תנ"ך על הפרק - ישעיה ד - חזון המהפכה לטובה שתהיה בימי המלך חזקיהו / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

ישעיה ד

338 / 929
היום

הפרק

וְהֶחֱזִיקוּ֩ שֶׁ֨בַע נָשִׁ֜ים בְּאִ֣ישׁ אֶחָ֗ד בַּיּ֤וֹם הַהוּא֙ לֵאמֹ֔ר לַחְמֵ֣נוּ נֹאכֵ֔ל וְשִׂמְלָתֵ֖נוּ נִלְבָּ֑שׁ רַ֗ק יִקָּרֵ֤א שִׁמְךָ֙ עָלֵ֔ינוּ אֱסֹ֖ף חֶרְפָּתֵֽנוּ׃בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ צֶ֣מַח יְהוָ֔ה לִצְבִ֖י וּלְכָב֑וֹד וּפְרִ֤י הָאָ֙רֶץ֙ לְגָא֣וֹן וּלְתִפְאֶ֔רֶת לִפְלֵיטַ֖ת יִשְׂרָאֵֽל׃וְהָיָ֣ה ׀ הַנִּשְׁאָ֣ר בְּצִיּ֗וֹן וְהַנּוֹתָר֙ בִּיר֣וּשָׁלִַ֔ם קָד֖וֹשׁ יֵאָ֣מֶר ל֑וֹ כָּל־הַכָּת֥וּב לַחַיִּ֖ים בִּירוּשָׁלִָֽם׃אִ֣ם ׀ רָחַ֣ץ אֲדֹנָ֗י אֵ֚ת צֹאַ֣ת בְּנוֹת־צִיּ֔וֹן וְאֶת־דְּמֵ֥י יְרוּשָׁלִַ֖ם יָדִ֣יחַ מִקִּרְבָּ֑הּ בְּר֥וּחַ מִשְׁפָּ֖ט וּבְר֥וּחַ בָּעֵֽר׃וּבָרָ֣א יְהוָ֡ה עַל֩ כָּל־מְכ֨וֹן הַר־צִיּ֜וֹן וְעַל־מִקְרָאֶ֗הָ עָנָ֤ן ׀ יוֹמָם֙ וְעָשָׁ֔ן וְנֹ֛גַהּ אֵ֥שׁ לֶהָבָ֖ה לָ֑יְלָה כִּ֥י עַל־כָּל־כָּב֖וֹד חֻפָּֽה׃וְסֻכָּ֛ה תִּהְיֶ֥ה לְצֵל־יוֹמָ֖ם מֵחֹ֑רֶב וּלְמַחְסֶה֙ וּלְמִסְתּ֔וֹר מִזֶּ֖רֶם וּמִמָּטָֽר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

חזון המהפכה לטובה שתהיה בימי המלך חזקיהו

גם הפרק הזה ממשיך את קודמו ומסיימו בטוב: בציור המהפכה הרוחנית וההצלחה הרוחנית והחמרית שתגיע בימי חזקיהו לאחר נקמת ה' באשור.


וְהֶחֱזִיקוּ֩ שֶׁ֨בַע נָשִׁ֜ים בְּאִ֣ישׁ אֶחָ֗ד בַּיּ֤וֹם הַהוּא֙ לֵאמֹ֔ר לַחְמֵ֣נוּ נֹאכֵ֔ל וְשִׂמְלָתֵ֖נוּ נִלְבָּ֑שׁ רַ֗ק יִקָּרֵ֤א שִׁמְךָ֙ עָלֵ֔ינוּ אֱסֹ֖ף חֶרְפָּתֵֽנוּ׃
(ישעיה ד א)

הפסוק הזה המשך לפסוקים האחרונים מהסימן הקודם ובא לחזק רושם הציור מההרג הרב הממשמש לבוא כי יהיה נורא כל כך עד שיגרום למהפכה גם ביחס הנשים לאנשים, כי תחת אשר עד הנה לפי ציור הפרק הקודם לא רכש האיש את חסד האשה אלא בפזרנות מרובה עליה, תהא היא נאלצה אז להתרפס לפניו ולוותר גם על הזכיות הממוניות - לחם ושמלה - שיש לה בתוקף החוק מבעלה.


בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ צֶ֣מַח יְהוָ֔ה לִצְבִ֖י וּלְכָב֑וֹד וּפְרִ֤י הָאָ֙רֶץ֙ לְגָא֣וֹן וּלְתִפְאֶ֔רֶת לִפְלֵיטַ֖ת יִשְׂרָאֵֽל׃
(ישעיה ד ב)

"צמח ה'" ו"פרי הארץ" הם כינויים לבני הנוער שיגדלו אז לצבי ולכבוד ולגאון, בניגוד לבני הנוער הנערים-השרים מהדור הקודם שהתוה עליהם הנביא בסימן הקודם תו־קלון(ראה ישעיה כט כב-כג).


אִ֣ם ׀ רָחַ֣ץ אֲדֹנָ֗י אֵ֚ת צֹאַ֣ת בְּנוֹת־ צִיּ֔וֹן וְאֶת־ דְּמֵ֥י יְרוּשָׁלִַ֖ם יָדִ֣יחַ מִקִּרְבָּ֑הּ בְּר֥וּחַ מִשְׁפָּ֖ט וּבְר֥וּחַ בָּעֵֽר׃
(ישעיה ד ד)

אם רחץ, פירושו כאשר רחץ; ברוח משפט, פירושו ברוח עונש, כמו "אם שנותי ברק חרבי ותאחז במשפט ידי"(דברים לב מא).


וּבָרָ֣א יְהוָ֡ה עַל֩ כָּל־ מְכ֨וֹן הַר־ צִיּ֜וֹן וְעַל־ מִקְרָאֶ֗הָ עָנָ֤ן ׀ יוֹמָם֙ וְעָשָׁ֔ן וְנֹ֛גַהּ אֵ֥שׁ לֶהָבָ֖ה לָ֑יְלָה כִּ֥י עַל־ כָּל־ כָּב֖וֹד חֻפָּֽה׃
(ישעיה ד ה)

הציור "ענן יומם ועשן ונגה אש להבה לילה" שאול מהציור בסוף ספר שמות: "כי ענן ה' על המשכן יומם ואש תהיה לילה בו", שנאמר שם בתור אות על שיכון כבוד ה' במשכן, לכן גם פה הנביא משתמש בציור הזה בתור סמל ואות על שיכון כבוד ה' בציון אצל עמו כחתן השוכן אצל כלתו תחת החופה, והיינו "כי על כל כבוד חופה"(שלא מצינו לשון חופה אלא על חופת חתנים וכלות, תהילים יט ו; יואל ב ט), כי החופה הזאת שמתייחד בה השם עם עמו היא כבוד שאין למעלה הימנו להאומה.


וְסֻכָּ֛ה תִּהְיֶ֥ה לְצֵל־ יוֹמָ֖ם מֵחֹ֑רֶב וּלְמַחְסֶה֙ וּלְמִסְתּ֔וֹר מִזֶּ֖רֶם וּמִמָּטָֽר׃
(ישעיה ד ו)

הנביא מוסיף, כי החופה הזאת, מלבד הכבוד שיגיע ממנה לעם יהודה, כאמור למעלה, תביא לו גם תועלת ממשית כי ה' השוכן בקרב עמו יגן עליו בשלומו.

"וסוכה תהיה" חוזר(=מתייחס) אל החופה, שהחופה תהיה ותשמש גם בתור סוכה העשויה להגן בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים. ועיין עוד בהמשך הספר(ישעיה כה ד).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך