תנ"ך על הפרק - עזרא ע א - רישיון כורש לעלייה לארץ / הרב צבי שוויגר שליט"א

תנ"ך על הפרק

עזרא ע א

842 / 929
היום

הפרק

וּבִשְׁנַ֣ת אַחַ֗ת לְכ֙וֹרֶשׁ֙ מֶ֣לֶךְ פָּרַ֔ס לִכְל֥וֹת דְּבַר־יְהוָ֖ה מִפִּ֣י יִרְמְיָ֑ה הֵעִ֣יר יְהוָ֗ה אֶת־ר֙וּחַ֙ כֹּ֣רֶשׁ מֶֽלֶךְ־פָּרַ֔ס וַיַּֽעֲבֶר־קוֹל֙ בְּכָל־מַלְכוּת֔וֹ וְגַם־בְּמִכְתָּ֖ב לֵאמֹֽר׃כֹּ֣ה אָמַ֗ר כֹּ֚רֶשׁ מֶ֣לֶךְ פָּרַ֔ס כֹּ֚ל מַמְלְכ֣וֹת הָאָ֔רֶץ נָ֣תַן לִ֔י יְהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י הַשָּׁמָ֑יִם וְהֽוּא־פָקַ֤ד עָלַי֙ לִבְנֽוֹת־ל֣וֹ בַ֔יִת בִּירוּשָׁלִַ֖ם אֲשֶׁ֥ר בִּֽיהוּדָֽה׃מִֽי־בָכֶ֣ם מִכָּל־עַמּ֗וֹ יְהִ֤י אֱלֹהָיו֙ עִמּ֔וֹ וְיַ֕עַל לִירוּשָׁלִַ֖ם אֲשֶׁ֣ר בִּיהוּדָ֑ה וְיִ֗בֶן אֶת־בֵּ֤ית יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל ה֥וּא הָאֱלֹהִ֖ים אֲשֶׁ֥ר בִּירוּשָׁלִָֽם׃וְכָל־הַנִּשְׁאָ֗ר מִֽכָּל־הַמְּקֹמוֹת֮ אֲשֶׁ֣ר ה֣וּא גָֽר־שָׁם֒ יְנַשְּׂא֙וּהוּ֙ אַנְשֵׁ֣י מְקֹמ֔וֹ בְּכֶ֥סֶף וּבְזָהָ֖ב וּבִרְכ֣וּשׁ וּבִבְהֵמָ֑ה עִם־הַ֨נְּדָבָ֔ה לְבֵ֥ית הָאֱלֹהִ֖ים אֲשֶׁ֥ר בִּירוּשָׁלִָֽם׃וַיָּק֜וּמוּ רָאשֵׁ֣י הָאָב֗וֹת לִֽיהוּדָה֙ וּבִנְיָמִ֔ן וְהַכֹּהֲנִ֖ים וְהַלְוִיִּ֑ם לְכֹ֨ל הֵעִ֤יר הָאֱלֹהִים֙ אֶת־רוּח֔וֹ לַעֲל֣וֹת לִבְנ֔וֹת אֶת־בֵּ֥ית יְהוָ֖ה אֲשֶׁ֥ר בִּירוּשָׁלִָֽם׃וְכָל־סְבִיבֹֽתֵיהֶם֙ חִזְּק֣וּ בִֽידֵיהֶ֔ם בִּכְלֵי־כֶ֧סֶף בַּזָּהָ֛ב בָּרְכ֥וּשׁ וּבַבְּהֵמָ֖ה וּבַמִּגְדָּנ֑וֹת לְבַ֖ד עַל־כָּל־הִתְנַדֵּֽב׃וְהַמֶּ֣לֶךְ כּ֔וֹרֶשׁ הוֹצִ֖יא אֶת־כְּלֵ֣י בֵית־יְהוָ֑ה אֲשֶׁ֨ר הוֹצִ֤יא נְבֽוּכַדְנֶצַּר֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם וַֽיִּתְּנֵ֖ם בְּבֵ֥ית אֱלֹהָֽיו׃וַיּֽוֹצִיאֵ֗ם כּ֚וֹרֶשׁ מֶ֣לֶךְ פָּרַ֔ס עַל־יַ֖ד מִתְרְדָ֣ת הַגִּזְבָּ֑ר וַֽיִּסְפְּרֵם֙ לְשֵׁשְׁבַּצַּ֔ר הַנָּשִׂ֖יא לִיהוּדָֽה׃וְאֵ֖לֶּה מִסְפָּרָ֑ם אֲגַרְטְלֵ֨י זָהָ֜ב שְׁלֹשִׁ֗ים אֲגַרְטְלֵי־כֶ֙סֶף֙ אָ֔לֶף מַחֲלָפִ֖ים תִּשְׁעָ֥ה וְעֶשְׂרִֽים׃כְּפוֹרֵ֤י זָהָב֙ שְׁלֹשִׁ֔ים כְּפ֤וֹרֵי כֶ֙סֶף֙ מִשְׁנִ֔ים אַרְבַּ֥ע מֵא֖וֹת וַעֲשָׂרָ֑ה כֵּלִ֥ים אֲחֵרִ֖ים אָֽלֶף׃כָּל־כֵּלִים֙ לַזָּהָ֣ב וְלַכֶּ֔סֶף חֲמֵ֥שֶׁת אֲלָפִ֖ים וְאַרְבַּ֣ע מֵא֑וֹת הַכֹּ֞ל הֶעֱלָ֣ה שֵׁשְׁבַּצַּ֗ר עִ֚ם הֵעָל֣וֹת הַגּוֹלָ֔ה מִבָּבֶ֖ל לִירוּשָׁלִָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב צבי שוויגר שליט

רישיון כורש לעלייה לארץ

כֹּ֣ה אָמַ֗ר כֹּ֚רֶשׁ מֶ֣לֶךְ פָּרַ֔ס כֹּ֚ל מַמְלְכ֣וֹת הָאָ֔רֶץ נָ֣תַן לִ֔י ה' אֱ-לֹהֵ֣י הַשָּׁמָ֑יִם וְהֽוּא-פָקַ֤ד עָלַי֙ לִבְנֽוֹת-ל֣וֹ בַ֔יִת בִּירוּשָׁלִַ֖ם אֲשֶׁ֥ר בִּֽיהוּדָֽה:
(עזרא ע א ב)

כורש – ממונה מאת ה'

כורש מכיר בכך שה' נתן לו את כל הממלכות [שהוא לקח את השלטון מידי מלכות בבל], ובאמת ישעיהו הנביא אמר כמה פעמים שה' המליך את כורש על האזור: "כֹּה-אָמַ֣ר ה' לִמְשִׁיחוֹ֮ לְכ֣וֹרֶשׁ אֲשֶׁר-הֶחֱזַ֣קְתִּי בִֽימִינ֗וֹ לְרַד-לְפָנָיו֙ גּוֹיִ֔ם וּמָתְנֵ֥י מְלָכִ֖ים אֲפַתֵּ֑חַ לִפְתֹּ֤חַ לְפָנָיו֙ דְּלָתַ֔יִם וּשְׁעָרִ֖ים לֹ֥א יִסָּגֵֽרוּ:"(ישעיה מה א). מפרש הרד"ק שהכוונה של "לִמְשִׁיחוֹ֮" – לממונה על ידו, כי ה' מינה אותו למלך.

כורש מקיים רק חלק משליחותו

עוד נאמר בישעיה (מד כח): "הָאֹמֵ֤ר לְכ֙וֹרֶשׁ֙ רֹעִ֔י וְכָל-חֶפְצִ֖י יַשְׁלִ֑ם וְלֵאמֹ֤ר לִירוּשָׁלִַ֙ם֙ תִּבָּנֶ֔ה וְהֵיכָ֖ל תִּוָּסֵֽד:"; "אָנֹכִי֙ הַעִירֹתִ֣הֽוּ בְצֶ֔דֶק וְכָל-דְּרָכָ֖יו אֲיַשֵּׁ֑ר הֽוּא-יִבְנֶ֤ה עִירִי֙ וְגָלוּתִ֣י יְשַׁלֵּ֔חַ..." (ישעיה מה יג). בנבואות הללו כתו שכורש מצטווה על שלושה דברים: (א) לאפשר לעם-ישראל לשוב מהגלות לארץ ישראל, (ב) לבנות את ירושלים, (ג) לבנות את בית-המקדש; אך בפועל רואים בפרקנו שכורש נותן רק את (א) ו-(ג): רשות לעם-ישראל לשוב לארץ ולבנות בית לה', אך ללא רישיון לבניית העיר.

מִֽי-בָכֶ֣ם מִכָּל-עַמּ֗וֹ ...וְיַ֕עַל לִירוּשָׁלִַ֖ם

מִֽי-בָכֶ֣ם מִכָּל-עַמּ֗וֹ יְהִ֤י אֱ-לֹהָיו֙ עִמּ֔וֹ וְיַ֕עַל לִירוּשָׁלִַ֖ם אֲשֶׁ֣ר בִּיהוּדָ֑ה וְיִ֗בֶן אֶת-בֵּ֤ית ה' אֱ-לֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל ה֥וּא הָאֱ-לֹהִ֖ים אֲשֶׁ֥ר בִּירוּשָׁלִָֽם:
(עזרא ע א ג)

"יְהִ֤י אֱ-לֹהָיו֙ עִמּ֔וֹ" – אבן עזרא מפרש שאין הכוונה ב-"יְהִ֤י" לשון עתיד, אלא לשון עבר – שהיה א-לוהיו עמו ונתן לו יכולת ממון.

רש"י מפרש על פי הנאמר בפסוק הבא, "וְכָל-הַנִּשְׁאָ֗ר מִֽכָּל-הַמְּקֹמוֹת֮ אֲשֶׁ֣ר ה֣וּא גָֽר-שָׁם֒ יְנַשְּׂא֙וּהוּ֙ אַנְשֵׁ֣י מְקֹמ֔וֹ בְּכֶ֥סֶף וּבְזָהָ֖ב וּבִרְכ֣וּשׁ", שיהודי שלא יוכל לעלות מחמת קושי כלכלי, אזי – כורש מצווה שאנשי מקומו יעניקו לו כסף וזהב למען יוכל לעלות לירושלים. כלומר כל היהודים אמורים לעלות; העשירים בכוחות עצמם, והעניים בסיוע ועזרה מהגויים שמסביב.

ברם בפועל לא עלו אלא רק אותם שהתחזקו באמונתם, ולאו דווקא כתלות במעמדם הכלכלי – עשירים או עניים; "וַיָּק֜וּמוּ רָאשֵׁ֣י הָאָב֗וֹת לִֽיהוּדָה֙ וּבִנְיָמִ֔ן וְהַכֹּהֲנִ֖ים וְהַלְוִיִּ֑ם לְכֹ֨ל הֵעִ֤יר הָאֱ-לֹהִים֙ אֶת-רוּח֔וֹ לַעֲל֣וֹת לִבְנ֔וֹת אֶת-בֵּ֥ית ה' אֲשֶׁ֥ר בִּירוּשָׁלִָֽם" (עזרא ע א ה).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך