תנ"ך על הפרק - שמואל א טו - האם שאול שיקר לשמואל?! / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמואל א טו

247 / 929
היום

הפרק

וַיֹּ֤אמֶר שְׁמוּאֵל֙ אֶל־שָׁא֔וּל אֹתִ֨י שָׁלַ֤ח יְהוָה֙ לִמְשָׁחֳךָ֣ לְמֶ֔לֶךְ עַל־עַמּ֖וֹ עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל וְעַתָּ֣ה שְׁמַ֔ע לְק֖וֹל דִּבְרֵ֥י יְהוָֽה׃כֹּ֤ה אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת פָּקַ֕דְתִּי אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה עֲמָלֵ֖ק לְיִשְׂרָאֵ֑ל אֲשֶׁר־שָׂ֥ם לוֹ֙ בַּדֶּ֔רֶךְ בַּעֲלֹת֖וֹ מִמִּצְרָֽיִם׃עַתָּה֩ לֵ֨ךְ וְהִכִּֽיתָ֜ה אֶת־עֲמָלֵ֗ק וְהַֽחֲרַמְתֶּם֙ אֶת־כָּל־אֲשֶׁר־ל֔וֹ וְלֹ֥א תַחְמֹ֖ל עָלָ֑יו וְהֵמַתָּ֞ה מֵאִ֣ישׁ עַד־אִשָּׁ֗ה מֵֽעֹלֵל֙ וְעַד־יוֹנֵ֔ק מִשּׁ֣וֹר וְעַד־שֶׂ֔ה מִגָּמָ֖ל וְעַד־חֲמֽוֹר׃וַיְשַׁמַּ֤ע שָׁאוּל֙ אֶת־הָעָ֔ם וַֽיִּפְקְדֵם֙ בַּטְּלָאִ֔ים מָאתַ֥יִם אֶ֖לֶף רַגְלִ֑י וַעֲשֶׂ֥רֶת אֲלָפִ֖ים אֶת־אִ֥ישׁ יְהוּדָֽה׃וַיָּבֹ֥א שָׁא֖וּל עַד־עִ֣יר עֲמָלֵ֑ק וַיָּ֖רֶב בַּנָּֽחַל׃וַיֹּ֣אמֶר שָׁא֣וּל אֶֽל־הַקֵּינִ֡י לְכוּ֩ סֻּ֨רוּ רְד֜וּ מִתּ֣וֹךְ עֲמָלֵקִ֗י פֶּן־אֹֽסִפְךָ֙ עִמּ֔וֹ וְאַתָּ֞ה עָשִׂ֤יתָה חֶ֙סֶד֙ עִם־כָּל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל בַּעֲלוֹתָ֖ם מִמִּצְרָ֑יִם וַיָּ֥סַר קֵינִ֖י מִתּ֥וֹךְ עֲמָלֵֽק׃וַיַּ֥ךְ שָׁא֖וּל אֶת־עֲמָלֵ֑ק מֵֽחֲוִילָה֙ בּוֹאֲךָ֣ שׁ֔וּר אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י מִצְרָֽיִם׃וַיִּתְפֹּ֛שׂ אֶת־אֲגַ֥ג מֶֽלֶךְ־עֲמָלֵ֖ק חָ֑י וְאֶת־כָּל־הָעָ֖ם הֶחֱרִ֥ים לְפִי־חָֽרֶב׃וַיַּחְמֹל֩ שָׁא֨וּל וְהָעָ֜ם עַל־אֲגָ֗ג וְעַל־מֵיטַ֣ב הַצֹּאן֩ וְהַבָּקָ֨ר וְהַמִּשְׁנִ֤ים וְעַל־הַכָּרִים֙ וְעַל־כָּל־הַטּ֔וֹב וְלֹ֥א אָב֖וּ הַחֲרִימָ֑ם וְכָל־הַמְּלָאכָ֛ה נְמִבְזָ֥ה וְנָמֵ֖ס אֹתָ֥הּ הֶחֱרִֽימוּ׃וַֽיְהִי֙ דְּבַר־יְהוָ֔ה אֶל־שְׁמוּאֵ֖ל לֵאמֹֽר׃נִחַ֗מְתִּי כִּֽי־הִמְלַ֤כְתִּי אֶת־שָׁאוּל֙ לְמֶ֔לֶךְ כִּֽי־שָׁב֙ מֵאַֽחֲרַ֔י וְאֶת־דְּבָרַ֖י לֹ֣א הֵקִ֑ים וַיִּ֙חַר֙ לִשְׁמוּאֵ֔ל וַיִּזְעַ֥ק אֶל־יְהוָ֖ה כָּל־הַלָּֽיְלָה׃וַיַּשְׁכֵּ֧ם שְׁמוּאֵ֛ל לִקְרַ֥את שָׁא֖וּל בַּבֹּ֑קֶר וַיֻּגַּ֨ד לִשְׁמוּאֵ֜ל לֵאמֹ֗ר בָּֽא־שָׁא֤וּל הַכַּרְמֶ֙לָה֙ וְהִנֵּ֨ה מַצִּ֥יב לוֹ֙ יָ֔ד וַיִּסֹּב֙ וַֽיַּעֲבֹ֔ר וַיֵּ֖רֶד הַגִּלְגָּֽל׃וַיָּבֹ֥א שְׁמוּאֵ֖ל אֶל־שָׁא֑וּל וַיֹּ֧אמֶר ל֣וֹ שָׁא֗וּל בָּר֤וּךְ אַתָּה֙ לַֽיהוָ֔ה הֲקִימֹ֖תִי אֶת־דְּבַ֥ר יְהוָֽה׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֔ל וּמֶ֛ה קֽוֹל־הַצֹּ֥אן הַזֶּ֖ה בְּאָזְנָ֑י וְק֣וֹל הַבָּקָ֔ר אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י שֹׁמֵֽעַ׃וַיֹּ֨אמֶר שָׁא֜וּל מֵעֲמָלֵקִ֣י הֱבִיא֗וּם אֲשֶׁ֨ר חָמַ֤ל הָעָם֙ עַל־מֵיטַ֤ב הַצֹּאן֙ וְהַבָּקָ֔ר לְמַ֥עַן זְבֹ֖חַ לַיהוָ֣ה אֱלֹהֶ֑יךָ וְאֶת־הַיּוֹתֵ֖ר הֶחֱרַֽמְנוּ׃וַיֹּ֤אמֶר שְׁמוּאֵל֙ אֶל־שָׁא֔וּל הֶ֚רֶף וְאַגִּ֣ידָה לְּךָ֔ אֵת֩ אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֧ר יְהוָ֛ה אֵלַ֖י הַלָּ֑יְלָהויאמרווַיֹּ֥אמֶרל֖וֹ דַּבֵּֽר׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֔ל הֲל֗וֹא אִם־קָטֹ֤ן אַתָּה֙ בְּעֵינֶ֔יךָ רֹ֛אשׁ שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל אָ֑תָּה וַיִּמְשָׁחֲךָ֧ יְהוָ֛ה לְמֶ֖לֶךְ עַל־יִשְׂרָאֵֽל׃וַיִּשְׁלָחֲךָ֥ יְהוָ֖ה בְּדָ֑רֶךְ וַיֹּ֗אמֶר לֵ֣ךְ וְהַחֲרַמְתָּ֞ה אֶת־הַֽחַטָּאִים֙ אֶת־עֲמָלֵ֔ק וְנִלְחַמְתָּ֣ ב֔וֹ עַ֥ד כַּלּוֹתָ֖ם אֹתָֽם׃וְלָ֥מָּה לֹא־שָׁמַ֖עְתָּ בְּק֣וֹל יְהוָ֑ה וַתַּ֙עַט֙ אֶל־הַשָּׁלָ֔ל וַתַּ֥עַשׂ הָרַ֖ע בְּעֵינֵ֥י יְהוָֽה׃וַיֹּ֨אמֶר שָׁא֜וּל אֶל־שְׁמוּאֵ֗ל אֲשֶׁ֤ר שָׁמַ֙עְתִּי֙ בְּק֣וֹל יְהוָ֔ה וָאֵלֵ֕ךְ בַּדֶּ֖רֶךְ אֲשֶׁר־שְׁלָחַ֣נִי יְהוָ֑ה וָאָבִ֗יא אֶת־אֲגַג֙ מֶ֣לֶךְ עֲמָלֵ֔ק וְאֶת־עֲמָלֵ֖ק הֶחֱרַֽמְתִּי׃וַיִּקַּ֨ח הָעָ֧ם מֵהַשָּׁלָ֛ל צֹ֥אן וּבָקָ֖ר רֵאשִׁ֣ית הַחֵ֑רֶם לִזְבֹּ֛חַ לַֽיהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ בַּגִּלְגָּֽל׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֗ל הַחֵ֤פֶץ לַֽיהוָה֙ בְּעֹל֣וֹת וּזְבָחִ֔ים כִּשְׁמֹ֖עַ בְּק֣וֹל יְהוָ֑ה הִנֵּ֤ה שְׁמֹ֙עַ֙ מִזֶּ֣בַח ט֔וֹב לְהַקְשִׁ֖יב מֵחֵ֥לֶב אֵילִֽים׃כִּ֤י חַטַּאת־קֶ֙סֶם֙ מֶ֔רִי וְאָ֥וֶן וּתְרָפִ֖ים הַפְצַ֑ר יַ֗עַן מָאַ֙סְתָּ֙ אֶת־דְּבַ֣ר יְהוָ֔ה וַיִּמְאָסְךָ֖ מִמֶּֽלֶךְ׃וַיֹּ֨אמֶר שָׁא֤וּל אֶל־שְׁמוּאֵל֙ חָטָ֔אתִי כִּֽי־עָבַ֥רְתִּי אֶת־פִּֽי־יְהוָ֖ה וְאֶת־דְּבָרֶ֑יךָ כִּ֤י יָרֵ֙אתִי֙ אֶת־הָעָ֔ם וָאֶשְׁמַ֖ע בְּקוֹלָֽם׃וְעַתָּ֕ה שָׂ֥א נָ֖א אֶת־חַטָּאתִ֑י וְשׁ֣וּב עִמִּ֔י וְאֶֽשְׁתַּחֲוֶ֖ה לַֽיהוָֽה׃וַיֹּ֤אמֶר שְׁמוּאֵל֙ אֶל־שָׁא֔וּל לֹ֥א אָשׁ֖וּב עִמָּ֑ךְ כִּ֤י מָאַ֙סְתָּה֙ אֶת־דְּבַ֣ר יְהוָ֔ה וַיִּמְאָסְךָ֣ יְהוָ֔ה מִהְי֥וֹת מֶ֖לֶךְ עַל־יִשְׂרָאֵֽל׃וַיִּסֹּ֥ב שְׁמוּאֵ֖ל לָלֶ֑כֶת וַיַּחֲזֵ֥ק בִּכְנַף־מְעִיל֖וֹ וַיִּקָּרַֽע׃וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ שְׁמוּאֵ֔ל קָרַ֨ע יְהוָ֜ה אֶֽת־מַמְלְכ֧וּת יִשְׂרָאֵ֛ל מֵעָלֶ֖יךָ הַיּ֑וֹם וּנְתָנָ֕הּ לְרֵעֲךָ֖ הַטּ֥וֹב מִמֶּֽךָּ׃וְגַם֙ נֵ֣צַח יִשְׂרָאֵ֔ל לֹ֥א יְשַׁקֵּ֖ר וְלֹ֣א יִנָּחֵ֑ם כִּ֣י לֹ֥א אָדָ֛ם ה֖וּא לְהִנָּחֵֽם׃וַיֹּ֣אמֶר חָטָ֔אתִי עַתָּ֗ה כַּבְּדֵ֥נִי נָ֛א נֶ֥גֶד זִקְנֵֽי־עַמִּ֖י וְנֶ֣גֶד יִשְׂרָאֵ֑ל וְשׁ֣וּב עִמִּ֔י וְהִֽשְׁתַּחֲוֵ֖יתִי לַֽיהוָ֥ה אֱלֹהֶֽיךָ׃וַיָּ֥שָׁב שְׁמוּאֵ֖ל אַחֲרֵ֣י שָׁא֑וּל וַיִּשְׁתַּ֥חוּ שָׁא֖וּל לַֽיהוָֽה׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֗ל הַגִּ֤ישׁוּ אֵלַי֙ אֶת־אֲגַג֙ מֶ֣לֶךְ עֲמָלֵ֔ק וַיֵּ֣לֶךְ אֵלָ֔יו אֲגַ֖ג מַעֲדַנֹּ֑ת וַיֹּ֣אמֶר אֲגָ֔ג אָכֵ֖ן סָ֥ר מַר־הַמָּֽוֶת׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֔ל כַּאֲשֶׁ֨ר שִׁכְּלָ֤ה נָשִׁים֙ חַרְבֶּ֔ךָ כֵּן־תִּשְׁכַּ֥ל מִנָּשִׁ֖ים אִמֶּ֑ךָ וַיְשַׁסֵּ֨ף שְׁמוּאֵ֧ל אֶת־אֲגָ֛ג לִפְנֵ֥י יְהוָ֖ה בַּגִּלְגָּֽל׃וַיֵּ֥לֶךְ שְׁמוּאֵ֖ל הָרָמָ֑תָה וְשָׁא֛וּל עָלָ֥ה אֶל־בֵּית֖וֹ גִּבְעַ֥ת שָׁאֽוּל׃וְלֹא־יָסַ֨ף שְׁמוּאֵ֜ל לִרְא֤וֹת אֶת־שָׁאוּל֙ עַד־י֣וֹם מוֹת֔וֹ כִּֽי־הִתְאַבֵּ֥ל שְׁמוּאֵ֖ל אֶל־שָׁא֑וּל וַיהוָ֣ה נִחָ֔ם כִּֽי־הִמְלִ֥יךְ אֶת־שָׁא֖וּל עַל־יִשְׂרָאֵֽל׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

האם שאול המלך שיקר לשמואל הנביא?!

הקדמה

שאלות רבות יש לשאול על פרקנו, והאלשיך הקדוש שאל עליו עשרים ושש שאלות (!), אבל מאמר זה יעסוק רק בשלש שאלות מוסריות המתייחסות למעשים שעשה, ולדברים שאמר, שאול המלך, וקשים מאד מבחינה מוסרית.

השאלות

  1. כיצד יתכן ששאול, המלך הצדיק, חמל על אגג הרשע (ט)? אם היה בו רגש של רחמים - היה מתאים יותר שירחם על התינוקות, ולא על אגג, הרשע הגדול, מלך הרשעים!
  2. כיצד יתכן ששאול, המלך הצדיק, אמר לשמואל הנביא: "הקימותי את דבר ד'" (יג)? האם שאול שיקר לשמואל הנביא?! ועוד בשקר שעתיד להתגלות תוך זמן קצר?!
  3. כיצד יתכן שבפסוק ט"ו אמר שאול, המלך הצדיק, לשמואל הנביא: "אשר חמל העם על מיטב הצאן והבקר"? הרי בפסוק ט' העיד הנביא: "ויחמֹל שאול והעם על אגג ועל מיטב הצאן והבקר"! האם גם כאן שאול שיקר לשמואל הנביא?!

יש להדגיש שחז"ל אמרו ששאול המלך היה "בחיר ד'" (שמ"ב כא, ו וברכות יב ע"ב), ו"צדיק גמור" (רש"י במסכת מועד קטן טז ע"ב), ולכן השאלות קשות מאד.

א. הסברי האברבנאל והאלשיך הקדוש

1. הסבר האברבנאל לחמלה על אגג

על השאלה הראשונה, כיצד יתכן ששאול, המלך הצדיק, חמל על אגג הרשע, ולא על התינוקות, כתב האברבנאל:

ועם היות שציוה שמואל שיחרימו את כל אשר לעמלק, הנה שאול והעם לא עשו כן, כי תפשו את אגג מלך עמלק חי כאשר החרימו כל העם לפי חרב. והיתה הסבה שחמלו שאול והעם על אגג שלא להרגו - אולי היה יפה תואר ויפה מראה.

לעניות דעתי הדברים אינן מרווחים, וגם האברבנאל בהמשך דבריו כתב פירוש אחר, כפי שיובא בהמשך המאמר.

2. הסבר האלשיך הקדוש לדברי שאול הראשונים

על השאלה השניה, כיצד יתכן ששאול, המלך הצדיק, אמר לשמואל הנביא: "הקימותי את דבר ד'", האם שאול שיקר לשמואל הנביא, ועוד בשקר שעתיד להתגלות תוך זמן קצר, כתב האלשיך הקדוש:

עלה על דעת שאול במאמר שמואל אליו: 'לך והכית את עמלק והחרמתם את כל אשר לו, ולא תחמול עליו' (פסוק ג), כי עד כאן דברי ד' יתברך, ומכאן ואילך: 'והמתה מאיש ועד אשה' וכו' (שם), הם דברי שמואל. והוא, כי באומרו: 'והחרמתם את כל אשר לו', אפשר לפרש או לשון השמד וכריתה, או חרמי גבוה לד'. והנה שמואל תפש הפירוש הראשון שאמר: 'והמתה מאיש ועד אשה, מעולל ועד יונק, משור ועד שה, מגמל ועד חמור', אך שאול ארכבה אתרי רכשי, שמקצת המקנה הכרית, ומקצתו חרם לגבוה... טרם ידבר לו שמואל, הקדים ואמר לו: 'ברוך' וגו', לומר הנה במה שפירשת מה שאמר הוא יתברך: 'והחרמתם את כל אשר לו', שהוא להמית את הכל, והנה בזה 'ברוך אתה לד'', שהחמרת דרך חסידות על דבר כבוד ד' נגד שונאיו, אך אני לא החמרתי לפנים מן השורה, כי אם 'הקמותי את דבר ד'', שאמר: 'והכית את עמלק והחרמתם את כל אשר לו'.

לפי האלשיך הקדוש כוונת שאול המלך היתה שהוא קיים את דברי ד', אף על פי שהוא לא קיים את דברי שמואל הנביא. כעין זה כתב גם האברבנאל בפסוק כ"ד.

לעניות דעתי הדברים דחוקים מאד לפרש ששאול המלך חשב ששמואל הנביא הוסיף מעצמו דברים על גבי דברי ד', ושהוא גם אמר לו שהוא פעל לפי מה שהוא הבין, ולא לפי מה שהנביא אמר לו.

3. הסבר האלשיך הקדוש לדברי שאול הנוספים

על השאלה השלישית, כיצד יתכן שבפסוק ט"ו אמר שאול, המלך הצדיק, לשמואל הנביא: "אשר חמל העם על מיטב הצאן והבקר", הרי בפסוק ט' אמר הנביא: "ויחמול שאול והעם על אגג ועל מיטב הצאן והבקר", האם גם כאן שאול המלך שיקר לשמואל הנביא, כתב האלשיך הקדוש (ט):

ויחמל שאול והעם על אגג וכו' - ומעתה הכזיבו הכתוב לומר: 'ויחמל שאול והעם על אגג ועל מיטב הצאן', והוא אמר: 'כי חמל העם על מיטב הצאן והבקר'.

לפי האלשיך הקדוש אכן שאול המלך שיקר לשמואל הנביא! והדברים כמובן קשים מאד.

ב. הסברי האחרונים לדברי שאול

נראה ליישב את השאלות בדרך אחרת, שלפיה שאול, המלך הצדיק, לא שיקר לשמואל הנביא!

1. הסבר ה"שיח יצחק" לדברי שאול הראשונים

על השאלה השניה, כיצד יתכן ששאול, המלך הצדיק, אמר לשמואל הנביא: "הקימותי את דבר ד'", האם שאול שיקר לשמואל הנביא, ועוד בשקר שעתיד להתגלות תוך זמן קצר, כתב בפירוש "שיח יצחק" שבסידור הגר"א "אשי ישראל" (עמ' 181 בד"ה "ולעשות רצונו"):

מקום הטעות בשיקול הדעת, דקה מן הדקה, מצאנוהו גם כן בקדושי עליון:
יעקב אבינו עליו השלום, שנתן את דינה בתיבה, שלא יקחנה עשו, אף על פי שכוונתו היתה ודאי לטובה, אך לפי שמנע חסד מאחיו, אמר לו הקב"ה: 'לא ביקשת להשיאה בדרך היתר, הרי היא נישאת דרך איסור' (בראשית רבה פ, ד ועיין גם בספר "מסילת ישרים" פ"כ).
ולפי שלא קיבלו את תמנע יצא ממנה עמלק, שציער את ישראל (סנהדרין צט ע"ב).
ולהיפך, משה רבנו עליו השלום, לא טוב עשה מה שקירב את הערב רב (שמות רבה מב, ו).
וגדליה בן אחיקם, על ידי מה שלא רצה להאמין דבר רע על ישמעאל, מרוב חסידותו, גרם מה שגרם (עיין במסכת נדה סא ע"א ובספר "מסילת ישרים" פ"כ).
ושאול, בחיר ד', אחרי מלחמת עמלק אמר לשמואל: 'הקימותי את דבר ד'', ובודאי לא היתה דעתו לשקר, רק כן היה בעיניו. ובאמת קיים הרבה מצוות ד', כי שם נפשו בכפו להילחם בעמלק בלא טענה, ונאמר שם: 'ואת כל העם החרים לפי חרב' (ח), ואם כן בהריגת כל אחד מעמלק קיים מצוה. והגם שלא הרג לפי שעה את אגג, אך גם לא שילחו לנפשו, וחשב כי כאשר יאמר לו שמואל כן יקום, והוא ניתק לעשה מה שהמיתו אחר כך. ולענין הצאן והבקר אולי חשב כי די מה שלא ישאר זכר מהם, וגם אם יזבחו לד' - אין רע.

לפי ה"שיח יצחק" אכן שאול המלך לא שיקר לשמואל הנביא, והוא קיים מצוה בהריגת כל עמלקי ועמלקי. על השארת אגג הוא חשב שזו אינה עבירה, כיון שהוא בידיו, והוא יכול להרגו בכל רגע, ועל השארת הצאן והבקר הוא חשב שזו אינה עבירה, כיון שהם בידיו והוא יכול להקריבם בכל רגע!

גם הרב חיים קנייבסקי בספרו "טעמא דקרא" כתב דברים דומים:

צריך להבין: מה היה חטא שאול? והרי לא נצטווה להמיתם בו ביום, ומה בכך שהמתין למחר? והרי למחר, כששמואל אמר לו הרג את אגג ומסתמא גם את הבהמות, ורק עבר על 'זריזין מקדימין'!

לפי הרב חיים קנייבסקי בשאלתו אכן שאול ביצע את דבר ד'!

2. הסבר הרד"ל לדברי שאול הנוספים

על השאלה השלישית, כיצד יתכן שבפסוק ט"ו אמר שאול לשמואל: "אשר חמל העם על מיטב הצאן והבקר", הרי בפסוק ט' אמר הנביא: "ויחמֹל שאול והעם על אגג ועל מיטב הצאן והבקר", האם שאול שיקר לשמואל, יש לפרש שגם כאן שאול לא שיקר, ופירוש הפסוק "ויחמֹל שאול והעם על אגג ועל מיטב הצאן והבקר" הוא: "ויחמֹל שאול על אגג, ויחמֹל העם על מיטב הצאן והבקר"!

כך עולה מהסבר הרד"ל בפירושו לפרקי דרבי אליעזר (פמ"ט אות ו):

כי החמלה על אגג היה דבר שאול ביחוד, כמו שאמר שאול בעצמו אחרי זה: 'ואביא את אגג מלך עמלק', והחמלה על הצאן והבקר היה חטא העם, וכמו שאמר: 'אשר חמל העם על מיטב הצאן והבקר', וכתיב: 'ויקח העם מהשלל צאן ובקר'.

כלומר: הרד"ל דייק מדברי שאול שאכן העם הוא שחמל על הצאן והבקר, ולא שאול, וממילא צריך לפרש את פסוק ט' ששאול חמל על אגג, והעם חמל על הצאן והבקר.

ג. הסבר חדש למשמעות החמלה של שאול על אגג

על השאלה הראשונה, כיצד יתכן ששאול חמל על אגג הרשע, ולא על התינוקות, יש לענות על פי מה שכתב האברבנאל (כ):

ואמר [שאול] שעשה מעשה המלכים להביא את אגג מלך עמלק חי, כדי לבזותו, 'ואת עמלק החרמתי', כי המלכים זה דרכם: להחרים העמים, ולהביא מלכם בחבלי עוני וברזל, כמו שהיו למלך בזק שבעים מלכים מלקטים תחת שולחנו (שופטים א, ז).

לפי זה עולה שהכוונה במלים "ויחמֹל שאול על אגג" אינה ששאול ריחם על אגג, אלא שלא היה כדאי לו להרוג את אגג, והוא העדיף להביאו קשור בשלשלאות של ברזל, ולבזותו!

כן עולה גם מהסבר החמלה על הצאן והבקר: האם החמלה על הצאן והבקר היתה רחמים? והרי העם התכוון לזבוח את הצאן והבקר לד', ואם כן הצאן והבקר לא ישארו בחיים, והיכן הרחמים עליהם? אלא מה פירוש המלה "חמלה" - חוסר כדאיות ("שבעת עמודי התנ"ך" לאברהם קריב, עמ' 123 במהדורת תשס"ב)!

כך כתב במלון "אבן שושן" בערך "חמל":

1. רחם, נתעוררו בלבו רגשות רחמים: 'ולא תחוס עינך עליו, ולא תחמֹל, ולא תכסה עליו' (דברים יג, ט). 2. חס, נמנע מבזבוז, צר היה לו להוציא דבר מה: 'ויחמֹל לקחת מצאנו ומבְּקרו' (שמואל ב יב, ד).

יש לחזק פירוש זה שאין מדובר כאן ברחמים של שאול על אגג, אלא בחוסר כדאיות להרוג אותו, וברצון להשאירו בחיים ולבזותו, דבר שיהיה קשה על אגג יותר מהמות, ממה שפירש הרד"ק את המלים "וילך אליו אגג מעדנות" (לב):

הלך אליו בתענוג ובשמחה, כי בחר מותו מחייו.

הרד"ק פירש שאגג העדיף למות, ולא לחיות בצורה מבזה כזו!

כך פירש המלבי"ם גם את המלים "אכן סר מר המות" (שם):

'מר' מלשון: 'לא יחליפנו ולא ימיר אותו' (ויקרא כז, י)... מענין תמורה... רצונו לומר: הנה סר ממנו תמורת המות, כי עד עתה נתנו לו חיי הבוז והעבדות חליפות המות, וזה קשה מאד בעיני השרים, יותר מן המות, ועתה סר החליפין הזה, ולכן בחר שם מר, שמורה גם על מרירות, כי חליפים האלה מרים מן המות, ולכן שמח על מיתתו.

כלומר: אגג העדיף למות מאשר לחיות בצורה כזו מבזה.

לפי זה עולה שאכן שאול לא ריחם על אגג, אלא אדרבא, רצה לבזותו!

מה היה החטא של שאול?

יש לשאול: אם כן מה היה החטא של שאול?

כתב הרב חיים קנייבסקי בספרו "טעמא דקרא":

נראה דעיקר החטא היה שהנביא אמר לו בפירוש: 'ולא תחמֹל עליו', והוא חמל עליהם, ובזה כבר עבר על הציווי, וזה אי אפשר לתקן.

כלומר: להרוג את אגג ואת הצאן ניתן היה גם למחרת, אבל את הציווי של שמואל: "ולא תחמֹל עליו" אי אפשר היה לתקן, כיון ששאול כבר חמל על אגג.

יהי רצון שנעשה תמיד את רצון ד' בלי לטעות, וכשם שלימדנו זכות על שאול מלך ישראל, שהוא לא שיקר, כך במרום ילמדו עלינו זכות, שתהא למשמרת שלום.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך