תנ"ך על הפרק - תהילים קטו - לפרק קט"ו / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים קטו

682 / 929
היום

הפרק

לֹ֤א לָ֥נוּ יְהוָ֗ה לֹ֫א לָ֥נוּ כִּֽי־לְ֭שִׁמְךָ תֵּ֣ן כָּב֑וֹד עַל־חַ֝סְדְּךָ֗ עַל־אֲמִתֶּֽךָ׃לָ֭מָּה יֹאמְר֣וּ הַגּוֹיִ֑ם אַיֵּה־נָ֝֗א אֱלֹהֵיהֶֽם׃וֵֽאלֹהֵ֥ינוּ בַשָּׁמָ֑יִם כֹּ֭ל אֲשֶׁר־חָפֵ֣ץ עָשָֽׂה׃עֲ‍ֽ֭צַבֵּיהֶם כֶּ֣סֶף וְזָהָ֑ב מַ֝עֲשֵׂ֗ה יְדֵ֣י אָדָֽם׃פֶּֽה־לָ֭הֶם וְלֹ֣א יְדַבֵּ֑רוּ עֵינַ֥יִם לָ֝הֶ֗ם וְלֹ֣א יִרְאֽוּ׃אָזְנַ֣יִם לָ֭הֶם וְלֹ֣א יִשְׁמָ֑עוּ אַ֥ף לָ֝הֶ֗ם וְלֹ֣א יְרִיחֽוּן׃יְדֵיהֶ֤ם ׀ וְלֹ֬א יְמִישׁ֗וּן רַ֭גְלֵיהֶם וְלֹ֣א יְהַלֵּ֑כוּ לֹֽא־יֶ֝הְגּ֗וּ בִּגְרוֹנָֽם׃כְּ֭מוֹהֶם יִהְי֣וּ עֹשֵׂיהֶ֑ם כֹּ֭ל אֲשֶׁר־בֹּטֵ֣חַ בָּהֶֽם׃יִ֭שְׂרָאֵל בְּטַ֣ח בַּיהוָ֑ה עֶזְרָ֖ם וּמָגִנָּ֣ם הֽוּא׃בֵּ֣ית אַ֭הֲרֹן בִּטְח֣וּ בַיהוָ֑ה עֶזְרָ֖ם וּמָגִנָּ֣ם הֽוּא׃יִרְאֵ֣י יְ֭הוָה בִּטְח֣וּ בַיהוָ֑ה עֶזְרָ֖ם וּמָגִנָּ֣ם הֽוּא׃יְהוָה֮ זְכָרָ֪נוּ יְבָ֫רֵ֥ךְ יְ֭בָרֵךְ אֶת־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל יְ֝בָרֵ֗ךְ אֶת־בֵּ֥ית אַהֲרֹֽן׃יְ֭בָרֵךְ יִרְאֵ֣י יְהוָ֑ה הַ֝קְּטַנִּ֗ים עִם־הַגְּדֹלִֽים׃יֹסֵ֣ף יְהוָ֣ה עֲלֵיכֶ֑ם עֲ֝לֵיכֶ֗ם וְעַל־בְּנֵיכֶֽם׃בְּרוּכִ֣ים אַ֭תֶּם לַיהוָ֑ה עֹ֝שֵׂ֗ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ׃הַשָּׁמַ֣יִם שָׁ֭מַיִם לַיהוָ֑ה וְ֝הָאָ֗רֶץ נָתַ֥ן לִבְנֵי־אָדָֽם׃לֹ֣א הַ֭מֵּתִים יְהַֽלְלוּ־יָ֑הּ וְ֝לֹ֗א כָּל־יֹרְדֵ֥י דוּמָֽה׃וַאֲנַ֤חְנוּ ׀ נְבָ֘רֵ֤ךְ יָ֗הּ מֵֽעַתָּ֥ה וְעַד־עוֹלָ֗ם הַֽלְלוּ־יָֽהּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

לפרק קט"ו

לֹ֤א לָ֥נוּ ה' לֹ֫א לָ֥נוּ כִּֽי-לְ֭שִׁמְךָ תֵּ֣ן כָּב֑וֹד עַל-חַ֝סְדְּךָ֗ עַל-אֲמִתֶּֽךָ:
(תהילים קטו א)

מסידור שבח ה' הכולל גם סיפור נפלאותיו לעמו בימי קדם, עובר עתה הקהל אל התפילה לחונן ה' גם אותם בישועתו, אם לא למענם - כי אז למען שמו הגדול לבל יחולל בגוים [גם אנשי כנסת-הגדולה תפסו דרך זו בתפילת שמונה-עשרה שיקדימו סידור שבח ה' בשלושת הברכות הראשונות לבקשות על צרכי הכלל והפרט, ודרך זו מצינו עוד מימי משה שפתח בשבח המקום: "אשר מי א-ל בשמים ובארץ אשר יעשה כמעשיך וכגבורותיך"(דברים ג כד-כה) בתור הקדמה לתפילתו שם: "אעברה גא ואראה את הארץ..."(ברכות לב.)].

"עַל-חַ֝סְדְּךָ֗ עַל-אֲמִתֶּֽךָ" - על ידם, כי משתי המידות האלה "חסד" ו"אמת" משתלשל כל מעשה חסדי ה' היוצאים מגדר הרגיל, ובתהילים באות הן כמה פעמים צמודות לשם כוונה זו, ובייחוד בולט זה מהלשון לעיל: "ישלח משמים ויושיעני חרף שואפי סלה ישלח א-להים חסדו ואמתו"(תהילים נז ד) [וכבר רמוז זה בלשון אליעזר עבד אברהם: "ויאמר ברוך ה' א-להי אדוני אברהם אשר לא עזב חסדו ואמתו מעם אדוני, אנכי בדרך נחני ה' בית אחי אדוני"(בראשית כד כז); ואולי לשון יעקב ויוסף: "ועשית עמדי חסד ואמת אל נא תקברני במצרים"(בראשית מז כט), ולשון דוד אל אִתַּי הגִּתִּי: "שוב והשב את אחיך עמך חסד ואמת"(שמואל ב טו כ), הולכים גם כן על דרך כוונה זו לגמול חסד היוצא מגדר הרגיל].


יִ֭שְׂרָאֵל בְּטַ֣ח בה' עֶזְרָ֖ם וּמָגִנָּ֣ם הֽוּא: בֵּ֣ית אַ֭הֲרֹן בִּטְח֣וּ בה' עֶזְרָ֖ם וּמָגִנָּ֣ם הֽוּא: יִרְאֵ֣י ה' בִּטְח֣וּ בה' עֶזְרָ֖ם וּמָגִנָּ֣ם הֽוּא:
(תהילים קטו ט-יא)

הקריאות: "יִ֭שְׂרָאֵל בְּטַ֣ח בה'!", "בֵּ֣ית אַ֭הֲרֹן בִּטְח֣וּ בה'!", "יִרְאֵ֣י ה' בִּטְח֣וּ בה'!" הן של המנצח על המקהלה, והמקהלה היא העונה לעומתו בכל פעם ופעם: "עֶזְרָ֖ם וּמָגִנָּ֣ם הֽוּא!".


ה' זְכָרָ֪נוּ יְבָ֫רֵ֥ךְ יְ֭בָרֵךְ אֶת-בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל יְ֝בָרֵ֗ךְ אֶת-בֵּ֥ית אַהֲרֹֽן: יְ֭בָרֵךְ יִרְאֵ֣י ה' הַ֝קְּטַנִּ֗ים עִם-הַגְּדֹלִֽים: יֹסֵ֣ף ה' עֲלֵיכֶ֑ם עֲ֝לֵיכֶ֗ם וְעַל-בְּנֵיכֶֽם: בְּרוּכִ֣ים אַ֭תֶּם לה' עֹ֝שֵׂ֗ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ:
(תהילים קטו יב-טו)

כל זה הוא נוסח הברכה שמברך הכהן (או קהל הכהנים) את העם לאחר גמר תפילתם [וסימן לדבר: שבימים שאין גומרים בהם את ההלל מתחילים כאן, וחתם ברכתו ב-"בְּרוּכִ֣ים אַ֭תֶּם לה' עֹ֝שֵׂ֗ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ" כדי לרמז אולי על סגנון הברכות שברך הכהן הראשון מלכי-צדק "כהן לא-ל עליון" את אברהם לאמר: "ברוך אברם לא-ל עליון קונה שמים וארץ"].

"ה' זְכָרָ֪נוּ" - הכוונה: תפילתנו נתקבלה והעלתה זכרוננו לפני ה'; "...יְבָ֫רֵ֥ךְ יְ֭בָרֵךְ..." - כלומר, זכרוננו עלה לברכה, לברך ה' את הגוי כולו ואת פרטיו החשובים: "אֶת-בֵּ֥ית אַהֲרֹֽן" ואת "יִרְאֵ֣י ה' ". "יְ֭בָרֵךְ יִרְאֵ֣י ה' הַ֝קְּטַנִּ֗ים עִם-הַגְּדֹלִֽים" - "יִרְאֵ֣י ה' " הם טובי הקהל המבקרים או היושבים בבית ה' בקביעות, ומברך אותם הקטנים עם הגדולים, יען כי הם הביאו גם את טפם איתם אל החגיגה הקדושה. "יֹסֵ֣ף ה' עֲלֵיכֶ֑ם עֲ֝לֵיכֶ֗ם וְעַל-בְּנֵיכֶֽם" - כנגד עין-הרע שלא תשלוט בקהל הנאספים בהמון רב [זכר לדבר: גם משה אחר אמרו לישראל: "ה' א-להיכם הרבה אתכם..." מוסיף ברכה מעין זו שלפנינו לאמר: "ה' א-להי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים..." (דברים א י-יא)].


הַשָּׁמַ֣יִם שָׁ֭מַיִם לה' וְ֝הָאָ֗רֶץ נָתַ֥ן לִבְנֵי-אָדָֽם: לֹ֣א הַ֭מֵּתִים יְהַֽלְלוּ-יָ֑הּ וְ֝לֹ֗א כָּל-יֹרְדֵ֥י דוּמָֽה: וַאֲנַ֤חְנוּ נְבָ֘רֵ֤ךְ יָ֗הּ מֵֽעַתָּ֥ה וְעַד-עוֹלָ֗ם הַֽלְלוּיָֽהּ:
(תהילים קטו טז-יח)

ברגש התלהבות קודש - העם עונה לעומת המברך כי הוא חפץ בברכה ומשתוקק לחיי-אדמות רק בעבור יתרון האדם החי להלל י-ה!

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך