תנ"ך על הפרק - מלכים א ד - מלכות שלמה על ישראל / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלכים א ד

291 / 929
היום

הפרק

וַֽיְהִי֙ הַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֔ה מֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵֽל׃וְאֵ֥לֶּה הַשָּׂרִ֖ים אֲשֶׁר־ל֑וֹ עֲזַרְיָ֥הוּ בֶן־צָד֖וֹק הַכֹּהֵֽן׃אֱלִיחֹ֧רֶף וַאֲחִיָּ֛ה בְּנֵ֥י שִׁישָׁ֖א סֹפְרִ֑ים יְהוֹשָׁפָ֥ט בֶּן־אֲחִיל֖וּד הַמַּזְכִּֽיר׃וּבְנָיָ֥הוּ בֶן־יְהוֹיָדָ֖ע עַל־הַצָּבָ֑א וְצָד֥וֹק וְאֶבְיָתָ֖ר כֹּהֲנִֽים׃וַעֲזַרְיָ֥הוּ בֶן־נָתָ֖ן עַל־הַנִּצָּבִ֑ים וְזָב֧וּד בֶּן־נָתָ֛ן כֹּהֵ֖ן רֵעֶ֥ה הַמֶּֽלֶךְ׃וַאֲחִישָׁ֖ר עַל־הַבָּ֑יִת וַאֲדֹנִירָ֥ם בֶּן־עַבְדָּ֖א עַל־הַמַּֽס׃וְלִשְׁלֹמֹ֞ה שְׁנֵים־עָשָׂ֤ר נִצָּבִים֙ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל וְכִלְכְּל֥וּ אֶת־הַמֶּ֖לֶךְ וְאֶת־בֵּית֑וֹ חֹ֧דֶשׁ בַּשָּׁנָ֛ה יִהְיֶ֥ה עַל־אחדהָאֶחָ֖דלְכַלְכֵּֽל׃וְאֵ֣לֶּה שְׁמוֹתָ֔ם בֶּן־ח֖וּר בְּהַ֥ר אֶפְרָֽיִם׃בֶּן־דֶּ֛קֶר בְּמָקַ֥ץ וּבְשַֽׁעַלְבִ֖ים וּבֵ֣ית שָׁ֑מֶשׁ וְאֵיל֖וֹן בֵּ֥ית חָנָֽן׃בֶּן־חֶ֖סֶד בָּֽאֲרֻבּ֑וֹת ל֥וֹ שֹׂכֹ֖ה וְכָל־אֶ֥רֶץ חֵֽפֶר׃בֶּן־אֲבִֽינָדָ֖ב כָּל־נָ֣פַת דֹּ֑אר טָפַת֙ בַּת־שְׁלֹמֹ֔ה הָ֥יְתָה לּ֖וֹ לְאִשָּֽׁה׃בַּֽעֲנָא֙ בֶּן־אֲחִיל֔וּד תַּעְנַ֖ךְ וּמְגִדּ֑וֹ וְכָל־בֵּ֣ית שְׁאָ֡ן אֲשֶׁר֩ אֵ֨צֶל צָרְתַ֜נָה מִתַּ֣חַת לְיִזְרְעֶ֗אל מִבֵּ֤ית שְׁאָן֙ עַ֚ד אָבֵ֣ל מְחוֹלָ֔ה עַ֖ד מֵעֵ֥בֶר לְיָקְמֳעָֽם׃בֶּן־גֶּ֖בֶר בְּרָמֹ֣ת גִּלְעָ֑ד ל֡וֹ חַוֺּת֩ יָאִ֨יר בֶּן־מְנַשֶּׁ֜ה אֲשֶׁ֣ר בַּגִּלְעָ֗ד ל֚וֹ חֶ֤בֶל אַרְגֹּב֙ אֲשֶׁ֣ר בַּבָּשָׁ֔ן שִׁשִּׁים֙ עָרִ֣ים גְּדֹל֔וֹת חוֹמָ֖ה וּבְרִ֥יחַ נְחֹֽשֶׁת׃אֲחִֽינָדָ֥ב בֶּן־עִדֹּ֖א מַחֲנָֽיְמָה׃אֲחִימַ֖עַץ בְּנַפְתָּלִ֑י גַּם־ה֗וּא לָקַ֛ח אֶת־בָּשְׂמַ֥ת בַּת־שְׁלֹמֹ֖ה לְאִשָּֽׁה׃בַּֽעֲנָא֙ בֶּן־חוּשָׁ֔י בְּאָשֵׁ֖ר וּבְעָלֽוֹת׃יְהוֹשָׁפָ֥ט בֶּן־פָּר֖וּחַ בְּיִשָׂשכָֽר׃שִׁמְעִ֥י בֶן־אֵלָ֖א בְּבִנְיָמִֽן׃גֶּ֥בֶר בֶּן־אֻרִ֖י בְּאֶ֣רֶץ גִּלְעָ֑ד אֶ֜רֶץ סִיח֣וֹן ׀ מֶ֣לֶךְ הָאֱמֹרִ֗י וְעֹג֙ מֶ֣לֶךְ הַבָּשָׁ֔ן וּנְצִ֥יב אֶחָ֖ד אֲשֶׁ֥ר בָּאָֽרֶץ׃יְהוּדָ֤ה וְיִשְׂרָאֵל֙ רַבִּ֔ים כַּח֥וֹל אֲשֶׁר־עַל־הַיָּ֖ם לָרֹ֑ב אֹכְלִ֥ים וְשֹׁתִ֖ים וּשְׂמֵחִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מלכות שלמה על ישראל

הקדמה

בפרקנו ארבעה ענינים:

  1. מלכות שלמה על ישראל (א)
  2. השרים של שלמה (ב-ו)
  3. הנצבים של שלמה (ז-יט)
  4. מצבו של עם ישראל בתקופת שלמה (כ)

מאמר קצר זה יעסוק רק בחלק הראשון: מלכות שלמה על ישראל.

א. שאלת המלבי"ם

על פסוק זה שאל המלבי"ם: "למה אמר פעם שלישית שהיה מלך על כל ישראל? שכבר הזכיר שתי פעמים שהממלכה נכונה בידו (ב, יב-מו)!"

בתשובה לשאלה זו נאמרו מספר הסברים:

ב. הסבר רש"י ורלב"ג

כתב רש"י: "מלך על כל ישראל - משראו בחכמתו שמחו כולם במלכותו".

כעין זה כתב גם ה"מצודת דוד": "על כל ישראל - רוצה לומר: מעתה קבלוהו כולם באהבה בראותם בחכמתו".

הוסיף הרלב"ג: "ויהי המלך שלמה מלך על כל ישראל - אחשוב שהרצון בזה שכלם שמחים בו, ואין בלבם למרוד בו בשום פנים".

כלומר: אמנם גם קודם שלמה מלך על ישראל, אבל עדיין לא כולם קיבלו את מלכותו באהבה ובשמחה, ואולי היו אפילו שחשבו למרוד בו. יש לזכור ששלמה היה בן שתים עשרה שנה בלבד בעת שמלך (ג, ז ורש"י שם), כך שמן הסתם היו אנשים רבים שפקפקו ביכולתו של ילד כה צעיר למלוך על ממלכה אדירה כזו. אבל עכשיו, כשראו את חכמתו במשפט הנשים, קיבלו כולם את מלכותו באהבה ובשמחה, ולא חשבו למרוד בו.

ג. הסבר הרד"ק

הרד"ק הדגיש נקודה אחרת: "על כל ישראל - לפי שדוד אביו לא מלך בתחילת מלכותו על כל ישראל, אמר ששלמה מלך על כל ישראל, לא היה אדם מפקפק במלכותו, כיון שראו בו חכמת אלקים בקרבו לעשות משפט". גם לפי הרד"ק הפסוק בא כסיכום לחכמת שלמה שהתגלתה במשפט הנשים, אבל עיקר הדגש בפסוק הוא מלכות שלמה בתחילתה מול מלכות דוד בתחילתה: דוד לא מלך בתחילה על כל ישראל, אלא רק על יהודה (שמ"ב ה, ה), ואילו שלמה מלך מתחילת מלכותו על כל ישראל.

ד. הסבר המלבי"ם

המלבי"ם הרחיב בהסבר הפסוק, וכתב גם את פירוש רש"י וגם את פירוש הרד"ק, ועוד הוסיף עליהם:

כתב מהר"י אברבנאל שבא להודיע ששלש סבות התחברו בהמלכתו:
א] רצון אביו, שהמליכו בחייו, ועל זה אמר אחרי זכרון המשיחה: 'ושלמה ישב על כסא אביו, ותכון מלכותו מאד' (ב, יב).
ב] מה שהרג את אויביו, ועל זה אמר שם: 'והממלכה נכונה ביד שלמה' (ב, מו).
ג] מה שנתן לו אלקים חכמה ובינה, שעל ידי זה רצו כל העם במלכותו, וזהו שאמר פה שהיה מלך על כל ישראל. רצונו לומר: לא כשאול, שבתחילת מלכותו בני בליעל בזוהו, ולא כדוד שמלך שבע שנים על יהודה לבד, כי תיכף מלך על כל ישראל, ואין פוצה פה ומצפצף.

יהי רצון שנזכה בקרוב למלכות מלך המשיח מזרעו של שלמה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך