תנ"ך על הפרק - משלי ב - בקשה וחיפוש – כסף ומטמון, עבודת ה' מסודרת ומזדמנת, יראת ה' ורוח הקודש / הרב יעקב עדס שליט"א

תנ"ך על הפרק

משלי ב

719 / 929
היום

הפרק

בְּ֭נִי אִם־תִּקַּ֣ח אֲמָרָ֑י וּ֝מִצְוֺתַ֗י תִּצְפֹּ֥ן אִתָּֽךְ׃לְהַקְשִׁ֣יב לַֽחָכְמָ֣ה אָזְנֶ֑ךָ תַּטֶּ֥ה לִ֝בְּךָ֗ לַתְּבוּנָֽה׃כִּ֤י אִ֣ם לַבִּינָ֣ה תִקְרָ֑א לַ֝תְּבוּנָ֗ה תִּתֵּ֥ן קוֹלֶֽךָ׃אִם־תְּבַקְשֶׁ֥נָּה כַכָּ֑סֶף וְֽכַמַּטְמוֹנִ֥ים תַּחְפְּשֶֽׂנָּה׃אָ֗ז תָּ֭בִין יִרְאַ֣ת יְהוָ֑ה וְדַ֖עַת אֱלֹהִ֣ים תִּמְצָֽא׃כִּֽי־יְ֭הוָה יִתֵּ֣ן חָכְמָ֑ה מִ֝פִּ֗יו דַּ֣עַת וּתְבוּנָֽה׃וצפןיִצְפֹּ֣ןלַ֭יְשָׁרִים תּוּשִׁיָּ֑ה מָ֝גֵ֗ן לְהֹ֣לְכֵי תֹֽם׃לִ֭נְצֹר אָרְח֣וֹת מִשְׁפָּ֑ט וְדֶ֖רֶךְחסידוחֲסִידָ֣יויִשְׁמֹֽר׃אָ֗ז תָּ֭בִין צֶ֣דֶק וּמִשְׁפָּ֑ט וּ֝מֵישָׁרִ֗ים כָּל־מַעְגַּל־טֽוֹב׃כִּֽי־תָב֣וֹא חָכְמָ֣ה בְלִבֶּ֑ךָ וְ֝דַ֗עַת לְֽנַפְשְׁךָ֥ יִנְעָֽם׃מְ֭זִמָּה תִּשְׁמֹ֥ר עָלֶ֗יךָ תְּבוּנָ֥ה תִנְצְרֶֽכָּה׃לְ֭הַצִּ֣ילְךָ מִדֶּ֣רֶךְ רָ֑ע מֵ֝אִ֗ישׁ מְדַבֵּ֥ר תַּהְפֻּכֽוֹת׃הַ֭עֹ֣זְבִים אָרְח֣וֹת יֹ֑שֶׁר לָ֝לֶ֗כֶת בְּדַרְכֵי־חֹֽשֶׁךְ׃הַ֭שְּׂמֵחִים לַעֲשׂ֥וֹת רָ֑ע יָ֝גִ֗ילוּ בְּֽתַהְפֻּכ֥וֹת רָֽע׃אֲשֶׁ֣ר אָרְחֹתֵיהֶ֣ם עִקְּשִׁ֑ים וּ֝נְלוֹזִ֗ים בְּמַעְגְּלוֹתָֽם׃לְ֭הַצִּ֣ילְךָ מֵאִשָּׁ֣ה זָרָ֑ה מִ֝נָּכְרִיָּ֗ה אֲמָרֶ֥יהָ הֶחֱלִֽיקָה׃הַ֭עֹזֶבֶת אַלּ֣וּף נְעוּרֶ֑יהָ וְאֶת־בְּרִ֖ית אֱלֹהֶ֣יהָ שָׁכֵֽחָה׃כִּ֤י שָׁ֣חָה אֶל־מָ֣וֶת בֵּיתָ֑הּ וְאֶל־רְ֝פָאִ֗ים מַעְגְּלֹתֶֽיהָ׃כָּל־בָּ֭אֶיהָ לֹ֣א יְשׁוּב֑וּן וְלֹֽא־יַ֝שִּׂ֗יגוּ אָרְח֥וֹת חַיִּֽים׃לְמַ֗עַן תֵּ֭לֵךְ בְּדֶ֣רֶךְ טוֹבִ֑ים וְאָרְח֖וֹת צַדִּיקִ֣ים תִּשְׁמֹֽר׃כִּֽי־יְשָׁרִ֥ים יִשְׁכְּנוּ אָ֑רֶץ וּ֝תְמִימִ֗ים יִוָּ֥תְרוּ בָֽהּ׃וּ֭רְשָׁעִים מֵאֶ֣רֶץ יִכָּרֵ֑תוּ וּ֝בוֹגְדִ֗ים יִסְּח֥וּ מִמֶּֽנָּה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב יעקב עדס שליט

בקשה וחיפוש – כסף ומטמון, עבודת ה' מסודרת ומזדמנת, יראת ה' ורוח הקודש

שלמה המלך אומר:

אִם־תְּבַקְשֶׁ֥נָּה כַכָּ֑סֶף וְֽכַמַּטְמוֹנִ֥ים תַּחְפְּשֶֽׂנָּה׃
אָ֗ז תָּ֭בִין יִרְאַ֣ת יְ-הוָ֑ה וְדַ֖עַת אֱ-לֹהִ֣ים תִּמְצָֽא׃
(משלי ב ד-ה)

יתכן לפרש את ההבדל בין בקשת כסף וחיפוש מטמונים כך:

הכסף והמטמונים הם שני סוגים רווח מחולקים: הכסף נמצא במקומות ידועים, בשוק ובמסחר, ויש דרכים ידועות באופן כללי להשיגו, אלא שצריך לטרוח. לעומת זאת המטמונים אין מקומם נודע, ופעמים אדם מחפש הרבה ואינו מוצא ופעמים מפש מעט ומוצא.

לכן לגבי הכסף נאמרה לשון 'בקשה' ואילו לגבי המטמונים לשון 'חיפוש'.

ואולי גם יבואר מהטעם הנ"ל מדוע בנוגע לכסף נאמר קודם הפועל, "תְּבַקְשֶׁ֥נָּה כַכָּ֑סֶף" ואילו בנוגע למטמונים הפועל נאמר בסוף: "וְֽכַמַּטְמוֹנִ֥ים תַּחְפְּשֶֽׂנָּה", שכן כדי לחפש מטמונים צריך לפני תחילת החיפוש שיתברר בסברה כלשהי שיש מטמון באיזור, שאם לא כן רחוק העניין לחפש ולמצוא. לעומת זאת במציאת כסף במסחרים, מי שמבין במסחר - בכל צורה משיג משהו.

[ועיין בביאור הגר"א שמפרש באופן אחר.]

לעבוד את ה' באופן מסודר ולפעמים לחפש הזדמנויות

ובמה שמתבאר מפסוק זה ללמוד ממנו לעבודת ה', יש לומר שבא הכתוב לומר שבענייני עבודת ה' צריך להשתמש בשני כוחות, לעבדו באופן מסודר ולהתקדם, וגם לחפש הארות מיוחדות המזדמנות מזמן לזמן.

עבודת ה' – את יראת ה' מבקשים ומבינים ואת רוח הקודש מחפשים ומוצאים

עוד יתכן לפרש לעניין עבודת ה' על פי הפסוק הסמוך "אָ֗ז תָּ֭בִין יִרְאַ֣ת יְ-הוָ֑ה וְדַ֖עַת אֱ-לֹהִ֣ים תִּמְצָֽא׃", שדרך השגת יראת ה' ודעת א-להים נבדלות באותו אופן: אל יִרְאַ֣ת יְ-הוָ֑ה יש באופן כללי דרכים להגיע אליה, על ידי תורה ותפילה, לימוד אגדות חז"ל המעוררות ליראה וספרי מוסר; ולכן נאמר בה לשון 'הבנה'. לעומת זאת את דַ֖עַת אֱ-לֹהִ֣ים, שהכוונה להשגה רוחנית גבוהה, במדרגה למעלה מהטבע, מעניין רוח הקודש וכיוצא בה, רבים ניסו להשיג ולא עלתה בידם. וכשמצליחים זהו בגדר מציאה, בדומה למה שאת המטמונים יש לחפש.

[וניתן ליישב עם ביאור הגר"א שממנו משמע שגם יראת ה' היא מן השמים.]

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך