תנ"ך על הפרק - שמואל ב יב - הסבר הרב יעבץ / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמואל ב יב

275 / 929
היום

הפרק

וַיִּשְׁלַ֧ח יְהוָ֛ה אֶת־נָתָ֖ן אֶל־דָּוִ֑ד וַיָּבֹ֣א אֵלָ֗יו וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ שְׁנֵ֣י אֲנָשִׁ֗ים הָיוּ֙ בְּעִ֣יר אֶחָ֔ת אֶחָ֥ד עָשִׁ֖יר וְאֶחָ֥ד רָֽאשׁ׃לְעָשִׁ֗יר הָיָ֛ה צֹ֥אן וּבָקָ֖ר הַרְבֵּ֥ה מְאֹֽד׃וְלָרָ֣שׁ אֵֽין־כֹּ֗ל כִּי֩ אִם־כִּבְשָׂ֨ה אַחַ֤ת קְטַנָּה֙ אֲשֶׁ֣ר קָנָ֔ה וַיְחַיֶּ֕הָ וַתִּגְדַּ֥ל עִמּ֛וֹ וְעִם־בָּנָ֖יו יַחְדָּ֑ו מִפִּתּ֨וֹ תֹאכַ֜ל וּמִכֹּס֤וֹ תִשְׁתֶּה֙ וּבְחֵיק֣וֹ תִשְׁכָּ֔ב וַתְּהִי־ל֖וֹ כְּבַֽת׃וַיָּ֣בֹא הֵלֶךְ֮ לְאִ֣ישׁ הֶֽעָשִׁיר֒ וַיַּחְמֹ֗ל לָקַ֤חַת מִצֹּאנוֹ֙ וּמִבְּקָר֔וֹ לַעֲשׂ֕וֹת לָאֹרֵ֖חַ הַבָּא־ל֑וֹ וַיִּקַּ֗ח אֶת־כִּבְשַׂת֙ הָאִ֣ישׁ הָרָ֔אשׁ וַֽיַּעֲשֶׂ֔הָ לָאִ֖ישׁ הַבָּ֥א אֵלָֽיו׃וַיִּֽחַר־אַ֥ף דָּוִ֛ד בָּאִ֖ישׁ מְאֹ֑ד וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־נָתָ֔ן חַי־יְהוָ֕ה כִּ֣י בֶן־מָ֔וֶת הָאִ֖ישׁ הָעֹשֶׂ֥ה זֹֽאת׃וְאֶת־הַכִּבְשָׂ֖ה יְשַׁלֵּ֣ם אַרְבַּעְתָּ֑יִם עֵ֗קֶב אֲשֶׁ֤ר עָשָׂה֙ אֶת־הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה וְעַ֖ל אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־חָמָֽל׃וַיֹּ֧אמֶר נָתָ֛ן אֶל־דָּוִ֖ד אַתָּ֣ה הָאִ֑ישׁ כֹּה־אָמַ֨ר יְהוָ֜ה אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל אָנֹכִ֞י מְשַׁחְתִּ֤יךָֽ לְמֶ֙לֶךְ֙ עַל־יִשְׂרָאֵ֔ל וְאָנֹכִ֥י הִצַּלְתִּ֖יךָ מִיַּ֥ד שָׁאֽוּל׃וָאֶתְּנָ֨ה לְךָ֜ אֶת־בֵּ֣ית אֲדֹנֶ֗יךָ וְאֶת־נְשֵׁ֤י אֲדֹנֶ֙יךָ֙ בְּחֵיקֶ֔ךָ וָאֶתְּנָ֣ה לְךָ֔ אֶת־בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵ֖ל וִֽיהוּדָ֑ה וְאִ֨ם־מְעָ֔ט וְאֹסִ֥פָה לְּךָ֖ כָּהֵ֥נָּה וְכָהֵֽנָּה׃מַדּ֜וּעַ בָּזִ֣יתָ ׀ אֶת־דְּבַ֣ר יְהוָ֗ה לַעֲשׂ֣וֹת הָרַע֮בעינובְּעֵינַי֒אֵ֣ת אוּרִיָּ֤ה הַֽחִתִּי֙ הִכִּ֣יתָ בַחֶ֔רֶב וְאֶ֨ת־אִשְׁתּ֔וֹ לָקַ֥חְתָּ לְּךָ֖ לְאִשָּׁ֑ה וְאֹת֣וֹ הָרַ֔גְתָּ בְּחֶ֖רֶב בְּנֵ֥י עַמּֽוֹן׃וְעַתָּ֗ה לֹא־תָס֥וּר חֶ֛רֶב מִבֵּיתְךָ֖ עַד־עוֹלָ֑ם עֵ֚קֶב כִּ֣י בְזִתָ֔נִי וַתִּקַּ֗ח אֶת־אֵ֙שֶׁת֙ אוּרִיָּ֣ה הַחִתִּ֔י לִהְי֥וֹת לְךָ֖ לְאִשָּֽׁה׃כֹּ֣ה ׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה הִנְנִי֩ מֵקִ֨ים עָלֶ֤יךָ רָעָה֙ מִבֵּיתֶ֔ךָ וְלָקַחְתִּ֤י אֶת־נָשֶׁ֙יךָ֙ לְעֵינֶ֔יךָ וְנָתַתִּ֖י לְרֵעֶ֑יךָ וְשָׁכַב֙ עִם־נָשֶׁ֔יךָ לְעֵינֵ֖י הַשֶּׁ֥מֶשׁ הַזֹּֽאת׃כִּ֥י אַתָּ֖ה עָשִׂ֣יתָ בַסָּ֑תֶר וַאֲנִ֗י אֶעֱשֶׂה֙ אֶת־הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה נֶ֥גֶד כָּל־יִשְׂרָאֵ֖ל וְנֶ֥גֶד הַשָּֽׁמֶשׁ׃וַיֹּ֤אמֶר דָּוִד֙ אֶל־נָתָ֔ן חָטָ֖אתִי לַֽיהוָ֑ה וַיֹּ֨אמֶר נָתָ֜ן אֶל־דָּוִ֗ד גַּם־יְהוָ֛ה הֶעֱבִ֥יר חַטָּאתְךָ֖ לֹ֥א תָמֽוּת׃אֶ֗פֶס כִּֽי־נִאֵ֤ץ נִאַ֙צְתָּ֙ אֶת־אֹיְבֵ֣י יְהוָ֔ה בַּדָּבָ֖ר הַזֶּ֑ה גַּ֗ם הַבֵּ֛ן הַיִּלּ֥וֹד לְךָ֖ מ֥וֹת יָמֽוּת׃וַיֵּ֥לֶךְ נָתָ֖ן אֶל־בֵּית֑וֹ וַיִּגֹּ֣ף יְהוָ֗ה אֶת־הַיֶּ֜לֶד אֲשֶׁ֨ר יָלְדָ֧ה אֵֽשֶׁת־אוּרִיָּ֛ה לְדָוִ֖ד וַיֵּאָנַֽשׁ׃וַיְבַקֵּ֥שׁ דָּוִ֛ד אֶת־הָאֱלֹהִ֖ים בְּעַ֣ד הַנָּ֑עַר וַיָּ֤צָם דָּוִד֙ צ֔וֹם וּבָ֥א וְלָ֖ן וְשָׁכַ֥ב אָֽרְצָה׃וַיָּקֻ֜מוּ זִקְנֵ֤י בֵיתוֹ֙ עָלָ֔יו לַהֲקִימ֖וֹ מִן־הָאָ֑רֶץ וְלֹ֣א אָבָ֔ה וְלֹֽא־בָרָ֥א אִתָּ֖ם לָֽחֶם׃וַיְהִ֛י בַּיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י וַיָּ֣מָת הַיָּ֑לֶד וַיִּֽרְאוּ֩ עַבְדֵ֨י דָוִ֜ד לְהַגִּ֥יד ל֣וֹ ׀ כִּי־מֵ֣ת הַיֶּ֗לֶד כִּ֤י אָֽמְרוּ֙ הִנֵּה֩ בִהְי֨וֹת הַיֶּ֜לֶד חַ֗י דִּבַּ֤רְנוּ אֵלָיו֙ וְלֹא־שָׁמַ֣ע בְּקוֹלֵ֔נוּ וְאֵ֨יךְ נֹאמַ֥ר אֵלָ֛יו מֵ֥ת הַיֶּ֖לֶד וְעָשָׂ֥ה רָעָֽה׃וַיַּ֣רְא דָּוִ֗ד כִּ֤י עֲבָדָיו֙ מִֽתְלַחֲשִׁ֔ים וַיָּ֥בֶן דָּוִ֖ד כִּ֣י מֵ֣ת הַיָּ֑לֶד וַיֹּ֨אמֶר דָּוִ֧ד אֶל־עֲבָדָ֛יו הֲמֵ֥ת הַיֶּ֖לֶד וַיֹּ֥אמְרוּ מֵֽת׃וַיָּקָם֩ דָּוִ֨ד מֵהָאָ֜רֶץ וַיִּרְחַ֣ץ וַיָּ֗סֶךְ וַיְחַלֵּף֙שמלתושִׂמְלֹתָ֔יווַיָּבֹ֥א בֵית־יְהוָ֖ה וַיִּשְׁתָּ֑חוּ וַיָּבֹא֙ אֶל־בֵּית֔וֹ וַיִּשְׁאַ֕ל וַיָּשִׂ֥ימוּ ל֛וֹ לֶ֖חֶם וַיֹּאכַֽל׃וַיֹּאמְר֤וּ עֲבָדָיו֙ אֵלָ֔יו מָֽה־הַדָּבָ֥ר הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֑יתָה בַּעֲב֞וּר הַיֶּ֤לֶד חַי֙ צַ֣מְתָּ וַתֵּ֔בְךְּ וְכַֽאֲשֶׁר֙ מֵ֣ת הַיֶּ֔לֶד קַ֖מְתָּ וַתֹּ֥אכַל לָֽחֶם׃וַיֹּ֕אמֶר בְּעוֹד֙ הַיֶּ֣לֶד חַ֔י צַ֖מְתִּי וָֽאֶבְכֶּ֑ה כִּ֤י אָמַ֙רְתִּי֙ מִ֣י יוֹדֵ֔עַיחנניוְחַנַּ֥נִייְהוָ֖ה וְחַ֥י הַיָּֽלֶד׃וְעַתָּ֣ה ׀ מֵ֗ת לָ֤מָּה זֶּה֙ אֲנִ֣י צָ֔ם הַאוּכַ֥ל לַהֲשִׁיב֖וֹ ע֑וֹד אֲנִי֙ הֹלֵ֣ךְ אֵלָ֔יו וְה֖וּא לֹֽא־יָשׁ֥וּב אֵלָֽי׃וַיְנַחֵ֣ם דָּוִ֗ד אֵ֚ת בַּת־שֶׁ֣בַע אִשְׁתּ֔וֹ וַיָּבֹ֥א אֵלֶ֖יהָ וַיִּשְׁכַּ֣ב עִמָּ֑הּ וַתֵּ֣לֶד בֵּ֗ןויקראוַתִּקְרָ֤אאֶת־שְׁמוֹ֙ שְׁלֹמֹ֔ה וַיהוָ֖ה אֲהֵבֽוֹ׃וַיִּשְׁלַ֗ח בְּיַד֙ נָתָ֣ן הַנָּבִ֔יא וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ יְדִ֣ידְיָ֑הּ בַּעֲב֖וּר יְהוָֽה׃וַיִּלָּ֣חֶם יוֹאָ֔ב בְּרַבַּ֖ת בְּנֵ֣י עַמּ֑וֹן וַיִּלְכֹּ֖ד אֶת־עִ֥יר הַמְּלוּכָֽה׃וַיִּשְׁלַ֥ח יוֹאָ֛ב מַלְאָכִ֖ים אֶל־דָּוִ֑ד וַיֹּ֙אמֶר֙ נִלְחַ֣מְתִּי בְרַבָּ֔ה גַּם־לָכַ֖דְתִּי אֶת־עִ֥יר הַמָּֽיִם׃וְעַתָּ֗ה אֱסֹף֙ אֶת־יֶ֣תֶר הָעָ֔ם וַחֲנֵ֥ה עַל־הָעִ֖יר וְלָכְדָ֑הּ פֶּן־אֶלְכֹּ֤ד אֲנִי֙ אֶת־הָעִ֔יר וְנִקְרָ֥א שְׁמִ֖י עָלֶֽיהָ׃וַיֶּאֱסֹ֥ף דָּוִ֛ד אֶת־כָּל־הָעָ֖ם וַיֵּ֣לֶךְ רַבָּ֑תָה וַיִּלָּ֥חֶם בָּ֖הּ וַֽיִּלְכְּדָֽהּ׃וַיִּקַּ֣ח אֶת־עֲטֶֽרֶת־מַלְכָּם֩ מֵעַ֨ל רֹאשׁ֜וֹ וּמִשְׁקָלָ֨הּ כִּכַּ֤ר זָהָב֙ וְאֶ֣בֶן יְקָרָ֔ה וַתְּהִ֖י עַל־רֹ֣אשׁ דָּוִ֑ד וּשְׁלַ֥ל הָעִ֛יר הוֹצִ֖יא הַרְבֵּ֥ה מְאֹֽד׃וְאֶת־הָעָ֨ם אֲשֶׁר־בָּ֜הּ הוֹצִ֗יא וַיָּ֣שֶׂם בַּ֠מְּגֵרָה וּבַחֲרִצֵ֨י הַבַּרְזֶ֜ל וּֽבְמַגְזְרֹ֣ת הַבַּרְזֶ֗ל וְהֶעֱבִ֤יר אוֹתָם֙במלכןבַּמַּלְבֵּ֔ןוְכֵ֣ן יַעֲשֶׂ֔ה לְכֹ֖ל עָרֵ֣י בְנֵֽי־עַמּ֑וֹן וַיָּ֧שָׁב דָּוִ֛ד וְכָל־הָעָ֖ם יְרוּשָׁלִָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

הסבר הרב יעבץ

הרב יוסף יעבץ ממגורשי ספרד(להבדיל מרבי יעקב יעבץ בנו של חכם צבי), מסביר ומוכיח בשבע הוכחות שדוד לא חטא באשת איש. היעב"ץ אומר שהיה נהוג בישראל שאשה המתגרשת מבעלה בצאתו למלחמה לא היה נשאת לאיש וגם הגברים לא היו נושאים אותה לאשה עד אשר מסתיימת המלחמה, ואם אינו רוצה לשוב לאשתו אז היתה אותה אשה נשאת לאחרים. מנהג זה היה נשמר ודוד היה זה שפרץ גדר זה והתחייב מיתה כי "הפורץ גדר ישכנו נחש"(קוהלת י ז). ובפרט שהדבר נעשה על ידי אדם חשוב כדוד.

היעבץ אומר: "ואעידה לי שבעה עדים נאמנים על אמיתת דבריהם ז"ל כי כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה". הוכחה ראשונה. הפסוק מזכיר את הרקע לחטא דוד שראה אשה רוחצת מעל הגג והאשה טובת מראה מאד. כלומר שהכתוב מספר לנו שדוד עמד במבחן קשה במראה אשר ראה. דוד לא הסתכל במקום שאסור לו להסתכל לכן נאמר בפסוק: וירא, ראיה מקרית ובוודאי אין לדון אדם החוטא במזיד לזה החוטא כאשר יצרו תקפו מאד. הוכחה זו מורידה את חטאו של דוד לדרגה של חוטא בשוגג ולא במזיד אך עדיין נראה שדוד אמנם חטא, אך אם נעיין בהמשך נראה שאין הדבר כן כי לאחר שראה דוד את בת שבע נאמר בפסוק: "וישלח דוד וידרוש לאשה ויאמר הלא זאת בת שבע בת אליעם אשת אוריה החתי"(שמואל ב יא ג). שואל היעבץ אם אמנם דוד רצה לקחת את בת שבע באסור מה חשוב אם היא בת שבע או אשה אחרת, ומדוע נאמר בפסוק כי דוד שלח לשאול על זהותה, וכי האנשים הרוצים לקחת אשה באסור שואלים לזהותה של האשה, מה גם שהוא כמלך יכול לפקוד עליה לבוא אליו גם אם בעלה בבית? אלא הפסוק גלה לנו כי דוד הסכים לקחתה אליו רק לאחר שנודע לו שהיא בת שבע, האשה שקבלה גט מבעלה טרם יצא לקרב, אם כן היא אשה מגורשת ואפשר לקחת אותה.

הוכחה שניה: רק לאחר שדוד לקח אותה והתעברה ממנו, ורק לאחר שאוריה לא רצה לרדת לביתו ואמר ואדוני יואב לפני שהזכיר את דוד וכתוצאה מכך אמר דוד להציבו מול פני המלחמה ואוריה נהרג ודוד אספה לביתו, רק אז נאמר: "ותהי לו לאשה ותלד בן, וירע הדבר אשר עשה דוד בעיני ה׳"(שמואל ב יא כז). מעיר היעבץ: הרי דוד אסף את בת שבע לביתו לאחר מות אוריה ואז נולד בנה ורק אז נאמר שהקב"ה כעס על דוד ואם דוד לקח אשת איש מדוע לא נאמר אז כאשר לקחה בפעם הראשונה, וירע הדבר אשר עשה דוד בעיני ה'? כלום אז נהג דוד כשורה? הרי בפעם הראשונה עבר לכאורה על אסור אשת איש ובפעם השניה כשלקחה דוד לביתו היתה אלמנה ורק הפעם כעס עליו ה', ומדוע לא כעס עליו בפעם הראשונה? אלא משמע שבפעם הראשונה היתה מגורשת. ודוד לא חטא באשת איש וכל ההקפדה על דוד היתה בגלל חלול ה' שנגרם, כי העולם ראה כאלו דוד לא אפשר לבעלה לשוב אליה אחרי המלחמה וצריך היה להרגו כדי לקחתה לאשה, ולא כולם ידעו שאוריה מרד במלכות.

הוכחה שלישית: כאשר רצה הקב"ה להודיע לדוד את חטאו שלח אליו את נתן שספר לו משל על כבשת הרש שלקח אותה העשיר כדי להאכילה לאורח הבא אל ביתו. השאלה היא האם יש צורך להמשיל משלים לאדם שחטא באשת איש? הרי זה חטא חמור הידוע לכל בחומרתו ומדוע צריך לומר לדוד משל? זאת ועוד, העשיר שלקח את כבשת הרש כלום חייב מיתה בדיני התורה, הרי הוא בסך הכל גנב ודין הגנב לשלם תשלומי כפל ולא ליהרג? אלא נתן הציע את הדברים במלוא חומרתם כדי שהמלך יתמלא כעס על אותו אדם שבמשל ויחרוץ דינו לשבט ואז יכל הנביא לומר למלך: אתה האיש. דוד חרץ את עונשו ואמר כי בן מות האיש ואת הכבשה ישלם ארבעתים בגלל שלא חמל על העני כלומר הכעס היה על שאיש שבמשל נהג באכזריות, אם כן הנביא הוכיח את דוד שעשה מעשה הראוי לבקורת שלא נהג כיאה למלך ולא משום אשת איש כי המשילו לעשיר גנב, שאינו חייב מיתה והרי על חטא אשת איש חייבים מיתה. כאשר דוד מפרט את חטאו לפני ה׳ אומר: "לך לבדך חטאתי"(תהלים נא ו) ואם היה לוקח אשת איש היה חוטא גם לאוריה ולבת שבע והעברה היתה גם בין אדם לחברו ודוד המלך טוען שחטאו היה רק עם הקב"ה ולא עם בני אדם וה' קבל טענה זו.

הוכחה רביעית: בנמשל, הנביא מספר לדוד שהקב"ה בחר בו למלוך על ישראל ועתה נכשל בחטא. הבה ונראה כיצד מנסח הנביא, בשם ה', את החטא: "מדוע בזית את דבר ה' לעשות הרע בעיניו את אוריה החתי הכית בחרב(תחלה - ואחר כך) ואת אשתו לקחת לאשה, ואותו הרגת בחרב בני עמון(קטע זה מפרט את הנאמר בתחלת הפסוק: באיזו חרב הכית אוריה. התשובה - בחרב בני עמון)", הרי הנביא הזכיר תחלה את הריגתו של אוריה ורק אחר כך האשימו שלקח את בת שבע ואם אמנם היתה אשת איש היה צריך להזכיר תחלה פרט זה ולכתוב: "מדוע בזית דבר ה' וגם את בת שבע לקחת לאשה ואת אוריה הרגת בחרב בני עמון", משמע שלא היתה תביעה על דוד שלקח אשת איש, ואם לא היה מניחו מול פני המלחמה ונהרג הרי דוד לא היה אשם בשום פנים. שוב מצאנו שדוד לא חטא באשת איש.

הוכחה חמישית: העונש שהקב"ה הטיל על דוד שפילגשיו ינתנו לאחר הינו מדה כנגד מדה כי נשות היוצאים למלחמה היו כמו פילגשים אצלם עד בואם כלומר היוצאים למלחמה גרשו את נשותיהם והנשים המתינו להם עד שובם כדי להנשא להם שנית(אצל בת שבע מצאנו שהיא לא רצתה לשוב אל בעלה).

הוכחה ששית: לאחר שסיים נתן את המשל והנמשל אמר דוד לנתן: "חטאתי לה'" ונתן השיב, בשם ה': "גם ה' העביר חטאתך לא תמות, אפס כי נאץ נאצת את אויבי ה' בדבר הזה גם הבן הילוד לך מות ימות"(שמואל ב יב יג-יד). השאלה היא מדוע לא צוה נתן את דוד להוציא את בת שבע מביתו הרי כשם שאסורה לבעל כך אסורה לבועל והאם יש לתת פרס לחוטא באשת איש ולהשאירה בביתו? נתן לא דבר מלה וחצי מלה בנושא זה והרשה לדוד להשאיר את בת שבע בביתו כאשתו לכל דבר הרי לנו הוכחה נוספת שלא היתה אשת איש כאשר לקחה.

ההוכחה האחרונה: אם אמנם בת שבע היתה אסורה לדוד כיצד יתכן שהקב"ה יאהב את שלמה, בנה של האשה האסורה ויטיל עליו את המשימה לבנות את בית המקדש ולהשרות בו את השכינה, הרי על פגם קטן בהרבה מזה של אשת איש לא רוצה הקב"ה להשרות שכינתו? אלא משמע שחטא דוד היה אך ורק בין אדם למקום ולא בין אדם לחברו, לפיכך אומר דוד לקב״ה: "לך לבדך חטאתי והרע בעיניך עשיתי"(תהלים נא ו). במלים אחרות, לוא היה אדם אחר חוטא בחטא דומה לשל דוד לא היה הקב"ה כועס עליו אולם מאחר ודוד, משיח אלוקי יעקב, עשה כך הקפיד עליו הקב"ה ביותר והענישו בהתאם לגזר דין שחרץ דוד על אותו עשיר במשל.

  באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'אמרי ח"ן - שמואל'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך