תנ"ך על הפרק - שמות כא - היחס לבריות מתוך רצון ה' / הרב חיים דרוקמן שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמות כא

71 / 929
היום

הפרק

פרשת עבד עברי, דיני נזיקין

וְאֵ֙לֶּה֙ הַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר תָּשִׂ֖ים לִפְנֵיהֶֽם׃כִּ֤י תִקְנֶה֙ עֶ֣בֶד עִבְרִ֔י שֵׁ֥שׁ שָׁנִ֖ים יַעֲבֹ֑ד וּבַ֨שְּׁבִעִ֔ת יֵצֵ֥א לַֽחָפְשִׁ֖י חִנָּֽם׃אִם־בְּגַפּ֥וֹ יָבֹ֖א בְּגַפּ֣וֹ יֵצֵ֑א אִם־בַּ֤עַל אִשָּׁה֙ ה֔וּא וְיָצְאָ֥ה אִשְׁתּ֖וֹ עִמּֽוֹ׃אִם־אֲדֹנָיו֙ יִתֶּן־ל֣וֹ אִשָּׁ֔ה וְיָלְדָה־ל֥וֹ בָנִ֖ים א֣וֹ בָנ֑וֹת הָאִשָּׁ֣ה וִילָדֶ֗יהָ תִּהְיֶה֙ לַֽאדֹנֶ֔יהָ וְה֖וּא יֵצֵ֥א בְגַפּֽוֹ׃וְאִם־אָמֹ֤ר יֹאמַר֙ הָעֶ֔בֶד אָהַ֙בְתִּי֙ אֶת־אֲדֹנִ֔י אֶת־אִשְׁתִּ֖י וְאֶת־בָּנָ֑י לֹ֥א אֵצֵ֖א חָפְשִֽׁי׃וְהִגִּישׁ֤וֹ אֲדֹנָיו֙ אֶל־הָ֣אֱלֹהִ֔ים וְהִגִּישׁוֹ֙ אֶל־הַדֶּ֔לֶת א֖וֹ אֶל־הַמְּזוּזָ֑ה וְרָצַ֨ע אֲדֹנָ֤יו אֶת־אָזְנוֹ֙ בַּמַּרְצֵ֔עַ וַעֲבָד֖וֹ לְעֹלָֽם׃וְכִֽי־יִמְכֹּ֥ר אִ֛ישׁ אֶת־בִּתּ֖וֹ לְאָמָ֑ה לֹ֥א תֵצֵ֖א כְּצֵ֥את הָעֲבָדִֽים׃אִם־רָעָ֞ה בְּעֵינֵ֧י אֲדֹנֶ֛יהָ אֲשֶׁר־לאל֥וֹיְעָדָ֖הּ וְהֶפְדָּ֑הּ לְעַ֥ם נָכְרִ֛י לֹא־יִמְשֹׁ֥ל לְמָכְרָ֖הּ בְּבִגְדוֹ־בָֽהּ׃וְאִם־לִבְנ֖וֹ יִֽיעָדֶ֑נָּה כְּמִשְׁפַּ֥ט הַבָּנ֖וֹת יַעֲשֶׂה־לָּֽהּ׃אִם־אַחֶ֖רֶת יִֽקַּֽח־ל֑וֹ שְׁאֵרָ֛הּ כְּסוּתָ֥הּ וְעֹנָתָ֖הּ לֹ֥א יִגְרָֽע׃וְאִם־שְׁלָ֨שׁ־אֵ֔לֶּה לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה לָ֑הּ וְיָצְאָ֥ה חִנָּ֖ם אֵ֥ין כָּֽסֶף׃מַכֵּ֥ה אִ֛ישׁ וָמֵ֖ת מ֥וֹת יוּמָֽת׃וַאֲשֶׁר֙ לֹ֣א צָדָ֔ה וְהָאֱלֹהִ֖ים אִנָּ֣ה לְיָד֑וֹ וְשַׂמְתִּ֤י לְךָ֙ מָק֔וֹם אֲשֶׁ֥ר יָנ֖וּס שָֽׁמָּה׃וְכִֽי־יָזִ֥ד אִ֛ישׁ עַל־רֵעֵ֖הוּ לְהָרְג֣וֹ בְעָרְמָ֑ה מֵעִ֣ם מִזְבְּחִ֔י תִּקָּחֶ֖נּוּ לָמֽוּת׃וּמַכֵּ֥ה אָבִ֛יו וְאִמּ֖וֹ מ֥וֹת יוּמָֽת׃וְגֹנֵ֨ב אִ֧ישׁ וּמְכָר֛וֹ וְנִמְצָ֥א בְיָד֖וֹ מ֥וֹת יוּמָֽת׃וּמְקַלֵּ֥ל אָבִ֛יו וְאִמּ֖וֹ מ֥וֹת יוּמָֽת׃וְכִֽי־יְרִיבֻ֣ן אֲנָשִׁ֔ים וְהִכָּה־אִישׁ֙ אֶת־רֵעֵ֔הוּ בְּאֶ֖בֶן א֣וֹ בְאֶגְרֹ֑ף וְלֹ֥א יָמ֖וּת וְנָפַ֥ל לְמִשְׁכָּֽב׃אִם־יָק֞וּם וְהִתְהַלֵּ֥ךְ בַּח֛וּץ עַל־מִשְׁעַנְתּ֖וֹ וְנִקָּ֣ה הַמַּכֶּ֑ה רַ֥ק שִׁבְתּ֛וֹ יִתֵּ֖ן וְרַפֹּ֥א יְרַפֵּֽא׃וְכִֽי־יַכֶּה֩ אִ֨ישׁ אֶת־עַבְדּ֜וֹ א֤וֹ אֶת־אֲמָתוֹ֙ בַּשֵּׁ֔בֶט וּמֵ֖ת תַּ֣חַת יָד֑וֹ נָקֹ֖ם יִנָּקֵֽם׃אַ֥ךְ אִם־י֛וֹם א֥וֹ יוֹמַ֖יִם יַעֲמֹ֑ד לֹ֣א יֻקַּ֔ם כִּ֥י כַסְפּ֖וֹ הֽוּא׃וְכִֽי־יִנָּצ֣וּ אֲנָשִׁ֗ים וְנָ֨גְפ֜וּ אִשָּׁ֤ה הָרָה֙ וְיָצְא֣וּ יְלָדֶ֔יהָ וְלֹ֥א יִהְיֶ֖ה אָס֑וֹן עָנ֣וֹשׁ יֵעָנֵ֗שׁ כַּֽאֲשֶׁ֨ר יָשִׁ֤ית עָלָיו֙ בַּ֣עַל הָֽאִשָּׁ֔ה וְנָתַ֖ן בִּפְלִלִֽים׃וְאִם־אָס֖וֹן יִהְיֶ֑ה וְנָתַתָּ֥ה נֶ֖פֶשׁ תַּ֥חַת נָֽפֶשׁ׃עַ֚יִן תַּ֣חַת עַ֔יִן שֵׁ֖ן תַּ֣חַת שֵׁ֑ן יָ֚ד תַּ֣חַת יָ֔ד רֶ֖גֶל תַּ֥חַת רָֽגֶל׃כְּוִיָּה֙ תַּ֣חַת כְּוִיָּ֔ה פֶּ֖צַע תַּ֣חַת פָּ֑צַע חַבּוּרָ֕ה תַּ֖חַת חַבּוּרָֽה׃וְכִֽי־יַכֶּ֨ה אִ֜ישׁ אֶת־עֵ֥ין עַבְדּ֛וֹ אֽוֹ־אֶת־עֵ֥ין אֲמָת֖וֹ וְשִֽׁחֲתָ֑הּ לַֽחָפְשִׁ֥י יְשַׁלְּחֶ֖נּוּ תַּ֥חַת עֵינֽוֹ׃וְאִם־שֵׁ֥ן עַבְדּ֛וֹ אֽוֹ־שֵׁ֥ן אֲמָת֖וֹ יַפִּ֑יל לַֽחָפְשִׁ֥י יְשַׁלְּחֶ֖נּוּ תַּ֥חַת שִׁנּֽוֹ׃וְכִֽי־יִגַּ֨ח שׁ֥וֹר אֶת־אִ֛ישׁ א֥וֹ אֶת־אִשָּׁ֖ה וָמֵ֑ת סָק֨וֹל יִסָּקֵ֜ל הַשּׁ֗וֹר וְלֹ֤א יֵאָכֵל֙ אֶת־בְּשָׂר֔וֹ וּבַ֥עַל הַשּׁ֖וֹר נָקִֽי׃וְאִ֡ם שׁוֹר֩ נַגָּ֨ח ה֜וּא מִתְּמֹ֣ל שִׁלְשֹׁ֗ם וְהוּעַ֤ד בִּבְעָלָיו֙ וְלֹ֣א יִשְׁמְרֶ֔נּוּ וְהֵמִ֥ית אִ֖ישׁ א֣וֹ אִשָּׁ֑ה הַשּׁוֹר֙ יִסָּקֵ֔ל וְגַם־בְּעָלָ֖יו יוּמָֽת׃אִם־כֹּ֖פֶר יוּשַׁ֣ת עָלָ֑יו וְנָתַן֙ פִּדְיֹ֣ן נַפְשׁ֔וֹ כְּכֹ֥ל אֲשֶׁר־יוּשַׁ֖ת עָלָֽיו׃אוֹ־בֵ֥ן יִגָּ֖ח אוֹ־בַ֣ת יִגָּ֑ח כַּמִּשְׁפָּ֥ט הַזֶּ֖ה יֵעָ֥שֶׂה לּֽוֹ׃אִם־עֶ֛בֶד יִגַּ֥ח הַשּׁ֖וֹר א֣וֹ אָמָ֑ה כֶּ֣סֶף ׀ שְׁלֹשִׁ֣ים שְׁקָלִ֗ים יִתֵּן֙ לַֽאדֹנָ֔יו וְהַשּׁ֖וֹר יִסָּקֵֽל׃וְכִֽי־יִפְתַּ֨ח אִ֜ישׁ בּ֗וֹר א֠וֹ כִּֽי־יִכְרֶ֥ה אִ֛ישׁ בֹּ֖ר וְלֹ֣א יְכַסֶּ֑נּוּ וְנָֽפַל־שָׁ֥מָּה שּׁ֖וֹר א֥וֹ חֲמֽוֹר׃בַּ֤עַל הַבּוֹר֙ יְשַׁלֵּ֔ם כֶּ֖סֶף יָשִׁ֣יב לִבְעָלָ֑יו וְהַמֵּ֖ת יִֽהְיֶה־לּֽוֹ׃וְכִֽי־יִגֹּ֧ף שֽׁוֹר־אִ֛ישׁ אֶת־שׁ֥וֹר רֵעֵ֖הוּ וָמֵ֑ת וּמָ֨כְר֜וּ אֶת־הַשּׁ֤וֹר הַחַי֙ וְחָצ֣וּ אֶת־כַּסְפּ֔וֹ וְגַ֥ם אֶת־הַמֵּ֖ת יֶֽחֱצֽוּן׃א֣וֹ נוֹדַ֗ע כִּ֠י שׁ֣וֹר נַגָּ֥ח הוּא֙ מִתְּמ֣וֹל שִׁלְשֹׁ֔ם וְלֹ֥א יִשְׁמְרֶ֖נּוּ בְּעָלָ֑יו שַׁלֵּ֨ם יְשַׁלֵּ֥ם שׁוֹר֙ תַּ֣חַת הַשּׁ֔וֹר וְהַמֵּ֖ת יִֽהְיֶה־לּֽוֹ׃כִּ֤י יִגְנֹֽב־אִישׁ֙ שׁ֣וֹר אוֹ־שֶׂ֔ה וּטְבָח֖וֹ א֣וֹ מְכָר֑וֹ חֲמִשָּׁ֣ה בָקָ֗ר יְשַׁלֵּם֙ תַּ֣חַת הַשּׁ֔וֹר וְאַרְבַּע־צֹ֖אן תַּ֥חַת הַשֶּֽׂה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים דרוקמן שליט

היחס לבריות מתוך רצון ה'

"זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם"

פרשת "משפטים", הנפתחת בפרקנו, מלאה במצוות שבין אדם לחבירו. תחום זה איננו מייחד דווקא את תורתנו, בכל חברה ותרבות, קיימות נורמות התנהגות מסוימות ביחסים בין אישיים. התורה באה ללמדנו, שגם היחסים שבין אדם לחבירו שייכים מצד האמת לרצון ה', ונובעים מתוך תפיסה א־להית - ולא אנושית.

כך אנו יכולים ללמוד משתי הדעות שהובאו במדרש, בדבר הכלל הגדול בתורה:

"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא יט יח) - רבי עקיבא אומר: זה כלל גדול בתורה.
בן עזאי אומר: "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה א) - זה כלל גדול מזה!
(ספרא קדושים ד יב)

את דברי רבי עקיבא נקל להבין. ההדרכה של: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" מהווה את היסוד לכל המצוות שבין אדם לחבירו. אולם, דברי בן עזאי מפליאים – כיצד המילים: "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" מהוות כלל כלשהו? ועוד כלל גדול מזה של רבי עקיבא!

כדי לעמוד על כוונתו, נראה את הפסוק שהוא מצטט בשלמותו: "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם, בְּיוֹם בְּרֹא אֱ־לֹהִים אָדָם, בִּדְמוּת אֱ־לֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ" – נראה שהדגש כאן הוא דווקא על סוף הפסוק: "בִּדְמוּת אֱ־לֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ". כלומר, היחס האמתי לאדם, נובע מכך שהוא נברא בדמות א־להים. צלם הא־להים שבאדם הוא שקובע את אמות המידה הנכונות ביחס לזולת.

הפסוק שהביא רבי עקיבא כ"כלל גדול בתורה" הוא נפלא. אך ממנו לבד ניתן היה להבין, שהמקור להדרכה ביחס לחבר, הוא מצד האדם – "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ": כשם שאני רוצה שיתייחסו אליי – כך עליי להתייחס לאחרים. החיסרון המרכזי בתפיסה כזו הוא, שאם לאדם לא אכפת להתבזות, למשל, הוא לא יראה סיבה למה לא לבזות אחרים. בן עזאי מלמד שכלל לא משנה איך את רואה את עצמך, החיוב לכבד את חברך הוא עצמי, ובלשון חז"ל (בראשית רבה כד ז): "דע למי אתה מבזה - 'בִּדְמוּת אֱ־לֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ'".

ברגע שמבינים שאדם נברא בצלמו של א־להים, שיש בו מן הא־לוהות, עולה היחס המתאים לכל אדם. שוב אינך פוגע בבהמה מתוחכמת בעלת שכל, אלא ב"צלם א־להים" מהלך, שזה כבר דבר אחר לגמרי...

בן עזאי אינו חולק על רבי עקיבא רבו, אלא משלים אותו. הלוא רבי עקיבא הוא שאמר "חביב אדם שנברא בצלם"(אבות ג יד) – אל תפגע באדם, כי הוא "חביב", הוא נברא בצלם. ואכן, כשנפתח את הציטוט של רבי עקיבא, נגלה שגם הוא רומז לכך: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ - אֲנִי ה'". המקור האמתי ל"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", אינו מתוך מוסר אנושי, של: "אל תפגע באחרים כשם שאינך רוצה שיפגעו בך", אלא מתוך ההדרכה הא־להית המוחלטת: "אֲנִי ה'!".

בן עזאי בא לדייק במסר של רבי עקיבא, שאפילו המצוות שבין אדם לחבירו, שקיימות במידה זו או אחרת בכל התרבויות - מקורן בהדרכה הא־להית, ונובעות מכך שכל אדם נברא בצלם א־להים.

הפרק נפתח במילים: "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם"(א). עומד רש"י על משמעות המילה "ואלה": "כל מקום שנאמר: ...'ואלה' - מוסיף על הראשונים: מה הראשונים מסיני - אף אלו מסיני". פרשתנו מגיעה לאחר מתן תורה. המילים: "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים" באות להורות, שכל ההדרכות המוסריות והחברתיות שבין אדם לחבירו המובאות בפרשתנו - כולן מסיני! גם היחסים האנושיים שבין איש לרעהו מוכרחים להתייסד ולהתכונן לאור ההדרכה הא־להית מסיני, ולא להישען רק על מוסר אנושי בר חלוף!

"שואל בשלום חבירו בשם"

במשנה האחרונה של מסכת ברכות, מובאות שתי תקנות שנעשו בישראל.

בתחילה, היו חותמים כל ברכה במקדש בנוסח: "ברוך ה' א־להי ישראל מן העולם". בתקופה מאוחרת יותר, על מנת להתמודד עם המינים שכפרו בעולם הבא, תיקנו להדגיש בברכה את קיומם של שני העולמות, ואמרו: "ברוך... מן העולם ועד העולם". זוהי התקנה הראשונה.

התקנה השנייה היא "שיהא אדם שואל את שלום חבירו בשם". כלומר, חרף קדושת שם ה', יכול אדם לברך את חבירו בהזכרת השם. כך מצינו במגילת רות (ב ד) את בועז אומר לקוצריו: "ה' עִמָּכֶם!", ואף הם ענו לו: "יְבָרֶכְךָ ה'!".

התקנה הראשונה תוקנה בעקבות ריפיון באמונה בעולם הבא. מסתבר שגם התקנה השנייה תוקנה בעקבות ריפיון, אך בתחום אחר - ביחס התקין שבין אדם לחבירו. כהתמודדות עם הריפיון הזה, תיקנו לברך זה את זה בשם ה' - להורות, שהיחס הראוי לבני אדם נובע מרצון ה', ושם ה' שורה עליו. היחס לאחר, נובע מצלם הא־להים שבו.

כך מסביר רש"י את התקנה השנייה: "פעמים שמבטלים דברי תורה כדי לעשות לה'. אף זה, המתכווין לשאול לשלום חבירו – זה רצונו של מקום... מותר להפר תורה ולעשות דבר הנראה אסור"(ברכות נד.) - למרות שהזכרת שם ה' בברכה לחבר נראית כדבר אסור, וכהפרת תורה – מותר לעשות כן, כי מצד האמת זהו רצון ה', ואין זה הפרת תורה, אלא אדרבה - קיומה האמתי.

ה' חפץ ביחסים חברתיים תקינים בין הבריות. זהו לא רק אינטרס של הבריות, אלא קיום רצון ה' – "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", משום ש"אֲנִי ה'". באור זה יש לקרוא את משפטי התורה בפרשתנו, מתוך הבנה שאלו מצוות ה', הנובעות מתוך תפיסה א־להית מרוממת.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך