאת על מנת לצמצם את אפשרות הופעתם בדרך תורשתית.

ייתכן ותנאים אלו, והאריכות שנקטה התורה בתיאורם, יש בהם כדי לרמז על הופעת התכונות הפנימיות, הנסתרות בעניינן, גם בלבוש החיצוני. זהו גם עניינו של בית־ישראל, לגלות את ניצוצות האור הנסתרים בחלקי הבריאה ולהביא את הופעתם אל חיצוניות העולם, על מנת להאירו ולתקנו מן הקליפות החוצצות בין הפנימיות הנבראת בטבע ובין החיצוניות הנגרמת על ידי החטא. זאת משמעותם של צבעי החום והלבן: החום הוא הפנימיות המתגלה בכבשים, שחיצוניותן לבנה: והלבן הוא הפנימיות המתגלה בעזים, שחיצוניותן חומה. זו גם משמעות מיקומם של הכתמים במקומות החיבור של האיברים (בעקודים), או משמעות חיבורם בינם לבין עצמם (בברודים); ללמד על תכונת החיבור של הבריאה, הן חיבור פנימיותה לחיצוניותה, והן חיבור חלקיה בינם לבין עצמם.

עניינה של הבריאה הוא לשקף באחדותה, המתממשת על־ידי הקשר שבין כל היצורים, את אחדות הבורא. כאשר כלפי חוץ נראים חלקי הבריאה כנבדלים מהותית זה מזה, ובמקרים קיצוניים גם כאויבים וכשונאים, הרי זוהי תוצאת הבלבול הנמשך מחטא האדם, המסתיר ומכסה את העניין הא-להי האחד אשר מלכותו בכל משלה. לשם הסרת מסווה זה נוצר עם־ישראל, שתעודתו לגלות, בסיועה של התורה, את האור הגנוז במעמקי היצירה, כדי לשוב ולאחד בהתגלותו את הברואים כולם.

זהו עניין השלום העולמי בין חית השדה ועוף השמים, הנזכר בנביאים בקשר עם שלמות התורה בישראל, כאמור: "לֹא־יָרֵ֥עוּ וְלֹֽא־יַשְׁחִ֖יתוּ בְּכׇל־הַ֣ר קׇדְשִׁ֑י כִּֽי־מָלְאָ֣ה הָאָ֗רֶץ דֵּעָה֙ אֶת־יְה-ֹוָ֔ה'"(ישעיה יא ט) – דעת ה' היא המבטלת את הפירוד ואת הנזק הנגרם מחמתו, והיא המשיבה את העולם לשלמותו המקורית המיועדת לעתיד לבוא: "וְכָרַתִּ֨י לָהֶ֤ם בְּרִית֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא עִם־חַיַּ֤ת הַשָּׂדֶה֙ וְעִם־ע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וְרֶ֖מֶשׂ הָאֲדָמָ֑ה"(הושע ב כ).

הצורך למצוא את הדרך להופעת הכתמים בעורן של הכבשים והעזים דחף את יעקב להשתמש בחכמת ד' אשר עליו, ולגלות את מסתרי ההשגחה הטמונים בפנימיות יסודות הבריאה. לשם כך הביא להשקתם של שלושה יסודות: 

  1. מַקַּ֥ל לִבְנֶ֛ה - חלקי הצומח.
  2. הכבשים והעיזים - החי.
  3. הַמָּ֑יִם - הדומם.

יעקב לקח מַקַּ֥ל לִבְנֶ֛ה, לוּז וְעֶרְמ֑וֹן (לז), כנראה סוגים שונים של עצי פרי שבהם ניכרת קשיות הגזע בקליפת הפרי עצמו (הלוּז הוא סוג של אגוזים או שקדים שבהם קליפת הפרי ירוקה בתחילתה, ולאט לאט היא מתקשה עד שהיא נדמית לקליפת העץ). תכונה זו מציינת את המקלות הללו כנושאי כח קושר ומחבר, הראוי להשפיע על תכונות הלידה המקשרות בין הדורות.

יעקב פיצל במקלות פצלות לבנות, הסיר חלק מן הקליפה והציג את המקל כשמחשוף הלבן והקליפה החומה נראים כאחד באופן המעיד על הקשר שביניהם (לז). מקלות אלו הונחו בשקתות המים, שבהם טמון המשך החיים הזמני, וזאת כדי להשפיע באמצעותם על המשך החיים של הדורות (לח).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך