תנ"ך על הפרק - מלכים א יב - ירבעם בן נבט / הרב אליהו מאלי שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלכים א יב

299 / 929
היום

הפרק

וַיֵּ֥לֶךְ רְחַבְעָ֖ם שְׁכֶ֑ם כִּ֥י שְׁכֶ֛ם בָּ֥א כָל־יִשְׂרָאֵ֖ל לְהַמְלִ֥יךְ אֹתֽוֹ׃וַיְהִ֞י כִּשְׁמֹ֣עַ ׀ יָרָבְעָ֣ם בֶּן־נְבָ֗ט וְהוּא֙ עוֹדֶ֣נּוּ בְמִצְרַ֔יִם אֲשֶׁ֣ר בָּרַ֔ח מִפְּנֵ֖י הַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֑ה וַיֵּ֥שֶׁב יָרָבְעָ֖ם בְּמִצְרָֽיִם׃וַֽיִּשְׁלְחוּ֙ וַיִּקְרְאוּ־ל֔וֹויבאווַיָּבֹ֥איָרָבְעָ֖ם וְכָל־קְהַ֣ל יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיְדַבְּר֔וּ אֶל־רְחַבְעָ֖ם לֵאמֹֽר׃אָבִ֖יךָ הִקְשָׁ֣ה אֶת־עֻלֵּ֑נוּ וְאַתָּ֡ה עַתָּ֣ה הָקֵל֩ מֵעֲבֹדַ֨ת אָבִ֜יךָ הַקָּשָׁ֗ה וּמֵעֻלּ֧וֹ הַכָּבֵ֛ד אֲשֶׁר־נָתַ֥ן עָלֵ֖ינוּ וְנַעַבְדֶֽךָּ׃וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֗ם לְכ֥וּ עֹ֛ד שְׁלֹשָׁ֥ה יָמִ֖ים וְשׁ֣וּבוּ אֵלָ֑י וַיֵּלְכ֖וּ הָעָֽם׃וַיִּוָּעַ֞ץ הַמֶּ֣לֶךְ רְחַבְעָ֗ם אֶת־הַזְּקֵנִים֙ אֲשֶׁר־הָי֣וּ עֹמְדִ֗ים אֶת־פְּנֵי֙ שְׁלֹמֹ֣ה אָבִ֔יו בִּֽהְיֹת֥וֹ חַ֖י לֵאמֹ֑ר אֵ֚יךְ אַתֶּ֣ם נֽוֹעָצִ֔ים לְהָשִׁ֥יב אֶת־הָֽעָם־הַזֶּ֖ה דָּבָֽר׃וידברוַיְדַבְּר֨וּאֵלָ֜יו לֵאמֹ֗ר אִם־הַ֠יּוֹם תִּֽהְיֶה־עֶ֜בֶד לָעָ֤ם הַזֶּה֙ וַֽעֲבַדְתָּ֔ם וַעֲנִיתָ֕ם וְדִבַּרְתָּ֥ אֲלֵיהֶ֖ם דְּבָרִ֣ים טוֹבִ֑ים וְהָי֥וּ לְךָ֛ עֲבָדִ֖ים כָּל־הַיָּמִֽים׃וַֽיַּעֲזֹ֛ב אֶת־עֲצַ֥ת הַזְּקֵנִ֖ים אֲשֶׁ֣ר יְעָצֻ֑הוּ וַיִּוָּעַ֗ץ אֶת־הַיְלָדִים֙ אֲשֶׁ֣ר גָּדְל֣וּ אִתּ֔וֹ אֲשֶׁ֥ר הָעֹמְדִ֖ים לְפָנָֽיו׃וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֗ם מָ֚ה אַתֶּ֣ם נֽוֹעָצִ֔ים וְנָשִׁ֥יב דָּבָ֖ר אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֑ה אֲשֶׁ֨ר דִּבְּר֤וּ אֵלַי֙ לֵאמֹ֔ר הָקֵל֙ מִן־הָעֹ֔ל אֲשֶׁר־נָתַ֥ן אָבִ֖יךָ עָלֵֽינוּ׃וַיְדַבְּר֣וּ אֵלָ֗יו הַיְלָדִים֙ אֲשֶׁ֨ר גָּדְל֣וּ אִתּוֹ֮ לֵאמֹר֒ כֹּֽה־תֹאמַ֣ר לָעָ֣ם הַזֶּ֡ה אֲשֶׁר֩ דִּבְּר֨וּ אֵלֶ֜יךָ לֵאמֹ֗ר אָבִ֙יךָ֙ הִכְבִּ֣יד אֶת־עֻלֵּ֔נוּ וְאַתָּ֖ה הָקֵ֣ל מֵעָלֵ֑ינוּ כֹּ֚ה תְּדַבֵּ֣ר אֲלֵיהֶ֔ם קָֽטָנִּ֥י עָבָ֖ה מִמָּתְנֵ֥י אָבִֽי׃וְעַתָּ֗ה אָבִי֙ הֶעְמִ֤יס עֲלֵיכֶם֙ עֹ֣ל כָּבֵ֔ד וַאֲנִ֖י אוֹסִ֣יף עַֽל־עֻלְּכֶ֑ם אָבִ֗י יִסַּ֤ר אֶתְכֶם֙ בַּשּׁוֹטִ֔ים וַאֲנִ֕י אֲיַסֵּ֥ר אֶתְכֶ֖ם בָּעַקְרַבִּֽים׃ויבווַיָּב֨וֹאיָרָבְעָ֧ם וְכָל־הָעָ֛ם אֶל־רְחַבְעָ֖ם בַּיּ֣וֹם הַשְּׁלִישִׁ֑י כַּאֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר הַמֶּ֙לֶךְ֙ לֵאמֹ֔ר שׁ֥וּבוּ אֵלַ֖י בַּיּ֥וֹם הַשְּׁלִישִֽׁי׃וַיַּ֧עַן הַמֶּ֛לֶךְ אֶת־הָעָ֖ם קָשָׁ֑ה וַֽיַּעֲזֹ֛ב אֶת־עֲצַ֥ת הַזְּקֵנִ֖ים אֲשֶׁ֥ר יְעָצֻֽהוּ׃וַיְדַבֵּ֣ר אֲלֵיהֶ֗ם כַּעֲצַ֤ת הַיְלָדִים֙ לֵאמֹ֔ר אָבִי֙ הִכְבִּ֣יד אֶֽת־עֻלְּכֶ֔ם וַאֲנִ֖י אֹסִ֣יף עַֽל־עֻלְּכֶ֑ם אָבִ֗י יִסַּ֤ר אֶתְכֶם֙ בַּשּׁוֹטִ֔ים וַאֲנִ֕י אֲיַסֵּ֥ר אֶתְכֶ֖ם בָּעַקְרַבִּֽים׃וְלֹֽא־שָׁמַ֥ע הַמֶּ֖לֶךְ אֶל־הָעָ֑ם כִּֽי־הָיְתָ֤ה סִבָּה֙ מֵעִ֣ם יְהוָ֔ה לְמַ֜עַן הָקִ֣ים אֶת־דְּבָר֗וֹ אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר יְהוָה֙ בְּיַד֙ אֲחִיָּ֣ה הַשִּׁילֹנִ֔י אֶל־יָרָבְעָ֖ם בֶּן־נְבָֽט׃וַיַּ֣רְא כָּל־יִשְׂרָאֵ֗ל כִּ֠י לֹֽא־שָׁמַ֣ע הַמֶּלֶךְ֮ אֲלֵיהֶם֒ וַיָּשִׁ֣בוּ הָעָ֣ם אֶת־הַמֶּ֣לֶךְ דָּבָ֣ר ׀ לֵאמֹ֡ר מַה־לָּנוּ֩ חֵ֨לֶק בְּדָוִ֜ד וְלֹֽא־נַחֲלָ֣ה בְּבֶן־יִשַׁ֗י לְאֹהָלֶ֙יךָ֙ יִשְׂרָאֵ֔ל עַתָּ֕ה רְאֵ֥ה בֵיתְךָ֖ דָּוִ֑ד וַיֵּ֥לֶךְ יִשְׂרָאֵ֖ל לְאֹהָלָֽיו׃וּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הַיֹּשְׁבִ֖ים בְּעָרֵ֣י יְהוּדָ֑ה וַיִּמְלֹ֥ךְ עֲלֵיהֶ֖ם רְחַבְעָֽם׃וַיִּשְׁלַ֞ח הַמֶּ֣לֶךְ רְחַבְעָ֗ם אֶת־אֲדֹרָם֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־הַמַּ֔ס וַיִּרְגְּמ֨וּ כָל־יִשְׂרָאֵ֥ל בּ֛וֹ אֶ֖בֶן וַיָּמֹ֑ת וְהַמֶּ֣לֶךְ רְחַבְעָ֗ם הִתְאַמֵּץ֙ לַעֲל֣וֹת בַּמֶּרְכָּבָ֔ה לָנ֖וּס יְרוּשָׁלִָֽם׃וַיִּפְשְׁע֤וּ יִשְׂרָאֵל֙ בְּבֵ֣ית דָּוִ֔ד עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃וַיְהִ֞י כִּשְׁמֹ֤עַ כָּל־יִשְׂרָאֵל֙ כִּֽי־שָׁ֣ב יָרָבְעָ֔ם וַֽיִּשְׁלְח֗וּ וַיִּקְרְא֤וּ אֹתוֹ֙ אֶל־הָ֣עֵדָ֔ה וַיַּמְלִ֥יכוּ אֹת֖וֹ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֑ל לֹ֤א הָיָה֙ אַחֲרֵ֣י בֵית־דָּוִ֔ד זוּלָתִ֥י שֵֽׁבֶט־יְהוּדָ֖ה לְבַדּֽוֹ׃ויבאווַיָּבֹ֣ארְחַבְעָם֮ יְרוּשָׁלִַם֒ וַיַּקְהֵל֩ אֶת־כָּל־בֵּ֨ית יְהוּדָ֜ה וְאֶת־שֵׁ֣בֶט בִּנְיָמִ֗ן מֵאָ֨ה וּשְׁמֹנִ֥ים אֶ֛לֶף בָּח֖וּר עֹשֵׂ֣ה מִלְחָמָ֑ה לְהִלָּחֵם֙ עִם־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל לְהָשִׁיב֙ אֶת־הַמְּלוּכָ֔ה לִרְחַבְעָ֖ם בֶּן־שְׁלֹמֹֽה׃וַיְהִי֙ דְּבַ֣ר הָֽאֱלֹהִ֔ים אֶל־שְׁמַעְיָ֥ה אִישׁ־הָאֱלֹהִ֖ים לֵאמֹֽר׃אֱמֹ֗ר אֶל־רְחַבְעָ֤ם בֶּן־שְׁלֹמֹה֙ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה וְאֶל־כָּל־בֵּ֥ית יְהוּדָ֖ה וּבִנְיָמִ֑ין וְיֶ֥תֶר הָעָ֖ם לֵאמֹֽר׃כֹּ֣ה אָמַ֣ר יְהוָ֡ה לֹֽא־תַעֲלוּ֩ וְלֹא־תִלָּ֨חֲמ֜וּן עִם־אֲחֵיכֶ֣ם בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֗ל שׁ֚וּבוּ אִ֣ישׁ לְבֵית֔וֹ כִּ֧י מֵאִתִּ֛י נִהְיָ֖ה הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה וַיִּשְׁמְעוּ֙ אֶת־דְּבַ֣ר יְהוָ֔ה וַיָּשֻׁ֥בוּ לָלֶ֖כֶת כִּדְבַ֥ר יְהוָֽה׃וַיִּ֨בֶן יָרָבְעָ֧ם אֶת־שְׁכֶ֛ם בְּהַ֥ר אֶפְרַ֖יִם וַיֵּ֣שֶׁב בָּ֑הּ וַיֵּצֵ֣א מִשָּׁ֔ם וַיִּ֖בֶן אֶת־פְּנוּאֵֽל׃וַיֹּ֥אמֶר יָרָבְעָ֖ם בְּלִבּ֑וֹ עַתָּ֛ה תָּשׁ֥וּב הַמַּמְלָכָ֖ה לְבֵ֥ית דָּוִֽד׃אִֽם־יַעֲלֶ֣ה ׀ הָעָ֣ם הַזֶּ֗ה לַעֲשׂ֨וֹת זְבָחִ֤ים בְּבֵית־יְהוָה֙ בִּיר֣וּשָׁלִַ֔ם וְ֠שָׁב לֵ֣ב הָעָ֤ם הַזֶּה֙ אֶל־אֲדֹ֣נֵיהֶ֔ם אֶל־רְחַבְעָ֖ם מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה וַהֲרָגֻ֕נִי וְשָׁ֖בוּ אֶל־רְחַבְעָ֥ם מֶֽלֶךְ־יְהוּדָֽה׃וַיִּוָּעַ֣ץ הַמֶּ֔לֶךְ וַיַּ֕עַשׂ שְׁנֵ֖י עֶגְלֵ֣י זָהָ֑ב וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֗ם רַב־לָכֶם֙ מֵעֲל֣וֹת יְרוּשָׁלִַ֔ם הִנֵּ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁ֥ר הֶעֱל֖וּךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃וַיָּ֥שֶׂם אֶת־הָאֶחָ֖ד בְּבֵֽית־אֵ֑ל וְאֶת־הָאֶחָ֖ד נָתַ֥ן בְּדָֽן׃וַיְהִ֛י הַדָּבָ֥ר הַזֶּ֖ה לְחַטָּ֑את וַיֵּלְכ֥וּ הָעָ֛ם לִפְנֵ֥י הָאֶחָ֖ד עַד־דָּֽן׃וַיַּ֖עַשׂ אֶת־בֵּ֣ית בָּמ֑וֹת וַיַּ֤עַשׂ כֹּֽהֲנִים֙ מִקְצ֣וֹת הָעָ֔ם אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־הָי֖וּ מִבְּנֵ֥י לֵוִֽי׃וַיַּ֣עַשׂ יָרָבְעָ֣ם ׀ חָ֡ג בַּחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁמִינִ֣י בַּחֲמִשָּֽׁה־עָשָׂר֩ י֨וֹם ׀ לַחֹ֜דֶשׁ כֶּחָ֣ג ׀ אֲשֶׁ֣ר בִּיהוּדָ֗ה וַיַּ֙עַל֙ עַל־הַמִּזְבֵּ֔חַ כֵּ֤ן עָשָׂה֙ בְּבֵֽית־אֵ֔ל לְזַבֵּ֖חַ לָעֲגָלִ֣ים אֲשֶׁר־עָשָׂ֑ה וְהֶעֱמִיד֙ בְּבֵ֣ית אֵ֔ל אֶת־כֹּהֲנֵ֥י הַבָּמ֖וֹת אֲשֶׁ֥ר עָשָֽׂה׃וַיַּ֜עַל עַֽל־הַמִּזְבֵּ֣חַ ׀ אֲשֶׁר־עָשָׂ֣ה בְּבֵֽית־אֵ֗ל בַּחֲמִשָּׁ֨ה עָשָׂ֥ר יוֹם֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁמִינִ֔י בַּחֹ֖דֶשׁ אֲשֶׁר־בָּדָ֣אמלבדמִלִּבּ֑וֹוַיַּ֤עַשׂ חָג֙ לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיַּ֥עַל עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ לְהַקְטִֽיר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אליהו מאלי שליט

ירבעם בן נבט

ירבעם מוזכר לראשונה באופן חיובי. "וְהָאִ֥ישׁ יָֽרָבְעָ֖ם גִּבּ֣וֹר חָ֑יִל וַיַּ֨רְא שְׁלֹמֹ֜ה אֶת־הַנַּ֗עַר כִּֽי־עֹשֵׂ֤ה מְלָאכָה֙ ה֔וּא וַיַּפְקֵ֣ד אֹת֔וֹ לְכָל־סֵ֖בֶל בֵּ֥ית יוֹסֵֽף׃"(מלכים א יא כח). 

אמנם גם נאמר: "וַיָּ֥רֶם יָ֖ד בַּמֶּֽלֶךְ׃ וְזֶ֣ה הַדָּבָ֔ר אֲשֶׁר־הֵרִ֥ים יָ֖ד בַּמֶּ֑לֶךְ שְׁלֹמֹה֙ בָּנָ֣ה אֶת־הַמִּלּ֔וֹא סָגַ֕ר אֶת־פֶּ֕רֶץ עִ֖יר דָּוִ֥ד אָבִֽיו׃"(מלכים א יא כו-כז). [בסדר הפסוקים מוזכר תחילה, שירבעם הרים ידו בשלמה, ורק אחרי כן שהיה איש חיל וששלמה הפקיד אותו על סבל בית יוסף. אולם זה כעין כלל ופירוטו]. 

מיהו איש זה? ועל מה הרים יד במלך שלמה? האם צדק? האם יש בבנין הַמִּלּוֹא מחלוקת בין שלמה לדוד?("שלמה סגר את פרץ עיר דוד אביו")

התאור הראשון של ירבעם הוא "גיבור חיל".

במקרא אנו מוצאים, שהביטוי גבור חיל אינו מתאר איש מלחמה בלבד, אלא אף אישיות גדולה מורמה מעם: המלאך אומר לגדעון "ה' עמך גבור החיל"(שופטים י' יב). שאול המלך מתואר - "בן איש ימיני גבור חיל"(שמואל א ט א). בועז מתואר "איש גבור חיל"(רות ב א). צדוק הכהן מתואר "וְצָד֥וֹק נַ֖עַר גִּבּ֣וֹר חָ֑יִל"(דברי הימים א יב כט). ועוד דוגמאות רבות לכך. חז"ל מספרים שירבעם, מלבד היותו איש מעשי, היה גם ענק בתורה:

תורתו של ירבעם לא היה בה שום דופי..."ושניהם לבדם בשדה" - מלמד שכל תלמידי חכמים דומים לפניהם(לפני אחיה השילוני וירבעם) כעשבי השדה, וכל טעמי תורה מגולים לפניהם כשדה. וחידשו דברים שלא שמעה אוזן מעולם.
(סנהדרין קב.)

בימי קדם, במלכות ישראל, מנהיגי העם המעשיים והמדיניים, היו גם ענקי התורה החזון והרוח. המתבונן בתיאור חז"ל את דוד ויואב, בניהו בן יהוידע, אבנר בן נר ועמשא בן יתר יווכח עד כמה מקיפה גדלותם את התורה והרוח, יחד עם המעשה.

אם כן ניתן להניח שלא לחינם הרים ירבעם יד במלך. היה כאן ויכוח עקרוני ביניהם. כך מסבירים זאת חז"ל:

אמר לו: "דוד אביך - פרץ פרצות בחומה כדי שיעלו ישראל לרגל ואתה גדרת אותם כדי לעשות אנגריא לבת פרעה!".
(סנהדרין קא:)

עוד מסופר, על מחלוקת נוספת של ירבעם עם שלמה:

אותו הלילה שנשא שלמה עם בת פרעה שתה. והיה ישן עד ארבע שעות ביום, ומפתחות של בית המקדש נתונות תחת ראשו. הדא הוא דתנן(=זה מה ששונים) על תמיד של שחר שקרב בארבע שעות... ויש אומרים, ירבעם בן נבט נכנס והוכיחו. ויכול היה? ר' חגי בשם ר' יצחק: עמד וכנס אלף מתוך שבטו, ונכנס והוכיחו. ההוא דכתיב(=זה מה שכתוב) "כדבר אפרים רתת" - כדבר ירבעם רתותו של שלמה. אמר לו הקב"ה: למה אתה מוכיחו, נשיא הוא בישראל, חייך שאני מטעימך משררתו ואין אתה יכול לעמוד בה. כיון שנכנס למלכות מיד "ויאשם בבעל וימות".
(ויקרא רבה יב ה)

אם נבדוק את הקו המשותף שבין המקרים שבהם קם ירבעם כנגד שלמה, נמצא שבשניהם העדיף שלמה את החוץ על הפנים. ירבעם מקנא לכבודו של הפנים ! 

נבאר את דברינו. יכולים אנו לשאול על חזונו הנשגב של ישעיהו: "נכון יהיה הר בית ה' בראש הרים... ונהרו אליו כל הגויים... כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים"(ישעיה ב ב), מדוע לא נזכר מאומה מזה בתורה? האם רק הנביאים הם בעלי מוסר כללי אנושי? והתורה לא הגיעה למדרגה זו? 

ודאי הוא שהתורה במעלה גבוהה יותר מהנביאים, שכן התורה היא אספקלריא המאירה והנביאים - אספקלריא שאינה מאירה. אומרים חז"ל: "אילולי חטאו ישראל לא קיבלו אלא ה' חומשי תורה וספר יהושע שערכה של ארץ ישראל בו. שנאמר כי ברוב חכמה רוב כעס. כלומר, רוב החכמה שקיבלו ישראל - כל ספרי הנבואה, נוצרה כתוצאה מהכעס שהכעיסו ישראל לאביהם שבשמים"(בבא בתרא טו:).

האם יש רמז בתורה על חזון אחרית הימים? 

אכן נמצא חזון עתידי בתורה, אך כוונו שונה בתכלית! 

"ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש"(שמות יט ו). הכל מרוכז בתוך עם ישראל. אמנם, מרומז כאן גם יחס אל כל באי עולם, שהרי לכהן המורם מעם יש את הצבור שממנו הורם. 

הכהן משמש כמרכזו של הציבור. בכהן מופיעות מעלותיו וסגולתיו המיוחדות של הצבור. ר' יהודה הלוי ביאר: "ישראל באומות כלב באיברים". בנוסף לתפקיד הלב לקיים את כל איברי הגוף, יש לו תפקיד שני. לשמש מקום לכל רגשות האדם ורצונותיו. קהלת אומר: "וליבי ראה הרבה חכמה". ירמיהו אומר: "נשבר ליבי בקרבי". כל ההופעות הרוחניות העליונות של האדם שרשם בלב. הצער והשמחה, בלב הם. למצטער כואב לבו. והשמח, לבו מתרחב מרוב שמחה.

הצד הראשון של הלב הוא לשרת את האיברים. זהו הצד הנמוך יותר. הצד השני, שבו הלב הוא מקור ההופעות הרוחניות והאנושיות, הוא הצד המהותי יותר, הנעלה יותר, הוא הצד העצמי.

גם בישראל, יש שני צדדים למציאותם. הצד האחד, והוא הצד הנמוך יותר, שאותו הדגישה הנבואה, הוא להיות "אור לגויים". לישר את דרך ה' לעמים. עם כל החשיבות והאידאליות של תפקיד נעלה זה, נמצאו ישראל רק בתור טפל לעיקר. המרכז הוא כלל האנושיות. וישראל נוצרו כביכול, רק על מנת להוציא את האנושות מהבוץ האלילי והתרבותי שלה. 

לעומת הנבואה, מדגישה התורה(שהיא אספקלריא המאירה), את הצד העצמי שבישראל. ישראל הם המקום המיוחד באנושות, שבו מופיע שם ה' בגלוי. שם מופיעות כל התכונות האנושיות בשיא טהרתן. כל אוצרות הרוח האנושיים, כל המידות הטובות, וכל הופעות הנבואה העליונות. יש בישראל מציאות של חיים שאין דוגמתם בכל אומה אחרת על פני כל הארץ(הרב קוק באורות הקודש א, עולת ראיה).

יש כאן תכלית עצמית בבריאתם של ישראל. "עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו"(ישעיהו מג כא). באופן זה מבאר הרב קוק(עולת ראיה חנוכה), את ההבדל בין בית שמאי לבין בית הלל בנרות חנוכה. בית שמאי סוברים פוחת והולך כנגד פרי החג. ובית הלל אומרים, מוסיף והולך. מפני שמעלין בקודש ואין מורידים. בית הלל מדברים על קדושתם ומעלתם העצמית של ישראל, שהיא תכלית בפני עצמה. קדושה זו, מוסיפה והולכת כל דור ודור. בכל דור, נוסף גילוי לקדושה של עם ישראל. בית שמאי מסתכלים על השפעת ישראל באומות. תפקידה הוא להפוך את כל האמונות והתרבויות המרובות של הגויים, לאמונה אחת. כולם יבואו לעבוד את ה' שכם אחד, וכולם ילמדו את תורת ה'. מהלך זה הוא מהלך של התמעטות והצטמצמות התרבויות והאמונות של הגויים, כנגדם הולכים פרי חג הסוכות ומתמעטים.

לשתי המגמות יש מקום, ובשתיהן יש צורך. השאלה היא, מה האיזון ביניהם.

דוד פרץ את חומת ירושלים לעולי רגלים. "שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני האדון ה'". זוהי מצוה לאומית ישראלית. שלמה סגר את המילוא לטובת בת פרעה. הנישואים עם בת פרעה, מהוים את הבסיס להשפעת ישראל לכל העמים. 

ירבעם מקנא לכבודם ומעלתם הפנימית המיוחדת של ישראל. קרבנות התמיד מיוחדים לישראל. הם באים ממחצית השקל הנגבית מכל אדם בישראל. שלמה, מתוך שמחת המשתה עם בת פרעה, נרדם (אמנם בשוגג). קורבן התמיד לא קרב בעתו, וירבעם המקנא לכבודם של ישראל, בא ומוחה על כך. זוהי קנאה צודקת. מעלתם העצמית של ישראל, קודמת למעלתם בתור מתקני העולם. המהות העצמית קודמת לפעולות החיצוניות!

נראה לאמר שכאן נעוץ שורש כשלונו של שלמה. בסופו של דבר, נגרר שלמה אחרי נשיו ולא הצליח לרוממן. אומר המדרש:

אמר ר' יודן כל אותן שבע שנים שבנה שלמה את המקדש לא שתה בהן יין. כיון שבנאו ונשא בתיה בת פרעה, אותו הלילה שתה יין. והיו שם שתי בלוזמאות (שמחות). אחת שמחה לבנין בית המקדש, ואחת שמחה לבת פרעה. אמר הקב"ה של מי אקבל, של אלו או של אלו. באותה שעה, עלה על דעתו להחריב את ירושלים. ההוא דכתיב(=זהו שכתוב): "כִּ֧י עַל־אַפִּ֣י וְעַל־חֲמָתִ֗י הָ֤יְתָה לִּי֙ הָעִ֣יר הַזֹּ֔את לְמִן־הַיּוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר בָּנ֣וּ אוֹתָ֔הּ וְעַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה לַהֲסִירָ֖הּ מֵעַ֥ל פָּנָֽי׃"(ירמיהו לב ל"א).
(ויקרא רבה יב ה)

ביארו לנו חז"ל, שבנין שנבנה ללא שיווי משקל, אין לו יכולת עמידה, ואין לו קיום לאורך ימים. שלמה שגה באיזון הדק שבין הריכוז בפנימיות של עם ישראל, לבין השקעת הכוחות בתקון שאר האומות. המגע הרצוף עם שאר האומות דורש כוחות רוחניים גדולים מאוד שלא היו לעם ישראל באותה תקופה. ההתמודדות היתה קשה מדי וכוחו של עם ישראל לא עמד לו. משמרחיבים את הקליטה מבחוץ מעבר ליכולת, נכנסות רוחות זרות, ואלילים זרים. בסוף הממלכה נגררו ישראל אחרי עבודה זרה, גילוי עריות, ושפיכות דמים. העונש המוכרח היה גלות.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך