תנ"ך על הפרק - תהילים קלג - על יחס השלום שבין יושבי ירושלים / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים קלג

700 / 929
היום

הפרק

שִׁ֥יר הַֽמַּעֲל֗וֹת לְדָ֫וִ֥ד הִנֵּ֣ה מַה־טּ֭וֹב וּמַה־נָּעִ֑ים שֶׁ֖בֶת אַחִ֣ים גַּם־יָֽחַד׃כַּשֶּׁ֤מֶן הַטּ֨וֹב ׀ עַל־הָרֹ֗אשׁ יֹרֵ֗ד עַֽל־הַזָּקָ֥ן זְקַֽן־אַהֲרֹ֑ן שֶׁ֝יֹּרֵ֗ד עַל־פִּ֥י מִדּוֹתָֽיו׃כְּטַל־חֶרְמ֗וֹן שֶׁיֹּרֵד֮ עַל־הַרְרֵ֪י צִ֫יּ֥וֹן כִּ֤י שָׁ֨ם ׀ צִוָּ֣ה יְ֭הוָה אֶת־הַבְּרָכָ֑ה חַ֝יִּ֗ים עַד־הָעוֹלָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

על יחס השלום שבין יושבי ירושלים

שִׁ֥יר הַֽמַּעֲל֗וֹת לְדָ֫וִ֥ד הִנֵּ֣ה מַה-טּ֭וֹב וּמַה-נָּעִ֑ים שֶׁ֖בֶת אַחִ֣ים גַּם-יָֽחַד:
(תהילים קלג א)

ירושלים בתור עיר הקודש ועיר המלוכה הייתה עיר בין-שבטית, "ירושלים לא נתחלקה לשבטים"(מסכת בבא-קמא פ"ב ע"ב), כי עבודת המקדש ועבודת המלוכה משכו אליה, בייחוד בימי דוד ושלמה כאשר לא נחצה עוד ישראל לשתי ממלכות, המוני תושבים מכל השבטים; בין השבטים במקומם היו מצויים חיכוכים, קנאה וצרות עין, לא כן בין תושבי ירושלים יוצאי שבטים שונים נטשטשו הניגודים וכולם חיו יחד בשלום ובאחוה, ומהופעה זו מתפעל המשורר, הקורא: "מַה-טּ֭וֹב וּמַה-נָּעִ֑ים שֶׁ֖בֶת אַחִ֣ים גַּם-יָֽחַד!".


כַּשֶּׁ֤מֶן הַטּ֨וֹב עַל-הָרֹ֗אשׁ יֹרֵ֗ד עַֽל-הַזָּקָ֥ן זְקַֽן-אַהֲרֹ֑ן שֶׁ֝יֹּרֵ֗ד עַל-פִּ֥י מִדּוֹתָֽיו: כְּטַל-חֶרְמ֗וֹן שֶׁיֹּרֵד֮ עַל-הַרְרֵ֪י צִ֫יּ֥וֹן כִּ֤י שָׁ֨ם צִוָּ֣ה ה' אֶת-הַבְּרָכָ֑ה חַ֝יִּ֗ים עַד-הָעוֹלָֽם:
(תהילים קלג ב-ג)

"כִּ֤י שָׁ֨ם צִוָּ֣ה ה' אֶת-הַבְּרָכָ֑ה חַ֝יִּ֗ים עַד-הָעוֹלָֽם" - "כִּ֤י" שבא פה בהוראת "אכן" - אכן "שָׁ֨ם" בציון "צִוָּ֣ה ה'...", והכוונה: לחתום בשבח ציון וירושלים.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך