תנ"ך על הפרק - בראשית לד - ייסורים ממרקים / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית לד

34 / 929
היום

הפרק

מעשה דינה

וַתֵּצֵ֤א דִינָה֙ בַּת־לֵאָ֔ה אֲשֶׁ֥ר יָלְדָ֖ה לְיַעֲקֹ֑ב לִרְא֖וֹת בִּבְנ֥וֹת הָאָֽרֶץ׃וַיַּ֨רְא אֹתָ֜הּ שְׁכֶ֧ם בֶּן־חֲמ֛וֹר הַֽחִוִּ֖י נְשִׂ֣יא הָאָ֑רֶץ וַיִּקַּ֥ח אֹתָ֛הּ וַיִּשְׁכַּ֥ב אֹתָ֖הּ וַיְעַנֶּֽהָ׃וַתִּדְבַּ֣ק נַפְשׁ֔וֹ בְּדִינָ֖ה בַּֽת־יַעֲקֹ֑ב וַיֶּֽאֱהַב֙ אֶת־הַֽנַּעֲרָ֔ וַיְדַבֵּ֖ר עַל־לֵ֥ב הַֽנַּעֲרָֽ׃וַיֹּ֣אמֶר שְׁכֶ֔ם אֶל־חֲמ֥וֹר אָבִ֖יו לֵאמֹ֑ר קַֽח־לִ֛י אֶת־הַיַּלְדָּ֥ה הַזֹּ֖את לְאִשָּֽׁה׃וְיַעֲקֹ֣ב שָׁמַ֗ע כִּ֤י טִמֵּא֙ אֶת־דִּינָ֣ה בִתּ֔וֹ וּבָנָ֛יו הָי֥וּ אֶת־מִקְנֵ֖הוּ בַּשָּׂדֶ֑ה וְהֶחֱרִ֥שׁ יַעֲקֹ֖ב עַד־בֹּאָֽם׃וַיֵּצֵ֛א חֲמ֥וֹר אֲבִֽי־שְׁכֶ֖ם אֶֽל־יַעֲקֹ֑ב לְדַבֵּ֖ר אִתּֽוֹ׃וּבְנֵ֨י יַעֲקֹ֜ב בָּ֤אוּ מִן־הַשָּׂדֶה֙ כְּשָׁמְעָ֔ם וַיִּֽתְעַצְּבוּ֙ הָֽאֲנָשִׁ֔ים וַיִּ֥חַר לָהֶ֖ם מְאֹ֑ד כִּֽי־נְבָלָ֞ה עָשָׂ֣ה בְיִשְׂרָאֵ֗ל לִשְׁכַּב֙ אֶת־בַּֽת־יַעֲקֹ֔ב וְכֵ֖ן לֹ֥א יֵעָשֶֽׂה׃וַיְדַבֵּ֥ר חֲמ֖וֹר אִתָּ֣ם לֵאמֹ֑ר שְׁכֶ֣ם בְּנִ֗י חָֽשְׁקָ֤ה נַפְשׁוֹ֙ בְּבִתְּכֶ֔ם תְּנ֨וּ נָ֥א אֹתָ֛הּ ל֖וֹ לְאִשָּֽׁה׃וְהִֽתְחַתְּנ֖וּ אֹתָ֑נוּ בְּנֹֽתֵיכֶם֙ תִּתְּנוּ־לָ֔נוּ וְאֶת־בְּנֹתֵ֖ינוּ תִּקְח֥וּ לָכֶֽם׃וְאִתָּ֖נוּ תֵּשֵׁ֑בוּ וְהָאָ֙רֶץ֙ תִּהְיֶ֣ה לִפְנֵיכֶ֔ם שְׁבוּ֙ וּסְחָר֔וּהָ וְהֵֽאָחֲז֖וּ בָּֽהּ׃וַיֹּ֤אמֶר שְׁכֶם֙ אֶל־אָבִ֣יה וְאֶל־אַחֶ֔יהָ אֶמְצָא־חֵ֖ן בְּעֵינֵיכֶ֑ם וַאֲשֶׁ֥ר תֹּאמְר֛וּ אֵלַ֖י אֶתֵּֽן׃הַרְבּ֨וּ עָלַ֤י מְאֹד֙ מֹ֣הַר וּמַתָּ֔ן וְאֶ֨תְּנָ֔ה כַּאֲשֶׁ֥ר תֹּאמְר֖וּ אֵלָ֑י וּתְנוּ־לִ֥י אֶת־הַֽנַּעֲרָ֖ לְאִשָּֽׁה׃וַיַּעֲנ֨וּ בְנֵֽי־יַעֲקֹ֜ב אֶת־שְׁכֶ֨ם וְאֶת־חֲמ֥וֹר אָבִ֛יו בְּמִרְמָ֖ה וַיְדַבֵּ֑רוּ אֲשֶׁ֣ר טִמֵּ֔א אֵ֖ת דִּינָ֥ה אֲחֹתָֽם׃וַיֹּאמְר֣וּ אֲלֵיהֶ֗ם לֹ֤א נוּכַל֙ לַעֲשׂוֹת֙ הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה לָתֵת֙ אֶת־אֲחֹתֵ֔נוּ לְאִ֖ישׁ אֲשֶׁר־ל֣וֹ עָרְלָ֑ה כִּֽי־חֶרְפָּ֥ה הִ֖וא לָֽנוּ׃אַךְ־בְּזֹ֖את נֵא֣וֹת לָכֶ֑ם אִ֚ם תִּהְי֣וּ כָמֹ֔נוּ לְהִמֹּ֥ל לָכֶ֖ם כָּל־זָכָֽר׃וְנָתַ֤נּוּ אֶת־בְּנֹתֵ֙ינוּ֙ לָכֶ֔ם וְאֶת־בְּנֹתֵיכֶ֖ם נִֽקַּֽח־לָ֑נוּ וְיָשַׁ֣בְנוּ אִתְּכֶ֔ם וְהָיִ֖ינוּ לְעַ֥ם אֶחָֽד׃וְאִם־לֹ֧א תִשְׁמְע֛וּ אֵלֵ֖ינוּ לְהִמּ֑וֹל וְלָקַ֥חְנוּ אֶת־בִּתֵּ֖נוּ וְהָלָֽכְנוּ׃וַיִּֽיטְב֥וּ דִבְרֵיהֶ֖ם בְּעֵינֵ֣י חֲמ֑וֹר וּבְעֵינֵ֖י שְׁכֶ֥ם בֶּן־חֲמֽוֹר׃וְלֹֽא־אֵחַ֤ר הַנַּ֙עַר֙ לַעֲשׂ֣וֹת הַדָּבָ֔ר כִּ֥י חָפֵ֖ץ בְּבַֽת־יַעֲקֹ֑ב וְה֣וּא נִכְבָּ֔ד מִכֹּ֖ל בֵּ֥ית אָבִֽיו׃וַיָּבֹ֥א חֲמ֛וֹר וּשְׁכֶ֥ם בְּנ֖וֹ אֶל־שַׁ֣עַר עִירָ֑ם וַֽיְדַבְּר֛וּ אֶל־אַנְשֵׁ֥י עִירָ֖ם לֵאמֹֽר׃הָאֲנָשִׁ֨ים הָאֵ֜לֶּה שְֽׁלֵמִ֧ים הֵ֣ם אִתָּ֗נוּ וְיֵשְׁב֤וּ בָאָ֙רֶץ֙ וְיִסְחֲר֣וּ אֹתָ֔הּ וְהָאָ֛רֶץ הִנֵּ֥ה רַֽחֲבַת־יָדַ֖יִם לִפְנֵיהֶ֑ם אֶת־בְּנֹתָם֙ נִקַּֽח־לָ֣נוּ לְנָשִׁ֔ים וְאֶת־בְּנֹתֵ֖ינוּ נִתֵּ֥ן לָהֶֽם׃אַךְ־בְּ֠זֹאת יֵאֹ֨תוּ לָ֤נוּ הָאֲנָשִׁים֙ לָשֶׁ֣בֶת אִתָּ֔נוּ לִהְי֖וֹת לְעַ֣ם אֶחָ֑ד בְּהִמּ֥וֹל לָ֙נוּ֙ כָּל־זָכָ֔ר כַּאֲשֶׁ֖ר הֵ֥ם נִמֹּלִֽים׃מִקְנֵהֶ֤ם וְקִנְיָנָם֙ וְכָל־בְּהֶמְתָּ֔ם הֲל֥וֹא לָ֖נוּ הֵ֑ם אַ֚ךְ נֵא֣וֹתָה לָהֶ֔ם וְיֵשְׁב֖וּ אִתָּֽנוּ׃וַיִּשְׁמְע֤וּ אֶל־חֲמוֹר֙ וְאֶל־שְׁכֶ֣ם בְּנ֔וֹ כָּל־יֹצְאֵ֖י שַׁ֣עַר עִיר֑וֹ וַיִּמֹּ֙לוּ֙ כָּל־זָכָ֔ר כָּל־יֹצְאֵ֖י שַׁ֥עַר עִירֽוֹ׃וַיְהִי֩ בַיּ֨וֹם הַשְּׁלִישִׁ֜י בִּֽהְיוֹתָ֣ם כֹּֽאֲבִ֗ים וַיִּקְח֣וּ שְׁנֵֽי־בְנֵי־יַ֠עֲקֹב שִׁמְע֨וֹן וְלֵוִ֜י אֲחֵ֤י דִינָה֙ אִ֣ישׁ חַרְבּ֔וֹ וַיָּבֹ֥אוּ עַל־הָעִ֖יר בֶּ֑טַח וַיַּֽהַרְג֖וּ כָּל־זָכָֽר׃וְאֶת־חֲמוֹר֙ וְאֶת־שְׁכֶ֣ם בְּנ֔וֹ הָרְג֖וּ לְפִי־חָ֑רֶב וַיִּקְח֧וּ אֶת־דִּינָ֛ה מִבֵּ֥ית שְׁכֶ֖ם וַיֵּצֵֽאוּ׃בְּנֵ֣י יַעֲקֹ֗ב בָּ֚אוּ עַל־הַ֣חֲלָלִ֔ים וַיָּבֹ֖זּוּ הָעִ֑יר אֲשֶׁ֥ר טִמְּא֖וּ אֲחוֹתָֽם׃אֶת־צֹאנָ֥ם וְאֶת־בְּקָרָ֖ם וְאֶת־חֲמֹרֵיהֶּ֑ם וְאֵ֧ת אֲשֶׁר־בָּעִ֛יר וְאֶת־אֲשֶׁ֥ר בַּשָּׂדֶ֖ה לָקָֽחוּ׃וְאֶת־כָּל־חֵילָ֤ם וְאֶת־כָּל־טַפָּם֙ וְאֶת־נְשֵׁיהֶ֔ם שָׁב֖וּ וַיָּבֹ֑זּוּ וְאֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר בַּבָּֽיִת׃וַיֹּ֨אמֶר יַעֲקֹ֜ב אֶל־שִׁמְע֣וֹן וְאֶל־לֵוִי֮ עֲכַרְתֶּ֣ם אֹתִי֒ לְהַבְאִישֵׁ֙נִי֙ בְּיֹשֵׁ֣ב הָאָ֔רֶץ בַּֽכְּנַעֲנִ֖י וּבַפְּרִזִּ֑י וַאֲנִי֙ מְתֵ֣י מִסְפָּ֔ר וְנֶאֶסְפ֤וּ עָלַי֙ וְהִכּ֔וּנִי וְנִשְׁמַדְתִּ֖י אֲנִ֥י וּבֵיתִֽי׃וַיֹּאמְר֑וּ הַכְזוֹנָ֕ה יַעֲשֶׂ֖ה אֶת־אֲחוֹתֵֽנוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

ייסורים ממרקים

אמרו חז"ל: "מכיוון שהתחיל במצווה אומרים לו - מרק!"(ירושלמי ראש השנה א ז). מושג המירוק, הכולל משמעות של טיהור וזיכוך ["וּמֹרַ֥ק וְשֻׁטַּ֖ף בַּמָּֽיִם׃"(ויקרא ו כא)], מכוון בדברי חז"ל כלפי השלב של גמר המלאכה. מתוך המשבר הקשה שאירע בשכם באו הייסורים על מנת למרק ולשכלל את אישיותו של יעקב ואת שם הקודש "ישראל", החל על בניו.

בבואו לארץ הייתה בדעתו של יעקב לנהוג מנהג קירוב ואחווה מסוימת עם יושביה. משום כך קנה את השדה ליד שכם (בראשית לג יט), ואף חנה אֶת־פְּנֵ֥י הָעִֽיר (שם שם יח) - תיקן תקנות לטובת היושבים בה (שבת לג:).

הנטייה לקרבה עם בני הארץ, ללא גבול ברור המבדיל בין ישראל לעמים, גררה מיד תוצאות קשות. דינה, בתו הצעירה של יעקב, שדמתה ללאה אמנו עליה השלום בתכונתה החורגת במשהו ממשמרת הצניעות הראויה לאמותינו הקדושות בהיותן מחוץ לכותלי הבית (ראה רש"י לד א) התירה לעצמה לצאת לראות בבנות הארץ (א) [חובה לשוב ולהעיר כי חריגה זו נחשבת לפגם רק בערך מעלתם הגדולה והקדושה של אבותינו ואמותינו, שעליהם מושתת העולם, וחס ושלום לא הייתה נחשבת לפגם בערכה של בת ישראל מן השורה]. בעת יציאתה נתפסה על־ידי שכם בן חמור ונטמאה על ידו (ב).

מעבר להבחנה בחוסר הזהירות שגרם לנפילה, יש צורך להבין את דרכי ההשגחה, שבדרך כלל הגנה על האבות ללא סייג, כמאמר הכתוב: "לֹֽא־הִנִּ֣יחַ אָדָ֣ם לְעָשְׁקָ֑ם וַיּ֖וֹכַח עֲלֵיהֶ֣ם מְלָכִֽים׃ אַֽל־תִּגְּע֥וּ בִמְשִׁיחָ֑י וְ֝לִנְבִיאַי אַל־תָּרֵֽעוּ׃"(תהילים קה יד-טו). ייתכן לומר כי גם בנפילה זו נגנז ניצוץ של אורה, העתיד להתגלות לטובת ישראל בהמשך הדרך. ישנו מדרש האומר כי דינה עצמה, או אסנת בתה, שנולדה לה מאותה טומאה, הייתה מאוחר יותר לאשתו של יוסף הצדיק (פרקי דרבי אליעזר לה).

למרות תוקפנותו, הכיר הפריץ במעלתה המיוחדת של דינה וביקש מאביו למצוא את הדרך לסדר עבורו את לקיחתה לאשה באופן מתוקן (ד). מתוך רגישות המצב, כאשר יעקב אינו אלא גר בארץ ואילו שכם ומשפחתו הם אדוני העיר, נמנע יעקב מלהשיב תשובה כלשהי לבקשת שכם וחמור (ה-ו). זאת, אף שלא עלה על דעתו להסכים למה שהרחיקו אבותינו בתכלית הריחוק מאז גזירת נח על כנען, שיהיה ארור ומרוחק ממשפחת שם, וכפי שהזהירו שלא יישא זרעם אשה מבנות כנען.

כאשר באו בני יעקב מן השדה ושמעו על המעשה, החליטו לפעול באופן נמרץ כדי להסיר את החרפה שהמיט שכם על בית־ישראל בנבלה שעשה עמם. מתוך כך החליטו לבוא על בני שכם בדרך מרמה (יג), כדי להציל את אחותם ולנקום את עלבון ישראל. לשון הכתוב, "נְבָלָ֞ה עָשָׂ֣ה בְיִשְׂרָאֵ֗ל"(ז), מעידה על הכרתם של בני יעקב בגודל הייעוד הא-להי, הנמשך מאברהם ויצחק ומופיע בשלמותו בבית אביהם - שנתכנה זה מקרוב "יִשְׂרָאֵ֑ל"(בראשית לב כט).

כתנאי לנישואין המבוקשים העמידו בני יעקב את קיום ברית המילה, המייחדת את ישראל בין האומות (יד-טו). על־פי הנראה מהמשך הדברים השתמשו בני יעקב בחולשתם של הנימולים כדי להורגם (כה); אולם ניתן לומר כי בפנימיות התכוונו לרמוז לגויים שלעולם לא יוכלו להיות ראויים להתקשר בבית־ישראל, שכן "מאוסה היא הערלה שנתגנו בה אומות העולם'"(נדרים לא:), ואפילו ימולו עצמם ייחשבו כערלים – "כִּ֤י כׇל־הַגּוֹיִם֙ עֲרֵלִ֔ים"(ירמיה ט כה; ראה משנה נדרים ג יא).

לאחר שהסכימו אנשי שכם לקבל את התנאי ומלו את עצמם (כד) באו שמעון ולוי אל העיר, הרגו כל זכר (כה), שבו את הנותר (כט) והצילו את דינה (כו). מעשיהם לא היו לרצון לפני יעקב, שחשש שיושבי הארץ יעוררו כנגדו מלחמה כוללת (ל). ייתכן שסלד גם מתחבולת המרמה שהייתה זרה לרוח האמת שהיה מצוין בה, על־פי הכתוב: "תִּתֵּ֤ן אֱמֶת֙ לְיַֽעֲקֹ֔ב"(מיכה ז ו).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך