תנ"ך על הפרק - שופטים יז - מדוע נכתבה פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

שופטים יז

228 / 929
היום

הפרק

וַֽיְהִי־אִ֥ישׁ מֵֽהַר־אֶפְרָ֖יִם וּשְׁמ֥וֹ מִיכָֽיְהוּ׃וַיֹּ֣אמֶר לְאִמּ֡וֹ אֶלֶף֩ וּמֵאָ֨ה הַכֶּ֜סֶף אֲשֶׁ֣ר לֻֽקַּֽח־לָ֗ךְואתיוְאַ֤תְּאָלִית֙ וְגַם֙ אָמַ֣רְתְּ בְּאָזְנַ֔י הִנֵּֽה־הַכֶּ֥סֶף אִתִּ֖י אֲנִ֣י לְקַחְתִּ֑יו וַתֹּ֣אמֶר אִמּ֔וֹ בָּר֥וּךְ בְּנִ֖י לַיהוָֽה׃וַיָּ֛שֶׁב אֶת־אֶֽלֶף־וּמֵאָ֥ה הַכֶּ֖סֶף לְאִמּ֑וֹ וַתֹּ֣אמֶר אִמּ֡וֹ הַקְדֵּ֣שׁ הִקְדַּ֣שְׁתִּי אֶת־הַכֶּסֶף֩ לַיהוָ֨ה מִיָּדִ֜י לִבְנִ֗י לַֽעֲשׂוֹת֙ פֶּ֣סֶל וּמַסֵּכָ֔ה וְעַתָּ֖ה אֲשִׁיבֶ֥נּוּ לָֽךְ׃וַיָּ֥שֶׁב אֶת־הַכֶּ֖סֶף לְאִמּ֑וֹ וַתִּקַּ֣ח אִמּוֹ֩ מָאתַ֨יִם כֶּ֜סֶף וַתִּתְּנֵ֣הוּ לַצּוֹרֵ֗ף וַֽיַּעֲשֵׂ֙הוּ֙ פֶּ֣סֶל וּמַסֵּכָ֔ה וַיְהִ֖י בְּבֵ֥ית מִיכָֽיְהוּ׃וְהָאִ֣ישׁ מִיכָ֔ה ל֖וֹ בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וַיַּ֤עַשׂ אֵפוֹד֙ וּתְרָפִ֔ים וַיְמַלֵּ֗א אֶת־יַ֤ד אַחַד֙ מִבָּנָ֔יו וַיְהִי־ל֖וֹ לְכֹהֵֽן׃בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔ם אֵ֥ין מֶ֖לֶךְ בְּיִשְׂרָאֵ֑ל אִ֛ישׁ הַיָּשָׁ֥ר בְּעֵינָ֖יו יַעֲשֶֽׂה׃וַיְהִי־נַ֗עַר מִבֵּ֥ית לֶ֙חֶם֙ יְהוּדָ֔ה מִמִּשְׁפַּ֖חַת יְהוּדָ֑ה וְה֥וּא לֵוִ֖י וְה֥וּא גָֽר־שָֽׁם׃וַיֵּ֨לֶךְ הָאִ֜ישׁ מֵהָעִ֗יר מִבֵּ֥ית לֶ֙חֶם֙ יְהוּדָ֔ה לָג֖וּר בַּאֲשֶׁ֣ר יִמְצָ֑א וַיָּבֹ֧א הַר־אֶפְרַ֛יִם עַד־בֵּ֥ית מִיכָ֖ה לַעֲשׂ֥וֹת דַּרְכּֽוֹ׃וַיֹּאמֶר־ל֥וֹ מִיכָ֖ה מֵאַ֣יִן תָּב֑וֹא וַיֹּ֨אמֶר אֵלָ֜יו לֵוִ֣י אָנֹ֗כִי מִבֵּ֥ית לֶ֙חֶם֙ יְהוּדָ֔ה וְאָנֹכִ֣י הֹלֵ֔ךְ לָג֖וּר בַּאֲשֶׁ֥ר אֶמְצָֽא׃וַיֹּאמֶר֩ ל֨וֹ מִיכָ֜ה שְׁבָ֣ה עִמָּדִ֗י וֶֽהְיֵה־לִי֮ לְאָ֣ב וּלְכֹהֵן֒ וְאָנֹכִ֨י אֶֽתֶּן־לְךָ֜ עֲשֶׂ֤רֶת כֶּ֙סֶף֙ לַיָּמִ֔ים וְעֵ֥רֶךְ בְּגָדִ֖ים וּמִחְיָתֶ֑ךָ וַיֵּ֖לֶךְ הַלֵּוִֽי׃וַיּ֥וֹאֶל הַלֵּוִ֖י לָשֶׁ֣בֶת אֶת־הָאִ֑ישׁ וַיְהִ֤י הַנַּ֙עַר֙ ל֔וֹ כְּאַחַ֖ד מִבָּנָֽיו׃וַיְמַלֵּ֤א מִיכָה֙ אֶת־יַ֣ד הַלֵּוִ֔י וַיְהִי־ל֥וֹ הַנַּ֖עַר לְכֹהֵ֑ן וַיְהִ֖י בְּבֵ֥ית מִיכָֽה׃וַיֹּ֣אמֶר מִיכָ֔ה עַתָּ֣ה יָדַ֔עְתִּי כִּֽי־יֵיטִ֥יב יְהוָ֖ה לִ֑י כִּ֧י הָיָה־לִ֛י הַלֵּוִ֖י לְכֹהֵֽן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע נכתבה פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים?

הקדמה

פרשת פסל מיכה, המופיעה בסוף ספר שופטים (פרקים י"ז-י"ח), היא אחת מן הפרשיות הכאובות, אשר התרחשו בימים אשר "אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה" (יז, ו).

ממיקום הפרשה נראה שהיא התרחשה בסוף ימי השופטים, אחרי מות שמשון, השופט האחרון, וכן פירשו הרד"ק והאברבנאל (יז, א), אבל חז"ל אמרו שפסל מיכה היה מאות שנים קודם לכן: בתחילת תקופת השופטים!

מדוע אם כן נכתבה פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים?

בתשובה לשאלה זו נאמרו מספר הסברים:

א. הסבר על דרך ההקשרים לפרשת שמשון

רש"י כתב (יז, ג): "יש אומרים שהאשה הזאת [-אמו של מיכה] היא דלילה, לפי שכתוב בה: 'אלף ומאה כסף' (טז, ה). וטעות הוא בידם, שהרבה שנים קדם מיכה לשמשון. אך הפרשיות נסמכו על הכסף הרע ששוה כאן וכאן, וכסף של פורענות היו שניהם".

רש"י הולך לשיטתו שפסל מיכה היה בתחילת תקופת השופטים, ולכן כתב שפסל מיכה קדם שנים רבות לשמשון, שהיה אחרון השופטים בספר שופטים. אבל רש"י כתב שהפרשיות נסמכו מפני שבשתיהן נזכר אלף ומאה כסף, ובשתיהן הכסף היה של פורענות.

כעין זה כתב גם הרלב"ג (יז, א) עם תוספת:

וכבר אמרו קצת המפרשים שהיה זה בשביל הסכמת מספר אלף ומאה כסף שבא בסיפור שמשון ודלילה, ומספר אלף ומאה כסף שבא בסיפור מיכה. ונוכל לומר לפי זה המאמר עוד שכבר היתה הסכמה אחרת בענין אלו הכספים, והיא שמכל אחד מהם נמשך רע לשבט דן. כי כסף דלילה היה סבה אל שנפל שמשון ביד פלשתים, ונקרו עיניו, ונמשך לו המות בסבתו, וכסף מיכה היה סבה שטעו בני דן בפסל ההוא זמן ארוך.

כלומר: לא רק שנמשכה רעה מאלף ומאה הכסף, אלא גם שהרעה היתה לשבט דן!

אך דברים אלו אינם מתיישבים על הלב מספיק: וכי בגלל אלף ומאה כסף שגרמו רעה לשבט דן היה כדאי לכתוב את הפרשה שלא במקומה, וליצור חוסר בהירות לגבי זמן התרחשות המאורעות? שכן הרד"ק והאברבנאל חלקו על דברי חז"ל ורש"י, וכתבו שהפרשה היתה בסוף תקופת השופטים, ונכתבה במקומה הראוי!

ועוד שדלילה קבלה אלף ומאה כסף לאיש מחמישה אנשים (טז, ה), ואם כן היו בידיה חמשת אלפים וחמש מאות כסף!

נראה שישנם הקשרים נוספים בין הפרשיות, שאפשר שבגללם נכתבה פרשת פסל מיכה כאן:

א. נפילת שמשון ביד הפלישתים היתה על ידי אשה - דלילה, ועשיית הפסל היתה על ידי אשה - אמו של מיכה.

ב. הנביא מדגיש שוב ושוב שגם שמשון וגם בני דן שלקחו את פסל מיכה היו מצרעה ומאשתאול:

"ויהי איש אחד מצרעה ממשפחת הדני ושמו מנוח" (יג, ב).
"ותחל רוח ד' לפעמו במחנה דן בין צרעה ובין אשתאול" (שם, כה).
"ויקברו אותו בין צרעה ובין אשתאול" (טז, לא).
"וישלחו בני דן ממשפחתם חמשה אנשים מקצותם, אנשים בני חיל מצרעה ומאשתאול לרגל את הארץ' (יח, ב).
"ויבואו אל אחיהם צרעה ואשתאול" (שם, ח).
"ויסעו משם ממשפחת הדני מצרעה ומאשתאול" (שם, יא).

אם כן אפשר שבגלל כל ההקשרים הללו נכתבה פרשת פסל מיכה בסוף הספר, אחרי פרשת שמשון. אך עדיין אין הדברים מתיישבים על הלב מספיק.

ב. הסבר מהותי למבנה ספר שופטים

הסבר אחר כתב האברבנאל, שהנביא רצה לכתוב קודם את כל מה שארע לשופטים, שהם עיקר ענינו של הספר, ועל שמם נקרא הספר, ורק אחר כך לכתוב את הדברים שאינם נוגעים לשופטים, ולכן נדחו פרשיות פסל מיכה ופילגש בגבעה לסוף הספר.

יש לשאול על דברי האברבנאל, שבתחילת ספר שופטים, בפרק א' ובתחילת פרק ב', לא מסופר על מעשי השופטים. נמצאנו למדים שגם דברים שאינם מתיחסים לשופטים נכתבו בתחילת הספר, ולא נדחו לסופו! מדוע אם כן לא נכתבו פרשיות פסל מיכה ופילגש בגבעה במקומם - בתחילת הספר?

נראה לומר שהדברים המסופרים בתחילת הספר - אי הורשת האויבים - אף על פי שהם אינם מתיחסים ישירות למעשי השופטים, מכל מקום הם מהווים הקדמה ורקע למעשי השופטים. מה שאין כן פרשיות פסל מיכה ופילגש בגבעה, שאינן מתיחסות לשופטים ואף אינן מהוות רקע למעשיהם.

ג. הסבר על דרך ההקשר לספר שמואל

ספר שמואל פותח במלים:

ויהי איש אחד מן הרמתיִם צופים מהר אפרים". כתב הרד"ק שם: "מהר אפרים - לוי היה, והיה גר בארץ אפרים. ואפשר כי לטעם זה נסמך מעשה פילגש בגבעה לסיפור הזה בדבר אלקנה ותולדות שמואל. שגם הוא [בעל הפילגש] לוי היה, והיה גר בירכתי הר אפרים (שופטים יט, א), ומסיבתו באה רעה גדולה לישראל [שמתו רבבות במלחמות ישראל בבנימין], ו[לעומתו] מסיבת זה [אלקנה] באה טובה גדולה לישראל, ושמואל בנו החזיר ישראל לדרך טובה.

הרד"ק קישר רק בין פרשת פילגש בגבעה החותמת את ספר שופטים, לפרשת אלקנה הפותחת את ספר שמואל, אבל גם בפרשת פסל מיכה מדובר על איש לוי שהיה בהר אפרים: הנער הלוי, כהן פסל מיכה, שגר אצל מיכה בהר אפרים (יז, ז-ח)!

אכן כתב הרלב"ג בתחילת ספר שמואל:

והנה סמך זה הספור לשני הספורים הקודמים, כי בכל אחד מהספורים ההם היה מה שהגיע מהקלקול בסבת לוי שהיה גר בהר אפרים. כי הנער הלוי היה גר בבית מיכה שהיה בהר אפרים (יז, א), והאיש הלוי בעל הפילגש גם כן היה גר בהר אפרים (יט, א). והסכימו עוד שני הספורים ההם שכבר נסע מ'בית לחם יהודה' מי שבא על ידו הקלקול. כי הלוי אשר בא בבית מיכה היה מבית לחם יהודה (יז, ז), ופילגש הלוי היתה מבית לחם יהודה, ומשם נסע האיש הלוי בבוא התקלה על ידו (יט, א-י). והנה סמך לזה זה הספור שהיה איש לוי גר ב'הר אפרים', ויצא ממנו מי שבאה טובה גדולה על ידו לישראל.

יש בדברי הרד"ק והרלב"ג שתי נקודות קישור בין סוף ספר שופטים לתחילת ספר שמואל:

א. אנשים לויים מהר אפרים.

ב. בתחילת ספר שמואל כתוב התיקון לחטאים ולקלקולים שנעשו בסוף ספר שופטים!

ד. הסבר על פי דברי רש"י בפרשת בהעלותך

הסבר נוסף נראה לומר על פי מה שכתב רש"י בפרשת בהעלותך (במדבר ט, א): "פרשה שבראש הספר לא נאמרה עד אייר [ופרשה זו בראש חודש ניסן]! למדת שאין סדר מוקדם ומאוחר בתורה. ולמה לא פתח בזו? מפני שהיא גנותן של ישראל...".

מפורש כאן ברש"י שלא פותחים ספר בסיפור שיש בו את גנותם של ישראל. כך גם בעניננו: לא רצה הנביא לפתוח את הספר בגנות ישראל שחטאו בפסל מיכה, אלא בשבחם של ישראל - בכיבושי שבט יהודה!

כעין זה אמרו חז"ל בתנא דבי אליהו (פרק יא) לגבי פילגש בגבעה:

פילגש בגבעה בימי כושן רשעתים היתה [כלומר: בתחילת תקופת השופטים (ג, ח)]. וכי מה טיבה של אותה פילגש שהביאוה ונתנוה אצל שופטי ישראל [כלומר: בסוף תקופת השופטים]?
אלא לפי שרחמיו של הקדוש ברוך הוא מרובין על ישראל לעולם, אמר הקדוש ברוך הוא: שמא יאמרו אומות העולם: 'עדיין לא נכנסו ישראל בארצם, וקלקלו מעשיהם'! לפיכך הביאוה ונתנוה אצל שופטי ישראל.

יש לציין שיש הבדל בין טעמו של רש"י לטעמו של התנא דבי אליהו, שלפי רש"י הדבר תלוי בפתיחת הספר ולא בתחילת התקופה, ואין זה כלפי אומות העולם. ולתנא דבי אליהו הדבר תלוי בתחילת תקופה ומפני אומות העולם. כך או כך, רצה הקב"ה להסתיר את גנותם של ישראל, ולכן לא נכתבה הפרשה בתחילת הספר, אלא בסופו.

סיום

הסתרת גנותם של ישראל היא אחד היסודות הגדולים בתורה ובנביאים, ובגללה נכתבו הפרשיות שלא כסדרן. הדברים מסתברים, שהרי דרך האוהב לחוס על כבוד אהובו ולהסתיר את גנותו, לפיכך הקב"ה חס על כבודם של ישראל ומסתיר את גנותם, לרוב אהבתו אותם.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך