תנ"ך על הפרק - במדבר ו - מדוע נכתבו הפרשות האמצעיות של פרשת נשא דווקא שם? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

במדבר ו

123 / 929
היום

הפרק

תורת הנזיר, בִּרְכַּת כֹּהֲנִים

וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְאָמַרְתָּ֖ אֲלֵהֶ֑ם אִ֣ישׁ אֽוֹ־אִשָּׁ֗ה כִּ֤י יַפְלִא֙ לִנְדֹּר֙ נֶ֣דֶר נָזִ֔יר לְהַזִּ֖יר לַֽיהוָֽה׃מִיַּ֤יִן וְשֵׁכָר֙ יַזִּ֔יר חֹ֥מֶץ יַ֛יִן וְחֹ֥מֶץ שֵׁכָ֖ר לֹ֣א יִשְׁתֶּ֑ה וְכָל־מִשְׁרַ֤ת עֲנָבִים֙ לֹ֣א יִשְׁתֶּ֔ה וַעֲנָבִ֛ים לַחִ֥ים וִיבֵשִׁ֖ים לֹ֥א יֹאכֵֽל׃כֹּ֖ל יְמֵ֣י נִזְר֑וֹ מִכֹּל֩ אֲשֶׁ֨ר יֵעָשֶׂ֜ה מִגֶּ֣פֶן הַיַּ֗יִן מֵחַרְצַנִּ֛ים וְעַד־זָ֖ג לֹ֥א יֹאכֵֽל׃כָּל־יְמֵי֙ נֶ֣דֶר נִזְר֔וֹ תַּ֖עַר לֹא־יַעֲבֹ֣ר עַל־רֹאשׁ֑וֹ עַד־מְלֹ֨את הַיָּמִ֜ם אֲשֶׁר־יַזִּ֤יר לַיהוָה֙ קָדֹ֣שׁ יִהְיֶ֔ה גַּדֵּ֥ל פֶּ֖רַע שְׂעַ֥ר רֹאשֽׁוֹ׃כָּל־יְמֵ֥י הַזִּיר֖וֹ לַיהוָ֑ה עַל־נֶ֥פֶשׁ מֵ֖ת לֹ֥א יָבֹֽא׃לְאָבִ֣יו וּלְאִמּ֗וֹ לְאָחִיו֙ וּלְאַ֣חֹת֔וֹ לֹא־יִטַּמָּ֥א לָהֶ֖ם בְּמֹתָ֑ם כִּ֛י נֵ֥זֶר אֱלֹהָ֖יו עַל־רֹאשֽׁוֹ׃כֹּ֖ל יְמֵ֣י נִזְר֑וֹ קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לַֽיהוָֽה׃וְכִֽי־יָמ֨וּת מֵ֤ת עָלָיו֙ בְּפֶ֣תַע פִּתְאֹ֔ם וְטִמֵּ֖א רֹ֣אשׁ נִזְר֑וֹ וְגִלַּ֤ח רֹאשׁוֹ֙ בְּי֣וֹם טָהֳרָת֔וֹ בַּיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י יְגַלְּחֶֽנּוּ׃וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁמִינִ֗י יָבִא֙ שְׁתֵּ֣י תֹרִ֔ים א֥וֹ שְׁנֵ֖י בְּנֵ֣י יוֹנָ֑ה אֶל־הַכֹּהֵ֔ן אֶל־פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד׃וְעָשָׂ֣ה הַכֹּהֵ֗ן אֶחָ֤ד לְחַטָּאת֙ וְאֶחָ֣ד לְעֹלָ֔ה וְכִפֶּ֣ר עָלָ֔יו מֵאֲשֶׁ֥ר חָטָ֖א עַל־הַנָּ֑פֶשׁ וְקִדַּ֥שׁ אֶת־רֹאשׁ֖וֹ בַּיּ֥וֹם הַהֽוּא׃וְהִזִּ֤יר לַֽיהוָה֙ אֶת־יְמֵ֣י נִזְר֔וֹ וְהֵבִ֛יא כֶּ֥בֶשׂ בֶּן־שְׁנָת֖וֹ לְאָשָׁ֑ם וְהַיָּמִ֤ים הָרִאשֹׁנִים֙ יִפְּל֔וּ כִּ֥י טָמֵ֖א נִזְרֽוֹ׃וְזֹ֥את תּוֹרַ֖ת הַנָּזִ֑יר בְּי֗וֹם מְלֹאת֙ יְמֵ֣י נִזְר֔וֹ יָבִ֣יא אֹת֔וֹ אֶל־פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד׃וְהִקְרִ֣יב אֶת־קָרְבָּנ֣וֹ לַיהוָ֡ה כֶּבֶשׂ֩ בֶּן־שְׁנָת֨וֹ תָמִ֤ים אֶחָד֙ לְעֹלָ֔ה וְכַבְשָׂ֨ה אַחַ֧ת בַּת־שְׁנָתָ֛הּ תְּמִימָ֖ה לְחַטָּ֑את וְאַֽיִל־אֶחָ֥ד תָּמִ֖ים לִשְׁלָמִֽים׃וְסַ֣ל מַצּ֗וֹת סֹ֤לֶת חַלֹּת֙ בְּלוּלֹ֣ת בַּשֶּׁ֔מֶן וּרְקִיקֵ֥י מַצּ֖וֹת מְשֻׁחִ֣ים בַּשָּׁ֑מֶן וּמִנְחָתָ֖ם וְנִסְכֵּיהֶֽם׃וְהִקְרִ֥יב הַכֹּהֵ֖ן לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה וְעָשָׂ֥ה אֶת־חַטָּאת֖וֹ וְאֶת־עֹלָתֽוֹ׃וְאֶת־הָאַ֜יִל יַעֲשֶׂ֨ה זֶ֤בַח שְׁלָמִים֙ לַֽיהוָ֔ה עַ֖ל סַ֣ל הַמַּצּ֑וֹת וְעָשָׂה֙ הַכֹּהֵ֔ן אֶת־מִנְחָת֖וֹ וְאֶת־נִסְכּֽוֹ׃וְגִלַּ֣ח הַנָּזִ֗יר פֶּ֛תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד אֶת־רֹ֣אשׁ נִזְר֑וֹ וְלָקַ֗ח אֶת־שְׂעַר֙ רֹ֣אשׁ נִזְר֔וֹ וְנָתַן֙ עַל־הָאֵ֔שׁ אֲשֶׁר־תַּ֖חַת זֶ֥בַח הַשְּׁלָמִֽים׃וְלָקַ֨ח הַכֹּהֵ֜ן אֶת־הַזְּרֹ֣עַ בְּשֵׁלָה֮ מִן־הָאַיִל֒ וְֽחַלַּ֨ת מַצָּ֤ה אַחַת֙ מִן־הַסַּ֔ל וּרְקִ֥יק מַצָּ֖ה אֶחָ֑ד וְנָתַן֙ עַל־כַּפֵּ֣י הַנָּזִ֔יר אַחַ֖ר הִֽתְגַּלְּח֥וֹ אֶת־נִזְרֽוֹ׃וְהֵנִיף֩ אוֹתָ֨ם הַכֹּהֵ֥ן ׀ תְּנוּפָה֮ לִפְנֵ֣י יְהוָה֒ קֹ֤דֶשׁ הוּא֙ לַכֹּהֵ֔ן עַ֚ל חֲזֵ֣ה הַתְּנוּפָ֔ה וְעַ֖ל שׁ֣וֹק הַתְּרוּמָ֑ה וְאַחַ֛ר יִשְׁתֶּ֥ה הַנָּזִ֖יר יָֽיִן׃זֹ֣את תּוֹרַ֣ת הַנָּזִיר֮ אֲשֶׁ֣ר יִדֹּר֒ קָרְבָּנ֤וֹ לַֽיהוָה֙ עַל־נִזְר֔וֹ מִלְּבַ֖ד אֲשֶׁר־תַּשִּׂ֣יג יָד֑וֹ כְּפִ֤י נִדְרוֹ֙ אֲשֶׁ֣ר יִדֹּ֔ר כֵּ֣ן יַעֲשֶׂ֔ה עַ֖ל תּוֹרַ֥ת נִזְרֽוֹ׃וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּ֤ר אֶֽל־אַהֲרֹן֙ וְאֶל־בָּנָ֣יו לֵאמֹ֔ר כֹּ֥ה תְבָרֲכ֖וּ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אָמ֖וֹר לָהֶֽם׃יְבָרֶכְךָ֥ יְהוָ֖ה וְיִשְׁמְרֶֽךָ׃יָאֵ֨ר יְהוָ֧ה ׀ פָּנָ֛יו אֵלֶ֖יךָ וִֽיחֻנֶּֽךָּ׃יִשָּׂ֨א יְהוָ֤ה ׀ פָּנָיו֙ אֵלֶ֔יךָ וְיָשֵׂ֥ם לְךָ֖ שָׁלֽוֹם׃וְשָׂמ֥וּ אֶת־שְׁמִ֖י עַל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַאֲנִ֖י אֲבָרֲכֵֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע נכתבו הפרשות האמצעיות של פרשת נשא דווקא שם?

הקדמה

בפרקים ה-ו מופיעות חמש פרשות: שילוח טמאים, גזל הגר, סוטה, נזיר וברכת כהנים.

יש לשאול: מדוע נכתבו פרשות אלו בפרשת נשא? לכאורה היה מתאים יותר שכל חמש הפרשות הללו תופענה בחומש ויקרא, כפי שיבואר:

פרשת שילוח טמאים היה מתאים שתופיע בפרקים יא-טו, ששם מרוכזים רוב דיני הטומאה והטהרה.

פרשת גזל הגר, שבה צריך להביא קרבן אשם גזילות, היה מתאים שתופיע בסוף פרשת ויקרא (ה, כ-כו), שם מופיע דין אשם גזילות.

פרשת סוטה, שמביאה מנחה, היה מתאים שתופיע בסוף פרשת ויקרא (ה, יג), או בתחילת פרשת צו (ו, ז-טז), יחד עם שאר מנחות החובה של היחיד.

פרשת נזיר, שצריך להביא קרבנות בסוף ימי נזירותו, ואם הוא נטמא הוא צריך להביא קרבן אשם, היה מתאים שתובא בסוף פרשת ויקרא (ה, יד-כו), יחד עם שאר האשמות.

פרשת ברכת כהנים היה מתאים שתופיע בפרשת שמיני (ט, כב), שם מסופר שאהרן ברך את עם ישראל בברכת כהנים.

נאמרו על כך מספר הסברים, ובמאמר קצר זה נעסוק רק בהסבר הרמב"ן ובהסבר האברבנאל שהלך בעקבותיו.

א. פרשת שילוח טמאים

על מיקומה של פרשת שילוח טמאים כאן כתב הרמב"ן (ה, ב): "וישלחו מן המחנה - אחר שהקים את המשכן, ציוה בשילוח הטמאים מן המחנה, שיהיה המחנה קדוש, וראוי שתשרה בו שכינה".

האברבנאל (ה, א) הרחיב יותר:

צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה - הנה נסמכה הפרשה הזאת לפרשת מחנות הדגלים והלויים, לפי שכבר נאמר בספר ויקרא לענין המצורע: 'בדד ישב, מחוץ למחנה מושבו' (יג, מו). אמנם, עד שלא נבדלו בני ישראל והלויים במחניהם, לא הוצרכו לשלוח טמאים, כי הענין תלוי בהם, כמו שאמר: 'ולא יטמאו את מחניהם'. אבל עתה, אחרי שסדר כל המחנות איש על מקומו, כהנים במשמרתם ולויים במושבם וישראל במעמדם, ציוה את העם שיעשו מה שכבר ציוה אותם בענין המצורעים וכל טמא לנפש.

ב. פרשת גזל הגר

על מיקומה של פרשת גזל הגר כאן כתב הרמב"ן (ה, ב): "ובעבור שֶמָנָה ישראל למשפחותם לבית אבותם, והבדיל מהם ערב רב אשר בתוכם, השלים באשם הגזילות דין הגוזל את הגר".

כלומר: עד עתה לא היה ברור מספיק מי מבני ישראל ומי גר, וכעת, שהתיחסו למשפחותם לבית אבותם, התברר מי גר, ולכן גם צריך היה להזהיר יותר שלא לגזול אותו.

ג. פרשת הסוטה

על מיקומה של פרשת הסוטה כאן כתב הרמב"ן (ה, ט): "בעבור שיחס את העם לבית אבותם, נתן להם דת ודין לדעת הממזרים, שאינם בני בעלי אמותם, כאשר יבא חשד בלב האיש על אשתו".

ד. פרשת הנזיר

על מיקומה של פרשת הנזיר כאן כתב הרמב"ן (ה, ט): "וכן השלים בקרבנות דין הנזיר, כי אחרי שהוקם המשכן ונבדלו מהם הטמאים, לקח מבחוריהם לנזירים אשר צבאו פתח אהל מועד לעמוד לפני ד' לשרתו ולברך בשמו".

דברי הרמב"ן על היחס בין הבדלת הטמאים לבין הנזירים אינו מובן מספיק. אמנם נכון שהנזיר אסור להיטמא למת, אבל לא מובן מספיק מדוע נאמרו דיני הנזיר דווקא כעת, ולא בצמוד לדיני טומאת מת.

הסבר אחר, שדומה במקצת לדברי הרמב"ן כתב האברבנאל (ו, א):

איש או אשה כי יפליא לנדר נדר נזיר להזיר לד' - מפני שהקב"ה ציוה לסדר מדרגות עמו: למשרתיו הכהנים לבדם, והלויים לבדם, וישראל בדגליהם לבדם, וציוה אחריהם בטהרת המחנה מהמצורעים והטמאים, וכן מהגזלנים, וכן מהממזרים בני הנשים שזנו תחת בעליהן, ציוה עתה לעשות בקרב עמו מדרגה אחרת, מאנשים שיהיו יותר קדושים משאר העם וגם מהלויים, ולא יהיו לויים. וכן בדברים אחרים יהיו יותר קדושים מכהני ד', ולא יהיו כהנים, והם הנזירים. כי הנה קדושתם תתחלף מקדושת הכהנים במה שאין קדושתם מלידה ומבטן ומהריון ככהני ד', ולא תמידים כמוהם, כי נזירות ברצון הנזיר כפי נדרו, אם בזמן רב או מועט.

כלומר: הנזיר הוא בעל מדרגה נוספת בעם ישראל, והוא נזכר אחרי כל המדרגות של כהנים, לויים, ישראלים, האנשים טמאים למדרגותיהם, והממזרים.

אולי ניתן להוסיף שדווקא אחרי שהבכורות הפסיקו לעבוד, והוחלפו בלויים, נתן ד' אפשרות למי שאינו כהן או לוי, ורוצה להתקדש, שיתקדש בקדושת הנזיר.

הסבר נוסף כתב הרמב"ן על מיקומה של פרשת הנזיר כאן:

ועוד כי האשה שתדור בנזירות - הפך הסוטה, ולפיכך אמר בפרשה: 'איש או אשה כי יפליא' (ו, ב).
ורבותינו אמרו עוד: 'למה נסמכה פרשת נזירות לפרשת סוטה? שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין' (סוטה ב ע"א). והטעם, 'כי זנות יין ותירוש יקח לב' (הושע ד, יא), וגידול השער הפך הבחורים המסלסלים שער ראשם להתנאות, והגידול יוליד דאגה בלב איש. ולפיכך הוא קדוש וצריך להשתמר מן הטומאה, כי הוא ככהן המשרת לאלקיו.

ה. פרשת ברכת כהנים

על מיקומה של פרשת ברכת כהנים כאן כתב הרמב"ן (ו, כג):

דבר אל אהרן ואל בניו לאמר כה תברכו - כבר הזכרתי בסדר 'ויהי ביום השמיני' (ט, כב) כי ציוה את אהרן לשאת את ידיו אל העם ולברך אותם ביום ההוא, וכאן צוה לדורות לאהרן ולבניו, ופירש הברכה שיברכו אותם.
והזכירה בהקמת המשכן, כי שם ציוה ד' את הברכה חיים עד העולם. וכמו שאמרו רבותינו (סוטה לז): 'במקדש בשם המפורש, ובמדינה בכנויו. במקדש היו אומרים אותה ברכה אחת, ובגבולין שלש ברכות'. כי הברכה במקדש מיוחדת בשם המיוחד.

כלומר: בפרשת שמיני ברך אהרן את העם, אבל היתה זו מצוה לשעה, וכאן לדורות.

ועוד שהיה ענין לצוות על ברכת כהנים אצלנו, בסמוך לחנוכת המשכן, כי במשכן ובמקדש מברכים בשם המפורש.

יהי רצון שנזכה לראות בבנין בית המקדש, ושם נתברך על ידי הכהנים בשם המפורש.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך