תנ"ך על הפרק - דברים כ - "האדם עץ השדה" / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברים כ

173 / 929
היום

הפרק

דִּינֵי מִלְחָמָה, וּבֵינֵיהֶם: היחס לְשִׁבְעָה עַמִּים, עֲצֵי מַאֲכָל בְּעֵת מָצוֹר

כִּֽי־תֵצֵ֨א לַמִּלְחָמָ֜ה עַל־אֹיְבֶ֗יךָ וְֽרָאִ֜יתָ ס֤וּס וָרֶ֙כֶב֙ עַ֚ם רַ֣ב מִמְּךָ֔ לֹ֥א תִירָ֖א מֵהֶ֑ם כִּֽי־יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ עִמָּ֔ךְ הַמַּֽעַלְךָ֖ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃וְהָיָ֕ה כְּקָֽרָבְכֶ֖ם אֶל־הַמִּלְחָמָ֑ה וְנִגַּ֥שׁ הַכֹּהֵ֖ן וְדִבֶּ֥ר אֶל־הָעָֽם׃וְאָמַ֤ר אֲלֵהֶם֙ שְׁמַ֣ע יִשְׂרָאֵ֔ל אַתֶּ֨ם קְרֵבִ֥ים הַיּ֛וֹם לַמִּלְחָמָ֖ה עַל־אֹיְבֵיכֶ֑ם אַל־יֵרַ֣ךְ לְבַבְכֶ֗ם אַל־תִּֽירְא֧וּ וְאַֽל־תַּחְפְּז֛וּ וְאַל־תַּֽעַרְצ֖וּ מִפְּנֵיהֶֽם׃כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם הַהֹלֵ֖ךְ עִמָּכֶ֑ם לְהִלָּחֵ֥ם לָכֶ֛ם עִם־אֹיְבֵיכֶ֖ם לְהוֹשִׁ֥יעַ אֶתְכֶֽם׃וְדִבְּר֣וּ הַשֹּֽׁטְרִים֮ אֶל־הָעָ֣ם לֵאמֹר֒ מִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁ֨ר בָּנָ֤ה בַֽיִת־חָדָשׁ֙ וְלֹ֣א חֲנָכ֔וֹ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יַחְנְכֶֽנּוּ׃וּמִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁר־נָטַ֥ע כֶּ֙רֶם֙ וְלֹ֣א חִלְּל֔וֹ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יְחַלְּלֶֽנּוּ׃וּמִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁר־אֵרַ֤שׂ אִשָּׁה֙ וְלֹ֣א לְקָחָ֔הּ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יִקָּחֶֽנָּה׃וְיָסְפ֣וּ הַשֹּׁטְרִים֮ לְדַבֵּ֣ר אֶל־הָעָם֒ וְאָמְר֗וּ מִי־הָאִ֤ישׁ הַיָּרֵא֙ וְרַ֣ךְ הַלֵּבָ֔ב יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ וְלֹ֥א יִמַּ֛ס אֶת־לְבַ֥ב אֶחָ֖יו כִּלְבָבֽוֹ׃וְהָיָ֛ה כְּכַלֹּ֥ת הַשֹּׁטְרִ֖ים לְדַבֵּ֣ר אֶל־הָעָ֑ם וּפָֽקְד֛וּ שָׂרֵ֥י צְבָא֖וֹת בְּרֹ֥אשׁ הָעָֽם׃כִּֽי־תִקְרַ֣ב אֶל־עִ֔יר לְהִלָּחֵ֖ם עָלֶ֑יהָ וְקָרָ֥אתָ אֵלֶ֖יהָ לְשָׁלֽוֹם׃וְהָיָה֙ אִם־שָׁל֣וֹם תַּֽעַנְךָ֔ וּפָתְחָ֖ה לָ֑ךְ וְהָיָ֞ה כָּל־הָעָ֣ם הַנִּמְצָא־בָ֗הּ יִהְי֥וּ לְךָ֛ לָמַ֖ס וַעֲבָדֽוּךָ׃וְאִם־לֹ֤א תַשְׁלִים֙ עִמָּ֔ךְ וְעָשְׂתָ֥ה עִמְּךָ֖ מִלְחָמָ֑ה וְצַרְתָּ֖ עָלֶֽיהָּ׃וּנְתָנָ֛הּ יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ בְּיָדֶ֑ךָ וְהִכִּיתָ֥ אֶת־כָּל־זְכוּרָ֖הּ לְפִי־חָֽרֶב׃רַ֣ק הַ֠נָּשִׁים וְהַטַּ֨ף וְהַבְּהֵמָ֜ה וְכֹל֩ אֲשֶׁ֨ר יִהְיֶ֥ה בָעִ֛יר כָּל־שְׁלָלָ֖הּ תָּבֹ֣ז לָ֑ךְ וְאָֽכַלְתָּ֙ אֶת־שְׁלַ֣ל אֹיְבֶ֔יךָ אֲשֶׁ֥ר נָתַ֛ן יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ לָֽךְ׃כֵּ֤ן תַּעֲשֶׂה֙ לְכָל־הֶ֣עָרִ֔ים הָרְחֹקֹ֥ת מִמְּךָ֖ מְאֹ֑ד אֲשֶׁ֛ר לֹא־מֵעָרֵ֥י הַגּֽוֹיִם־הָאֵ֖לֶּה הֵֽנָּה׃רַ֗ק מֵעָרֵ֤י הָֽעַמִּים֙ הָאֵ֔לֶּה אֲשֶׁר֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ נַחֲלָ֑ה לֹ֥א תְחַיֶּ֖ה כָּל־נְשָׁמָֽה׃כִּֽי־הַחֲרֵ֣ם תַּחֲרִימֵ֗ם הַחִתִּ֤י וְהָאֱמֹרִי֙ הַכְּנַעֲנִ֣י וְהַפְּרִזִּ֔י הַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִ֑י כַּאֲשֶׁ֥ר צִוְּךָ֖ יְהוָ֥ה אֱלֹהֶֽיךָ׃לְמַ֗עַן אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־יְלַמְּד֤וּ אֶתְכֶם֙ לַעֲשׂ֔וֹת כְּכֹל֙ תּֽוֹעֲבֹתָ֔ם אֲשֶׁ֥ר עָשׂ֖וּ לֵֽאלֹהֵיהֶ֑ם וַחֲטָאתֶ֖ם לַיהוָ֥ה אֱלֹהֵיכֶֽם׃כִּֽי־תָצ֣וּר אֶל־עִיר֩ יָמִ֨ים רַבִּ֜ים לְֽהִלָּחֵ֧ם עָלֶ֣יהָ לְתָפְשָׂ֗הּ לֹֽא־תַשְׁחִ֤ית אֶת־עֵצָהּ֙ לִנְדֹּ֤חַ עָלָיו֙ גַּרְזֶ֔ן כִּ֚י מִמֶּ֣נּוּ תֹאכֵ֔ל וְאֹת֖וֹ לֹ֣א תִכְרֹ֑ת כִּ֤י הָֽאָדָם֙ עֵ֣ץ הַשָּׂדֶ֔ה לָבֹ֥א מִפָּנֶ֖יךָ בַּמָּצֽוֹר׃רַ֞ק עֵ֣ץ אֲשֶׁר־תֵּדַ֗ע כִּֽי־לֹא־עֵ֤ץ מַאֲכָל֙ ה֔וּא אֹת֥וֹ תַשְׁחִ֖ית וְכָרָ֑תָּ וּבָנִ֣יתָ מָצ֗וֹר עַל־הָעִיר֙ אֲשֶׁר־הִ֨וא עֹשָׂ֧ה עִמְּךָ֛ מִלְחָמָ֖ה עַ֥ד רִדְתָּֽהּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

"האדם עץ השדה"

"כי תצור אל עיר ימים רבים להלחם עליה לתפשה, לא תשחית את עצה לנדח עליו גרזן, כי ממנו תאכל ואתו לא תכרת, כי האדם עץ השדה לבא מפניך במצור" (דברים כ, יט).

מעבר לפשט העוסק במצות בל תשחית, ישנה משמעות עמוקה לדימוי של עץ השדה לאדם. האדם יש בו מתכונת העץ.

לנו נדמה שנזר הבריאה נקרא אדם על שם מוצאו מן האדמה, אלא שיש בזה קושי, שאף שכל בעלי החיים נבראו מן האדמה - "תוצא הארץ נפש חיה" (בראשית א, כד) - דוקא האדם נקרא על שם האדמה. אולם המהר"ל מפרש בכמה מקומות, שהאדם אינו נקרא על שם האדמה, משום שמוצאו מן האדמה, שהרי בעלי החיים חומריים יותר וקרובים יותר אל האדמה, אלא שנקרא כן משום שיש בו מתכונת האדמה (תפארת ישראל, פרק ג).

האדמה יש בכוחה להוציא אל הפועל כל מה שגנוז בה, וכשזורעים בה גרעין מוציאה ממנו האדמה את כל הפוטנציאל הגנוז בו; כך נטועה באדם נשמה, ועליו לגלותה ולהוציאה אל הפועל, ומי שמזניח את נשמתו ואינו מוציאה אל הפועל הרי זה כאילן שאינו מוציא פירות, וכל בריאתו לבטלה. ועל כן אדם שאינו לומד תורה נקרא בור, בדומה לקרקע שאינה מעובדת הנקראת אדמת בור. מה שאין כן בהמה, שאין בה כוחות גנוזים; היא נבראה בשלמותה - "איל בן יומו קרוי איל" (בבא קמא סה ע"ב). ועל כן רק האדם נקרא על שם האדמה, ואילו בעלי חיים נקראים בהמה, לשון בה-מה. שמה שיש בה - יש בה, ולא יותר.

ובזה האדם דומה לעץ השדה, שעליו להוציא פירותיו, והפירות הן מצוות ומעשים טובים. וכך נאמר בישעיה "אמרו צדיק כי טוב, כי פרי מעלליהם יאכלו" (ג, י), ובתהילים - "אשר פריו יתן בעתו" (א, ג). וכן דרשו חז"ל בסוף הפרשה בעניין "עגלה ערופה": "תבא עגלה בת שנתה, שלא עשתה פירות, ותערף... לכפר על הריגתו של זה שלא הניחוהו לעשות פירות" (רש"י, דברים כא, ד). ומסיקה הגמרא במסכת סוטה שלא הניחו לו לעסוק בתורה ובמצוות (מו ע"א).

ברם שני הבדלים ישנם בין האדם לעץ השדה.

(א) האילן מוציא פירותיו באופן טבעי, ואילו האדם מוציאם בבחירתו החופשית.

(ב) האילן שורשיו למטה, והוא יונק את חיוניותו מהאדמה החומרית, ואילו האדם הוא אילן הפוך, ושורשו למעלה, מתחת לכסא הכבוד.

וכיון שהאדם שואף להגיע אל מקורו, אל ה', הרי זה שאיפה שאין לה סוף, על כן תפקידו של האדם להוציא עצמו אל הפועל הוא תפקיד שאין לו סוף. ועל כן כתבו המהר"ל והרב קוק זצ"ל, שהאדם לעולם לא ישיג שלמות ואין מושג שלמות אלא אצל הקב"ה לבדו, שהרי אצל האדם שלמותו הוא בהשתלמות, בהתנועעות אל השלמות, בשאיפה וברצון להיות בשלמות. ועל כן אמרו, שתשובה אינה רק לרשעים, אלא אף לצדיקים, כיוון שתשובה אינה דוקא מעבר מרע לטוב, אלא אף עלייה מדרגה נמוכה לדרגה גבוהה, משלב נמוך לשלב גבוה.

"כשם שצריכים להעלות את המידות והמחשבות הרעות לשורשן, כדי לתקנן ולמתקן, כן צריכים להעלות את המידות והמחשבות הקטנות, אע"פ שהן טובות, אבל אינן במעלה גדולה ומאירה, למקור שורשן, ולהאירן באור של גדולה וכו'. ומידה זו של העלאת דברים קטנים לגדלות אינה פוסקת בכל עת ובכל שעה, והיא התשובה הגמורה, שצדיקים גמורים באים על ידה להיות עולים במעלות בעלי תשובה" (אורות התשובה, פרק יד, אות א).

וכמו אילן הגדל כל הזמן, אף שבתקופת החורף נראה שתש כוחו, הוא ממשיך לגדול, ובבוא האביב הוא שב ופורח; כך האדם, כל עוד הוא קשור לשורשו, יש תקוה לניוולו שישוב ויפרח. על כן קוראים בתחילת אלול את הפסוק "כי האדם עץ השדה", להורות על חובת ההשתלמות וההוצאה אל הפועל לקראת השנה החדשה. 

משמעות נוספת יש לפסוק זה דווקא בימי התשובה. האדם איננו "תבואת השדה", אלא "עץ השדה". לגידול תבואה יש צורך בזריעה מחודשת בכל עונה ועונה, אך עצי פרי אינם זקוקים לחרישה ונטיעה מחדש, הפירות גנוזים באילן; כך האדם אינו זקוק לחפש כוחות חדשים, האדם הוא כעץ, כוחותיו גנוזים בקרבו. ודאי שיש צורך בעמל, אך זוהי עבודה של גילוי וחשיפה, ולא של שתילה מחדש. התשובה איננה הליכה למקום חדש, אלא חזרה למקוריות - "ותשובתו הרמתה כי שם ביתו" (שמואל א ז, יז).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך