תנ"ך על הפרק - עובדיה א - חזון עובדיה... לאדום / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

עובדיה א

528 / 929
היום

הפרק

חֲז֖וֹן עֹֽבַדְיָ֑ה כֹּֽה־אָמַר֩ אֲדֹנָ֨י יְהוִ֜ה לֶאֱד֗וֹם שְׁמוּעָ֨ה שָׁמַ֜עְנוּ מֵאֵ֤ת יְהוָה֙ וְצִיר֙ בַּגּוֹיִ֣ם שֻׁלָּ֔ח ק֛וּמוּ וְנָק֥וּמָה עָלֶיהָ לַמִּלְחָמָֽה׃הִנֵּ֥ה קָטֹ֛ן נְתַתִּ֖יךָ בַּגּוֹיִ֑ם בָּז֥וּי אַתָּ֖ה מְאֹֽד׃זְד֤וֹן לִבְּךָ֙ הִשִּׁיאֶ֔ךָ שֹׁכְנִ֥י בְחַגְוֵי־סֶּ֖לַע מְר֣וֹם שִׁבְתּ֑וֹ אֹמֵ֣ר בְּלִבּ֔וֹ מִ֥י יוֹרִדֵ֖נִי אָֽרֶץ׃אִם־תַּגְבִּ֣יהַּ כַּנֶּ֔שֶׁר וְאִם־בֵּ֥ין כּֽוֹכָבִ֖ים שִׂ֣ים קִנֶּ֑ךָ מִשָּׁ֥ם אוֹרִֽידְךָ֖ נְאֻם־יְהוָֽה׃אִם־גַּנָּבִ֤ים בָּאֽוּ־לְךָ֙ אִם־שׁ֣וֹדְדֵי לַ֔יְלָה אֵ֣יךְ נִדְמֵ֔יתָה הֲל֥וֹא יִגְנְב֖וּ דַּיָּ֑ם אִם־בֹּֽצְרִים֙ בָּ֣אוּ לָ֔ךְ הֲל֖וֹא יַשְׁאִ֥ירוּ עֹלֵלֽוֹת׃אֵ֚יךְ נֶחְפְּשׂ֣וּ עֵשָׂ֔ו נִבְע֖וּ מַצְפֻּנָֽיו׃עַֽד־הַגְּב֣וּל שִׁלְּח֗וּךָ כֹּ֚ל אַנְשֵׁ֣י בְרִיתֶ֔ךָ הִשִּׁיא֛וּךָ יָכְל֥וּ לְךָ֖ אַנְשֵׁ֣י שְׁלֹמֶ֑ךָ לַחְמְךָ֗ יָשִׂ֤ימוּ מָזוֹר֙ תַּחְתֶּ֔יךָ אֵ֥ין תְּבוּנָ֖ה בּֽוֹ׃הֲל֛וֹא בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא נְאֻם־יְהוָ֑ה וְהַאֲבַדְתִּ֤י חֲכָמִים֙ מֵֽאֱד֔וֹם וּתְבוּנָ֖ה מֵהַ֥ר עֵשָֽׂו׃וְחַתּ֥וּ גִבּוֹרֶ֖יךָ תֵּימָ֑ן לְמַ֧עַן יִכָּֽרֶת־אִ֛ישׁ מֵהַ֥ר עֵשָׂ֖ו מִקָּֽטֶל׃מֵחֲמַ֛ס אָחִ֥יךָ יַעֲקֹ֖ב תְּכַסְּךָ֣ בוּשָׁ֑ה וְנִכְרַ֖תָּ לְעוֹלָֽם׃בְּיוֹם֙ עֲמָֽדְךָ֣ מִנֶּ֔גֶד בְּי֛וֹם שְׁב֥וֹת זָרִ֖ים חֵיל֑וֹ וְנָכְרִ֞ים בָּ֣אוּשערושְׁעָרָ֗יווְעַל־יְרוּשָׁלִַ֙ם֙ יַדּ֣וּ גוֹרָ֔ל גַּם־אַתָּ֖ה כְּאַחַ֥ד מֵהֶֽם׃וְאַל־תֵּ֤רֶא בְיוֹם־אָחִ֙יךָ֙ בְּי֣וֹם נָכְר֔וֹ וְאַל־תִּשְׂמַ֥ח לִבְנֵֽי־יְהוּדָ֖ה בְּי֣וֹם אָבְדָ֑ם וְאַל־תַּגְדֵּ֥ל פִּ֖יךָ בְּי֥וֹם צָרָֽה׃אַל־תָּב֤וֹא בְשַֽׁעַר־עַמִּי֙ בְּי֣וֹם אֵידָ֔ם אַל־תֵּ֧רֶא גַם־אַתָּ֛ה בְּרָעָת֖וֹ בְּי֣וֹם אֵיד֑וֹ וְאַל־תִּשְׁלַ֥חְנָה בְחֵיל֖וֹ בְּי֥וֹם אֵידֽוֹ׃וְאַֽל־תַּעֲמֹד֙ עַל־הַפֶּ֔רֶק לְהַכְרִ֖ית אֶת־פְּלִיטָ֑יו וְאַל־תַּסְגֵּ֥ר שְׂרִידָ֖יו בְּי֥וֹם צָרָֽה׃כִּֽי־קָר֥וֹב יוֹם־יְהוָ֖ה עַל־כָּל־הַגּוֹיִ֑ם כַּאֲשֶׁ֤ר עָשִׂ֙יתָ֙ יֵעָ֣שֶׂה לָּ֔ךְ גְּמֻלְךָ֖ יָשׁ֥וּב בְּרֹאשֶֽׁךָ׃כִּ֗י כַּֽאֲשֶׁ֤ר שְׁתִיתֶם֙ עַל־הַ֣ר קָדְשִׁ֔י יִשְׁתּ֥וּ כָֽל־הַגּוֹיִ֖ם תָּמִ֑יד וְשָׁת֣וּ וְלָע֔וּ וְהָי֖וּ כְּל֥וֹא הָיֽוּ׃וּבְהַ֥ר צִיּ֛וֹן תִּהְיֶ֥ה פְלֵיטָ֖ה וְהָ֣יָה קֹ֑דֶשׁ וְיָֽרְשׁוּ֙ בֵּ֣ית יַֽעֲקֹ֔ב אֵ֖ת מוֹרָֽשֵׁיהֶם׃וְהָיָה֩ בֵית־יַעֲקֹ֨ב אֵ֜שׁ וּבֵ֧ית יוֹסֵ֣ף לֶהָבָ֗ה וּבֵ֤ית עֵשָׂו֙ לְקַ֔שׁ וְדָלְק֥וּ בָהֶ֖ם וַאֲכָל֑וּם וְלֹֽא־יִֽהְיֶ֤ה שָׂרִיד֙ לְבֵ֣ית עֵשָׂ֔ו כִּ֥י יְהוָ֖ה דִּבֵּֽר׃וְיָרְשׁ֨וּ הַנֶּ֜גֶב אֶת־הַ֣ר עֵשָׂ֗ו וְהַשְּׁפֵלָה֙ אֶת־פְּלִשְׁתִּ֔ים וְיָרְשׁוּ֙ אֶת־שְׂדֵ֣ה אֶפְרַ֔יִם וְאֵ֖ת שְׂדֵ֣ה שֹׁמְר֑וֹן וּבִנְיָמִ֖ן אֶת־הַגִּלְעָֽד׃וְגָלֻ֣ת הַֽחֵל־הַ֠זֶּה לִבְנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֤ל אֲשֶֽׁר־כְּנַעֲנִים֙ עַד־צָ֣רְפַ֔ת וְגָלֻ֥ת יְרוּשָׁלִַ֖ם אֲשֶׁ֣ר בִּסְפָרַ֑ד יִֽרְשׁ֕וּ אֵ֖ת עָרֵ֥י הַנֶּֽגֶב׃וְעָל֤וּ מֽוֹשִׁעִים֙ בְּהַ֣ר צִיּ֔וֹן לִשְׁפֹּ֖ט אֶת־הַ֣ר עֵשָׂ֑ו וְהָיְתָ֥ה לַֽיהוָ֖ה הַמְּלוּכָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

חזון עובדיה... לאדום

כמו נבואות רבות מתפרשת גם נבואת עובדיה בשני רבדים, לשעתה ולדורות. לשעתה מכוונת נבואה זו לממלכת אדום שהיתה ממלכה קטנה ממזרח לערבה, ואשר הציקה לישראל בתקופת בית ראשון. זמנו ושעתו המדויקים של עובדיה לא נתפרשו בכתוב. חז"ל מזהים אותו עם עובדיה אשר על הבית שהיה "ירא את ה' מאד"(מלכים א יח ג) וחי בימי אחאב: "ואמר ר' יצחק, מפני מה זכה עובדיהו לנביאות? מפני שהחביא מאה נביאים במערה"(סנהדרין לט:). לשיטה זו מכוונת נבואת עובדיה למלחמת אדום נגד יהושפט מלך יהודה בן זמנו של אחאב (דברי הימים ב כ כב), או למלחמת אדום באחז מלך יהודה, כמאה וחמישים שנה מאוחר יותר (דברי הימים ב  יז; אבל במלחמה זו לא מצאנו שה' הציל את יהודה). פרשנים אחרים מאחרים את נבואת עובדיה לתקופת החורבן כשנצטרפו בני אדום לבבל בחורבן יהודה.

אבל אם על כל הנבואות נאמר שרק זו הנצרכת לדורות נכתבה (שיר השירים רבה ד כב), בוודאי נכונים הדברים לנבואת עובדיה על אדום, ובעצם לכל נבואות הנביאים על אדום. שכן אדום אינה רק הממלכה המסוימת בדרום מזרח ישראל בתקופת בית ראשון והנביאים. אדום היא סמל ואות לשנאת ישראל שבכל הזמנים. עדות לכך אנו מוצאים בפרקנו כאשר הנבואה מיועדת לכאורה לאדום אבל פעמיים מזכיר עובדיה שבעצם מדובר על "כל הגויים"(עובדיה א טו טז). כך גם מצאנו בנבואות ישעיהו שבהם מזכיר הנביא את אדום במשא לכל העמים כולם (ישעיהו לד א; ישעיה לד ה; ישעיה סג א; ישעיה סג ו).

מקור ושורש הדברים הוא ללא ספק בדמותו של עשיו הוא אדום. "ויאמר עשו אל יעקב הלעיטני נא מן האדום האדום הזה כי עיף אנוכי על כן קרא שמו אדום"(בראשית כה ל). האדמומיות של עשו צוינה כבר בלידתו "ויצא הראשון אדמוני..."(בראשית כה כד). האדמומיות מסמלת את כל הרשע שבעולם: "אדמוני סימן הוא שיהא שופך דמים"(רש"י בראשית כה כד), והחטא בכללו מסומל בצבע האדום "אם יהיו חטאיכם כשנים... אם יאדימו כתולע..."(ישעיהו א יח). הדם האדום מסמל גם את חטא גילוי עריות, כמו שאומר דוד לאביגיל: "וברוכה את אשר כיליתני היום הזה מבוא בדמים"(שמואל א כה לג), ודרשה הגמרא "דמים תרתי משמע [רש"י: 'דם נידה ושפיכות דמים'] "(מגילה יד:)

המאבק בין יעקב לעשיו אינו מאבק רציונלי על צורך כל שהוא. מטבע בריאתם ועוד בטרם נולדו והיו לבעלי בחירה, כבר נאבקים הם זה עם זה; "ויתרוצצו הבנים בקרבה"(בראשית כה כב). ומכאן למדו חז"ל "הלכה בידוע שעשיו שונא ליעקב"(ספרי בהעלותך). שנאה זו עומדת ביסוד מאבקו של יעקב עם האיש המסתורי בספר בראשית "ויאבק איש עמו – זה שרו של עשיו" (רש"י בראשית לב כד בשם מדרש רבה). מאבק שהוא סמל לכל ההסטוריה של עם ישראל לדורותיו "והענין כי המאורע כולו רמז לדורותיו שיהיה דור בזרעו של יעקב יתגבר עשיו עליהם... ויש דורות אחרים שעשו עמנו כזה ויותר רע מזה, והכל סבלנו ועבר עלינו כמו שרמז ויבא יעקב שלם" (רמב"ן בראשית לב כד).

שנאת עולם זו מוריש עשיו לעמלק נכדו. כנגד שלושה אבות של קודש - אברהם, יצחק ויעקב - עומדים שלשה אבות של טומאה - עשיו, אליפז ועמלק. וכנגד עם ישראל שהוא "קודש ישראל לה' ראשית תבואתה"(ירמיהו ב ג) עומדת ראשית הטומאה, "ראשית גויים עמלק"(במדבר כד כ). ולכן גם מלחמתו של עמלק בישראל אינה רציונלית ואינה ניתנת להסבר הגיוני " 'אשר קרך בדרך' – לשון קור וחום. צננך והפשירך מרתיחתך. שהיו כל האומות יראים להלחם בכם, ובא זה והתחיל והראה מקום לאחרים. משל לאמבטיה רותחת שאין כל בריה יכולה לירד בתוכה. בא בן בליעל אחד, קפץ וירד לתוכה, אף על פי שנכווה – הקרה אותה בפני אחרים" (רש"י דברים כה יח). ועל כן " 'ויאמר כי יד על כס י-ה מלחמה לי-הוה בעמלק מדור דור' – נשבע הקב"ה שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק"(רש"י שמות יז טז).

יורשתה של עמלק היא מלכות הרשעה של רומי: "אדום זה רומי"(ספרי וזאת הברכה). "מלכות רומא רבתי קנאה צפו בו אליפז בן עשיו"(מדרש ילמדנו, ע"פ י' חסידה, אישי התנ"ך). וזוהי מלכות הרשעה, המלכות הרביעית הגרועה שבארבע המלכויות, הקוראת תיגר על מלכות ה'. וכך דרשו חז"ל: "ללמדך שמכל המלכויות יקבל הקב"ה דורון לעתיד לבוא, חוץ מאדום. והרי בבל אף היא החריבה אותו? [את ביהמ"ק, ולא רק רומי היא אדום] אלא שלא קעקעה אותו, אבל אדום מה כתיב בה? - "האומרים ערו ערו עד היסוד בה"(שמות רבה לה ה).

ורומי היא הנצרות: "ואחר כך התפשטה אמונתם הידועה ונקראו כל בעלי דתם בשם אדום. ותחתם סבלו ישראל גלות והריגות אין מספר"(מלבי"ם עובדיה א א). "והיו אנשים מתי מספר שהאמינו באיש ששמוהו אלוה וכאשר האמינה רומי... ולא היו בעולם שישמרו התורה החדשה חוץ מאדומים מעטים"(אבן עזרא בראשית כז מ)". "ויש סוברים שהשם עיסא [בערבית] למייסד הדת הנוצרית מקורו בשם עשו"(דעת מקרא מבוא לעובדיה). אשר על כן בזמן ש"ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו [הוא אדום הוא עמלק הוא רומי היא הנצרות – אז] והיתה לה' המלוכה"(עובדיה א כא).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך