תנ"ך על הפרק - דברים כב - "השב תשיבם לאחיך" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברים כב

175 / 929
היום

הפרק

מִצְוֹת רַבּוֹת

לֹֽא־תִרְאֶה֩ אֶת־שׁ֨וֹר אָחִ֜יךָ א֤וֹ אֶת־שֵׂיוֹ֙ נִדָּחִ֔ים וְהִתְעַלַּמְתָּ֖ מֵהֶ֑ם הָשֵׁ֥ב תְּשִׁיבֵ֖ם לְאָחִֽיךָ׃וְאִם־לֹ֨א קָר֥וֹב אָחִ֛יךָ אֵלֶ֖יךָ וְלֹ֣א יְדַעְתּ֑וֹ וַאֲסַפְתּוֹ֙ אֶל־תּ֣וֹךְ בֵּיתֶ֔ךָ וְהָיָ֣ה עִמְּךָ֗ עַ֣ד דְּרֹ֤שׁ אָחִ֙יךָ֙ אֹת֔וֹ וַהֲשֵׁבֹת֖וֹ לֽוֹ׃וְכֵ֧ן תַּעֲשֶׂ֣ה לַחֲמֹר֗וֹ וְכֵ֣ן תַּעֲשֶׂה֮ לְשִׂמְלָתוֹ֒ וְכֵ֣ן תַּעֲשֶׂ֜ה לְכָל־אֲבֵדַ֥ת אָחִ֛יךָ אֲשֶׁר־תֹּאבַ֥ד מִמֶּ֖נּוּ וּמְצָאתָ֑הּ לֹ֥א תוּכַ֖ל לְהִתְעַלֵּֽם׃לֹא־תִרְאֶה֩ אֶת־חֲמ֨וֹר אָחִ֜יךָ א֤וֹ שׁוֹרוֹ֙ נֹפְלִ֣ים בַּדֶּ֔רֶךְ וְהִתְעַלַּמְתָּ֖ מֵהֶ֑ם הָקֵ֥ם תָּקִ֖ים עִמּֽוֹ׃לֹא־יִהְיֶ֤ה כְלִי־גֶ֙בֶר֙ עַל־אִשָּׁ֔ה וְלֹא־יִלְבַּ֥שׁ גֶּ֖בֶר שִׂמְלַ֣ת אִשָּׁ֑ה כִּ֧י תוֹעֲבַ֛ת יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ כָּל־עֹ֥שֵׂה אֵֽלֶּה׃כִּ֣י יִקָּרֵ֣א קַן־צִפּ֣וֹר ׀ לְפָנֶ֡יךָ בַּדֶּ֜רֶךְ בְּכָל־עֵ֣ץ ׀ א֣וֹ עַל־הָאָ֗רֶץ אֶפְרֹחִים֙ א֣וֹ בֵיצִ֔ים וְהָאֵ֤ם רֹבֶ֙צֶת֙ עַל־הָֽאֶפְרֹחִ֔ים א֖וֹ עַל־הַבֵּיצִ֑ים לֹא־תִקַּ֥ח הָאֵ֖ם עַל־הַבָּנִֽים׃שַׁלֵּ֤חַ תְּשַׁלַּח֙ אֶת־הָאֵ֔ם וְאֶת־הַבָּנִ֖ים תִּֽקַּֽח־לָ֑ךְ לְמַ֙עַן֙ יִ֣יטַב לָ֔ךְ וְהַאֲרַכְתָּ֖ יָמִֽים׃כִּ֤י תִבְנֶה֙ בַּ֣יִת חָדָ֔שׁ וְעָשִׂ֥יתָ מַעֲקֶ֖ה לְגַגֶּ֑ךָ וְלֹֽא־תָשִׂ֤ים דָּמִים֙ בְּבֵיתֶ֔ךָ כִּֽי־יִפֹּ֥ל הַנֹּפֵ֖ל מִמֶּֽנּוּ׃לֹא־תִזְרַ֥ע כַּרְמְךָ֖ כִּלְאָ֑יִם פֶּן־תִּקְדַּ֗שׁ הַֽמְלֵאָ֤ה הַזֶּ֙רַע֙ אֲשֶׁ֣ר תִּזְרָ֔ע וּתְבוּאַ֖ת הַכָּֽרֶם׃לֹֽא־תַחֲרֹ֥שׁ בְּשׁוֹר־וּבַחֲמֹ֖ר יַחְדָּֽו׃לֹ֤א תִלְבַּשׁ֙ שַֽׁעַטְנֵ֔ז צֶ֥מֶר וּפִשְׁתִּ֖ים יַחְדָּֽו׃גְּדִלִ֖ים תַּעֲשֶׂה־לָּ֑ךְ עַל־אַרְבַּ֛ע כַּנְפ֥וֹת כְּסוּתְךָ֖ אֲשֶׁ֥ר תְּכַסֶּה־בָּֽהּ׃כִּֽי־יִקַּ֥ח אִ֖ישׁ אִשָּׁ֑ה וּבָ֥א אֵלֶ֖יהָ וּשְׂנֵאָֽהּ׃וְשָׂ֥ם לָהּ֙ עֲלִילֹ֣ת דְּבָרִ֔ים וְהוֹצִ֥יא עָלֶ֖יהָ שֵׁ֣ם רָ֑ע וְאָמַ֗ר אֶת־הָאִשָּׁ֤ה הַזֹּאת֙ לָקַ֔חְתִּי וָאֶקְרַ֣ב אֵלֶ֔יהָ וְלֹא־מָצָ֥אתִי לָ֖הּ בְּתוּלִֽים׃וְלָקַ֛ח אֲבִ֥יהנערהַֽנַּעֲרָ֖הוְאִמָּ֑הּ וְהוֹצִ֜יאוּ אֶת־בְּתוּלֵ֧יהנערהַֽנַּעֲרָ֛האֶל־זִקְנֵ֥י הָעִ֖יר הַשָּֽׁעְרָה׃וְאָמַ֛ר אֲבִ֥יהנערהַֽנַּעַרָ֖האֶל־הַזְּקֵנִ֑ים אֶת־בִּתִּ֗י נָתַ֜תִּי לָאִ֥ישׁ הַזֶּ֛ה לְאִשָּׁ֖ה וַיִּשְׂנָאֶֽהָ׃וְהִנֵּה־ה֡וּא שָׂם֩ עֲלִילֹ֨ת דְּבָרִ֜ים לֵאמֹ֗ר לֹֽא־מָצָ֤אתִי לְבִתְּךָ֙ בְּתוּלִ֔ים וְאֵ֖לֶּה בְּתוּלֵ֣י בִתִּ֑י וּפָֽרְשׂוּ֙ הַשִּׂמְלָ֔ה לִפְנֵ֖י זִקְנֵ֥י הָעִֽיר׃וְלָֽקְח֛וּ זִקְנֵ֥י הָֽעִיר־הַהִ֖וא אֶת־הָאִ֑ישׁ וְיִסְּר֖וּ אֹתֽוֹ׃וְעָנְשׁ֨וּ אֹת֜וֹ מֵ֣אָה כֶ֗סֶף וְנָתְנוּ֙ לַאֲבִ֣י הַֽנַּעֲרָ֔ה כִּ֤י הוֹצִיא֙ שֵׁ֣ם רָ֔ע עַ֖ל בְּתוּלַ֣ת יִשְׂרָאֵ֑ל וְלֽוֹ־תִהְיֶ֣ה לְאִשָּׁ֔ה לֹא־יוּכַ֥ל לְשַּׁלְּחָ֖הּ כָּל־יָמָֽיו׃וְאִם־אֱמֶ֣ת הָיָ֔ה הַדָּבָ֖ר הַזֶּ֑ה לֹא־נִמְצְא֥וּ בְתוּלִ֖יםלנערלַֽנַּעֲרָֽה׃וְהוֹצִ֨יאוּ אֶת־הנערהַֽנַּעֲרָ֜האֶל־פֶּ֣תַח בֵּית־אָבִ֗יהָ וּסְקָלוּהָ֩ אַנְשֵׁ֨י עִירָ֤הּ בָּאֲבָנִים֙ וָמֵ֔תָה כִּֽי־עָשְׂתָ֤ה נְבָלָה֙ בְּיִשְׂרָאֵ֔ל לִזְנ֖וֹת בֵּ֣ית אָבִ֑יהָ וּבִֽעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִקִּרְבֶּֽךָ׃כִּֽי־יִמָּצֵ֨א אִ֜ישׁ שֹׁכֵ֣ב ׀ עִם־אִשָּׁ֣ה בְעֻֽלַת־בַּ֗עַל וּמֵ֙תוּ֙ גַּם־שְׁנֵיהֶ֔ם הָאִ֛ישׁ הַשֹּׁכֵ֥ב עִם־הָאִשָּׁ֖ה וְהָאִשָּׁ֑ה וּבִֽעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִיִּשְׂרָאֵֽל׃כִּ֤י יִהְיֶה֙נערנַעֲרָ֣הבְתוּלָ֔ה מְאֹרָשָׂ֖ה לְאִ֑ישׁ וּמְצָאָ֥הּ אִ֛ישׁ בָּעִ֖יר וְשָׁכַ֥ב עִמָּֽהּ׃וְהוֹצֵאתֶ֨ם אֶת־שְׁנֵיהֶ֜ם אֶל־שַׁ֣עַר ׀ הָעִ֣יר הַהִ֗וא וּסְקַלְתֶּ֨ם אֹתָ֥ם בָּאֲבָנִים֮ וָמֵתוּ֒ אֶת־הנערהַֽנַּעֲרָ֗העַל־דְּבַר֙ אֲשֶׁ֣ר לֹא־צָעֲקָ֣ה בָעִ֔יר וְאֶ֨ת־הָאִ֔ישׁ עַל־דְּבַ֥ר אֲשֶׁר־עִנָּ֖ה אֶת־אֵ֣שֶׁת רֵעֵ֑הוּ וּבִֽעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִקִּרְבֶּֽךָ׃וְֽאִם־בַּשָּׂדֶ֞ה יִמְצָ֣א הָאִ֗ישׁ אֶת־הנערהַֽנַּעֲרָה֙הַמְאֹ֣רָשָׂ֔ה וְהֶחֱזִֽיק־בָּ֥הּ הָאִ֖ישׁ וְשָׁכַ֣ב עִמָּ֑הּ וּמֵ֗ת הָאִ֛ישׁ אֲשֶׁר־שָׁכַ֥ב עִמָּ֖הּ לְבַדּֽוֹ׃ולנערוְלַֽנַּעֲרָה֙לֹא־תַעֲשֶׂ֣ה דָבָ֔ר אֵ֥יןלנערלַֽנַּעֲרָ֖החֵ֣טְא מָ֑וֶת כִּ֡י כַּאֲשֶׁר֩ יָק֨וּם אִ֤ישׁ עַל־רֵעֵ֙הוּ֙ וּרְצָח֣וֹ נֶ֔פֶשׁ כֵּ֖ן הַדָּבָ֥ר הַזֶּֽה׃כִּ֥י בַשָּׂדֶ֖ה מְצָאָ֑הּ צָעֲקָ֗ההנערהַֽנַּעֲרָה֙הַמְאֹ֣רָשָׂ֔ה וְאֵ֥ין מוֹשִׁ֖יעַ לָֽהּ׃כִּֽי־יִמְצָ֣א אִ֗ישׁנערנַעֲרָ֤הבְתוּלָה֙ אֲשֶׁ֣ר לֹא־אֹרָ֔שָׂה וּתְפָשָׂ֖הּ וְשָׁכַ֣ב עִמָּ֑הּ וְנִמְצָֽאוּ׃וְ֠נָתַן הָאִ֨ישׁ הַשֹּׁכֵ֥ב עִמָּ֛הּ לַאֲבִ֥יהנערהַֽנַּעֲרָ֖החֲמִשִּׁ֣ים כָּ֑סֶף וְלֽוֹ־תִהְיֶ֣ה לְאִשָּׁ֗ה תַּ֚חַת אֲשֶׁ֣ר עִנָּ֔הּ לֹא־יוּכַ֥ל שַׁלְּחָ֖ה כָּל־יָמָֽיו׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"השב תשיבם לאחיך"

הקדמה: אבידת הגוי מותרת!

נאמר בפרקנו:

א. לא תראה את שור אחיך או את שיו נדחים והתעלמת מהם, השב תשיבם לאחיך.
ב. ואם לא קרוב אליך אחיך ולא ידעתו, ואספתו אל תוך ביתך, והיה עמך עד דרֹש אחיך אֹתו, וַהֲשֵבֹתו לו.
ג. וכן תעשה לחמֹרו, וכן תעשה לשמלתו, וכן תעשה לכל אבדת אחיך אשר תאבד ממנו ומצאתה, לא תוכל להתעלם.

במסכת בבא קמא (קיג ע"ב) נאמר:

אמר רב ביבי בר גידל אמר רבי שמעון חסידא: גזל כנעני אסור, אבידתו מותרת.
גזילו אסור, דאמר רב הונא: מנין לגזל הכנעני שהוא אסור? שנאמר: 'ואכלת את כל העמים אשר ד' אלקיך נותן לך' (דברים ז, טז) - בזמן שהן מסורים בידך, ולא בזמן שאינם מסורין בידך.
אבידתו מותרת, דאמר רב חמא בר גוריא אמר רב: מנין לאבידת הכנעני שהיא מותרת? שנאמר: 'לכל אבדת אחיך' (דברים כב, ג) - לאחיך אתה מחזיר, ואי אתה מחזיר לכנעני.

נשאלת השאלה: מדוע אבידת הגוי מותרת?

בתשובה לשאלה זו נאמרו מספר הסברים:

א. הסבר מסורת הש"ס

כתב במסורת הש"ס שם:

לאחיך אתה מחזיר - שיש לו גם כמוך נימוסים ומשפטים צדיקים בדברים שבין אדם לחברו.
ואי אתה מחזיר לכנעני - שנוהגים הפקר בקניני אחרים.

הרחבה לדבר כתב הרב ראובן מרגליות ב"מרגליות הים" לסנהדרין עו ע"ב ובמקומות נוספים: "שדנים להם כדיניהם, שאינם משיבים אבידה, דפרסאי אמרי: אבידתא למלכא (בבא מציעא כח ע"ב)".

כלומר: אנו מתנהגים עם הגויים כמו שהם מתנהגים בינם לבין עצמם: הם אינם מחזירים אבידה לחבריהם, ולכן גם אנו איננו מחזירים להם אבידה.

ב. הסבר המאירי

הסבר דומה כתב המאירי שם בבבא קמא:

ובדי האלילים ושאינם גדורים בדרכי הדתות אסור לגזלם... ומכל מקום אין אדם חייב לחזר אחר אבדתו כדי להחזירה לו. ולא עוד אלא אף מי שמצא אבדתו אינו חייב להחזירה. שמציאה מקצת קנין הוא, וחזרתו דרך חסידות, ואין אנו כפופים לחסידות למי שאין לו דת.

כלומר: מעיקר הדין הפשוט אין צורך להחזיר אבידה, כיון שברגע שאדם איבד חפץ כלשהו החפץ נעשה הפקר והזוכה בו קנאו. אלא שבאה התורה וחייבה אותנו במידת חסידות להחזיר אבידה. אבל גם הגבילה את מידת החסידות ואמרה שאיננו חייבים במידת חסידות זו אלא רק כלפי אחינו.

ג. הסבר ה"תורה תמימה"

הסבר אחר כתב ה"תורה תמימה" (דברים פרק כב הערה כב):

כל המפרשים כתבו בכלל הדין הזה דאיירי בעובדי אלילים הפראים, אבל בסתם אומות דינם כישראל לכל דבר, וכולם כתבו כן רק על פי הסברא ולא הביאו מקור לדבריהם.
אבל לדעתי הנה דבר זה מבואר מפורש בדרשת הגמרא ב"ק ל"ח ע"א לענין שור של ישראל שנגח שור של עובד כוכבים פטור, א"ר אבהו, מאי דכתיב: 'עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים' (חבקוק ג)? ראה הקדוש ברוך הוא שאין האומות מקיימים שבע מצוות עמד והתיר ממונן, ע"כ.
וכמה עמוקים ונאמנים הדברים הקצרים האלה, כי הנה ענין שבע מצות ידוע, שהם אבר מן החי, דינין, גזל, ושפיכות דמים, גילוי עריות, ברכת השם. ומעתה הגע בעצמך, אנשים שאין מקיימים מצות אלו ורק עושים ההיפך, אוכלים אבר מן החי ואין דין ודיין ביניהם, וגוזלים, ושופכים דמים, ומגלי עריות, ומברכים את השם, הרי אין יתרון לאנשים כאלה על חיתו טרף אף במאומה. והם מחריבי עולם ומזיקים לחברת האדם ומהרסים את ישוב העולם ותיקון המדינות. ובודאי אינם ראויים להחשב לסוג אנשים מן הישוב. וממילא אין כל דין ומשפט ולכן גם אין חזקת ממונם עליהם. אבל אלה המקיימים שבע מצוות, והם רוב האומות שבזמן הזה ובכל המדינות הנאורות, נעלה מעל כל ספק שדינם שוה בכל לישראל, וזה לדעתי ענין אמיתי ומסתבר.

יש לציין שמה שכתב ה"תורה תמימה" בשם המפרשים כתב כבר המאירי:

הא כל שהוא מעממין הגדורים בדרכי הדת ועובדי האלקות על איזה צד, אף על פי שאמונתם רחוקה מאמונתנו - אינם בכלל זה, אלא הרי הם כישראל גמור לדברים אלו אף באבדה, ואף בטעות, ולכל שאר הדברים בלא שום חילוק.

ד. הסבר רש"י

במסכת סנהדרין (עו ע"ב) אמרה הגמרא:

אמר רב יהודה אמר רב: ...המחזיר אבידה לנכרי - עליו הכתוב אומר: 'למען ספות הרוה את הצמאה, לא יאבה ד' סלח לו' (דברים כט, יט).

בגמרא זו נאמר יותר מאשר בגמרא בבא קמא: לא רק שאין צורך להחזיר אבידה של גוי, אלא גם אסור להחזיר אבידה לגוי! ומי שמחזירה לו נאמר עליו: "לא יאבה ד' סלח לו" (דברים כט, יט)!

יש להבין: מדוע אסור להחזיר אבידה לגוי?

בכל ההסברים שנאמרו קודם לא נאמר מדוע אסור להחזיר אבידה לגוי, אלא רק מדוע לא צריך להחזיר אבידה לגוי.

עוד יש לשאול: מה הקשר בין החזרת אבידה לגוי לפסוק "למען ספות הרוה את הצמאה"?

כתב רש"י:

המחזיר אבידה לנכרי - השווה וחבר נכרי לישראל, ומראה בעצמו שהשבת אבדה אינה חשובה לו מצות בוראו, שאף לנכרי הוא עושה כן, שלא נצטווה עליהם.
רוה - נכרים, ששבעים ואינן צמאין ליוצרם. צמאה - זו כנסת ישראל, שצמאה ותאיבה ליראת יוצרה ולקיים מצותיו.

ברש"י כאן כתובה הגדרה נפלאה לעם ישראל: "כנסת ישראל, שצמאה ותאיבה ליראת יוצרה ולקיים מצותיו"!

רש"י הסביר שהבעיה היא שהמשיב אבידה לגוי הולך לפי הבנתו, ולא לפי מצוות התורה. אבל רש"י לא הסביר כאן מדוע אסור להשיב אבידה לגוי.

ה. הסבר הרמב"ם

כתב הרמב"ם בהלכות גזלה ואבדה (פי"א ה"ג): "אבידת הגוי מותרת שנאמר: 'אבידת אחיך', והמחזירה הרי זה עובר עבירה, מפני שהוא מחזיק ידי רשעי עולם".

כלומר: אין לעזור לרשעים עובדי עבודה זרה.

דברים אלו יכולים להתקשר למה שכתבו המאירי וה"תורה תמימה" שכאשר הגויים שומרים שבע מצוות בני נח מחזירים להם אבידה.

ו. הסבר ה"עיון יעקב"

הסבר דומה כתב ה"עיון יעקב" על ה"עין יעקב" במסכת סנהדרין (עו ע"ב): המחזיר אבידה לגוי גורם לגוי שיודה לעבודה זרה שלו שזכה באבידה.

גם דברים אלו יכולים להתקשר למה שכתבו המאירי וה"תורה תמימה" שכאשר הגויים שומרים שבע מצוות בני נח מחזירים להם אבידה.

סיכום:

א. נאמרו שלושה טעמים מדוע אבידת גוי מותרת:

  1. מפני שכך הם מתנהגים בינם לבין עצמם: הם אינם מחזירים אבידה לחבריהם (מסורת הש"ס).
  2. מפני שהשבת אבידה היא מצוה של דרכי חסידות, ואיננו מצווים בדרכי חסידות כלפי הגויים (המאירי).
  3. גויים שעוברים על שבע מצוות בני נח אינם בכלל בני אדם, אלא מהרסי העולם, ולכן אין ראוי להתנהג אתם כבני אדם. אבל גויים שמקיימים שבע מצוות בני נח מחזירים להם את אבידתם ("תורה תמימה").

ב. נאמרו שני טעמים מדוע אסור להחזיר לגוי עובד עבודה זרה את אבידתו:

  1. שלא לחזק רשעי עולם (רמב"ם).
  2. שלא לגרום לגוי להודות לעבודה זרה שלו ("עיון יעקב").

שני טעמים אלו מתאימים למה שכתבו המאירי וה"תורה תמימה" שגויים שמקיימים שבע מצוות בני נח מחזירים להם את אבידתם.

עוד לימד אותנו רש"י שעם ישראל כולו צמא ותאב ליראת ד' ולקיום מצוותיו.

יהי רצון שנרגיש כל הזמן את צמאוננו לד' ואת רצוננו להדבק בו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך