תנ"ך על הפרק - יונה א - ויקם יונה לברוח תרשישה מלפני ה' / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

יונה א

529 / 929
היום

הפרק

וַֽיְהִי֙ דְּבַר־יְהוָ֔ה אֶל־יוֹנָ֥ה בֶן־אֲמִתַּ֖י לֵאמֹֽר׃ק֠וּם לֵ֧ךְ אֶל־נִֽינְוֵ֛ה הָעִ֥יר הַגְּדוֹלָ֖ה וּקְרָ֣א עָלֶ֑יהָ כִּֽי־עָלְתָ֥ה רָעָתָ֖ם לְפָנָֽי׃וַיָּ֤קָם יוֹנָה֙ לִבְרֹ֣חַ תַּרְשִׁ֔ישָׁה מִלִּפְנֵ֖י יְהוָ֑ה וַיֵּ֨רֶד יָפ֜וֹ וַיִּמְצָ֥א אָנִיָּ֣ה ׀ בָּאָ֣ה תַרְשִׁ֗ישׁ וַיִּתֵּ֨ן שְׂכָרָ֜הּ וַיֵּ֤רֶד בָּהּ֙ לָב֤וֹא עִמָּהֶם֙ תַּרְשִׁ֔ישָׁה מִלִּפְנֵ֖י יְהוָֽה׃וַֽיהוָ֗ה הֵטִ֤יל רֽוּחַ־גְּדוֹלָה֙ אֶל־הַיָּ֔ם וַיְהִ֥י סַֽעַר־גָּד֖וֹל בַּיָּ֑ם וְהָ֣אֳנִיָּ֔ה חִשְּׁבָ֖ה לְהִשָּׁבֵֽר׃וַיִּֽירְא֣וּ הַמַּלָּחִ֗ים וַֽיִּזְעֲקוּ֮ אִ֣ישׁ אֶל־אֱלֹהָיו֒ וַיָּטִ֨לוּ אֶת־הַכֵּלִ֜ים אֲשֶׁ֤ר בָּֽאֳנִיָּה֙ אֶל־הַיָּ֔ם לְהָקֵ֖ל מֵֽעֲלֵיהֶ֑ם וְיוֹנָ֗ה יָרַד֙ אֶל־יַרְכְּתֵ֣י הַסְּפִינָ֔ה וַיִּשְׁכַּ֖ב וַיֵּרָדַֽם׃וַיִּקְרַ֤ב אֵלָיו֙ רַ֣ב הַחֹבֵ֔ל וַיֹּ֥אמֶר ל֖וֹ מַה־לְּךָ֣ נִרְדָּ֑ם ק֚וּם קְרָ֣א אֶל־אֱלֹהֶ֔יךָ אוּלַ֞י יִתְעַשֵּׁ֧ת הָאֱלֹהִ֛ים לָ֖נוּ וְלֹ֥א נֹאבֵֽד׃וַיֹּאמְר֞וּ אִ֣ישׁ אֶל־רֵעֵ֗הוּ לְכוּ֙ וְנַפִּ֣ילָה גֽוֹרָל֔וֹת וְנֵ֣דְעָ֔ה בְּשֶׁלְּמִ֛י הָרָעָ֥ה הַזֹּ֖את לָ֑נוּ וַיַּפִּ֙לוּ֙ גּֽוֹרָל֔וֹת וַיִּפֹּ֥ל הַגּוֹרָ֖ל עַל־יוֹנָֽה׃וַיֹּאמְר֣וּ אֵלָ֔יו הַגִּידָה־נָּ֣א לָ֔נוּ בַּאֲשֶׁ֛ר לְמִי־הָרָעָ֥ה הַזֹּ֖את לָ֑נוּ מַה־מְּלַאכְתְּךָ֙ וּמֵאַ֣יִן תָּב֔וֹא מָ֣ה אַרְצֶ֔ךָ וְאֵֽי־מִזֶּ֥ה עַ֖ם אָֽתָּה׃וַיֹּ֥אמֶר אֲלֵיהֶ֖ם עִבְרִ֣י אָנֹ֑כִי וְאֶת־יְהוָ֞ה אֱלֹהֵ֤י הַשָּׁמַ֙יִם֙ אֲנִ֣י יָרֵ֔א אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה אֶת־הַיָּ֖ם וְאֶת־הַיַּבָּשָֽׁה׃וַיִּֽירְא֤וּ הָֽאֲנָשִׁים֙ יִרְאָ֣ה גְדוֹלָ֔ה וַיֹּאמְר֥וּ אֵלָ֖יו מַה־זֹּ֣את עָשִׂ֑יתָ כִּֽי־יָדְע֣וּ הָאֲנָשִׁ֗ים כִּֽי־מִלִּפְנֵ֤י יְהוָה֙ ה֣וּא בֹרֵ֔חַ כִּ֥י הִגִּ֖יד לָהֶֽם׃וַיֹּאמְר֤וּ אֵלָיו֙ מַה־נַּ֣עֲשֶׂה לָּ֔ךְ וְיִשְׁתֹּ֥ק הַיָּ֖ם מֵֽעָלֵ֑ינוּ כִּ֥י הַיָּ֖ם הוֹלֵ֥ךְ וְסֹעֵֽר׃וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֗ם שָׂא֙וּנִי֙ וַהֲטִילֻ֣נִי אֶל־הַיָּ֔ם וְיִשְׁתֹּ֥ק הַיָּ֖ם מֵֽעֲלֵיכֶ֑ם כִּ֚י יוֹדֵ֣עַ אָ֔נִי כִּ֣י בְשֶׁלִּ֔י הַסַּ֧עַר הַגָּד֛וֹל הַזֶּ֖ה עֲלֵיכֶֽם׃וַיַּחְתְּר֣וּ הָאֲנָשִׁ֗ים לְהָשִׁ֛יב אֶל־הַיַּבָּשָׁ֖ה וְלֹ֣א יָכֹ֑לוּ כִּ֣י הַיָּ֔ם הוֹלֵ֥ךְ וְסֹעֵ֖ר עֲלֵיהֶֽם׃וַיִּקְרְא֨וּ אֶל־יְהוָ֜ה וַיֹּאמְר֗וּ אָנָּ֤ה יְהוָה֙ אַל־נָ֣א נֹאבְדָ֗ה בְּנֶ֙פֶשׁ֙ הָאִ֣ישׁ הַזֶּ֔ה וְאַל־תִּתֵּ֥ן עָלֵ֖ינוּ דָּ֣ם נָקִ֑יא כִּֽי־אַתָּ֣ה יְהוָ֔ה כַּאֲשֶׁ֥ר חָפַ֖צְתָּ עָשִֽׂיתָ׃וַיִּשְׂאוּ֙ אֶת־יוֹנָ֔ה וַיְטִלֻ֖הוּ אֶל־הַיָּ֑ם וַיַּעֲמֹ֥ד הַיָּ֖ם מִזַּעְפּֽוֹ׃וַיִּֽירְא֧וּ הָאֲנָשִׁ֛ים יִרְאָ֥ה גְדוֹלָ֖ה אֶת־יְהוָ֑ה וַיִּֽזְבְּחוּ־זֶ֙בַח֙ לַֽיהוָ֔ה וַֽיִּדְּר֖וּ נְדָרִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

ויקם יונה לברוח תרשישה מלפני ה'

הברייתא העוסקת בקריאת התורה ובהפטרות, מלמדת על יום כיפור: "במנחה קורין בעריות ומפטירין ביונה"(מגילה לא.). גם רש"י וגם תוספות טרחו להסביר מדוע קורין בעריות, אך לא נימקו מדוע מפטירים ביונה. כנראה סברו שהטעם ידוע. אף שנאמרו מספר טעמים (ראה למשל משנה ברורה או"ח תרכב סק"ז), נראה שהפשוט והרווח ביותר הוא "לפי שיש בו גודל כח התשובה"(טור או"ח תרכב; ספר התודעה בשם מחזור ויטרי ומטה אשר; רד"ק). כח זה עולה מהפסוק "וירא הא-להים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה וינחם הא-להים על הרעה אשר דבר לעשות להם ולא עשה". אכן גדול כוח התשובה.

רעיון זה הוא שעמד בבסיס בריחתו של יונה. "ומה ראה יונה שלא רצה לילך אל נינוה? אמר, הגויים קרובי תשובה הם, אם אומר להם ויעשו תשובה, נמצאתי מחייב את ישראל שאין שומעין לדברי הנביאים"(רש"י א ג, ע"פ ילקוט שמעוני רמז תקמט). הקטרוג ותוספת החיוב על ישראל מחזרתם בתשובה של אנשי נינוה, אינו תאורטי ועקיף, יש כאן חיוב מעשי וממשי מאוד; שהרי נינוה היא עיר בירתה של אשור, "ולפי שנינוה היא ראש ממלכת אשור שבט אפו של המקום ברוך הוא, רצה להחזירם למוטב למען יעמדו להיות רצועת מרדות על ישראל"(מצודת דוד). יונה אינו מוכן לקחת חלק בתכנית א-להית שתכליתה הענשת ישראל. ועל זה דרשו חז"ל "יונה תבע כבוד הבן [=עם ישראל] ולא תבע כבוד האב [=הקב"ה]"(מכילתא בא פתיחה אות ד).

לשיטה זו קשה להסביר מדוע רדף ה' את יונה ומדוע נשללה ממנו הנבואה (ראה יבמות צח.), הרי ה' משבח מידה זו של מסירות גוף ונפש עבור כלל ישראל? חז"ל השוו את יונה לגדולת משה ודוד. "אמר ר' יונתן לא הלך יונה אלא לאבד עצמו בים, וכן אתה מוצא באבות ובנביאים שנתנו נפשם על ישראל כמו שאמר במשה 'ואם אין מחני נא מספרך'(שמות לב לב), ובדוד מה הוא אומר 'ואלה הצאן מה עשו תהי נא ידך בי ובבית אבי'(שמואל ב כד יז)"(מכילתא בא פתיחה אות ד; ילקוט שמעוני רמז תקן; והשווה תנא דבי אליהו זוטא ח וילקוט שמעוני רמז תקטו).

לכן נראה שיש לתת הסבר אחר לשאלה מדוע ברח יונה מה'. זו אכן מפורשת לנו מפי יונה עצמו: "על כן קדמתי לברוח תרשישה כי ידעתי כי אתה א-ל חנון ורחום ארך אפים ורב חסד וניחם על הרעה"(יונה ד ב). יונה משמיט בדבריו את מידת ה'אמת' ממידות הבורא, וייתכן שבאן נעוץ שורש סירובו לילך בשליחות המקום, שכן הוא קורא 'תיגר' על הנהגת החסד המופלגת של הקב"ה עם העולם, הנהגה שקשה לנביאי האמת והצדק להולמה.

ראשון לשואלים הוא משה רבנו: "כשעלה משה למרום מצאו לקב"ה שיושב וכותב 'ארך אפים'. אמר לפניו, ריבונו של עולם ארך אפים לצדיקים. אמר לו אף לרשעים. אמר לו רשעים יאבדו"(סנהדרין קיא.; ועיין בספר 'יונה בן אמיתי ואליהו' לרב בכרך עמ' 75). וכך נאמר בירושלמי "שאלו לחכמה חוטא מה עונשו? אמרה להם 'חטאים תרדוף רעה'; שאלו לנבואה חוטא מה עונשו? אמרה להם 'הנפש החוטאת היא תמות'; שאלו לקודשא בריך הוא (=לקדוש ברוך הוא) אמר להם 'יעשה תשובה ויתכפר' "(מכות ב ו). ובאמת אם גם לרשע יש תקווה מדוע "להשקיע" ולהיות צדיק? " 'ורב חסד ואמת' - אילפא (=שם של אמורא) רמי (=הקשה בין שני כתובים) כתיב (=כתוב) 'ורב חסד' וכתיב (=וכתוב) 'ואמת'. הא כיצד?"(ראש השנה יז:)

יונה בורח מפני שאין לו תשובה על קושייתו של אילפא. מפני שהוא מ"נביאי האמת והצדק" סובר שעובדת היות ה' "חנון ורחום ארך אפים ורב חסד" היא סותרת למידת ה"אמת" שנעלמה ממידות ה'. השילוב של "ורב חסד ואמת" נשגב מבינתו "משמע שדרכיו אינם כדרכי בני אדם שמי שהוא רב חסד אינו רב אמת להעניש כמו שמגיע. אבל הקב"ה אף על גב שהוא רב חסד מכל מקום הוא רב אמת, וגבהו דרכי ה' מדרכינו"(העמק דבר שמות לד ו).

וכך פירש ר' יהושע אבן שועיב את עיקר המסר של ספר יונה "באה נבואת יונה בן אמיתי להורות כי ה' יתעלה רחמיו על כל מעשיו ואפילו על אומות העולם, כל שכן בישראל... למדנו מזה העניין כי ה' מלא רחמים ואפילו שהיו הגויים עושין חמס גדול קיבל ה' תשובתם, כל שכן אנו עם מרעיתו וצאן ידו"(מספר מקורות וביניהם הספר של הרב בכרך שנזכר לעיל). על כן לא התשובה היא מרכז הספר, אלא הנהגת החסד של הקב"ה את העולם, שהתשובה היא אחד מסממניה.

ההבדל בין שתי ההשקפות על ספר יונה בא לידי ביטוי לא רק בשאלה מדוע ברח יונה מה', אלא גם בשאלה מדוע לא נחרבה נינוה. התשובה הפשוטה לשאלה זו מפורשת בספר: "וירא הא-להים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה וינחם הא-להים על הרעה אשר דבר לעשות להם ולא עשה"(יונה ג י). בספר יונה ישנה תשובה נוספת לשאלה זו שלא שמנו לב אליה. כך עונה הקב"ה ליונה בסופו של הספר: "ואני לא אחוס על נינוה העיר הגדולה אשר יש בה..."(יונה ד יא). אנו מצפים שה' יאמר לו 'אשר עשתה תשובה', 'אשר יושבת בשק ותענית ומחזירה חמס', או משהו בדומה לזה, ולא זה מה שנאמר בפסוק. בעוד הפסוק שבסוף פרק ג' תולה את הישרדותה של נינוה, בתשובת האנשים מלמטה, סוף פרק ד' מפנה את האצבע למושיעם של אנשי נינוה, כלפי שמיא, לקב"ה שרחמיו על כל מעשיו. ה' ריחם על נינוה כי הוא רחום וחנון בלא קשר לעובדה שחזרו או לא חזרו בתשובה.

לפי השיטה הרגילה אנו קוראים את ספר יונה במנחת יום כיפור כדי לזרז את האנשים לעשות תשובה ברגעים האחרונים של היום, לפני נעילת השער. "דרשו ה' בהמצאו קראוהו בהיותו קרוב"(ישעיהו נה ו) ואין לך שעה שבה ה' נמצא קרוב משעה זו. אולם לפי דעת ר' יהושע אבן שועיב הקריאה אינה מופנית לקהל, אלא לה'! אנו מזכירים לו שגם אם תשובתנו אינה מספקת ואינה ראויה (כתשובת אנשי נינוה שהייתה "תשובה של רמיות", ראה ירושלמי תענית ב א) יחוס וירחם עלינו כי "רחמיו על כל מעשיו".

אם אנחנו נלמד את ספר יונה כשיטה הראשונה ונדע שהכל תלוי במעשה התשובה שלנו, נוכל לקוות שהקב"ה "ילמד" את ספר יונה כשיטה השניה, וירחם עלינו ועל כל מעשיו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך