תנ"ך על הפרק - אסתר י - מרדכי משתמש בעוצמה המדינית של אחשורוש לכינון סדר עולמי / הרב מנחם מנדל שניאורסון ז"ל

תנ"ך על הפרק

אסתר י

829 / 929
היום

הפרק

וַיָּשֶׂם֩ הַמֶּ֨לֶךְאחשרשאֲחַשְׁוֵר֧וֹשׁ ׀מַ֛ס עַל־הָאָ֖רֶץ וְאִיֵּ֥י הַיָּֽם׃וְכָל־מַעֲשֵׂ֤ה תָקְפּוֹ֙ וּגְב֣וּרָת֔וֹ וּפָרָשַׁת֙ גְּדֻלַּ֣ת מָרְדֳּכַ֔י אֲשֶׁ֥ר גִּדְּל֖וֹ הַמֶּ֑לֶךְ הֲלוֹא־הֵ֣ם כְּתוּבִ֗ים עַל־סֵ֙פֶר֙ דִּבְרֵ֣י הַיָּמִ֔ים לְמַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס׃כִּ֣י ׀ מָרְדֳּכַ֣י הַיְּהוּדִ֗י מִשְׁנֶה֙ לַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וְגָדוֹל֙ לַיְּהוּדִ֔ים וְרָצ֖וּי לְרֹ֣ב אֶחָ֑יו דֹּרֵ֥שׁ טוֹב֙ לְעַמּ֔וֹ וְדֹבֵ֥ר שָׁל֖וֹם לְכָל־זַרְעֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מנחם מנדל שניאורסון ז

מרדכי משתמש בעוצמה המדינית של אחשורוש לכינון סדר עולמי

וַיָּשֶׂם֩ הַמֶּ֨לֶךְ אחשרש (אֲחַשְׁוֵר֧וֹשׁ ׀) מַ֛ס עַל־הָאָ֖רֶץ וְאִיֵּ֥י הַיָּֽם׃ וְכָל־מַעֲשֵׂ֤ה תָקְפּוֹ֙ וּגְב֣וּרָת֔וֹ וּפָרָשַׁת֙ גְּדֻלַּ֣ת מָרְדֳּכַ֔י אֲשֶׁ֥ר גִּדְּל֖וֹ הַמֶּ֑לֶךְ הֲלוֹא־הֵ֣ם כְּתוּבִ֗ים עַל־סֵ֙פֶר֙ דִּבְרֵ֣י הַיָּמִ֔ים לְמַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס׃ כִּ֣י ׀ מָרְדֳּכַ֣י הַיְּהוּדִ֗י מִשְׁנֶה֙ לַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וְגָדוֹל֙ לַיְּהוּדִ֔ים וְרָצ֖וּי לְרֹ֣ב אֶחָ֑יו דֹּרֵ֥שׁ טוֹב֙ לְעַמּ֔וֹ וְדֹבֵ֥ר שָׁל֖וֹם לְכָל־זַרְעֽוֹ׃
(אסתר י א-ג)

אחרי שאירע נס פורים, ממצב של גזירה הכי איומה למצב של "וְנַהֲפ֣וֹךְ ה֔וּא אֲשֶׁ֨ר יִשְׁלְט֧וּ הַיְּהוּדִ֛ים הֵ֖מָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶֽם׃"(אסתר ט א), לא הסתפק מרדכי בכך שיכולים לשמוח ולרקוד על העובדה ש"לַיְּהוּדִ֕ים הָֽיְתָ֥ה אוֹרָ֖ה וְשִׂמְחָ֑ה וְשָׂשֹׂ֖ן וִיקָֽר׃"(אסתר ח טז); אלא ידע שיש לנצל את מצב המנוחה, מנוחת הגוף ומנוחת הנפש, כדי לפעול בכל העולם כולו בענייני טוב.

זהו תוכן ההמשך של סיפור המגילה בפרקנו – אחרי נס פורים, כאשר מרדכי היה מִשְׁנֶה֙ לַמֶּ֣לֶךְ, הפעיל את כחו והשפעתו לעשות "סדר" בכל העולם, תוך כדי ניצול העובדה שמלכותו של אחשורוש היא "מעצמת־על" השולטת בעולם כולו, שעל ידי זה יכולים לפעול בעולם כולו בכיוון הנכון (היפך המצב הקודם שרצו לנצל זאת בכיוון בלתי־רצוי על ידי הגזירה).

וענין זה נפעל על ידי זה ששם הַמֶּ֨לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֧וֹשׁ ׀ מַ֛ס עַל־הָאָ֖רֶץ וְאִיֵּ֥י הַיָּֽם, כתוצאה מהשפעתו של המִשְׁנֶה לַמֶּ֣לֶךְ, מרדכי היהודי; כדי שהעולם יתנהג באופן של "סדר" – יש להנהיג שלא קיים מושג של "מקבל" בלבד, היינו, שתושבי המדינה אינם אלא אלו שמקבלים ונהנים ממה שמעניקה להם מלכות המדינה, אלא יש לשתף את כל אחד ואחד מבני המדינה שיהיה לו חלק בכל הפעולות הנעשות על ידי מלכות המדינה, בכך שמשלם "מסים", וכיוצא בהם.

על דרך זו בנוגע לכל מדינה ומדינה שבתחום השלטון של מלכותו של אחשורוש, "מעצמת־על" ששלטה בכל העולם כולו – שלא יתכן מצב שמדינה תהיה רק בבחינת "מקבל", אלא מדינה צריכה לשלם מסים עבור בית המלכות המרכזי, ולאחרי זה תקבל משם את כל צרכיה.

זו היתה פעולתו של מרדכי היהודי, בתור מִשְׁנֶה֙ לַמֶּ֣לֶךְ הנהיג "סדר" בעולם על ידי הטלת מסים עַל־הָאָ֖רֶץ וְאִיֵּ֥י הַיָּֽם, לחלק את הכספים האלו באופן המתאים שיביא לקיום העולם כולו, "מֵהֹ֣דּוּ וְעַד־כּ֔וּשׁ"(אסתר א א).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך