תנ"ך על הפרק - שמואל ב י - האם היה מותר לדוד לשלוח מנחמים לחנון בן נחש? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמואל ב י

273 / 929
היום

הפרק

וַֽיְהִי֙ אַֽחֲרֵי־כֵ֔ן וַיָּ֕מָת מֶ֖לֶךְ בְּנֵ֣י עַמּ֑וֹן וַיִּמְלֹ֛ךְ חָנ֥וּן בְּנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו׃וַיֹּ֨אמֶר דָּוִ֜ד אֶעֱשֶׂה־חֶ֣סֶד ׀ עִם־חָנ֣וּן בֶּן־נָחָ֗שׁ כַּאֲשֶׁר֩ עָשָׂ֨ה אָבִ֤יו עִמָּדִי֙ חֶ֔סֶד וַיִּשְׁלַ֨ח דָּוִ֧ד לְנַחֲמ֛וֹ בְּיַד־עֲבָדָ֖יו אֶל־אָבִ֑יו וַיָּבֹ֙אוּ֙ עַבְדֵ֣י דָוִ֔ד אֶ֖רֶץ בְּנֵ֥י עַמּֽוֹן׃וַיֹּאמְרוּ֩ שָׂרֵ֨י בְנֵֽי־עַמּ֜וֹן אֶל־חָנ֣וּן אֲדֹֽנֵיהֶ֗ם הַֽמְכַבֵּ֨ד דָּוִ֤ד אֶת־אָבִ֙יךָ֙ בְּעֵינֶ֔יךָ כִּֽי־שָׁלַ֥ח לְךָ֖ מְנַֽחֲמִ֑ים הֲ֠לוֹא בַּעֲב֞וּר חֲק֤וֹר אֶת־הָעִיר֙ וּלְרַגְּלָ֣הּ וּלְהָפְכָ֔הּ שָׁלַ֥ח דָּוִ֛ד אֶת־עֲבָדָ֖יו אֵלֶֽיךָ׃וַיִּקַּ֨ח חָנ֜וּן אֶת־עַבְדֵ֣י דָוִ֗ד וַיְגַלַּח֙ אֶת־חֲצִ֣י זְקָנָ֔ם וַיִּכְרֹ֧ת אֶת־מַדְוֵיהֶ֛ם בַּחֵ֖צִי עַ֣ד שְׁתֽוֹתֵיהֶ֑ם וַֽיְשַׁלְּחֵֽם׃וַיַּגִּ֤דוּ לְדָוִד֙ וַיִּשְׁלַ֣ח לִקְרָאתָ֔ם כִּֽי־הָי֥וּ הָאֲנָשִׁ֖ים נִכְלָמִ֣ים מְאֹ֑ד וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֙לֶךְ֙ שְׁב֣וּ בִֽירֵח֔וֹ עַד־יְצַמַּ֥ח זְקַנְכֶ֖ם וְשַׁבְתֶּֽם׃וַיִּרְאוּ֙ בְּנֵ֣י עַמּ֔וֹן כִּ֥י נִבְאֲשׁ֖וּ בְּדָוִ֑ד וַיִּשְׁלְח֣וּ בְנֵֽי־עַמּ֡וֹן וַיִּשְׂכְּרוּ֩ אֶת־אֲרַ֨ם בֵּית־רְח֜וֹב וְאֶת־אֲרַ֣ם צוֹבָ֗א עֶשְׂרִ֥ים אֶ֙לֶף֙ רַגְלִ֔י וְאֶת־מֶ֤לֶךְ מַֽעֲכָה֙ אֶ֣לֶף אִ֔ישׁ וְאִ֣ישׁ ט֔וֹב שְׁנֵים־עָשָׂ֥ר אֶ֖לֶף אִֽישׁ׃וַיִּשְׁמַ֖ע דָּוִ֑ד וַיִּשְׁלַח֙ אֶת־יוֹאָ֔ב וְאֵ֥ת כָּל־הַצָּבָ֖א הַגִּבֹּרִֽים׃וַיֵּֽצְאוּ֙ בְּנֵ֣י עַמּ֔וֹן וַיַּעַרְכ֥וּ מִלְחָמָ֖ה פֶּ֣תַח הַשָּׁ֑עַר וַאֲרַ֨ם צוֹבָ֤א וּרְחוֹב֙ וְאִֽישׁ־ט֣וֹב וּמַֽעֲכָ֔ה לְבַדָּ֖ם בַּשָּׂדֶֽה׃וַיַּ֣רְא יוֹאָ֗ב כִּֽי־הָיְתָ֤ה אֵלָיו֙ פְּנֵ֣י הַמִּלְחָמָ֔ה מִפָּנִ֖ים וּמֵֽאָח֑וֹר וַיִּבְחַ֗ר מִכֹּל֙ בְּחוּרֵ֣יבישראליִשְׂרָאֵ֔לוַֽיַּעֲרֹ֖ךְ לִקְרַ֥את אֲרָֽם׃וְאֵת֙ יֶ֣תֶר הָעָ֔ם נָתַ֕ן בְּיַ֖ד אַבְשַׁ֣י אָחִ֑יו וַֽיַּעֲרֹ֕ךְ לִקְרַ֖את בְּנֵ֥י עַמּֽוֹן׃וַיֹּ֗אמֶר אִם־תֶּחֱזַ֤ק אֲרָם֙ מִמֶּ֔נִּי וְהָיִ֥תָה לִּ֖י לִֽישׁוּעָ֑ה וְאִם־בְּנֵ֤י עַמּוֹן֙ יֶחֱזְק֣וּ מִמְּךָ֔ וְהָלַכְתִּ֖י לְהוֹשִׁ֥יעַֽ לָֽךְ׃חֲזַ֤ק וְנִתְחַזַּק֙ בְּעַד־עַמֵּ֔נוּ וּבְעַ֖ד עָרֵ֣י אֱלֹהֵ֑ינוּ וַֽיהוָ֔ה יַעֲשֶׂ֥ה הַטּ֖וֹב בְּעֵינָֽיו׃וַיִּגַּ֣שׁ יוֹאָ֗ב וְהָעָם֙ אֲשֶׁ֣ר עִמּ֔וֹ לַמִּלְחָמָ֖ה בַּֽאֲרָ֑ם וַיָּנֻ֖סוּ מִפָּנָֽיו׃וּבְנֵ֨י עַמּ֤וֹן רָאוּ֙ כִּי־נָ֣ס אֲרָ֔ם וַיָּנֻ֙סוּ֙ מִפְּנֵ֣י אֲבִישַׁ֔י וַיָּבֹ֖אוּ הָעִ֑יר וַיָּ֣שָׁב יוֹאָ֗ב מֵעַל֙ בְּנֵ֣י עַמּ֔וֹן וַיָּבֹ֖א יְרוּשָׁלִָֽם׃וַיַּ֣רְא אֲרָ֔ם כִּ֥י נִגַּ֖ף לִפְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיֵּאָסְפ֖וּ יָֽחַד׃וַיִּשְׁלַ֣ח הֲדַדְעֶ֗זֶר וַיֹּצֵ֤א אֶת־אֲרָם֙ אֲשֶׁר֙ מֵעֵ֣בֶר הַנָּהָ֔ר וַיָּבֹ֖אוּ חֵילָ֑ם וְשׁוֹבַ֛ךְ שַׂר־צְבָ֥א הֲדַדְעֶ֖זֶר לִפְנֵיהֶֽם׃וַיֻּגַּ֣ד לְדָוִ֗ד וַיֶּאֱסֹ֤ף אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵל֙ וַיַּעֲבֹ֣ר אֶת־הַיַּרְדֵּ֔ן וַיָּבֹ֖א חֵלָ֑אמָה וַיַּעַרְכ֤וּ אֲרָם֙ לִקְרַ֣את דָּוִ֔ד וַיִּלָּחֲמ֖וּ עִמּֽוֹ׃וַיָּ֣נָס אֲרָם֮ מִפְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ וַיַּהֲרֹ֨ג דָּוִ֜ד מֵאֲרָ֗ם שְׁבַ֤ע מֵאוֹת֙ רֶ֔כֶב וְאַרְבָּעִ֥ים אֶ֖לֶף פָּרָשִׁ֑ים וְאֵ֨ת שׁוֹבַ֧ךְ שַׂר־צְבָא֛וֹ הִכָּ֖ה וַיָּ֥מָת שָֽׁם׃וַיִּרְא֨וּ כָֽל־הַמְּלָכִ֜ים עַבְדֵ֣י הֲדַדְעֶ֗זֶר כִּ֤י נִגְּפוּ֙ לִפְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיַּשְׁלִ֥מוּ אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל וַיַּֽעַבְד֑וּם וַיִּֽרְא֣וּ אֲרָ֔ם לְהוֹשִׁ֥יעַ ע֖וֹד אֶת־בְּנֵ֥י עַמּֽוֹן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

האם היה מותר לדוד לשלוח מנחמים לחנון בן נחש?!

הקדמה

נאמר בפרקנו:

א. ויהי אחרי כן, וימת מלך בני עמון, וימלֹך חנון בנו תחתיו.
ב. ויאמר דוד: אעשה חסד עם חנון בן נחש, כאשר עשה אביו עמדי חסד. וישלח דוד לנחמו ביד עבדיו אל אביו, ויבֹאו עבדי דוד ארץ בני עמון.
ג. ויאמרו שרי בני עמון אל חנון אדֹניהם: המכבד דוד את אביך בעיניך, כי שלח לך מנחמים?! הלוא בעבור חקור את העיר ולרגלה ולהפכה שלח דוד את עבדיו אליך!
ד. ויקח חנון את עבדי דוד, ויגלח את חצי זקנם, ויִכְרֹת את מַדְוֵיהֶם בַּחֵצִי עד שְׁתוֹתֵיהֶם, וַיְשַלְּחֵם.
ה. ויגִדו לדוד, וַיִשְלַח לקראתם, כי היו האנשים נכלמים מאד. ויאמר המלך: שבו בִירֵחוֹ עד יְצַמַּח זקנכם ושבתם.
ו. ויראו בני עמון כי נבאשו בדוד, ויִשְלְחוּ בני עמון ויִשְׂכְּרוּ את ארם בית רחוב, ואת ארם צובא עשרים אלף רגלי, ואת מלך מעכה אלף איש, ואיש טוב שנים עשר אלף איש.

במבט ראשון נראה שדוד עשה טוב בכך ששלח מנחמים לחנון בן נחש, שכן נחש עשה עמו חסד, ודוד השיב טובה תחת טובה לחנון בנו. אבל יש מפרשים ומדרשים שכתבו שדוד לא עשה טוב בכך ששלח מנחמים לחנון בן נחש!

מאמר זה יעסוק בהסבר השיטות השונות.

א. מהו החסד שעשה נחש עם דוד?

ראשית יש לברר: מהו החסד שעשה נחש עם דוד?

כתב על כך רש"י (ב):

כאשר עשה אביו עמדי חסד - ומהו החסד? כשהיה דוד בורח מפני שאול, באו אליו אביו ואמו ואחיו (שמואל א כב, א), 'וינחם את פני מלך מואב', ויאמר לו: ישב נא אבי ואמי עמך (שם, ג-ד). והרגם, חוץ מאחד מהם, שברח ונמלט לארץ בני עמון, אצל נחש. במדרש רבי תנחומא ב'וירא אליו'.

גם הרד"ק הביא מדרש זה.

במדרש תנחומא שם (בובר סימן כה), שהובא גם בילקוט שמעוני כאן (רמז קמז), יש תוספת:

ויאמר דוד אעשה חסד עם חנון בן נחש - אמר רבי ברכיה בשם רבי אלעזר בן פדת: מה חסד עשה נחש עם דוד, שאמר: 'כאשר עשה אביו עמדי חסד'? אלא כשהיה דוד בורח מן שאול, הלך דוד וכל בית אביו אצל בני מואב. אמר להם: 'קבלו בית אבא', שנאמר: 'וינחם את פני מלך מואב', ויאמר: ישב נא אבי ואמי. קבלו אותם. וכיון שיצא דוד, עמד מלך מואב והרג לאביו ולאמו ולאחיו של דוד, ולא נשתייר מהם אלא אחד, שנאמר: 'ליהודה אליהו מאחי דויד' (דהי"א כז, יח), שלא נשתייר מהם אלא הוא, וברח ממלך מואב, והלך אצל נחש מלך בני עמון. שלח מלך מואב ואמר לנחש: 'שמא בא אצלך אחד מאחי דוד'? אמר לו: 'לאו'. ושמרו עד שבא דוד, לכך אמר דוד: 'אעשה חסד עם חנון בן נחש'.

במדרש נאמר שלא רק שאליהו אחי דוד ברח אל נחש, אלא שנחש שמר עליו, וגם היה מוכן לשקר למלך מואב ולומר לו שאליהו לא נמצא אצלו! לפי זה עוד יותר מובן שהיה ראוי לדוד לגמול חסד עם חנון בנו ולנחמו על מות אביו נחש!

ב. דברי המדרש המובאים ברד"ק: דוד עשה שלא כהוגן בשליחת המנחמים לחנון!

כתב הרד"ק (ב):

ובדרש (תנחומא פינחס ג) עוד: 'לא תדרוש שלומם וטובתם' (דברים כג, ז) - אתה מוצא במי שבא אליהם במדת רחמים, סוף בא לידי בזיון. ואיזה? זה דוד, שנאמר: 'אעשה חסד עם חנון' וגו' סוף בא לידי בזיון: 'ויקח חנון את עבדי דוד' וגו', ונצטרך להלחם עם ארבע אומות: בני עמון, וארם צובא, ואיש טוב, ומלך מעכה. מי גרם לו לדוד כל זה? שבקש לעשות טובה עם מי שאמר הקדוש ברוך הוא: 'לא תדרוש שלומם וטובתם' (דברים כג, ז). אמר לו הקדוש ברוך הוא לדוד: אתה עובר על תורתי! אני כתבתי: 'לא תדרוש שלומם וטובתם', ואתה עושה עמהם חסד?! 'אל תהי צדיק הרבה'. מכאן שלא יהא אדם מוותר על התורה.

לפי המדרש דוד עשה שלא כהוגן! וקצת יש להתפלא: כיצד יתכן שדוד יעשה שלא כהוגן?

ג. דברי ההגהות מימוניות בשם ספר יראים והסמ"ג: דוד עשה כהוגן!

כתב הרמב"ם בהלכות מלכים (פ"ו ה"ו):

עמון ומואב אין שולחין להם לשלום, שנאמר: 'לא תדרוש שלומם וטובתם כל ימיך' (דברים כג, ז). אמרו חכמים: לפי שנאמר: 'וקראת אליה לשלום' (שם כ, י) - יכול עמון ומואב כן? תלמוד לומר: 'לא תדרוש שלומם וטובתם'. לפי שנאמר: 'עמך ישב בקרבך בטוב לו, לא תוננו' (שם כג, יז) - יכול עמון ומואב כן? תלמוד לומר: 'וטובתם'.
ואף על פי שאין שואלים בשלומם - אם השלימו מעצמם תחילה מקבלין אותן.

כתב שם בהגהות מיימוניות:

כתב רבי אליעזר ממיץ (בספר יראים סימן רנ): במה דברים אמורים? בדרישת שלום, אבל תשלומי שלום מותר. כגון אם עשו עמך חסד - מותר לפקדם לשלום, שנאמר: 'וימת מלך בני עמון וימלוך חנון בנו תחתיו, ויאמר דוד: אעשה חסד עם חנון כאשר עשה אביו עמדי חסד, וישלח דוד לנחמו' (שמ"ב י, א-ב). וכן ספר המצוות משמו (סמ"ג לאוין רכח).

לפי הספר יראים והסמ"ג דוד עשה כראוי!

אבל לכאורה קשה עליהם מדברי המדרש!

ד. שאלת ה"כסף משנה" וה"אור שמח" על ההגהות מימוניות

אכן שאל ה"כסף משנה" שם:

כתבו הגהות מיימון: במה דברים אמורים? בדרישת שלום דאסור, אבל תשלומי שלום מותר, כגון אם עשו עמך חסד - מותר לפקדם לשלום, שנאמר: 'וימת מלך בני עמון וימלוך חנון בנו תחתיו, ויאמר דוד אעשה חסד עם חנון בן נחש כאשר עשה אביו עמדי חסד, וישלח דוד לנחמו' עכ"ל. ויש לתמוה על זה שאמרו חז"ל במדרש [שלא כהוגן עשה דוד בזה].

דברי ה"כסף משנה" נקטעו בסופן, אבל נראה פשוט שכוונתו למדרש שהביא הרד"ק.

וכן כתב ה"אור שמח" שם:

בכסף משנה: 'ויש לתמוה' כוונתו למדרש רבה פרשת פינחס (כא, ה) שנענש דוד על זה שויתר על דברי תורה. עיין שם.

ה. תשובת ה"אור שמח" על ההגהות מימוניות

כתב ה"אור שמח" ליישב את דברי ההגהות מימוניות:

אך יש לומר דאם עשה עמו בעצמו חסד - מותר בודאי, רק שם עשה חסד עמו אביו, ובזה היה סברת דוד דגם אם אביו עשה עמו חסד מותר לשלם לו, ובזה אין הדבר כן, אבל בעשה עמו חסד מותר.

כלומר: מותר לעשות חסד עם מי שעשה אתו חסד, גם אם הוא מעמון ומואב. אבל רק אתו מותר לעשות חסד, ולא עם בנו. ודוד טעה וחשב שכשם שמותר לעשות חסד עם מי שעשה אתו חסד, כך מותר לעשות חסד גם עם בנו.

לפי זה לא טעה דוד בפסוק מפורש, ולא רצה לעבור על דברי תורה, אלא טעה רק בדבר קטן יחסית.

יהי רצון שלא נטעה לעולם, וכשם שלימדנו זכות על דוד המלך עליו השלום, כך ד' ידון אותנו תמיד לזכות.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך