תנ"ך על הפרק - במדבר כז - צלפחד - צדיק או רשע? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

במדבר כז

144 / 929
היום

הפרק

בְּנוֹת צְלָפְחָד וְדִינָן, צִוּוּי ה' לְמֹשֶׁה לַעֲלוֹת הָהָרָה, מִנּוּי יְהוֹשֻׁעַ

וַתִּקְרַ֜בְנָה בְּנ֣וֹת צְלָפְחָ֗ד בֶּן־חֵ֤פֶר בֶּן־גִּלְעָד֙ בֶּן־מָכִ֣יר בֶּן־מְנַשֶּׁ֔ה לְמִשְׁפְּחֹ֖ת מְנַשֶּׁ֣ה בֶן־יוֹסֵ֑ף וְאֵ֙לֶּה֙ שְׁמ֣וֹת בְּנֹתָ֔יו מַחְלָ֣ה נֹעָ֔ה וְחָגְלָ֥ה וּמִלְכָּ֖ה וְתִרְצָֽה׃וַֽתַּעֲמֹ֜דְנָה לִפְנֵ֣י מֹשֶׁ֗ה וְלִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֥י הַנְּשִׂיאִ֖ם וְכָל־הָעֵדָ֑ה פֶּ֥תַח אֹֽהֶל־מוֹעֵ֖ד לֵאמֹֽר׃אָבִינוּ֮ מֵ֣ת בַּמִּדְבָּר֒ וְה֨וּא לֹא־הָיָ֜ה בְּת֣וֹךְ הָעֵדָ֗ה הַנּוֹעָדִ֛ים עַל־יְהוָ֖ה בַּעֲדַת־קֹ֑רַח כִּֽי־בְחֶטְא֣וֹ מֵ֔ת וּבָנִ֖ים לֹא־הָ֥יוּ לֽוֹ׃לָ֣מָּה יִגָּרַ֤ע שֵׁם־אָבִ֙ינוּ֙ מִתּ֣וֹךְ מִשְׁפַּחְתּ֔וֹ כִּ֛י אֵ֥ין ל֖וֹ בֵּ֑ן תְּנָה־לָּ֣נוּ אֲחֻזָּ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֥י אָבִֽינוּ׃וַיַּקְרֵ֥ב מֹשֶׁ֛ה אֶת־מִשְׁפָּטָ֖ןלִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃כֵּ֗ן בְּנ֣וֹת צְלָפְחָד֮ דֹּבְרֹת֒ נָתֹ֨ן תִּתֵּ֤ן לָהֶם֙ אֲחֻזַּ֣ת נַחֲלָ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֣י אֲבִיהֶ֑ם וְהַֽעֲבַרְתָּ֛ אֶת־נַחֲלַ֥ת אֲבִיהֶ֖ן לָהֶֽן׃וְאֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל תְּדַבֵּ֣ר לֵאמֹ֑ר אִ֣ישׁ כִּֽי־יָמ֗וּת וּבֵן֙ אֵ֣ין ל֔וֹ וְהַֽעֲבַרְתֶּ֥ם אֶת־נַחֲלָת֖וֹ לְבִתּֽוֹ׃וְאִם־אֵ֥ין ל֖וֹ בַּ֑ת וּנְתַתֶּ֥ם אֶת־נַחֲלָת֖וֹ לְאֶחָיו׃וְאִם־אֵ֥ין ל֖וֹ אַחִ֑ים וּנְתַתֶּ֥ם אֶת־נַחֲלָת֖וֹ לַאֲחֵ֥י אָבִֽיו׃וְאִם־אֵ֣ין אַחִים֮ לְאָבִיו֒ וּנְתַתֶּ֣ם אֶת־נַחֲלָת֗וֹ לִשְׁאֵר֞וֹ הַקָּרֹ֥ב אֵלָ֛יו מִמִּשְׁפַּחְתּ֖וֹ וְיָרַ֣שׁ אֹתָ֑הּ וְֽהָ֨יְתָ֜ה לִבְנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ לְחֻקַּ֣ת מִשְׁפָּ֔ט כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת־מֹשֶֽׁה׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה עֲלֵ֛ה אֶל־הַ֥ר הָעֲבָרִ֖ים הַזֶּ֑ה וּרְאֵה֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תִּי לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וְרָאִ֣יתָה אֹתָ֔הּ וְנֶאֱסַפְתָּ֥ אֶל־עַמֶּ֖יךָ גַּם־אָ֑תָּה כַּאֲשֶׁ֥ר נֶאֱסַ֖ף אַהֲרֹ֥ן אָחִֽיךָ׃כַּאֲשֶׁר֩ מְרִיתֶ֨ם פִּ֜י בְּמִדְבַּר־צִ֗ן בִּמְרִיבַת֙ הָֽעֵדָ֔ה לְהַקְדִּישֵׁ֥נִי בַמַּ֖יִם לְעֵינֵיהֶ֑ם הֵ֛ם מֵֽי־מְרִיבַ֥ת קָדֵ֖שׁ מִדְבַּר־צִֽן׃וַיְדַבֵּ֣ר מֹשֶׁ֔ה אֶל־יְהוָ֖ה לֵאמֹֽר׃יִפְקֹ֣ד יְהוָ֔ה אֱלֹהֵ֥י הָרוּחֹ֖ת לְכָל־בָּשָׂ֑ר אִ֖ישׁ עַל־הָעֵדָֽה׃אֲשֶׁר־יֵצֵ֣א לִפְנֵיהֶ֗ם וַאֲשֶׁ֤ר יָבֹא֙ לִפְנֵיהֶ֔ם וַאֲשֶׁ֥ר יוֹצִיאֵ֖ם וַאֲשֶׁ֣ר יְבִיאֵ֑ם וְלֹ֤א תִהְיֶה֙ עֲדַ֣ת יְהוָ֔ה כַּצֹּ֕אן אֲשֶׁ֥ר אֵין־לָהֶ֖ם רֹעֶֽה׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה קַח־לְךָ֙ אֶת־יְהוֹשֻׁ֣עַ בִּן־נ֔וּן אִ֖ישׁ אֲשֶׁר־ר֣וּחַ בּ֑וֹ וְסָמַכְתָּ֥ אֶת־יָדְךָ֖ עָלָֽיו׃וְהַֽעֲמַדְתָּ֣ אֹת֗וֹ לִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֖י כָּל־הָעֵדָ֑ה וְצִוִּיתָ֥ה אֹת֖וֹ לְעֵינֵיהֶֽם׃וְנָתַתָּ֥ה מֵהֽוֹדְךָ֖ עָלָ֑יו לְמַ֣עַן יִשְׁמְע֔וּ כָּל־עֲדַ֖ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וְלִפְנֵ֨י אֶלְעָזָ֤ר הַכֹּהֵן֙ יַעֲמֹ֔ד וְשָׁ֥אַל ל֛וֹ בְּמִשְׁפַּ֥ט הָאוּרִ֖ים לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה עַל־פִּ֨יו יֵצְא֜וּ וְעַל־פִּ֣יו יָבֹ֗אוּ ה֛וּא וְכָל־בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֥ל אִתּ֖וֹ וְכָל־הָעֵדָֽה׃וַיַּ֣עַשׂ מֹשֶׁ֔ה כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֹת֑וֹ וַיִּקַּ֣ח אֶת־יְהוֹשֻׁ֗עַ וַיַּֽעֲמִדֵ֙הוּ֙ לִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֖י כָּל־הָעֵדָֽה׃וַיִּסְמֹ֧ךְ אֶת־יָדָ֛יו עָלָ֖יו וַיְצַוֵּ֑הוּ כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבֶּ֥ר יְהוָ֖ה בְּיַד־מֹשֶֽׁה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

צלפחד - צדיק או רשע?

הקדמה

בפרשתנו מסופר על בנות צלפחד שבאו לבקש נחלה. בתוך דבריהן הן אומרות: "אבינו מת במדבר, והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ד' בעדת קרח, כי בחטאו מת, ובנים לו היו לו" (כז, ג).

יש לשאול: מדוע בנות צלפחד האריכו כל כך בלשונן, ולא אמרו בקיצור: "אבינו מת במדבר, ובנים לא היו לו"!

כתב על כך רש"י:

והוא לא היה וגו' - לפי שהיו באות לומר: 'בחטאו מת', נזקקו לומר: לא בחטא מתלוננים, ולא בעדת קרח שהצו על הקדוש ברוך הוא, אלא בחטאו לבדו מת, ולא החטיא את אחרים עמו. ר' עקיבא אומר: מקושש עצים היה. ור' שמעון אומר: מן המעפילים היה.

אם כן לפי רש"י בנות צלפחד האריכו בלשונן כיון שרצו להקטין את חטא אביהן, שהוא לא החטיא את האחרים.

נשאלת השאלה: האם צלפחד היה צדיק או רשע?

בפשטות נראה שהוא לא היה צדיק, שכן בנותיו אמרו: "כי בחטאו מת", ולפי ר' עקיבא הוא היה מקושש עצים, שחילל שבת ונהרג בסקילה. גם לפי ר' שמעון שאמר שהיה מן המעפילים, לכאורה הוא לא היה צדיק. אבל בגמרא נאמר שהוא היה צדיק!

א. הגמרא במסכת שבת

כך נאמר בגמרא במסכת שבת (צו ע"ב - צז ע"א):

תנו רבנן: מקושש זה צלפחד, וכן הוא אומר: 'ויהיו בני ישראל במדבר, וימצאו איש מקושש עצים ביום השבת' (במדבר טו, לב), ולהלן הוא אומר: 'אבינו מת במדבר' (במדבר כז, ג), מה להלן צלפחד, אף כאן צלפחד, דברי ר' עקיבא.
אמר לו ר' יהודה בן בתירא: עקיבא, בין כך ובין כך אתה עתיד ליתן את הדין!
אם כדבריך - התורה כיסתו ואתה מגלה אותו, ואם לאו - אתה מוציא לעז על אותו צדיק!
ואלא הא גמר גזירה שוה! גזירה שוה לא גמר.
[רש"י: ואלא הא גמיר גזירה שוה - ואם כן לא כסתו התורה, דהוה ליה כמפורש! ומשני: רבי יהודה בן בתירא לא גמרה, ואין אדם דן ג"ש מעצמו.]
אלא מהיכא הוה? [רש"י ואלא - לרבי יהודה. מהיכן הוה - באיזה חטא מת, דכתיב: 'כי בחטאו מת' (במדבר כז, ג).]
מ'ויעפילו' הוה. [רש"י: מויעפילו - 'ויעפילו לעלות אל ראש ההר' (שם יד, מד), שלא הרשיע כל כך כחילול שבת.]

אותה מחלוקת שהביא רש"י מופיעה גם בגמרא זו, אלא שבמקום רבי שמעון הנזכר ברש"י, נזכר רבי יהודה בן בתירא. בגמרא זו אומר רבי יהודה בן בתירא במפורש שצלפחד היה צדיק!

אבל יש לעיין: האם רבי עקיבא מסכים שצלפחד היה צדיק? אולי רק רבי יהודה בן בתירא, שאמר שחטאו של צלפחד היה קל יחסית, אמר עליו שהוא היה צדיק, אבל רבי עקיבא, שאמר שחטאו היה חמור, חילול שבת, אינו מסכים שהוא היה צדיק.

לפני שנענה על שאלה זו נעיין בשיטת רבי יהודה בן בתירא.

ב. מנין למד רבי יהודה בן בתירא שצלפחד היה מן המעפילים?

יש לשאול: רבי עקיבא הביא מקור לדבריו שצלפחד היה המקושש מגזרה שוה: "במדבר" "במדבר". מה מקורו של רבי יהודה בן בתירא שאמר שצלפחד היה מן המעפילים?

כתב "בעל הטורים" (במדבר יד, מד): "ויעפילו - בגימטריא צלפחד. דאיכא מאן דאמר (שבת צז ע"א) מן המעפילים היה". אם כן לפי "בעל הטורים" אפשר שרבי יהודה בן בתירא למד את דבריו מהגימטריא.

הסבר נוסף נראה לענות על פי מה שכתב רש"י (במדבר כז, א):

למשפחת מנשה בן יוסף - למה נאמר? והלא כבר נאמר: 'בן מנשה'! אלא לומר לך: יוסף חבב את הארץ, שנאמר: 'והעליתם את עצמותי מזה' (בראשית נ, כה), ובנותיו חבבו את הארץ, שנאמר: 'תנה לנו אחוזה' (במדבר כז, ד).

על פי זה יש לומר שמתוך שבנות צלפחד חבבו את הארץ, ויוסף חבב את הארץ, אמר רבי יהודה בן בתירא שגם חטאו של צלפחד היה חטא שקשור לחבוב הארץ, ואיזהו? זה חטא המעפילים!

ג. מנין למד רבי יהודה בן בתירא שצלפחד היה צדיק?

כאמור, רבי יהודה בן בתירא אמר במפורש שצלפחד היה צדיק. יש לשאול: מנין למד רבי יהודה בן בתירא שצלפחד היה צדיק?

נראה לענות על כך על פי מה שכתב רש"י (במדבר כז, א):

למשפחת מנשה בן יוסף - למה נאמר? והלא כבר נאמר: 'בן מנשה'! אלא לומר לך: יוסף חבב את הארץ, שנאמר: 'והעליתם את עצמותי מזה' (בראשית נ, כה), ובנותיו חבבו את הארץ, שנאמר: 'תנה לנו אחוזה' (במדבר כז, ד).
וללמדך שהיו כולם צדיקים, שכל מי שמעשיו ומעשה אבותיו סתומים, ופרט לך הכתוב באחד מהם ליחסו לשבח, הרי זה צדיק בן צדיק.

מפורש כאן ברש"י שצלפחד היה צדיק!

ד. האם רבי עקיבא יסכים שצלפחד היה צדיק?

לפי הכלל שכתב רש"י נראה שגם רבי עקיבא יסכים שצלפחד היה צדיק!

אבל הדבר קשה מאד: וכי המחלל שבת בפרהסיא בעדים ובהתראה ונהרג על כך נחשב צדיק?!

נראה לענות על כך על פי מה שכתבו התוספות במסכת בבא בתרא (קיט ע"ב ד"ה אפילו קטנה):

...'צלפחד היינו מקושש' (שבת דף צו ע"ב), ומעשה המקושש היה בתחילת ארבעים, מיד אחר מעשה מרגלים, דאמר במדרש דלשם שמים נתכוין, שהיו אומרים ישראל: 'כיון שנגזר עליהן שלא ליכנס לארץ ממעשה מרגלים שוב אין מחויבין במצוות', עמד וחילל שבת - כדי שיהרג ויראו אחרים.

אם כן לפי זה צלפחד שהיה המקושש שחילל שבת בעדים ובהתראה לא חילל שבת להכעיס או לתיאבון, אלא עשה את מעשיו לשם שמים! כדי ללמד את ישראל שעליהם לקיים את כל המצוות.

המהרש"א בחידושי אגדות שם (ע"א) הוסיף:

כיון שלא היה צריך למלאכה זו... הויא ליה מלאכה שאינה צריכה לגופה, כמו חופר גומא ואינו צריך אלא לעפרה, שהוא פטור לדעת רבי שמעון. ומיהו הוא ודאי דהיה חייב מיתה בדיני אדם, שלא ידעו העדים שהתרו בו שהוא עשה על דעת זו, ואינן אלא דברים שבלב, ודנין היו אותו למיתה על פי העדות.

נמצאנו למדים שצלפחד היה צדיק גם לדעת רבי עקיבא, וכשם שדנו אותו לזכות, כך המקום ידין אותנו לזכות.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך