תנ"ך על הפרק - יונה ג - וינחם הא-להים / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

יונה ג

531 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֧י דְבַר־יְהוָ֛ה אֶל־יוֹנָ֖ה שֵׁנִ֥ית לֵאמֹֽר׃ק֛וּם לֵ֥ךְ אֶל־נִֽינְוֵ֖ה הָעִ֣יר הַגְּדוֹלָ֑ה וִּקְרָ֤א אֵלֶ֙יהָ֙ אֶת־הַקְּרִיאָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י דֹּבֵ֥ר אֵלֶֽיךָ׃וַיָּ֣קָם יוֹנָ֗ה וַיֵּ֛לֶךְ אֶל־נִֽינְוֶ֖ה כִּדְבַ֣ר יְהוָ֑ה וְנִֽינְוֵ֗ה הָיְתָ֤ה עִיר־גְּדוֹלָה֙ לֵֽאלֹהִ֔ים מַהֲלַ֖ךְ שְׁלֹ֥שֶׁת יָמִֽים׃וַיָּ֤חֶל יוֹנָה֙ לָב֣וֹא בָעִ֔יר מַהֲלַ֖ךְ י֣וֹם אֶחָ֑ד וַיִּקְרָא֙ וַיֹּאמַ֔ר ע֚וֹד אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְנִֽינְוֵ֖ה נֶהְפָּֽכֶת׃וַֽיַּאֲמִ֛ינוּ אַנְשֵׁ֥י נִֽינְוֵ֖ה בֵּֽאלֹהִ֑ים וַיִּקְרְאוּ־צוֹם֙ וַיִּלְבְּשׁ֣וּ שַׂקִּ֔ים מִגְּדוֹלָ֖ם וְעַד־קְטַנָּֽם׃וַיִּגַּ֤ע הַדָּבָר֙ אֶל־מֶ֣לֶך נִֽינְוֵ֔ה וַיָּ֙קָם֙ מִכִּסְא֔וֹ וַיַּעֲבֵ֥ר אַדַּרְתּ֖וֹ מֵֽעָלָ֑יו וַיְכַ֣ס שַׂ֔ק וַיֵּ֖שֶׁב עַל־הָאֵֽפֶר׃וַיַּזְעֵ֗ק וַיֹּ֙אמֶר֙ בְּנִֽינְוֵ֔ה מִטַּ֧עַם הַמֶּ֛לֶךְ וּגְדֹלָ֖יו לֵאמֹ֑ר הָאָדָ֨ם וְהַבְּהֵמָ֜ה הַבָּקָ֣ר וְהַצֹּ֗אן אַֽל־יִטְעֲמוּ֙ מְא֔וּמָה אַ֨ל־יִרְע֔וּ וּמַ֖יִם אַל־יִשְׁתּֽוּ׃וְיִתְכַּסּ֣וּ שַׂקִּ֗ים הָֽאָדָם֙ וְהַבְּהֵמָ֔ה וְיִקְרְא֥וּ אֶל־אֱלֹהִ֖ים בְּחָזְקָ֑ה וְיָשֻׁ֗בוּ אִ֚ישׁ מִדַּרְכּ֣וֹ הָֽרָעָ֔ה וּמִן־הֶחָמָ֖ס אֲשֶׁ֥ר בְּכַפֵּיהֶֽם׃מִֽי־יוֹדֵ֣עַ יָשׁ֔וּב וְנִחַ֖ם הָאֱלֹהִ֑ים וְשָׁ֛ב מֵחֲר֥וֹן אַפּ֖וֹ וְלֹ֥א נֹאבֵֽד׃וַיַּ֤רְא הָֽאֱלֹהִים֙ אֶֽת־מַ֣עֲשֵׂיהֶ֔ם כִּי־שָׁ֖בוּ מִדַּרְכָּ֣ם הָרָעָ֑ה וַיִּנָּ֣חֶם הָאֱלֹהִ֗ים עַל־הָרָעָ֛ה אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר לַעֲשׂוֹת־לָהֶ֖ם וְלֹ֥א עָשָֽׂה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

וינחם הא-להים

אנשי נינוה שבו מחטא הגזל בכל לבם. הם קעקעו ארמונות, הרסו בתים ופרקו מחסנים כדי להשיב את הקורות הגזולות. את השינויים במעשיהם ראה הקב"ה והחליט לבטל את הגזרה מעליהם למרות שלא שבו מחטא העבודה הזרה. כאשר רצו חז"ל להמחיש את התשובה הרצויה והשלמה מביאים לדוגמא את תשובת אנשי נינוה. בגמרא נאמר מהם דברי הכיבושים שאמרו הזקנים לפני העם בתענית שגזרו על עצירת הגשמים: "אחינו לא שק ולא תענית גורמים (לביטול הגזרה) אלא תשובה ומעשים טובים גורמים, שכן מצינו באנשי נינוה שלא נאמר בהם וירא א-להים את שקם ואת תעניתם אלא וירא א-להים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה"(תענית טז.).

נשאלת השאלה, אם הוסיפו אנשי נינוה לעבוד אלילים מדוע התבטלה הגזרה מעל עירם, הרי לא שבו בתשובה שלמה?

מסביר המלבי"ם שהגזירה לא הייתה צריכה להופיע בדרך טבעית. לוא הייתה הרעה צריכה לבוא על העיר בדרך טבעית כמו רעש אדמה או גאות נהרות ושטיפת העיר, ברור שהקב"ה לא היה מציל את תושבי העיר מן האסון שצריך היה לנחות עליהם, כי הקב"ה לא יחולל נסים לרשעים ולא ישדד את מערכות הטבע. אמנם על נינוה לא הייתה צריכה לבוא רעה בדרך הטבע, אלא העונש היה בהשגחת ה' בגלל מעשיהם הרעים, כלומר עונש היורד עליהם בהשגחה פרטית, על טבעית. עתה כששבו מן החמס שבכפיהם, שבגלל חטא זה נגזרה עליהם הגזרה, הסיר ה' מעליהם את העונש הבלתי טבעי והניחם להתנהג על פי הטבע, וכאמור שבדרך הטבע לא נגזר עליהם לכלותם. 

  באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי ח"ן – יונה'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך