תנ"ך על הפרק - איכה ב - השליך משמים ארץ תפארת ישראל / הרב לייב מינצברג ז"ל

תנ"ך על הפרק

איכה ב

804 / 929
היום

הפרק

אֵיכָה֩ יָעִ֨יב בְּאַפּ֤וֹ ׀ אֲדֹנָי֙ אֶת־בַּת־צִיּ֔וֹן הִשְׁלִ֤יךְ מִשָּׁמַ֙יִם֙ אֶ֔רֶץ תִּפְאֶ֖רֶת יִשְׂרָאֵ֑ל וְלֹא־זָכַ֥ר הֲדֹם־רַגְלָ֖יו בְּי֥וֹם אַפּֽוֹ׃בִּלַּ֨ע אֲדֹנָ֜ילאוְלֹ֣אחָמַ֗ל אֵ֚ת כָּל־נְא֣וֹת יַעֲקֹ֔ב הָרַ֧ס בְּעֶבְרָת֛וֹ מִבְצְרֵ֥י בַת־יְהוּדָ֖ה הִגִּ֣יעַ לָאָ֑רֶץ חִלֵּ֥ל מַמְלָכָ֖ה וְשָׂרֶֽיהָ׃גָּדַ֣ע בָּֽחֳרִי אַ֗ף כֹּ֚ל קֶ֣רֶן יִשְׂרָאֵ֔ל הֵשִׁ֥יב אָח֛וֹר יְמִינ֖וֹ מִפְּנֵ֣י אוֹיֵ֑ב וַיִּבְעַ֤ר בְּיַעֲקֹב֙ כְּאֵ֣שׁ לֶֽהָבָ֔ה אָכְלָ֖ה סָבִֽיב׃דָּרַ֨ךְ קַשְׁתּ֜וֹ כְּאוֹיֵ֗ב נִצָּ֤ב יְמִינוֹ֙ כְּצָ֔ר וַֽיַּהֲרֹ֔ג כֹּ֖ל מַחֲמַדֵּי־עָ֑יִן בְּאֹ֙הֶל֙ בַּת־צִיּ֔וֹן שָׁפַ֥ךְ כָּאֵ֖שׁ חֲמָתֽוֹ׃הָיָ֨ה אֲדֹנָ֤י ׀ כְּאוֹיֵב֙ בִּלַּ֣ע יִשְׂרָאֵ֔ל בִּלַּע֙ כָּל־אַרְמְנוֹתֶ֔יהָ שִׁחֵ֖ת מִבְצָרָ֑יו וַיֶּ֙רֶב֙ בְּבַת־יְהוּדָ֔ה תַּאֲנִיָּ֖ה וַאֲנִיָּֽה׃וַיַּחְמֹ֤ס כַּגַּן֙ שֻׂכּ֔וֹ שִׁחֵ֖ת מוֹעֲד֑וֹ שִׁכַּ֨ח יְהוָ֤ה ׀ בְּצִיּוֹן֙ מוֹעֵ֣ד וְשַׁבָּ֔ת וַיִּנְאַ֥ץ בְּזַֽעַם־אַפּ֖וֹ מֶ֥לֶךְ וְכֹהֵֽן׃זָנַ֨ח אֲדֹנָ֤י ׀ מִזְבְּחוֹ֙ נִאֵ֣ר מִקְדָּשׁ֔וֹ הִסְגִּיר֙ בְּיַד־אוֹיֵ֔ב חוֹמֹ֖ת אַרְמְנוֹתֶ֑יהָ ק֛וֹל נָתְנ֥וּ בְּבֵית־יְהוָ֖ה כְּי֥וֹם מוֹעֵֽד׃חָשַׁ֨ב יְהוָ֤ה ׀ לְהַשְׁחִית֙ חוֹמַ֣ת בַּת־צִיּ֔וֹן נָ֣טָה קָ֔ו לֹא־הֵשִׁ֥יב יָד֖וֹ מִבַּלֵּ֑עַ וַיַּֽאֲבֶל־חֵ֥ל וְחוֹמָ֖ה יַחְדָּ֥ו אֻמְלָֽלוּ׃טָבְע֤וּ בָאָ֙רֶץ֙ שְׁעָרֶ֔יהָ אִבַּ֥ד וְשִׁבַּ֖ר בְּרִיחֶ֑יהָ מַלְכָּ֨הּ וְשָׂרֶ֤יהָ בַגּוֹיִם֙ אֵ֣ין תּוֹרָ֔ה גַּם־נְבִיאֶ֕יהָ לֹא־מָצְא֥וּ חָז֖וֹן מֵיְהוָֽה׃יֵשְׁב֨וּ לָאָ֤רֶץ יִדְּמוּ֙ זִקְנֵ֣י בַת־צִיּ֔וֹן הֶֽעֱל֤וּ עָפָר֙ עַל־רֹאשָׁ֔ם חָגְר֖וּ שַׂקִּ֑ים הוֹרִ֤ידוּ לָאָ֙רֶץ֙ רֹאשָׁ֔ן בְּתוּלֹ֖ת יְרוּשָׁלִָֽם׃כָּל֨וּ בַדְּמָע֤וֹת עֵינַי֙ חֳמַרְמְר֣וּ מֵעַ֔י נִשְׁפַּ֤ךְ לָאָ֙רֶץ֙ כְּבֵדִ֔י עַל־שֶׁ֖בֶר בַּת־עַמִּ֑י בֵּֽעָטֵ֤ף עוֹלֵל֙ וְיוֹנֵ֔ק בִּרְחֹב֖וֹת קִרְיָֽה׃לְאִמֹּתָם֙ יֹֽאמְר֔וּ אַיֵּ֖ה דָּגָ֣ן וָיָ֑יִן בְּהִֽתְעַטְּפָ֤ם כֶּֽחָלָל֙ בִּרְחֹב֣וֹת עִ֔יר בְּהִשְׁתַּפֵּ֣ךְ נַפְשָׁ֔ם אֶל־חֵ֖יק אִמֹּתָֽם׃מָֽה־אֲעִידֵ֞ךְ מָ֣ה אֲדַמֶּה־לָּ֗ךְ הַבַּת֙ יְר֣וּשָׁלִַ֔ם מָ֤ה אַשְׁוֶה־לָּךְ֙ וַאֲנַֽחֲמֵ֔ךְ בְּתוּלַ֖ת בַּת־צִיּ֑וֹן כִּֽי־גָד֥וֹל כַּיָּ֛ם שִׁבְרֵ֖ךְ מִ֥י יִרְפָּא־לָֽךְ׃נְבִיאַ֗יִךְ חָ֤זוּ לָךְ֙ שָׁ֣וְא וְתָפֵ֔ל וְלֹֽא־גִלּ֥וּ עַל־עֲוֺנֵ֖ךְ לְהָשִׁ֣יבשביתךשְׁבוּתֵ֑ךְוַיֶּ֣חֱזוּ לָ֔ךְ מַשְׂא֥וֹת שָׁ֖וְא וּמַדּוּחִֽים׃סָֽפְק֨וּ עָלַ֤יִךְ כַּפַּ֙יִם֙ כָּל־עֹ֣בְרֵי דֶ֔רֶךְ שָֽׁרְקוּ֙ וַיָּנִ֣עוּ רֹאשָׁ֔ם עַל־בַּ֖ת יְרוּשָׁלִָ֑ם הֲזֹ֣את הָעִ֗יר שֶׁיֹּֽאמְרוּ֙ כְּלִ֣ילַת יֹ֔פִי מָשׂ֖וֹשׂ לְכָל־הָאָֽרֶץ׃פָּצ֨וּ עָלַ֤יִךְ פִּיהֶם֙ כָּל־א֣וֹיְבַ֔יִךְ שָֽׁרְקוּ֙ וַיַּֽחַרְקוּ־שֵׁ֔ן אָמְר֖וּ בִּלָּ֑עְנוּ אַ֣ךְ זֶ֥ה הַיּ֛וֹם שֶׁקִּוִּינֻ֖הוּ מָצָ֥אנוּ רָאִֽינוּ׃עָשָׂ֨ה יְהוָ֜ה אֲשֶׁ֣ר זָמָ֗ם בִּצַּ֤ע אֶמְרָתוֹ֙ אֲשֶׁ֣ר צִוָּ֣ה מִֽימֵי־קֶ֔דֶם הָרַ֖ס וְלֹ֣א חָמָ֑ל וַיְשַׂמַּ֤ח עָלַ֙יִךְ֙ אוֹיֵ֔ב הֵרִ֖ים קֶ֥רֶן צָרָֽיִךְ׃צָעַ֥ק לִבָּ֖ם אֶל־אֲדֹנָ֑י חוֹמַ֣ת בַּת־צִ֠יּוֹן הוֹרִ֨ידִי כַנַּ֤חַל דִּמְעָה֙ יוֹמָ֣ם וָלַ֔יְלָה אַֽל־תִּתְּנִ֤י פוּגַת֙ לָ֔ךְ אַל־תִּדֹּ֖ם בַּת־עֵינֵֽךְ׃ק֣וּמִי ׀ רֹ֣נִּיבלילבַלַּ֗יְלָהלְרֹאשׁ֙ אַשְׁמֻר֔וֹת שִׁפְכִ֤י כַמַּ֙יִם֙ לִבֵּ֔ךְ נֹ֖כַח פְּנֵ֣י אֲדֹנָ֑י שְׂאִ֧י אֵלָ֣יו כַּפַּ֗יִךְ עַל־נֶ֙פֶשׁ֙ עֽוֹלָלַ֔יִךְ הָעֲטוּפִ֥ים בְּרָעָ֖ב בְּרֹ֥אשׁ כָּל־חוּצֽוֹת׃רְאֵ֤ה יְהוָה֙ וְֽהַבִּ֔יטָה לְמִ֖י עוֹלַ֣לְתָּ כֹּ֑ה אִם־תֹּאכַ֨לְנָה נָשִׁ֤ים פִּרְיָם֙ עֹלֲלֵ֣י טִפֻּחִ֔ים אִם־יֵהָרֵ֛ג בְּמִקְדַּ֥שׁ אֲדֹנָ֖י כֹּהֵ֥ן וְנָבִֽיא׃שָׁכְב֨וּ לָאָ֤רֶץ חוּצוֹת֙ נַ֣עַר וְזָקֵ֔ן בְּתוּלֹתַ֥י וּבַחוּרַ֖י נָפְל֣וּ בֶחָ֑רֶב הָרַ֙גְתָּ֙ בְּי֣וֹם אַפֶּ֔ךָ טָבַ֖חְתָּ לֹ֥א חָמָֽלְתָּ׃תִּקְרָא֩ כְי֨וֹם מוֹעֵ֤ד מְגוּרַי֙ מִסָּבִ֔יב וְלֹ֥א הָיָ֛ה בְּי֥וֹם אַף־יְהוָ֖ה פָּלִ֣יט וְשָׂרִ֑יד אֲשֶׁר־טִפַּ֥חְתִּי וְרִבִּ֖יתִי אֹיְבִ֥י כִלָּֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב לייב מינצברג ז

השליך משמים ארץ תפארת ישראל

רוממות עם ישראל

בפרק השני של איכה אנו מקוננים על מעלותיהם של ישראל בקרבת ה' שאבדו בעת החורבן.

קרבה רבה נהג הקב"ה בישראל, ונתן להם מעלות רמות ועניינים נשגבים. היחס שיש לישראל עם הקב"ה הוא כפול: הן כמלך ועמו, שאנו עם ה' והוא מלכינו המנהיג אותנו; והן כאב עם בניו, קרובים במיוחד ואהובים מאוד לפניו.

במשך הפרק רואים כפילות זו בכמה מענייני מעלות עם ישראל.

המקדש בישראל – כמלך ועמו וכאב ובנו

וַיַּחְמֹ֤ס כַּגַּן֙ שֻׂכּ֔וֹ שִׁחֵ֖ת מוֹעֲד֑וֹ שִׁכַּ֨ח יְ-הוָ֤ה ׀ בְּצִיּוֹן֙ מוֹעֵ֣ד וְשַׁבָּ֔ת וַיִּנְאַ֥ץ בְּזַֽעַם־אַפּ֖וֹ מֶ֥לֶךְ וְכֹהֵֽן׃
(איכה ב ו)

פסוק זה מורכב משלושה זוגות מקבילים:

א. "שֻׂכּ֔וֹ" ו"מוֹעֲד֑וֹ", ששניהם כינויים לבית המקדש.

ב. קדושת הזמן "מוֹעֵ֣ד" "וְשַׁבָּ֔ת".

ג. מעלות האישים "מֶ֥לֶךְ" "וְכֹהֵֽן".

[והם כנגד 'עולם שנה נפש', כמובא בספר יצירה שבכל עניין יש בחינות עש"ן.]

זוגות מקבילים אלו, הם כנגד שתי הבחינות של היחס בין ישראל להקב"ה. היחס של מלך ועם, והיחס של בן ואב:

והנה בית המקדש יש בו משתי בחינות אלו, גם בחינת מלך ועם, וגם בחינת אב ובן:

א. "שֻׂכּ֔וֹ" – מלך ועם, "מוֹעֲד֑וֹ" – אב ובן

"שֻׂכּ֔וֹ" – מצד שהקב"ה הוא המלך הבא לשכון בתוך עמו, כמלך הנותן ארמון מלכותו בתוך המדינה ומשם מנהל את מלכותו בקרב העם ומנהיגם ככל צרכיהם, שומע את בקשתם ומקבל דורוניהם. הסוכה היא מקום מחסה ודיור, בו המלך דר ומשם מנהיג את העם.

"מוֹעֲד֑וֹ" – כאב הבא לשכון עם בניו בקרבה וידידות, קובע ביתו ביניהם, מתוועד עמהם ומדבר עמם, שומע שיחתם ומשמיעם את קולו. הקב"ה מתוועד שם עם ישראל, כבן המתוועד עם אביו. וכמו שכתב ברש"י: " 'שִׁחֵ֖ת מוֹעֲד֑וֹ' – בית קדשי הקדשים ששם היה נועד לבניו שנאמר "וְנוֹעַדְתִּ֣י לְךָ֮ שָׁם֒"(שמות כה כב)". דייק רש"י לכתוב שהיה נועד "לבניו", כי עניין "וְנוֹעַדְתִּ֣י לְךָ֮ שָׁם֒" שייך לבחינת אב המתוועד עם בנו, ועל שם כך נקרא המקדש 'מועד'.

כל זה איבדנו בעווננו כאשר חרב המקדש, אין לנו לא בחינת "שֻׂכּ֔וֹ" ולא בחינת "מוֹעֲד֑וֹ".

ב. "מוֹעֵ֣ד" – מלך ועם, "וְשַׁבָּ֔ת" – אב ובן

גם הביטויים "מוֹעֵ֣ד" "וְשַׁבָּ֔ת" באים מצד שתי בחינות אלו, בחינות מלך ואב:

"מוֹעֵ֣ד" – עבודת המועדים בעיקרה היא מצד היות ה' לנו למלך, כמו שכתוב "שָׁלֹ֥שׁ פְּעָמִ֖ים בַּשָּׁנָ֑ה יֵרָאֶה֙ כָּל־זְכ֣וּרְךָ֔ אֶת־פְּנֵ֛י הָֽאָדֹ֥ן ׀ יְ-הוָ֖ה אֱ-לֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃"(שמות לד כג); הרגלים הם מצד עבודת "הָֽאָדֹ֥ן ׀ יְ-הוָ֖ה אֱ-לֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃". בהיות שמלכנו היטיב עמנו ומשפיע עלינו טובתו: חירות, קציר ואסיף, על כן אנו באים לֵרָאוֹת לפניו ולחוג בחג. כמו כן המועדים ראש השנה ויום הכיפורים הם מצד מלכות ה' על ישראל, שזוכר אותנו לטובה ומכפר לנו.

"וְשַׁבָּ֔ת" – אבל השבת ניתנה לנו הוא מצד בחינת 'בן' שיש לנו ביחס אל הקב"ה, שרק מצד קירבה ודביקות זו זכו לשבת קדשו, שהשבת בעצם היא יומו של ה' הנמצא בבית גנזיו, יום שמחה וקדושה לפניו, אלא שנתנו במתנה לישראל מצד שהם עם קרובו וחביבו, כבן משפחה המשתתף עם אביו ביום שמחתו.

ג. "מֶ֥לֶךְ" – מלך ועם, "וְכֹהֵֽן" – אב ובן

"מֶ֥לֶךְ" – ביארנו במקום אחר שמלכות בית דוד נחשבת מינוי מצד ה', כלומר מלך מבית דוד בא למלוך על ישראל בשם ה' ובשליחותו. הנהגת מלכותו ומשפט עמו של מלך מבית דוד, נחשבת ומתייחסת כמלכות ה' בישראל, ככתוב: "וַיֵּ֣שֶׁב שְׁ֠לֹמֹה עַל־כִּסֵּ֨א יְ-הוָ֧ה ׀ לְמֶ֛לֶךְ"(דברי הימים כט כג); "וַיִּבְחַר֙ בִּשְׁלֹמֹ֣ה בְנִ֔י לָשֶׁ֗בֶת עַל־כִּסֵּ֛א מַלְכ֥וּת יְ-הוָ֖ה עַל־יִשְׂרָאֵֽל׃"(דברי הימים כח ה). מטעם זה אמרו: "אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד, שנאמר 'וַיָּבֹא֙ הַמֶּ֣לֶךְ דָּוִ֔ד וַיֵּ֖שֶׁב לִפְנֵ֣י יְ-הֹוָ֑ה'(שמואל ב ז יח) "(יומא סט:). כי המקדש הוא מקום מושב מלכות ה', ואין ישיבה שם אפילו לכהן גדול, רק למלכי בית דוד שהם מייצגי מלכות ה' בישראל, והם יושבים על כסא ה' למלוך על ישראל. הרי מבואר כי עניין מֶ֥לֶךְ בישראל הוא מצד מלכות ה' על ישראל.

"וְכֹהֵֽן" – וענין הכהונה, הוא בחינת 'בן', שהכהן הוא כבן ביתו של ה'. כעניין הכתוב שדרשוהו על אהרן הכהן, "אַשְׁרֵ֤י ׀ תִּֽבְחַ֣ר וּתְקָרֵב֮ יִשְׁכֹּ֪ן חֲצֵ֫רֶ֥יךָ נִ֭שְׂבְּעָה בְּט֣וּב בֵּיתֶ֑ךָ קְ֝דֹ֗שׁ הֵיכָלֶֽךָ׃"(תהילים סה ה). הכהן נמצא תדיר בבית ה', ככתוב: "וּמִן־הַמִּקְדָּשׁ֙ לֹ֣א יֵצֵ֔א"(ויקרא כא יב). הכהן הריהו כבן המשרת את אביו ומגיש את לחמו ומקטיר את אשי ה', סמוך על שולחנו ואוכל מלחמו מקדש הקדשים מן האש.

לא זו אף זו

בכל שלושת העניינים הללו מקדים תחילה בחינת מלך ועם, ואחר כך מזכיר בחינת אב ובן. "שֻׂכּ֔וֹ" ו"מוֹעֲד֑וֹ", "מוֹעֵ֣ד" "וְשַׁבָּ֔ת", "מֶ֥לֶךְ" "וְכֹהֵֽן". דהיינו לא זו אף זו, לא רק שמלכנו עזב אותנו, אלא גם אבינו נטש אותנו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך