תנ"ך על הפרק - בראשית ל - רחל ולאה במלאכת הבניין (ב) / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית ל

30 / 929
היום

הפרק

לידת שבעה בנים נוספים ודינה, יעקב מתעשר

וַתֵּ֣רֶא רָחֵ֗ל כִּ֣י לֹ֤א יָֽלְדָה֙ לְיַעֲקֹ֔ב וַתְּקַנֵּ֥א רָחֵ֖ל בַּאֲחֹתָ֑הּ וַתֹּ֤אמֶר אֶֽל־יַעֲקֹב֙ הָֽבָה־לִּ֣י בָנִ֔ים וְאִם־אַ֖יִן מֵתָ֥ה אָנֹֽכִי׃וַיִּֽחַר־אַ֥ף יַעֲקֹ֖ב בְּרָחֵ֑ל וַיֹּ֗אמֶר הֲתַ֤חַת אֱלֹהִים֙ אָנֹ֔כִי אֲשֶׁר־מָנַ֥ע מִמֵּ֖ךְ פְּרִי־בָֽטֶן׃וַתֹּ֕אמֶר הִנֵּ֛ה אֲמָתִ֥י בִלְהָ֖ה בֹּ֣א אֵלֶ֑יהָ וְתֵלֵד֙ עַל־בִּרְכַּ֔י וְאִבָּנֶ֥ה גַם־אָנֹכִ֖י מִמֶּֽנָּה׃וַתִּתֶּן־ל֛וֹ אֶת־בִּלְהָ֥ה שִׁפְחָתָ֖הּ לְאִשָּׁ֑ה וַיָּבֹ֥א אֵלֶ֖יהָ יַעֲקֹֽב׃וַתַּ֣הַר בִּלְהָ֔ה וַתֵּ֥לֶד לְיַעֲקֹ֖ב בֵּֽן׃וַתֹּ֤אמֶר רָחֵל֙ דָּנַ֣נִּי אֱלֹהִ֔ים וְגַם֙ שָׁמַ֣ע בְּקֹלִ֔י וַיִּתֶּן־לִ֖י בֵּ֑ן עַל־כֵּ֛ן קָרְאָ֥ה שְׁמ֖וֹ דָּֽן׃וַתַּ֣הַר ע֔וֹד וַתֵּ֕לֶד בִּלְהָ֖ה שִׁפְחַ֣ת רָחֵ֑ל בֵּ֥ן שֵׁנִ֖י לְיַעֲקֹֽב׃וַתֹּ֣אמֶר רָחֵ֗ל נַפְתּוּלֵ֨י אֱלֹהִ֧ים ׀ נִפְתַּ֛לְתִּי עִם־אֲחֹתִ֖י גַּם־יָכֹ֑לְתִּי וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ נַפְתָּלִֽי׃וַתֵּ֣רֶא לֵאָ֔ה כִּ֥י עָמְדָ֖ה מִלֶּ֑דֶת וַתִּקַּח֙ אֶת־זִלְפָּ֣ה שִׁפְחָתָ֔הּ וַתִּתֵּ֥ן אֹתָ֛הּ לְיַעֲקֹ֖ב לְאִשָּֽׁה׃וַתֵּ֗לֶד זִלְפָּ֛ה שִׁפְחַ֥ת לֵאָ֖ה לְיַעֲקֹ֥ב בֵּֽן׃וַתֹּ֥אמֶר לֵאָ֖הבגדבָּ֣אגָ֑דוַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ גָּֽד׃וַתֵּ֗לֶד זִלְפָּה֙ שִׁפְחַ֣ת לֵאָ֔ה בֵּ֥ן שֵׁנִ֖י לְיַעֲקֹֽב׃וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֔ה בְּאָשְׁרִ֕י כִּ֥י אִשְּׁר֖וּנִי בָּנ֑וֹת וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אָשֵֽׁר׃וַיֵּ֨לֶךְ רְאוּבֵ֜ן בִּימֵ֣י קְצִיר־חִטִּ֗ים וַיִּמְצָ֤א דֽוּדָאִים֙ בַּשָּׂדֶ֔ה וַיָּבֵ֣א אֹתָ֔ם אֶל־לֵאָ֖ה אִמּ֑וֹ וַתֹּ֤אמֶר רָחֵל֙ אֶל־לֵאָ֔ה תְּנִי־נָ֣א לִ֔י מִדּוּדָאֵ֖י בְּנֵֽךְ׃וַתֹּ֣אמֶר לָ֗הּ הַמְעַט֙ קַחְתֵּ֣ךְ אֶת־אִישִׁ֔י וְלָקַ֕חַת גַּ֥ם אֶת־דּוּדָאֵ֖י בְּנִ֑י וַתֹּ֣אמֶר רָחֵ֗ל לָכֵן֙ יִשְׁכַּ֤ב עִמָּךְ֙ הַלַּ֔יְלָה תַּ֖חַת דּוּדָאֵ֥י בְנֵֽךְ׃וַיָּבֹ֨א יַעֲקֹ֣ב מִן־הַשָּׂדֶה֮ בָּעֶרֶב֒ וַתֵּצֵ֨א לֵאָ֜ה לִקְרָאת֗וֹ וַתֹּ֙אמֶר֙ אֵלַ֣י תָּב֔וֹא כִּ֚י שָׂכֹ֣ר שְׂכַרְתִּ֔יךָ בְּדוּדָאֵ֖י בְּנִ֑י וַיִּשְׁכַּ֥ב עִמָּ֖הּ בַּלַּ֥יְלָה הֽוּא׃וַיִּשְׁמַ֥ע אֱלֹהִ֖ים אֶל־לֵאָ֑ה וַתַּ֛הַר וַתֵּ֥לֶד לְיַעֲקֹ֖ב בֵּ֥ן חֲמִישִֽׁי׃וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֗ה נָתַ֤ן אֱלֹהִים֙ שְׂכָרִ֔י אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי שִׁפְחָתִ֖י לְאִישִׁ֑י וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יִשָּׂשכָֽר׃וַתַּ֤הַר עוֹד֙ לֵאָ֔ה וַתֵּ֥לֶד בֵּן־שִׁשִּׁ֖י לְּיַעֲקֹֽב׃וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֗ה זְבָדַ֨נִי אֱלֹהִ֥ים ׀ אֹתִי֮ זֵ֣בֶד טוֹב֒ הַפַּ֙עַם֙ יִזְבְּלֵ֣נִי אִישִׁ֔י כִּֽי־יָלַ֥דְתִּי ל֖וֹ שִׁשָּׁ֣ה בָנִ֑ים וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ זְבֻלֽוּן׃וְאַחַ֖ר יָ֣לְדָה בַּ֑ת וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ דִּינָֽה׃וַיִּזְכֹּ֥ר אֱלֹהִ֖ים אֶת־רָחֵ֑ל וַיִּשְׁמַ֤ע אֵלֶ֙יהָ֙ אֱלֹהִ֔ים וַיִּפְתַּ֖ח אֶת־רַחְמָֽהּ׃וַתַּ֖הַר וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַתֹּ֕אמֶר אָסַ֥ף אֱלֹהִ֖ים אֶת־חֶרְפָּתִֽי׃וַתִּקְרָ֧א אֶת־שְׁמ֛וֹ יוֹסֵ֖ף לֵאמֹ֑ר יֹסֵ֧ף יְהוָ֛ה לִ֖י בֵּ֥ן אַחֵֽר׃וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֛ר יָלְדָ֥ה רָחֵ֖ל אֶת־יוֹסֵ֑ף וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ אֶל־לָבָ֔ן שַׁלְּחֵ֙נִי֙ וְאֵ֣לְכָ֔ה אֶל־מְקוֹמִ֖י וּלְאַרְצִֽי׃תְּנָ֞ה אֶת־נָשַׁ֣י וְאֶת־יְלָדַ֗י אֲשֶׁ֨ר עָבַ֧דְתִּי אֹֽתְךָ֛ בָּהֵ֖ן וְאֵלֵ֑כָה כִּ֚י אַתָּ֣ה יָדַ֔עְתָּ אֶת־עֲבֹדָתִ֖י אֲשֶׁ֥ר עֲבַדְתִּֽיךָ׃וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ לָבָ֔ן אִם־נָ֛א מָצָ֥אתִי חֵ֖ן בְּעֵינֶ֑יךָ נִחַ֕שְׁתִּי וַיְבָרֲכֵ֥נִי יְהוָ֖ה בִּגְלָלֶֽךָ׃וַיֹּאמַ֑ר נָקְבָ֧ה שְׂכָרְךָ֛ עָלַ֖י וְאֶתֵּֽנָה׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֔יו אַתָּ֣ה יָדַ֔עְתָּ אֵ֖ת אֲשֶׁ֣ר עֲבַדְתִּ֑יךָ וְאֵ֛ת אֲשֶׁר־הָיָ֥ה מִקְנְךָ֖ אִתִּֽי׃כִּ֡י מְעַט֩ אֲשֶׁר־הָיָ֨ה לְךָ֤ לְפָנַי֙ וַיִּפְרֹ֣ץ לָרֹ֔ב וַיְבָ֧רֶךְ יְהוָ֛ה אֹתְךָ֖ לְרַגְלִ֑י וְעַתָּ֗ה מָתַ֛י אֶֽעֱשֶׂ֥ה גַם־אָנֹכִ֖י לְבֵיתִֽי׃וַיֹּ֖אמֶר מָ֣ה אֶתֶּן־לָ֑ךְ וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ לֹא־תִתֶּן־לִ֣י מְא֔וּמָה אִם־תַּֽעֲשֶׂה־לִּי֙ הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה אָשׁ֛וּבָה אֶרְעֶ֥ה צֹֽאנְךָ֖ אֶשְׁמֹֽר׃אֶֽעֱבֹ֨ר בְּכָל־צֹֽאנְךָ֜ הַיּ֗וֹם הָסֵ֨ר מִשָּׁ֜ם כָּל־שֶׂ֣ה ׀ נָקֹ֣ד וְטָל֗וּא וְכָל־שֶׂה־חוּם֙ בַּכְּשָׂבִ֔ים וְטָל֥וּא וְנָקֹ֖ד בָּעִזִּ֑ים וְהָיָ֖ה שְׂכָרִֽי׃וְעָֽנְתָה־בִּ֤י צִדְקָתִי֙ בְּי֣וֹם מָחָ֔ר כִּֽי־תָב֥וֹא עַל־שְׂכָרִ֖י לְפָנֶ֑יךָ כֹּ֣ל אֲשֶׁר־אֵינֶנּוּ֩ נָקֹ֨ד וְטָל֜וּא בָּֽעִזִּ֗ים וְחוּם֙ בַּכְּשָׂבִ֔ים גָּנ֥וּב ה֖וּא אִתִּֽי׃וַיֹּ֥אמֶר לָבָ֖ן הֵ֑ן ל֖וּ יְהִ֥י כִדְבָרֶֽךָ׃וַיָּ֣סַר בַּיּוֹם֩ הַה֨וּא אֶת־הַתְּיָשִׁ֜ים הָֽעֲקֻדִּ֣ים וְהַטְּלֻאִ֗ים וְאֵ֤ת כָּל־הָֽעִזִּים֙ הַנְּקֻדּ֣וֹת וְהַטְּלֻאֹ֔ת כֹּ֤ל אֲשֶׁר־לָבָן֙ בּ֔וֹ וְכָל־ח֖וּם בַּכְּשָׂבִ֑ים וַיִּתֵּ֖ן בְּיַד־בָּנָֽיו׃וַיָּ֗שֶׂם דֶּ֚רֶךְ שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֔ים בֵּינ֖וֹ וּבֵ֣ין יַעֲקֹ֑ב וְיַעֲקֹ֗ב רֹעֶ֛ה אֶת־צֹ֥אן לָבָ֖ן הַנּוֹתָרֹֽת׃וַיִּֽקַּֽח־ל֣וֹ יַעֲקֹ֗ב מַקַּ֥ל לִבְנֶ֛ה לַ֖ח וְל֣וּז וְעֶרְמ֑וֹן וַיְפַצֵּ֤ל בָּהֵן֙ פְּצָל֣וֹת לְבָנ֔וֹת מַחְשֹׂף֙ הַלָּבָ֔ן אֲשֶׁ֖ר עַל־הַמַּקְלֽוֹת׃וַיַּצֵּ֗ג אֶת־הַמַּקְלוֹת֙ אֲשֶׁ֣ר פִּצֵּ֔ל בָּרֳהָטִ֖ים בְּשִֽׁקֲת֣וֹת הַמָּ֑יִם אֲשֶׁר֩ תָּבֹ֨אןָ הַצֹּ֤אן לִשְׁתּוֹת֙ לְנֹ֣כַח הַצֹּ֔אן וַיֵּחַ֖מְנָה בְּבֹאָ֥ן לִשְׁתּֽוֹת׃וַיֶּחֱמ֥וּ הַצֹּ֖אן אֶל־הַמַּקְל֑וֹת וַתֵּלַ֣דְןָ הַצֹּ֔אן עֲקֻדִּ֥ים נְקֻדִּ֖ים וּטְלֻאִֽים׃וְהַכְּשָׂבִים֮ הִפְרִ֣יד יַעֲקֹב֒ וַ֠יִּתֵּן פְּנֵ֨י הַצֹּ֧אן אֶל־עָקֹ֛ד וְכָל־ח֖וּם בְּצֹ֣אן לָבָ֑ן וַיָּֽשֶׁת־ל֤וֹ עֲדָרִים֙ לְבַדּ֔וֹ וְלֹ֥א שָׁתָ֖ם עַל־צֹ֥אן לָבָֽן׃וְהָיָ֗ה בְּכָל־יַחֵם֮ הַצֹּ֣אן הַמְקֻשָּׁרוֹת֒ וְשָׂ֨ם יַעֲקֹ֧ב אֶת־הַמַּקְל֛וֹת לְעֵינֵ֥י הַצֹּ֖אן בָּרֳהָטִ֑ים לְיַחְמֵ֖נָּה בַּמַּקְלֽוֹת׃וּבְהַעֲטִ֥יף הַצֹּ֖אן לֹ֣א יָשִׂ֑ים וְהָיָ֤ה הָעֲטֻפִים֙ לְלָבָ֔ן וְהַקְּשֻׁרִ֖ים לְיַעֲקֹֽב׃וַיִּפְרֹ֥ץ הָאִ֖ישׁ מְאֹ֣ד מְאֹ֑ד וַֽיְהִי־לוֹ֙ צֹ֣אן רַבּ֔וֹת וּשְׁפָחוֹת֙ וַעֲבָדִ֔ים וּגְמַלִּ֖ים וַחֲמֹרִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

רחל ולאה במלאכת הבניין (ב)

לבוש משבצות הזהב: דן ונפתלי, גד ואשר

ההשגחה הדואגת להשלמת בניינם הקדוש של שנים־עשר שבטי ישראל מצאה את הדרך להופעת מסגרת הקודש של הבית מתוכו ועל־ידו, גם לנוכח קשיי העקרות שפקדו את שתי האמהות הבכירות [מניין שנים עשר, כמבואר בכתבי מהר"ל, רומז לייעודם של ישראל להרחיב את גבול הקדושה אל כל קצוות המציאות האנושית והחומרית, המתפשטת לארבעה צדדים שכל אחד מהם כולל שני קצוות ונקודת מרכז, ובסך הכל שתים עשרים נקודות, כמניין שעות היום וחדשי השנה].

רחל, האם האהובה שעמדה ביסוד הבניין, נלחצה בצער עקרותה וחיפשה את הדרך לתשועתה האישית (א). תקוותה לשיתוף פעולה מצדו של יעקב לא זכתה למענה הגון (ב), ומשום כך – מתוך הכרתה כי בניין ביתה עומד ביסוד בית־ישראל כולו – ביקשה דרך אחרת שבה תוכל בכל זאת להטביע את חותם השפעתה הרוחנית המיוחדת, עליה מעיד רבי שמעון בר־יוחאי: "כל הדברים תלויין ברחל, לפיכך נקראו ישראל על שמה"(בראשית רבה עא ב).

רחל הפגינה מידה רבה של ויתור והקרבה עצמית כאשר הכניסה את בלהה שפחתה אל אהלו של יעקב (ג-ד). במעשה זה לא דמתה רחל לשרה, שאף היא הכניסה את הגר שפחתה לאוהלו של אברהם, שכן מטרתה של שרה הייתה להבנות בעצמה ממעשה זה ולהוליד בנים משלה, ואילו את הבן שנולד להגר לא החשיבה לאחד מבניה. רחל, לעומת זאת, נהגה בילדיה של בלהה כאילו היו פרי בטנה שלה וקראה להם על שמה: "דָּנַ֣נִּי אֱלֹהִ֔ים"(ו), "נַפְתּוּלֵ֨י אֱלֹהִ֧ים ׀ נִפְתַּ֛לְתִּי עִם־אֲחֹתִ֖י"(ח). בכך העמידה רחל את שפחתה בשורה אחת עמה ועם אחותה, ואמנם מכאן ואילך נמצא שבני בלהה (ובני זלפה) נחשבים כבני יעקב לכל דבר. 

רחל פועלת מתוך ההכרה כי הולדת הבנים בבית יעקב היא מפעל א-להי שבמסגרתו תטביע את חותמה המיוחד, הנקשר אל מצבה האישי, בתוך בניין בית ישראל. לכן קוראת רחל לבנה הראשון של בלהה בשם דָּֽן – על שם הדין שנעשה לתשועתה (ו); ולאחיו נפתלי – על שם הנפתולים המסובכים שבהם קנתה את חלקה בבית־ישראל (ח).

כדאי לשים לב להבדל בסגנון דיבורן של שתי האמהות הקדושות: לאה מזכירה בקריאת שם בניה את שם הויה, המיוחס למידת הרחמים, בעוד רחל מזכירה את שם א-להים המיוחס למידת הדין. אולי ידעה רחל לראות את הנולד, והבינה שדרך חייה עתידה להיות מלווה בקשיים גדולים – ובכל זאת סופה שתיוושע.

לאה, אף שזכתה לבנים משלה, למדה מרחל כי לשם בניין ביתו של יעקב עליה לרכז את כל הכוחות הנתונים תחת השפעתה ולא להסתפק רק בטוב המזומן לה בדרך הטבע כאשה פרטית. על־כן הכניסה אף היא את זלפה שפחתה אל אהלו של יעקב, כדי להוסיף ולשכלל את בניין הבית (ט).

בהכניסה את זלפה אל אוהל יעקב זכתה לאה להולדת שני בנים. הולדת הראשון, גד, העידה על הקושי ועל הסיבוך של השימוש בדרך עקיפה בבניין ישראל, על כן נקרא בלשון בגידה (יא). לשון זו קרובה גם ללשון בגד, המורה על הרובד החיצוני העוטף את עצמיות הגוף האנושי. אם הייתה ההוויה עומדת במדרגת השכלול הראוי, היו השבטים כולם מופיעים באמצעותן הבלעדית של רחל ולאה. אולם מכיוון שלא כך היה, התעורר הצורך בהופעת ארבעת השבטים דווקא בדרך חיצונית זו. בנה השני של זלפה היה אשר, ושמו ביטא את האושר והרגשת הסיפוק שהשרה על לאה בלידתו (יב).

אופן הולדתם של ארבעת השבטים הללו מצא את ביטויו גם בקורות ישראל בדורות הבאים, דרך מקומם ותפקידיהם המיוחדים. ארבעת השבטים התיישבו בקצה גבול הארץ, ומציינים בכך את היותם תוספת על העיקר הפנימי של בניין הבית: דן ונפתלי ישבו בקצה גבולה הצפוני של הארץ, בעוד גד ישב בעבר הירדן ואשר סגר את גבול הצפון עם הים בשכנותו של נפתלי.

גם מצד תפקידיהם ביטאו ארבעת שבטים אלו תכונות הבאות כתוספת על שליחותו העיקרית של בית־ישראל, הנחלת חיי האמונה בארץ. דן וגד, דיירי הספר, היו שבטים לוחמים שהגנו על גבולות הארץ, כנאמר: "יְהִי־דָן֙ נָחָ֣שׁ עֲלֵי־דֶ֔רֶךְ"(בראשית מט יז); "גָּ֖ד גְּד֣וּד יְגוּדֶ֑נּוּ"(בראשית מט יט). אשר ונפתלי הוסיפו לישראל את מתיקותם ונעימותם של חיי העולם־הזה: לגבי נפתלי נאמר "נַפְתָּלִ֖י אַיָּלָ֣ה שְׁלֻחָ֑ה"(בראשית מט כא), ועל פי חז"ל רומזת ברכתו לברכת פירות הארץ. עוד דרשו שנחלתו הייתה זבת חלב ודבש (מגילה ו.). בדומה לכך נאמר לגבי אשר: "מֵאָשֵׁ֖ר שְׁמֵנָ֣ה לַחְמ֑וֹ וְה֥וּא יִתֵּ֖ן מַֽעֲדַנֵּי־מֶֽלֶךְ׃"(בראשית מט כ).

עם זאת, יש לציין כי חלקם של השבטים הנזכרים בהשלמת הכלל הגיע אף הוא למרומי הקודש כאשר זכו דן ונפתלי, שנמשכו מכוחה של רחל, להשתתף בבניין המשכן והמקדש: אהליאב בן שבט דן עסק במלאכת המשכן וחירם בן שבט נפתלי סייע בבניין מקדש שלמה. מלאכת קודש זו נעשתה יחד עם המעולים שבשבטים – בצלאל ושלמה בני שבט יהודה – ללמד עד כמה חשובה האחדות בישראל עד שגם הגדול ביותר נזקק לצעיר שבאחיו.

יששכר וזבולון

בגין מסירותה של לאה לבניין בית יעקב זכתה להתברך בתוספת אישית לקומת בניין ישראל, והפעם ללא תיווכה של זלפה. מיד אחרי הולדתו של אשר מצא ראובן בן לאה דודאים, שנודעו כמסוגלים להריון, והביא אותם אל אמו (יד). רחל, אחותה העקרה, ביקשה ממנה את דודאי בנה (יד), והיא נענתה לה תמורת זכות נוספת בחלק יעקב (טו). כך זכתה לאה לשני בנים נוספים: יששכר (יח) וזבולון (יט-כ).

יששכר וזבולון רומזים על השלמות הכוללת של בית ישראל בקבלת השפע הא-להי, הבאה לידי ביטוי בתורה ובשותפות לקיומה – שני מרכיבים הבונים יחד את בית הא-להים בארץ. עובדה זו מתבטאת בכך שלמרות שיששכר הוא השבט שזכה לתורה, שנאמר: "וּמִבְּנֵ֣י יִשָּׂשכָ֗ר יוֹדְעֵ֤י בִינָה֙ לַֽעִתִּ֔ים"(דברי הימים א יב לג), הנה דווקא בשמו של זבולון נרמז בית המקדש, כאמור בדברי שלמה: "בָנִ֛יתִי בֵּ֥ית זְבֻ֖ל לָ֑ךְ"(מלכים א ח יג). תמיכתו של זבולון בעסק התורה של יששכר אחיו דומה בעניינה לבניין המקדש הסוכך על לוחות הברית, תורת ד' הנתונה מן השמים.

כך זכתה לאה להגיע לשכלול חלקה. אם כי עדיין חַסְרה חלק אחד הנחוץ להשלמת הבית – הוא חלק הבת (כא). אין לתאר את שלמותו של בית יעקב ללא בת, אחות לאחים הגדולים, שכך הוא סדר בריאתו של עולם: שישה בנים יוצרים ופועלים, המקבילים לששת ימי המעשה, ובת המקבלת ומרכזת את הברכה, בדוגמת יום השבת.

בית יוסף

לאחר השלמת בניינה של לאה הגיע תורה של רחל עקרת הבית – עיקרו של בית – לגלות את חלקה (כב). העיכוב הגדול בלידת הבנים והצער הנמשך ממנו גרם למבט כפול על הבן הנולד, יוסף. מצד אחד, ראתה בו פיצוי על הסבל שעבר עליה: "אָסַ֥ף אֱ-לֹהִ֖ים אֶת־חֶרְפָּתִֽי׃"(כג); ומצד שני, חשוב יותר, ראתה בו הכנה לקראת לידתו העתידית של הבן העיקרי הנמשך משאיפתם המשותפת של יעקב ורחל, זה הראוי לברכת ד': "יֹסֵ֧ף יְהוָ֛ה לִ֖י בֵּ֥ן אַחֵֽר׃"(כד). ביוסף זוכה רחל לחבר את שני השמות הויה וא-להים - דין ורחמים.

בצורת העתיד המשתקפת בשמו דומה יוסף לשני אבותינו, יצחק ויעקב (ישראל), שגם שמותיהם נוטים ללשון עתיד ומלמדים על שלמותם, העתידה להתגלות רק בקץ הימים. סיוע לכך נמצא בדברי חז"ל:

"יִשְׂמַ֖ח יְ-הֹוָ֣ה בְּמַעֲשָֽׂיו׃"(תהילים קד לא) - שמח לא נאמר, אלא ישמח - שרק בעתיד תהיה שמחה לפני ד' במעשיו.
(תנחומא (בובר) אחרי מות ג)

תכונה כפולה זו של יוסף מצאה את ביטויה מאוחר יותר בשני בניו, מנשה ואפרים, כאשר במנשה נרמז הפיצוי על העבר: "נַשַּׁ֤נִי אֱ-לֹהִים֙ אֶת־כׇּל־עֲמָלִ֔י"(בראשית מא נא); ובאפרים השמחה על היתרון ועל הפוריות שלעתיד: "הִפְרַ֥נִי אֱ-לֹהִ֖ים בְּאֶ֥רֶץ עׇנְיִֽי׃"(בראשית מא נב).

למרות העיכוב הגדול שחל בלידתו, ברור היה שיוסף הוא העומד במרכז ביתו של יעקב, ועל כן זכה להעדפה יתרה מצדו במשך גידולו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך