תנ"ך על הפרק - במדבר כא - ויקרא שם המקום חרמה / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

במדבר כא

138 / 929
היום

הפרק

מלחמת ערד, תלונת העם וְתֹּצְאֹתֶיהָ, שירת הבאר, המלחמה בסיחון ובעוג

וַיִּשְׁמַ֞ע הַכְּנַעֲנִ֤י מֶֽלֶךְ־עֲרָד֙ יֹשֵׁ֣ב הַנֶּ֔גֶב כִּ֚י בָּ֣א יִשְׂרָאֵ֔ל דֶּ֖רֶךְ הָאֲתָרִ֑ים וַיִּלָּ֙חֶם֙ בְּיִשְׂרָאֵ֔ל וַיִּ֥שְׁבְּ ׀ מִמֶּ֖נּוּ שֶֽׁבִי׃וַיִּדַּ֨ר יִשְׂרָאֵ֥ל נֶ֛דֶר לַֽיהוָ֖ה וַיֹּאמַ֑ר אִם־נָתֹ֨ן תִּתֵּ֜ן אֶת־הָעָ֤ם הַזֶּה֙ בְּיָדִ֔י וְהַֽחֲרַמְתִּ֖י אֶת־עָרֵיהֶֽם׃וַיִּשְׁמַ֨ע יְהוָ֜ה בְּק֣וֹל יִשְׂרָאֵ֗ל וַיִּתֵּן֙ אֶת־הַֽכְּנַעֲנִ֔י וַיַּחֲרֵ֥ם אֶתְהֶ֖ם וְאֶת־עָרֵיהֶ֑ם וַיִּקְרָ֥א שֵׁם־הַמָּק֖וֹם חָרְמָֽה׃וַיִּסְע֞וּ מֵהֹ֤ר הָהָר֙ דֶּ֣רֶךְ יַם־ס֔וּף לִסְבֹ֖ב אֶת־אֶ֣רֶץ אֱד֑וֹם וַתִּקְצַ֥ר נֶֽפֶשׁ־הָעָ֖ם בַּדָּֽרֶךְ׃וַיְדַבֵּ֣ר הָעָ֗ם בֵּֽאלֹהִים֮ וּבְמֹשֶׁה֒ לָמָ֤ה הֶֽעֱלִיתֻ֙נוּ֙ מִמִּצְרַ֔יִם לָמ֖וּת בַּמִּדְבָּ֑ר כִּ֣י אֵ֥ין לֶ֙חֶם֙ וְאֵ֣ין מַ֔יִם וְנַפְשֵׁ֣נוּ קָ֔צָה בַּלֶּ֖חֶם הַקְּלֹקֵֽל׃וַיְשַׁלַּ֨ח יְהוָ֜ה בָּעָ֗ם אֵ֚ת הַנְּחָשִׁ֣ים הַשְּׂרָפִ֔ים וַֽיְנַשְּׁכ֖וּ אֶת־הָעָ֑ם וַיָּ֥מָת עַם־רָ֖ב מִיִּשְׂרָאֵֽל׃וַיָּבֹא֩ הָעָ֨ם אֶל־מֹשֶׁ֜ה וַיֹּאמְר֣וּ חָטָ֗אנוּ כִּֽי־דִבַּ֤רְנוּ בַֽיהוָה֙ וָבָ֔ךְ הִתְפַּלֵּל֙ אֶל־יְהוָ֔ה וְיָסֵ֥ר מֵעָלֵ֖ינוּ אֶת־הַנָּחָ֑שׁ וַיִּתְפַּלֵּ֥ל מֹשֶׁ֖ה בְּעַ֥ד הָעָֽם׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה עֲשֵׂ֤ה לְךָ֙ שָׂרָ֔ף וְשִׂ֥ים אֹת֖וֹ עַל־נֵ֑ס וְהָיָה֙ כָּל־הַנָּשׁ֔וּךְ וְרָאָ֥ה אֹת֖וֹ וָחָֽי׃וַיַּ֤עַשׂ מֹשֶׁה֙ נְחַ֣שׁ נְחֹ֔שֶׁת וַיְשִׂמֵ֖הוּ עַל־הַנֵּ֑ס וְהָיָ֗ה אִם־נָשַׁ֤ךְ הַנָּחָשׁ֙ אֶת־אִ֔ישׁ וְהִבִּ֛יט אֶל־נְחַ֥שׁ הַנְּחֹ֖שֶׁת וָחָֽי׃וַיִּסְע֖וּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיַּחֲנ֖וּ בְּאֹבֹֽת׃וַיִּסְע֖וּ מֵאֹבֹ֑ת וַֽיַּחֲנ֞וּ בְּעִיֵּ֣י הָֽעֲבָרִ֗ים בַּמִּדְבָּר֙ אֲשֶׁר֙ עַל־פְּנֵ֣י מוֹאָ֔ב מִמִּזְרַ֖ח הַשָּֽׁמֶשׁ׃מִשָּׁ֖ם נָסָ֑עוּ וַֽיַּחֲנ֖וּ בְּנַ֥חַל זָֽרֶד׃מִשָּׁם֮ נָסָעוּ֒ וַֽיַּחֲנ֗וּ מֵעֵ֤בֶר אַרְנוֹן֙ אֲשֶׁ֣ר בַּמִּדְבָּ֔ר הַיֹּצֵ֖א מִגְּב֣וּל הָֽאֱמֹרִ֑י כִּ֤י אַרְנוֹן֙ גְּב֣וּל מוֹאָ֔ב בֵּ֥ין מוֹאָ֖ב וּבֵ֥ין הָאֱמֹרִֽי׃עַל־כֵּן֙ יֵֽאָמַ֔ר בְּסֵ֖פֶר מִלְחֲמֹ֣ת יְהוָ֑ה אֶת־וָהֵ֣ב בְּסוּפָ֔ה וְאֶת־הַנְּחָלִ֖ים אַרְנֽוֹן׃וְאֶ֙שֶׁד֙ הַנְּחָלִ֔ים אֲשֶׁ֥ר נָטָ֖ה לְשֶׁ֣בֶת עָ֑ר וְנִשְׁעַ֖ן לִגְב֥וּל מוֹאָֽב׃וּמִשָּׁ֖ם בְּאֵ֑רָה הִ֣וא הַבְּאֵ֗ר אֲשֶׁ֨ר אָמַ֤ר יְהוָה֙ לְמֹשֶׁ֔ה אֱסֹף֙ אֶת־הָעָ֔ם וְאֶתְּנָ֥ה לָהֶ֖ם מָֽיִם׃אָ֚ז יָשִׁ֣יר יִשְׂרָאֵ֔ל אֶת־הַשִּׁירָ֖ה הַזֹּ֑את עֲלִ֥י בְאֵ֖ר עֱנוּ־לָֽהּ׃בְּאֵ֞ר חֲפָר֣וּהָ שָׂרִ֗ים כָּר֙וּהָ֙ נְדִיבֵ֣י הָעָ֔ם בִּמְחֹקֵ֖ק בְּמִשְׁעֲנֹתָ֑ם וּמִמִּדְבָּ֖ר מַתָּנָֽה׃וּמִמַּתָּנָ֖ה נַחֲלִיאֵ֑ל וּמִנַּחֲלִיאֵ֖ל בָּמֽוֹת׃וּמִבָּמ֗וֹת הַגַּיְא֙ אֲשֶׁר֙ בִּשְׂדֵ֣ה מוֹאָ֔ב רֹ֖אשׁ הַפִּסְגָּ֑ה וְנִשְׁקָ֖פָה עַל־פְּנֵ֥י הַיְשִׁימֹֽן׃וַיִּשְׁלַ֤ח יִשְׂרָאֵל֙ מַלְאָכִ֔ים אֶל־סִיחֹ֥ן מֶֽלֶךְ־הָאֱמֹרִ֖י לֵאמֹֽר׃אֶעְבְּרָ֣ה בְאַרְצֶ֗ךָ לֹ֤א נִטֶּה֙ בְּשָׂדֶ֣ה וּבְכֶ֔רֶם לֹ֥א נִשְׁתֶּ֖ה מֵ֣י בְאֵ֑ר בְּדֶ֤רֶךְ הַמֶּ֙לֶךְ֙ נֵלֵ֔ךְ עַ֥ד אֲשֶֽׁר־נַעֲבֹ֖ר גְּבֻלֶֽךָ׃וְלֹא־נָתַ֨ן סִיחֹ֣ן אֶת־יִשְׂרָאֵל֮ עֲבֹ֣ר בִּגְבֻלוֹ֒ וַיֶּאֱסֹ֨ף סִיחֹ֜ן אֶת־כָּל־עַמּ֗וֹ וַיֵּצֵ֞א לִקְרַ֤את יִשְׂרָאֵל֙ הַמִּדְבָּ֔רָה וַיָּבֹ֖א יָ֑הְצָה וַיִּלָּ֖חֶם בְּיִשְׂרָאֵֽל׃וַיַּכֵּ֥הוּ יִשְׂרָאֵ֖ל לְפִי־חָ֑רֶב וַיִּירַ֨שׁ אֶת־אַרְצ֜וֹ מֵֽאַרְנֹ֗ן עַד־יַבֹּק֙ עַד־בְּנֵ֣י עַמּ֔וֹן כִּ֣י עַ֔ז גְּב֖וּל בְּנֵ֥י עַמּֽוֹן׃וַיִּקַּח֙ יִשְׂרָאֵ֔ל אֵ֥ת כָּל־הֶעָרִ֖ים הָאֵ֑לֶּה וַיֵּ֤שֶׁב יִשְׂרָאֵל֙ בְּכָל־עָרֵ֣י הָֽאֱמֹרִ֔י בְּחֶשְׁבּ֖וֹן וּבְכָל־בְּנֹתֶֽיהָ׃כִּ֣י חֶשְׁבּ֔וֹן עִ֗יר סִיחֹ֛ן מֶ֥לֶךְ הָאֱמֹרִ֖י הִ֑וא וְה֣וּא נִלְחַ֗ם בְּמֶ֤לֶךְ מוֹאָב֙ הָֽרִאשׁ֔וֹן וַיִּקַּ֧ח אֶת־כָּל־אַרְצ֛וֹ מִיָּד֖וֹ עַד־אַרְנֹֽן׃עַל־כֵּ֛ן יֹאמְר֥וּ הַמֹּשְׁלִ֖ים בֹּ֣אוּ חֶשְׁבּ֑וֹן תִּבָּנֶ֥ה וְתִכּוֹנֵ֖ן עִ֥יר סִיחֽוֹן׃כִּי־אֵשׁ֙ יָֽצְאָ֣ה מֵֽחֶשְׁבּ֔וֹן לֶהָבָ֖ה מִקִּרְיַ֣ת סִיחֹ֑ן אָֽכְלָה֙ עָ֣ר מוֹאָ֔ב בַּעֲלֵ֖י בָּמ֥וֹת אַרְנֹֽן׃אוֹי־לְךָ֣ מוֹאָ֔ב אָבַ֖דְתָּ עַם־כְּמ֑וֹשׁ נָתַ֨ן בָּנָ֤יו פְּלֵיטִם֙ וּבְנֹתָ֣יו בַּשְּׁבִ֔ית לְמֶ֥לֶךְ אֱמֹרִ֖י סִיחֽוֹן׃וַנִּירָ֛ם אָבַ֥ד חֶשְׁבּ֖וֹן עַד־דִּיב֑וֹן וַנַּשִּׁ֣ים עַד־נֹ֔פַח אֲשֶׁ֖רׄ עַד־מֵֽידְבָֽא׃וַיֵּ֙שֶׁב֙ יִשְׂרָאֵ֔ל בְּאֶ֖רֶץ הָאֱמֹרִֽי׃וַיִּשְׁלַ֤ח מֹשֶׁה֙ לְרַגֵּ֣ל אֶת־יַעְזֵ֔ר וַֽיִּלְכְּד֖וּ בְּנֹתֶ֑יהָויירשוַיּ֖וֹרֶשׁאֶת־הָאֱמֹרִ֥י אֲשֶׁר־שָֽׁם׃וַיִּפְנוּ֙ וַֽיַּעֲל֔וּ דֶּ֖רֶךְ הַבָּשָׁ֑ן וַיֵּצֵ֣א עוֹג֩ מֶֽלֶךְ־הַבָּשָׁ֨ן לִקְרָאתָ֜ם ה֧וּא וְכָל־עַמּ֛וֹ לַמִּלְחָמָ֖ה אֶדְרֶֽעִי׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֤ה אֶל־מֹשֶׁה֙ אַל־תִּירָ֣א אֹת֔וֹ כִּ֣י בְיָדְךָ֞ נָתַ֧תִּי אֹת֛וֹ וְאֶת־כָּל־עַמּ֖וֹ וְאֶת־אַרְצ֑וֹ וְעָשִׂ֣יתָ לּ֔וֹ כַּאֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֗יתָ לְסִיחֹן֙ מֶ֣לֶךְ הָֽאֱמֹרִ֔י אֲשֶׁ֥ר יוֹשֵׁ֖ב בְּחֶשְׁבּֽוֹן׃וַיַּכּ֨וּ אֹת֤וֹ וְאֶת־בָּנָיו֙ וְאֶת־כָּל־עַמּ֔וֹ עַד־בִּלְתִּ֥י הִשְׁאִֽיר־ל֖וֹ שָׂרִ֑יד וַיִּֽירְשׁ֖וּ אֶת־אַרְצֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

ויקרא שם המקום חרמה

 דור ראשון של יוצאי מצרים היה מלא חששות ופחדים. הקב"ה הסב אותו דרך המדבר, ולא העביר אותו בדרך הקצרה ולא דרך ארץ פלשתים, מחשש "פן ינחם העם בראתם מלחמה ושבו מצרימה" (שמות יג, יז). הפחד שלט בהם גם שנה אחר כך, כשהם דחו את דברי כלב בן יפונה וטענו "לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו" (במדבר יג, לא), וסופם שנשארו במדבר ולא נכנסו לארץ. נסתם הגולל על דור המדבר. וכדי להמחיש את חולשתם מסיים הכתוב את פרשת המרגלים במפלתם של ישראל, "וירד העמלקי והכנעני הישב בהר ההוא, ויכום ויכתום עד החרמה" (במדבר יד, מה).

השינוי הגדול ניכר בצאצאיהם של דור המדבר במלחמתם בעמלקי-הכנעני דווקא במקום זה, בחרמה. "וישמע הכנעני... ישב הנגב כי בא ישראל דרך האתרים, וילחם בישראל וישב ממנו שבי" (במדבר כא, א), אך הפעם השיבו מלחמה שערה. ישראל התקדמו באותה דרך שהלכו אבותיהם, "'דרך האתרים'- דרך הנגב שהלכו בה המרגלים (התיירים), שנאמר 'ויעלו בנגב' " (רש"י שם שם), והפעם ברוח נחושה ובגבורה. ואף שהכנעני שבו ממנו שבי, לא נפלה רוחם, אלא נדרו נדר, וה' הצליח דרכם. בעקבות הניצחון נאמר קראו את "שם המקום חרמה" (שם שם, ג), השם שסימל בעבר, לפני ארבעים שנה את הכישלון הגדול, מציין עתה שישראל קיימו את נדרם והחרימו את הכנעני.

ברם נפלאים דרכי ה'. דווקא בזמן שהקפיץ דרוך, ועז הרצון לכבוש את הארץ - בלם הקב"ה את ההתלהבות הגדולה.

דווקא עתה היינו סבורים שמשה יכה בכוח את מלך אדום, ותחת זאת בחר משה לא להתעמת עמו אלא לסבֹב את ארץ אדום (שם שם, ד). ודאי קשה היה לעם לבלום את עצמתו החפצה להסתער על האויב. ארבעים שנה חיכו ליום שיפוג פחדם ויעלמו החששות, והם יצאו למסע הכיבוש, אך דווקא עתה משה הוא המעכב. אפשר שיש כאן כוונה ללמד את העם פעם נוספת, ש"על פי ה' יסעו... ועל פי ה' יחנו" (במדבר ט', יח'). כשהיה עליהם לעלות לארץ, ולא עלו - הם נענשו; וכשנאסר עליהם לעלות ועלו, היכום עד חרמה. עתה למדו את הלקח ולא יצאו למלחמה, אלא מתוך צייתנות לדבר משה.

ואפשר שמטעם זה נסמכה פרשה זו לפרשת פרה אדומה: "גזירה היא מלפני, ואין לך רשות להרהר אחריה".

והלקח לדורנו שקוף. ההבלגה שממשלת ישראל מבליגה על התגרויות הערבים אינה סוף פסוק. יש שישראל מתחננים לשלום ולא נענים, לא ע"י אדום ולא ע"י מואב; אך ההבטחה האלוקית לירושת הארץ תתגשם בסופו של דבר. עמון ומואב טהרו בסיחון, ולאחר שכבש סיחון מלך האמורי את עמון ומואב, הוא נפל ביד ישראל. "ויתן ה' אלקי ישראל את סיחון ואת כל עמו ביד ישראל ויכום, ויירש ישראל את כל ארץ האמרי ... מארנון ועד היבק, ומן המדבר ועד הירדן" (שופטים יא, כא-כב).

וכן יקרה לארץ אדום, כפי שנקרא בשבוע הבא. "אראנו ולא עתה אשורנו ולא קרוב. דרך כוכב מיעקב... והיה אדום ירשה, והיה ירשה שעיר אויביו וישראל עושה חיל" (במדבר כד, יז-יח). והסביר הנצי"ב:

ארץ שעיר שהיה שם אדום מלפנים, תהי ירשה לאויביו. וידוע מי הן אויבי אמונת אדום (הנצרות) ומנגדיהם מעולם - היא אמונת ישמעאל וכו', כבוד ישראל וחילו יהיה על שניהם, באשר יכירו יותר את ה', והמה יודעים ביותר את ישראל שהיו כבושים תחת ידם, ויודעים כמה מסרו נפשם על כבוד ה', עתה יאשרו חילו של ישראל (העמק דבר, שם שם, ד"ה "והיה ירשה").

ובספר מאיר עיני חכמים של האדמו"ר מאוסטרובצא כתב, עפ"י דברי המדרש בויקרא רבה, שהנוצרים יכבשו את ארץ ישראל מיד הישמעאלים והם יחזירוה לישראל. וכתב טעם לזה, שהישמעאלים מאמינים בא-ל אחד, ויש להם זכות מילה, כדברי הזוהר, ואם ישראל יקחו מהם, יהיה קטרוג על ישראל, שאינם ראויים לקחת מהם את ארץ-ישראל. וע"כ סיבב הקב"ה שהנוצרים יקחוה מיד הישמעאלים, וישראל מיד הנוצרים, ולנוצרים אין זכות על ארץ-ישראל וע"כ לא יהיה קטרוג על ישראל. והוא על דרך שאמרו "עמון ומואב טהרו בסיחון".

ובספר מוסד היסוד מספר שבחצר המלוכה האנגלי היתה מסורת שעל מלכות בריטניה להשיב את ישראל לארצם, לארץ ישראל. ושאל השר מונטיפיורי את ר' משה מגיד בפגישתם בקושטא בשנת ת"ר, אם יש למסורת זו מקור בכתבי הקודש, וענה לו, שבפסוק "בשובה ונחת תושעון", יש רמז לזה, כי "בשובה ונחת" בגימטריה "מלכות בריטאניא". מונטיפיורי שמח מאוד על רמז זה, ואמר שימסור זאת בחצר המלוכה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך