תנ"ך על הפרק - עמוס ב - על שלושה פשעי ישראל ועל ארבעה לא אשיבנו / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

עמוס ב

520 / 929
היום

הפרק

כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה עַל־שְׁלֹשָׁה֙ פִּשְׁעֵ֣י מוֹאָ֔ב וְעַל־אַרְבָּעָ֖ה לֹ֣א אֲשִׁיבֶ֑נּוּ עַל־שָׂרְפ֛וֹ עַצְמ֥וֹת מֶֽלֶךְ־אֱד֖וֹם לַשִּֽׂיד׃וְשִׁלַּחְתִּי־אֵ֣שׁ בְּמוֹאָ֔ב וְאָכְלָ֖ה אַרְמְנ֣וֹת הַקְּרִיּ֑וֹת וּמֵ֤ת בְּשָׁאוֹן֙ מוֹאָ֔ב בִּתְרוּעָ֖ה בְּק֥וֹל שׁוֹפָֽר׃וְהִכְרַתִּ֥י שׁוֹפֵ֖ט מִקִּרְבָּ֑הּ וְכָל־שָׂרֶ֛יהָ אֶהֱר֥וֹג עִמּ֖וֹ אָמַ֥ר יְהוָֽה׃כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה עַל־שְׁלֹשָׁה֙ פִּשְׁעֵ֣י יְהוּדָ֔ה וְעַל־אַרְבָּעָ֖ה לֹ֣א אֲשִׁיבֶ֑נּוּ עַֽל־מָאֳסָ֞ם אֶת־תּוֹרַ֣ת יְהוָ֗ה וְחֻקָּיו֙ לֹ֣א שָׁמָ֔רוּ וַיַּתְעוּם֙ כִּזְבֵיהֶ֔ם אֲשֶׁר־הָלְכ֥וּ אֲבוֹתָ֖ם אַחֲרֵיהֶֽם׃וְשִׁלַּ֥חְתִּי אֵ֖שׁ בִּֽיהוּדָ֑ה וְאָכְלָ֖ה אַרְמְנ֥וֹת יְרוּשָׁלִָֽם׃כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה עַל־שְׁלֹשָׁה֙ פִּשְׁעֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְעַל־אַרְבָּעָ֖ה לֹ֣א אֲשִׁיבֶ֑נּוּ עַל־מִכְרָ֤ם בַּכֶּ֙סֶף֙ צַדִּ֔יק וְאֶבְי֖וֹן בַּעֲב֥וּר נַעֲלָֽיִם׃הַשֹּׁאֲפִ֤ים עַל־עֲפַר־אֶ֙רֶץ֙ בְּרֹ֣אשׁ דַּלִּ֔ים וְדֶ֥רֶךְ עֲנָוִ֖ים יַטּ֑וּ וְאִ֣ישׁ וְאָבִ֗יו יֵֽלְכוּ֙ אֶל־הַֽנַּעֲרָ֔ה לְמַ֥עַן חַלֵּ֖ל אֶת־שֵׁ֥ם קָדְשִֽׁי׃וְעַל־בְּגָדִ֤ים חֲבֻלִים֙ יַטּ֔וּ אֵ֖צֶל כָּל־מִזְבֵּ֑חַ וְיֵ֤ין עֲנוּשִׁים֙ יִשְׁתּ֔וּ בֵּ֖ית אֱלֹהֵיהֶֽם׃וְאָ֨נֹכִ֜י הִשְׁמַ֤דְתִּי אֶת־הָֽאֱמֹרִי֙ מִפְּנֵיהֶ֔ם אֲשֶׁ֨ר כְּגֹ֤בַהּ אֲרָזִים֙ גָּבְה֔וֹ וְחָסֹ֥ן ה֖וּא כָּֽאַלּוֹנִ֑ים וָאַשְׁמִ֤יד פִּרְיוֹ֙ מִמַּ֔עַל וְשָׁרָשָׁ֖יו מִתָּֽחַת׃וְאָנֹכִ֛י הֶעֱלֵ֥יתִי אֶתְכֶ֖ם מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם וָאוֹלֵ֨ךְ אֶתְכֶ֤ם בַּמִּדְבָּר֙ אַרְבָּעִ֣ים שָׁנָ֔ה לָרֶ֖שֶׁת אֶת־אֶ֥רֶץ הָאֱמֹרִֽי׃וָאָקִ֤ים מִבְּנֵיכֶם֙ לִנְבִיאִ֔ים וּמִבַּחוּרֵיכֶ֖ם לִנְזִרִ֑ים הַאַ֥ף אֵֽין־זֹ֛את בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל נְאֻם־יְהוָֽה׃וַתַּשְׁק֥וּ אֶת־הַנְּזִרִ֖ים יָ֑יִן וְעַל־הַנְּבִיאִים֙ צִוִּיתֶ֣ם לֵאמֹ֔ר לֹ֖א תִּנָּבְאֽוּ׃הִנֵּ֛ה אָנֹכִ֥י מֵעִ֖יק תַּחְתֵּיכֶ֑ם כַּאֲשֶׁ֤ר תָּעִיק֙ הָעֲגָלָ֔ה הַֽמְלֵאָ֥ה לָ֖הּ עָמִֽיר׃וְאָבַ֤ד מָנוֹס֙ מִקָּ֔ל וְחָזָ֖ק לֹא־יְאַמֵּ֣ץ כֹּח֑וֹ וְגִבּ֖וֹר לֹא־יְמַלֵּ֥ט נַפְשֽׁוֹ׃וְתֹפֵ֤שׂ הַקֶּ֙שֶׁת֙ לֹ֣א יַעֲמֹ֔ד וְקַ֥ל בְּרַגְלָ֖יו לֹ֣א יְמַלֵּ֑ט וְרֹכֵ֣ב הַסּ֔וּס לֹ֥א יְמַלֵּ֖ט נַפְשֽׁוֹ׃וְאַמִּ֥יץ לִבּ֖וֹ בַּגִּבּוֹרִ֑ים עָר֛וֹם יָנ֥וּס בַּיּוֹם־הַה֖וּא נְאֻם־יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

על שלושה פשעי ישראל ועל ארבעה לא אשיבנו

בשני הפרקים הראשונים של ספר עמוס ישנן שמונה נבואות תוכחה לערים ולעמים שונים שכולן פותחות במילים "על שלשה פשעי... ועל ארבעה לא אשיבנו". הערים והעמים הם דמשק, עזה, צור, אדום, בני עמון, מואב, יהודה וישראל. ברור שעיקר הנבואה היא תוכחה לישראל (=ממלכת ישראל שבה חי הנביא) שכן היא האחרונה והארוכה שבהן. כל נבואה כוללת שנים-שלושה פסוקים, והנבואה על ישראל מונה אחד עשר פסוקים.

יש אומרים שנבואת הזעם לגויים, כהקדמה לנבואת התוכחה לישראל באה, כדי שהגויים לא ישמחו ב"קטרוג" הנביא על עם ישראל, וידעו שהם הרבה יותר גרועים. יש מפרשים שהנביא פותח בנבואה רעה על הגויים ועל ממלכת יהודה, כדי למשוך את קהל מאזיניו מישראל, לדבריו הנעימים לשומעיהם, וכאשר הם מתאספים ומטים אוזן לתוכחה על השכנים בנפש חפצה, הוא מוצא שעת כושר להוכיח גם אותם בשבט פיו.

הביטוי "על שלשה... ועל ארבעה לא אשיבנו" מציין לפי רוב המפרשים את מידת טובו של הקב"ה, אשר מעביר ראשון ראשון את עוונותיו של אדם. רש"י כתב: " 'על שלושה פשעי'- דכתיב 'הן כל אלה יפעל א-ל פעמים שלוש עם גבר'(איוב לג ל), ואם יותר לא יוותר. וכאן כך הוא, כבר נהגתי עמהם במידתי לוותר להם על שלושה פשעים. 'ועל ארבעה לא אשיבנו' - על פשע רביעי אין עלי עוד להשיבו ריקם, מלהשיב לו גמול"(רש"י עמוס א ג). זאת אומרת, הקב"ה אכן מאריך אפיה (=אפיו), אבל גבי דיליה (גובה את חובו) בסוף הדרך. וכן כתב הרד"ק: "כי האל יתברך לא יעניש האדם על עוון ראשון שני ושלישי כי זה ממידותיו שהוא נושא עוון ועובר על פשע"(רד"ק עמוס א ג).

ההבדל בין שלושה עוונות וארבעה עוונות מתפרש בפשטות לפי דין חזקות ודין תם ומועד. עד שלוש פעמים ניתן לומר שהאדם היה בחינת תם שסרח במקרה. אולם אחרי הישנות החטאים שלוש פעמים, יש כאן חזקה של אדם חוטא, וראיה שטבעו לחטוא, ועל כך אין סליחה. עד שלושה חטאים "מקרה הוא קרה לנו" – מחול לו (אף שלגבי נזיקין נפסק ש"אדם מועד לעולם" וחייב כבר בפעם הראשונה). מכאן ואילך חושבנא! וכך שנינו בגמרא: "תניא ר' יוסי בר יהודה אומר: אדם עובר עבירה פעם ראשונה מוחלין לו, שניה מוחלין לו, שלישית מוחלין לו, רביעית אין מוחלין לו שנאמר 'כה אמר י-הוה על שלשה פשעי ישראל ועל ארבעה לא אשיבנו' "(יומא פו:) [אמנם הרמב"ם גרס אחרת בגמרא ולפיו יחיד נענש מעוון שלישי ואילך ואילו ציבור נענש מעוון רביעי ואילך (משנה תורה הל' תשובה פ"ג ה"ה)].

אברבנאל, המלבי"ם והמצודות מפרשים ש"על שלושה פשעי" מכוון לשלושת הפשעים הידועים, עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. שלושה חטאים אלה רגילים ומפורסמים באומות העולם כולם ורבים דשים בהם בעקבם. החטא הרביעי של כל אומה הוא שונה ומיוחד ומכוון כנגד עם ישראל. על כן יפקוד ה' את כל עונותיהם על הגויים, כיוון שהגדישו את הסאה גם בחטא לא שיגרתי המכוון כנגד עם ה'.

מהו החטא הרביעי, הנוסף על שלוש העבירות, המיוחס לעם ה'? ביהודה נאמר "על מאסם את תורת ה', וחוקיו לא שמרו" (עמוס ב ד), ועל ישראל נאמר "על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים"(עמוס ב ו). חטאים אלו עומדים בניגוד לתכונות היסוד הטובות, של יהודה מחד וישראל מאידך. כך מצינו בנצי"ב: "יסוד ירושלים היה בקדושת התורה כדכתיב: 'כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים' מה שאין כן בשילה... עמד בזכות גמילות חסדים שרבה בשבט יוסף..."(העמק דבר שמות ל א).

אשר על כן "על ארבעה לא אשיבנו" של ממלכת יהודה, הוא על מאסם את תורת ה', שהוא חילול יעודם "כי מציון תצא תורה" (ישעיה ב ג). והחטא הרביעי "ועל ארבעה לא אשיבנו" של ממלכת ישראל, הוא חטא מוסרי של עיוות דין וגזל עניים שהוא חילול ייעודו של יוסף, כנציג ממלכת ישראל, להרבות גמילות חסדים ומצוות שבין אדם לחבירו.

תיקון החטאים הללו, על שני מרכיביהם, יביאו את הגאולה. "ציון במשפט [התורה] תפדה" - כנגד חטאי עזיבת התורה של יהודה. "ושביה בצדקה" (ישעיה א כז) - כנגד חטאי הגזל של ממלכת ישראל. חזרה בתשובה בין אדם למקום ובין אדם לחבירו יחברו שוב את עץ אפרים ועץ יהודה "והיו אחד בידי... ועשיתי אותם לגוי אחד בארץ בהרי ישראל, ומלך אחד יהיה לכולם למלך"(יחזקאל לז יט-כב).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך