תנ"ך על הפרק - מלכים א יז - אליהו גולה צרפתה / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלכים א יז

304 / 929
היום

הפרק

וַיֹּאמֶר֩ אֵלִיָּ֨הוּ הַתִּשְׁבִּ֜י מִתֹּשָׁבֵ֣י גִלְעָד֮ אֶל־אַחְאָב֒ חַי־יְהוָ֞ה אֱלֹהֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ אֲשֶׁ֣ר עָמַ֣דְתִּי לְפָנָ֔יו אִם־יִהְיֶ֛ה הַשָּׁנִ֥ים הָאֵ֖לֶּה טַ֣ל וּמָטָ֑ר כִּ֖י אִם־לְפִ֥י דְבָרִֽי׃וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלָ֥יו לֵאמֹֽר׃לֵ֣ךְ מִזֶּ֔ה וּפָנִ֥יתָ לְּךָ֖ קֵ֑דְמָה וְנִסְתַּרְתָּ֙ בְּנַ֣חַל כְּרִ֔ית אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הַיַּרְדֵּֽן׃וְהָיָ֖ה מֵהַנַּ֣חַל תִּשְׁתֶּ֑ה וְאֶת־הָעֹרְבִ֣ים צִוִּ֔יתִי לְכַלְכֶּלְךָ֖ שָֽׁם׃וַיֵּ֥לֶךְ וַיַּ֖עַשׂ כִּדְבַ֣ר יְהוָ֑ה וַיֵּ֗לֶךְ וַיֵּ֙שֶׁב֙ בְּנַ֣חַל כְּרִ֔ית אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הַיַּרְדֵּֽן׃וְהָעֹרְבִ֗ים מְבִיאִ֨ים ל֜וֹ לֶ֤חֶם וּבָשָׂר֙ בַּבֹּ֔קֶר וְלֶ֥חֶם וּבָשָׂ֖ר בָּעָ֑רֶב וּמִן־הַנַּ֖חַל יִשְׁתֶּֽה׃וַיְהִ֛י מִקֵּ֥ץ יָמִ֖ים וַיִּיבַ֣שׁ הַנָּ֑חַל כִּ֛י לֹֽא־הָיָ֥ה גֶ֖שֶׁם בָּאָֽרֶץ׃וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלָ֥יו לֵאמֹֽר׃ק֣וּם לֵ֤ךְ צָרְפַ֙תָה֙ אֲשֶׁ֣ר לְצִיד֔וֹן וְיָשַׁבְתָּ֖ שָׁ֑ם הִנֵּ֨ה צִוִּ֥יתִי שָׁ֛ם אִשָּׁ֥ה אַלְמָנָ֖ה לְכַלְכְּלֶֽךָ׃וַיָּ֣קָם ׀ וַיֵּ֣לֶךְ צָרְפַ֗תָה וַיָּבֹא֙ אֶל־פֶּ֣תַח הָעִ֔יר וְהִנֵּֽה־שָׁ֛ם אִשָּׁ֥ה אַלְמָנָ֖ה מְקֹשֶׁ֣שֶׁת עֵצִ֑ים וַיִּקְרָ֤א אֵלֶ֙יהָ֙ וַיֹּאמַ֔ר קְחִי־נָ֨א לִ֧י מְעַט־מַ֛יִם בַּכְּלִ֖י וְאֶשְׁתֶּֽה׃וַתֵּ֖לֶךְ לָקַ֑חַת וַיִּקְרָ֤א אֵלֶ֙יהָ֙ וַיֹּאמַ֔ר לִֽקְחִי־נָ֥א לִ֛י פַּת־לֶ֖חֶם בְּיָדֵֽךְ׃וַתֹּ֗אמֶר חַי־יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ אִם־יֶשׁ־לִ֣י מָע֔וֹג כִּ֣י אִם־מְלֹ֤א כַף־קֶ֙מַח֙ בַּכַּ֔ד וּמְעַט־שֶׁ֖מֶן בַּצַּפָּ֑חַת וְהִנְנִ֨י מְקֹשֶׁ֜שֶׁת שְׁנַ֣יִם עֵצִ֗ים וּבָ֙אתִי֙ וַעֲשִׂיתִ֙יהוּ֙ לִ֣י וְלִבְנִ֔י וַאֲכַלְנֻ֖הוּ וָמָֽתְנוּ׃וַיֹּ֨אמֶר אֵלֶ֤יהָ אֵלִיָּ֙הוּ֙ אַל־תִּ֣ירְאִ֔י בֹּ֖אִי עֲשִׂ֣י כִדְבָרֵ֑ךְ אַ֣ךְ עֲשִׂי־לִ֣י מִ֠שָּׁם עֻגָ֨ה קְטַנָּ֤ה בָרִאשֹׁנָה֙ וְהוֹצֵ֣אתְ לִ֔י וְלָ֣ךְ וְלִבְנֵ֔ךְ תַּעֲשִׂ֖י בָּאַחֲרֹנָֽה׃כִּ֣י כֹה֩ אָמַ֨ר יְהוָ֜ה אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל כַּ֤ד הַקֶּ֙מַח֙ לֹ֣א תִכְלָ֔ה וְצַפַּ֥חַת הַשֶּׁ֖מֶן לֹ֣א תֶחְסָ֑ר עַ֠ד י֧וֹםתתן־תֵּת־יְהוָ֛ה גֶּ֖שֶׁם עַל־פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה׃וַתֵּ֥לֶךְ וַתַּעֲשֶׂ֖ה כִּדְבַ֣ר אֵלִיָּ֑הוּ וַתֹּ֧אכַלהוא־והיאהִֽיא־וָה֛וּאוּבֵיתָ֖הּ יָמִֽים׃כַּ֤ד הַקֶּ֙מַח֙ לֹ֣א כָלָ֔תָה וְצַפַּ֥חַת הַשֶּׁ֖מֶן לֹ֣א חָסֵ֑ר כִּדְבַ֣ר יְהוָ֔ה אֲשֶׁ֥ר דִּבֶּ֖ר בְּיַ֥ד אֵלִיָּֽהוּ׃וַיְהִ֗י אַחַר֙ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֔לֶּה חָלָ֕ה בֶּן־הָאִשָּׁ֖ה בַּעֲלַ֣ת הַבָּ֑יִת וַיְהִ֤י חָלְיוֹ֙ חָזָ֣ק מְאֹ֔ד עַ֛ד אֲשֶׁ֥ר לֹא־נֽוֹתְרָה־בּ֖וֹ נְשָׁמָֽה׃וַתֹּ֙אמֶר֙ אֶל־אֵ֣לִיָּ֔הוּ מַה־לִּ֥י וָלָ֖ךְ אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֑ים בָּ֧אתָ אֵלַ֛י לְהַזְכִּ֥יר אֶת־עֲוֺנִ֖י וּלְהָמִ֥ית אֶת־בְּנִֽי׃וַיֹּ֥אמֶר אֵלֶ֖יהָ תְּנִֽי־לִ֣י אֶת־בְּנֵ֑ךְ וַיִּקָּחֵ֣הוּ מֵחֵיקָ֗הּ וַֽיַּעֲלֵ֙הוּ֙ אֶל־הָעֲלִיָּ֗ה אֲשֶׁר־הוּא֙ יֹשֵׁ֣ב שָׁ֔ם וַיַּשְׁכִּבֵ֖הוּ עַל־מִטָּתֽוֹ׃וַיִּקְרָ֥א אֶל־יְהוָ֖ה וַיֹּאמַ֑ר יְהוָ֣ה אֱלֹהָ֔י הֲ֠גַם עַל־הָאַלְמָנָ֞ה אֲשֶׁר־אֲנִ֨י מִתְגּוֹרֵ֥ר עִמָּ֛הּ הֲרֵע֖וֹתָ לְהָמִ֥ית אֶת־בְּנָֽהּ׃וַיִּתְמֹדֵ֤ד עַל־הַיֶּ֙לֶד֙ שָׁלֹ֣שׁ פְּעָמִ֔ים וַיִּקְרָ֥א אֶל־יְהוָ֖ה וַיֹּאמַ֑ר יְהוָ֣ה אֱלֹהָ֔י תָּ֥שָׁב נָ֛א נֶֽפֶשׁ־הַיֶּ֥לֶד הַזֶּ֖ה עַל־קִרְבּֽוֹ׃וַיִּשְׁמַ֥ע יְהוָ֖ה בְּק֣וֹל אֵלִיָּ֑הוּ וַתָּ֧שָׁב נֶֽפֶשׁ־הַיֶּ֛לֶד עַל־קִרְבּ֖וֹ וַיֶּֽחִי׃וַיִּקַּ֨ח אֵלִיָּ֜הוּ אֶת־הַיֶּ֗לֶד וַיֹּרִדֵ֤הוּ מִן־הָעֲלִיָּה֙ הַבַּ֔יְתָה וַֽיִּתְּנֵ֖הוּ לְאִמּ֑וֹ וַיֹּ֙אמֶר֙ אֵ֣לִיָּ֔הוּ רְאִ֖י חַ֥י בְּנֵֽךְ׃וַתֹּ֤אמֶר הָֽאִשָּׁה֙ אֶל־אֵ֣לִיָּ֔הוּ עַתָּה֙ זֶ֣ה יָדַ֔עְתִּי כִּ֛י אִ֥ישׁ אֱלֹהִ֖ים אָ֑תָּה וּדְבַר־יְהוָ֥ה בְּפִ֖יךָ אֱמֶֽת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

אליהו גולה צרפתה

המלבי"ם שואל מדוע לא שלח ה' את אליהו צרפתה מיד, אלא רק כעבור שנה?

אומר המלבי"ם שישנם שני סוגי גשם, זה שנוצר כתוצאה מאדים העולים ממקורות מים(או הנקרא בלשוננו שקעים ברומטריים) לזה קורא הכתוב גשם, בעוד שהמטר מצביע על גשם היורד בהשגחה פרטית עם כל השפע שמביא בעקבותיו. כאשר הנהרות עדיין לא יבשו יכל לרדת גשם(לא מטר) בדרך הטבע. אולם אליהו גזר שלא ירדו גשמים אלא בהסכמתו.

לכן הוצרך אליהו לשבת שם על המשמר אצל הגבול(סמוך לארץ ישראל) להכניע את הטבע לפקודתו(להוראות של אליהו), בל יריק(ירוקן) את אשר בו. אולם לאחר יבושת נחל כרית, שהיה יחסית נחל גדול, יבשו(בעקבותיו) כל מוצא מים, וכן תמו הלחות בין בארץ ובין באויר, כי יבשו על ידי החום ונדו להם, ולא היה הגשם מחויב מן הטבע כאשר הוא בעת יבושת המים רבים, אז לא היה צריך שמירה לזה והיה יכול להתרחק מארץ ישראל ולצאת לצידון.
(מלבי"ם מלכים א יז ז)

מסביר המלבי"ם שאליהו לא היה צריך לגור בגבול ארץ ישראל כדי לעצור את הגשם כי כבר הכל התיבש וגשם טבעי לא יוכל לרדת ואלו המטר הבלתי טבעי(ההשגחי) לא ירד כי לא היו ישראל ראויים שירד.

אשה אלמנה מפרנסת את אליהו

כאשר הגיע אליהו צרפתה ראה בכניסה לעיר אשה מקוששת עצים. אליהו לא ידע אם אמנם זאת האשה שצריכה לפרנסו או שמא אשה אחרת. מסביר רש"י שאליהו עשה לעצמו אותו סימן שעשה אליעזר עבד אברהם, ואמר שמי אשר אשאל ממנה לשתות ותתן לי מים היא האשה אשר נועדה לפרנס אותי. משראה אליהו את האשה בפתח העיר ביקש ממנה מעט מים לשתות. אליהו נהג כדרכם של צדיקים ששואלים מעט ולא מכבידים בבקשותיהם. המפרשים אומרים שגם דוד המלך בבקשותיו מהקב"ה נהג כך. תחלה בקש סליחה על השגגות שנכשל בהם. "שגיאות מי יבין מנסתרות נקני", אחר כך אמר: "גם מזדים(=זדונות) חשוך עבדך" ואחר כך בקש על הדברים שנעשו בדרך התרסה "ונקיתי מפשע רב"(תהלים יט יג טו).

השאלה הנשאלת היא מדוע ביקש אליהו בתחלה מים ולא לחם? מסבירים המפרשים שאליהו הבין שהיה צריך לגלות בגלל מים, כי אוכל קיבל על ידי העורבים ולא היה צריך לעזוב את מקום מחבואו, אולם כאשר יבש נחל כרית צוהו ה' לנדוד צפונה ואישה תפרנס אותו, משמע שהמים הם אשר גרמו לנדודיו, לכן ביקש בתחלה מים.

האישה הלכה להביא לו מים, ואליהו קרא לה וביקש להביא לו פרוסת לחם בידה(פת לחם, הכוונה לחם מפורר ולא שלם). האישה אמרה שיש לה בסך הכל כף קמח ומעט שמן בצפחת וזו הסעודה האחרונה שהיא ובנה יאכלו ואחר כך ימותו. אליהו אמר לה שאיננה צריכה לחשוש שתחסר להם הסעודה הזאת כי גם לאחר שתיתן לו ישאר להם כדי סעודתם. אליהו אמר לה להכין את העוגה הקטנה אבל לתת לו ממנה תחלה ואילו הם יאכלו אחר כך.

מה רצה אליהו להשיג בכך שהוא יקבל ראשון, הרי אין בכד ובצפחת מצרכי מזון לשניהם?

מסבירים המפרשים שני טעמים.

(א) אליהו רצה להכניס ברכה בצפחת השמן ובכד הקמח רק לאחר שהאישה תגלה אמונה ותכין קודם עוגה לאליהו, אפילו שלא ישאר לה מאומה. אכן כך קרה ובזכות האמונה נושעה גם היא ובנה.

(ב) המלבי"ם מסביר בדרך שונה. כאמור, אליהו היה אדם שסגר את צנורות השפע עקב שבועתו שלא יהיה טל ומטר באזור ארץ ישראל, והרי הגשם מראה על שפע וברכה, ואם היתה האלמנה אופה תחלה לעצמה ולבנה הרי לא היה קמח ושמן בשביל עוגתו ולכן חייב היה להתפרנס מכח ברכה והרי אליהו היה מנוגד לברכה! לפיכך ביקש שתאפה לו בתחלה ואז היה אוכל מן הקמח והשמן שהיה ברשותה באופן טבעי. עתה כשחסרה מנת המזון שלה או של בנה שרתה הברכה, והקמח והשמן הספיקו עד עת בוא הגשם. אליהו ידע כי אם שלחו ה' לביתה של האלמנה כדי לפרנסו אין ספק שיהא לה מזון להגיש לפניו, לכן בוודאי שכד הקמח לא תכלה וצפחת השמן לא תחסר.

הסבר הזוהר

הזוהר הקדוש אומר שהקמח והשמן התרבו בדרך נס למרות שהיה זה דבר המדוד. הגמרא(בבא מציעא מב.) אומרת שאין הברכה שורה בדבר המדוד והמנוי ואילו אצל אליהו נאמר: "מלא כף קמח בכד ומעט שמן בצפחת" ובכל זאת שרתה הברכה, וכל זה בגלל צדקתה של האלמנה שקיבלה בשמחה את אליהו והסכימה מתוך אמונה שלמה להכין ארוחה לו תחלה מבלי לדעת שיישאר גם לה ולבנה. אליהו שהתפעל מצדקתה אמר לה שבזכותה ישלח ה' גשם וברכה לעולם, וזה רמוז בכתיב וקרי של המלה "תת"; הקרי: "עד יום תת ה' גשם על פני האדמה"(מלכים א יז יד) ואילו הכתיב "עד יום תתן ה' גשם...". הזוהר אומר:

"תת" "תתן" כתיב מאי טעמא(מהו הטעם)? בגין דבכל דרא לא אשתכח מאן דיזכה לזכו כהאי אתתא ועל דא כתיב תתן, אנת תתן מטרא על עלמא בגין דזכותך סגי.
(שמות דף רכב.)

כלומר אמר אליהו לאשה שבזכותה יתן ה' מטר על פני הארץ משום שלא נמצא אדם בעל זכויות כשלה.

אליהו נשאר אצל האלמנה שנה שלמה ואכלו מכד הקמח שלשה אנשים. הכתוב אומר: "וַתֹּ֧אכַל הִֽיא־וָה֛וּא וּבֵיתָ֖הּ יָמִֽים׃"(מלכים א יז ,טו). גם כאן הכתיב שונה מהקרי "וַתֹּ֧אכַל הוא־והיא וּבֵיתָ֖הּ יָמִֽים". העולם חשד כאלו האשה ובנה אכלו בזכות אליהו. ברם, האמת היא שאליהו אכל בזכות האשה. לכן הקרי "הִֽיא־וָה֛וּא", כלומר אליהו אכל בזכותה ולא ההיפך.

בן האשה חולה

כאשר ראה הקב"ה שאליהו לא התעשת לבקש רחמים על ישראל, גם לאחר שראה כי אלולא הנס שנעשה לאשה כולם היו עלולים למות ברעב, החליט ה' לעשות צעד נוסף כדי לאפשר ירידת גשם ולסיים את הרעב. הגמרא אומרת:

"וַיְהִ֗י אַחַר֙ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֔לֶּה חָלָ֕ה בֶּן־הָֽאִשָּׁ֖ה בַּֽעֲלַ֣ת הַבָּ֑יִת וַיְהִ֤י חָלְיוֹ֙ חָזָ֣ק מְאֹ֔ד עַ֛ד אֲשֶׁ֥ר לֹא־נֽוֹתְרָה־בּ֖וֹ נְשָׁמָֽה׃"(מלכים יז יז) בעי רחמי למיתן ליה אקלידא דתחית המתים(ביקש רחמים לקבל "מפתח" של תחית המתים, הכוונה כח להחיות מתים). אמרי ליה שלש מפתחות לא נמסרו לשליח: (א) של חיה, (ב) של גשמים (ג) ושל תחית המתים. אמרו: שתים ביד תלמיד ואחד בידי הרב(אמרו לו שלשה מפתחות לא נמסרו ביד שום שליח ועתה רוצה את שני מפתחות בידך ואחד בידי הרב, כלומר הקב"ה) אייתי הא ושקיל האי דכתיב "לך הראה אל אחאב ואתנה מטר על פני האדמה"(החזר את מפתח הגשמים וקבל את מפתח תחית המתים. הקב"ה רצה בדרך זו לאלץ את אליהו להחזיר את מפתח הגשמים לידי הקב"ה.
(סנהדרין קיג.)

ה' ידע כי אליהו יהא חייב להחיות את בנה היחיד של האלמנה שכלכלה אותו מתוך אמונה ומסירות ולפיכך יבקש רשות להחיות את המת, כלומר "מפתח" תחית המתים ואז חייב להחזיר את "מפתח" הגשמים בגלל הטענה שלא יתכן ששני "מפתחות" יהיו ביד אדם ורק אחד בידי הקב"ה. כך תתאפשר ירידת הגשם והצלת עם ישראל מרעב. 

  באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'אמרי ח"ן - מלכים'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך