תנ"ך על הפרק - יחזקאל א - יחזקאל - נביא הגלות / הרב יוסף קרליבך הי"ד

תנ"ך על הפרק

יחזקאל א

453 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֣י ׀ בִּשְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֗ה בָּֽרְבִיעִי֙ בַּחֲמִשָּׁ֣ה לַחֹ֔דֶשׁ וַאֲנִ֥י בְתֽוֹךְ־הַגּוֹלָ֖ה עַל־נְהַר־כְּבָ֑ר נִפְתְּחוּ֙ הַשָּׁמַ֔יִם וָאֶרְאֶ֖ה מַרְא֥וֹת אֱלֹהִֽים׃בַּחֲמִשָּׁ֖ה לַחֹ֑דֶשׁ הִ֚יא הַשָּׁנָ֣ה הַחֲמִישִׁ֔ית לְגָל֖וּת הַמֶּ֥לֶךְ יוֹיָכִֽין׃הָיֹ֣ה הָיָ֣ה דְבַר־יְ֠הוָה אֶל־יְחֶזְקֵ֨אל בֶּן־בּוּזִ֧י הַכֹּהֵ֛ן בְּאֶ֥רֶץ כַּשְׂדִּ֖ים עַל־נְהַר־כְּבָ֑ר וַתְּהִ֥י עָלָ֛יו שָׁ֖ם יַד־יְהוָֽה׃וָאֵ֡רֶא וְהִנֵּה֩ ר֨וּחַ סְעָרָ֜ה בָּאָ֣ה מִן־הַצָּפ֗וֹן עָנָ֤ן גָּדוֹל֙ וְאֵ֣שׁ מִתְלַקַּ֔חַת וְנֹ֥גַֽהּ ל֖וֹ סָבִ֑יב וּמִ֨תּוֹכָ֔הּ כְּעֵ֥ין הַחַשְׁמַ֖ל מִתּ֥וֹךְ הָאֵֽשׁ׃וּמִ֨תּוֹכָ֔הּ דְּמ֖וּת אַרְבַּ֣ע חַיּ֑וֹת וְזֶה֙ מַרְאֵֽיהֶ֔ן דְּמ֥וּת אָדָ֖ם לָהֵֽנָּה׃וְאַרְבָּעָ֥ה פָנִ֖ים לְאֶחָ֑ת וְאַרְבַּ֥ע כְּנָפַ֖יִם לְאַחַ֥ת לָהֶֽם׃וְרַגְלֵיהֶ֖ם רֶ֣גֶל יְשָׁרָ֑ה וְכַ֣ף רַגְלֵיהֶ֗ם כְּכַף֙ רֶ֣גֶל עֵ֔גֶל וְנֹ֣צְצִ֔ים כְּעֵ֖ין נְחֹ֥שֶׁת קָלָֽל׃וידווִידֵ֣יאָדָ֗ם מִתַּ֙חַת֙ כַּנְפֵיהֶ֔ם עַ֖ל אַרְבַּ֣עַת רִבְעֵיהֶ֑ם וּפְנֵיהֶ֥ם וְכַנְפֵיהֶ֖ם לְאַרְבַּעְתָּֽם׃חֹֽבְרֹ֛ת אִשָּׁ֥ה אֶל־אֲחוֹתָ֖הּ כַּנְפֵיהֶ֑ם לֹא־יִסַּ֣בּוּ בְלֶכְתָּ֔ן אִ֛ישׁ אֶל־עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵֽכוּ׃וּדְמ֣וּת פְּנֵיהֶם֮ פְּנֵ֣י אָדָם֒ וּפְנֵ֨י אַרְיֵ֤ה אֶל־הַיָּמִין֙ לְאַרְבַּעְתָּ֔ם וּפְנֵי־שׁ֥וֹר מֵֽהַשְּׂמֹ֖אול לְאַרְבַּעְתָּ֑ן וּפְנֵי־נֶ֖שֶׁר לְאַרְבַּעְתָּֽן׃וּפְנֵיהֶ֕ם וְכַנְפֵיהֶ֥ם פְּרֻד֖וֹת מִלְמָ֑עְלָה לְאִ֗ישׁ שְׁ֚תַּיִם חֹבְר֣וֹת אִ֔ישׁ וּשְׁתַּ֣יִם מְכַסּ֔וֹת אֵ֖ת גְּוִיֹתֵיהֶֽנָה׃וְאִ֛ישׁ אֶל־עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵ֑כוּ אֶ֣ל אֲשֶׁר֩ יִֽהְיֶה־שָׁ֨מָּה הָר֤וּחַ לָלֶ֙כֶת֙ יֵלֵ֔כוּ לֹ֥א יִסַּ֖בּוּ בְּלֶכְתָּֽן׃וּדְמ֨וּת הַחַיּ֜וֹת מַרְאֵיהֶ֣ם כְּגַחֲלֵי־אֵ֗שׁ בֹּֽעֲרוֹת֙ כְּמַרְאֵ֣ה הַלַּפִּדִ֔ים הִ֕יא מִתְהַלֶּ֖כֶת בֵּ֣ין הַחַיּ֑וֹת וְנֹ֣גַהּ לָאֵ֔שׁ וּמִן־הָאֵ֖שׁ יוֹצֵ֥א בָרָֽק׃וְהַחַיּ֖וֹת רָצ֣וֹא וָשׁ֑וֹב כְּמַרְאֵ֖ה הַבָּזָֽק׃וָאֵ֖רֶא הַחַיּ֑וֹת וְהִנֵּה֩ אוֹפַ֨ן אֶחָ֥ד בָּאָ֛רֶץ אֵ֥צֶל הַחַיּ֖וֹת לְאַרְבַּ֥עַת פָּנָֽיו׃מַרְאֵ֨ה הָאוֹפַנִּ֤ים וּמַעֲשֵׂיהֶם֙ כְּעֵ֣ין תַּרְשִׁ֔ישׁ וּדְמ֥וּת אֶחָ֖ד לְאַרְבַּעְתָּ֑ן וּמַרְאֵיהֶם֙ וּמַ֣עֲשֵׂיהֶ֔ם כַּאֲשֶׁ֛ר יִהְיֶ֥ה הָאוֹפַ֖ן בְּת֥וֹךְ הָאוֹפָֽן׃עַל־אַרְבַּ֥עַת רִבְעֵיהֶ֖ן בְּלֶכְתָּ֣ם יֵלֵ֑כוּ לֹ֥א יִסַּ֖בּוּ בְּלֶכְתָּֽן׃וְגַ֨בֵּיהֶ֔ן וְגֹ֥בַהּ לָהֶ֖ם וְיִרְאָ֣ה לָהֶ֑ם וְגַבֹּתָ֗ם מְלֵאֹ֥ת עֵינַ֛יִם סָבִ֖יב לְאַרְבַּעְתָּֽן׃וּבְלֶ֙כֶת֙ הַֽחַיּ֔וֹת יֵלְכ֥וּ הָאוֹפַנִּ֖ים אֶצְלָ֑ם וּבְהִנָּשֵׂ֤א הַֽחַיּוֹת֙ מֵעַ֣ל הָאָ֔רֶץ יִנָּשְׂא֖וּ הָאוֹפַנִּֽים׃עַ֣ל אֲשֶׁר֩ יִֽהְיֶה־שָּׁ֨ם הָר֤וּחַ לָלֶ֙כֶת֙ יֵלֵ֔כוּ שָׁ֥מָּה הָר֖וּחַ לָלֶ֑כֶת וְהָאוֹפַנִּ֗ים יִנָּשְׂאוּ֙ לְעֻמָּתָ֔ם כִּ֛י ר֥וּחַ הַחַיָּ֖ה בָּאוֹפַנִּֽים׃בְּלֶכְתָּ֣ם יֵלֵ֔כוּ וּבְעָמְדָ֖ם יַֽעֲמֹ֑דוּ וּֽבְהִנָּשְׂאָ֞ם מֵעַ֣ל הָאָ֗רֶץ יִנָּשְׂא֤וּ הָאֽוֹפַנִּים֙ לְעֻמָּתָ֔ם כִּ֛י ר֥וּחַ הַחַיָּ֖ה בָּאוֹפַנִּֽים׃וּדְמ֞וּת עַל־רָאשֵׁ֤י הַחַיָּה֙ רָקִ֔יעַ כְּעֵ֖ין הַקֶּ֣רַח הַנּוֹרָ֑א נָט֥וּי עַל־רָאשֵׁיהֶ֖ם מִלְמָֽעְלָה׃וְתַ֙חַת֙ הָרָקִ֔יעַ כַּנְפֵיהֶ֣ם יְשָׁר֔וֹת אִשָּׁ֖ה אֶל־אֲחוֹתָ֑הּ לְאִ֗ישׁ שְׁתַּ֤יִם מְכַסּוֹת֙ לָהֵ֔נָּה וּלְאִ֗ישׁ שְׁתַּ֤יִם מְכַסּוֹת֙ לָהֵ֔נָּה אֵ֖ת גְּוִיֹּתֵיהֶֽם׃וָאֶשְׁמַ֣ע אֶת־ק֣וֹל כַּנְפֵיהֶ֡ם כְּקוֹל֩ מַ֨יִם רַבִּ֤ים כְּקוֹל־שַׁדַּי֙ בְּלֶכְתָּ֔ם ק֥וֹל הֲמֻלָּ֖ה כְּק֣וֹל מַחֲנֶ֑ה בְּעָמְדָ֖ם תְּרַפֶּ֥ינָה כַנְפֵיהֶֽן׃וַיְהִי־ק֕וֹל מֵעַ֕ל לָרָקִ֖יעַ אֲשֶׁ֣ר עַל־רֹאשָׁ֑ם בְּעָמְדָ֖ם תְּרַפֶּ֥ינָה כַנְפֵיהֶֽן׃וּמִמַּ֗עַל לָרָקִ֙יעַ֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־רֹאשָׁ֔ם כְּמַרְאֵ֥ה אֶֽבֶן־סַפִּ֖יר דְּמ֣וּת כִּסֵּ֑א וְעַל֙ דְּמ֣וּת הַכִּסֵּ֔א דְּמ֞וּת כְּמַרְאֵ֥ה אָדָ֛ם עָלָ֖יו מִלְמָֽעְלָה׃וָאֵ֣רֶא ׀ כְּעֵ֣ין חַשְׁמַ֗ל כְּמַרְאֵה־אֵ֤שׁ בֵּֽית־לָהּ֙ סָבִ֔יב מִמַּרְאֵ֥ה מָתְנָ֖יו וּלְמָ֑עְלָה וּמִמַּרְאֵ֤ה מָתְנָיו֙ וּלְמַ֔טָּה רָאִ֙יתִי֙ כְּמַרְאֵה־אֵ֔שׁ וְנֹ֥גַֽהּ ל֖וֹ סָבִֽיב׃כְּמַרְאֵ֣ה הַקֶּ֡שֶׁת אֲשֶׁר֩ יִֽהְיֶ֨ה בֶעָנָ֜ן בְּי֣וֹם הַגֶּ֗שֶׁם כֵּ֣ן מַרְאֵ֤ה הַנֹּ֙גַהּ֙ סָבִ֔יב ה֕וּא מַרְאֵ֖ה דְּמ֣וּת כְּבוֹד־יְהוָ֑ה וָֽאֶרְאֶה֙ וָאֶפֹּ֣ל עַל־פָּנַ֔י וָאֶשְׁמַ֖ע ק֥וֹל מְדַבֵּֽר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב יוסף קרליבך הי

יחזקאל - נביא הגלות

אין הקב"ה מביא מכה על ישראל אלא אם כן בורא להם רפואה מתוכה (השווה מגילה יג:)! האסון הופך למקור הגאולה, ומן הפצע עצמו צומחת התרופה.

ההיסטוריה של עם ישראל חזרה ואישרה אמרה זו, וגלות בבל היא הדוגמא הבולטת ביותר. אירוע גורלי זה, המר והנמהר, פרק זמן זה שכולו מצור ומצוק במהלך התפתחותנו הלאומית, הוא אשר גאל אותנו מאבדון. ממנו צמחו ההתחדשות והתחייה של עם ישראל.

לזכותו של נביא דגול יש לזקוף את העובדה שהגלות הזאת הביאה בסופו של דבר לחיזוק רוחם של הגולים. היחיד שפיתח פעילות נבואית חשובה בתוך הגולה הלוא הוא הנביא הכהן, יחזקאל בן בוזי.

הוא לא ראה במו עיניו את נפילת ירושלים בשנת 586 [לפני הספירה הנוצרית]. כבר קודם לכן, כנראה בשנת 606 [לפני הספירה הנוצרית], עוד בהיותו עלם, הוגלה לבבל. אחרי מרד יהויכין הגלה נבוכדנאצר לבבל את העלית הרוחנית ואת הבקיאים בתכסיסי המלחמה, בנשיאת נשק ובהכנתו, כדי ליטול מארץ יהודה – זו שלעולם אינה יודעת מנוח, זו הכמהה לחירות – את כוח ההגנה המדיני שלה (מלכים ב כד יד-טז). באמצעות נטילת הראש והזרוע מן הארץ הזאת הוא רצה לעקור ממנה את הרצון למרידה נוספת. בין הגולים הראשונים האלה, שעוד ראו את ירושלים בתפארתה ונשאו בלבם את התמונה של "כלילת יופי"(איכה ב טו; וראה תהילים נ ב) זו, היה גם יחזקאל.

הגם שהגליית עלית העם הייתה הרת אסון לירושלים, הרי במכה זו הונח היסוד לרפואתה. במהלך שני עשורים יכול היה הנביא לייסד בבבל קהילה יהודית חדשה כהכנה לעתיד, ולאחר מכן מצא בה קהל הגולים העיקרי משען ותמיכה, כפי שנאמר: "וישקוד ה' על הרעה [ויקדם להביאה] עלינו כי צדיק ה' א-להינו..."(ע"פ דניאל ט יד).

ועל כך אומר המדרש:

משום ד'צדיק י-הוה א-להינו' 'וישקוד י-הוה על הרעה'?! – אלא צדקה עשה הקב"ה שהקדים והגלה גלות יכניה לבבל עם החרש והמסגר וכל גיבורי התורה, וירדו לבבל ועשו תרביץ לתורה, שאילולא כן הייתה התורה משתכחת מישראל.
(ילקוט שמעוני מלכים רמז רלא)

יחזקאל היה למחנך הגדול של קהילת הגלות; הוא השכיל להציל את הנשמה היהודית על אדמת נכר, ולשמר את הייעוד הדתי של הגולים ואת השקפת עולמם היהודית, ללא התמיכה החזקה של ארגון מדיני ושל אדמת הקודש, וללא הקשר ההדוק אל בית המקדש, קשר שהיה מתחדש שלוש פעמים בשנה, בעלייה לרגל. הוא אחד המורים והמנהיגים הדגולים ביותר של עמנו ושל האנושות כולה, כי הוא היה הראשון שלימד הלכה למעשה את העוצמה הייחודית הקיימת בדתיות כנה הטמונה בלבו של הפרט, והיא אינה תלויה באמצעי חיצוני כלשהו. הוא לימד את עוצמתה מעצבת הנשמות של עבודת ה' משותפת, שהיא כולה רוחנית, והורה על קיום מצוות באמונה. הוא עזר לנו לגלות מחדש את כוחה של הנשמה ואת עוצמתו של הלב. ולא זו בלבד אלא שהוא נתן לנו למעשה את הנצח, את המודעות העצמית העומדת מעל הזמן ומעל המקום, זו שאפשרה ליהדות לשרוד בכל תמורות ההסטוריה.

הישג גדול זה העניק לנו יחזקאל בדברו; הוא היה אמן הדיבור, מוכרחים היו להאזין לו. סגנונו הוא מוזיקה; המוני העם חשו אותה כעונג מוזיקלי לאוזניים (ראה יחזקאל לג לב). גם אם לא האזינו לו תמיד מתוך צמא לדבר ה', בכל זאת עמדו כולם מרותקים לשמוע את דבריו המרגשים, המסעירים והמקסימים. כמו תייר העולה בשביל מתפתל, וחוזר ורואה שוב ושוב אותה תמונת נוף שיופיה מתחדש מגובה וממרחק שונים, כך חוזרים נאומי יחזקאל אל הנקודה המהותית באמצעות ביטויים קבועים ומילות מפתח, וכך הם חודרים לתודעה ונחרטים בה כקניין נצחי. עם כל מקוריותו הוא אוהב לקשור את דבריו אל פסוקי התורה שהאוזן רגילה להם זה מכבר; הוא מראה לשומעיו את החדש בתוך הישן, את האמת הידועה והמוכרת, ודבריו נופלים ומתקבלים על לבבות המוכנים לקבלם כדברי אמת נצחיים.

דברו של יחזקאל מצטיין בכנות בלתי-מתפשרת; הוא נאמר ללא כחל ושרק, כמעט אפשר לומר שהוא נטורליסטי. רצינות ייעודו הנבואי מנעה ממנו לכסות את מערומי החיים בצעיף מגונן. לפי דברי אחד המחזאים המודרניים יש זמנים, שבהם ייפוי כיעורה של המציאות היומיומית על ידי צבעי זריחה ורדרדים או תיאורי שקיעה עדינים – לפשע ייחשב (טולר, 1929 לסה"נ). גם יחזקאל הניח את אצבעו על פצעיו של העם החולה מתוך מחויבות של לוחם; מתוך אחריות זו הוא נאלץ להמיר את חרט היופי המרגיע בבהירות החריפה של הקטגור. קטגוריה זו אינה יכולה להסתפק בדברים כוללניים, היא נכנסת לקטנות, לפרטי פרטים, כדי לחשוף את החטא בכל שלב ובכל מהלך. כשם שהמתוודה חייב לפרט את חטאו לכל פרטיו, כך, במידה מסוימת, נאומי יחזקאל הם ההארה הפסיכו-אנליטית של אשמת העם.

האנושות אובדת בשל פשעים של שפלות, לאמר: לא להבין, לשכוח ולשקוע באשליות (ראה תהילים פב). יחזקאל הציל אותנו מאבדון זה הנובע מחוסר הבנה, משכחה ומאשליה עצמית, שאיימו עלינו במשך הגלות יותר מאשר אי פעם.

   באדיבות הוצאות תבונות, מתוך ספרו של הרב 'שלושת הנביאים הגדולים: ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך