תנ"ך על הפרק - ויקרא ט - נשיאת כפים / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

ויקרא ט

99 / 929
היום

הפרק

היום השמיני למילואים

וַיְהִי֙ בַּיּ֣וֹם הַשְּׁמִינִ֔י קָרָ֣א מֹשֶׁ֔ה לְאַהֲרֹ֖ן וּלְבָנָ֑יו וּלְזִקְנֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּ֣אמֶר אֶֽל־אַהֲרֹ֗ן קַח־לְ֠ךָ עֵ֣גֶל בֶּן־בָּקָ֧ר לְחַטָּ֛את וְאַ֥יִל לְעֹלָ֖ה תְּמִימִ֑ם וְהַקְרֵ֖ב לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וְאֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל תְּדַבֵּ֣ר לֵאמֹ֑ר קְח֤וּ שְׂעִיר־עִזִּים֙ לְחַטָּ֔את וְעֵ֨גֶל וָכֶ֧בֶשׂ בְּנֵי־שָׁנָ֛ה תְּמִימִ֖ם לְעֹלָֽה׃וְשׁ֨וֹר וָאַ֜יִל לִשְׁלָמִ֗ים לִזְבֹּ֙חַ֙ לִפְנֵ֣י יְהוָ֔ה וּמִנְחָ֖ה בְּלוּלָ֣ה בַשָּׁ֑מֶן כִּ֣י הַיּ֔וֹם יְהוָ֖ה נִרְאָ֥ה אֲלֵיכֶֽם׃וַיִּקְח֗וּ אֵ֚ת אֲשֶׁ֣ר צִוָּ֣ה מֹשֶׁ֔ה אֶל־פְּנֵ֖י אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וַֽיִּקְרְבוּ֙ כָּל־הָ֣עֵדָ֔ה וַיַּֽעַמְד֖וּ לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֔ה זֶ֧ה הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה תַּעֲשׂ֑וּ וְיֵרָ֥א אֲלֵיכֶ֖ם כְּב֥וֹד יְהוָֽה׃וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶֽל־אַהֲרֹ֗ן קְרַ֤ב אֶל־הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ וַעֲשֵׂ֞ה אֶת־חַטָּֽאתְךָ֙ וְאֶת־עֹ֣לָתֶ֔ךָ וְכַפֵּ֥ר בַּֽעַדְךָ֖ וּבְעַ֣ד הָעָ֑ם וַעֲשֵׂ֞ה אֶת־קָרְבַּ֤ן הָעָם֙ וְכַפֵּ֣ר בַּֽעֲדָ֔ם כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֥ה יְהוָֽה׃וַיִּקְרַ֥ב אַהֲרֹ֖ן אֶל־הַמִּזְבֵּ֑חַ וַיִּשְׁחַ֛ט אֶת־עֵ֥גֶל הַחַטָּ֖את אֲשֶׁר־לֽוֹ׃וַ֠יַּקְרִבוּ בְּנֵ֨י אַהֲרֹ֣ן אֶת־הַדָּם֮ אֵלָיו֒ וַיִּטְבֹּ֤ל אֶצְבָּעוֹ֙ בַּדָּ֔ם וַיִּתֵּ֖ן עַל־קַרְנ֣וֹת הַמִּזְבֵּ֑חַ וְאֶת־הַדָּ֣ם יָצַ֔ק אֶל־יְס֖וֹד הַמִּזְבֵּֽחַ׃וְאֶת־הַחֵ֨לֶב וְאֶת־הַכְּלָיֹ֜ת וְאֶת־הַיֹּתֶ֤רֶת מִן־הַכָּבֵד֙ מִן־הַ֣חַטָּ֔את הִקְטִ֖יר הַמִּזְבֵּ֑חָה כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת־מֹשֶֽׁה׃וְאֶת־הַבָּשָׂ֖ר וְאֶת־הָע֑וֹר שָׂרַ֣ף בָּאֵ֔שׁ מִח֖וּץ לַֽמַּחֲנֶֽה׃וַיִּשְׁחַ֖ט אֶת־הָעֹלָ֑ה וַ֠יַּמְצִאוּ בְּנֵ֨י אַהֲרֹ֤ן אֵלָיו֙ אֶת־הַדָּ֔ם וַיִּזְרְקֵ֥הוּ עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ סָבִֽיב׃וְאֶת־הָעֹלָ֗ה הִמְצִ֧יאוּ אֵלָ֛יו לִנְתָחֶ֖יהָ וְאֶת־הָרֹ֑אשׁ וַיַּקְטֵ֖ר עַל־הַמִּזְבֵּֽחַ׃וַיִּרְחַ֥ץ אֶת־הַקֶּ֖רֶב וְאֶת־הַכְּרָעָ֑יִם וַיַּקְטֵ֥ר עַל־הָעֹלָ֖ה הַמִּזְבֵּֽחָה׃וַיַּקְרֵ֕ב אֵ֖ת קָרְבַּ֣ן הָעָ֑ם וַיִּקַּ֞ח אֶת־שְׂעִ֤יר הַֽחַטָּאת֙ אֲשֶׁ֣ר לָעָ֔ם וַיִּשְׁחָטֵ֥הוּ וַֽיְחַטְּאֵ֖הוּ כָּרִאשֽׁוֹן׃וַיַּקְרֵ֖ב אֶת־הָעֹלָ֑ה וַֽיַּעֲשֶׂ֖הָ כַּמִּשְׁפָּֽט׃וַיַּקְרֵב֮ אֶת־הַמִּנְחָה֒ וַיְמַלֵּ֤א כַפּוֹ֙ מִמֶּ֔נָּה וַיַּקְטֵ֖ר עַל־הַמִּזְבֵּ֑חַ מִלְּבַ֖ד עֹלַ֥ת הַבֹּֽקֶר׃וַיִּשְׁחַ֤ט אֶת־הַשּׁוֹר֙ וְאֶת־הָאַ֔יִל זֶ֥בַח הַשְּׁלָמִ֖ים אֲשֶׁ֣ר לָעָ֑ם וַ֠יַּמְצִאוּ בְּנֵ֨י אַהֲרֹ֤ן אֶת־הַדָּם֙ אֵלָ֔יו וַיִּזְרְקֵ֥הוּ עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ סָבִֽיב׃וְאֶת־הַחֲלָבִ֖ים מִן־הַשּׁ֑וֹר וּמִן־הָאַ֔יִל הָֽאַלְיָ֤ה וְהַֽמְכַסֶּה֙ וְהַכְּלָיֹ֔ת וְיֹתֶ֖רֶת הַכָּבֵֽד׃וַיָּשִׂ֥ימוּ אֶת־הַחֲלָבִ֖ים עַל־הֶחָז֑וֹת וַיַּקְטֵ֥ר הַחֲלָבִ֖ים הַמִּזְבֵּֽחָה׃וְאֵ֣ת הֶחָז֗וֹת וְאֵת֙ שׁ֣וֹק הַיָּמִ֔ין הֵנִ֧יף אַהֲרֹ֛ן תְּנוּפָ֖ה לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֥ה מֹשֶֽׁה׃וַיִּשָּׂ֨א אַהֲרֹ֧ן אֶת־ידויָדָ֛יואֶל־הָעָ֖ם וַֽיְבָרְכֵ֑ם וַיֵּ֗רֶד מֵעֲשֹׂ֧ת הַֽחַטָּ֛את וְהָעֹלָ֖ה וְהַשְּׁלָמִֽים׃וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַהֲרֹן֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וַיֵּ֣צְא֔וּ וַֽיְבָרֲכ֖וּ אֶת־הָעָ֑ם וַיֵּרָ֥א כְבוֹד־יְהוָ֖ה אֶל־כָּל־הָעָֽם׃וַתֵּ֤צֵא אֵשׁ֙ מִלִּפְנֵ֣י יְהוָ֔ה וַתֹּ֙אכַל֙ עַל־הַמִּזְבֵּ֔חַ אֶת־הָעֹלָ֖ה וְאֶת־הַחֲלָבִ֑ים וַיַּ֤רְא כָּל־הָעָם֙ וַיָּרֹ֔נּוּ וַֽיִּפְּל֖וּ עַל־פְּנֵיהֶֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

נשיאת כפים 

בתום סדר העבודה ביום השמיני למילואים, בראש חודש ניסן שהוקם בו המשכן, נשא אהרן את ידיו ובירך את העם ברכת כוהנים: "וישא אהרן את ידיו אל העם ויברכם" (ויקרא ט, כב). ברם נשיאות כפים מצינו לאו דוקא בברכת כהנים אלא אף בתפילה, "והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל" (שמות יז, יא), וכן בהמשך "ויהי ידיו אמונה עד בא השמש" (שם שם, יב) - "פרושות השמים בתפילה נאמנה ונכונה" (רש"י שם, ד"ה "ויהי ידיו אמונה").

כיום איננו נושאים כפינו בתפילה, והסביר ר' עקיבא איגר בהערותיו לשו"ע, "מה שאין אנו מתפללים בפרישת כפים, כמו שמצינו במקרא כמה פעמים... היינו, כיון דעכשיו האומות עושים כן, וכמו שאמרו חז"ל עה"פ 'לא תקים לך מצבה'" (או"ח פט, א). וכוונתו למאמר חז"ל שהמצבה היתה אהובה בזמן האבות ונעשית שנואה אצל הבנים, מאחר שעשו אותה הכנענים חוק לעבודה זרה (ספרי, שופטים פסקא ג). והוא הדין בעניין נשיאת כפיים, איננו נוהגים בזה משום שאומות העולם אימצו לעצמם מנהג זה. ותמה הרב הוטנר זצ"ל, הייתכן, מפני שהשוטים קלקלו, ייעקר דבר מן התורה? (פורים מאמר לה). 

והנה בפרשתנו מנויות ארבע חיות טמאות שאין בהן את כל סימני הטהרה: גמל, שפן, ארנבת וחזיר; וארבע החיות הן כנגד ארבע מלכויות שהציקו לישראל: בבל, פרס, יון ואדום (רומי) (ויקרא רבה יג, ה). החיה הטמאה הרביעית המנויה בפרשה היא החזיר, "ואת החזיר כי מפריס פרסה הוא ושֹסע שֶסע פרסה, והוא גרה לא יגר, טמא הוא לכם" (ויקרא יא, ז), והוא כנגד מלכות רומי, המלכות שאנו עדיין שרויין בגלות בגללה, והיא הנצרות.

על הזהות בין מלכות רומי לנצרות עמד הרמב"ן בפירושו לתורה ובספר הגאולה שלו. ובסוף פרשת בלק כתב, שצפו בן אליפז בנה את איטליה היא רומי, ושהאדומים קיבלו עליהם את הנצרות כדתם, ושקונסטנטין קיסר רומי כפה דת זו על אנשי רומי, וממנה התפשטה דת זו בכל העולם (במדבר כד, כא-כב). ובספר הגאולה ציין, ש"'פקד עונך בת אדום' (איכה ד, כב) - זו רומי הרשעה, דמתבנא אטליה, ומליא אוכלוסין דבני אדום" (ספר הגאולה, עמ' רפה).

כבר עשו, אבי מלכות רומי, ביקש להראות לאביו  יצחק שאף הוא נוהג כיעקב: "איש ידע ציד איש שדה" (בראשית כה, כז) - יודע "לצוד ולרמות את אביו בפיו", כיצד מעשרין את המלח ואת התבן (רש"י שם, ד"ה "יודע ציד"), והרי הוא נוקט מעשה החזיר הפושט טלפיו, ואומר  - ראו שאף אני טהור. אף בני בניו הלכו בדרך זו, וביקשו להראות שהם נוהגים כיהודים. 

מה מייחד את ישראל בעולם? תורה ותפילה, "כי מי גוי גדול אשר לו אלוקים קרבים אליו, כה' אלוקינו בכל קראנו אליו; ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקם ככל התורה הזאת וכו'" (דברים ד, ז-ח) - אומות העולם ניסו להידמות להם בתורה ובתפילה. תרגמו את התורה ליוונית, לומר אף אנו ישראל; לאחר מיכן תרגמו הנוצרים את התנ"ך, השתבחו בברית החדשה, וייחדו להם מקום ושעה לתפילה, לומר גם אנו שייכים לקול יעקב.

אמנם "תפילות אבות תיקנום" (ברכות כו ע"ב) אך משה חידש דבר נוסף, והוא פרישת כפיים בשעת התפילה. ועניין זה נתחדש במלחמת עמלק. וזו העזה של עמלק, לקחת את צורת התפילה שנתחדשה במלחמה נגדם, ולאמץ אותה בנסיון להדמות לישראל. והא ראיה, שלא מצינו פרישת כפיים בתפילה אצל הישמעאלים, אלא אצל צאצאי עמלק ועשו בלבד. ובמקום שהם רוצים להידמות אלינו ולומר "אנו ישראל", אנו מוותרים על נשיאת כפיים בתפילה, כדי להעמיק את ההבדל בין קודש לחול, בין ישראל לעמים; וזה פשר דבריו של ר' עקיבא איגר על השו"ע,  שכאשר אומות העולם הנוטות לנצרות החלו לפרוש כפיהם בתפילה, חדלנו לפרוש כפינו לשמים "כיוון דעכשיו אומות העולם עושים כן".

וזה שהוצרך משה לכל התפילה והתחינה הזאת נגד עמלק, כי המלחמה מן המשפחה הזאת, היא הראשונה והאחרונה לישראל, כי עמלק מזרע עשו (בראשית לו, יב), וממנו באה אלינו המלחמה בראשית הגוים, ומזרעו של עשו היה לנו הגלות והחרבן האחרון. כאשר יאמרו רבותינו (עבודה זרה ב ע"ב) שאנחנו היום בגלות אדום... והנה כל אשר עשו משה ויהושע עמהם בראשונה, יעשו אליהו ומשיח בן יוסף עם זרעם, על כן התאמץ משה בדבר (רמב"ן, שמות יז, ט).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך